PRAVILNIK
O USLOVIMA ZA OBAVLJANJE POSLOVA ODRŽAVANJA GORNJEG I DONJEG STROJA ŽELEZNIČKIH PRUGA

("Sl. glasnik RS", br. 134/2020)

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju uslovi koji se odnose na stručnost, tehničku opremljenost i pokriće za građansku odgovornost koje ispunjavaju upravljač železničke infrastrukture (u daljem tekstu: upravljač) i drugi privredni subjekt (u daljem tekstu: drugi subjekt) koji je registrovan u Republici Srbiji i koji može obavljati poslove održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga.

Član 2

Uslovi koje ispunjavaju upravljač i drugi subjekt, za obavljanje poslova održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga, su:

1) da su osigurani kod osiguravajućeg društva za štetu koju bi obavljanjem delatnosti mogli učiniti naručiocu usluge;

2) da raspolažu potrebnim brojem kvalifikovanog osoblja u zavisnosti od vrste poslova na održavanju koje obavljaju, datih u Prilogu 1 - POSLOVI ODRŽAVANJA GORNJEG I DONJEG STROJA ŽELEZNIČKIH PRUGA, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (u daljem tekstu: Prilog 1);

3) da raspolažu odgovarajućom mehanizacijom, opremom, mernom opremom, alatima i uređajima u zavisnosti od vrste poslova na održavanju koje obavljaju, datih u Prilogu 1;

4) da je merna oprema kontrolisana u skladu sa propisom kojim se uređuju vrste merila koje podležu zakonskoj kontroli;

5) da poseduju spisak važećih propisa i standarda u skladu sa kojima se obavljaju poslovi na održavanju gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga.

Član 3

Upravljač i drugi subjekt koji obavljaju poslove održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga imaju u radnom odnosu sa punim radnim vremenom najmanje dva diplomirana građevinska inženjera, koji poseduju važeće licence za odgovornog izvođača radova, čiji opis delatnosti obuhvata izvođenje potrebnih radova na gornjem i donjem stroju železničkih pruga.

Upravljač i drugi subjekt imaju u radnom odnosu sa punim radnim vremenom najmanje jedno lice sa položenim stručnim ispitom za vođu pružnih radova.

Upravljač i drugi subjekt imaju u radnom odnosu sa punim radnim vremenom potreban broj operatera mašina za pružne radove.

Za izvođenje radova na regulaciji, sanaciji i uređenju bujičnih tokova, na podizanju protiverozionih, poljezaštitnih, snegozaštitnih i vetrozaštitnih pojaseva pored železničkih pruga, na sprovođenju bioloških i biološko-tehničkih mera i sl., upravljač i drugi subjekt po potrebi angažuju lice koje poseduje važeću licencu za odgovornog izvođača radova, čiji opis delatnosti obuhvata izvođenje radova na izgradnji objekata za uređenje bujica i zaštitu od erozije.

Upravljač i drugi subjekt, po potrebi angažuju neophodna stručna lica koja vrše održavanje staničnih postrojenja (kolskih vaga, postrojenja za snabdevanje vodom, kontrolnih tovarnih profila i jama za okretnice), u skladu sa uputstvom proizvođača.

Potreban broj ostalih zaposlenih ili lica angažovanih van radnog odnosa, kod upravljača i drugog subjekta, zavisi od planiranog obima i vrste radova na održavanju.

Član 4

Lica iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika, koja su u radnom odnosu kod upravljača i drugog subjekta, imaju najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima izgradnje ili održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga.

Lica iz člana 3. st. 2. i 3. ovog pravilnika, koja su u radnom odnosu kod upravljača i drugog subjekta, ispunjavaju zahteve u vezi sa stručnom osposobljenošću i zdravstvenom sposobnošću propisane zakonom kojim se uređuje bezbednost u železničkom saobraćaju.

Zavarivači i alumino-termijski zavarivači, zaposleni ili angažovani van radnog odnosa kod upravljača i drugog subjekta, poseduju važeće sertifikate za zavarivanje.

Zaposleni ili lica angažovana van radnog odnosa kod upravljača i drugog subjekta, koji ne podležu zahtevima u vezi sa stručnom osposobljenošću i zdravstvenom sposobnošću propisanim zakonom kojim se uređuje bezbednost u železničkom saobraćaju, obavljaju poslove na održavanju gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga samo uz nadzor vođe pružnih radova ili drugog lica koje ispunjava te zahteve.

Član 5

Upravljač i drugi subjekt koji obavljaju poslove održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga imaju u vlasništvu ili u zakupu, najmanje za vreme roka važenja sertifikata o ispunjenosti uslova za održavanje gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga, mehanizaciju, opremu, mernu opremu, alate i uređaje potrebne za obavljanje poslova datih u Prilogu 1, u zavisnosti od vrste poslova na održavanju koje obavljaju.

Mehanizacija koja je sastavni deo šinskih vozila ispunjava sve uslove propisane zakonom kojim se uređuje bezbednost u železničkom saobraćaju i zakonom kojim se uređuje interoperabilnost železničkog sistema.

Član 6

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o uslovima za vršenje poslova održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga ("Službeni glasnik RS", broj 61/16).

Član 7

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1.

POSLOVI ODRŽAVANJA GORNJEG I DONJEG STROJA ŽELEZNIČKIH PRUGA

A) Radovi na održavanju gornjeg stroja železničkih pruga

Radovi na održavanju gornjeg stroja železničkih pruga dele se na grupe prema predmetu održavanja:

1) radovi na održavanju šina;

2) radovi na održavanju kolosečnog i skretničkog pričvrsnog i spojnog pribora;

3) radovi na održavanju kolosečnih pragova;

4) radovi na održavanju kolosečnog zastora;

5) radovi na regulisanju koloseka po smeru i niveleti;

6) radovi na održavanju skretnica i drugih složenih kolosečnih konstrukcija;

7) radovi na održavanju putnih i pešačkih prelaza u nivou.

B) Mehanizovano održavanje gornjeg stroja železničkih pruga

Izvođenje radova na mehanizovanom održavanju gornjeg stroja železničkih pruga obavlja se upotrebom mehanizacije koja izvodi sledeće radove:

1) mašinsko rešetanje zastorne prizme;

2) mašinsko podbijanje pragova s regulisanjem smera i nivelete koloseka i skretnica;

3) mašinsko uređenje (planiranje) zastorne prizme;

4) dinamička stabilizacija koloseka i skretnica.

C) Održavanje donjeg stroja železničkih pruga

Održavanje donjeg stroja železničkih pruga obuhvata sledeće grupe radova:

1) održavanje zemljanog trupa i odvodnjavanja;

2) održavanje potpornih zidova, tunela, galerija, mostova i propusta;

3) održavanje staničnih objekata;

4) održavanje staničnih postrojenja.

D) Ostala održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga

Ostali radovi održavanja gornjeg i donjeg stroja železničkih pruga su:

1) čišćenje trase od vegetacije, snega i leda;

2) hemijsko suzbijanje korova i grmlja;

3) uređenje bujica i zaštita od erozije;

4) održavanje objekata za zaštitu od površinskih voda, buke i klimatskih uticaja.