PRAVILNIKO USLOVIMA ZA OBAVLJANJE POSLOVA ODRŽAVANJA GORNJEG I DONJEG STROJA ŽELEZNIČKIH PRUGA("Sl. glasnik RS", br. 134/2020) |
Ovim pravilnikom bliže se propisuju uslovi koji se odnose na stručnost, tehničku opremljenost i pokriće za građansku odgovornost koje ispunjavaju upravljač železničke infrastrukture (u daljem tekstu: upravljač) i drugi privredni subjekt (u daljem tekstu: drugi subjekt) koji je registrovan u Republici Srbiji i koji može obavljati poslove održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga.
Uslovi koje ispunjavaju upravljač i drugi subjekt, za obavljanje poslova održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga, su:
1) da su osigurani kod osiguravajućeg društva za štetu koju bi obavljanjem delatnosti mogli učiniti naručiocu usluge;
2) da raspolažu potrebnim brojem kvalifikovanog osoblja u zavisnosti od vrste poslova na održavanju koje obavljaju, datih u Prilogu 1 - POSLOVI ODRŽAVANJA GORNJEG I DONJEG STROJA ŽELEZNIČKIH PRUGA, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (u daljem tekstu: Prilog 1);
3) da raspolažu odgovarajućom mehanizacijom, opremom, mernom opremom, alatima i uređajima u zavisnosti od vrste poslova na održavanju koje obavljaju, datih u Prilogu 1;
4) da je merna oprema kontrolisana u skladu sa propisom kojim se uređuju vrste merila koje podležu zakonskoj kontroli;
5) da poseduju spisak važećih propisa i standarda u skladu sa kojima se obavljaju poslovi na održavanju gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga.
Upravljač i drugi subjekt koji obavljaju poslove održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga imaju u radnom odnosu sa punim radnim vremenom najmanje dva diplomirana građevinska inženjera, koji poseduju važeće licence za odgovornog izvođača radova, čiji opis delatnosti obuhvata izvođenje potrebnih radova na gornjem i donjem stroju železničkih pruga.
Upravljač i drugi subjekt imaju u radnom odnosu sa punim radnim vremenom najmanje jedno lice sa položenim stručnim ispitom za vođu pružnih radova.
Upravljač i drugi subjekt imaju u radnom odnosu sa punim radnim vremenom potreban broj operatera mašina za pružne radove.
Za izvođenje radova na regulaciji, sanaciji i uređenju bujičnih tokova, na podizanju protiverozionih, poljezaštitnih, snegozaštitnih i vetrozaštitnih pojaseva pored železničkih pruga, na sprovođenju bioloških i biološko-tehničkih mera i sl., upravljač i drugi subjekt po potrebi angažuju lice koje poseduje važeću licencu za odgovornog izvođača radova, čiji opis delatnosti obuhvata izvođenje radova na izgradnji objekata za uređenje bujica i zaštitu od erozije.
Upravljač i drugi subjekt, po potrebi angažuju neophodna stručna lica koja vrše održavanje staničnih postrojenja (kolskih vaga, postrojenja za snabdevanje vodom, kontrolnih tovarnih profila i jama za okretnice), u skladu sa uputstvom proizvođača.
Potreban broj ostalih zaposlenih ili lica angažovanih van radnog odnosa, kod upravljača i drugog subjekta, zavisi od planiranog obima i vrste radova na održavanju.
Lica iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika, koja su u radnom odnosu kod upravljača i drugog subjekta, imaju najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima izgradnje ili održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga.
Lica iz člana 3. st. 2. i 3. ovog pravilnika, koja su u radnom odnosu kod upravljača i drugog subjekta, ispunjavaju zahteve u vezi sa stručnom osposobljenošću i zdravstvenom sposobnošću propisane zakonom kojim se uređuje bezbednost u železničkom saobraćaju.
Zavarivači i alumino-termijski zavarivači, zaposleni ili angažovani van radnog odnosa kod upravljača i drugog subjekta, poseduju važeće sertifikate za zavarivanje.
Zaposleni ili lica angažovana van radnog odnosa kod upravljača i drugog subjekta, koji ne podležu zahtevima u vezi sa stručnom osposobljenošću i zdravstvenom sposobnošću propisanim zakonom kojim se uređuje bezbednost u železničkom saobraćaju, obavljaju poslove na održavanju gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga samo uz nadzor vođe pružnih radova ili drugog lica koje ispunjava te zahteve.
Upravljač i drugi subjekt koji obavljaju poslove održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga imaju u vlasništvu ili u zakupu, najmanje za vreme roka važenja sertifikata o ispunjenosti uslova za održavanje gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga, mehanizaciju, opremu, mernu opremu, alate i uređaje potrebne za obavljanje poslova datih u Prilogu 1, u zavisnosti od vrste poslova na održavanju koje obavljaju.
Mehanizacija koja je sastavni deo šinskih vozila ispunjava sve uslove propisane zakonom kojim se uređuje bezbednost u železničkom saobraćaju i zakonom kojim se uređuje interoperabilnost železničkog sistema.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o uslovima za vršenje poslova održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga ("Službeni glasnik RS", broj 61/16).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
POSLOVI ODRŽAVANJA GORNJEG I DONJEG STROJA ŽELEZNIČKIH PRUGA
A) Radovi na održavanju gornjeg stroja železničkih pruga
Radovi na održavanju gornjeg stroja železničkih pruga dele se na grupe prema predmetu održavanja:
1) radovi na održavanju šina;
2) radovi na održavanju kolosečnog i skretničkog pričvrsnog i spojnog pribora;
3) radovi na održavanju kolosečnih pragova;
4) radovi na održavanju kolosečnog zastora;
5) radovi na regulisanju koloseka po smeru i niveleti;
6) radovi na održavanju skretnica i drugih složenih kolosečnih konstrukcija;
7) radovi na održavanju putnih i pešačkih prelaza u nivou.
B) Mehanizovano održavanje gornjeg stroja železničkih pruga
Izvođenje radova na mehanizovanom održavanju gornjeg stroja železničkih pruga obavlja se upotrebom mehanizacije koja izvodi sledeće radove:
1) mašinsko rešetanje zastorne prizme;
2) mašinsko podbijanje pragova s regulisanjem smera i nivelete koloseka i skretnica;
3) mašinsko uređenje (planiranje) zastorne prizme;
4) dinamička stabilizacija koloseka i skretnica.
C) Održavanje donjeg stroja železničkih pruga
Održavanje donjeg stroja železničkih pruga obuhvata sledeće grupe radova:
1) održavanje zemljanog trupa i odvodnjavanja;
2) održavanje potpornih zidova, tunela, galerija, mostova i propusta;
3) održavanje staničnih objekata;
4) održavanje staničnih postrojenja.
D) Ostala održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga
Ostali radovi održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga su:
1) čišćenje trase od vegetacije, snega i leda;
2) hemijsko suzbijanje korova i grmlja;
3) uređenje bujica i zaštita od erozije;
4) održavanje objekata za zaštitu od površinskih voda, buke i klimatskih uticaja.