PRAVILNIK
O GEODETSKO-TEHNIČKIM NORMATIVIMA, METODAMA I NAČINU RADA U OBLASTI UREĐENJA ZEMLJIŠNE TERITORIJE KOMASACIJOM

("Sl. glasnik RS", br. 122/2020)

 

I UVODNE ODREDBE

1. Predmet uređivanja

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se tehnički normativi, metode i način realizacije geodetsko-tehničkih radova u postupku uređenja zemljišne teritorije komasacijom.

U postupku uređenja zemljišne teritorije komasacijom primenjuju se obrasci koji su kao prilozi od 1 do 19 odštampani uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.

2. Značenje izraza

Član 2

Pojedini izrazi i skraćenice upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) "komasacija" obuhvata planske, organizacione, pravne, ekonomske i tehničke mere koje se sprovode u cilju ukrupnjavanja i poboljšanja prirodnih i ekoloških uslova na zemljištu, u skladu sa Zakonom o poljoprivrednom zemljištu ("Službeni glasnik RS", br. 62/06, 65/08 - dr. zakon, 41/09, 112/15, 80/17 i 95/18 - dr. zakon);

2) "e-šalter" ili "elektronski šalter" jeste informacioni sistem koji se sastoji od tehničke opreme (servera i drugih hardverskih uređaja, komunikacijske opreme) i baza podataka i softverskih programa kao jedinstven centralni sistem za povezivanje korisnika;

3) "program komasacije" predstavlja osnovu za uređenje zemljišne teritorije komasacijom, kao i osnovu za donošenje odluke o sprovođenju programa komasacije, u skladu sa podzakonskim aktom kojim se uređuju sadržina, postupak izrade i donošenja programa komasacije;

4) "komisija za komasaciju" je komisija koja sprovodi postupak komasacije, u skladu sa Zakonom o poljoprivrednom zemljištu;

5) "potkomisija" je potkomisija za komasacionu procenu zemljišta, potkomisija za procenu vrednosti dugogodišnjih zasada i objekata i druga stručna tela za preduzimanje pojedinih radnji u postupku komasacije, u skladu sa Zakonom o poljoprivrednom zemljištu;

6) "idejni projekat" je idejni projekat geodetsko-tehničkih radova u oblasti komasacionog premera i uređenja zemljišne teritorije komasacijom izrađen na osnovu programa komasacije, koji sadrži jedno ili više idejnih rešenja za izvođenje geodetsko-tehničkih radova razrađenih do nivoa potrebnog za donošenje odluke o izboru najpovoljnijeg idejnog rešenja, u skladu sa podzakonskim aktom kojim se uređuje sadržina tehničke dokumentacije za izvođenje geodetsko-tehničkih radova (projekata) u komasaciji;

7) "glavni projekat" je glavni projekat geodetsko-tehničkih radova u oblasti komasacionog premera i uređenja zemljišne teritorije komasacijom, izrađen na osnovu programa komasacije ili idejnog projekta ukoliko je isti izrađen, u skladu sa podzakonskim aktom kojim se uređuje sadržina tehničke dokumentacije za izvođenje geodetsko-tehničkih radova (projekata) u komasaciji;

8) "ugovor" predstavlja ugovor kojim se regulišu prava i obaveze u pogledu izvođenja geodetsko-tehničkih radova na komasacionom premeru i uređenju zemljišne teritorije komasacijom, zaključen između jedinice lokalne samouprave i izvođača radova;

9) "izvođač radova" je geodetska organizacija ili nosilac ugovornog grupisanja geodetskih organizacija, koji ispunjavaju uslove za izvođenje geodetskih radova definisane Zakonom o državnom premeru i katastru ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 18/10, 65/13, 15/15 - US, 96/15, 47/17 - autentično tumačenje, 113/17 - dr. zakon, 27/18 - dr. zakon, 41/18 - dr. zakon i 9/20 - dr. zakon - u daljem tekstu: Zakon);

10) "komasacioni premer" je državni premer u postupku uređenja zemljišne teritorije komasacijom, u skladu sa Zakonom;

11) "komasaciono područje" predstavlja područje na kom se izvode/vrše komasacioni premer i komasacija, a koje obuhvata površinu jedne ili više susednih katastarskih opština, deo katastarske opštine ili delove više susednih katastarskih opština;

12) "oglasna tabla" je oglasna tabla koju Republički geodetski zavod (u daljem tekstu: Zavod) uspostavlja na svojoj veb prezentaciji radi javnog saopštavanja odnosno objavljivanja svih akata koje Zavod donese u postupku uređenja zemljišne teritorije komasacijom;

13) "baza podataka katastra nepokretnosti" jeste skup geoprostornih i drugih podataka o nepokretnostima, stvarnim i određenim obligacionim pravima na njima;

14) "granica komasacionog područja" je granica područja definisanog u tački 11) ovog člana, koja je definisana u programu komasacije, odluci o usvajanju programa komasacije, odnosno u odluci o sprovođenju komasacije;

15) "učesnici komasacije" su imaoci prava na parcelama i držaoci parcela koje čine komasaciono područje za koje se izrađuje program komasacije, uključujući i lica koja imaju pravni interes na zemljištu u komasacionom području, kao i imaoci prava na parcelama koje se ne nalaze u komasacionom području, a na čije korišćenje utiču ili mogu da utiču mere sprovedene u postupku sprovođenja komasacije, u skladu sa podzakonskim aktom kojim se uređuju sadržina, postupak izrade i donošenja programa komasacije;

16) "baza podataka faktičkog stanja" jeste skup geoprostornih i drugih podataka o nepokretnostima, stvarnim i određenim obligacionim pravima na njima koja je nastala kao rezultat utvrđivanja faktičkog stanja.

3. Način komunikacije i dostava dokumenata

Član 3

Komunikacija između Zavoda sa jedne strane i jedinice lokalne samouprave, komisije za komasaciju i izvođača radova sa druge strane, realizuje se preko e-šaltera.

Dostava podataka i dokumenata veličine preko 400 Mb vrši se putem digitalnih medija.

4. Osnov za izvođenje geodetsko-tehničkih radova u postupku uređenja zemljišne teritorije komasacijom

Član 4

Osnov za izvođenje geodetsko-tehničkih radova u postupku uređenja zemljišne teritorije komasacijom čine:

1) odluka o izradi programa komasacije usvojena od strane skupštine jedinice lokalne samouprave, na osnovu koje se vrši podnošenje zahteva za preuzimanje podataka iz člana 5. ovog pravilnika za potrebe izrade programa komasacije;

2) ugovor o izradi programa komasacije, zaključen između jedinice lokalne samouprave i nosioca izrade programa komasacije;

3) zapisnik o preuzimanju podataka za potrebe izrade programa komasacije, u skladu sa članom 7. ovog pravilnika;

4) program komasacije, izrađen u skladu sa podzakonskim aktom kojim se uređuju sadržina, postupak izrade i donošenja programa komasacije;

5) saglasnost ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede sa programom komasacije iz tačke 4) ovog člana, u skladu sa Zakonom o poljoprivrednom zemljištu;

6) saglasnost ministarstva nadležnog za poslove šumarstva, a na teritoriji autonomne pokrajine saglasnost nadležnog organa autonomne pokrajine sa programom komasacije iz tačke 4) ovog člana, u skladu sa Zakonom o šumama ("Službeni glasnik RS", br. 30/10, 93/12, 89/15 i 95/18 - dr. zakon);

7) odluka o usvajanju programa komasacije od strane skupštine jedinice lokalne samouprave, na osnovu koje se donose načela komasacije i izrađuje tehnička dokumentacija, u skladu sa Zakonom o poljoprivrednom zemljištu;

8) odluka o sprovođenju komasacije na osnovu programa komasacije, odluka o obrazovanju komisije za komasaciju, odluka o obrazovanju potkomisija, u skladu sa Zakonom o poljoprivrednom zemljištu;

9) ugovor o izradi idejnog, odnosno glavnog projekta, zaključen između jedinice lokalne samouprave i nosioca izrade idejnog, odnosno glavnog projekta;

10) zapisnik, odnosno ugovor o preuzimanju podataka za potrebe izrade idejnog, odnosno glavnog projekta, u skladu sa članom 7. ovog pravilnika;

11) idejni projekat, izrađen na osnovu usvojenog programa komasacije, a u skladu sa podzakonskim aktom kojim se uređuje sadržaj tehničke dokumentacije u postupku uređenja zemljišne teritorije komasacijom;

12) izveštaj o stručnoj kontroli idejnog projekta (ukoliko je idejni projekat izrađen), u skladu sa podzakonskim aktom kojim se uređuje sadržaj tehničke dokumentacije u postupku uređenja zemljišne teritorije komasacijom;

13) glavni projekat, izrađen na osnovu usvojenog programa komasacije ili prihvaćenog idejnog rešenja iz idejnog projekta (ukoliko je idejni projekat izrađen), a u skladu sa podzakonskim aktom kojim se uređuje sadržaj tehničke dokumentacije u postupku uređenja zemljišne teritorije komasacijom;

14) ugovor o vršenju tehničke kontrole glavnog projekta, zaključen između jedinice lokalne samouprave i vršioca tehničke kontrole glavnog projekta, u skladu sa Zakonom;

15) izveštaj o izvršenoj tehničkoj kontroli glavnog projekta, u skladu sa podzakonskim aktom kojim se uređuje sadržaj tehničke dokumentacije u postupku uređenja zemljišne teritorije komasacijom;

16) ugovor o izvođenju geodetsko-tehničkih radova zaključen između jedinice lokalne samouprave i izvođača radova.

5. Preuzimanje podataka od Zavoda

Član 5

Za potrebe izrade programa komasacije, idejnog i glavnog projekta i izvođenja radova na komasacionom premeru i uređenju zemljišne teritorije komasacijom, jedinica lokalne samouprave podnosi osnovnoj unutrašnjoj jedinici Zavoda nadležnoj za poslove katastra nepokretnosti zahtev za izdavanje podataka koji se odnose na komasaciono područje (prilozi 1 i 2).

Zahtev iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži naziv katastarske opštine ili katastarskih opština ukoliko je komasacionim područjem obuhvaćeno više katastarskih opština, odnosno spisak parcela dostavljen kao prilog zahtevu u csv ili txt formatu, ukoliko se komasacija sprovodi na delu jedne ili na delovima više katastarskih opština.

Zavod obezbeđuje preuzimanje traženih podataka iz stava 1. ovog člana putem digitalne platforme Geosrbija, kreiranjem naloga za pristup i korišćenje servisa za preuzimanje setova podataka sa informacijom o ažurnosti podataka, a setove podataka koji nisu dostupni na digitalnoj platformi Geosrbija, osnovna unutrašnja jedinica Zavoda nadležna za poslove katastra nepokretnosti priprema i dostavlja podnosiocu zahteva putem digitalnih medija, u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva iz stava 1. ovog člana.

Član 6

Za potrebe izrade programa komasacije Zavod ustupa podatke iz svoje nadležnosti definisane u podzakonskom aktu kojim se uređuju sadržina, postupak izrade i donošenja programa komasacije.

Osnovna unutrašnja jedinica Zavoda nadležna za poslove stručnog nadzora vrši pregled pripremljenih podataka iz stava 1. ovog člana i priprema izveštaj o njihovoj potpunosti i kvalitetu, koji se dostavlja jedinici lokalne samouprave zajedno sa podacima.

Za potrebe izrade idejnog ili glavnog projekta Zavod ustupa skupove podataka koji se odnose na komasaciono područje, a koji obuhvataju:

1) spisak koordinata svih tačaka geodetske osnove;

2) spisak koordinata granice katastarske opštine sa zapisnicima razgraničenja katastarskih opština;

3) granice statističkih krugova;

4) podatke o granici građevinskog rejona;

5) satelitske snimke u UTM projekciji;

6) digitalni ortofoto u UTM projekciji;

7) digitalni katastarski plan;

8) katastarski plan katastra nepokretnosti u vektorskom obliku nastao digitalizacijom skeniranih i georeferenciranih podloga u UTM projekciji;

9) alfanumeričke podatke baze podataka katastra nepokretnosti;

10) plan katastra vodova;

11) adresni registar;

12) registar prostornih jedinica;

13) osnovnu državnu kartu;

14) podatke iz Registra cena nepokretnosti.

Za potrebe izvođenja radova na komasacionom premeru i uređenju zemljišne teritorije komasacijom Zavod ustupa setove podataka iz stava 3. ovog člana, sa datumom ažurnosti koji odgovara datumu odluke o obnovi katastra nepokretnosti prema podacima komasacionog premera iz člana 9. stav 1. ovog pravilnika.

Član 7

O preuzimanju podataka iz člana 6. ovog pravilnika sastavlja se:

1) ugovor o pristupu i preuzimanju podataka preko servisa na digitalnoj platformi Geosrbija, koji sadrži podatke o: nazivu seta podataka, formatu svakog pojedinačnog seta podataka i podacima za pristup servisima, sa izjavom nosioca izrade idejnog i glavnog projekta i izvođača radova o prihvatanju uslova korišćenja servisa ili

2) zapisnik o preuzimanju podataka, koji sadrži podatke o: datumu i vremenu preuzimanja, nazivu seta podataka, formatu i veličini svakog pojedinačnog seta podataka, potpisanu i overenu izjavu o preuzimanju podataka, broj kopija koje se preuzimaju.

Uz akte iz stava 1. ovog člana dostavlja se i izjava jedinice lokalne samouprave da će preuzeti podaci biti korišćeni isključivo za potrebe navedene u zahtevu iz člana 5. stav 1. ovog pravilnika.

6. Prijava radova na komasacionom području

Član 8

Izvođač radova je dužan da u roku od sedam dana od dana potpisivanja ugovora o izvođenju geodetsko-tehničkih radova iz člana 4. tačka 16) ovog pravilnika radove prijavi nadležnoj službi za katastar nepokretnosti (u daljem tekstu: Služba) preko e-šaltera, pri čemu prijava radova obavezno sadrži podatke o (Prilog 3):

1) investitoru radova;

2) izvođaču radova;

3) komasacionom području (naziv katastarske opštine ili katastarskih opština ukoliko je komasacijom obuhvaćena teritorija više susednih katastarskih opština, odnosno spisak parcela po katastarskim opštinama ukoliko se komasacija sprovodi na delu jedne ili na delovima više susednih katastarskih opština u formi priloga prijavi radova u csv ili txt formatu);

4) datum početka i rok završetka radova;

5) ugovor o izvođenju geodetsko-tehničkih radova iz člana 4. tačka 16) ovog pravilnika;

6) glavni projekat za izvođenje geodetsko-tehničkih radova (projekata) u oblasti komasacionog premera i uređenja zemljišne teritorije komasacijom iz člana 4. tačka 13) ovog pravilnika, izrađen na osnovu usvojenog programa komasacije, odnosno idejnog projekta kada je idejni projekat izrađen, osim ukoliko je Zavod izvršio tehničku kontrolu glavnog projekta u skladu sa članom 4. tačka 15) ovog pravilnika;

7) izveštaj o tehničkoj kontroli glavnog projekta, osim ukoliko je Zavod izvršio tehničku kontrolu glavnog projekta u skladu sa članom 4. tačka 15) ovog pravilnika.

Po prijavi radova nadležna Služba iz stava 1. ovog člana prosleđuje prijavu osnovnoj unutrašnjoj jedinici Zavoda nadležnoj za poslove stručnog nadzora nad geodetsko-tehničkim radovima u oblasti uređenja zemljišne teritorije komasacijom, koja daje predlog za izradu odluke o obnovi katastra nepokretnosti putem komasacionog premera i predlog za donošenje rešenja o određivanju vršilaca stručnog nadzora.

7. Odluka o obnovi katastra nepokretnosti prema podacima komasacionog premera

Član 9

Na osnovu predloga iz člana 8. stav 2. ovog pravilnika i člana 110. stav 2. Zakona, direktor Zavoda donosi odluku o obnovi katastra nepokretnosti prema podacima komasacionog premera, najkasnije osmog radnog dana od dana prijave radova iz člana 8. stav 1. ovog pravilnika, koja se objavljuje na oglasnoj tabli Zavoda i sadrži:

1) naziv opštine ili grada;

2) naziv katastarskih opština i njihovih delova koji su obuhvaćeni komasacionim premerom;

3) površinu područja komasacionog premera;

4) spisak parcela po katastarskim opštinama, ukoliko područje komasacionog premera obuhvata deo jedne ili delove više susednih katastarskih opština;

5) planirano vreme za realizaciju komasacionog premera preuzeto iz ugovora iz člana 4. tačka 16) ovog pravilnika;

6) obrazloženje odluke, koje sadrži informacije o donetim odlukama jedinice lokalne samouprave, programu komasacije, idejnom projektu, glavnom projektu, razlozima za sprovođenje komasacije.

Danom donošenja odluke iz stava 1. ovog člana nadležna Služba:

1) uz podršku organizacione jedinice Zavoda nadležne za poslove informaciono-komunikacionih tehnologija pokreće postupak upisa zabeležbe postupka komasacije u bazi podataka katastra nepokretnosti na svim parcelama obuhvaćenim komasacionim područjem, u skladu sa članom 15. stav 1. tačka 12) Zakona o postupku upisa u katastar nepokretnosti i vodova ("Službeni glasnik RS", br. 41/18, 95/18, 31/19 i 15/20);

2) prestaje sa provođenjem promena u bazi podataka katastra nepokretnosti na svim parcelama obuhvaćenim komasacionim područjem, odnosno provođenje promena prelazi u nadležnost komisije za komasaciju i izvođača radova, izuzev upisa zabeležbe u skladu sa članom 15. stav 1. tačka 13) Zakona o postupku upisa u katastar nepokretnosti i vodova, a na osnovu dostavljenog zapisnika o utvrđivanju faktičkog stanja iz člana 18. stav 3. tačka 5) ovog pravilnika.

Komisija za komasaciju je dužna da ažurnu bazu podataka dostavlja Zavodu svakog radnog dana po provođenju svih promena.

Zahtev za provođenje promene iz stava 2. tačka 2) ovog člana obveznici dostave dostavljaju komisiji za komasaciju preko e-šaltera.

8. Rešenje o određivanju vršilaca stručnog nadzora

Član 10

Stručni nadzor nad realizacijom geodetsko-tehničkih radova u postupku komasacionog premera i uređenja zemljišne teritorije komasacijom vrši Zavod, u skladu sa Zakonom.

Na osnovu predloga iz člana 8. stav 2. ovog pravilnika, direktor Zavoda donosi rešenje o određivanju vršilaca stručnog nadzora, koje se dostavlja vršiocima stručnog nadzora, jedinici lokalne samouprave i izvođaču radova.

II FAZE SPROVOĐENJA KOMASACIJE

Član 11

Uređenje zemljišne teritorije komasacijom realizuje se po sledećim fazama:

1) prethodni radovi;

2) izrada projekta novog stanja;

3) izrada dokumentacije za raspodelu komasacione mase;

4) raspodela komasacione mase;

5) uvođenje u posed;

6) završni radovi.

1. Prethodni radovi

Član 12

Prethodni radovi su faza komasacije koja se sastoji iz sledećih aktivnosti:

1) identifikacija i obeležavanje granice komasacionog područja;

2) utvrđivanje faktičkog stanja;

3) geodetsko snimanje detalja na komasacionom području;

4) komasaciona procena zemljišta.

a) Identifikacija i obeležavanje granice komasacionog područja

Član 13

Granica komasacionog područja definisana je u programu komasacije, odluci o usvajanju programa komasacije, odnosno u odluci o sprovođenju komasacije.

Identifikacija i obeležavanje granice komasacionog područja vrši se na osnovu numeričkih podataka postojećeg premera i katastra nepokretnosti, podataka registra prostornih jedinica, registra državne granice i elaborata omeđavanja katastarske opštine.

Za potrebe identifikacije granice komasacionog područja skupština jedinice lokalne samouprave na predlog komisije za komasaciju obrazuje komisiju za identifikaciju granice komasacionog područja sastavljenu od pet članova, pri čemu:

1) jedan član komisije je geodetski stručnjak zaposlen u geodetskoj organizaciji koja je izvođač radova;

2) četiri člana se biraju iz reda stanovnika, pri čemu se, ukoliko granica komasacionog područja predstavlja granicu katastarske opštine, po dva člana biraju iz reda stanovnika naseljenih na području katastarskih opština čija granica se utvrđuje.

U slučaju kada granica komasacionog područja predstavlja granicu opštine, komisiju za identifikaciju granice komasacionog područja sporazumno obrazuju skupštine jedinica lokalnih samouprava koje se graniče i čija se granica identifikuje i obeležava.

Član 14

Obeležavanje granice komasacionog područja vrši izvođač radova postavljanjem graničnih tačaka na graničnoj liniji komasacionog područja poštujući sledeća pravila:

1) granične tačke se obeležavaju belegama sa oznakom centra belege;

2) susedne belege na granici komasacionog područja se dogledaju;

3) udaljenost susednih belega na granici komasacionog područja na pravcu ne sme biti veća od 500 m;

4) kriva granična linija se obeležava nizom belega tako da najveće rastojanje te krive granične linije od duži koja spaja dve susedne belege (strela luka) ne bude veća od vrednosti dvostruke standardne devijacije horizontalnog položaja za utvrđenu klasu tačnosti za to područje (Prilog 4);

5) nepristupačna granična tačka obeležava se pomoćnim belegama čiji položaj omogućava nedvosmisleno određivanje granične linije;

6) na mestima gde granična linija seče stalni objekat širi od 10 m (put, železnička pruga, potok, reka i dr.) postavljaju se dve belege, sa obe strane po jedna; u slučaju nepogodnosti za postavljanje na takvim mestima belege se mogu izmaći po graničnoj liniji do mesta pogodnog za postavljanje, što se unosi u izveštaj o obeležavanju granice komasacionog područja;

7) kada granična linija ide ivicom nekog stalnog objekta granične belege se postavljaju samo na početku i na kraju, a prelomi se ne obeležavaju bez obzira na dužinu i oblik objekta;

8) kada granična linija katastarske opštine ide sredinom dugačke parcele (saobraćajnica, vodotok i sl.) koja pripada obema katastarskim opštinama, obeležavanje granice se vrši tako što se sa obe strane objekta postavlja po jedna belega (dvostruka belega);

9) kada granična linija prelazi sa jednog zajedničkog objekta na drugi zajednički objekat, granična tačka se određuje u preseku središnjih linija, a belege se postavljaju na isti način kao u tački 6) ovog člana.

Član 15

Numerisanje graničnih tačaka komasacionog područja vrši se poštujući sledeća pravila:

1) granične tačke se numerišu brojevima od 1 do n u okviru katastarske opštine;

2) dvostruke granične tačke iz člana 14. tačka 8) ovog pravilnika numerišu se istim brojem;

3) granične belege koja pripadaju parovima dvostrukih belega iz člana 14. tačka 9) ovog pravilnika numerišu se brojevima obe belege razdvojenim crticom;

4) granične belege umetnute između dve postojeće belege nose brojeve u vidu razlomka, s tim što se u brojiocu nalazi broj prethodne belege (belega sa manjim brojem), a u imeniocu broj umetnute belege počevši od 1 pa nadalje;

5) ako se između već umetnutih tačaka iz tačke 4) ovog člana umetnu nove belege, tada se broju prethodne belege u imeniocu dodaju mala slova azbuke.

Član 16

U slučaju postojanja spora o granici komasacionog područja, koja je istovremeno granica katastarske opštine, sporni deo granične linije se obeležava prema zahtevima strana u sporu istim belegama kao granica komasacionog područja, a numerisanje graničnih belega spornog dela granične linije vrši se između dve nesporne granične belege tako što se jedna sporna linija numeriše rimskim brojevima, a druga označava velikim slovima azbuke.

Komisija za identifikaciju granice komasacionog područja iz člana 13. stav 3. ovog pravilnika podnosi jedinici lokalne samouprave pismeni izveštaj sa skicom omeđavanja spornog dela.

O identifikaciji i obeležavanju granične linije komasacionog područja izvođač radova izrađuje elaborat obeležavanja granice komasacionog područja, koji sadrži:

1) izveštaj o obeležavanju granice komasacionog područja, koji potpisuju komisija za identifikaciju granice komasacionog područja i izvođač radova, a koji sadrži: osnovne podatke o komasacionom području, opis postupka obeležavanja graničnih tačaka, vrstu i broj belege, opis mesta gde se belega nalazi, informaciju da li je granična linija između dve susedne belege prava ili krivudava, u padu ili usponu i pored kojih posednika i kultura prolazi sa leve i sa desne strane, rastojanju između belega, postojanju spora iz stava 1. ovog člana, izveštaj komisije za identifikaciju granice komasacionog područja kojim se konstatuje da li granica katastarske opštine odgovara granici katastarske opštine definisanoj u podacima postojećeg premera i da li je granicu potrebno izmeniti ili da je identifikovana nova granica katastarske opštine (u slučaju kada je deo granice komasacionog područja istovremeno granica katastarske opštine) i potrebna objašnjenja skice obeležavanja;

2) spisak promena, u slučajevima kada granica komasacionog područja seče katastarske parcele, kada se vrši deoba tih parcela sa istom tačnošću, metodama i u postupku koji su propisani u članu 20. ovog pravilnika;

3) skicu obeležavanja granice komasacionog područja, koja sadrži:

(1) naslov "Skica obeležavanja granice komasacionog područja",

(2) naziv komasacionog područja,

(3) prikaz granične linije i graničnih belega na prelomima granične linije sa njihovim oznakama i brojevima,

(4) zajedničke parcele kojim ide ili koje seče granična linija, u skladu sa članom 14. tač. 8) i 9) ovog pravilnika,

(5) brojeve parcela,

(6) prikaz i nazive glavnih saobraćajnica, vodotoka i karakterističnih objekata,

(7) nazive naseljenih mesta,

(8) nazive katastarskih opština koje su delom ili u potpunosti obuhvaćene komasacionim područjem, kao i nazive susednih katastarskih opština i opština kojim one pripadaju,

(9) razmeru skice.

Jedinica lokalne samouprave upućuje Zavodu mišljenje o postojanju spora na granici komasacionog područja koja je ujedno i granica katastarske opštine, na osnovu izveštaja iz stava 3. tačka 1) ovog člana.

Izuzetno od stava 4. ovog člana, u slučaju kada je sporna granica komasacionog područja istovremeno granica jedinice lokalne samouprave, mišljenje Zavodu upućuju jedinice lokalne samouprave čija granica je označena kao sporna.

Član 17

Zavod, na osnovu mišljenja jedinice lokalne samouprave iz člana 16. st. 4. i 5. ovog pravilnika, predlaže Vladi promenu granice katastarske opštine, u skladu sa članom 43. stav 2. Zakona.

Po donošenju odluke Vlade o promeni granice katastarske opštine izvođač radova obeležava granicu katastarske opštine postavljanjem geodetskih belega.

b) Utvrđivanje faktičkog stanja

Član 18

Utvrđivanje faktičkog stanja podrazumeva upravne radnje na rešavanju imovinsko-pravnih odnosa i geodetsko-tehničke radove na provođenju utvrđenih promena u bazi podataka katastra nepokretnosti i na digitalnom katastarskom planu.

Upravne radnje iz stava 1. ovog člana sprovodi komisija za komasaciju (ili potkomisija za utvrđivanje faktičkog stanja ukoliko je ista osnovana u skladu sa članom 4. tačka 8) ovog pravilnika), u skladu sa odredbama zakona koji uređuje opšti upravni postupak, a geodetsko-tehničke radove iz stava 1. ovog člana izvodi izvođač radova.

Postupak utvrđivanja faktičkog stanja obuhvata sledeće aktivnosti:

1) javno oglašavanje postupka utvrđivanja faktičkog stanja na oglasnoj tabli jedinice lokalne samouprave, veb portalu lokalne samouprave i u najmanje jednom mediju dostupnom na čitavoj teritoriji Republike Srbije, sa jasno definisanim datumima početka i završetka postupka;

2) pripremu materijala za usmenu raspravu, koja podrazumeva pripremu nacrta zapisnika o utvrđivanju faktičkog stanja i digitalnog katastarskog plana i obezbeđivanje organizacionih i tehničkih uslova za rad komisije za komasaciju;

3) pozivanje učesnika komasacije na usmenu raspravu u poslovnim prostorijama komisije za komasaciju (Prilog 5);

4) dostava isprava od strane učesnika komasacije i vođenje usmene rasprave;

5) izrada zapisnika o utvrđivanju faktičkog stanja (Prilog 6) za svaki list nepokretnosti na komasacionom području, koji sadrži:

(1) naziv opštine,

(2) naziv katastarske opštine,

(3) broj zapisnika o utvrđivanju faktičkog stanja,

(4) podatke o učesniku komasacije (ime, prezime, ime roditelja, JMBG, adresu i prebivalište za fizička lica, odnosno naziv pravnog lica, matični broj i adresu sedišta za pravna lica),

(5) podatke o parcelama u obuhvatu komasacionog područja (broj lista nepokretnosti, broj parcele, površina, udeo u svojini, katastarska kultura i klasa, podaci o teretima i ograničenjima),

(6) izjave učesnika komasacije i drugih lica koja učestvuju u postupku sa njihovim potpisima,

(7) datum, potpis predstavnika izvođača radova, učesnika komasacije i članova komisije za komasaciju;

6) dostava zapisnika iz tačke 5) ovog stava učesnicima komasacije;

7) geodetsko snimanje utvrđenih promena prema odredbama iz člana 20. ovog pravilnika na osnovu podataka iz zapisnika o utvrđivanju faktičkog stanja iz tačke 5) ovog stava i izrada elaborata geodetskog snimanja;

8) ažuriranje digitalnog katastarskog plana i formiranje baze podataka faktičkog stanja koja sadrži podatke o položaju, obliku, veličini, načinu korišćenja i katastarskoj klasi parcela, kao i podatke o imaocima prava svojine ili pravima raspolaganja i korišćenja i drugim stvarnim pravima na nepokretnostima, odnosno usaglašene grafičke i alfanumeričke podatke o nepokretnostima;

9) izrada spiska učesnika komasacije (Prilog 7) i spiska parcela komasacionog područja (Prilog 8).

Ukoliko je za učesnika komasacije utvrđeno faktičko stanje i izrađen zapisnik iz stava 3. tačka 5) ovog člana nakon čega je došlo do promene, komisija za komasaciju izrađuje novi zapisnik o utvrđivanju faktičkog stanja, odnosno dopunu zapisnika, pri čemu ranije izrađeni zapisnik ostaje u zbirci isprava.

v) Geodetsko snimanje detalja na komasacionom području

Član 19

Geodetskom snimanju detalja na komasacionom području prethodi:

1) utvrđivanje parcela pod stalnim objektima i višegodišnjim zasadima i izrada zapisnika, koji su u nadležnosti potkomisije za utvrđivanje vrednosti dugogodišnjih zasada i objekata, u skladu sa članom 35. stav 6. Zakona o poljoprivrednom zemljištu i usvajanje zapisnika od strane komisije za komasaciju;

2) utvrđivanje parcela pod višegodišnjim zasadima koji se krče u postupku sprovođenja komasacije i izrada zapisnika, koje je u nadležnosti potkomisije za utvrđivanje vrednosti dugogodišnjih zasada i objekata, u skladu sa članom 35. stav 6. Zakona o poljoprivrednom zemljištu i usvajanje zapisnika od strane komisije za komasaciju.

Geodetsko snimanje detalja na komasacionom području obuhvata sledeće aktivnosti:

1) geodetsko snimanje detalja na komasacionom području, prema odredbama člana 20. ovog pravilnika;

2) izrada elaborata komasacionog premera od strane izvođača radova, koji sadrži:

(1) podatke originalnih merenja i računanja,

(2) skice premera komasacionog područja,

(3) spisak koordinata detaljnih tačaka snimljenih u postupku premera stalnih objekata i višegodišnjih zasada.

Po završetku aktivnosti iz stava 2. ovog člana preduzimaju se sledeće aktivnosti:

1) izrada preglednog plana postojećeg stanja za područje jedne ili više katastarskih opština ili njihovih delova od strane izvođača radova, koji sadrži:

(1) naziv,

(2) legendu,

(3) potpise članova komisije za komasaciju, odnosno potkomisije za utvrđivanje vrednosti dugogodišnjih zasada i objekata i izvođača radova,

(4) granicu komasacionog područja,

(5) granicu katastarske opštine/katastarskih opština,

(6) nazive susednih katastarskih opština i susednih opština,

(7) parcele pod stalnim objektima i višegodišnjim zasadima,

(8) parcele pod višegodišnjim zasadima koji se krče u postupku komasacije,

(9) granicu građevinskog rejona;

2) donošenje odluke o izlaganju preglednog plana postojećeg stanja iz tačke 1) ovog stava na javni uvid na nacionalnom geoportalu Geosrbija, veb portalu jedinice lokalne samouprave i oglasnoj tabli u jedinici lokalne samouprave u trajanju od 15 dana, od strane komisije za komasaciju;

3) izlaganje preglednog plana iz tačke 1) ovog stava u skladu sa odlukom iz tačke 2) ovog stava;

4) prikupljanje prigovora učesnika komasacije u postupku izlaganja iz tačke 3) ovog stava;

5) rešavanje prigovora učesnika komasacije;

6) donošenje odluke o usvajanju preglednog plana postojećeg stanja od strane komisije za komasaciju.

Član 20

Opšta pravila geodetskog merenja su da se koordinate graničnih tačaka određuju sa tačnošću saglasno klasama tačnosti prikazanim u Prilogu 4 ovog pravilnika i da se kontrola merenih vrednosti u postupku geodetskog merenja postiže dvostrukim merenjem istih tačaka, merenjem frontova između izmerenih graničnih tačaka i odmeranjem, pri čemu:

1) za krajnje tačke fronta koji je nepristupačan za merenje uzima se kontrolno poprečno odmeranje od geodetski izmerene granične tačke nepokretnosti ili se granične tačke nepristupačnog fronta mere nezavisno dva puta;

2) u postupku geodetskog merenja uzimaju se poprečna odmeranja između merenih graničnih tačaka čije je rastojanje manje od jednog metra;

3) maksimalna dozvoljena razlika između merenog fronta i fronta izračunatog iz koordinata tačaka ne sme biti veća od dvostruke vrednosti standardne devijacije za odgovarajuću klasu tačnosti prikazanu u okviru Priloga 4;

4) frontovi i odmeranja se kod strmih terena kada je nagib veći od 10% mere koso, uz obaveznu oznaku "k", a za njihovu redukciju određuje se visinska razlika krajnjih tačaka;

5) vrši se nezavisno određivanje koordinata izabranih kontrolnih tačaka u cilju kontrole postignute tačnosti;

6) ne mere se bliske granične tačke, odnosno granične tačke nepokretnosti čije je rastojanje od geodetski izmerene granične tačke te nepokretnosti manje od dvostruke vrednosti standardne devijacije horizontalnog položaja za odgovarajuću klasu tačnosti iz Priloga 4.

Geodetsko merenje granica katastarskih opština, parcela i delova parcela vrši se primenom sledećih pravila:

1) granične tačke na granici katastarske opštine mere se jedanput sa tačnošću više klase tačnosti;

2) geodetsko merenje katastarske parcele vrši se na način da se mere granične tačke koje definišu granicu katastarske parcele;

3) geodetsko merenje krive granične linije katastarske parcele vrši se tako da najveće rastojanje krive granične linije od duži koja spaja dve susedne granične tačke (strela luka) ne bude veće od vrednosti dvostruke standardne devijacije horizontalnog položaja za utvrđenu klasu tačnosti;

4) granične tačke parcele mere se odgovarajućom geodetskom metodom merenja uz primenu utvrđene klase tačnosti;

5) granične tačke delova parcele mere se geodetskom metodom merenja ili odmeranjem od graničnih tačaka;

6) u postupku geodetskog merenja vrši se i merenje frontova kraćih od jednog metra i čeonih frontova i širina parcela na karakterističnim mestima kod uskih i dugačkih parcela, ukoliko su frontovi kraći najmanje deset puta od dužine parcele;

7) granična linija vodnog, građevinskog, šumskog ili drugog zemljišta preuzima se iz odgovarajuće dokumentacije koju je doneo nadležni organ i obeležava se na terenu;

8) geodetsko merenje vodnog zemljišta, odnosno zemljišta na kom se nalaze tekuće i stajaće vode sa priobalnim zemljištem, vrši se na način da se meri granična linija vodnog priobalnog zemljišta, granica parcele prema susednim parcelama drugog zemljišta, linija nivoa vode i granična linija nasipa.

Geodetsko merenje zgrada vrši se primenom sledećih pravila:

1) zgrade se mere po konturnoj liniji koja predstavlja liniju dodira zemljišta i spoljašnjeg najšireg gabarita zgrade, kao i deo zgrade izgrađen iznad zemljišta na stubovima i stubovi, stepeništa uz zgradu, terase i ulazi u podrume, ukoliko su po obe dimenzije veći od dvostruke vrednosti standardne devijacije horizontalnog položaja utvrđene za područje premera, kao i deo zgrade koji nije na stubovima ako je izgrađen na visini manjoj od 4 m;

2) meri se minimum ¾ graničnih tačaka zgrade na konturnoj liniji, s tim da bude izmeren neophodan broj tačaka za definisanje geometrijskog oblika zgrade, dok se preostale tačke određuju merenjem frontova od graničnih tačaka zgrade;

3) mere se svi frontovi zgrada u horizontalnoj ravni do na centimetar i upisuju se na skici, odnosno fotoskici na unutrašnjem delu zgrade, približno na sredini iznad linije fronta i paralelno sa frontom;

4) rastojanja zgrada od frontova parcela manja od jednog metra mere se i upisuju na skici premera, odnosno fotoskici.

Geodetsko merenje drugih građevinskih objekata vrši se primenom sledećih pravila:

1) putevi, ulice i železničke pruge mere se po granici parcele na kojoj su izgrađeni tako da rastojanje između dve granične tačke na pravcu ne bude veće od 500 m, a kriva granična linija objekta se meri kao poligon tako da najveće rastojanje krive granične linije od duži koja spaja dve susedne granične tačke (strela luka) ne bude veće od vrednosti dvostruke standardne devijacije horizontalnog položaja za utvrđenu klasu tačnosti za to područje;

2) prateći objekti na saobraćajnicama mere se po pravilima propisanim za zgrade;

3) kod nenatkrivenih perona, stajališta i sl. meri se osnova temelja, a kod natkrivenih perona, stajališta, benzinskih pumpi i sl. mere se stubovi koji nose krovnu konstrukciju i tačke ortogonalne projekcije krovne konstrukcije;

4) kod mosta i vijadukta meri se linija spajanja mosta, odnosno vijadukta sa saobraćajnicom, trup mosta, odnosno vijadukta po pravilima geodetskog merenja za saobraćajnice, kao i stubovi van vode, pri čemu se stubovi mere neophodnim brojem tačaka za definisanje njihove geometrije;

5) nadzemni prelazi se mere po pravilima propisanim za mostove i vijadukte.

Geodetsko merenje podzemnih objekata (podzemne garaže, skloništa, podzemni prolazi, podzemne železničke i metro stanice i tuneli) vrši se primenom sledećih pravila:

1) mere se ulaz u podzemni objekat i podzemni objekat po unutrašnjim konturama prostorija sa geodetskih referentnih tačaka koje se posebno postavljaju unutar objekta ili sa tačaka za slobodno pozicioniranje, pri čemu se debljina zidova ne meri, već se preuzima iz tehničke dokumentacije (glavnog projekta ili projekta izvedenog stanja) ukoliko postoji;

2) skiciranje detalja geodetskog merenja podzemnog objekta vrši se na dopunskim skicama premera, a slučajevi se numerišu po etažama;

3) u formatu za razmenu podataka dostavlja se geometrija unutrašnje i spoljne konture podzemnog objekta.

Geodetsko merenje posebnog dela objekta vrši se primenom sledećih pravila:

1) u posebnom delu objekta mere se dimenzije svih prostorija prema važećem standardu u oblasti izgradnje objekata;

2) izmerena površina posebnog dela objekta predstavlja površinu koja se upisuje privremeno, dok se u skladu sa zakonom ne izda upotrebna dozvola i preuzme podatak o površini iz upotrebne dozvole, odnosno uverenje nadležnog organa ili nalaz i mišljenje stalnog sudskog veštaka građevinske struke;

3) podaci merenja posebnog dela objekta prikazuju se na skici posebnog dela objekta.

g) Komasaciona procena zemljišta

Član 21

Komasaciona procena zemljišta obuhvata određivanje vrednosti zemljišta u komasacionom području, izuzev zemljišta koja su zapisnikom iz člana 19. stav 1. tačka 1) ovog pravilnika utvrđena i usvojena kao zemljišta pod stalnim objektima i višegodišnjim zasadima, i obuhvata sledeće aktivnosti:

1) orijentaciona procena vrednosti zemljišta, koju vrši potkomisija za komasacionu procenu vrednosti zemljišta, a koja obuhvata:

(1) rekognosciranje terena u cilju odabira mesta pedoloških profila koji karakterišu pojedine vrste zemljišta,

(2) razvrstavanje zemljišta u procembene razrede primenom: boniteta zemljišta (utvrđuje se prema: dubini, teksturi, geološkoj podlozi, strukturi, procesu, dubini humusnog horizonta, procentu humusa, podzemnoj vodi, dreniranosti, reljefu, nagibu, eroziji, zabarenosti, plavnosti, zaslanjenosti i ekspoziciji), klimatskih elemenata (srednja godišnja temperatura vazduha, srednje godišnje količine padavina, količine padavina u vegetacionom periodu, relativna vlažnost vazduha i indeks suše za period jun-avgust) i ekonomskih činilaca (prosečni prinos najzastupljenijih useva na osnovu zvaničnih statističkih podataka i ocena o prosečnim prinosima, prometna vrednost zemljišta prema zvaničnim podacima sa tržišta nepokretnosti, udaljenost od naselja i vikend naselja i udaljenost od kategorisanih puteva),

(3) određivanje broja procembenih razreda u zavisnosti od parametara iz podtačke (2) ove tačke,

(4) izbor i opis uglednih zemljišta za svaki ustanovljeni procembeni razred, koja služe za utvrđivanje vrednosti putem prosečnih prinosa najzastupljenijih useva i prometne vrednosti zemljišta,

(5) utvrđivanje prosečnih prinosa svakog procembenog razreda i njihovih međusobnih odnosa, pri čemu se prosečni prinosi prvog procembenog razreda uzimaju kao faktor za upoređenje i označavaju koeficijentom 1.00, dok se prinosi ostalih procembenih razreda stavljaju u relativan odnos prema prvom procembenom razredu,

(6) utvrđivanje prometne vrednosti svakog procembenog razreda i njihovih međusobnih odnosa na isti način kao u podtački (5) ove tačke,

(7) računanje koeficijenata za obračun vrednosti po procembenim razredima na osnovu vrednosti koja se dobija putem prinosa i prometne vrednosti;

2) izrada zapisnika o orijentacionoj proceni vrednosti zemljišta, koja je u nadležnosti potkomisije za komasacionu procenu vrednosti zemljišta;

3) donošenje odluke o usvajanju zapisnika o orijentacionoj proceni vrednosti zemljišta od strane komisije za komasaciju;

4) detaljna procena vrednosti zemljišta, koju vrši potkomisija za komasacionu procenu vrednosti zemljišta, a koja obuhvata:

(1) razvrstavanje zemljišta u ustanovljene procembene razrede,

(2) određivanje granica procembenih razreda,

(3) geodetsko merenje granica procembenih razreda;

5) izrada zapisnika o detaljnoj proceni vrednosti zemljišta, koja je u nadležnosti potkomisije za komasacionu procenu vrednosti zemljišta;

6) donošenje odluke o usvajanju zapisnika o detaljnoj proceni vrednosti zemljišta od strane komisije za komasaciju;

7) donošenje odluke o utvrđivanju vrednosti jedne procembene jedinice (1 m2) u dinarima;

8) izrada preglednog plana komasacione procene vrednosti zemljišta starog stanja na katastarskim planovima u digitalnom obliku sa provedenim promenama nastalim u postupku utvrđivanja faktičkog stanja iz člana 18. ovog pravilnika, koji sadrži:

(1) naziv,

(2) legendu,

(3) potpise članova komisije za komasaciju odnosno potkomisije za komasacionu procenu vrednosti zemljišta i izvođača radova,

(4) granicu komasacionog područja,

(5) granicu katastarske opštine/katastarskih opština,

(6) nazive susednih katastarskih opština i susednih opština,

(7) granicu građevinskog rejona,

(8) granice i brojeve parcela,

(9) procembene razrede obojene odgovarajućim bojama;

9) donošenje odluke o izlaganju preglednog plana iz tačke 8) ovog člana na javni uvid na nacionalnom geoportalu Geosrbija, veb portalu jedinice lokalne samouprave i oglasnoj tabli u jedinici lokalne samouprave u trajanju od 15 dana, od strane komisije za komasaciju;

10) izlaganje preglednog plana iz tačke 8) u skladu sa odlukom iz tačke 9) ovog člana;

11) prikupljanje prigovora učesnika komasacije u postupku izlaganja iz tačke 10) ovog člana;

12) priprema odgovora komisije za komasaciju po prigovorima učesnika iz tačke 11) ovog člana;

13) donošenje odluke o usvajanju preglednog plana komasacione procene vrednosti zemljišta starog stanja od strane komisije za komasaciju.

2. Izrada projekta novog stanja

Član 22

Izrada projekta novog stanja je faza komasacije koja se sastoji od sledećih aktivnosti:

1) izmena glavnog projekta za izvođenje geodetsko-tehničkih radova u postupku komasacije od strane geodetske organizacije iz člana 4. tačka 9) ovog pravilnika, u skladu sa utvrđenim faktičkim stanjem, u slučaju kada su u fazi utvrđivanja faktičkog stanja utvrđene okolnosti koje u značajnoj meri utiču na projektno rešenje, cenu i organizaciju radova iz glavnog projekta;

2) tehnička kontrola izmenjenog glavnog projekta iz tačke 1) ovog člana, u skladu sa članom 4. tačka 14) ovog pravilnika;

3) izrada projekta putne i kanalske mreže, plana namene površina i drugih elemenata projekta novog stanja na komasacionom području, na osnovu podataka sadržanih u programu komasacije;

4) izrada preglednog plana projekta novog stanja, koji sadrži:

(1) granicu komasacionog područja,

(2) granicu katastarske opštine/katastarskih opština,

(3) nazive susednih katastarskih opština i susednih opština kojim one pripadaju,

(4) parcele pod stalnim objektima, višegodišnjim zasadima i šumama,

(5) granicu građevinskog rejona,

(6) projekat novog stanja iz tačke 3) ovog člana,

(7) table i smer nadele;

5) donošenje odluke o izlaganju preglednog plana projekta novog stanja iz tačke 4) ovog člana na javni uvid;

6) izlaganje preglednog plana projekta novog stanja iz tačke 4), u skladu sa odlukom iz tačke 5) ovog člana na nacionalnom geoportalu Geosrbija, veb portalu jedinice lokalne samouprave i oglasnoj tabli u jedinici lokalne samouprave u trajanju od 15 dana, od strane komisije za komasaciju;

7) prikupljanje prigovora učesnika komasacije u postupku izlaganja iz tačke 6) ovog člana;

8) rešavanje po prigovorima iz tačke 7) ovog člana;

9) donošenje odluke o usvajanju preglednog plana projekta novog stanja od strane komisije za komasaciju.

3. Izrada dokumentacije za raspodelu komasacione mase

Član 23

Izrada dokumentacije za raspodelu komasacione mase je faza komasacije koja se sastoji od sledećih aktivnosti:

1) računanje površina parcela po procembenim razredima;

2) računanje vrednosti zemljišta starog stanja prema formuli, pri čemu je vrednost zemljišta u procembenim jedinicama, je površina zemljišta uneta u komasacionu masu, a koeficijent za obračun vrednosti iz člana 21. tačka 1) podtačka (7) ovog pravilnika;

3) izrada knjige fonda komasacione mase starog stanja (Prilog 9), koju izvođač radova sastavlja za svaku katastarsku opštinu posebno na osnovu spiska parcela i baze podataka faktičkog stanja iz člana 18. stav 3. tačka 8) ovog pravilnika, koja sadrži:

(1) brojeve parcela navedene u rastućem nizu,

(2) broj zapisnika o utvrđivanju faktičkog stanja,

(3) procembene razrede i koeficijente za obračun po procembenim razredima,

(4) površinu svake pojedinačne parcele po procembenim razredima i površinu dela parcele bez razreda (neplodno zemljište), kao i sračunatu vrednost po procembenim razredima,

(5) ukupnu površinu parcele koja se dobija sabiranjem površina po procembenim razredima i ukupnu vrednost parcele koja se dobija sabiranjem vrednosti po svakom procembenom razredu, odnosno sabiranjem umnožaka površina po procembenim razredima sa odgovarajućim obračunskim koeficijentima,

(6) sumu površina parcela po procembenim razredima i sumu vrednosti po procembenim razredima,

(7) ukupnu površinu i vrednost komasacione mase, po katastarskim opštinama i za celo komasaciono područje (Vu);

4) izrada iskaza zemljišta starog stanja (Prilog 10), koji se formiraju za svakog učesnika komasacije na osnovu baze podataka iz člana 18. stav 3. tačka 8) ovog pravilnika i koji sadrže:

(1) broj iskaza, koji odgovara broju zapisnika o utvrđivanju faktičkog stanja,

(2) podatke o učesniku komasacije: ime, prezime, ime roditelja, JMBG, adresa i prebivalište za fizička lica, odnosno naziv pravnog lica, matični broj i adresa sedišta za pravna lica, obim udela, oblik svojine, vrsta prava,

(3) terete,

(4) izjavu učesnika o grupisanju i dodeli zemljišta iz komasacione mase (želja učesnika),

(5) podatke o parcelama koje su obuhvaćene komasacijom (broj parcele, naziv zvanog mesta ili potesa, kulturu, površinu po procembenim razredima, procembene razrede i koeficijente za obračun vrednosti zemljišta, vrednosti po procembenim razredima),

(6) ukupnu površinu i ukupnu vrednost zemljišta u iskazu,

(7) odbitak za zajedničke potrebe izražen u vrednosnim jedinicama,

(8) vrednost zemljišta za dodelu iz komasacione mase;

5) izrada sumarnika iskaza zemljišta starog stanja (Prilog 11), koji se vodi za svaku katastarsku opštinu i u koji se upisuju zbirni podaci o površinama i vrednostima iskaza, počevši od iskaza broj 1;

6) izlaganje iskaza zemljišta starog stanja iz tačke 4) ovog člana učesnicima komasacije na uvid i prikupljanje predloga učesnika za raspodelu zemljišta;

7) izrada spiska promenjenih iskaza (Prilog 12), koji sadrži spisak svih iskaza koji su pretrpeli promenu nakon izrade sumarnika iskaza zemljišta starog stanja;

8) numerisanje novoprojektovanih tabli i objekata;

9) računanje površina i vrednosti novoprojektovanih tabli i objekata, koje se vrši nakon usvajanja preglednog plana projekta novog stanja iz člana 22. tačka 9) ovog pravilnika, a koje podrazumeva:

(1) detaljnu analitičku razradu projekta novog stanja,

(2) računanje površine komasacionog područja iz koordinata graničnih tačaka za svaku katastarsku opštinu ponaosob i kontrolu razlike između zbira površina procembenih razreda i površina tabli sračunatih iz koordinata,

(3) izradu spiska površina tabli i objekata;

10) izrada knjige fonda komasacione mase novog stanja (Prilog 13), koja se formira na osnovu sračunatih površina projektovanih tabli i objekata i podataka o vrednosti zemljišta utvrđenih u knjizi fonda mase starog stanja, koja sadrži:

(1) broj table i broj objekta,

(2) procembene razrede i koeficijente za obračun vrednosti zemljišta po procembenim razredima,

(3) ukupnu površinu table ili objekta,

(4) ukupnu vrednost table ili objekta,

(5) zbir površina svih tabli i objekata po procembenim razredima i ukupnu površinu svih tabli i objekata u komasacionom području,

(6) zbir vrednosti tabli i objekata po procembenim razredima i ukupnu vrednost svih tabli i objekata u komasacionom području;

11) računanje koeficijenta odbitka vrednosti zemljišta, koje podrazumeva računanje koeficijenta na osam decimalnih mesta prema formuli gde je K koeficijent umanjenja, Vu ukupna vrednost komasacione mase starog stanja, a Vn ukupna vrednost komasacione mase novog stanja, i usvajanje koeficijenta od strane komisije za komasaciju;

12) usvajanje koeficijenta odbitka iz tačke 11) ovog člana od strane komisije za komasaciju.

4. Raspodela komasacione mase i grupisanje parcela

Član 24

Raspodela komasacione mase je faza komasacije koja se sastoji od sledećih aktivnosti:

1) izlaganje podataka iz iskaza zemljišta starog stanja i uzimanje izjava učesnika komasacije o nadeli zemljišta iz komasacione mase;

2) izrada knjige raspodele komasacione mase (sa skicama i dispozicijama tabli);

3) izrada preglednog plana raspodele komasacione mase, koji podrazumeva iscrtavanje novih parcela i ispisivanje brojeva iskaza na preglednom planu novog stanja iz člana 22. tačka 9) ovog pravilnika;

4) donošenje odluke komisije za komasaciju o izlaganju preglednog plana raspodele komasacione mase iz tačke 3) ovog člana;

5) izlaganje preglednog plana raspodele komasacione mase iz tačke 3) ovog člana na javni uvid na nacionalnom geoportalu Geosrbija, veb portalu jedinice lokalne samouprave i oglasnoj tabli u jedinici lokalne samouprave u trajanju od 15 dana i prikupljanje prigovora;

6) rešavanje komisije za komasaciju po prigovorima iz tačke 5) ovog člana;

7) donošenje odluke komisije za komasaciju o usvajanju preglednog plana raspodele komasacione mase.

5. Uvođenje u posed

Član 25

Uvođenje u posed je faza komasacije koja se sastoji od sledećih aktivnosti:

1) izrada i realizacija projekta geodetskih referentnih tačaka za geodetsko obeležavanje novoprojektovanih tabli, parcela i objekata, od strane izvođača radova;

2) izrada i realizacija projekta geodetskog obeležavanja novoprojektovanih tabli, parcela i objekata od strane izvođača radova, koja podrazumeva prenos graničnih tačaka novog stanja geodetskim metodama merenja i obeležavanje belegama u skladu sa Prilogom 14, pri čemu se tačnost položaja graničnih tačaka određuje standardnom devijacijom horizontalnog i vertikalnog položaja u državnom referentnom sistemu, prema tabeli iz Priloga 4;

3) izrada skica komasacionog premera;

4) privremena primopredaja zemljišta i objekata, koju vrše predstavnik komisije za komasaciju i predstavnik izvođača radova u prisustvu učesnika komasacije, tokom kojih se učesniku fizički pokazuju granice parcela nadeljenih iz komasacione mase;

5) izrada zapisnika o privremenoj primopredaji parcela i objekata;

6) podnošenje prigovora učesnika komasacije na zapisnik iz tačke 5) ovog člana;

7) rešavanje komisije za komasaciju po prigovorima iz tačke 6) ovog člana;

8) numerisanje parcela u komasacionom području uz poštovanje sledećih pravila:

(1) parcele se numerišu brojevima od 1 do n u okviru katastarske opštine, osim ukoliko komasaciono područje obuhvata deo katastarske opštine, kada se parcele numerišu u nastavku od poslednjeg iskorišćenog broja u toj katastarskoj opštini,

(2) numerisanje parcela se vrši na skicama komasacionog premera,

(3) redosled numerisanja parcela koje se ukrštaju u nivou je sledeći: vodno zemljište, zemljište na kom su izgrađene železničke pruge, zemljište na kom su izgrađeni putevi, prema klasifikaciji puteva,

(4) pri ukrštanju prirodnog i veštačkog vodotoka prvenstvo ima prirodni vodotok i on dobija jedan parcelni broj, dok se veštački vodotok numeriše po delovima,

(5) ulica se numeriše jednim parcelnim brojem po celoj dužini, a ako je presečena trgom ili važnijom saobraćajnicom, numeriše se po delovima;

9) katastarsko klasiranje i bonitiranje zemljišta, koje se vrši u skladu sa podzakonskim aktima kojim se uređuju katastarsko klasiranje i bonitiranje;

10) izrada iskaza zemljišta novog stanja (Prilog 15) koji sadrži podatke o zemljištu koje učesnik dobija iz komasacione mase (broj parcele, broj table, potes, površina, način korišćenja parcele, procembeni razred i vrednost koju učesnik komasacije duguje fondu ili koju potražuje od fonda);

11) izrada sumarnika iskaza zemljišta novog stanja (Prilog 16), na isti način kao izrada sumarnika iskaza zemljišta starog stanja iz člana 23. tačka 5) ovog pravilnika;

12) izrada i donošenje rešenja o raspodeli komasacione mase, za svakog učesnika komasacije (Prilog 17).

6. Završni radovi

Član 26

Završni radovi u postupku komasacije jesu:

1) izrada baze podataka katastra nepokretnosti sa privremeno upisanim podacima o nepokretnostima i pravima na njima, koju izvođač radova izrađuje na osnovu podataka preuzetih od Zavoda u skladu sa članom 6. stav 3. ovog pravilnika i podataka iz elaborata realizacije geodetsko-tehničkih radova iz člana 27. ovog pravilnika;

2) izrada digitalnih katastarskih planova za komasaciono područje, u skladu sa propisima kojima se uređuju digitalni geodetski planovi.

III ELABORAT REALIZACIJE GEODETSKO-TEHNIČKIH RADOVA

Član 27

Elaborat realizacije geodetsko-tehničkih radova u postupku komasacije je skup svih dokumenata i podataka nastalih u postupku realizacije geodetsko-tehničkih radova predviđenih glavnim projektom, koji se, zajedno sa tehničkim izveštajima o njihovoj realizaciji, dostavljaju stručnom nadzoru prema fazama komasacije iz člana 11. ovog pravilnika (Prilog 18).

IV STRUČNI NADZOR

Član 28

Zavod vrši stručni nadzor nad realizacijom geodetsko-tehničkih radova u postupku komasacionog premera i uređenja zemljišne teritorije komasacijom u skladu sa fazama definisanim u članu 11. ovog pravilnika i aktivnostima na realizaciji faza prethodni radovi i uvođenje u posed, definisanim u čl. 12. i 25. ovog pravilnika, o čemu se izrađuje zapisnik o izvršenom stručnom nadzoru (Prilog 19).

Overa privremenih situacija vrši se u skladu sa dinamikom realizacije stručnog nadzora iz stava 1. ovog člana.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 29

Završetkom svih faza definisanih članom 11. ovog pravilnika i overom svih privremenih situacija iz člana 28. stav 2. ovog pravilnika otpočinje postupak izlaganja i obnove katastra nepokretnosti putem komasacionog premera, u skladu sa odredbama Pravilnika o katastarskom premeru, obnovi katastra i geodetskim radovima u održavanju katastra nepokretnosti ("Službeni glasnik RS", br. 7/19 i 26/20) koje se odnose na obnovu katastra nepokretnosti putem komasacionog premera.

Projekti komasacionog premera i uređenja zemljišne teritorije komasacijom koji nisu realizovani do dana stupanja na snagu ovog pravilnika realizovaće se po odredbama propisa koji su bili na snazi do dana stupanja na snagu ovog pravilnika.

Član 30

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika, na komasacioni premer i uređenje zemljišne teritorije komasacijom neće se primenjivati odredbe čl. 1-43., kao ni prilozi Pravilnika o katastarskom premeru, obnovi katastra i geodetskim radovima u održavanju katastra nepokretnosti ("Službeni glasnik RS", br. 7/19 i 26/20).

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Uputstvo o načinu vršenja geodetsko-tehničkih radova i utvrđivanju vrednosti zemljišta u postupku komasacije ("Službeni glasnik SRS", broj 3/77).

Član 31

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Priloge 1-19, koji su sastavni deo ovog pravilnika, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 122/2020, možete pogledati OVDE

Napomene

Danom stupanja na snagu Pravilnika o geodetsko-tehničkim normativima, metodama i načinu rada u oblasti uređenja zemljišne teritorije komasacijom ("Sl. glasnik RS", br. 122/2020), odnosno od 17. oktobra 2020. godine, na komasacioni premer i uređenje zemljišne teritorije komasacijom neće se primenjivati odredbe čl. 1-43., kao ni prilozi Pravilnika o katastarskom premeru, obnovi katastra i geodetskim radovima u održavanju katastra nepokretnosti ("Sl. glasnik RS", br. 7/2019 i 26/2020).