PRAVILNIKO ZAJEDNIČKOJ BEZBEDNOSNOJ METODI ZA NADZOR BEZBEDNOSNOG UČINKA POSLE IZDAVANJA SERTIFIKATA O BEZBEDNOSTI ZA PREVOZ ILI SERTIFIKATA O BEZBEDNOSTI ZA UPRAVLJANJE ŽELEZNIČKOM INFRASTRUKTUROM("Sl. glasnik RS", br. 124/2020) |
Ovim pravilnikom propisuje se zajednička bezbednosna metoda za nadzor bezbednosnog učinka železničkih prevoznika i upravljača železničke infrastrukture nakon izdavanja sertifikata o bezbednosti za prevoz ili sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom.
Metoda iz člana 1. ovog pravilnika primenjuje se za nadzor nad primenom bezbednosnog učinka železničkog prevoznika ili upravljača železničke infrastrukture da primenjuju sistem upravljanja bezbednošću u cilju obezbeđenja kontrole svih rizika vezanih za njihove aktivnosti, uključujući održavanje, nabavku materijala i angažovanje izvođača radova i nadzor nad primenom zajedničke bezbednosne metode za praćenje efikasnosti upravljanja bezbednošću u toku eksploatacije i održavanja železničkog sistema.
Metoda obuhvata:
1) utvrđivanje strategije nadzora i plana nadzora;
2) dostavljanje strategije nadzora i plana nadzora;
3) tehnike za sprovođenje nadzora i nadzorne aktivnosti;
4) određivanje stručnih lica za obavljanje nadzornih aktivnosti;
5) sprovođenje strategije nadzora i plana nadzora;
6) rezultate plana nadzora;
7) ocenu nadzornih aktivnosti;
8) povezanost ocenjivanja i nadzora;
9) utvrđivanje kriterijuma za donošenje odluka;
10) koordinaciju i saradnju sa organima drugih država nadležnim za bezbednost u železničkom saobraćaju.
Utvrđivanje strategije nadzora i plana nadzora
Utvrđivanje strategije nadzora i plana nadzora obuhvata:
1) utvrđivanje oblasti nadzorne aktivnosti;
2) način sprovođenja nadzora tokom trajanja važećeg sertifikata o bezbednosti;
3) početnu procenu resursa koji su potrebni za sprovođenje plana na osnovu utvrđenih oblasti nadzora;
4) raspoređivanje resursa za sprovođenje plana nadzora;
5) korišćenje podataka i informacija iz različitih izvora kao osnove za utvrđivanje strategije nadzora i plana nadzora.
Izvori sadrže informacije prikupljene tokom ocenjivanja sistema upravljanja bezbednošću, rezultate prethodnih nadzornih aktivnosti, informacije iz postupka puštanja u rad strukturnih podsistema, izveštaje i preporuke nacionalnog tela za istrage u vezi sa nesrećama, druge izveštaje ili podatke koji se odnose na nesreće i incidente, godišnje izveštaje železničkog prevoznika ili upravljača železničke infrastrukture, godišnje izveštaje o održavanju lica zaduženih za održavanje, prigovore građana i druge relevantne izvore.
Dostavljanje strategije nadzora i plana nadzora
Dostavljanje strategije nadzora i plana nadzora obuhvata:
1) dostavljanje opštih ciljeva strategije nadzora i opštih objašnjenja plana nadzora železničkim prevoznicima, upravljačima železničke infrastrukture i, po potrebi, drugim zainteresovanim stranama;
2) pružanje železničkim prevoznicima i upravljačima železničke infrastrukture detaljnih objašnjenja o načinu sprovođenja plana nadzora.
Tehnike za sprovođenje nadzora i nadzorne aktivnosti
Tehnike za sprovođenje nadzora obuhvataju:
1) razgovore sa licima zaposlenim na različitim nivoima kod upravljača železničke infrastrukture ili železničkog prevoznika;
2) ocenu dokumenata i evidencija u vezi sa sistemom upravljanja bezbednošću;
3) razmatranje rezultata sistema upravljanja bezbednošću koji su dobijeni tokom kontrola ili sličnih aktivnosti.
Nadzorne aktivnosti obuhvataju proveru:
1) delotvornosti sistema upravljanja bezbednošću;
2) delotvornosti pojedinih elemenata ili delova sistema upravljanja bezbednošću, uključujući operativne aktivnosti.
Određivanje stručnih lica za obavljanje nadzornih aktivnosti
Nadzorne aktivnosti mogu obavljati samo stručna lica.
Sprovođenje strategije nadzora i plana nadzora
Sprovođenje strategije nadzora i plana nadzora obuhvata:
1) izvršavanje utvrđenog plana nadzora;
2) preduzimanje potrebnih mera za rešavanje slučajeva neusaglašenosti sa zahtevima za izdavanje sertifikata o bezbednosti za prevoz ili sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom, uključujući, po potrebi, izdavanje hitnih bezbednosnih upozorenja;
3) ocenjivanje u kolikoj meri je železnički prevoznik ili upravljač železničke infrastrukture razvio i sproveo plan ili planove akcije kako bi, u određenom vremenskom roku, otklonio bilo koju neusaglašenost koja je uočena tokom nadzornih aktivnosti.
Rezultati plana nadzora obuhvataju:
1) razmenu sa železničkim prevoznicima i upravljačima železničke infrastrukture rezultata plana nadzora koji se odnose na delotvornost njihovih sistema upravljanja bezbednošću za osiguranje bezbednosnog učinka, uključujući identifikovanje oblasti u kojima postoji neusaglašenost kod upravljača železničke infrastrukture ili železničkog prevoznika;
2) sastavljanje pregleda bezbednosnog učinka železničkih prevoznika i upravljača železničke infrastrukture;
3) objavljivanje i dostavljanje zainteresovanim stranama stavova o opštem nivou bezbednosti na železnici u Republici Srbiji;
4) objavljivanje i dostavljanje zainteresovanim stranama stavova o delotvornosti regulatornog okvira za bezbednost.
Ocena nadzornih aktivnosti obuhvata:
1) proveru da li su utvrđene oblasti nadzorne aktivnosti, korišćenje podataka i informacija iz različitih izvora, rezultati nadzora i raspodela resursa odgovarajući i, po potrebi, izmenu prioriteta aktivnosti;
2) promenu plana nadzora ako ga je potrebno izmeniti i procenu uticaja promena na strategiju nadzora;
3) po potrebi, davanje ocene i predloga za otklanjanje nedostataka regulatornog okvira za bezbednost.
Povezanost ocenjivanja i nadzora
Informacije prikupljene tokom ocenjivanja sistema upravljanja bezbednošću železničkog prevoznika ili upravljača železničke infrastrukture koriste se u svrhu nadzora kontinuirane primene njihovog sistema upravljanja bezbednošću, nakon izdavanja sertifikata o bezbednosti za prevoz ili sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom.
Informacije prikupljene tokom nadzornih aktivnosti koriste se u svrhu ponovnog ocenjivanja sistema upravljanja bezbednošću železničkog prevoznika ili upravljača železničke infrastrukture, pre obnavljanja sertifikata o bezbednosti za prevoz ili sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom.
Kriterijumi za donošenje odluka
Kriterijumi za donošenje odluka obuhvataju način praćenja i unapređenja regulatornog okvira za bezbednost, kao i neusaglašenost primene sistema za upravljanje bezbednošću železničkog prevoznika ili upravljača železničke infrastrukture sa regulatornim okvirom za bezbednost.
Koordinacija i saradnja obuhvataju razmenu informacija sa organima drugih država nadležnim za bezbednost u železničkom saobraćaju kako bi se obezbedio zajednički pristup nadzoru železničkih prevoznika koji obavljaju prevoz u više od jedne države, kao i razmenu informacija o strategiji i planu nadzora.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o zajedničkoj bezbednosnoj metodi za nadzor bezbednosnog učinka nakon izdavanja sertifikata o bezbednosti za prevoz ili sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom ("Službeni glasnik RS", broj 87/15).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".