MEĐUNARODNI STANDARD FINANSIJSKOG IZVEŠTAVANJA 14

Regulisana vremenska razgraničenja

("Sl. glasnik RS", br. 123/2020)

Cilj

1 Cilj ovog standarda je utvrđivanje specifičnih zahteva finansijskog izveštavanja za regulisana vremenska razgraničenja koja se javljaju kada entitet kupcima pruža dobra ili usluge po cenama ili stopama koje su predmet regulacije cena.

2 Radi ispunjenja tog cilja, ovaj standard zahteva:

(a) ograničene promene računovodstvenih politika koje su bile primenjivane u skladu sa ranijim opšteprihvaćenim računovodstvenim principima (prethodni GAAP) za regulisana vremenska razgraničenja, koja su prvenstveno povezana sa njihovom prezentacijom, i

(b) obelodanjivanja koja:

(i) identifikuju i objašnjavaju iznose priznate u finansijskim izveštajima entiteta koji proizlaze iz regulacije cena; i

(ii) pomažu korisnicima finansijskih izveštaja da razumeju iznos, vreme i neizvesnost budućih tokova gotovine od svih priznatih regulisanih vremenskih razgraničenja.

3 Zahtevi ovog standarda dozvoljavaju entitetu da u svom delokrugu prilikom usvajanja IFRS nastavi da računovodstveno u svojim finansijskim izveštajima u skladu sa prethodnim opšteprihvaćenim računovodstvenim principima obuhvata regulisana vremenska razgraničenja koja su predmet ograničenih promena iz paragrafa 2.

4 Dodatno, ovaj standard dozvoljava neke izuzetke i izuzeća od primene zahteva drugih standarda. Svi predviđeni zahtevi koji se odnose na izveštavanje o regulisanim vremenskim razgraničenjima, kao i svi izuzeci i izuzeća od zahteva drugih standarda koji su povezani sa tim saldima, sadržani su unutar ovog standarda umesto unutar tih drugih standarda.

Delokrug

5 Entitetu je dozvoljeno da primenjuje zahteve ovog standarda u svojim prvim finansijskim izveštajima koji su u skladu sa IFRS ako i samo ako:

(a) obavlja aktivnosti čije cene su regulisane; i

(b) u svojim finansijskim izveštajima je priznao iznose koji su u skladu s prethodnim opšteprihvaćenim računovodstvenim principima kvalifikovani kao regulisana vremenska razgraničenja.

6 Entitet treba da primenjuje zahteve ovog standarda u svojim finansijskim izveštajima za naredne periode ako i samo ako je u prvim finansijskim izveštajima koji su u skladu sa IFRS, regulisana vremenska razgraničenja priznao na način da je izabrao da primeni zahteve ovog standarda.

7 Ovaj standard se ne odnosi na druge aspekte računovodstvenog iskazivanja za entitete koji su uključeni u aktivnosti sa regulisanim cenama. Primenjujući zahteve ovog standarda, svi iznosi čije je priznavanje dozvoljeno ili zahtevano kao imovina ili obaveze u skladu s drugim standardima ne treba da budu uključeni u iznose klasifikovane kao regulisana vremenska razgraničenja.

8 Entitet koji je obuhvaćen delokrugom ovog standarda, i koji bira da ga primenjuje, treba da primenjuje sve njegove zahteve za sva regulisana vremenska razgraničenja koja proizilaze iz svih aktivnosti entiteta sa regulisanim cenama.

Priznavanje, odmeravanje, umanjenje vrednosti i prestanak priznavanja

Privremeno izuzeće od paragrafa 11 IAS 8 Računovodstvene politike, promene računovodstvenih procena i greške

9 Entitet koji vrši aktivnosti sa regulisanim cenama i koji je obuhvaćen delokrugom ovog standarda, i koji je odabrao da primenjuje ovaj standard, prilikom razvoja svojih računovodstvenih politika za priznavanje, odmeravanje, umanjenje vrednosti i prestanak priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja, treba da primenjuje samo paragrafe 10 i 12 IAS 8.

10 U paragrafima 11-12 u IAS 8 navedeni su izvori zahteva i smernica kojima se od rukovodstva zahteva ili se dozvoljava da ih razmotri prilikom razvoja računovodstvenih politika za određene stavke, ako nema relevantnog standarda koji se odnosi na te stavke. Ovaj standard omogućava entitetu da iskoristi izuzeće od primene paragrafa 11 u IAS 8 u svojim računovodstvenim politikama za priznavanje, odmeravanje, umanjenje vrednosti i prestanak priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja. Kao posledica toga, entitetima koji priznaju regulisana vremenska razgraničenja, bilo kao zasebne stavke ili kao deo knjigovodstvene vrednosti ostale imovine ili obaveza, u skladu sa njihovim prethodnim opšteprihvaćenim računovodstvenim principima, dozvoljeno je da nastave da priznaju ta vremenska razgraničenja u skladu sa ovim standardom primenjujući izuzeće od paragrafa 11 iz IAS 8, u zavisnosti od promena koja se odnose na prezentaciju, a koje su zahtevane paragrafima 18-19 ovog standarda.

Nastavak primene postojećih računovodstvenih politika

11 Prilikom početne primene ovog standarda, entitet treba da nastavi sa primenom računovodstvenih politika prethodnih opšteprihvaćenih računovodstvenih principa za priznavanje, odmeravanje, umanjenje vrednosti i prestanak priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja, osim za sve promene dozvoljene paragrafima 13 do 15. Međutim, prezentacija takvih iznosa treba biti u skladu sa zahtevima ovog standarda koji se odnose na prezentaciju, što može da zahteva promene politika prezentacije iz prethodnih opšteprihvaćenih računovodstvenih principa (videti paragrafe 18-19).

12 Entitet u narednim periodima treba dosledno da primenjuje politike utemeljene u skladu sa paragrafom 11, osim za sve promene dozvoljene paragrafima 13-15.

Promene računovodstvenih politika

13 Entitet ne treba da menja svoje računovodstvene politike da bi započeo sa priznavanjem regulisanih vremenskih razgraničenja. Entitet može da promeni samo svoje računovodstvene politike za priznavanje, odmeravanje, umanjenje vrednosti i prestanak priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja ukoliko ta promena čini finansijske izveštaje relevantnijim za potrebe donošenja ekonomskih odluka korisnika i ne manje pouzdanim1, ili pouzdanijim i ne manje relevantnim za te potrebe. Entitet treba da prosuđuje o relevantnosti i pouzdanosti koristeći kriterijume iz paragrafa 10 u IAS 8.

14 Ovaj standard ne omogućava entitetima da budu izuzeti od primene paragrafa 10 ili 14-15 iz IAS 8 na promene u računovodstvenim politikama. Da bi opravdao promenu računovodstvenih politika za regulisana vremenska razgraničenja, entitet treba da pokaže da svoje finansijske izveštaje tom promenom približava zadovoljenju kriterijuma iz paragrafa 10 IAS 8. Međutim, promenom ne mora da postigne potpunu usklađenost sa kriterijumima za priznavanje, odmeravanje, umanjenje vrednosti i prestanak priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja.

15 Paragrafi 13-14 primenjuju se na promene do kojih je došlo prilikom početne primene ovog standarda i na promene do kojih je došlo u narednim izveštajnim periodima.

________
1 U septembru 2010, IASB je zamenio Okvir za sastavljanje i prezentaciju finansijskih izveštaja Konceptualnim okvirom finansijskog izveštavanja. Pojam "verodostojno predstavljanje" obuhvata glavne karakteristike koje je raniji Okvir zvao "pouzdanost". Zahtev iz paragrafa 13 ovog Standarda je zasnovan na zahtevima IAS 8, koji je zadržao pojam "pouzdan".

Odnos sa drugim standardima

16 Svaki konkretan izuzetak, izuzeće ili dodatni zahtev koji se tiču odnosa ovog standarda sa drugim standardima sadržani su unutar ovog standarda (videti paragrafe B7 do B28). U odsustvu svakog takvog izuzetka, izuzeća ili dodatnih zahteva, drugi standardi treba da se primenjuju na regulisana vremenska razgraničenja na isti način na koji se primenjuju na imovinu, obaveze, prihode ili rashode koji su priznati u skladu s drugim standardima.

17 U nekim situacijama, možda će biti potrebno primeniti drugi standard na regulisana vremenska razgraničenja koja su bila odmerena u skladu sa računovodstvenim politikama entiteta koje su utvrđene u skladu sa paragrafima 11-12 kako bi se taj saldo adekvatno prikazao u finansijskim izveštajima. Na primer, entitet je možda imao aktivnosti sa regulisanim cenama u stranim zemljama za koje su transakcije i regulisana vremenska razgraničenja izražena u valutama koje nisu funkcionalne valute izveštajnog entiteta. Regulisana vremenska razgraničenja i kretanja na tim saldima su prevedena primenom IAS 21 Efekti promena deviznih kurseva.

Prezentacija

Promene u prezentaciji

18 Ovaj standard postavlja zahteve koji se tiču prezentacije, a koji su istaknuti u paragrafima 20 do 26, za regulisana vremenska razgraničenja koja se priznaju u skladu s paragrafima 11-12. Kada se primenjuje ovaj standard, regulisana vremenska razgraničenja priznaju se u izveštaju o finansijskoj poziciji, kao dodatak uz imovinu i obaveze koje su priznate u skladu sa drugim standardima. Ovi uslovi prezentacije odvajaju uticaj priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja od zahteva finansijskog izveštavanja koji su navedeni u drugim standardima.

19 Osim stavki za koje se zahteva da budu prezentovane u izveštaju o finansijskoj poziciji i izveštaju/ima o dobitku ili gubitku i ostalom ukupnom rezultatu u skladu sa IAS 1 Prezentacija finansijskih izveštaja, entitet koji primenjuje ovaj standard treba da prezentuje sva regulisana vremenska razgraničenja i njihove promene u skladu sa paragrafima 20 do 26.

Klasifikacija salda regulisanih vremenskih razgraničenja

20 Entitet u izveštaju o finansijskoj poziciji treba da iskaže posebne bilansne pozicije za:

(a) ukupna salda svih aktivnih regulisanih vremenskih razgraničenja; i

(b) ukupna salda svih pasivnih regulisanih vremenskih razgraničenja.

21 Kada entitet prezentuje tekuću i stalnu imovinu, kao i kratkoročne i dugoročne obaveze, kao posebne klasifikacije u svom izveštaju o finansijskoj poziciji, entitet tada ne treba da klasifikuje regulisana vremenska razgraničenja kao kratkoročna ili dugoročna. Umesto toga, posebne bilansne pozicije koje se zahtevaju paragrafom 20 treba da budu odvojene od imovine i obaveza koje su u skladu sa drugim standardima prezentovane primenom međuzbirova, koji su izračunati pre nego što su prezentovana salda regulisanih vremenskih razgraničenja.

Klasifikacija kretanja salda regulisanih vremenskih razgraničenja

22 Entitet treba da prezentuje, u odeljku o ostalom ukupnom rezultatu u izveštaju o dobitku i gubitku i ostalom ukupnom rezultatu, neto kretanja svih salda regulisanih vremenskih razgraničenja za izveštajni period koji se povezuju sa stavkama priznatim u ostalom ukupnom rezultatu. Posebne stavke treba da se koriste za neto kretanja povezana sa stavkama koje, u skladu s drugim standardima:

(a) naknadno neće da se reklasifikuju u dobitak ili gubitak; i

(b) naknadno hoće da se reklasifikuju u dobitak ili gubitak kada se ispune posebni uslovi.

23 Entitet u odeljku o ostalom ukupnom rezultatu u izveštaju o dobitku i gubitku i ostalom ukupnom rezultatu, treba da prezentuje posebnu stavku za preostala neto kretanja regulisanih vremenskih razgraničenja za izveštajni period, isključujući kretanja koja se ne odražavaju na dobitak ili gubitak, kao što su stečeni iznosi. Ova posebna stavka treba da bude razdvojena od prihoda i rashoda koji su iskazani u skladu sa drugim standardima primenom međuzbirova, koji su izračunati pre neto kretanja regulisanih vremenskih razgraničenja.

24 Kada entitet priznaje odložena poreska sredstva ili odložene poreske obaveze kao rezultat priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja, on rezultujuća odložena poreska sredstva (obaveze) i povezana kretanja salda te odložene poreske imovine (obaveza) treba da prezentuje sa povezanim regulisanim vremenskim razgraničenjima i kretanjima salda tih razgraničenja, umesto u zbiru prezentovanom u skladu sa IAS 12 Porezi na dobitak za odložena poreska sredstva (obaveze) i poreski rashod (prihod) (videti paragrafe B9-B12).

25 Kada entitet prezentuje prestanak poslovanja ili grupu za otuđenje u skladu s IFRS 5 Stalna imovina koja se drži za prodaju i prestanak poslovanja, on svako povezano regulisano vremensko razgraničenje i neto kretanja salda tih razgraničenja, kada je primenljivo, treba da prezentuje sa saldima regulisanih vremenskih razgraničenja i kretanjima tih salda, umesto unutar grupe za otuđenje ili prekinutih poslovanja (videti paragrafe B19-B22).

26 Kada entitet zaradu po akciji prezentuje u skladu s IAS 33 Zarada po akciji, on treba da prezentuje dodatne osnovne i razređene zarade po akciji, koje su izračunate primenom iznosa zarada u skladu sa zahtevima IAS 33 ali ne uključujući kretanja salda regulisanih vremenskih razgraničenja (videti paragrafe B13-B14).

Obelodanjivanje

Cilj

27 Entitet koji odabere da primenjuje ovaj standarda treba da obelodani informacije koje korisnicima omogućavaju da procene:

(a) prirodu, kao i povezane rizike, regulacije cena kojom se utvrđuje cena(e) koju entitet može da naplaćuje od kupaca za robu i usluge koje pruža; i

(b) efekte te regulacije cena na njegovu finansijsku poziciju, finansijske performanse i tokove gotovine.

28 Ako se bilo koje obelodanjivanje navedeno u paragrafima 30-36 ne smatra relevantnim za ispunjavanje cilja iz paragrafa 27, ono može da se izostavi iz finansijskih izveštaja. Ako su obelodanjivanja iskazana u skladu s paragrafima 30-36 nedovoljna za ispunjavanje cilja iz paragrafa 27, entitet treba da obelodani dodatne informacije koje su potrebne za ispunjenje cilja.

29 Da bi se ispunio cilj obelodanjivanja iz paragrafa 27, entitet treba da razmotri sve navedeno:

(a) nivo detalja koji su potrebni da bi se zadovoljili zahtevi obelodanjivanja;

(b) koliki naglasak treba da se stavi na svaki od različitih zahteva;

(c) u kojoj meri treba da se izvrši grupisanje ili raščlanjivanje; i

(d) da li su korisnicima finansijskih izveštaja potrebne dodatne informacije kako bi procenili obelodanjene kvantitativne informacije.

Objašnjenje aktivnosti koje su predmet regulacije cena

30 Da bi se pomoglo korisniku finansijskih izveštaja u proceni prirode, kao i povezanih rizika, aktivnosti entiteta koje su u vezi sa regulisanim cenama, entitet treba da obelodani, za svaku vrstu aktivnosti koje su u vezi sa regulisanim cenama:

(a) kratak opis prirode i obima aktivnosti sa regulisanim cenama i prirodu postupka određivanja regulisanih cena;

(b) identitet regulatora cena. Ako je regulator cena povezana strana (na način definisan u IAS 24 Obelodanjivanja povezanih strana), entitet treba da obelodani tu činjenicu, zajedno sa objašnjenjem na koji način je povezana;

(c) na koji način je budući oporavak svake klase (npr. svaka vrsta rashoda ili prihoda) regulisanog aktivnog vremenskog razgraničenja ili obrnuto regulisanog pasivnog vremenskog razgraničenja pogođen rizicima i neizvesnošću, na primer:

(i) rizik potražnje (na primer, promene u stavovima potrošača, dostupnost zamenskih izvora nabavke ili nivo konkurencije);

(ii) regulatorni rizik (na primer, prijava ili odobrenje primene utvrđivanja cene ili procena očekivanih budućih postupaka regulatora od strane entiteta); i

(iii) ostali rizici (na primer, valutni ili drugi tržišni rizici).

31 Obelodanjivanja zahtevana paragrafom 30 treba da budu data direktno u finansijskim izveštajima ili u napomenama, ili kroz unakrsna upućivanja iz finansijskih izveštaja u neki drugi izveštaj, kao što je izveštaj rukovodstva ili izveštaj o riziku, koji je dostupan korisnicima finansijskih izveštaja pod istim uslovima kao finansijski izveštaji i u isto vreme. Ako informacije nisu direktno uključene u finansijske izveštaje ili kroz unakrsna upućivanja, finansijski izveštaji su nepotpuni.

Objašnjenje priznatih iznosa

32 Entitet treba da obelodani osnovu za priznavanje i prestanak priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja kao i način početnog i naknadnog odmeravanja, uključujući način na koji se procenjuje nadoknadivost regulisanih vremenskih razgraničenja te kako se raspoređuje bilo kakav gubitak od umanjenja vrednosti.

33 Za svaku vrstu aktivnosti sa regulisanim cenama, entitet za svaku klasu regulisanih vremenskih razgraničenja treba da obelodani sledeće informacije:

(a) usklađivanje knjigovodstvene vrednosti na početku i na kraju perioda, u tabelarnom formatu osim kada je drugi format prikladniji. Entitet treba da primeni prosuđivanje prilikom utvrđivanja nivoa potrebnih detalja (videti paragrafe 28 do 29), ali su obično relevantne sledeće stavke:

(i) iznosi koji su bili priznati u tekućem periodu u izveštaju o finansijskoj poziciji kao regulisana vremenska razgraničenja;

(ii) iznosi koji su bili priznati u izveštaju/ima o dobitku ili gubitku i ostalom ukupnom rezultatu povezani sa saldima koja su bila nadoknađena (ponekad opisana kao amortizovana) ili poništena u tekućem periodu; i

(iii) drugi iznosi, utvrđeni odvojeno, koji su uticali na regulisana vremenska razgraničenja, kao što su umanjenja vrednosti, stavke stečene ili preuzete kroz poslovne kombinacije, stavke namenjene otuđenju, ili uticaji promena deviznih kurseva ili diskontnih stopa.

(b) stope povrata ili diskontne stope (uključujući i nulte stope ili raspon cena, ako je primenljivo) korišćene da bi se izrazila vremenska vrednost novca i koje su primenljive na svaku klasu regulisanih vremenskih razgraničenja; i

(c) preostale periode tokom kojih entitet očekuje da nadoknadi (ili amortizira) knjigovodstvenu vrednost svake klase pasivnih regulisanih vremenskih razgraničenja.

34 Kada regulacija cena uteče na iznos i vreme rashoda (prihoda) entiteta od poreza na dobitak, on treba da obelodani efekat regulacije cena na iznose priznatog tekućeg i odloženog poreza. Dodatno, entitet treba odvojeno da obelodani sva regulisana vremenska razgraničenja koja su u vezi s oporezivanjem i povezanim kretanjem tih salda.

35 Kada entitet u skladu sa IFRS 12 Obelodanjivanje učešća u drugim entitetima izvrši obelodanjivanja za učešća u zavisnim entitetima, pridruženim entitetima ili zajedničkim poduhvatima koji vrše aktivnosti sa regulisanim cenama i za koje su regulisana vremenska razgraničenja priznata u skladu sa ovim standardom, on treba da obelodani iznose koji su obuhvaćeni saldima pasivnih ili aktivnih regulatornih vremenskih razgraničenja i neto kretanjima tih salda za obelodanjena učešća (videti paragrafe B25-B28)

36 Kada entitet zaključi da regulisana vremenska razgraničenja više nisu potpuno nadoknadiva ili ne mogu da se storniraju, on treba da obelodani tu činjenicu, razlog zašto nisu nadoknadiva ili ne mogu da se storniraju kao i iznos za koji je regulisano vremensko razgraničenje umanjeno.

Dodatak A

DEFINICIJE POJMOVA

Ovaj prilog je sastavni deo ovog IFRS.

prvi finansijski izveštaji
u skladu sa IFRS

Prvi godišnji finansijski izveštaji u kojima entitet usvaja primenu Međunarodnih standarda finansijskog izveštavanja (IFRS) eksplicitnim i bezrezervnim saopštenjem o usaglašenosti sa IFRS.

entitet koji prvi put primenjuje IFRS

Entitet koji prezentuje svoje prve finansijske izveštaje sastavljene u skladu sa IFRS.

prethodni opšteprihvaćeni
računovodstveni
principi (GAAP)

Računovodstvena osnova koju je entitet koji prvi put primenjuje IFRS koristio neposredno pre usvajanja IFRS.

aktivnosti sa regulisanim cenama

Aktivnosti entiteta koje su predmet regulacije cena.

regulacija cena

Okvir za utvrđivanje cena koje mogu da se zaračunaju kupcima za robu ili usluge, a koji podleže nadzoru i/ili odobrenju regulatora cena.

regulator cena

Nadležni organ koji je zakonom ili regulativom ovlašćen da utvrđuje cenu ili raspon cena koje obavezuju entitet. Regulator cena može biti i telo koje je treća strana ili povezana strana entiteta, uključujući i vlastiti upravni odbor entiteta, ukoliko se od tog tela zakonom ili regulativom zahteva da utvrđuje cene i u interesu kupaca i kako bi se obezbedila ukupna finansijska održivost entiteta.

regulisana vremenska razgraničenja

Saldo svakog rashoda (ili prihoda) koji se neće priznati kao imovina ili obaveza u skladu s drugim standardima, ali je kvalifikovan da bude vremensko razgraničenje jer je od strane regulatora cena uzet u obzir, ili se očekuje da će biti uzet u obzir, prilikom utvrđivanja cene/a koja može da se zaračuna kupcima.

 

Prilog B

UPUTSTVO ZA PRIMENU

Ovaj prilog je sastavni deo ovog IFRS.

Aktivnosti sa regulisanim cenama

B1 Istorijski gledano, regulacija cena se primenjivala na sve aktivnosti nekog entiteta. Međutim, imajući u vidu sticanja, diverzifikaciju i deregulaciju, regulacija cena sada može da se primenjuje samo na deo aktivnosti entiteta. Ovaj standard se odnosi samo na aktivnosti sa regulisanim cenama koje su predmet zakonskih ili regulatornih ograničenja kroz postupke regulacije cena, bez obzira na vrstu entiteta ili delatnost kojoj pripada.

B2 Entitet ne treba da primenjuje ovaj standard na aktivnosti koje su samoregulisane, na primer aktivnosti koje nisu predmet okvira koji nadzire i/ili odobrava regulator cena. Ovo ne sprečava entitet da bude kvalifikovan za primenu ovog standarda kada:

(a) vlastito upravljačko telo ili povezana strana entiteta utvrde cene koje su u interesu kupaca i kojima se obezbeđuje ukupna finansijska održivost entiteta unutar određenog okvira cena; i

(b) okvir je podložan nadzoru i/ili odobravanju od strane nadležnog organa koji je ovlašćen zakonom ili regulativom.

Nastavak postojećih računovodstvenih politika

B3 Za potrebe ovog standarda, regulisano vremensko razgraničenje je definisano kao saldo svakog rashoda (ili prihoda) koji neće biti priznat kao imovina ili obaveza u skladu sa drugim standardima, ali ispunjava uslove da bude vremensko razgraničenje jer je od strane regulatora cena uzeto u obzir, ili se očekuje da će biti uzeto u obzir, prilikom utvrđivanja cene/a koje se mogu zaračunati kupcima. Neke stavke rashoda (ili prihoda) mogu biti izvan regulisanih cena zato što se, na primer, ne očekuje da se ti iznosi prihvate od strane regulatora cena ili zato što nisu unutar delokruga regulacije cena. Shodno tome, takva stavka se priznaje kao prihod ili rashod kada nastane, osim kada neki drugi standard dozvoljava ili zahteva da ta stavka bude uključena u knjigovodstvenu vrednost imovine i obaveza.

B4 U nekim slučajevima, drugi standardi izričito zabranjuju entitetu da, u izveštaju o finansijskoj poziciji, priznaje regulisana vremenska razgraničenja koja mogu biti priznata, zasebno ili unutar drugih stavki kao što su nekretnine, postrojenja i oprema u skladu sa prethodnim opšteprihvaćenim računovodstvenim politikama. Međutim, u skladu s paragrafom 11 ovog standarda, entitet koji odabere da ovaj standard primenjuje u svojim prvim finansijskim izveštajima u skladu sa IFRS koristi i izuzeće od paragrafa 11 u IAS 8 kako bi nastavio s primenom prethodnih opšteprihvaćenih računovodstvenih politika za priznavanje, odmeravanje, umanjenje vrednosti i prestanak priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja. Takve računovodstvene politike mogu uključivati, na primer, sledeće postupke:

(a) priznavanje aktivnih regulisanih vremenskih razgraničenja kada entitet, kao rezultat trenutnih ili očekivanih postupaka regulatora cena, ima pravo da povisi cene u budućim periodima kako bi nadoknadio svoje odobrene troškove (npr. troškovi za koje se očekuje da će ih nadoknaditi regulisana(e) cena(e));

(b) priznavanje, kao salda računa pasivnih ili aktivnih regulisanih vremenskih razgraničenja, onog iznosa koji odgovara svakom gubitku ili dobitku od otuđenja ili povlačenja kako stavki nekretnina, postrojenja i opreme, tako i nematerijalne imovine, za koji se očekuje da bude nadoknađen ili storniran kroz buduće cene;

(c) priznavanje pasivnih regulisanih vremenskih razgraničenja kada se od entiteta zahteva da, kao rezultat trenutnih ili očekivanih postupaka regulatora cena, umanji cene u budućim periodima kako bi stornirao sva preterana nadoknađivanja dozvoljenih troškova (na primer iznosa iznad nadoknadivog iznosa koji je utvrdio regulator cena); i

(d) odmeravanje regulisanih vremenskih razgraničenja na nediskontovanoj osnovi ili na diskontovanoj osnovi za koju se koristi kamatna ili diskontna stopa koju je odredio regulator cena.

B5 Dati su primeri vrsta troškova koje regulatori cena mogu da dozvole prilikom odlučivanja o utvrđenim cenama i koje entitet, stoga, može da priznati u regulisanim vremenskim razgraničenjima:

(i) varijacije obima ili kupovnih cena;

(ii) troškovi odobrenih inicijativa koje se odnose na "zelenu energiju" (preko iznosa koji se kapitalizuju kao deo troška nekretnina, postrojenja i opreme u skladu sa IAS 16 Nekretnine, postrojenja i oprema);

(iii) indirektno pripisani prekomerni troškovi koji se tretiraju kao kapitalni troškovi za potrebe regulacije cena (ali se ne dozvoljava da, u skladu s IAS 16, budu uključeni u trošak nabavke stavke nekretnina, postrojenja i opreme);

(iv) troškovi otkazivanja projekta;

(v) troškovi oštećenja usled nevremena; i

(vi) procenjena kamata (uključujući iznose odobrene za sredstva korišćena tokom izgradnje koji entitetu pružaju prihod od vlasničkog kapitala, kao i od pozajmljivanja).

B6 Regulisana vremenska razgraničenja obično predstavljaju vremenske razlike između priznavanja stavki prihoda i rashoda za regulatorne svrhe i priznavanja tih stavki za svrhe finansijskog izveštavanja. Kada entitet menja računovodstvenu politiku prilikom prelaska na IFRS ili prilikom početne primene novog ili revidiranog standarda, mogu nastati nove ili revidirane vremenske razlike koje stvaraju nova ili revidirana regulisana vremenska razgraničenja. Zabrana iz paragrafa 13 koja onemogućava entitet da menja svoje računovodstvene politike kako bi počeo da priznaje regulisana vremenska razgraničenja ne zabranjuje priznavanje novih ili revidiranih regulisanih vremenskih razgraničenja koja su nastala zbog drugih promena u računovodstvenim politikama zahtevanim u IFRS. To je zbog toga što bi priznavanje regulisanih vremenskih razgraničenja za takve vremenske razlike trebalo da bude dosledno postojećoj politici priznavanja primenjenoj u skladu sa paragrafom 11 pa ne bi predstavljalo uvođenje novih računovodstvenih politika. Slično tome, paragraf 13 ne zabranjuje priznavanje regulisanih vremenskih razgraničenja proisteklih iz vremenskih razlika koje nisu postojale neposredno pre datuma prelaska na IFRS ali su dosledna računovodstvenim politikama entiteta zasnovanim u skladu s paragrafom 11 (na primer, troškovi oštećenja usled nevremena).

Primena drugih standarda

B7 Entitet koji je obuhvaćen delokrugom, i koji odabere da primenjuje zahteve ovog standarda treba nastaviti sa primenom računovodstvenih politika prethodnih opšteprihvaćenih računovodstvenih principa za priznavanje, odmeravanje, umanjenje vrednosti i prestanak priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja. Međutim, paragrafi 16-17 navode da, u nekim situacijama, na regulisana vremenska razgraničenja možda treba da se primenjuju drugi standardi kako bi se na odgovarajući način iskazala u finansijskim izveštajima. U sledećim paragrafima prikazano je kako se neki drugi standardi povezuju sa zahtevima ovog standarda. Posebno su pojašnjeni specifični izuzeci i izuzeća od drugih standarda kao i dodatni zahtevi koji se tiču prezentacije i obelodanjivanja koje se očekuje da će biti primenljivi.

Primena IAS 10 Događaji nakon izveštajnog perioda

B8 Entitet će možda morati da koristi procene i pretpostavke prilikom priznavanja i odmeravanja regulisanih vremenskih razgraničenja. Za događaje koji nastaju između kraja izveštajnog perioda i datuma kada su finansijski izveštaji odobreni za objavljivanje, entitet treba da primenjuje IAS 10 kako bi utvrdio da li bi ove procene i pretpostavke trebalo da se koriguju u cilju odražavanja tih događaja.

Primena IAS 12 Porezi na dobitak

B9 IAS 12 zahteva, uz određene ograničene izuzetke, da entitet za sve privremene razlike prizna odloženu poresku obavezu i (pod određenim uslovima) odloženu poresku imovinu. Entitet koji pruža usluge i nudi robu čije su cene regulisane treba da primenjuje IAS 12 na sve svoje aktivnosti, uključujući i svoje aktivnosti s regulisanim cenama, kako bi utvrdio iznos poreza na dobit koji treba da se prizna.

B10 U nekim šemama sa regulisanim cenama, regulator cena dozvoljava ili zahteva da entitet poveća svoje buduće cene kako bi nadoknadio neke ili sve svoje troškove poreza na dobit. U takvim okolnostima, to bi moglo da dovede do toga da entitet u izveštaju o finansijskoj poziciji prizna regulisana vremenska razgraničenja povezana sa porezom na dobit, u skladu sa svojim računovodstvenim politikama utvrđenim u skladu sa paragrafima 11-12. Entitet bi priznavanjem tih regulisanih vremenskih razgraničenja koja su povezana sa porezom na dobit mogao da stvori dodatnu privremenu razliku zbog koje bi se priznao dodatno odloženi poreski iznos.

B11 Bez obzira na zahteve koji se odnose na prezentaciju i obelodanjivanje iz IAS 12, kada entitet odloženu poresku imovinu ili odloženu poresku obavezu priznaje kao rezultat priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja, on taj iznos odloženog poreza ne treba da uključi u ukupan saldo odložene poreske imovine (obaveze). Umesto toga, entitet odloženu poresku imovinu (obavezu) koja nastaje kao rezultat priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja treba da prezentuje:

(a) sa stavkama koje su prezentovane za stanja aktivnih i pasivnih regulisanih vremenskih razgraničenja; ili

(b) kao zasebnu stavku pored povezanih stanja aktivnih i pasivnih regulisanih vremenskih razgraničenja.

B12 Slično tome, kada entitet priznaje kretanje odložene poreske imovine (obaveze) koje nastaje kao rezultat priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja, entitet kretanje u tom odloženom poreskom iznosu ne treba da uključi u stavku poreskog rashoda (prihoda) koja je prezentovana u izveštaju/ima o dobitku ili gubitku i ostalom ukupnom rezultatu u skladu sa IAS 12. Umesto toga, entitet kretanje u odloženoj poreskoj imovini (obavezi) koje nastaje kao rezultat priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja treba da prezentuje:

(a) sa stavkama koje su za kretanja regulisanih vremenskih razgraničenja prezentovane u izveštaju/ima o dobitku ili gubitku i ostalom ukupnom rezultatu; ili

(b) kao zasebnu stavku pored povezanih stavki koje su u izveštaju/ima o dobitku ili gubitku i ostalom ukupnom rezultatu prezentovane za kretanja regulisanih vremenskih razgraničenja.

Primena IAS 33 Zarada po akciji

B13 Paragraf 66 u IAS 33 zahteva da neki entiteti, u bilansu uspeha i ostalom ukupnom rezultatu, prezentuju osnovne i razređene zarade po akciji, kako za dobitak ili gubitak od neobustavljenog poslovanja, tako i za dobit i gubitak koji može da se pripiše vlasnicima običnih akcija matičnog entiteta. Osim toga, paragraf 68 u IAS 33 od entiteta koji prijavi prekid poslovanja zahteva da obelodani osnovne i razređene iznose po akciji za prekinuto poslovanje, u bilansu uspeha ili izveštaju o ostalom ukupnom rezultatu ili u napomenama.

B14 Za svaki iznos zarade po akciji prezentovan u skladu sa IAS 33, entitet koji primenjuje ovaj standard treba da prezentuje dodatne iznose osnovnih i razređenih zarada po akciji koji su izračunati na isti način, osim što ti iznosi ne treba da uključuju neto kretanja regulisanih vremenskih razgraničenja. U skladu sa zahtevima iz paragrafa 73 IAS 33, entitet zarade po akciji zahtevane paragrafom 26 ovog standarda treba da prezentuje jednako istaknuto kao i zarade po akciji zahtevane standardom IAS 33 za sve prezentovane periode.

Primena IAS 36 Umanjenje vrednosti imovine

B15 Paragrafi 11 do 12 zahtevaju od entiteta da nastavi da primenjuje svoje računovodstvene politike prethodnih opšteprihvaćenih računovodstvenih principa za identifikaciju, priznavanje, odmeravanje i storniranje svakog umanjenja vrednosti svojih priznatih regulisanih vremenskih razgraničenja. Prema tome, IAS 36 se ne primenjuje na zasebna regulisana vremenska razgraničenja koja su priznata.

B16 Međutim, IAS 36 može da zahteva da entitet izvrši test na umanjenje vrednosti za jedinicu koja generiše gotovinu, koja uključuje salda računa regulisanih vremenskih razgraničenja. Ovaj test može da se zahteva zato što data jedinica koja generiše gotovinu sadrži gudvil, ili zato što je jedan ili više indikatora umanjenja vrednosti opisanih u IAS 36 identifikovan u vezi sa tom jedinicom. U takvim situacijama, paragrafi 74 do 79 iz IAS 36 sadrže zahteve za utvrđivanje nadoknadive vrednosti i knjigovodstvene vrednosti jedinice koja generiše gotovinu. Entitet te zahteve treba da primeni kako bi odlučio da li je bilo koje od priznatih regulisanih vremenskih razgraničenja uključeno u knjigovodstvenu vrednost jedinice koja generiše gotovinu za svrhe testiranja na umanjenje vrednosti. Preostali zahtevi iz IAS 36 potom treba da se primene na svaki gubitak po osnovu umanjenja vrednosti koji je priznat kao rezultat ovog testa.

Primena IFRS 3 Poslovne kombinacije

B17 Osnovni princip IFRS 3 je da sticalac poslovanja priznaje stečenu imovinu i preuzete obaveze po fer vrednosti na datum sticanja. IFRS 3 omogućava ograničene izuzetke od svojih principa priznavanja i odmeravanja. Paragraf B18 ovog standarda navodi dodatni izuzetak.

B18 Paragrafi 11-12 zahtevaju da entitet nastavi sa primenom prethodno primenjivanih opšteprihvaćenih računovodstvenih principa za priznavanje, odmeravanje, umanjenje vrednosti i prestanak priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja. Prema tome, ako entitet stiče poslovanje, u svojim konsolidovanim finansijskim izveštajima on tada treba da primenjuje računovodstvene politike uspostavljene u skladu s paragrafima 11-12 za priznavanje i odmeravanje regulisanih vremenskih razgraničenja druge strane na datum sticanja. Stečena regulisana vremenska razgraničenja treba da se priznaju u konsolidovanim finansijskim izveštajima sticaoca u skladu sa njegovim politikama, bez obzira na to je li sticalac ta stanja priznao u svojim finansijskim izveštajima.

Primena IFRS 5 Stalna imovina koja se drži za prodaju i prekid poslovanja

B19 Paragrafi 11-12 zahtevaju da entitet nastavi da primenjuje svoje prethodne računovodstvene politike za priznavanje, odmeravanje, umanjenje vrednosti i prestanak priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja. Prema tome, zahtevi u vezi odmeravanja iz IFRS 5 ne treba se primenjuju na priznata regulisana vremenska razgraničenja.

B20 Paragraf 33 iz IFRS 5 zahteva da se u bilansu uspeha i izveštaju o ostalom ukupnom rezultatu za prekinuta poslovanja prezentuje jedan iznos. Bez obzira na zahteve iz tog paragrafa, kada entitet koji odabere primenu ovog standarda prezentuje prekid poslovanja, on u okviru stavki koje zahteva paragraf 33 iz IFRS 5 ne treba da uključi kretanje regulisanih vremenskih razgraničenja koja su nastala od aktivnosti sa regulisanim cenama iz prekinutog poslovanja. Umesto toga, entitet treba da prezentuje kretanje regulisanih vremenskih razgraničenja koja su nastala od aktivnosti sa regulisanim cenama iz prekinutog poslovanja:

(a) u okviru stavke koja je prezentovana za kretanja regulisanih vremenskih razgraničenja koja su povezana sa dobitkom ili gubitkom; ili

(b) kao zasebnu stavku pored povezane stavke koja je prezentovana za kretanja regulisanih vremenskih razgraničenja povezanih sa dobitkom ili gubitkom.

B21 Slično tome, bez obzira na zahteve iz paragrafa 38 IFRS 5, kada entitet prezentuje grupu za otuđenje, on ukupan iznos pasivnih i aktivnih regulisanih vremenskih razgraničenja koja su deo grupe za otuđenje ne sme da uključi unutar stavki koje zahteva paragraf 38 iz IFRS 5. Umesto toga, entitet treba da prezentuje ukupna salda pasivnih i aktivnih regulisanih vremenskih razgraničenja koja su deo grupe za otuđenje:

(a) u okviru stavki koje su prikazane za pasivna i aktivna regulisana vremenska razgraničenja; ili

(b) kao zasebne stavke pored ostalih pasivnih i aktivnih regulisanih vremenskih razgraničenja.

B22 Ako entitet odabere da salda regulisanih vremenskih razgraničenja i promene na njima koje se odnose na grupu za otuđenje ili prekid poslovanja prikaže unutar povezanih stavki regulisanih vremenskih razgraničenja, može biti neophodno da ih obelodani zasebno kao deo analize stavki regulisanih vremenskih razgraničenja opisanih u paragrafu 33 ovog standarda.

Primena IFRS 10 Konsolidovani finansijski izveštaji i IAS 28 Investicije u pridružene entitete i zajedničke poduhvate

B23 Paragraf 19 iz IFRS 10 navodi da je "matični entitet obavezan da priprema konsolidovane finansijske izveštaje korišćenjem jednoobraznih računovodstvenih politika za slične transakcije i ostale događaje pod sličnim okolnostima". Paragraf 8 ovog standarda zahteva da entitet koji je obuhvaćen delokrugom, a odabrao je da primenjuje ovaj standard, treba da primeni sve njegove zahteve na sva regulisana vremenska razgraničenja koja nastaju iz svih njegovih aktivnosti sa regulisanim cenama. Prema tome, ako matični entitet priznaje regulisana vremenska razgraničenja u svojim konsolidovanim finansijskim izveštajima u skladu sa ovim standardom, iste računovodstvene politike treba da se primene za regulisana vremenska razgraničenja koja nastaju u svim njegovim zavisnim entitetima. Ovo treba da se primenjuje bez obzira na to da li su zavisni entiteti priznali ta salda u svojim finansijskim izveštajima.

B24 Slično tome, paragrafi 35 do 36 iz IAS 28 zahtevaju da, prilikom primene metode udela, "finansijski izveštaji entiteta se sastavljaju korišćenjem jednoobraznih računovodstvenih politika za slične transakcije i događaje u sličnim okolnostima". U skladu sa tim, treba da se izvrše korigovanja u cilju usklađivanja računovodstvenih politika pridruženih entiteta i zajedničkih poduhvata koje se odnose na priznavanje, odmeravanje, umanjenje vrednosti i prestanak priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja, sa politikama investicionog entiteta prilikom primene metode udela.

Primena IFRS 12 Obelodanjivanje o učešćima u drugim entitetima

B25 Paragraf 12(e) iz IFRS 12 zahteva da entitet obelodanjuje za svaki od svojih zavisnih entiteta, koji imaju učešća bez prava kontrole, materijalno značajna za izveštajni entitet, dobitak ili gubitak koji pripadaju učešćima bez prava kontrole u zavisnom entitetu tokom izveštajnog perioda. Entitet koji priznaje regulisana vremenska razgraničenja u skladu s ovim standardom treba da obelodani neto kretanje regulisanih vremenskih razgraničenja koje je uključeno u iznose čije se obelodanjivanje zahteva paragrafom 12(e) iz IFRS 12.

B26 Paragraf 12(g) iz IFRS 12 zahteva da entitet, za svaki od svojih zavisnih entiteta koji imaju manjinske udele koji su značajni za izveštajni entitet, obelodani sažete finansijske informacije o zavisnom entitetu, na način naveden u paragrafu B10 iz IFRS 12. Slično tome, paragraf 21(b)(ii) iz IFRS 12 zahteva da entitet, za svaki zajednički poduhvat i pridruženi entitet koji je značajan za izveštajni entitet, obelodani sažete finansijske informacije na način naveden u paragrafima B12 do B13 u IFRS 12. U paragrafu B16 iz IFRS 12 navedene su sažete finansijske informacije koje entitet treba da obelodani i za sve ostale pridružene entitete i zajedničke poduhvate koji pojedinačno nisu materijalno značajni u skladu s paragrafom 21(c) iz IFRS 12.

B27 Osim informacija navedenih u paragrafima 12, 21, B10, B12-B13 i B16 iz IFRS 12, entitet koji regulisana vremenska razgraničenja priznaje u skladu sa ovim standardom takođe treba da obelodani ukupna aktivna regulisana vremenska razgraničenja, ukupna pasivna regulisana vremenska razgraničenja, kao i njihova neto kretanja, podeljena na iznose priznate u bilansu uspeha i iznose priznate i ostalom ukupnom rezultatu, za svaki entitet za koji se zahtevaju obelodanjivanja u skladu sa IFRS 12.

B28 U paragrafu 19 standarda IFRS 12 navedene su informacije čije obelodanjivanje se zahteva od entiteta kada priznaje dobitak ili gubitak od gubitka kontrole nad zavisnim entitetom, izračunat u skladu sa paragrafom 25 standarda IFRS 10. Osim informacija koje se zahtevaju u paragrafu 19 iz IFRS 12, entitet koji odabere da primenjuje ovaj standard, deo tog dobitka ili gubitka koji se može pripisati prestanku priznavanja regulisanih vremenskih razgraničenja u bivšem zavisnom entitetu treba da se obelodani na dan kada je kontrola izgubljena.

Prilog C

DATUM STUPANJA NA SNAGU I PRELAZNE ODREDBE

Ovaj prilog je sastavni deo ovog standarda.

Datum stupanja na snagu i prelazne odredbe

Datum stupanja na snagu

C1 Entitet treba da primenjuje ovaj standard ako se njegovi prvi godišnji finansijski izveštaji u skladu sa IFRS odnose na period koji počinje na dan 1. januara 2016. godine ili kasnije. Ranija primena je dozvoljena. Ako entitet primenjuje ovaj standard za prve godišnje finansijske izveštaje u skladu sa IFRS za raniji period, treba da obelodani tu činjenicu.