ODLUKA
O OPŠTIM PRAVILIMA ZA IZVRŠAVANJE INSTANT TRANSFERA ODOBRENJA

("Sl. glasnik RS", br. 65/2018, 78/2018, 20/2019 i 125/2020)

 

I OSNOVNE ODREDBE

1. Ovom odlukom uređuju se opšta pravila za izvršavanje instant transfera odobrenja.

Instant transferom odobrenja u smislu ove odluke smatra se domaća platna transakcija u dinarima koja se izvršava transferom odobrenja koji platilac može inicirati u bilo koje doba dana tokom svakog dana u godini i kod kojeg se prenos novčanih sredstava na platni račun primaoca plaćanja izvršava na način i u rokovima utvrđenim ovom odlukom.

Izuzetno od stava 2. ove tačke, iniciranje instant transfera odobrenja platnim nalogom koji se izdaje u papiru pružalac platnih usluga omogućava u vreme koje je odredio za prijem ovih naloga.

2. Pojedini pojmovi u smislu ove odluke imaju sledeće značenje:

1) platni nalog označava instrukciju platioca svom pružaocu platnih usluga kojom se zahteva izvršenje instant transfera odobrenja;

2) platilac označava fizičko ili pravno lice koje na teret svog platnog računa izdaje platni nalog, a ako nema platnog računa - fizičko ili pravno lice koje izdaje platni nalog;

3) zahtev za plaćanje na prodajnom mestu označava platni nalog koji platilac na teret svog platnog računa izdaje upotrebom platnog instrumenta za instant transfer odobrenja na prodajnom mestu trgovca;

4) trgovac je primalac plaćanja koji je određen kao primalac novčanih sredstava koja su predmet instant transfera odobrenja na osnovu zahteva za plaćanje na prodajnom mestu tog trgovca;

5) platni instrument za instant transfer odobrenja označava svaki platni instrument koji platilac upotrebljava za izdavanje platnog naloga (npr. aplikativni softver za elektronsko i/ili mobilno bankarstvo ili drugi aplikativni softver koji omogućava iniciranje instant transfera odobrenja s platnog računa);

6) prihvatilac označava pružaoca platnih usluga koji trgovcu pruža uslugu prihvatanja platnih instrumenata za instant transfer odobrenja (u daljem tekstu: platni instrument) na osnovu kojih ovaj pružalac platnih usluga omogućava trgovcu izvršavanje instant transfera odobrenja koje je platilac inicirao upotrebom platnog instrumenta na prodajnom mestu trgovca;

7) izdavalac označava pružaoca platnih usluga koji pruža platiocu platnu uslugu izdavanja platnog instrumenta;

8) nalog za instant transfer označava nalog za prenos u platnom sistemu u elektronskom obliku koji je pripremljen radi izvršavanja platnog naloga;

9) platni sistem označava sistem za prenos novčanih sredstava između učesnika u ovom sistemu koji se koristi za izvršavanje instant transfera odobrenja, s pismenim i standardizovanim procedurama i pravilima za obradu i netiranje i/ili poravnanje naloga za prenos u ovom sistemu koji se primenjuju na sve učesnike u tom sistemu.

II IZVRŠAVANJE INSTANT TRANSFERA ODOBRENJA

Učešće pružalaca platnih usluga u izvršavanju instant transfera odobrenja

3. Instant transfer odobrenja pružalac platnih usluga izvršava u skladu sa ovom odlukom kao platiočev pružalac platnih usluga i/ili primaočev pružalac platnih usluga.

Pružalac platnih usluga koji vodi tekuće račune dužan je da izvršava instant transfer odobrenja najmanje kao primaočev pružalac platnih usluga radi obezbeđivanja dostupnosti primaočevog tekućeg računa za odobrenje novčanih sredstava po osnovu instant transfera odobrenja.

Izuzetno od stava 2. ove tačke, ako je pružalac platnih usluga banka, dužan je da izvršava instant transfer odobrenja kao platiočev i primaočev pružalac platnih usluga.

Obezbeđivanje kontinuiteta izvršavanja instant transfera odobrenja

4. Pružalac platnih usluga dužan je da omogući stalno izvršavanje instant transfera odobrenja obezbeđivanjem kontinuiteta poslovanja u skladu sa odlukom kojom se uređuju minimalni standardi upravljanja informacionim sistemom finansijske institucije.

Planom kontinuiteta poslovanja u smislu odluke iz stava 1. ove tačke, pružalac platnih usluga dužan je da obezbedi stvaranje uslova za oporavak i raspoloživost resursa informacionog sistema potrebnih za izvršavanje instant transfera odobrenja kao ključnog poslovnog procesa.

Pružalac platnih usluga koji u vezi sa izvršavanjem instant transfera odobrenja, uključujući izvršavanje platnog naloga, zahteva za plaćanje na prodajnom mestu i naloga za instant transfer, poverava aktivnosti trećim licima u skladu sa odlukom iz stava 1. ove tačke - dužan je da uredi način na koji obezbeđuje kontinuitet obavljanja tih aktivnosti u slučaju privremenog zastoja, prestanka pružanja tih usluga ili raskida ugovornog odnosa s trećim licem uzimajući u obzir izvršavanje instant transfera odobrenja kao ključnog poslovnog procesa.

Izvršavanje instant transfera odobrenja

5. Instant transfer odobrenja izvršava se u platnom sistemu koji posluje u Republici Srbiji i čiji je agent za poravnanje lice koje je u skladu sa zakonom ove poslove već obavljalo za druge platne sisteme u kojima se izvršava transfer odobrenja.

Izuzetno od stava 1. ove tačke, instant transfer odobrenja može se izvršiti izvan platnog sistema kada je isto lice pružalac platnih usluga platioca i primaoca plaćanja.

Uslovi i način izvršavanja instant transfera odobrenja

6. Pružalac platnih usluga koji izvršava instant transfer odobrenja kao platiočev pružalac platnih usluga dužan je da, po dostavljanju platnog naloga na način utvrđen ugovorom o platnim uslugama, bez odlaganja utvrdi da li su ispunjeni uslovi za prijem platnog naloga i njegovo izvršavanje u skladu sa zakonom kojim se uređuju platne usluge (u daljem tekstu: Zakon).

Ako nisu ispunjeni uslovi iz stava 1. ove tačke, platiočev pružalac platnih usluga odbija izvršenje platiočevog platnog naloga i odmah obaveštava platioca o tome, na način utvrđen ugovorom o platnim uslugama, kao i, ako je moguće, o razlozima tog odbijanja i postupku za ispravku grešaka koje su uzrok odbijanja, osim ako to obaveštavanje nije zabranjeno propisom.

Ako utvrdi da su ispunjeni uslovi iz stava 1. ove tačke, platiočev pružalac platnih usluga treba da obezbedi da se nalog za instant transfer dostavi u platni sistem u roku od najviše pet sekundi od trenutka prijema platnog naloga, uz navođenje ovog trenutka prijema kao vremena pripreme naloga za instant transfer, u skladu s pravilima rada platnog sistema.

Radi izvršavanja instant transfera odobrenja, pružaoci platnih usluga moraju obezbediti da se u nalogu za instant transfer od platiočevog do primaočevog pružaoca platnih usluga prenesu najmanje sledeći podaci:

1) broj platnog računa primaoca plaćanja;

2) iznos instant transfera odobrenja.

Pored podataka iz stava 4. ove tačke, platiočev pružalac platnih usluga dužan je da prenese i podatke o platiocu i druge podatke o primaocu plaćanja, kao i podatke koji bliže određuju instant transfer odobrenja, u skladu sa obavezama propisanim zakonom kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, pravilima rada platnog sistema u kome se izvršava instant transfer odobrenja i platnim nalogom kojim se instant transfer odobrenja inicira, kao i ako je to utvrđeno drugim propisima.

Ako su ispunjeni uslovi utvrđeni pravilima rada platnog sistema za izvršavanje naloga za instant transfer koji moraju obuhvatiti najmanje raspoloživost novčanih sredstava na računu pružaoca platnih usluga koji je dostavio nalog za instant transfer u platni sistem - taj nalog prosleđuje se do primaočevog pružaoca platnih usluga.

7. Primaočev pružalac platnih usluga dužan je da po prijemu naloga za instant transfer bez odlaganja utvrdi da li su ispunjeni uslovi za njegovo izvršavanje u skladu sa Zakonom, o čemu dostavlja odgovor, koji može biti:

1) pozitivan - da prihvata nalog za instant transfer, ili

2) negativan - da ne prihvata nalog za instant transfer, uključujući i razloge za neprihvatanje tog naloga.

Primaočev pružalac platnih usluga treba da obezbedi da odgovor iz stava 1. ove tačke bude dostavljen u platni sistem najkasnije u roku od pet sekundi od trenutka prijema naloga za instant transfer.

8. U slučaju da je primaočev pružalac platnih usluga dostavio pozitivan odgovor iz tačke 7. ove odluke, nalog za instant transfer izvršava se odmah u platnom sistemu, o čemu se platiočevom i primaočevom pružaocu platnih usluga dostavlja obaveštenje.

Kada nisu ispunjeni uslovi iz tačke 6. stav 6. ove odluke, kao i kada je primaočev pružalac platnih usluga dostavio negativan odgovor iz tačke 7. ove odluke ili je vreme za čekanje na taj odgovor isteklo - odbija se izvršenje naloga za instant transfer u platnom sistemu, o čemu se platiočevom i primaočevom pružaocu platnih usluga dostavlja obaveštenje.

Platiočev pružalac platnih usluga može odbiti platni nalog nakon dostavljanja naloga za instant transfer u platni sistem samo ako dobije obaveštenje o odbijanju izvršenja naloga za instant transfer iz stava 2. ove tačke.

Ako najkasnije u roku od 25 sekundi nakon dostavljanja naloga za instant transfer u platni sistem ne dobiju nijedno obaveštenje iz ove tačke - platiočev ili primaočev pružalac platnih usluga mogu preduzeti odgovarajuće mere radi dobijanja informacije o statusu izvršenja naloga za instant transfer.

U slučaju iz stava 4. ove tačke, platiočev pružalac platnih usluga ne može smatrati da je nalog za instant transfer odbijen zato što je istekao rok iz tog stava i ne može postupiti kao da je do ovog odbijanja došlo sve dok ne dobije obaveštenje o tom odbijanju.

9. Ugovorom o platnim uslugama može se utvrditi da je platiočev pružalac platnih usluga dužan da odmah nakon dobijanja obaveštenja iz tačke 8. stav 1. ove odluke obavesti platioca da je instant transfer odobrenja izvršen, na način utvrđen tim ugovorom.

Ako je platiočev pružalac platnih usluga dobio obaveštenje iz tačke 8. stav 2. ove odluke, dužan je da odmah obavesti platioca o tome, na način utvrđen ugovorom o platnim uslugama, kao i, ako je moguće, o razlozima tog odbijanja, osim ako to obaveštavanje nije zabranjeno propisom, s tim da je taj pružalac dužan i da platiocu odmah izvrši povraćaj iznosa iz platnog naloga, odnosno da oslobodi rezervisana novčana sredstava na njegovom platnom računu ako su ta sredstva bila rezervisana za izvršavanje ovog naloga.

10. Platiočev pružalac platnih usluga dužan je da omogući platiocu da izabere izvršavanje pojedinačnih instant transfera odobrenja na način utvrđen ugovorom o platnim uslugama za dostavljanje platnog naloga, odnosno propisima.

Ne može se ugovoriti da će se kada pružalac platnih usluga platioca odbije izvršenje platnog naloga - smatrati da je platilac dao saglasnost da se platni nalog izvrši na drugi način, koji ne predstavlja izvršavanje instant transfera odobrenja.

11. Primaočev pružalac platnih usluga dužan je da odmah, a najkasnije u roku od pet sekundi od prijema obaveštenja iz tačke 8. stav 1. ove odluke, odobri platni račun primaoca plaćanja označenog u platnom nalogu i omogući tom primaocu raspolaganje ovim sredstvima.

Primaočev pružalac platnih usluga dužan je da odmah nakon odobrenja platnog računa primaoca plaćanja obavesti tog primaoca da su mu sredstva po osnovu instant transfera odobrenja stavljena na raspolaganje, na način utvrđen okvirnim ugovorom, osim ako ovim ugovorom nije drukčije uređeno.

Povraćaj novčanih sredstava po osnovu izvršenog instant transfera odobrenja

12. Platiočev pružalac platnih usluga ima pravo da inicira povraćaj novčanih sredstava od primaočevog pružaoca platnih usluga po osnovu izvršenog instant transfera odobrenja (u daljem tekstu: povraćaj instant transfera) ako je platiočev platni nalog izvršio više puta, u iznosu većem od iznosa utvrđenog u ovom nalogu, drugom primaocu plaćanja, a ne onom koji je naznačen u tom nalogu, ili ako je taj transfer izvršio greškom usled tehničkih problema.

Pored razloga iz stava 1. ove tačke, platiočev pružalac platnih usluga može na zahtev platioca inicirati povraćaj instant transfera od primaočevog pružaoca platnih usluga i iz drugih razloga koje je naveo taj platilac (npr. platilac je izvršio instant transfer odobrenja na pogrešan broj platnog računa primaoca plaćanja, u pogrešnom iznosu i dr.).

Povraćaj instant transfera može se izvršiti u istom ili manjem iznosu od iznosa izvršenog naloga za instant transfer, i to iz razloga koji su predmet međusobnog dogovora platiočevog i primaočevog pružaoca platnih usluga, odnosno njihovih korisnika platnih usluga.

13. Primaočev pružalac platnih usluga dužan je da po osnovu zahteva za povraćaj izvrši povraćaj novčanih sredstava u skladu sa Zakonom ili da taj zahtev odbije uz navođenje razloga za to odbijanje (npr. ugašen platni račun primaoca plaćanja, razlozi utvrđeni propisima, već izvršen povraćaj novčanih sredstava po osnovu istog instant transfera odobrenja, primalac plaćanja nije saglasan i dr.).

Kada se zahtev za povraćaj dostavlja na osnovu zahteva platioca iz tačke 12. stav 2. ove odluke a primaočev pružalac platnih usluga odbije taj zahtev - platiočev pružalac platnih usluga će platiocu, na njegov pismeni zahtev, odmah dostaviti sve raspoložive informacije koje su mu potrebne za ostvarivanje prava na povraćaj novčanih sredstava (npr. informacije o primaočevom pružaocu platnih usluga i/ili o primaocu plaćanja).

14. Primaočev pružalac platnih usluga može i bez zahteva platiočevog pružaoca platnih usluga izvršiti povraćaj instant transfera tom pružaocu ako utvrdi da postoji osnov za taj povraćaj, u skladu s propisima, odnosno na zahtev primaoca plaćanja.

15. Povraćaj instant transfera u skladu sa ovom odlukom pružaoci platnih usluga mogu izvršavati u okviru infrastrukture platnog sistema u kojem je taj transfer izvršen, u skladu s pravilima rada tog sistema, ili izvan infrastrukture tog sistema.

Odredbama ove odluke koje se odnose na povraćaj novčanih sredstava ne dovode se u pitanje odredbe Zakona koje se odnose na odgovornost pružalaca platnih usluga u vezi sa izvršavanjem platnih transakcija i povraćajem iznosa platne transakcije.

Izvršavanje instant transfera odobrenja na osnovu ugovorene oznake korisnika platnih usluga

16. Ako radi jednostavnijeg izvršavanja instant transfera odobrenja svojim korisnicima platnih usluga ponudi mogućnost upotrebe određene oznake tih korisnika (npr. broj mobilnog telefona) za izvršavanje ovog transfera, i to tako da se na osnovu te oznake dobiju drugi podaci o tom korisniku neophodni za izvršavanje naloga za instant transfer - pružalac platnih usluga odgovoran je za to da oznaka koja se upotrebljava pripada određenom korisniku platnih usluga (u daljem tekstu: korisnik), kao i za povezivanje te oznake s drugim podacima o ovom korisniku, radi nedvosmislene identifikacije tog korisnika pri izvršavanju instant transfera odobrenja.

Pružalac platnih usluga može u vezi sa uslugom iz stava 1. ove tačke korisniku da ponudi mogućnost da na osnovu oznake iz tog stava drugi pružaoci platnih usluga dobiju podatke o tom korisniku neophodne za izvršavanje instant transfera odobrenja i da drugi korisnici dobiju podatke o ovom korisniku u skladu s tačkom 18. ovih pravila, odnosno da ti korisnici dobiju određene podatke o ovom korisniku i nakon izvršenja instant transfera odobrenja.

U slučaju iz stava 2. ove tačke, pružalac platnih usluga dužan je da od korisnika pribavi prethodni pismeni pristanak za dostavljanje podataka u skladu s tim stavom.

Radi provere da li oznaka koja će se upotrebljavati u skladu sa st. 1. i 2. ove tačke pripada određenom korisniku, kao i radi pribavljanja saglasnosti na pružanje usluge iz tih stavova, odnosno radi pribavljanja pismenog pristanka iz stava 3. ove tačke, pružaoci platnih usluga mogu koristiti i autentifikaciju koja uključuje kombinaciju dva međusobno nezavisna elementa u smislu odluke kojom se uređuju minimalni standardi upravljanja informacionim sistemom finansijske institucije.

17. Pružaoci platnih usluga mogu koristiti oznaku korisnika i podatke koje na osnovu te oznake dobijaju u smislu tačke 16. ove odluke isključivo u svrhu izvršavanja instant transfera odobrenja i ne mogu ih dalje saopštavati ili dostavljati trećim licima niti tim licima omogućiti pristup tim podacima, osim u slučajevima utvrđenim zakonom.

18. Pre davanja saglasnosti platioca za izvršenje platne transakcije instant transferom odobrenja korišćenjem oznake primaoca plaćanja, platiočev pružalac platnih usluga dužan je da platiocu obezbedi uvid u ime i prezime primaoca plaćanja (uključujući i eventualni nadimak), odnosno naziv ili (skraćeno) poslovno ime tog primaoca.

U slučaju iz stava 1. ove tačke, platiočev pružalac platnih usluga dužan je da obezbedi da, osim podataka iz tog stava, platiocu ne budu vidljivi drugi podaci o primaocu plaćanja koje je dobio na osnovu oznake tog primaoca.

19. Pružalac platnih usluga dužan je da obezbedi da ga korisnik kojem pruža uslugu iz tačke 16. ove odluke, na način utvrđen okvirnim ugovorom, bez odlaganja može obavestiti o promeni oznake koja je ugovorena za tu uslugu.

Ako korisnik ne obavesti svog pružaoca platnih usluga o promeni ugovorene oznake u skladu sa stavom 1. ove tačke, pružalac platnih usluga ima pravo da po saznanju o ovoj promeni onemogući korišćenje te oznake korisnika.

III UPOTREBA PLATNOG INSTRUMENTA NA MESTU PRODAJE PRIMAOCA PLAĆANJA

Obaveze pružalaca platnih usluga u pogledu izdavanja i prihvatanja platnog instrumenta na prodajnom mestu trgovca

20. Ako pružalac platnih usluga platiocu izdaje platnu karticu čijom se upotrebom može inicirati domaća platna transakcija na prodajnom mestu trgovca, odnosno ako trgovcu omogućava prihvatanje takve platne kartice - ovaj izdavalac, odnosno prihvatilac, dužan je da svom korisniku platnih usluga ponudi i izdavanje, odnosno prihvatanje platnog instrumenta čijom se upotrebom na prodajnom mestu trgovca može izdati zahtev za plaćanje na prodajnom mestu.

Izdavalac koji izdaje platni instrument čijom se upotrebom na prodajnom mestu trgovca može izdati zahtev za plaćanje na prodajnom mestu dužan je da obezbedi da taj platni instrument platiocu omogućava izdavanje zahteva za plaćanje na prodajnom mestu trgovca (u daljem tekstu: prodajno mesto) najmanje na sledeće načine:

1) prezentovanjem podataka o platiocu putem standardizovane dvodimenzionalna oznake - QR kôda (eng. QR - Quick Response) (u daljem tekstu: prezentovanje platioca);

2) preuzimanjem podataka o trgovcu iz oznake iz odredbe pod 1) ovog stava (u daljem tekstu: prezentovanje trgovca).

Prihvatilac koji pruža uslugu prihvatanja platnog instrumenta čijom se upotrebom na prodajnom mestu trgovca može izdati zahtev za plaćanje na prodajnom mestu dužan je da omogući izdavanje ovog zahteva najmanje putem oznake iz stava 2. ove tačke, bez obzira na to ko je izdavalac tog instrumenta, a ako ovo omogućava na način iz odredbe pod 2) tog stava, dužan je i da trgovcu obezbedi oznaku iz te odredbe.

21. Zahtev za plaćanje na prodajnom mestu koji se izdaje prezentovanjem platioca dostavlja se izdavaocu koji nije prihvatilac po tom zahtevu kroz infrastrukturu platnog sistema u kojem se izvršava instant transfer odobrenja po osnovu tog zahteva.

Prihvatilac je dužan da obezbedi da se zahtev iz stava 1. ove tačke dostavi u platni sistem najkasnije u roku od pet sekundi od trenutka kada je trgovac preuzeo sve neophodne podatke o platiocu iz oznake iz tačke 20. stav 2. odredba pod 1) ove odluke.

Izdavalac je dužan da pri izvršavanju zahteva za plaćanje na prodajnom mestu, bez obzira na to da li se taj zahtev izdaje prezentovanjem platioca ili trgovca, obezbedi da platilac može dati saglasnost za izvršenje tog zahteva pre njegovog dostavljanja, u formi i na način koji su utvrđeni okvirnim ugovorom.

Korišćenje standardizovane dvodimenzionalne oznake (eng. QR - Quick Response)

22. Oznaka iz tačke 20. stav 2. ove odluke koristi se u skladu s Prilogom 1, koji je odštampan uz ovu odluku i njen je sastavni deo, na sledeće načine:

1) na računima - fakturama primalaca plaćanja radi izvršavanja transfera odobrenja, uključujući i kada se transfer odobrenja izvršava kao instant transfer odobrenja po ovim računima-fakturama;

2) na prodajnom mestu radi iniciranja instant transfera odobrenja upotrebom platnog instrumenta.

Obaveštavanje nakon izvršavanja naloga za instant transfer na osnovu zahteva za plaćanje na prodajnom mestu

23. Izdavalac i prihvatilac dužni su da, odmah nakon prijema obaveštenja iz tačke 8. ove odluke o tome da je izvršen nalog za instant transfer na osnovu zahteva za plaćanje na prodajnom mestu, na ugovoren način platiocu, odnosno trgovcu dostave najmanje sledeće informacije:

1) jasnu informaciju da je zahtev za plaćanje izvršen;

2) referentnu oznaku kojom se jedinstveno identifikuje izvršena platna transakcija na prodajnom mestu, u skladu s pravilima rada platnog sistema u kojem je izvršen nalog za instant transfer na osnovu zahteva za plaćanje na prodajnom mestu;

3) valutu i iznos izvršenog zahteva za plaćanje.

Informacije iz stava 1. ove tačke dostavljaju se trgovcu na način koji mu omogućava da upotrebom opreme i/ili aplikativnog softvera na svom prodajnom mestu ove informacije sačuva i reprodukuje u nepromenjenom obliku.

Smatra se da je plaćanje na prodajnom mestu izvršeno kada je prihvatilac trgovcu dostavio informacije iz stava 1. ove tačke.

Ako trgovac ne dobije informacije iz stava 1. ove tačke najkasnije u roku od 60 sekundi od iniciranja instant transfera odobrenja na prodajnom mestu, smatra se da plaćanje na prodajnom mestu nije izvršeno.

Povraćaj po osnovu plaćanja na prodajnom mestu

24. Izdavalac je dužan da omogući platiocu da, nakon zaduženja platnog računa koje je izvršeno na osnovu zahteva za plaćanje na prodajnom mestu, na način utvrđen okvirnim ugovorom podnese zahtev za povraćaj novčanih sredstava po osnovu tog zaduženja (u daljem tekstu: zahtev za povraćaj) iz jednog od sledećih razloga:

1) platilac je dobio informacije iz tačke 23. stav 1. ove odluke, a trgovac tvrdi da te informacije nije dobio, usled čega nije isporučio robu ili uslugu;

2) platilac je dobio informacije iz tačke 23. stav 1. ove odluke, ali tvrdi:

- da je zahtev za plaćanje na prodajnom mestu greškom izvršen više puta,

- da je zahtev za plaćanje na prodajnom mestu izvršen u iznosu koji prelazi iznos utvrđen za plaćanje robe/usluge,

- da je na istom prodajnom mestu izvršio plaćanje robe/usluge na drugi način ili drugim zahtevom za plaćanje na prodajnom mestu;

3) platilac i trgovac su dobili informacije iz tačke 23. stav 1. ove odluke a platilac tvrdi da, uprkos izvršenom plaćanju na prodajnom mestu, trgovac nije isporučio robu ili uslugu.

U slučaju iz stava 1. odredbe pod 1) i 2) ove tačke, izdavalac je dužan da omogući platiocu da zahtev za povraćaj podnese odmah nakon prijema informacija iz tačke 23. stav 1. ove odluke, a najkasnije u roku od trinaest meseci od dana zaduženja platnog računa.

U slučaju iz stava 1. odredba pod 3) ove tačke, izdavalac je dužan da omogući platiocu da zahtev za povraćaj podnese u roku od četiri meseca od isteka roka za isporuku robe/usluge, a najkasnije u roku od trinaest meseci od dana zaduženja platnog računa.

24a. Izdavalac je dužan da odmah po prijemu zahteva za povraćaj utvrdi iz kog razloga iz tačke 24. stav 1. ove odluke je taj zahtev podnet, da li je podnet u roku iz stava 2, odnosno stava 3. te tačke, kao i da li je pravilno izvršio zahtev za plaćanje na prodajnom mestu, pri čemu naročito utvrđuje da li su taj zahtev za plaćanje i nalog za instant transfer sadržali sve podatke neophodne za njihovo pravilno izvršenje.

Kada je zahtev za povraćaj podnet iz razloga iz tačke 24. stav 1. odredba pod 3) ove odluke, izdavalac je dužan i da od platioca pribavi dokaz da se platilac obratio trgovcu u vezi s neisporučenom robom ili uslugom.

Ako utvrdi da je odgovoran za nepravilno izvršenje zahteva za plaćanje na prodajnom mestu, izdavalac je dužan da platiocu odmah izvrši povraćaj iznosa iz nepravilno izvršenog zahteva za plaćanje na prodajnom mestu, odnosno da platiočev platni račun vrati u stanje u kojem bi bio da do nepravilno izvršenog zahteva za plaćanje na prodajnom mestu nije ni došlo.

Ako utvrdi da je zahtev za povraćaj blagovremeno podnet i da je pravilno izvršio osporeni zahtev za plaćanje na prodajnom mestu - izdavalac je dužan da prihvatiocu bez odlaganja dostavi zahtev za povraćaj novčanih sredstava (u daljem tekstu: zahtev izdavaoca za povraćaj), a to može učiniti i u slučaju iz stava 3. ove tačke.

Izdavalac je dužan da najkasnije narednog radnog dana od dana dostavljanja zahteva izdavaoca za povraćaj, prihvatiocu dostavi i dokumentaciju i dokaze kojima raspolaže u vezi s tim zahtevom.

U slučaju da od prihvatioca zahteva povraćaj novčanih sredstava iz razloga utvrđenih u tački 24. stav 1. odredba pod 2), alineja druga, ove odluke - izdavalac može od prihvatioca zahtevati povraćaj razlike između iznosa iz zahteva za plaćanje na prodajnom mestu i iznosa koji je bio utvrđen za plaćanje robe/usluge, navodeći iznos te razlike.

24b. Kada primi zahtev izdavaoca za povraćaj, prihvatilac je dužan da odmah izvrši izdavaocu povraćaj iznosa iz tog zahteva.

Izuzetno od stava 1. ove tačke, i kada nije primio zahtev izdavaoca za povraćaj, prihvatilac je dužan da odmah izvrši povraćaj novčanih sredstava izdavaocu, a izdavalac je dužan da po prijemu tih sredstava odmah odobri platni račun platioca, u sledećim slučajevima:

1) ako je trgovac zahtevao od prihvatioca da izvrši povraćaj u skladu sa okvirnim ugovorom;

2) ako je prihvatilac utvrdio da usled netačnih podataka u zahtevu za plaćanje na prodajnom mestu ili zbog tehničkih problema trgovcu nije dostavio informacije iz tačke 23. stav 1. ove odluke.

Kada primi zahtev izdavaoca za povraćaj a već je izvršio povraćaj novčanih sredstava po osnovu spornog zahteva za plaćanje na prodajnom mestu u skladu sa stavom 2. ove tačke - prihvatilac bez odlaganja dostavlja izdavaocu informaciju i odgovarajući dokaz o tome.

Ako nakon povraćaja iz stava 1. ove tačke utvrdi da zahtev za povraćaj nije opravdan, prihvatilac ima pravo da u roku od 15 radnih dana od dana prijema zahteva izdavaoca za povraćaj, uz dostavljanje odgovarajućih dokaza, zahteva od izdavaoca da mu vrati novčana sredstva koja su bila predmet tog povraćaja - u kom slučaju je izdavalac dužan da mu bez odlaganja vrati ta novčana sredstva.

Ako prihvatilac u roku od 15 radnih dana od dana kada je primio zahtev izdavaoca za povraćaj ne dostavi izdavaocu dokaz da zahtev za povraćaj nije opravdan - smatra se da je zahtev za povraćaj opravdan i izdavalac odmah odobrava platni račun platioca u iznosu iz izvršenog spornog zahteva za plaćanje na prodajnom mestu.

Kada po osnovu povraćaja odobri platni račun platioca za iznos iz zahteva izdavaoca za povraćaj - izdavalac je dužan da bez odlaganja obavesti platioca o tome da su mu sredstva po osnovu povraćaja stavljena na raspolaganje, na način utvrđen okvirnim ugovorom.

U slučaju iz stava 4. ove tačke, izdavalac ne može po osnovu istog zahteva za plaćanje na prodajnom mestu ponovo dostaviti prihvatiocu zahtev izdavaoca za povraćaj, s tim što izdavalac i prihvatilac mogu sporni zahtev za plaćanje na prodajnom mestu razrešiti na drugi način u skladu s propisima, odnosno pravilima rada platnog sistema u kojem je na osnovu tog zahteva izvršen nalog za instant transfer.

Pravilima rada platnog sistema u kojem je izvršen nalog za instant transfer na osnovu zahteva za plaćanje na prodajnom mestu može se urediti postupak rešavanja spornog pitanja ako izdavalac i prihvatilac nisu mogli da međusobno razreše sporno zaduženje platiočevog platnog računa.

Narodna banka Srbije može bliže urediti način i uslove za izvršavanje povraćaja po osnovu plaćanja na prodajnom mestu.

Mere, saradnja i razmena dokumentacije i dokaza u vezi sa upotrebom platnog instrumenta na prodajnom mestu

25. Radi nesmetane, sigurne i efikasne upotrebe platnog instrumenta kojim se izdaje zahtev za plaćanje na prodajnom mestu, izdavalac i prihvatilac preduzimaju sve razumne mere i međusobno sarađuju u vezi sa upotrebom ovog platnog instrumenta, razmenom dokumentacije i dokaza u vezi s rešavanjem zahteva za povraćaj po osnovu ove upotrebe, kao i ispravkama eventualnih grešaka na strani platioca i trgovca koje se ne odnose na zahtev za povraćaj po osnovu te upotrebe.

Dokumentacija i dokazi iz stava 1. ove tačke, kao i način njihove razmene i čuvanja, bliže se uređuju pravilima rada platnog sistema u kome se izvršava nalog za instant transfer na osnovu zahteva za plaćanje na prodajnom mestu.

Prepoznatljivost platnog instrumenta i prodajnog mesta

26. Izdavalac je dužan da obezbedi da platni instrument koji se upotrebljava radi izdavanja zahteva za plaćanje na prodajnom mestu bude elektronski i vizuelno prepoznatljiv i jedinstveno označen upotrebom oznake IPS, koja predstavlja skraćenicu od reči "Instant Plaćanja Srbija", radi omogućavanja platiocu i trgovcu da nedvosmisleno identifikuju ovaj platni instrument.

Prihvatilac je dužan da obezbedi da svako prodajno i naplatno mesto trgovca na kojem se prihvata platni instrument iz stava 1. ove tačke sadrži oznaku iz tog stava.

Oznaka iz stava 1. ove tačke predstavlja materijalni ili digitalni naziv, izraz, simbol ili njihovu kombinaciju kojim se označava platni instrument iz tog stava, kao i prodajno mesto i naplatno mesto iz stava 2. ove tačke.

Izgled oznake iz stava 1. ove tačke međusobno usaglašavaju svi pružaoci platnih usluga koji omogućavaju izvršavanje zahteva za plaćanje na prodajnom mestu, nakon čega predlog tog izgleda dostavljaju Narodnoj banci Srbije na prethodnu saglasnost.

Identifikacija platne transakcije na prodajnom mestu

27. Radi pravilne identifikacije svakog naplatnog mesta trgovca na kojem se može izdati zahtev za plaćanje na prodajnom mestu, prihvatilac je dužan da definiše jedinstvenu identifikacionu oznaku za svako takvo naplatno mesto.

Izdavalac i prihvatilac dužni su da obezbede da zahtev za plaćanje na prodajnom mestu i nalog za instant transfer po osnovu tog zahteva sadrže identifikacionu oznaku iz stava 1. ove tačke, kao i oznaku da se radi o platnoj transakciji iniciranoj na prodajnom mestu (kategorija instant transfera odobrenja) i oznaku tog primaoca plaćanja (kategorija trgovca) u skladu sa oznakama utvrđenim pravilima rada platnog sistema u kojem se izvršava instant transfer odobrenja na osnovu tog zahteva.

Posebne obaveze prihvatioca u odnosu s trgovcem u vezi sa upotrebom platnog instrumenta na prodajnom mestu

28. Prihvatilac je dužan da obezbedi dokumentaciju kojom se bliže uređuje postupanje trgovca u vezi s prihvatanjem platnog instrumenta na prodajnom mestu i da pre početka prihvatanja tog instrumenta sprovede obuku lica angažovanih na tim poslovima kod trgovca i dostavi im ovu dokumentaciju, a naročito treba da obezbedi da trgovac:

1) ispunjava sve neophodne uslove za prihvatanje platnog instrumenta na prodajnom mestu u skladu s propisima i okvirnim ugovorom, uključujući i eventualne tehničke zahteve prihvatioca (npr. korišćenje posebne opreme, određenog aplikativnog softvera i dr.);

2) postupa u skladu s dokumentacijom prihvatioca kojom su data bliža uputstva za postupanje u vezi sa upotrebom platnog instrumenta na prodajnom mestu;

3) preduzima mere za zaštitu podataka koji mu postanu dostupni pri izvršavanju instant transfera odobrenja;

4) ne prikuplja i ne čuva podatke o brojevima platnih računa platilaca (kupaca) koji su potrošači;

5) u slučaju izvršenog zahteva za plaćanje na prodajnom mestu neposredno s platiocem rešava sve eventualne reklamacije u vezi s prodajom robe/usluge i plaćanjem po osnovu te prodaje;

6) u roku utvrđenom okvirnim ugovorom, na zahtev prihvatioca dostavi dokumentaciju i dokaze koji se odnose na zahtev za povraćaj koji je dobio taj prihvatilac;

7) odgovara u slučaju eventualne zloupotrebe i prevare koje angažovana lica kod trgovca učine korišćenjem opreme / aplikativnog softvera za upotrebu platnog instrumenta za instant transfer odobrenja;

8) omogući prihvatiocu nesmetano vršenje kontrole svakog prodajnog mesta i naplatnog mesta tog trgovca na kojem je omogućeno prihvatanje platnog instrumenta radi kontrole usklađenosti ovog prihvatanja s propisima, okvirnim ugovorom i dobrim poslovnim običajima;

9) istakne oznaku iz tačke 26. ove odluke vidno na prodajnom i naplatnom mestu (npr. na ulazu u prodajni objekat, u neposrednoj blizini kase, na internet stranici i sl.);

10) u slučaju upotrebe platnog instrumenta na internet prodajnom mestu platiocu dostavi informacije o ishodu plaćanja robe/usluge na način koji platiocu omogućava da te informacije sačuva i reprodukuje u nepromenjenom obliku, s tim da te informacije najmanje treba da sadrže:

- broj narudžbine,

- datum i vreme narudžbine,

- jasnu informaciju o tome da li je plaćanje na prodajnom mestu izvršeno,

- ako je plaćanje na prodajnom mestu izvršeno - referentnu oznaku platne transakcije iz tačke 23. ove odluke koju trgovcu dostavlja prihvatilac, kao i valutu i iznos ove transakcije;

11) odmah obavesti prihvatioca o svakom neuobičajenom ponašanju ili nepravilnostima u vezi s radom internet prodajnog mesta;

12) prihvata platni instrument na prodajnom mestu isključivo za prodaju roba/usluga iz svoje delatnosti registrovane kod nadležnog organa, u skladu s propisima i okvirnim ugovorom zaključenim s prihvatiocem;

13) ima mogućnost da samostalno izvrši povraćaj novčanih sredstava po osnovu izvršenog plaćanja na njegovom prodajnom mestu na način utvrđen okvirnim ugovorom.

Prihvatilac je dužan da obezbedi i da se na opremu / aplikativni softver koji se koriste za prihvatanje platnih instrumenata na prodajnom mestu trgovca shodno primenjuju odredbe odluke iz tačke 4. stav 1. ove odluke.

Ako trgovcu omogućava prihvatanje platnog instrumenta za izdavanje zahteva za plaćanje na prodajnom mestu na kojem se platna transakcija inicira i izvršava bez fizičkog prisustva tog trgovca a koje nije internet prodajno mesto - prihvatilac je dužan da obezbedi i sledeće:

1) uputstvo za izdavanje zahteva za plaćanje na prodajnom mestu kojem platilac može u fizičkom ili elektronskom obliku pristupiti neposredno na prodajnom mestu i u kojem je jasno opisan ovaj način plaćanja;

2) da se informacije iz tačke 23. ove odluke dostave platiocu i u papirnoj formi na prodajnom mestu;

3) da trgovac platiocu omogući neposredno podnošenje zahteva za reklamaciju u slučaju da je platilac izvršio instant transfer odobrenja u većem iznosu nego što je iznos kupljene robe/usluge.

Prihvatilac je dužan da u smislu stava 1. odredbe pod 3) i 4) ove tačke naročito obezbedi sledeće:

1) da u slučaju izdavanja zahteva za plaćanje na prodajnom mestu prezentovanjem platioca - prezentovani podaci ne budu prikazani na opremi/aplikativnom softveru koji se koriste za prihvatanje platnih instrumenata na prodajnom mestu tog trgovca, osim podataka o valuti i iznosu novčanih sredstava, koji mogu biti prikazani ako oznaka iz tačke 20. stav 2. odredba pod 1) ove odluke sadrži te podatke;

2) da nakon izvršenja zahteva za plaćanje na prodajnom mestu ne dostavi trgovcu informacije koje identifikuju platioca - potrošača, odnosno da obezbedi zaštitu od uvida trgovca u te informacije.

Međubankarska naknada

29. Pravilima rada platnog sistema u kojem se izvršava instant transfer odobrenja na osnovu zahteva za plaćanje na prodajnom mestu može se utvrditi međubankarska naknada tj. naknada koja se posredno, preko tog platnog sistema, plaća za ovaj transfer između izdavaoca i prihvatioca koji učestvuju u izvršenju tog transfera, kao i način i rokovi njenog plaćanja.

Iznos međubankarske naknade iz stava 1. ove tačke ne može biti veći od 0,2% vrednosti izvršenog instant transfera odobrenja iz tog stava.

IV PRELAZNE ODREDBE I ZAVRŠNA ODREDBA

30. Ova odluka ne primenjuje se na banku koja se pripaja drugoj banci, ako je banka kojoj se banka pripaja podnela Narodnoj banci Srbije uredan zahtev za davanje saglasnosti na to pripajanje, najkasnije do dana početka primene ove odluke a planirani datum registracije statusne promene pripajanja je najkasnije 1. maj 2019. godine.

Na banku koja je najkasnije do dana početka primene ove odluke dostavila Narodnoj banci Srbije obaveštenje i odluku nadležnog organa banke da planira migraciju podataka na novi sistem glavnih poslovnih aplikacija u smislu odluke kojom se uređuju minimalni standardi upravljanja informacionim sistemom finansijske institucije - odredbe ove odluke primenjivaće se od 1. aprila 2019. godine.

31. Odredba tačke 3. stav 3. ove odluke u delu koji se odnosi na obavezu izvršavanja instant transfera odobrenja kao platiočevog pružaoca platnih usluga primenjuje se od 1. aprila 2019. godine na sve načine dostavljanja platnog naloga kojima se na taj dan može inicirati transfer odobrenja.

Banka, kao platiočev pružalac platnih usluga, dužna je da na dan početka primene ove odluke omogući najmanje jedan način dostavljanja platnog naloga.

Izuzetno od st. 1. i 2. ove tačke, odredba tačke 3. stav 3. ove odluke ne primenjuje se u delu koji se odnosi na obavezu izvršavanja instant transfera odobrenja kao platiočevog pružaoca platnih usluga na banku kod koje se na dan početka primene ove odluke vodi manje od 10.000 tekućih računa - u roku od dve godine od tog dana.

Istekom roka iz stava 3. ove tačke, banka iz tog stava dužna je da omogući dostavljanje platnog naloga na sve načine iz stava 1. ove tačke.

31a. Operator platnog sistema u kome se izvršava nalog za instant transfer dužan je da posebno oceni spremnost učesnika u ovom sistemu da primenjuje odredbe tačke 20. stav 1. i tač. 30. i 31. ove odluke i da radi obezbeđenja primene tih odredaba preduzima odgovarajuće mere i aktivnosti u skladu s pravilima rada tog sistema.

32. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 22. oktobra 2018. godine, osim tačke 20. stav 1. ove odluke, koja se primenjuje od 1. aprila 2019. godine.

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama i dopuni
Odluke o opštim pravilima za izvršavanje instant transfera odobrenja

("Sl. glasnik RS", br. 78/2018)

7. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 22. oktobra 2018. godine.

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o opštim pravilima za izvršavanje instant transfera odobrenja

("Sl. glasnik RS", br. 20/2019)

8. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama
Odluke o opštim pravilima za izvršavanje instant transfera odobrenja

("Sl. glasnik RS", br. 125/2020)

3. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1

 

STANDARDIZOVANA DVODIMENZIONALNA OZNAKA
(QR - QUICK RESPONSE)

1. Standardizovana dvodimenzionalna oznaka (eng. QR - Quick Response) predstavlja dvodimenzionalni bar-kôd zasnovan na ISO 18004 sa sadržajem elemenata utvrđenim u ovom prilogu (u daljem tekstu: IPS QR kôd).

2. Ako pružaoci platnih usluga ili primaoci plaćanja odluče da koriste IPS QR kôd za preuzimanje i korišćenje elemenata platnog naloga utvrđenog odlukom kojom se uređuju oblik, sadržina i način korišćenja obrazaca platnih naloga za izvršenje platnih transakcija u dinarima, odnosno izdavanje tog naloga (u daljem tekstu: platni nalog) - dužni su da se pridržavaju sledećih tehničkih preporuka:

1) na štampanim računima - fakturama širina i visina IPS QR kôda treba da bude od 2,5 cm do 3,3 cm;

2) za generisanje IPS QR kôda na računima - fakturama može se koristiti nivo korekcije greške M (do 15% oštećenja) ili L (do 7% oštećenja);

3) radi iniciranja instant transfera odobrenja upotrebom platnog instrumenta na prodajnom mestu koristi se nivo korekcije L (do 7% oštećenja);

4) najveća verzija IPS QR kôda koja se može generisati jeste verzija 13 (69 x 69 modula do 331 bajta, broj znakova za UTF-8 može biti manji ako se koriste znakovi koji imaju dvobajtni kôd), s tim da ova verzija može biti i manja ako sadržaj to dozvoljava.

Karakteristike verzije 13 iz stava 1. odredba pod 4) ove tačke za koju se koristi znakovni set UTF-8 jesu sledeće:

Verzija

Redova x kolona

Nivo korekcije

Bitova

Numeričkih

Alfa

Binarnih

13

69 x 69

L

3.424

1.022

619

425

 

 

M

2.672

796

483

331

 

 

Q

1.952

580

352

241

 

 

H

1.440

427

259

177

3. U ovoj tački utvrđeno je prezentovanje elemenata platnog naloga u IPS QR kôdu, pojašnjenja tog prezentovanja, kao i primer IPS QR kôda koji se može koristiti u skladu sa ovom odlukom na računima-fakturama:

Tip karaktera

Maks. broj karaktera

Tag

Opis

Upotreba IPS QR kôda

Nepromenljiv

Plaćanje računa - fakture

Prodajna mesta

Internet prodajna mesta
(e-commerce)

Prezentuje primalac plaćanja (trgovac)

Prezentuje platilac (kupac)

3a

3

K

Identifikacioni kôd

PR

PT

PK

EK

2n

2

V

Verzija: 01

01

01

01

01

1n

1

C

Znakovni skup: 1. UTF-8

1

1

1

1

18n

18

R

Broj računa primaoca plaćanja

M

M

-

M

1..70ans

70

N

Naziv primaoca plaćanja

M

M

-

M

5..18an

18

I

Valuta i iznos novčanih sredstava

M(p)

M

O

M

18n

18

O

Broj računa platioca

-

-

M

-

1..70ans

70

P

Podaci o platiocu

O

-

O

-

 

3n

3

SF

Šifra plaćanja

M

M

-

M

 

1..35ans

35

S

Svrha plaćanja

O

O

O(n)

O

 

4n

4

M

MCC

-

M

-

M

5..10an

10

JS

Jednokratna šifra platioca

-

-

O

-

5..8an

8

RK

Referenca platioca

-

-

O

-

1..25an

25

RO

Uzajamno isključivi

Poziv na broj odobrenja primaoca plaćanja

O

M

-

M

1..140an

140

RL

Referenca primaoca plaćanja

O

-

-

-

 

19an

19

RP

Referenca koja identifikuje transakciju na prodajnom mestu

-

M

-

M

Pojašnjenje oznaka u koloni "Tip karaktera":

- a (alfabetski) - mogu se koristiti velika i mala slova latiničkog pisma srpskog i engleskog jezika;

- n (numerički) - mogu se koristiti numerički karakteri (od 0 do 9);

- s (specijalni) - mogu se koristiti specijalni karakteri prikazani u tabeli na kraju ovog priloga;

- an - kombinacija alfabetskih i numeričkih karaktera;

- ans - kombinacija alfabetskih, numeričkih i specijalnih karaktera.

Pri upotrebi tipa karaktera an, odnosno ans, primaoci plaćanja, odnosno pružaoci platnih usluga moraju imati u vidu dodatna pojašnjenja data za pojedine elemente IPS QR kôda.

Oznake u kolonama u okviru dela "Upotreba IPS QR kôda" koje se odnose na obaveznost korišćenja određenog elementa IPS QR kôda imaju sledeća značenja: M - obavezno (eng. Mandatory), O - opciono (eng. Optional), M(p) - obavezno (promenljivo), O(n) - opciono (nepromenljivo).

Polja označena kao nepromenljiva pružalac platnih usluga ne sme menjati nakon očitavanja IPS QR kôda.

Izuzetak od ovog pravila je učitani iznos na računima-fakturama, što je označeno kao M(p) - obavezno (promenljivo). Takođe, pri prezentovanju IPS QR kôda od strane platioca (kupca), polje Svrha plaćanja ne sme biti promenjeno u aplikativnom rešenju ako ga je kupac već popunio, što je označeno kao O(n) - opciono (nepromenljivo).

Tag K: identifikacioni kôd označava sadržaj IPS QR kôda i može imati sledeće vrednosti:

- PR - za generisanje IPS QR kôda primaoca plaćanja, uključujući i generisanje tog kôda na računu - fakturi primaoca plaćanja;

- PT - za generisanje IPS QR kôda na prodajnom mestu primaoca plaćanja, prezentovanog od strane primaoca plaćanja (trgovca);

- PK - za generisanje IPS QR kôda na prodajnom mestu primaoca plaćanja, prezentovanog od strane platioca (kupca);

- EK - za generisanje IPS QR kôda u aplikativnom softveru internet prodajnog mesta.

Kad se koristi IPS QR kôd sa identifikacionim kôdom PR, taj kôd treba da bude obeležen oznakom NBS IPS QR neposredno iznad, pored ili ispod pripremljenog ovog kôda (u daljem tekstu: NBS IPS QR kôd).

Tag V: verzija označava verziju prezentacije IPS QR kôda, fiksna vrednost je 01.

Tag C: znakovni skup označava znakovni skup koji se koristi u prezentaciji, fiksna vrednost 1 označava upotrebu UTF-8 kodnog rasporeda.

Tag R: broj računa primaoca plaćanja označava broj tekućeg, odnosno drugog platnog računa primaoca plaćanja u skladu s propisima, koji se upisuje isključivo kao niz od 18 cifara, bez razmaka i crtica.

Tag N: naziv primaoca plaćanja označava ime i prezime, odnosno naziv primaoca plaćanja, kao obavezan podatak.

Podaci mogu obuhvatiti i druge podatke o primaocu plaćanja (npr. adresa/adresa sedišta, tj. ulica i broj i mesto). Podaci se mogu navesti u jednoj liniji, odnosno u dve ili tri linije, pri čemu se podaci odvajaju znakom za novu liniju. U maksimalan broj karaktera (70 ans) ubrajaju se i razmaci između reči.

Tag I: valuta i iznos novčanih sredstava predstavlja oznaku RSD i iznos za koji se obavezno upisuje decimalni zarez iza koga se ne moraju pisati nevažeće decimalne nule (npr. "RSD1025," ili "RSD1025,1"). Minimalni iznos naloga je "RSD0,01", a maksimalni iznos naloga je "RSD999999999999,99". Pri unosu iznosa ne koriste se separatori hiljada (.). Nije dozvoljeno izostaviti cifru za celo mesto u iznosu. Npr. "RSD,01" nije ispravan iznos, ispravno je "RSD0,01". Pri upotrebi NBS IPS QR kôda primalac plaćanja može u tom kôdu prikazati i iznos 0,00 dinara (npr. "RSD0,00" ili "RSD0,").

Tag O: broj računa platioca označava broj tekućeg, odnosno drugog platnog računa platioca u skladu s propisima, koji se upisuje isključivo kao niz od 18 cifara, bez razmaka i crtica.

Tag P: Podaci o platiocu predstavljaju opcione podatke: ime i prezime, odnosno naziv platioca, adresa, odnosno adresa sedišta platioca (ulica i broj i mesto ili drugi identifikacioni podatak o platiocu).

Podaci se mogu navesti u jednoj liniji, odnosno u dve ili tri linije, pri čemu se podaci odvajaju znakom za novu liniju. U maksimalan broj karaktera (70 ans) ubrajaju se i razmaci između reči.

Tag SF: šifra plaćanja označava numerički podatak od tri cifre, od kojih prva identifikuje oblik plaćanja, a druge dve osnov plaćanja.

Tag S: svrha plaćanja označava podatke o nameni i osnovu prenosa novčanih sredstava.

Tag M: MCC je oznaka-kôd kategorije trgovca (eng. Merchant Code Category) u skladu sa ISO 18245. Spisak dozvoljenih kodova utvrđuje se tehničkom dokumentacijom platnog sistema u kojem se izvršava instant transfer odobrenja na osnovu upotrebe platnog instrumenta na prodajnom mestu, u kojoj je dato i uputstvo za preslikavanje tih kodova u nalog za prenos u tom sistemu.

Tag JS: jednokratna šifra platioca predstavlja TOTR vrednost (eng. Time-based One Time Password) - jednokratnu šifru čije je važenje vremenski ograničeno, npr. na pet minuta. Jednokratnu šifru generiše platiočev pružalac platnih usluga i ona se koristi radi odobravanja izvršenja platne transakcije, u skladu sa okvirnim ugovorom i propisima.

Tag RK: referenca platioca (kupca) predstavlja oznaku koju utvrđuje platiočev pružalac platnih usluga i koja se, kao dopunski podatak o platiocu, koristi radi odobravanja izvršenja platne transakcije, u skladu sa okvirnim ugovorom i propisima.

Tag RO: poziv na broj odobrenja primaoca plaćanja označava dopunske podatke za primaoca plaćanja u skladu s propisima.

U slučaju generisanja NBS IPS QR kôda, prve dve cifre u sadržaju ovog taga predstavljaju broj modela po kojem je utvrđen poziv na broj odobrenja primaoca plaćanja (npr. 97, 11), a ako poziv na broj odobrenja nije utvrđen ni prema jednom modelu, prve dve cifre su nule (00). Sadržaj poziva na broj odobrenja upisuje se u nizu, bez razmaka (npr. 0074879). Dozvoljeno je koristiti isključivo crticu za razdvajanje grupa karaktera (npr. 0014-1234-12). Izuzetak od ovog pravila je poziv na broj odobrenja utvrđen prema modelu 97 u skladu s propisima, za čiji upis sadržaja nije dozvoljena upotreba crtice (npr. 9714123412).

U slučaju generisanja IPS QR kôda sa identifikacionim kodovima PT i EK - pružalac platnih usluga trgovca (prihvatilac) može koristiti ovaj tag za generisanje reference koja identifikuje transakciju na prodajnom mestu i koja predstavlja jedinstveni identifikator samog plaćanja, uzimajući u obzir i potrebu za pravilnom identifikacijom naplatnog mesta trgovca na kojem se može izdati zahtev za plaćanje, radi nedvosmislene identifikacije tog naplatnog mesta u izvršavanju platne transakcije u formatu koji se utvrđuje tehničkom dokumentacijom platnog sistema u kojem se izvršava instant transfer odobrenja na osnovu upotrebe platnog instrumenta na prodajnom mestu.

Tag RL: referenca primaoca plaćanja označava dopunske podatke za platioca/primaoca plaćanja u slobodnoj formi.

Tag RP: referenca koja identifikuje transakciju na prodajnom mestu predstavlja jedinstveni identifikator samog plaćanja, ukupne dužine 19 karaktera, u sledećem formatu: [TID 8an][Year 2n][Julian day - redni broj dana u godini 3n][Transaction number 6n]. Svaki deo navedene reference mora imati utvrđen broj karaktera, tako da se obavezno upisuju i početne nule. TID (eng. Terminal Identification) predstavlja jedinstvenu identifikacionu oznaku koju definiše pružalac platnih usluga trgovca (prihvatilac) za svako naplatno mesto trgovca na kojem se može izdati zahtev za plaćanje, radi nedvosmislene identifikacije tog naplatnog mesta u izvršavanju platne transakcije.

Format zapisa

Svako polje navodi se kao par definisanog taga i sadržaja tog polja. Polja se razdvajaju delimiterom - znakom uspravna crta (|), čiji je tehnički naziv pajp (eng. pipe). Poslednje polje u sadržaju završava se krajem zapisa. Delimiter ne sme biti deo sadržaja polja. Tagovi opcionih polja ne navode se u IPS QR kôdu ako ne sadrže vrednost. Kod tagova N i P, kad se podaci upisuju u dve ili tri linije, treba imati u vidu različite operativne sisteme i načine odvajanja nove linije.

Primer NBS IPS QR kôda

 

Tabela specijalnih karaktera koji se mogu koristiti u IPS QR kôdu