MEĐUNARODNI STANDARD FINANSIJSKOG IZVEŠTAVANJA 6

Istraživanje i procenjivanje mineralnih resursa

("Sl. glasnik RS", br. 123/2020)

Cilj

1 Cilj ovog IFRS je da odredi finansijsko izveštavanje za istraživanje i procenjivanje mineralnih resursa.

2 Naročito, ovaj IFRS zahteva:

(a) ograničena poboljšanja postojeće računovodstvene prakse za izdatke istraživanja i procenjivanja;

(b) od entiteta koji priznaju sredstva za istraživanje i procenjivanje da izvrše procenu tih sredstava zbog umanjenja vrednosti u skladu sa ovim IFRS i da odmeravaju svako umanjenje vrednosti u skladu sa IAS 36 Umanjenje vrednosti imovine;

(c) obelodanjivanja kojima se identifikuju i objašnjavaju iznosi u finansijskim izveštajima entiteta, a koji su nastali usled istraživanja i procenjivanja mineralnih resursa i kojim se pomaže korisnicima tih finansijskih izveštaja da razumeju iznos, vreme i izvesnost budućih tokova gotovine u vezi sa svakim priznatim sredstvom za istraživanje i procenjivanje.

Delokrug

3 Entitet primenjuje ovaj IFRS na izdatke nastale u vezi sa istraživanjem i procenjivanjem.

4 Ovaj IFRS se ne odnosi na druge aspekte računovodstvene evidencije entiteta koji se bave istraživanjem i procenjivanjem mineralnih resursa.

5 Entitet ne primenjuje ovaj IFRS na izdatke nastale:

(a) pre započinjanja istraživanja i procenjivanja mineralnih resursa, kao na primer izdatke nastale pre nego što je entitet stekao zakonsko pravo na istraživanje određenog područja.

(b) nakon dokazivanja tehničke izvodljivosti i ekonomske opravdanosti ekstrakcije mineralnih resursa.

Priznavanje sredstava za istraživanje i procenjivanje

Privremeno izuzeće od zahteva paragrafa 11 i 12 iz IAS 8

6 Prilikom kreiranja računovodstvenih politika, entitet koji priznaje sredstva za istraživanje i procenjivanje treba da primenjuje paragraf 10 iz IAS 8 Računovodstvene politike, promene računovodstvenih procena i greške.

7 U paragrafima 11 i 12 IAS 8 navedeni su izvori odgovarajućih zahteva i uputstava koje rukovodstvo treba da razmatra prilikom kreiranja računovodstvene politike za neku stavku ukoliko se nijedan IFRS ne odnosi posebno na tu stavku. Kao što je navedeno u paragrafima 9 i 10 u daljem tekstu, ovaj IFRS omogućuje izuzeće od primene ovih paragrafa na računovodstvene politike u vezi sa priznavanjem i odmeravanjem sredstava za istraživanje i procenjivanje.

Odmeravanje sredstava za istraživanje i procenjivanje

Odmeravanje prilikom priznavanja

8 Sredstva za istraživanje i procenjivanje se odmeravaju po nabavnoj vrednosti.

Elementi nabavne vrednosti sredstava za istraživanje i procenjivanje

9 Entitet utvrđuje politiku kojom određuje koji izdaci se priznaju kao sredstva za istraživanje i procenjivanje i tu politiku dosledno primenjuje. Prilikom utvrđivanja, entitet uzima u obzir stepen u kom se taj izdatak može povezati sa pronalaženjem određenih mineralnih resursa. Navedeni su primeri izdataka koji se mogu uključiti u početno odmeravanje sredstava za istraživanje i procenjivanje (ova lista nije konačna):

(a) sticanje prava na istraživanje;

(b) topografska, geološka, geohemijska i geofizička istraživanja;

(c) istraživačko bušenje;

(d) iskopavanje;

(e) uzimanje uzoraka; i

(f) aktivnosti povezane sa procenjivanjem tehničke izvodljivosti i ekonomske opravdanosti ekstrakcije mineralnih resursa.

10 Izdaci koji se odnose na razvoj mineralnih resursa se ne priznaju kao sredstva za istraživanje i procenjivanje. Okvir1 i IAS 38 Nematerijalna imovina sadrže uputstva za priznavanje sredstava nastalih putem razvoja.

11 U skladu sa IAS 37 Rezervisanja, potencijalne obaveze i potencijalna imovina entitet priznaje sve obaveze za uklanjanje i obnavljanje nastale tokom određenog perioda kao posledica sprovođenja aktivnosti istraživanja i procenjivanja mineralnih resursa.

Odmeravanje posle priznavanja

12 Posle priznavanja, entitet primenjuje ili model nabavne vrednosti ili model revalorizacije na sredstva za istraživanje i procenjivanje. Ako se primenjuje model revalorizacije (bilo model iz IAS 16 Nekretnine, postrojenja i oprema ili model iz IAS 38), on treba da bude u skladu sa klasifikacijom tih sredstava (videti paragraf 15).

Promene računovodstvenih politika

13 Entitet može da menja računovodstvene politike u vezi sa izdacima istraživanja i procenjivanja ako te promene doprinose da finansijski izveštaji budu relevantniji za potrebe donošenja ekonomskih odluka od strane korisnika i ne manje pouzdani, ili ukoliko doprinose većoj pouzdanosti i podjednako su relevantne za te potrebe. Entitet procenjuje relevantnost i pouzdanost koristeći kriterijume navedene u IAS 8.

14 Da bi se opravdala promena računovodstvenih politika u vezi sa izdacima istraživanja i procenjivanja, entitet prikazuje da promena doprinosi da finansijski izveštaji u većoj meri zadovoljavanju kriterijume IAS 8, pri čemu promenom ne mora da se postigne potpuna usklađenost sa tim kriterijumima.

Prezentacija

Klasifikacija sredstava za istraživanje i procenjivanje

15 Entitet klasifikuje sredstva za istraživanje i procenjivanje kao materijalna ili nematerijalna sredstva u skladu sa prirodom stečenih sredstava i dosledno primenjuje tu klasifikaciju.

16 Neka sredstva za istraživanje i procenjivanje se tretiraju kao nematerijalna (na primer, prava na bušenje), dok se druga tretiraju kao materijalna (na primer, vozila i platforme za bušenje). Zavisno od stepena u kom se materijalno sredstvo troši pri razvoju nematerijalnog sredstva, iznos kojim se odražava potrošnja je deo nabavne vrednosti nematerijalnog sredstva. Međutim, korišćenje materijalnog sredstva za razvoj nematerijalnog ne klasifikuje materijalno sredstvo kao nematerijalno.

Reklasifikacija sredstava za istraživanje i procenjivanje

17 Sredstvo za istraživanje i procenjivanje se više ne klasifikuje kao takvo kada se može prikazati tehnička izvodljivost i ekonomska opravdanosti ekstrakcije mineralnih resursa. Sredstva za istraživanje i procenjivanje se procenjuju za svrhe utvrđivanja umanjenja vrednosti i gubitak zbog umanjenja vrednosti se priznaje pre reklasifikacije.

Umanjenje vrednosti

Priznavanje i odmeravanje

18 Sredstva za istraživanje i procenjivanje se procenjuju u svrhe utvrđivanja umanjenja vrednosti kada činjenice i okolnosti nagoveštavaju da je knjigovodstvena vrednost sredstva za istraživanje i procenjivanje veća od njegovog nadoknadivog iznosa. Kada činjenice i okolnosti nagoveštavaju da je knjigovodstvena vrednost viša od nadoknadivog iznosa, entitet odmerava, prezentuje i obelodanjuje svaki gubitak zbog umanjenja vrednosti u skladu sa IAS 36, osim u slučajevima koji su navedeni u paragrafu 21 u daljem tekstu.

____________
1 IASC Okvir za pripremu i prezentaciju finansijskih izveštaja je usvojen od strane IASB 2001. godine. U septembru 2010. Odbor za međunarodne računovodstvene standarde (IASB) je zamenio Okvir sa Konceptualnim okvirom za finansijsko izveštavanje.

19 Isključivo za sredstva za istraživanje i procenjivanje, primenjuje se paragraf 20 ovog IFRS, a ne paragrafi 8-17 IAS 36 prilikom identifikovanja da li je došlo do umanjenja vrednosti sredstva za istraživanje i procenjivanje. U paragrafu 20 koristi se termin "sredstva", ali se podjednako primenjuje za razdvajanje sredstava za istraživanje i procenjivanje ili jedinice koje generišu gotovinu.

20 Jedna ili više sledećih činjenica i okolnosti ukazuju da entitet treba da testira postojanje umanjenja vrednosti sredstva za istraživanje i procenjivanje (ova lista nije konačna):

(a) period u kom entitet ima pravo istraživanja u određenoj oblasti je istekao ili ističe u bliskoj budućnosti i ne očekuje se da bude obnovljen;

(b) značajni izdaci daljeg istraživanja i procenjivanje mineralnih resursa u određenoj oblasti nisu predviđeni budžetom niti su planirani;

(c) istraživanje i procenjivanje mineralnih resursa u određenoj oblasti nisu doveli do otkrića ekonomski opravdane količine mineralnih resursa i entitet je odlučio da obustavi takve aktivnosti u određenoj oblasti;

(d) iako će se verovatno nastaviti razvoj u određenoj oblasti, postoji dovoljno podataka koji ukazuju da je malo verovatno da će se knjigovodstvena vrednost sredstva za istraživanje i procenjivanje nadoknaditi u potpunosti daljim uspešnim razvojem ili prodajom.

U ovakvim, ili u sličnim slučajevima, entitet vrši test postojanja umanjenja vrednosti u skladu sa IAS 36. Gubitak zbog umanjenja vrednosti se priznaje kao rashod u skladu sa IAS 36.

Određivanje nivoa na kome se procenjuje umanjenje vrednosti sredstva za istraživanje i procenjivanje

21 Entitet određuje računovodstvenu politiku za alociranje sredstava za istraživanje i procenjivanje na jedinice koje generišu gotovinu ili grupe jedinica koje generišu gotovinu za svrhe procene umanjenja vrednosti takvih sredstava. Svaka jedinica koja generiše gotovinu ili grupa jedinica koje generišu gotovinu kojoj je alocirano sredstvo nije veća od segmenta poslovanja određenog u skladu sa IFRS 8 Segmenti poslovanja.

22 Nivo koji je entitet utvrdio za svrhe testiranja postojanja umanjenja vrednosti sredstava za istraživanje i procenjivanje se može sastojati od jedne ili više jedinica koje generišu gotovinu.

Obelodanjivanje

23 Entitet obelodanjuje informacije kojima identifikuje i objašnjava iznose priznate u svojim finansijskim izveštajima nastale u vezi sa istraživanjem i procenjivanjem mineralnih resursa.

24 U skladu sa paragrafom 23, entitet obelodanjuje:

(a) svoje računovodstvene politike za izdatke istraživanja i procenjivanja uključujući i priznavanje sredstava za istraživanje i procenjivanje;

(b) iznose imovine, obaveza, prihoda i rashoda, poslovne i investicione tokove gotovine nastale u vezi sa istraživanjem i procenjivanjem mineralnih resursa.

25 Entitet tretira sredstva za istraživanje i procenjivanje kao zasebnu grupu sredstava i vrši obelodanjivanja u skladu sa zahtevima IAS 16 ili IAS 38 dosledno načinu na koji su klasifikovana sredstva.

Datum stupanja na snagu

26 Entitet primenjuje ovaj IFRS za godišnje periode koji počinju 1. januara 2006. godine ili kasnije. Ranija primena se podstiče. Ukoliko entitet primenjuje ovaj IFRS za period koji počinje pre 1. januara 2006. godine, tu činjenicu treba da obelodani.

26A [Ovaj paragraf se odnosi na izmene koje još nisu stupile na snagu i stoga nije uključen u ovom izdanju.]

Prelazne odredbe

27 Ako je neizvodljiva primena određenog zahteva iz paragrafa 18 na uporedne informacije koje se odnose na godišnje periode koji počinju pre 1. januara 2006. godine, entitet obelodanjuje tu činjenicu. U IAS 8 je objašnjen termin "neizvodljivo".

Prilog A

DEFINICIJE

Ovaj prilog je sastavni deo ovog IFRS.

sredstva za istraživanje i procenjivanje

Izdaci za istraživanje i procenjivanje priznati kao sredstva u skladu sa računovodstvenom politikom entiteta.

izdaci istraživanja i procenjivanja

Izdaci koje entitet napravi u vezi sa istraživanjem i procenom mineralnih resursa pre nego što se može prikazati tehnička izvodljivost i ekonomska održivost ekstrakcije mineralnih resursa.

istraživanje i procenjivanje mineralnih resursa

Traženje mineralnih resursa, uključujući minerale, naftu, prirodni gas i slične neobnovljive resurse, nakon što je entitet stekao zakonska prava istraživanja u određenoj oblasti, kao i utvrđivanje tehničke izvodljivosti i ekonomske održivosti ekstrakcije mineralnih resursa.