PRAVILNIK

O ZAJEDNIČKOJ BEZBEDNOSNOJ METODI ZA NADZOR BEZBEDNOSNOG UČINKA POSLE IZDAVANJA SERTIFIKATA O BEZBEDNOSTI ZA PREVOZ ILI SERTIFIKATA O BEZBEDNOSTI ZA UPRAVLJANJE ŽELEZNIČKOM INFRASTRUKTUROM

("Sl. glasnik RS", br. 124/2020)

Predmet uređivanja

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se zajednička bezbednosna metoda za nadzor bezbednosnog učinka železničkih prevoznika i upravljača železničke infrastrukture nakon izdavanja sertifikata o bezbednosti za prevoz ili sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom.

Oblast primene

Član 2

Metoda iz člana 1. ovog pravilnika primenjuje se za nadzor nad primenom bezbednosnog učinka železničkog prevoznika ili upravljača železničke infrastrukture da primenjuju sistem upravljanja bezbednošću u cilju obezbeđenja kontrole svih rizika vezanih za njihove aktivnosti, uključujući održavanje, nabavku materijala i angažovanje izvođača radova i nadzor nad primenom zajedničke bezbednosne metode za praćenje efikasnosti upravljanja bezbednošću u toku eksploatacije i održavanja železničkog sistema.

Elementi metode

Član 3

Metoda obuhvata:

1) utvrđivanje strategije nadzora i plana nadzora;

2) dostavljanje strategije nadzora i plana nadzora;

3) tehnike za sprovođenje nadzora i nadzorne aktivnosti;

4) određivanje stručnih lica za obavljanje nadzornih aktivnosti;

5) sprovođenje strategije nadzora i plana nadzora;

6) rezultate plana nadzora;

7) ocenu nadzornih aktivnosti;

8) povezanost ocenjivanja i nadzora;

9) utvrđivanje kriterijuma za donošenje odluka;

10) koordinaciju i saradnju sa organima drugih država nadležnim za bezbednost u železničkom saobraćaju.

Utvrđivanje strategije nadzora i plana nadzora

Član 4

Utvrđivanje strategije nadzora i plana nadzora obuhvata:

1) utvrđivanje oblasti nadzorne aktivnosti;

2) način sprovođenja nadzora tokom trajanja važećeg sertifikata o bezbednosti;

3) početnu procenu resursa koji su potrebni za sprovođenje plana na osnovu utvrđenih oblasti nadzora;

4) raspoređivanje resursa za sprovođenje plana nadzora;

5) korišćenje podataka i informacija iz različitih izvora kao osnove za utvrđivanje strategije nadzora i plana nadzora.

Izvori sadrže informacije prikupljene tokom ocenjivanja sistema upravljanja bezbednošću, rezultate prethodnih nadzornih aktivnosti, informacije iz postupka puštanja u rad strukturnih podsistema, izveštaje i preporuke nacionalnog tela za istrage u vezi sa nesrećama, druge izveštaje ili podatke koji se odnose na nesreće i incidente, godišnje izveštaje železničkog prevoznika ili upravljača železničke infrastrukture, godišnje izveštaje o održavanju lica zaduženih za održavanje, prigovore građana i druge relevantne izvore.

Dostavljanje strategije nadzora i plana nadzora

Član 5

Dostavljanje strategije nadzora i plana nadzora obuhvata:

1) dostavljanje opštih ciljeva strategije nadzora i opštih objašnjenja plana nadzora železničkim prevoznicima, upravljačima železničke infrastrukture i, po potrebi, drugim zainteresovanim stranama;

2) pružanje železničkim prevoznicima i upravljačima železničke infrastrukture detaljnih objašnjenja o načinu sprovođenja plana nadzora.

Tehnike za sprovođenje nadzora i nadzorne aktivnosti

Član 6

Tehnike za sprovođenje nadzora obuhvataju:

1) razgovore sa licima zaposlenim na različitim nivoima kod upravljača železničke infrastrukture ili železničkog prevoznika;

2) ocenu dokumenata i evidencija u vezi sa sistemom upravljanja bezbednošću;

3) razmatranje rezultata sistema upravljanja bezbednošću koji su dobijeni tokom kontrola ili sličnih aktivnosti.

Nadzorne aktivnosti obuhvataju proveru:

1) delotvornosti sistema upravljanja bezbednošću;

2) delotvornosti pojedinih elemenata ili delova sistema upravljanja bezbednošću, uključujući operativne aktivnosti.

Određivanje stručnih lica za obavljanje nadzornih aktivnosti

Član 7

Nadzorne aktivnosti mogu obavljati samo stručna lica.

Sprovođenje strategije nadzora i plana nadzora

Član 8

Sprovođenje strategije nadzora i plana nadzora obuhvata:

1) izvršavanje utvrđenog plana nadzora;

2) preduzimanje potrebnih mera za rešavanje slučajeva neusaglašenosti sa zahtevima za izdavanje sertifikata o bezbednosti za prevoz ili sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom, uključujući, po potrebi, izdavanje hitnih bezbednosnih upozorenja;

3) ocenjivanje u kolikoj meri je železnički prevoznik ili upravljač železničke infrastrukture razvio i sproveo plan ili planove akcije kako bi, u određenom vremenskom roku, otklonio bilo koju neusaglašenost koja je uočena tokom nadzornih aktivnosti.

Rezultati plana nadzora

Član 9

Rezultati plana nadzora obuhvataju:

1) razmenu sa železničkim prevoznicima i upravljačima železničke infrastrukture rezultata plana nadzora koji se odnose na delotvornost njihovih sistema upravljanja bezbednošću za osiguranje bezbednosnog učinka, uključujući identifikovanje oblasti u kojima postoji neusaglašenost kod upravljača železničke infrastrukture ili železničkog prevoznika;

2) sastavljanje pregleda bezbednosnog učinka železničkih prevoznika i upravljača železničke infrastrukture;

3) objavljivanje i dostavljanje zainteresovanim stranama stavova o opštem nivou bezbednosti na železnici u Republici Srbiji;

4) objavljivanje i dostavljanje zainteresovanim stranama stavova o delotvornosti regulatornog okvira za bezbednost.

Ocena nadzornih aktivnosti

Član 10

Ocena nadzornih aktivnosti obuhvata:

1) proveru da li su utvrđene oblasti nadzorne aktivnosti, korišćenje podataka i informacija iz različitih izvora, rezultati nadzora i raspodela resursa odgovarajući i, po potrebi, izmenu prioriteta aktivnosti;

2) promenu plana nadzora ako ga je potrebno izmeniti i procenu uticaja promena na strategiju nadzora;

3) po potrebi, davanje ocene i predloga za otklanjanje nedostataka regulatornog okvira za bezbednost.

Povezanost ocenjivanja i nadzora

Član 11

Informacije prikupljene tokom ocenjivanja sistema upravljanja bezbednošću železničkog prevoznika ili upravljača železničke infrastrukture koriste se u svrhu nadzora kontinuirane primene njihovog sistema upravljanja bezbednošću, nakon izdavanja sertifikata o bezbednosti za prevoz ili sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom.

Informacije prikupljene tokom nadzornih aktivnosti koriste se u svrhu ponovnog ocenjivanja sistema upravljanja bezbednošću železničkog prevoznika ili upravljača železničke infrastrukture, pre obnavljanja sertifikata o bezbednosti za prevoz ili sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom.

Kriterijumi za donošenje odluka

Član 12

Kriterijumi za donošenje odluka obuhvataju način praćenja i unapređenja regulatornog okvira za bezbednost, kao i neusaglašenost primene sistema za upravljanje bezbednošću železničkog prevoznika ili upravljača železničke infrastrukture sa regulatornim okvirom za bezbednost.

Koordinacija i saradnja

Član 13

Koordinacija i saradnja obuhvataju razmenu informacija sa organima drugih država nadležnim za bezbednost u železničkom saobraćaju kako bi se obezbedio zajednički pristup nadzoru železničkih prevoznika koji obavljaju prevoz u više od jedne države, kao i razmenu informacija o strategiji i planu nadzora.

Prestanak važenja propisa

Član 14

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o zajedničkoj bezbednosnoj metodi za nadzor bezbednosnog učinka nakon izdavanja sertifikata o bezbednosti za prevoz ili sertifikata o bezbednosti za upravljanje železničkom infrastrukturom ("Službeni glasnik RS", broj 87/15).

Stupanje na snagu

Član 15

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".