POSLOVNIK
O RADU GRADSKE IZBORNE KOMISIJE GRADA ZAJEČARA

("Sl. list grada Zaječara", br. 51/2020)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim poslovnikom uređuju se organizacija, način rada i odlučivanja Gradske izborne komisije grada Zaječara (u daljem tekstu: Komisija), kao i druga pitanja od značaja za rad Komisije.

Član 2

Sedište Komisije je u Zaječaru, u zgradi Skupštine grada Zaječara, Trg oslobođenja 1.

Član 3

Komisija u svom radu koristi pečat Komisije i štambilj Gradske uprave grada Zaječara.

Pečat je okruglog oblika, prečnika 32 mm (pečat sa oznakom II). U sredini pečata je grb Republike Srbije. Po spoljnom obodu pečata upisan je tekst: "Republika Srbija". U unutrašnjem krugu iznad grba upisan je tekst: "Grad Zaječar", a u sledećem unutrašnjem krugu tekst: "Gradska izborna komisija". U dnu pečata upisano je mesto: "Zaječar".

Tekst pečata ispisan je ćiriličnim pismom.

Pečat se nalazi kod sekretara ili zamenika sekretara Komisije.

Član 4

U okviru svojih nadležnosti, Komisija ostvaruje saradnju sa domaćim organima i organizacijama, u skladu sa zakonom.

Član 5

Komisija radi i odlučuje na sednici u stalnom i proširenom sastavu.

Komisiju u stalnom sastavu čine: predsednik Komisije, članovi Komisije i njihovi zamenici (imenovani članovi).

Komisiju u proširenom sastavu čini stalni sastav Komisije i po jedan opunomoćeni predstavnik podnosilaca izbornih lista kandidata za odbornike koji su predložili najmanje dve trećine kandidata od ukupnog broja odbornika koji se bira, odnosno predstavnik političke stranke i koalicije političkih stranaka nacionalnih manjina koje predlože najmanje jednu trećinu kandidata za odbornike od ukupnog broja odbornika koji se bira (opunomoćeni članovi). Opunomoćeni član ima zamenika.

Komisija danom proglašenja izborne liste istovremeno rešenjem utvrđuje koji podnosilac izborne liste ispunjava uslove za određivanje svojih predstavnika u prošireni sastav ovog organa.

Rešenje o ispunjenju, odnosno neispunjenju uslova za određivanje opunomoćenog predstavnika podnosioca izborne liste u prošireni sastav, Komisija dostavlja podnosiocu izborne liste, na adresu označenu u izbornoj listi, u roku od 24 časa od časa donošenja tog rešenja.

Komisija utvrđuje prošireni sastav u roku od 24 časa od prijema obaveštenja o licima koja ulaze u prošireni sastav.

Ako podnosilac izborne liste ne odredi opunomoćenog predstavnika u Komisiji najkasnije pet dana pre dana određenog za održavanje izbora, Komisija nastavlja da radi i da punovažno odlučuje bez predstavnika podnosioca izborne liste.

Komisija radi i odlučuje u proširenom sastavu od dana određivanja lica koja postaju opunomoćeni članovi Komisije u proširenom sastavu do momenta kada Komisija utvrdi i objavi rezultate izbora.

Zamenik predsednika i zamenici članova Komisije imaju ista prava i obaveze kao i lica koje zamenjuju.

Sekretar Komisije i zamenik sekretara Komisije

Član 6

Komisija ima sekretara i zamenika sekretara, koji učestvuju u radu Komisije bez prava odlučivanja.

Radne grupe

Član 7

Radi proučavanja pojedinih pitanja iz svog delokruga, izrade predloga akata, izveštaja, drugih dokumenata i pomoći sekretaru i zameniku sekretara u izradi svih akata za potrebe Komisije, kao i obavljanja pojedinih izbornih radnji, Komisija može da obrazuje radne grupe iz reda svojih članova i zamenika članova.

U rad radnih grupa mogu da budu uključeni predstavnici državnih organa i organizacija, radi pružanja stručne pomoći.

Odlukom o obrazovanju radne grupe utvrđuju se njen sastav i zadaci.

Donošenje odluke iz prethodnog stava se zapisnički konstatuje.

Gradska uprava grada Zaječara

Član 8

Gradska uprava grada Zaječara obezbeđuje i pruža neophodnu stručnu, administrativnu i tehničku pomoć pri obavljanju poslova za potrebe Komisije i njenih radnih grupa, u skladu sa zakonom.

O obezbeđivanju uslova za rad Komisije stara se sekretar i zamenik sekretara Komisije, u saradnji sa Gradskom upravom grada Zaječara.

II ZADACI I OVLAŠĆENJA KOMISIJE

Nadležnost Komisije

Član 9

Komisija:

1) stara se o zakonitosti sprovođenja izbora odbornika;

2) određuje biračka mesta, pri čemu naročito vodi računa o ravnomernoj raspoređenosti birača na biračkim mestima i o dostupnosti biračkog mesta biračima;

3) određuje biračke odbore i imenuje njihove članove;

4) daje uputstva biračkim odborima u pogledu sprovođenja postupka izbora odbornika;

5) propisuje obrasce i organizuje tehničke pripreme za sprovođenje izbora za odbornike;

6) utvrđuje da li su izborne liste sačinjene i podnete u skladu sa propisima o izboru odbornika;

7) proglašava izborne liste;

8) utvrđuje oblik i izgled glasačkih listića, broj glasačkih listića za biračka mesta i zapisnički ih predaje biračkim odborima;

9) utvrđuje i objavljuje ukupne rezultate izbora odbornika;

10) podnosi izveštaj skupštini jedinice lokalne samouprave o sprovedenim izborima za odbornike;

11) dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove lokalne samouprave i republičkom organu nadležnom za poslove statistike podatke o sprovođenju i rezultatima izbora za odbornike, neposredno po završetku izbora;

12) obavlja i druge poslove određene propisima o izboru odbornika.

U svom radu, Komisija shodno primenjuje uputstva i druge akte Republičke izborne komisije koji se odnose na sprovođenje izbora za narodne poslanike.

Predsednik Komisije

Član 10

1. predstavlja i zastupa Komisiju,

2. saziva sednice Komisije i predsedava sednicama,

3. potpisuje akte Komisije,

4. odobrava službena putovanja u zemlji,

5. stara se o tome da Komisija svoje poslove obavlja u skladu sa propisima i blagovremeno,

6. stara se o primeni ovog poslovnika, i

7. obavlja druge poslove utvrđene zakonom i ovim poslovnikom.

Zamenik predsednika Komisije

Član 11

Zamenik predsednika Komisije obavlja dužnosti predsednika Komisije u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti za obavljanje funkcije, a može da obavlja i poslove za koje ga predsednik Komisije ovlasti.

Članovi i zamenici članova Komisije

Član 12

Članovi Komisije imaju pravo da:

- prisustvuju sednicama Komisije,

- učestvuju u raspravi o pitanjima koja su na dnevnom redu sednice Komisije,

- obavljaju sve dužnosti i zadatke određene od strane Komisije, odnosno predsednika Komisije.

Zamenici članova Komisije imaju pravo da prisustvuju sednicama Komisije i da učestvuju u raspravi o pitanjima koja su na dnevnom redu sednice Komisije u slučaju sprečenosti ili odsutnosti člana Komisije.

O predlogu o kome se odlučuje na sednici Komisije pravo glasa ima član Komisije, a u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti njegov zamenik.

Sekretar i zamenik sekretara Komisije

Član 13

Sekretar i zamenik sekretara Komisije zajedno:

1. pripremaju sednice Komisije,

2. koordiniraju radom članova i zamenika članova Komisije,

3. pomažu predsedniku i zameniku predsednika Komisije u obavljanju poslova iz njihove nadležnosti,

4. staraju se o pripremi predloga akata koje donosi Komisija i obavljaju druge poslove u skladu sa zakonom, ovim poslovnikom i nalozima predsednika ili zamenika predsednika Komisije.

III NAČIN RADA

Član 14

Komisija radi u stalnom i proširenom sastavu.

Komisija radi i odlučuje u proširenom sastavu od dana određivanja lica koja postaju opunomoćeni članovi Komisije u proširenom sastavu do momenta kada Komisija utvrdi i objavi rezultate izbora.

Član 15

Komisija je samostalna u svom radu i radi na osnovu zakona i propisa donetih na osnovu zakona.

Član 16

Komisija radi u sednicama.

Sednicu Komisije saziva predsednik Komisije ili zamenik predsednika ako je predsednik odsutan ili sprečen, na svoju inicijativu ili kada sazivanje zatraži najmanje trećina članova Komisije uz podnošenje pisanog predloga dnevnog reda.

U radu Komisije učestvuju: predsednik, zamenik predsednika, članovi, zamenici članova u slučaju sprečenosti ili odsutnosti člana Komisije koga zamenjuju, sekretar i zamenik sekretara Komisije.

U opravdanim i hitnim slučajevima, predsednik Komisije može odlučiti da se sednica sazove i održi telefonskim putem.

Prijem podnesaka za Komisiju, vrši Gradski informativno-uslužni centar, na način i u radno vreme propisano aktima Gradske uprave grada Zaječara.

Izuzetno, podnesci za čije podnošenje rok ističe nakon utvrđenog radnog vremena, mogu se podnositi i nakon utvrđenog radnog vremena do časa isticanja njihovog roka, uz najavu sekretaru ili zameniku sekretara Komisije najkasnije 4 časa pre planiranog podnošenja podneska.

Izborne liste podnosioci mogu podnositi i nakon utvrđenog radnog vremena, najkasnije do 20,00 časova, s tim da se njihovo podnošenje, u tom slučaju, mora najaviti sekretaru ili zameniku sekretara Komisije najkasnije 4 časa pre planiranog podnošenja izborne liste, kako bi se obezbedilo prisustvo članova Komisije.

Ukoliko podnosilac izbornu listu predaje Komisiji poslednjeg dana isteka roka, izborna lista se može podneti do najkasnije 24 časa poslednjeg dana roka uz najavu sekretaru ili zameniku sekretara Komisije najkasnije 4 časa pre planiranog podnošenja izborne liste.

Za prijem podnesaka za Komisiju, zaposleni Gradskog informativno - uslužnog centra koristi štambilj Gradske uprave Zaječar.

Član 17

Poziv za sednicu Komisije upućuje se od strane sekretara ili zamenika sekretara Komisije članovima Komisije na neki od sledećih načina: putem telefona, sms porukom, putem elektronske pošte ili na drugi odgovarajući način, a kada to okolnosti dozvoljavaju u pisanom obliku najdocnije jedan dan pre dana određenog za održavanje sednice.

U slučaju sprečenosti ili odsutnosti člana Komisije da prisustvuje zakazanoj sednici Komisije isti je dužan da o sprečenosti ili odsutnosti obavesti sekretara ili zamenika sekretara Komisije, najkasnije dva sata pre održavanja zakazane sednice, osim u slučaju iz stava 4. ovog člana kada je član dužan da odmah obavesti sekretara ili zamenika sekretara Komisije o sprečenosti za prisustvovanje sednici Komisije.

U slučaju iz stava 2. ovog člana poziv za sednicu Komisije sekretar ili zamenik sekretara upućuju zameniku onog člana Komisije koji je sprečen da prisustvuje sednici Komisije na način određen u stavu 1. ovog člana.

Po potrebi, sednice se sazivaju telefonom ili na drugi odgovarajući način, najkasnije dva sata pre početka sednice.

Dnevni red i materijal po predloženim tačkama dnevnog reda, dostavlja se pre početka sednice u štampanom ili po mogućstvu u elektronskom obliku na mejl adrese članova ili zamenika članova Komisije u slučaju odsutnosti ili sprečenosti člana Komisije da prisustvuje sednici.

U slučaju da se dnevni red i materijal za sednicu dostavljaju u elektronskom obliku, isti nije potrebno dostavljati u štampanom obliku.

Otvaranje sednice i učešće na sednici

Član 18

Sednica može da bude održana kada joj prisustvuje većina od ukupnog broja članova, odnosno zamenika članova Komisije u stalnom, odnosno proširenom sastavu.

Sednicom predsedava predsednik Komisije, odnosno u njegovom odsustvu zamenik predsednika Komisije.

U slučaju da predsednik mora da napusti sednicu, predsedavanje preuzima zamenik predsednika Komisije.

Otvarajući sednicu, predsedavajući konstatuje broj prisutnih članova odnosno zamenika članova Komisije.

U raspravi na sednici Komisije mogu da učestvuju predsednik Komisije, zamenik predsednika Komisije, članovi Komisije, zamenici članova Komisije u odsustvu člana Komisije koga zamenjuju, sekretar i zamenik sekretara Komisije.

Na poziv (usmeni ili pismeni) predsednika Komisije, sednici Komisije mogu da prisustvuju i druga lica koja po odobrenju predsednika Komisije mogu da učestvuju u raspravi o pojedinim pitanjima iz dnevnog reda sednice Komisije.

Tok sednice

Član 19

Pre utvrđivanja dnevnog reda, pristupa se usvajanju zapisnika sa prethodnih sednica, ukoliko su sačinjeni i dostavljeni članovima Komisije.

Izuzetno, ukoliko zapisnik ili zapisnici sa prethodnih sednica Komisije nisu sačinjeni, isti će se sačiniti i dostaviti članovima Komisije na nekoj od narednih sednica Komisije, a najkasnije do završetka izbornog procesa (utvrđivanja i objavljivanja rezultata izbora).

Primedbe na zapisnik može da iznese svaki član Komisije, odnosno zamenik člana samo u onom delu koji se odnosi na njegovo izlaganje.

Ukoliko nema iznetih primedbi na zapisnik, predsedavajući stavlja na glasanje predloženi zapisnik.

O iznetim primedbama na zapisnik, Komisija odlučuje redom kojim su iznete u raspravi.

Nakon odlučivanja o primedbama na zapisnik, predsedavajući konstatuje da je zapisnik usvojen u predloženom tekstu, odnosno sa prihvaćenim primedbama.

Zapisnik, nakon usvajanja potpisuju predsedavajući, sekretar ili zamenik sekretara i zapisničar.

Član 20

Dnevni red sednice utvrđuje Komisija.

Pravo da predloži izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda ima svaki član Komisije, odnosno zamenik člana u odsustvu člana Komisije koga zamenjuje.

O predlozima za izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda odlučuje se bez rasprave, redom kojim su predlozi izneti na sednici.

Nakon izjašnjavanja o predlozima za izmenu, odnosno dopunu predloženog dnevnog reda, Komisija glasa o usvajanju dnevnog reda u celini.

Na predlog predsedavajućeg ili člana Komisije, odnosno zamenika člana, Komisija može da odluči da se vreme za raspravu svakog od učesnika, po određenoj tački dnevnog reda, ograniči na pet minuta.

Član 21

Na sednici se radi po tačkama utvrđenog dnevnog reda.

Pre otvaranja rasprave po tački dnevnog reda, Komisiju o tački dnevnog reda izveštava predsednik ili zamenik predsednika Komisije.

Pomoć u izveštavanju u slučaju iz stava 2. ovog člana, predsedniku odnosno zameniku predsednika Komisije pružaju sekretar i zamenik sekretara Komisije.

Presednik ili zamenik predsednika Komisije može dati reč članu odnosno zameniku člana Komisije radi izveštavanja o tački dnevnog reda ukoliko smatra da je to potrebno.

Na predlog predsedavajućeg, Komisija može odlučiti da spoji raspravu o pojedinim tačkama dnevnog reda.

Održavanje reda na sednici

Član 22

Predsedavajući se stara o redu na sednici Komisije i daje reč članovima i zamenicima članova Komisije prijavljenim za učešće u raspravi.

Kada proceni da je to neophodno, predsedavajući može da odredi pauzu.

Odlučivanje

Član 23

Pošto utvrdi da je rasprava po tački dnevnog reda iscrpljena, predsedavajući zaključuje raspravu o tački dnevnog reda, nakon čega se prelazi na odlučivanje.

Komisija donosi odluke većinom glasova prisutnih članova Komisije u stalnom, odnosno proširenom sastavu.

Pravo glasa imaju samo članovi Komisije, a zamenici članova samo u slučaju odsustva člana Komisije kojeg zamenjuju.

Član 24

Javnost rada Komisije obezbeđuje se u skladu sa zakonom.

Saopštenje za javnost, po odobrenju Komisije, daju predsednik ili zamenik predsednika ili član odnosno zamenik člana Komisije koga ona odredi.

Lica ovlašćena za postupanje po zahtevima za davanje informacija od javnog značaja, a koja se tiču rada Komisije i izbornog procesa za koji je Komisija nadležna, su predsednik ili zamenik predsednika Komisije u skladu sa zakonom.

Član 25

U ostvarivanju svojih zadataka Komisija, saglasno zakonu, sarađuje sa drugim organima i organizacijama.

IV POSTUPANJE PO PRIGOVORIMA

Član 26

O prigovorima koji su upućeni Komisiji, sekretar i zamenik sekretara, pripremiće za potrebe Komisije, najkasnije u roku od 24 časa, po potrebi stručno mišljenje o načinu rešavanja prigovora, kao i nacrt rešenja ili odluke.

Pomoć sekretaru i zameniku sekretara u izradi stručnog mišljenja i nacrta rešenja ili odluke može pružati bilo koji član ili zamenik člana Komisije, koga Komisija odredi.

Stručno mišljenje iz stava 1. kao i nacrt rešenja ili odluke iz stava 1. može obuhvatiti sadržinu prigovora, a obavezno obuhvata činjenično stanje i izlaganje zakonskih odredaba na osnovu kojih se prigovor rešava, kao i predlog kako ga treba rešiti.

Rešenje po prigovoru Komisija donosi u roku od 48 časova od prijema prigovora i dostavlja ga podnosiocu prigovora.

Član 27

Kad je protiv rešenja Komisije po prigovoru podneta žalba Upravnom sudu, Komisija je dužna da Sudu dostavi odmah, a najkasnije u roku od 12 časova od prijema žalbe sve potrebne podatke i spise za odlučivanje.

Član 28

U postupku po prigovorima, u pitanjima koja nisu izričito uređena Zakonom o lokalnim izborima i ovim Poslovnikom, Komisija shodno primenjuje odredbe Zakona o opštem upravnom postupku.

V OBEZBEĐIVANJE USLOVA ZA RAD KOMISIJE

Član 29

Sredstva za rad organa za sprovođenje izbora, izborni materijal i drugi troškovi sprovođenja izbora, obezbeđuju se u budžetu Grada Zaječara.

Član 30

Lica imenovana rešenjem Skupštine grada Zaječara o imenovanju predsednika, članova i sekretara Gradske izborne komisije u stalnom sastavu i njihovih zamenika, imaju pravo na naknadu za rad u Komisiji (imenovani članovi).

Pravo na naknadu za rad u Komisiji imaju i članovi Komisije u proširenom sastavu i njihovi zamenici (opunomoćeni članovi).

Pravo na naknadu za rad imaju i lica određena i angažovana rešenjem načelnika Gradske uprave grada Zaječara, koja pomažu u radu Komisije i obavljaju poslove za Komisiju, shodno obavljenim poslovima.

Visinu naknade troškova za rad u Komisiji (za predsednika, zamenika predsednika, sekretara, zamenika sekretara, članova i zamenika članova - imenovani i opunomoćeni), Komisija određuje posebnom odlukom.

Posebnom odlukom Komisija određuje visinu naknade za rad za lica koja su rešenjem načelnika Gradske uprave grada Zaječara određena i angažovana da pomažu u radu Komisije i obavljaju poslove za Komisiju.

Nalogodavac za isplatu sredstava iz člana 29. i člana 30. st. 1, 2. i 4. je predsednik Komisije.

Član 31

Gradska uprava grada Zaječara obezbeđuje i pruža neophodnu stručnu, tehničku i administrativnu pomoć pri obavljanju zadataka Komisije, u skladu sa zakonom i Odlukom o Gradskoj upravi grada Zaječara.

VI DOKUMENTACIJA O RADU IZBORNE KOMISIJE

Član 32

O radu na sednici Komisije sačinjava se zapisnik.

Zapisnik sadrži glavne podatke o radu na sednici, naročito o predlozima o kojima se raspravljalo, sa imenima učesnika u raspravi, o odlukama, zaključcima i drugim aktima koji su na sednici doneti, kao i o rezultatima svih glasanja na sednici.

Sednice Komisije se tonski snimaju.

Nakon usvajanja, zapisnik potpisuju predsedavajući i sekretar odnosno zamenik sekretara Komisije i zapisničar.

O čuvanju zapisnika stara se sekretar ili zamenik sekretara Komisije do završetka svih izbornih radnji, kada se isti predaju na čuvanje Gradskoj upravi grada Zaječara.

Izvornici i prepisi akata Komisije

Član 33

Izvornikom akta smatra se tekst akta usvojen na sednici Komisije, sačinjen u propisanom obliku, potpisan od predsedavajućeg i overen pečatom Komisije.

O sačinjavanju i čuvanju izvornika stara se sekretar i zamenik sekretara Komisije do završetka svih izbornih radnji kada se izvornici predaju Gradskoj upravi grada Zaječara.

Akt Komisije koji se odnosi na imenovane i opunomoćene članove, kao i lica angažovana od strane načelnika Gradske uprave grada Zaječara, istima se dostavlja kao izvod akta u delu koji se odnosi na podnosioca pisanog zahteva i potpisuje se od strane sekretara ili zamenika sekretara Komisije i overava pečatom Komisije.

Na pisani zahtev ovlašćenog trećeg lica, sačinjava se prepis izvornika koji u svemu mora da bude istovetan izvorniku i koji potpisuje sekretar odnosno zamenik sekretara Komisije i koji se overava pečatom Komisije.

Član 34

Dokumentacija nastala u radu Komisije, nakon završetka svih izbornih radnji predaje se Gradskoj upravi grada Zaječara.

VII ZAVRŠNE ODREDBE

Član 35

Pitanja od značaja za rad Komisije koja nisu uređena ovim poslovnikom, mogu da budu uređena posebnom aktom Komisije, u skladu sa zakonom i ovim poslovnikom.

Član 36

Ovaj Poslovnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu grada Zaječara".