PRAVILNIKO USTUPANJU POTRAŽIVANJA("Sl. glasnik RS", br. 126/2020) |
I POJMOVI, TERMINI I DEFINICIJE
Pojmovi, termini i definicije koji se u ovom pravilniku pojavljuju imaju sledeća značenja:
1) Agencija je stečajni ili likvidacioni upravnik koji sprovodi postupak stečaja ili likvidacije preko svojih organizacionih jedinica i organa;
2) Pravilnik je ovaj pravilnik za ustupanje potraživanja Finansijskih institucija u stečaju ili likvidaciji;
3) Dužnik je dužnik Finansijske institucije u stečaju ili likvidaciji. Dužnik može biti glavni dužnik, sadužnik, jemac ili lice prema kojem se ostvaruje regresno pravo;
4) Finansijska institucija je: 1) Finansijska institucija u stečaju, a to su banka u stečaju, društvo za osiguranje u stečaju i davalac finansijskog lizinga u stečaju u kojoj Agencija vrši funkciju stečajnog upravnika, ili 2) Finansijska institucija u likvidaciji, a to su banka u likvidaciji, društvo za osiguranje u likvidaciji i davalac finansijskog lizinga u likvidaciji u kojoj Agencija vrši funkciju likvidacionog upravnika;
5) Poverenik je fizičko lice koje je ovlašćeno za zastupanje i rukovođenje poslovima Finansijske institucije u stečaju ili likvidaciji i koji je ovlašćen internim aktom agencije da obavlja određene poslove i radnje u nadležnosti Agencije kao stečajnog/likvidacionog upravnika predviđene Zakonom o stečaju i Zakonom o stečaju i likvidaciji banaka i društava za osiguranje;
6) Potraživanja su potraživanja jedne Finansijske institucije od Dužnika i/ili grupe povezanih dužnika u smislu zakona kojim se uređuje stečaj privrednih društava i/ili zakona kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava i preduzetnika i uvažavajući ekonomsku povezanost dužnika (uključujući ali ne ograničavajući se na jemstva, sadužništva, regresna prava, založna/hipotekarna prava i dr.);
7) Ponuđač je pravno ili fizičko lice koje je dostavilo ponudu za sticanje/preuzimanje potraživanja uz naknadu u skladu sa ovim pravilnikom;
8) Savetnik u postupku ustupanja potraživanja javnim prikupljanjem ponuda je stručno lice koje raspolaže odgovarajućim stručnim znanjem, koji upravlja rizicima u procesu, sa ciljem postizanja maksimalne vrednosti transakcije;
9) Naknada za ustupanje potraživanja je vrednost (cena) po kojoj se vrši ustupanje potraživanja, može biti u punom iznosu potraživanja ili u određenom procentu od ukupnog iznosa potraživanja;
10) Radnja od izuzetnog značaja je radnja, koja ima ili može imati značajan uticaj ili posledice na stečajnu masu prilikom ustupanja potraživanja Finansijske institucije od Dužnika. Na predlog Nadležnog sektora i poverenika, a polazeći od ukupnog iznosa stečajne mase i specifičnosti u vezi sa Finansijskom institucijom, Odbor direktora svojom odlukom definiše za svaku Finansijsku instituciju posebno, minimalni finansijski iznos u postupku ustupanja potraživanja, od kog se radnja ili postupanje smatra radnjom od izuzetnog značaja, čiji minimalni iznos ne može da bude veći od 500.000 evra od osnovnog duga i to se smatra radnjom od izuzetnog značaja. Odbor direktora će utvrditi spisak i ovaj iznos za svaku Finansijsku instituciju i početkom primene ovog pravilnika isti će dostaviti Upravnom odboru. Odbor direktora može, ukoliko proceni da je to potrebno, zatražiti mišljenje ili saglasnost Odbora poverilaca o predlogu za ustupanje potraživanja, nezavisno od finansijskog iznosa na koji glasi predlog za ustupanje potraživanja, kao i da obavesti Dužnika da je potraživanje preneto na drugog poverioca;
11) Nadležni sektor je organizaciona jedinica Agencije koja je nadležna za sprovođenje postupka stečaja i likvidacije finansijskih institucija u skladu sa aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Agenciji;
12) Javno prikupljanje ponuda (tender) je način ustupanja potraživanja javnim prikupljanjem ponuda sa poboljšanjem ili bez poboljšanja ponuda, koji sprovodi Agencija preko Poverenika i Nadležnog sektora u skladu sa pravilnikom;
13) Procena naplativosti potraživanja je izveštaj ovlašćenog sudskog veštaka ili licenciranog ovlašćenog revizora o proceni vrednosti i utrživosti potraživanja koje je predmet ustupanja;
14) Zakon se odnosi na propise kojima su uređeni stečaj finansijskih institucija, zaštita korisnika finansijskih usluga, zaštita podataka o ličnosti, obligacioni odnosi, hipoteke radi obezbeđenja i naplate potraživanja, državni premer, katastar nepokretnosti, katastar vodova, osnovni geodetski radovi, adresni registar, topografsko-kartografska delatnost, procena vrednosti nepokretnosti, geodetsko-katastarski informacioni sistem, uslovi i način vršenja procene vrednosti nepokretnosti i druge propise koje donosi zakonodavna vlast Republike Srbije i koji se primenjuju u postupku ustupanja potraživanja od Finansijskih institucija.
Ovim pravilnikom uređuje se način i postupak naplate potraživanja Finansijskih institucija od pravnih lica, preduzetnika, poljoprivrednika i fizičkih lica ustupanjem potraživanja uz naknadu trećim licima u skladu sa zakonom, a u cilju naplate potraživanja tj. unovčenja imovine koja čini stečajnu masu.
Ovaj pravilnik se primenjuje na sva potraživanja koja Finansijske institucije ugovorom prenose na Ponuđača, izuzev onog čiji je prenos zabranjen zakonom ili koje je vezano za ličnost poverioca, ili koje se po svojoj prirodi protivi prenošenju na drugoga.
Primenjujući načela stečajnog postupka, po pravilu se ustupaju problematična potraživanja čija je naplata neizvesna, sa raspoloživim instrumentima naplate.
Izuzetno, kada se proceni svrsishodnost i uz saglasnost Odbora poverilaca, mogu se ustupiti i druga potraživanja.
U cilju unapređenja prodaje i postizanja najveće moguće vrednosti stečajne mase putem ustupanja potraživanja, Agencija može ustupati potraživanja i u okviru projekata koje kooordiniraju ili organizuju državni organi, samostalno ili u saradnji sa međunarodnim finansijskim institucijama. Ovakav način ustupanja potraživanja vrši se na predlog Sektora za sprovođenje stečaja, poverenika i uz saglasnost Odbora poverilaca stečajnog dužnika, čija se potraživanja ustupaju, a sve u skladu sa ovim pravilnikom i zakonom i u skladu sa ciljem i načelima stečaja.
Finansijska institucija, uz prethodnu saglasnost Odbora direktora, koja se daje na predlog Poverenika i Nadležnog sektora, pristupa naplati potraživanja ustupanjem potraživanja od Dužnika iz člana 2. ovog pravilnika:
1) ukoliko su prethodno preduzete određene radnje u cilju naplate potraživanja Finansijske institucije (npr. blokada računa i/ili pokretanje vansudskog ili sudskog postupka naplate potraživanja i sl.), a čijim preduzimanjem Finansijska institucija nije uspela u naplati potraživanja, odnosno čijim preduzimanjem se očekuje da će se potraživanje delimično naplatiti ili da će se naplatiti u dužem vremenskom roku, uz procenu mogućnosti okamaćivanja;
2) kada se na osnovu brižljive i savesne analize nesporno utvrdi da je naplata potraživanja ustupanjem potraživanja povoljnija od naplate potraživanja iz instrumenata obezbeđenja ili druge imovine Dužnika;
3) ukoliko je data saglasnost Odbora poverilaca Finansijske institucije u stečaju za predloženi način ustupanja potraživanja u skladu sa Zakonom o stečaju i ovim pravilnikom.
Izuzetno, kada nastupe okolnosti kojima se može postići veći efekat nego da se primenjuju postupci iz ovog pravilnika, u postupku naplate potraživanja finansijskih institucija putem ustupanja potraživanja, a po obrazloženom predlogu Poverenika i Nadležnog sektora, Odbor direktora može doneti odluku koja nije predviđena odredbama ovog pravilnika pod uslovom:
1) da je takva odluka u skladu sa zakonima kojima je uređen stečaj i likvidacija finansijskih institucija;
2) da je odbor poverilaca dao saglasnost na takvo ustupanje imovine finansijskih institucija u stečaju, odnosno da je nadležni sud odobrio takvo ustupanje imovine finansijske institucija u likvidaciji;
3) da se takvom odlukom ostvaruje zakonom propisani cilj stečaja, odnosno likvidacije.
Odbor direktora je dužan da o odlukama donetim u skladu sa stavom 2. ovog člana informiše Upravni odbor.
Naplata potraživanja ustupanjem potraživanja u skladu sa ovim pravilnikom sprovodi se u skladu sa stečajnim ciljem najpovoljnijeg i kolektivnog namirenja stečajnih poverilaca ostvarivanjem najveće moguće vrednosti imovine finansijskih institucija primenom načela ekonomičnosti, hitnosti, transparentnosti, jednakog tretmana i ravnopravnosti, zaštite stečajnih poverilaca, kao i drugim načelima stečaja, i uvažavajući:
- statuse i docnju Dužnika (izmiruje obaveze u ugovorenim rokovima, blokiran, utužen/u parnici, u reorganizaciji, u stečaju, ostalo, itd...),
- položaj Finansijske institucije (obezbeđeno i/ili neobezbeđeno potraživanja),
- strukturu potraživanja (visinu i učešće redovnih i zateznih kamata u ukupnim potraživanjima od dužnika, ovo posebno kod neobezbeđenih potraživanja),
- stanje svih sudskih i vansudskih postupaka koji se vode u vezi sa konkretnim potraživanjem,
- vremenski period za naplatu potraživanja iz instrumenata obezbeđenja i druge imovine Dužnika.
III PREDMET I NAČIN NAPLATE POTRAŽIVANjA USTUPANjEM POTRAŽIVANjA
U skladu sa ovim pravilnikom mogu se uz naknadu ustupati postojeća celokupna ili delimična, dospela, a izuzetno i nedospela novčana potraživanja Finansijskih institucija u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita korisnika finansijskih usluga.
Ovim pravilnikom se ne uređuje postupak ustupanja potraživanja Finansijskih institucija uz naknadu od:
1) Subjekata privatizacije u smislu odredaba zakona kojim su uređeni uslovi i postupak promene vlasništva društvenog i javnog kapitala i imovine;
2) Javnih preduzeća i drugih oblika organizovanja koji obavljaju delatnost od opšteg interesa u smislu zakona kojim je uređeno njihovo osnivanje i zakona kojim je uređen njihov pravni položaj, a naročito poslovanje, upravljanje, imovina i druga pitanja od značaja za njihov položaj.
Ne može se vršiti ustupanje potraživanja Finansijskih institucija licima koja se u skladu sa odredbama Zakona o privrednim društvima i Zakona o stečaju smatraju povezanim licima sa Dužnikom.
Finansijska institucija u stečaju ili likvidaciji može potraživanje od pravnog lica, preduzetnika i poljoprivrednika da ustupi banci, a izuzetno može da ustupi i drugom pravnom licu u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita korisnika finansijskih usluga.
Finansijska institucija u stečaju ili likvidaciji potraživanje iz jednog ugovora zaključenog sa korisnikom finansijske usluge u smislu zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga, odnosno potraživanja od fizičkih lica, preduzetnika, poljoprivrednika ili člana poljoprivrednog gazdinstva može ustupiti samo jednoj banci, odnosno jednom pravnom licu u skladu sa prethodnim stavom ovog člana.
Potraživanje Finansijske institucije od fizičkog lica može biti predmet ustupanja ukoliko je fizičko lice dalo prethodnu saglasnost da se podaci o njegovoj ličnosti u smislu Zakona o zaštiti podataka o ličnosti obrađuju.
Poverenik odnosno Agencija je dužna da, u cilju zaštite interesa poverilaca i očuvanja vrednosti stečajne mase, postupa sa pažnjom dobrog stručnjaka te da preduzima mere radi naplate potraživanja u skladu sa Smernicama za naplatu potraživanja finansijskih institucija u stečaju ili likvidaciji, a koje radnje po pravilu prethode postupku naplate potraživanja ustupanjem potraživanja.
Poverenik je dužan u cilju analize naplativosti potraživanja da izvrši detaljnu analizu dokumenata kojima Finansijska insititucija raspolaže u vezi sa potraživanjima i to analizu:
1) Finansijske i pravne dokumentacije nastale u vezi sa potraživanjem:
- ugovori u vezi sa potraživanjem,
- dokumentacija koja se odnosi na sredstva obezbeđenja,
- procene vrednosti sredstava obezbeđenja, uz navođenje njihovih tehničkih detalja (poput lokacije, veličine i vrste imovine, itd.);
2) Dokumentacija koja se odnosi na svako potraživanje od dužnika kao i prema sadužnicima/solidarnim jemcima i informacije o tekućim ili potencijalnim sporovima između dužnika/sadužnika i poverilaca, da bi se utvrdilo:
- da li je potraživanje osnovano i u kom iznosu,
- da li su potraživanja /credstva obezbeđenja u potpunosti prenosiva,
- da li je potraživanje predmet spora između Dužnika i Finansijske institucije;
3) Dokumentacija i informacije koje se odnose na status Dužnika (aktivni subjekt, aktivni subjekt sa blokiranim računima, subjekt u stečajnom/likvidacionom postupku, subjekt pod reorganizacijom, subjekt koji je predmet tekućeg postupka vansudskog restrukturiranja);
4) Dokumentacija i informacije koje se odnose na radnje koje su do sada izvršene u pogledu naplate potraživanja (poput prodaja sporedne imovine, pokušanih prodaja sredstava obezbeđenja, neuspešnih restrukturiranja ili neuspelih/odloženih reorganizacija, itd.);
5) Pravnog statusa sredstava obezbeđenja da bi se:
- utvrdila imovina dužnika ili sadužnika koja služi kao instrument obezbeđenja potraživanja u korist Finansijske institucije;
- analizirala validnost utvrđenih sredstava obezbeđenja, tj. analiza pravne validnosti hipoteka i zaloga u odgovarajućim registrima;
- utvrdilo da li postoje pravna/zakonska ograničenja u pogledu prava vlasništva nad imovinom Dužnika koja može biti predmet naplate potraživanja, a naročito da li postoje pravna/zakonska ograničenja u prenosu sredstava obezbeđenja;
- analiziralo da li su sredstva obezbeđenja predmet izvršenja/prinudne naplate i u kojoj fazi;
- analizirao ishod postupaka koji se vode radi naplate potraživanja.
Način naplate potraživanja ustupanjem potraživanja
Pre ustupanja potraživanja Poverenik je, pored ostalih radnji koje je dužan da sprovede u skladu sa odredbama zakona i pravilnika, dužan da, u skladu sa Zakonom o stečaju, stečajnom sudiji, Odboru poverilaca, i svim onim licima koja su iskazala interes za sticanje/preuzimanje potraživanja, bez obzira po kom osnovu, dostavi obaveštenje o nameri, planu, načinu i rokovima ustupanja potraživanja.
Naplata potraživanja ustupanjem potraživanja u skladu sa ovim pravilnikom sprovodi se:
1) javnim prikupljanjem ponuda - tenderom,
2) direktnim pregovorima.
Naplata potraživanja ustupanjem potraživanja može se izvršiti ukoliko je za određeni način naplate potraživanja ustupanjem potraživanja data saglasnost Odbora poverilaca Finansijske institucije u stečaju.
Poverenik je dužan da uputi zakonom propisanom krugu lica i u propisanim rokovima obaveštenje u skladu sa Zakonom o stečaju.
Postupak naplate potraživanja ustupanjem potraživanja, započinje donošenjem odluke Odbora direktora o načinu ustupanja potraživanja, a koja se donosi po predlogu Poverenika i Nadležnog sektora koja, pored predmeta i načina, sadrži Procenu naplativosti potraživanja izrađenu od strane ovlašćenog sudskog veštaka/revizora.
Predlog Poverenika i Nadležnog sektora iz stava 1. ovog člana zasniva se na analizi dokumenata iz člana 5. ovog pravilnika a koja sadrži najmanje:
1) Analizu naplativosti potraživanja koju je izradio Poverenik i Nadležni sektor;
2) Detaljnu analizu mogućih opcija radi naplate potraživanja;
3) Visinu i osnov potraživanja Finansijske institucije: vrsta potraživanja, odobreni iznos, datum odobrenja, ugovorenu visinu redovne, zatezne kamate i naknade, stanje i strukturu potraživanja na dan podnošenja predloga, datum dospeća, sredstva obezbeđenja - uz detaljno navođenje podataka o samom predmetu založnog prava, kao i podacima o ovlašćenom procenitelju i datumu vršenja procene (ukoliko je potraživanje obezbeđeno zalogom);
4) Izveštaj ovlašćenog procenitelja o proceni vrednosti predmeta založnog prava koji ne sme biti stariji od 6 meseci od dana podnošenja predloga o predmetu i načinu ustupanja potraživanja i mora biti usklađen sa IVS (Međunarodni standardi valuacije) i Pravilnikom o Nacionalnim standardima, Kodeksu etike i pravilima profesionalnog ponašanja licenciranog procenitelja (ukoliko je potraživanje obezbeđeno zalogom);
5) Osnovne podatke o Dužniku, vlasničkoj strukturi i kreditnoj sposobnosti Dužnika, podatke o povezanim licima, kao i druge podatke od značaja za upoznavanje sa Dužnikom;
6) Analizu pretpostavki na kojima se bazira buduće poslovanje i otplatni kapacitet Dužnika;
7) Predlog nacrta Ugovora o ustupanju potraživanja sa tipskim elementima.
Radi donošenja Odluke o načinu ustupanja potraživanja Poverenik i Nadležni sektor su dužni da u predlogu za ustupanje potraživanja iz stava 1. ovog člana, koji se dostavlja Odboru direktora na razmatranje i odlučivanje, navede da li se radi o ustupanju potraživanja koje predstavlja radnju od izuzetnog značaja.
U cilju analize naplativosti potraživanja, za potraživanja koja ovim pravilnikom definišu radnju od izuzetnog značaja, Finanisijska institucija mora da angažuje ovlašćenog sudskog veštaka/revizora, po prethodno pribavljenoj saglasnosti Odbora direktora i nadležnog stečajnog/likvidacionog sudije, radi izrade izveštaja o proceni naplativosti potraživanja.
Ukoliko se predlaže naplata potraživanja koji je ovim pravilnikom definisan za radnju od izuzetnog značaja, predlog iz člana 7. ovog pravilnika, pored analize naplativosti potraživanja, obavezno sadrži izveštaj ovlašćenog sudskog veštaka/revizora o proceni naplativosti potraživanja.
Naplata potraživanja ustupanjem potraživanja javnim prikupljanjem ponuda - tenderom
Odbor direktora donosi odluku o radnjama koje treba preduzeti u skladu sa zakonom i Pravilnikom, a u cilju nesmetanog sprovođenja postupka naplate potraživanja ustupanjem potraživanja javnim prikupljanjem ponuda.
Nadležni sektor u saradnji sa Poverenikom, organizuje postupak ustupanja potraživanja metodom javnog prikupljanja ponuda, koji obuhvata:
1) upućivanje javnog poziva za podnošenje izjava o zainteresovanosti/pisma o namerama;
2) dostavljanje tenderske dokumentacije;
3) pregled portfelja potraživanja;
4) izradu nacrta ugovora o ustupanju potraživanja;
5) podnošenje i prijem zatvorenih ponuda;
6) postupak izbora najpovoljnije ponude.
Radi sprovođenja ustupanja potraživanja javnim prikupljanjem ponuda, Finansijska institucija, po sprovedenom postupku iz člana 6. ovog pravilnika, može da angažuje Savetnika uz saglasnost Odbora direktora i stečajnog sudije.
Nadležni sektor objavljuje oglas o javnom prikupljanju ponuda - tenderom za ustupanje potraživanja Finansijske institucije na internet stranici Agencije (www.aod.rs) i u dva visoko tiražna dnevna lista koji se objavljuju na teritoriji Republike Srbije.
Oglas o javnom prikupljanju ponuda - tenderom za ustupanje potraživanja naročito sadrži uslove i rokove ustupanja potraživanja, kao i podatke o tome kada i gde potencijalni ponuđači mogu da preuzmu tendersku dokumentaciju i izvrše pregled portfelja potraživanja koja se ustupaju.
Oglas obavezno sadrži:
1) naziv Finansijske institucije čija potraživanja su predmet ustupanja;
2) podatke o potraživanju;
3) mesto i adresu održavanja otvaranja ponuda;
4) datum i vreme održavanja otvaranja ponuda;
5) šifru tendera;
6) uslove za učešće na tenderu saglasno ovom pravilniku, odnosno odluci Odbora direktora;
7) opis postupka poboljšanja ponuda ukoliko se sprovodi;
8) uslove za dobijanje tenderske dokumentacije (cena, način plaćanja, dostavljanje potvrde o uplati, način dostavljanja dokumentacije);
9) cenu, način i mesto preuzimanja dokumentacije;
10) iznos potraživanja koje je predmet ustupanja;
11) datum, vreme i mesto pregleda potraživanja koje je predmet ustupanja;
12) iznos i način uplate depozita za učešće na tenderu, odnosno uslove za prihvatanje i način polaganja bankarske garancije ukoliko je polaganje bankarske garancije odobreno odlukom Odbora direktora;
13) naznaku da prilikom uplate depozita mora da se naznači šifra tendera;
14) rok i način podnošenja ponuda za tender;
15) obaveštenje potencijalnim ponuđačima da se potraživanje ustupa u pravnom i faktičkom stanju bez pružanja garancija i da stečajni upravnik ne odgovara za nedostatke koje ponuđači utvrde po izvršenom ustupanju;
16) telefon i "e-mail" za informacije;
17) naznaku da Agencija zadržava pravo da poništi ili ponovi oglas odnosno postupak ustupanja potraživanja u bilo kojoj fazi postupka;
18) druge podatke od značaja za sprovođenje postupka tendera.
Svojstvo učesnika na tenderu mogu imati domaća i strana pravna i fizička lica, osim:
1) članova Odbora za prodaju, bračnog druga, deteta i roditelja člana Odbora za prodaju, roditelja i deteta bračnog druga člana Odbora za prodaju;
2) Poverenika u Finansijskoj instituciji, bračnog druga, deteta i roditelja Poverenika, roditelja i deteta bračnog druga Poverenika;
3) Lica sa posebnim ovlašćenjima i odgovornostima u Agenciji, članovi organa upravljanja, njihov bračni drug, dete, roditelj i dete bračnog druga;
4) pravnih lica čiji je akcionar ili vlasnik udela član Odbora za prodaju, Poverenik, lice sa posebnim ovlašćenjima i odgovornostima u Agenciji, član organa upravljanja i sa njima povezana lica u smislu zakona o privrednim društvima;
5) zaposlenih u Agenciji i u Finansijskoj instituciji, odnosno lica koja ne mogu steći pravo učešća na licitaciji u skladu sa Kodeksom etike za stečajne upravnike;
6) lica kojima je u skladu sa važećim propisima uskraćeno ili ograničeno pravo za sticanje/preuzimanje određenog potraživanja.
Strana fizička i pravna lica mogu učestvovati na tenderu pod uslovima koji su propisani važećim zakonima Republike Srbije i ovim pravilnikom.
Lica koja imaju pravo učešća saglasno st. 1. i 2. ovog člana, mogu učestvovati na tenderu ako su:
1) otkupili tendersku dokumentaciju u roku predviđenom oglasom;
2) uplatili depozit ili položili tj. dostavili original bankarske garancije, u roku predviđenom oglasom;
3) dostavili blagovremenu, urednu, potpunu i blagovremnu ponudu za učestvovanje na tenderu;
4) potpisali izjavu o odricanju prava na povraćaj depozita;
5) potpisali Izjavu da prihvataju da se potraživanje ustupa u pravnom i faktičkom stanju bez pružanja garancija i da stečajni upravnik ne odgovara za nedostatke koje ponuđači utvrde po izvršenom ustupanju;
6) potpisali izjavu kojom se potvrđuje da učesnik neće potraživati nadoknadu troškova ili naknadu štete u slučaju da Agencija odluči da poništi ili ponovi oglas odnosno postupak ustupanja potraživanja u bilo kojoj fazi postupka;
7) Potpisali izjavu da su upoznati i u potpunosti saglasni sa nacrtom ugovora o ustupanju potraživanja;
8) Potpisali nacrt Ugovora o ustupanju potraživanja, čime su potvrdili da su saglasni sa tekstom ugovora;
9) Potpisali Ugovor ili Izjavu o čuvanju poverljivih podataka ukoliko je ugovor ili izjava zahtevana.
Tenderska dokumentacija obavezno sadrži:
1) osnovne podatke o potraživanju (osnovne podatke o Dužniku, vlasničkoj strukturi i Dužnika, podatke o povezanim licima, kao i druge podatke od značaja za upoznavanje sa Dužnikom, visinu i osnov potraživanja Finansijske institucije: vrsta potraživanja, odobreni iznos, datum odobrenja, ugovorenu visinu redovne, zatezne kamate i naknade, stanje i strukturu potraživanja na dan podnošenja predloga, datum dospeća, sredstva obezbeđenja - uz detaljno navođenje podataka o samom predmetu založnog prava, kao i podaci o ovlašćenom procenitelju i datumu vršenja procene, ukoliko je potraživanje obezbeđeno zalogom) u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita podataka o ličnosti i zaštita korisnika finansijskih usluga;
2) obaveštenje potencijalnim ponuđačima sa nacrtom izjave ponuđača da se potraživanje ustupa u pravnom i faktičkom stanju bez pružanja garancija i da stečajni upravnik ne odgovara za nedostatke koje ponuđači utvrde po izvršenom ustupanju;
3) obrazac ponude/obrazac poboljšane ponude ukoliko se sprovodi postupak sa poboljšanjem ponuda;
4) nacrt izjave o odricanju prava na povraćaj depozita;
5) nacrt izjave kojom se potvrđuje da učesnik neće potraživati nadoknadu troškova ili naknadu štete u slučaju da Agencija odluči da poništi ili ponovi oglas odnosno postupak ustupanja potraživanja u bilo kojoj fazi postupka;
6) nacrt Ugovora o ustupanju potraživanja čija je svaka strana overena pečatom Finansijske institucije;
7) nacrt izjave da su učesnici upoznati i u potpunosti saglasni sa nacrtom ugovora o ustupanju potraživanja;
8) nacrt ugovora ili izjave o čuvanju poverljivih podataka, prema kome se, između ostalog, svaki od ponuđača obavezuje na korišćenje preuzetih podataka samo u svrhu predmetnog ustupanja i to ukoliko Tenderska dokumentacija sadrži poverljive informacije;
9) Nacrt teksta bankarske garancije ukoliko je Odbor direktora doneo odluku iz člana 17. stav 1. ovog pravilnika.
Tendersku dokumentaciju iz stava 1. ovog člana priprema Poverenik, odgovora za njenu sadržinu, odnosno za tačnost podataka i dostavlja je Nadležnom sektoru.
Lica zainteresovana za učešće na tenderu obavezna su da uplate za tendersku dokumentaciju iznos koji je naznačen u oglasu, a koji ne može biti manji od 5.000 dinara za svako potraživanje pojedinačno, na dinarski račun Finansijske institucije odnosno na račun naveden u oglasu i uz dokaz o uplati da dostave zahtev za dostavljanje tenderske dokumentacije. Ako strano lice uplaćuje za tendersku dokumentaciju, uplaćuje iznos naznačen u oglasu, a koji ne može biti manji od 50 evra za svako potraživanje pojedinačno, na devizni račun Finansijske institucije odnosno na račun naveden u oglasu i uz zahtev za dostavljanje tenderske dokumentacije dostavlja i dokaz o uplati.
Lice koje ne uplati iznos za tendersku dokumentaciju u roku predviđenom oglasom, neće steći status ponuđača na tenderu, niti će mu biti dostavljena tenderska dokumentacija.
Licu koje uplati iznos za tendersku dokumentaciju u skladu sa stavom 1. ovog člana dostavlja se dokumentacija iz člana 12. ovog pravilnika.
Poverenik ili drugo lice koje poverenik ovlasti dužni su da predaju ili preporučenom poštom pošalju urednu i potpunu tendersku dokumentaciju.
Agencija, odnosno Finansijska institucija ne snose odgovornost u slučaju gubitka, odnosno zakašnjenja pri dostavljanju bilo kojeg dokumenta.
Prijava za učešće na tenderu i ponuda na tenderu
Prijava, ponude i dokumenta iz člana 13. se dostavljaju na adresu i u roku navedenom u oglasu.
Prijava, ponuda i dokumenta iz prethodnog stava ovog člana moraju biti na srpskom jeziku, a ako su na stranom jeziku moraju biti prevedene od strane ovlašćenog sudskog prevodioca.
Prijava i dokumenta iz ovog člana predaju se neposredno na adresu iz oglasa ili preporučenom poštom.
Ako su ponude i dokumenta upućena poštom, dan predaje pošti isključivo preporučenom pošiljkom smatra se kao dan predaje Agenciji, odnosno Finansijskoj instituciji.
U postupku ustupanja potraživanja Finansijskih institucija tenderom predaju se ponuda i tražena dokumentacija u zatvorenoj ili zapečaćenoj koverti koja mora da ima naziv i adresu ponuđača i naznaku "Ne otvarati osim u prisustvu ovlašćenog lica iz Nadležnog sektora" i šifru tendera.
Prijave i ponude dostavljene odnosno poslate po isteku roka iz oglasa smatraju se neblagovremenim i kao takve neće biti predmet razmatranja.
Obaveštenje o broju pristiglih ponuda kao i o zainteresovanosti za određeno potraživanje, ne može se davati pre otvaranja ponuda, a njihovo odavanje predstavlja težu povredu radne obaveze.
Ovlašćenje za zastupanje na tenderu i konzorcijum
Ponuđač na tenderu može da ovlasti jedno lice za zastupanje na tenderu koje u njegovo ime i za njegov račun daje tj. podnosi ponude i preduzima druge radnje (izjavi prigovor, zaključi ugovor i sl.).
Ovlašćenje iz stava 1. ovog člana mora biti overeno kod nadležnog organa, a ukoliko je izdato u inostranstvu, overeno od strane nadležnog organa i sa overenim prevodom na srpski jezik od strane ovlašćenog sudskog tumača.
Ukoliko se fizička ili pravna lica udružuju sa ciljem da izvrše sticanje/preuzimanje potraživanja Finansijske institucije (konzorcijum), akt kojim uređuju svoja međusobna prava i obaveze u vezi sa sticanjem/preuzimanjem potraživanja Finansijske institucije mora biti overen kod nadležnog organa i istim se mora predvideti lice sa ovlašćenjima iz stava 1. ovog člana.
Član 16
Depozit se uplaćuje na poseban namenski račun Agencije, s tim da Odbor direktora može doneti odluku da Ponuđač može da položi i bezuslovnu, plativu na prvi pisani zahtev, bez prigovora bankarsku garanciju domaće banke u iznosu depozita. Elemente bankarske garancije i način predaje originala bankarske garancije Odbor direktora utvrđuje svojom odlukom.
Depozit se uplaćuje u roku i iznosu navedenom u oglasu.
Depozit najboljeg ponuđača se uračunava u naknadu za ustupanje potraživanja.
Na uplaćeni depozit ne obračunava se kamata.
Učesnicima u postupku tendera koji su stekli pravo na povraćaj depozita u skladu sa ovim pravilnikom depozit se vraća na račun naveden u ponudi ponuđača u postupku ustupanja potraživanja tenderom, u iznosu i u valuti u kojoj je uplaćen.
Učesnicima u postupku ustupanja potraživanja tenderom koji su stekli pravo na povraćaj depozita, depozit se vraća u roku od osam dana od dana otvaranja ponuda i to se vraća:
- ponuđaču koji nije proglašen za najboljeg ponuđača i drugog najboljeg ponuđača;
- ponuđaču čija ponuda nije razmatrana;
- ponuđaču koji ispunjava uslove iz ovog pravilnika i oglasa, a nije izabran (neprihvatljiva ponuda);
- ponuđaču čija je ponuda nepotpuna;
- kao i u drugim slučajevima predviđenim ovim pravilnikom.
Rok za povraćaj depozita iz prethodnog stava ovog člana se može produžiti odlukom Odbora direktora.
Depozit se ne vraća u postupku ustupanja potraživanja tenderom:
1) proglašenom najboljem ponuđaču ukoliko u ostavljenim rokovima ne zaključi ugovor o ustupanju potraživanja ili ne uplati naknadu za ustupanje potraživanja u predviđenom roku i na propisan način;
2) drugom najboljem ponuđaču ukoliko je proglašen za najboljeg ponuđača i u ostavljenim rokovima ne zaključi ugovor o ustupanju potraživanja ili ne uplati naknadu za ustupanje potraživanja u predviđenim rokovima i na propisan način;
3) kao i u drugim slučajevima predviđenim ovim pravilnikom.
Nakon uplate naknade za ustupanje potraživanja u celosti od strane proglašenog najboljeg ponuđača, proglašenom drugom najboljem ponuđaču se vraća depozit u roku od dva dana od dana uplate naknade za ustupanje potraživanja pod uslovom da mu depozit nije zadržan iz nekog od razloga predviđenih ovim pravilnikom.
Nadležni sektor javno otvara ponude u vreme i na mestu određenom oglasom.
Otvaranju ponuda mogu da prisustvuju sva zainteresovana lica.
Nadležni sektor saopštava podatke iz ponuda, dostavljenu dokumentaciju i datum dostavljanja ponuda.
Nadležni sektor sačinjava zapisnik o sprovedenom postupku ustupanja potraživanja tenderom (u daljem tekstu: Zapisnik o javnom otvaranju ponuda).
a) Otvaranje ponuda u postupku sa poboljšanjem ponuda
U postupku ustupanja potraživanja finansijskih institucija javnim prikupljanjem ponuda sa poboljšanjem ponuda elektronskim putem Nadležni sektor otvara primljene ponude u vreme i na mestu određenom oglasom.
Otvaranju ponuda mogu da prisustvuju sva zainteresovana lica, s tim što su u obavezi da predaju sva komunikaciona sredstva Nadležnom sektoru, koja im se vraćaju nakon sprovedenog postupka.
Poverenik je dužan da najkasnije pet radnih dana pre otvaranja ponuda uputi obaveštenje svim članovim Odbora poverilaca o mestu, danu i uslovima za otvaranje ponuda sa pozivom da prisustvuju otvaranju ponuda.
Postupak otvaranja ponuda i poboljšanja ponuda se snima, odnosno o postupku se sačinjava trajni audio i video zapis.
Nakon zapisničkog otvaranja ponuda, Nadležni sektor:
- registruje "e-mail" adresu ponuđača iz dostavljene ponude i po mogućstvu "ip" adresu ponuđača;
- pristupa se slanju poziva za poboljšanje ponuda na registrovanu "e-mail" adresu ponuđača sa iznosom najviše ponuđene naknade za ustupanje potraživanja za konkretno potraživanje koje je predmet prodaje i to samo na adresu ponuđača koji je dostavio važeću ponudu.
Ponuđač sa "e-mail" adrese na kojoj je primio poziv za poboljšanje ponude upućuje u ostavljenom roku iz oglasa poboljšanu pisanu ponudu za ustupanje potraživanja koje je predmet ustupanja i to najmanje u visini utvrđenoj oglasom.
Ukoliko ponuđač u ostavljenom roku ne dostavi sa registrovane "e-mail" adrese poboljšanu pisanu ponudu, smatraće se da ponuđač ostaje pri svojoj poslednjoj datoj ponudi.
Ukoliko u ostavljenom roku budu dostavljene poboljšane ponude, Nadležni sektor shodno stavu 5. alineja 2. ovog člana ponuđačima koji su uputili poboljšanu ponudu upućuje poziv za poboljšanje ponuda, a ponuđači postupaju shodnu stavu 6. ovog člana.
Postupak iz ovog člana se ponavlja dok ponuđači upućuju poboljšane ponude.
Ukoliko su dva ili više ponuđača u postupku sa poboljšanjem ponuda elektronskim putem ponudila istu cenu za isto potraživanje, najboljom ponudom se smatra ponuda koja je prva dostavljena.
b) Otvaranje ponuda u postupku bez poboljšanja ponuda
Ukoliko su dva ili više ponuđača u postupku javnog prikupljanja ponuda bez poboljšanja ponuda ponudila istu naknadu za ustupanje za isto potraživanje, Nadležni sektor o tome obaveštava ponuđače i daje im rok od najviše pet radnih dana da dostave novu - poboljšanu ponudu.
Po isteku roka iz prethodnog stava Nadležni sektor odlučuje tako što utvrđuje najboljeg ponuđača koji je blagovremeno dostavio najvišu ponudu.
Ukoliko niko od ponuđača ne dostavi poboljšanu ponudu, najboljom ponudom se smatra ponuda koja je prva dostavljena.
v) Zapisnik
U Zapisnik o javnom otvaranju ponuda se obavezno unosi:
- vreme i mesto otvaranja ponuda;
- imena lica koja su učestvovala u postupku otvaranja ponuda i u sprovođenju postupka poboljšanja ponuda;
- imena zainteresovanih lica koja prisustvuju postupku;
- registrovane "e-mail" adrese ponuđača;
- podatke o vremenu i mestu prijema ponude, kao i o sadržini ponude;
- datum i vreme početka i završetka postupka;
- tok sprovođenja postupka poboljšanja ponuda elektronskim putem;
- podatke o važećim ponudama;
- podatke o najboljem ponuđaču;
- ostale podatke od značaja za rad Nadležnog sektora.
Ukoliko je neko lice iz Nadležnog sektora ovlašćeno za učešće u sprovođenju ovog postupka glasalo protiv usvajanja Zapisnika o javnom otvaranju ponuda, u zapisnik se unosi njegovo izdvojeno mišljenje, odnosno razlozi zbog kojih je glasalo protiv.
Zapisnik o javnom otvaranju ponuda potpisuju ovlašćena lica iz Nadležnog sektora.
Sastavni deo zapisnika čine kopije komunikacije elektronskom poštom sa registrovanih "e-mail" adresa, izjavljeni prigovori ponuđača i člana Odbora poverilaca, kao i audio i video zapis sa sprovedenog postupka.
Posle završetka javnog otvaranja ponuda Nadležni sektor ocenjuje ponude u roku od 3 dana od dana otvaranja ponuda.
Neblagovremena ponuda je ponuda koja je:
- dostavljena lično posle dana objavljenog u oglasu za dostavljanje ponuda;
- poslata preporučenom poštom posle dana objavljenog u oglasu za dostavljanje ponuda;
- poslata preporučenom poštom do dana objavljenog u oglasu za dostavljanje ponuda, a pristigla posle javnog otvaranja ponuda.
Nepotpuna ponuda je ponuda koja nema sve elemente iz predviđene ovim pravilnikom.
Neurednom ponudom se smatra ponuda:
- u kojoj je vršena ispravka ili je precrtavano;
- ponuda u kojoj je naknada za ustupanje potraživanja data opisno;
- iz koje se sa sigurnošću ne može utvrditi za koje potraživanje je dostavljena
ponuda dostavljena u koverti koja nema sve elemente previđene ovim pravilnikom.
Neprihvatljiva je ponuda za koju Nadležni sektor oceni da je neadekvatna.
Ako je ponuđač dostavio ponudu za dva i više potraživanja objavljenih u oglasu, te je ponuda neuredna za neko od potraživanja za koje je zainteresovan, ponuda se u tom delu smatra neurednom, a u ostalim delovima važećom u smislu ovog pravilnika.
Neblagovremene ponude se odbacuju.
Nepotpune i neuredne ponude smatraju se nevažećim.
Neprihvatljive ponude se odbijaju.
Nadležni sektor razmatra ponude koje ispunjavaju uslove iz ovog Pravilnika i oglasa (u daljem tekstu: važeće ponude), tako što utvrđuje najboljeg ponuđača za određeno potraživanje.
Najbolji ponuđač je ono lice koje je ponudilo najvišu naknadu za ustupanje potraživanja.
Nadležni sektor utvrđuje da je tender za određeno potraživanje neuspeo:
- ako niko nije dostavio ponudu;
- ako niko od ponuđača nije dostavio važeću ponudu;
- ako najbolji ponuđač, odnosno drugi najbolji ponuđač odustane od zaključenja ugovora, odnosno od plaćanja naknade za ustupanje potraživanja;
- ako nije bilo prihvatljivih ponuda.
Nadležni sektor sačinjava zapisnik o odlučivanju po tenderu u koji obavezno unosi:
- vreme i mesto održavanja sastanka i imena ovlašćenih lica iz Nadležnog sekotra koja su učestvovala u postupku;
- podatke o neblagovremenim i nevažećim ponudama;
- podatke o važećim ponudama po učesnicima;
- podatke o najboljem ponuđaču.
Ukoliko je neko lice iz Nadležnog sektora ovlašćeno za učešće u sprovođenju ovog postupka glasalo protiv usvajanja zapisnika o odlučivanju po tenderu, u zapisnik se unosi njegovo izdvojeno mišljenje, odnosno razlozi zbog kojih je glasalo protiv.
Zapisnik o odlučivanju po tenderu potpisuju ovlašćena lica iz Nadležnog sektora
Nadležni sektor dostavlja Odboru direktora zapisnik o javnom otvaranju ponuda i zapisnik o odlučivanju po tenderu sa predlogom Odluke o rezultatima postupka u roku od najduže pet dana od dana javnog otvaranja ponuda.
Odbor direktora, na predlog Nadležnog sektora, donosi Odluku o rezultatima postupka.
Odlukom iz stava 2. ovog člana, utvrđuju se bitni elementi za naplatu potraživanja ustupanjem potraživanja - predmet, visina naknade za ustupanje (koja ne može biti manja od iznosa koji je utvrđen analizom naplativosti potraživanja iz predloga Poverenika i Nadležnog sektora, odnosno procene naplativosti potraživanja izrađene od strane ovlašćenog sudskog veštaka/revizora) i rokovi, kao i saglasnost na tekst Ugovora o ustupanju potraživanja.
Ukoliko je naknada za ustupanje potraživanja niža od iznosa predviđenih stavom 3. ovog člana, pre donošenja odluke Odbora direktora o ustupanju potraživanja tražiće se saglasnost Odbora poverilaca.
Po donošenju odluke Odbora direktora iz stava 2. ovog člana, Poverenik je dužan da pre ustupanja potraživanja zaključenjem ugovora preduzme sledeće radnje:
1) ukoliko je Finansijska institucija u stečaju Poverenik je dužan:
- da obavesti Odbor poverilaca i zatraži saglasnost Odbora poverilaca;
- da obavesti stečajni sud;
2) ukoliko je Finansijska institucija u likvidaciji Poverenik je dužan da obavesti likvidacioni sud.
Nakon donošenja odluke Odbora direktora iz stava 2. ovog člana i saglasnosti Odbora poverilaca, odnosno nakon obaveštavanja stečajnog/likvidacionog suda, Finansijska institucija poziva Ponuđača na zaključenje ugovora o ustupanju potraživanja.
Rok za zaključenje ugovora po pravilu ne može biti duži od 15 dana od dana prijema obaveštenja o prihvatanju ponude za ustupanje potraživanja i poziva za zaključenje ugovora o ustupanju potraživanja.
Ukoliko Ponuđač ne potpiše ugovor o ustupanju potraživanja, ponuda Ponuđača za ustupanje potraživanja smatra se nevažećom i Finansijska institucija uz saglasnost Odbora direktora može podneti zahtev za naknadu štete.
Posle izvršenog ustupanja potraživanja Poverenik je dužan da o izvršenom ustupanju, uslovima i postignutoj naknadi za ustupanje potraživanja obavesti nadležni sud, a ukoliko je Finansijska institucija u stečaju i Odbor poverilaca u skladu sa Zakonom o stečaju, kao i da obavesti Dužnika o novom poveriocu na koga je potraživanje preneto.
Naplata potraživanja ustupanjem potraživanja postupkom direktnih pregovora
Postupak direktnih pregovora sprovodi Poverenik ili Nadležni sektor nakon prijema pisma o namerama zainteresovanog lica za sticanje/preuzimanje potraživanja.
Odbor direktora donosi Odluku o načinu ustupanja potraživanja postupkom iz člana 7. ovog pravilnika kojom se odobrava ustupanje potraživanja postupkom direktnih pregovora. Postupak se može sprovesti ukoliko je takav način ustupanja potraživanja odobren od strane Odbora poverilaca Finansijske institucije u stečaju u skladu sa Zakonom o stečaju.
Finansijska institucija sa zainteresovanim licem zaključuje sporazum o poverljivosti i tajnosti podataka. Na osnovu sporazuma o poverljivosti i tajnosti podataka se po zahtevu zainteresovanog lica utvrđuje spisak dokumentacije koja se zainteresovanom licu predaje radi dobijanja obavezujuće ponude u skladu sa zakonom.
Po zaključenju sporazuma iz stava 3. ovog člana, zainteresovano lice stiče uslove da dostavi ponudu za sticanje/preuzimanje potraživanja, koja treba da sadrži; opšte podatke o Ponuđaču (poslovno ime ili skraćeni naziv iz odgovorajućeg registra, adresa sedišta, matični broj i poreski identifikacioni broj, ime osobe za kontakt i dr.), visinu naknade za ustupanje konkretnog potraživanja, način isplate naknade, rok važenja ponude, izjavu da Ponuđač nije povezano lice sa dužnikom Finansijske institucije u skladu sa odredbama Zakona o privrednim društvima i Zakona o stečaju o povezanim licima i druge neophodne elemente. Ponuda se dostavlja finansijskoj instituciji ili nadležnom sektoru.
Ukoliko ponuda ne sadrži sve neophodne elemente radi njenog razmatranja, Poverenik, odnosno Finansijska institucija je dužna da ponuđača obavesti o tome u roku od pet radnih dana od dana njenog prijema. Ukoliko u ostavljenom roku, Ponuđač ne dostavi izmenjenu ponudu u skladu sa upućenim obaveštenjem, ponuda se ne razmatra.
Na predlog Poverenika i Nadležnog sektora Odbor direktora donosi odluku kojom se utvrđuju bitni elementi za naplatu potraživanja ustupanjem potraživanja - predmet, način, visina naknade za ustupanje (koja ne može biti manja od iznosa koji je utvrđen analizom naplativosti potraživanja iz predloga Poverenika i Nadležnog sektora, odnosno procene naplativosti potraživanja izrađene od strane ovlašćenog sudskog veštaka/revizora) i rokovi, kao i saglasnost na tekst Ugovora o ustupanju potraživanja.
Ukoliko je naknada za ustupanje potraživanja niža od iznosa predviđenih stavom 1. ovog člana, pre donošenja odluke Odbora direktora o ustupanju potraživanja tražiće se saglasnost Odbora poverilaca.
Poverenik pristupa zaključenju Ugovora o ustupanju potraživanja, po ispunjenju sledećih uslova:
1) Ukoliko je Odlukom iz stava 1. ovog člana odobreno ustupanje potraživanja Finansijske institucije čije ustupanje predstavlja radnju od izuzetnog značaja u smislu Zakona o stečaju i ovog pravilnika, Poverenik Finansijske institucije pristupa zaključenju ugovora pod uslovom:
- da je Odbor poverilaca dao saglasnost za ustupanje potraživanja i da je obavešten stečajni/likvidacioni sudija, a sve u skladu sa odredbama Zakona o stečaju kojima je uređeno postupanje prilikom preduzimanja radnje od izuzetnog značaja;
2) Ukoliko je Odlukom iz stava 1. ovog člana odobreno ustupanje potraživanja Finansijske institucije čije ustupanje ne predstavlja radnju od izuzetnog značaja u smislu Zakona o stečaju i ovog pravilnika, Poverenik Finansijske institucije pristupa zaključenju ugovora.
Rok za zaključenje ugovora po pravilu ne može biti duži od 15 dana od dana prijema obaveštenja o prihvatanju ponude za ustupanje potraživanja i poziva za zaključenje ugovora o ustupanju potraživanja.
Ukoliko Ponuđač ne potpiše ugovor o ustupanju potraživanja ponuda Ponuđača za ustupanje potraživanja smatra se nevažećom, i Finansijska institucija uz saglasnost Odbora direktora može podneti zahtev za naknadu štete.
Posle izvršenog ustupanja potraživanja Poverenik je dužan da o izvršenom ustupanju, uslovima i postignutoj naknadi za ustupanje obavesti stečajnog/likvidacionog sudiju, a ukoliko je Finansijska institucija u stečaju, i Odbor poverilaca u skladu sa Zakonom o stečaju, kao i Dužnika da je potraživanje preneto na drugog poverioca.
IV OBAVEZNE ODREDBE UGOVORA O USTUPANJU POTRAŽIVANJA
Ugovor o ustupanju potraživanja obavezno sadrži sledeće odredbe:
1) da se na prijemnika potraživanja prenosi potraživanje Finansijske institucije danom izdavanja potvrde od strane Finansijske institucije da je naknada za ustupanje potraživanja u celosti isplaćena,
2) da ukoliko prijemnik ne isplati ugovorenu naknadu za ustupanje potraživanja u ugovorenom roku, odnosno ne izvršava obaveze na način i u rokovima, ugovor o ustupanju potraživanja se raskida na teret ponuđača,
3) da se naknada za ustupanje potraživanja uplaćuje u celosti dva dana nakon zaključenja Ugovora o ustupanju potraživanja. Izuzetno, uplata naknade za ustupanje potraživanja može se izvršiti u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora, pod uslovom da ponuđač pre zaključenja ugovora dostavi ustupiocu potraživanja bezuslovnu bankarsku garanciju, plativu na prvi poziv, izdatu od banke prihvatljive za ustupioca,
4) da Finansijska institucija odgovara za postojanje potraživanja ali ne odgovara prijemniku potraživanja za likvidnost i solventnost dužnika, niti za naplativost ustupljenog potraživanja,
5) kojom su navedene sve činjenice i okolnosti koje su vezane za sporedna prava koja ustupanjem potraživanja prelaze na prijemnika potraživanja (hipoteka, zaloga, prava iz ugovora sa jemcem, pravno na kamatu i dr.), kao i sve druge činjenice i okolnosti koje su vezane za njih, a mogu se smatrati spornim,
6) kojim su uređene prava i obaveze ustupioca i prijemnika u slučaju da se prenosi potraživanje povodom kojeg se vodi spor ili postupak pred državnim organom,
7) da Dužnik, u smislu Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga, zadržava sve prav koja su ugovorena, kao i pravo isticanja prigovora prema prijemniku koje je imao i prema ustupiocu, a prijemnik ne može Dužnika dovesti u nepovoljniji položaj od položaja koji bi imao da to potraživanje nije preneto i Dužnik zbog toga ne može biti izložen dodatnim troškovima.
U pogledu pravila ponašanja po kojima su Agencija, njeni zaposleni kao i Poverenici Agencije dužni da postupaju u obavljanju poslova uređenih ovim pravilnikom, shodno se primenjuju pravila propisa kojima se uređuje zaštita podataka o ličnosti, Kodeksa etike za stečajne upravnike ("Službeni glasnik RS", broj 11/10), i drugih internih akata kojima se uređuje položaj Poverenika i zaposlenih Agencije.
VI NADZOR NAD SPROVOĐENJEM PRAVILNIKA
Odbor direktora:
- izveštava Upravni odbor o efektima sprovođenja Pravilnika kroz redovne mesečne, tromesečne i godišnje izveštaje, a po nalogu Upravnog odbora dostavlja i poseban izveštaj o primeni ovog pravilnika,
- donosi pojedinačna akta za sprovođenje ovog pravilnika.
Finansijske institucije će na osnovu analize naplatiovosti potraživanja izrađene po metodologiji Nadležnog sektora sačiniti plan naplate potraživanja ustupanjem potraživanja koji će usvojiti Odbor direktora i o tome informisati Upravni odbor Agencije.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja na intranetu Agencije.
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu i postupku naplate potraživanja ustupanjem potraživanja finansijskih institucija u stečaju i likvidaciji uz naknadu, O. br. St-247/17 od 11. decembra 2017. godine.