IFRIC TUMAČENJE 6

Obaveze koje se javljaju od učešća na posebnom tržištu - odlaganje električne i elektronske opreme

("Sl. glasnik RS", br. 123/2020)

Reference

• IAS 8 Računovodstvene politike, promene računovodstvenih procena i greške

• IAS 37 Rezervisanja, potencijalne obaveze i potencijalna imovina

Istorijat

1 Paragraf 1 17 IAS 37 navodi da je obavezujući događaj prošli događaj koji dovodi do sadašnje obaveze za koju entitet nema nikakvu realnu alternativu osim da je izmiri.

2 Paragraf 19 IAS 37 navodi da se rezervisanja priznaju samo za "obaveze nastale po osnovu prošlih događaja čije je postojanje nezavisno od budućih aktivnosti entiteta".

3 Direktiva Evropske Unije o odlaganju električne i elektronske opreme (WE&EE), koja propisuje sakupljanje, tretman, reciklažu i odlaganje otpada kojim se ne ugrožava životna sredina je prouzrokovala pitanja u vezi sa tim kada se priznaje obaveza za odlaganje električne i elektronske opreme. Direktiva pravi razliku između "novog" i "starog" otpada i između otpada iz domaćinstava i otpada iz izvora koji nisu domaćinstva. Novi otpad se odnosi na proizvode prodate posle 13. avgusta 2005. godine. Smatra se, u svrhe ove Direktive, da svi uređaji za domaćinstva prodati pre tog datuma uzrokuju stari otpad.

4 U Direktivi se navodi da troškove upravljanja otpadom od starih uređaja domaćinstava treba da snose proizvođači tih vrsta uređaja koji su na tržištu tokom perioda koji treba da se odredi u primenljivom zakonodavstvu svake zemlje članice (period odmeravanja). U Direktivi se navodi da svaka zemlja članica treba da uspostavi mehanizam po kom bi proizvođači proporcionalno učestvovali u plaćanju troškova "na primer, proporcionalno njihovom udelu na tržištu prema vrsti opreme."

5 Nekoliko termina koji se koriste u ovom tumačenju kao što su "udeo na tržištu" i "period odmeravanja" se mogu definisati veoma različito u primenljivom zakonodavstvu pojedinačnih zemalja članica. Na primer, dužina perioda odmeravanja bi mogla da bude jednu godinu ili samo jedan mesec. Slično, odmeravanje udela na tržištu i formule za izračunavanje obaveze mogu da budu drugačije u različitim nacionalnim zakonima. Međutim, svi ovi primeri utiču samo na odmeravanje obaveze, koja nije pod delokrugom ovog tumačenja.

Delokrug

6 Ovo tumačenje daje uputstvo za priznavanje, u finansijskim izveštajima proizvođača, obaveza za upravljanje otpadom prema Direktivi Evropske Unije o odlaganju električne i elektronske opreme u vezi sa prodajom starih uređaja za domaćinstvo.

7 Ovo tumačenje se ne odnosi na novi otpad niti na stari otpad koji potiče iz drugih izvora osim domaćinstava. Obaveza za upravljanje takvim otpadom je adekvatno obrađena u IAS 37. Međutim, ako se, u nacionalnim zakonima, novi otpad iz domaćinstava tretira na sličan način kao i stari otpad iz domaćinstava, principi ovog tumačenja se primenjuju po ugledu na hijerarhiju iznetu u paragrafima 10 do 12 IAS 8. Hijerarhija iz IAS 8 je takođe relevantna za druge propise koji nameću obaveze na način koji je sličan modelu pripisivanja troškova navedenom u Direktivi Evropske Unije.

Predmet

8 Od IFRIC je traženo da u kontekstu odlaganja električne i elektronske opreme odredi šta čini obavezujući događaj u skladu sa paragrafom 14(a) IAS 37 za priznavanje rezervisanja za troškove upravljanja otpadom:

• Proizvodnja ili prodaja starih uređaja i opreme za domaćinstvo?

• Učešće na tržištu tokom perioda odmeravanja?

• Nastanak troškova tokom vršenja aktivnosti upravljanja otpadom?

Konsenzus

9 Učešće na tržištu tokom perioda odmeravanja je obavezujući događaj u skladu sa paragrafom 14(a) IAS 37. Kao posledica ovoga, obaveza za troškove upravljanja otpadom od starih uređaja u domaćinstvu ne nastaje kada su proizvodi proizvedeni ili prodati. Zato što je obaveza koja se tiče starih uređaja u domaćinstvima povezana sa učešćem na tržištu tokom perioda odmeravanja, pre nego sa proizvodnjom ili prodajom stavki koje treba da se otuđe, nema obaveze osim i dok postoji udeo na tržištu tokom perioda odmeravanja. Vremenski trenutak nastanka obavezujućeg događaja može takođe biti nezavistan u odnosu na određeni period u kome se vrše aktivnosti upravljanja otpadom i nastaju troškovi u vezi sa njim.

Datum stupanja na snagu

10 Entitet primenjuje ovo tumačenje za godišnje periode koji počinju 1. decembra 2005. godine ili kasnije. Ranija primena se podstiče. Ako entitet primenjuje ovo tumačenje za period koji počinje pre 1. decembra 2005. godine, obelodanjuje tu činjenicu.

Prelazak

11 Promene računovodstvenih politika se obuhvataju u skladu sa IAS 8.