PRAVILNIK

O POSTUPANJU PO PREDSTAVKAMA

("Sl. glasnik RS", br. 126/2020)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se uređuje postupanje po predstavkama koje Agencija za sprečavanje korupcije (u daljem tekstu: Agencija) u okviru svojih nadležnosti primi od fizičkih i pravnih lica, stvaraju se uslovi za efikasno i brzo rešavanje predstavki, preglednost postupanja po predstavkama i uređuju druga pitanja u vezi sa postupanjem po predstavkama.

Pojam predstavke

Član 2

Predstavka je svako pismeno obraćanje fizičkog ili pravnog lica Agenciji u kome se iznose činjenice koje izazivaju sumnju u korupciju, nastalu korišćenjem službenog ili društvenog položaja ili uticaja javnog funkcionera, postupanjem organa javne vlasti ili u vezi sa korišćenjem javnih resursa.

Predstavkom se ne smatraju podnesci koji se odnose na radnje u postupku ostvarivanja prava za čije rešavanje je nadležan drugi državni organ (tužbe, zahtevi, žalbe, prigovori i sl.).

Agencija nije nadležna da postupa po predstavkama kojima se od Agencije zahteva preduzimanje mera i radnji u predistražnom ili istražnom krivičnom postupku, u smislu odredaba Zakonika o krivičnom postupku ("Službeni glasnik RS", br. 72/11, 101/11, 121/12, 32/13, 55/14 i 35/19), ili kojima se zahteva vršenje inspekcijskog nadzora, u smislu odredaba Zakona o inspekcijskom nadzoru ("Službeni glasnik RS", br. 36/15, 44/18 i 95/18).

Sadržaj predstavke

Član 3

Predstavka mora biti razumljiva i da sadrži sve što je potrebno da bi se po njoj moglo postupati, a naročito:

1) činjenice koje izazivaju sumnju u korupciju;

2) naziv organa javne vlasti na koji se predstavka odnosi;

3) ime i prezime lica protiv koga se podnosi, odnosno podatke iz kojih se može utvrditi identitet tog lica;

4) vreme, mesto i opis koruptivne radnje ili koruptivnog ponašanja;

5) podatke o podnosiocu predstavke (ime i prezime, odnosno naziv podnosioca ili ovlašćenog predstavnika, kao i adresu prebivališta, boravišta ili sedišta podnosioca predstavke), izuzev ako je predstavka anonimna; kao i

6) svojeručni potpis podnosioca predstavke, izuzev ako je predstavka anonimna.

Kada predstavku podnosi zakonski zastupnik ili punomoćnik, u obavezi je da uz predstavku dostavi i dokaz o svom statusu.

Više fizičkih i/ili pravnih lica mogu podneti zajedničku predstavku u situacijama kada postoji jedinstven događaj, međusobna povezanost više lica povodom iste pravne situacije ili učešće više lica u istom događaju, pod uslovom da to neće uticati na pravilno rešavanje nastale pravne situacije niti dovesti do odugovlačenja postupka.

U situacijama iz stava 3. ovog člana najmanje jedno fizičko lice, odnosno ovlašćeni predstavnik, treba da svojeručno potpiše predstavku i da navede podatke iz st. 1. i 2. ovog člana.

Urednost predstavke

Član 4

Predstavka je neuredna ako ima nedostatke koji Agenciju sprečavaju da postupa po njoj, ako nije potpuna jer ne sadrži elemente navedene u članu 3. st. 1. i 2. ovog pravilnika i ako nije razumljiva.

Ako je predstavka neuredna, Agencija će obavestiti podnosioca kako da uredi predstavku i upozoriće podnosioca na pravne posledice ako ne uredi podnesak u roku od 15 dana od dana prijema obaveštenja.

Ako predstavka ne bude uređena u roku iz stava 2. ovog člana, smatra se da je podnosilac odustao od predstavke, o čemu Agencija ne donosi posebnu odluku.

Način podnošenja predstavke

Član 5

Predstavka se podnosi neposredno u pisarnici Agencije ili putem pošte, a može se podneti i elektronskim sredstvima komunikacije.

Kada se predstavka podnosi elektronskim sredstvima komunikacije, pored podataka navedenih u članu 3. ovog pravilnika, izuzev ako je predstavka anonimna, umesto svojeručnog potpisa treba da sadrži elektronski potpis, u skladu sa zakonom kojim se uređuju elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.

II POSTUPANJE PO PREDSTAVKAMA

Nadležnost za postupanje

Član 6

Postupak po predstavkama vodi Odsek za predstavke i saradnju sa drugim državnim organima - Sektor za pravne poslove Agencije (u daljem tekstu: Odsek).

Stručno-administrativne poslove u vezi sa prijemom i evidentiranjem predstavki obavlja Sektor za opšte poslove Agencije (pisarnica), u skladu sa propisima kojima se reguliše kancelarijsko poslovanje organa državne uprave.

Rok za postupanje po predstavci

Član 7

O oceni osnovanosti predstavke, odnosno utvrđenom činjeničnom stanju, podnosilac predstavke će biti obavešten pisanim putem, odnosno na način na koji je to sam zahtevao, u najkraćem mogućem roku, ali ne dužem od 60 dana od dana prijema uredne predstavke, u smislu odredaba čl. 3. i 4. ovog pravilnika.

Ukoliko u tom roku nije moguće obaviti sve potrebne mere i radnje, obrađivač predstavke je u obavezi da u roku iz stava 1. ovog člana o tome obavesti podnosioca predstavke, kao i da u obaveštenju navede da će po završetku provera podnosioca obavestiti o utvrđenim činjenicama i preduzetim merama.

Ukoliko obrađivač u predviđenom roku ne obavesti podnosioca predstavke o oceni osnovanosti predstavke, niti mu dostavi obaveštenje da nije bilo moguće obaviti sve potrebne mere i radnje, podnosilac predstavke se može obratiti neposredno pomoćniku direktora u Sektoru za pravne poslove.

Način postupanja

Član 8

U okviru svojih nadležnosti Sektor za pravne poslove vrši procenu predstavke, prosleđuje predstavku nadležnom organu, prikuplja potrebne informacije i dokaze, razmatra predstavku, obaveštava druge organizacione jedinice Agencije o pitanjima iz njihove nadležnosti, ispituje osnovanost predstavke samostalno ili preko nadležnih organa, predlaže nadzor organa javne vlasti protiv koga je predstavka podneta, daje preporuke organu javne vlasti sa merama radi otklanjanja stanja i rokom za njihovo preduzimanje, vrši analizu predstavke i o izvršenoj analizi obaveštava druge organizacione jedinice Agencije i organe javne vlasti, obaveštava podnosioca predstavke o ishodu postupka, podnosi godišnji izveštaj o postupanju po predstavkama, kao i druge izveštaje o postupanju po predstavkama na zahtev pomoćnika direktora u Sektoru za pravne poslove i direktora Agencije.

Prethodno postupanje i procena predstavke

Član 9

Ako Agencija nije nadležna za postupanje po predstavci, pomoćnik direktora u Sektoru za pravne poslove naložiće potrebne radnje da predstavka bez odlaganja bude dostavljena nadležnom organu i da o tome bude obavešten podnosilac.

Ako je Agencija nadležna za postupanje po predstavci, šef Odseka dostavlja predstavku pomoćniku direktora u Sektoru za pravne poslove, koji vrši procenu predstavke.

Procena predstavke se vrši na osnovu sadržaja predstavke, dostavljenih priloga uz predstavku i drugih informacija kojima raspolaže Agencija.

Procena predstavke se vrši radi efikasnijeg postupanja po predstavci i izrade analiza i preporuka iz nadležnosti Odseka, u skladu sa Zakonom.

Kriterijumi za procenu predstavke

Član 10

Procena predstavke vrši se bodovanjem sledećih kriterijuma: hitnost, tipičnost, važnost i složenost predstavke.

Svaki od kriterijuma vrednuje se bodovima od 1 do 3, a na osnovu ukupnog zbira bodova određuje se značaj predstavke u odnosu na nadležnosti Agencije, i to kao veoma nizak (4-5), nizak (6-7), srednji (8-9), visok (10-11) i veoma visok (12).

Predstavke koje dobiju veći broj bodova mogu imati prioritet u postupanju u odnosu na predstavke sa manjim brojem bodova.

Kontrola procene predstavke

Član 11

Direktor Agencije vrši kontrolu izvršene procene predstavke, kao i kontrolu postupanja po predstavkama.

Ukoliko se direktor Agencije ne slaže sa datom preporukom ili načinom postupanja, naložiće izmenu izvršene procene ili predmet vratiti na ponovnu procenu, odnosno naložiće drugačiji način postupanja po predstavci.

Raspodela predmeta

Član 12

Šef Odseka vrši raspodelu predmeta po principu podjednake opterećenosti svih zaposlenih, vodeći računa da se postupak sprovede efikasno i sa što manje troškova.

Predmeti se raspoređuju upisivanjem u evidenciju prema redosledu prijema i rednom broju, odnosno primenom softvera za upravljanje predmetima, s tim da se najpre raspoređuje grupa novoprimljenih predmeta od strane fizičkih i pravnih lica, a zatim predmeti prispeli u Odsek na drugi način.

Ciklus raspodele predmeta traje jedan mesec, a može biti i duži, ako je broj novoprimljenih predmeta manji od broja zaposlenih u Odseku.

Predmeti se raspoređuju obrađivačima predstavki naizmenično prema azbučnom redu njihovog prezimena.

Odlukom direktora Agencije ili pomoćnika direktora u Sektoru za pravne poslove može se odstupiti od redosleda raspoređivanja predmeta ili izvršiti promena obrađivača predmeta u sledećim slučajevima:

- ukoliko zbog zakonskih razloga (npr. izuzeće) ili opravdane sprečenosti (npr. duže bolovanje, duže odsustvo...) obrađivači predstavki budu sprečeni da postupaju po pojedinim predmetima,

- raspoređivanja predmeta ostalim zaposlenima u Sektoru za pravne poslove,

- na osnovu izvršene procene predstavke.

Kontrolu raspodele predmeta vrši načelnik Odeljenja za pravne poslove i zastupanje u Sektoru za pravne poslove.

Prikupljanje informacija i dokaza

Član 13

U cilju prikupljanja informacija i dokaza Agencija sarađuje sa drugim organima javne vlasti i drugim licima koja vrše javna ovlašćenja, u skladu sa članom 36. Zakona.

Organi javne vlasti i druga lica koja vrše javna ovlašćenja dužni su da na pismeni i obrazložen zahtev Agencije omoguće zaposlenima u Sektoru za pravne poslove direktan pristup bazama podataka koje vode u elektronskom obliku.

Ako pristup iz stava 2. ovog člana nije moguć, organi javne vlasti i druga lica koja vrše javna ovlašćenja dužni su da, u roku od 15 dana od dana prijema pismenog i obrazloženog zahteva Agencije, dostave sva dokumenta i informacije kojima raspolažu, odnosno da zaposlenima u Sektoru za pravne poslove omoguće neposredan uvid u ta dokumenta, radi obavljanja poslova iz njihove nadležnosti u vezi sa postupanjem po predstavkama.

Javni funkcioneri, zaposleni i drugi radno angažovani u organu javne vlasti, kao i druga lica, dužni su da se odazovu na poziv Agencije, radi utvrđivanja činjenica u postupku po predstavkama.

Razmatranje predstavke

Član 14

Pri razmatranju predstavke ceniće se sve okolnosti od značaja za pravilnu ocenu osnovanosti navoda predstavke, a naročito:

- da li postoji sumnja u korupciju, u smislu člana 2. stav 1. ovog pravilnika, u vezi sa postupanjem javnog funkcionera, organa javne vlasti ili u vezi sa korišćenjem javnih resursa i

- da li su povređene odredbe Zakona o sprečavanju korupcije.

Ispitivanje osnovanosti predstavke

Član 15

Odsek može ispitivati osnovanost predstavke i u slučaju kada je nadležni organ javne vlasti neposredno postupao po istoj predstavci, a podnosilac nije zadovoljan datim odgovorom.

Ukoliko Agencija utvrdi da je predstavka osnovana ili delimično osnovana, predlaže nadzor organa javne vlasti protiv koga je predstavka podneta, daje preporuke organu javne vlasti sa merama radi otklanjanja stanja i rokom za njihovo preduzimanje i/ili inicira pokretanje odgovarajućih postupaka, u skladu sa Zakonom.

Na osnovu svih preduzetih mera i radnji tokom ispitivanja osnovanosti predstavke i ocene svih prikupljenih činjenica i dokaza, Sektor za pravne poslove podnosi direktoru Agencije inicijativu za nadzor organa javne vlasti, davanje preporuke organu javne vlasti i/ili pokretanje odgovarajućih postupaka.

Obaveštavanje podnosioca predstavke

Član 16

Obrađivač predstavke će u obaveštenju podnosiocu o oceni navoda podnete predstavke navesti relevantne činjenice i okolnosti koje su razmatrane i cenjene u sprovedenom postupku, kao i razloge zbog kojih je zauzet određen stav u odnosu na navode iz predstavke, pri tom imajući u vidu poverljivost podataka i informacija do kojih dođe u toku rada po predstavci.

Agencija neće postupati po ponovljenoj predstavci, izuzev ako je u njoj navedeno novo činjenično stanje koje se odnosi na prvobitno podnetu predstavku.

III ANALIZA PREDSTAVKI

Član 17

Cilj analize predstavki je uočavanje oblasti u kojima se korupcija pojavljuje, predlaganje mera za njeno sprečavanje, unapređenje normativne i edukativne funkcije Agencije, predlaganje izmene i dopune propisa koji pogoduju korupciji, analiza rizika korupcije u propisima, planiranje i realizacija edukacija iz nadležnosti Agencije, unapređenje planova integriteta i lokalnih antikorupcijskih planova, kao i priprema i realizacija politika, programa i planova za sprečavanje korupcije.

Analizom predstavki vrši se identifikovanje konkretnih oblasti korupcije, razloga koji pogoduju korupciji, kao i prakse povezane sa koruptivnim radnjama, u cilju sprečavanja korupcije, kako kroz izradu akcionih planova za određene sektore, izradu ciljanih edukacija, tako i na druge načine u okviru nadležnosti Agencije.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 18

Sva zaposlena i radno angažovana lica u Agenciji štite identitet podnosioca predstavke, i to tako što podatke o njemu mogu dostaviti isključivo sudu, radi donošenja odluke o tome da li identitet podnosioca predstavke može biti otkriven u cilju očuvanja javnog interesa ili zaštite prava trećih lica.

Obrađivač predstavke pre dostavljanja dokumentacije i drugih informacija organima javne vlasti ili bilo kom trećem licu vrši zaštitu podataka o identitetu podnosioca predstavke.

Neposredni nadzor nad sprovođenjem zaštite identiteta podnosioca predstavke prilikom postupanja po predstavkama vrši šef Odseka.

Sva zaposlena i radno angažovana lica u Agenciji štite identitet podnosioca predstavke prilikom postupanja po propisima kojima se regulišu kancelarijsko poslovanje i čuvanje arhivske građe.

Član 19

Na postupanje Agencije po anonimnim predstavkama, čiji navodi i priloženi dokazi izazivaju sumnju u korupciju, kao i na postupanje Agencije po službenoj dužnosti, shodno se primenjuju odredbe ovog pravilnika.

Član 20

Na postupke započete po odredbama Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije ("Službeni glasnik RS", br. 97/08, 53/10, 66/11 - US, 67/13 - US, 108/13 - dr. zakon, 112/13 - autentično tumačenje, 8/15 - US i 88/19), koji nisu okončani do dana početka primene ovog pravilnika, shodno se primenjuju odredbe ovog pravilnika.

Član 21

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".