PRAVILNIK
O ODRŽAVANJU SIGNALNO-SIGURNOSNIH UREĐAJA

("Sl. glasnik RS", br. 136/2020)

I. Uvodne odredbe

Predmet uređivanja

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se način i rokovi održavanja signalno-sigurnosnih uređaja.

Oblast primene

Član 2

Signalno-sigurnosni uređaji i njihovi delovi, u smislu ovog pravilnika, su:

1) skretnička (iskliznička) postavna sprava;

2) svetlosni signali;

3) šinska strujna kola;

4) detektor točka;

5) pružni deo autostop uređaja;

6) brojači osovina;

7) stanični relejni signalno-sigurnosni uređaji;

8) uređaji automatskog pružnog bloka;

9) uređaji za osiguranje putnih prelaza;

10) elektronske postavnice;

11) uređaji telekomande saobraćaja (u daljem tekstu: TK-uređaji);

12) signalni kablovi i kablovski pribor;

13) mehanički signalno-sigurnosni uređaji;

14) uređaji na spuštalici ranžirne stanice;

15) ostali signalno-sigurnosni uređaji (uređaji za grejanje skretnica, grejači skretnica, uređaji za nadzor itd.).

Značenje izraza

Član 3

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) ispravno stanje uređaja je stanje u kome na uređaju nema detektovanih smetnji ni kvarova;

2) kvar je tehnička neispravnost koja dovodi do prestanka rada uređaja ili pojedinog njegovog dela;

3) MMI je interfejs između čoveka i mašine sa odgovarajućim uređajima za unos podataka i prikaz stanja;

4) smetnja je tehnička neispravnost uređaja koja ne ugrožava njegov dalji rad;

5) stanje uređaja opasno po bezbednost saobraćaja podrazumeva:

(1) nepravilno kontrolisanje položaja stanja skretnica, putnih prelaza, itd.;

(2) obrazovanje nepravilnog puta vožnje pri pravilnom rukovanju postavnicom;

(3) nepravilno pokazivanje signalnog znaka;

(4) nepravilno razrešenje puta vožnje u celosti ili delimično;

(5) neuključenje ili nepravovremeno uključenje putnog prelaza;

6) telekomanda saobraćaja (TK) je uređaj kojim se iz jednog centra vrši daljinsko upravljanje i nadzor nad signalno-sigurnosnim uređajima na jednoj ili više deonica pruge;

7) cilj održavanja signalno-sigurnosnih uređaja je obezbeđivanje njihovog sigurnog, pouzdanog i pravilnog funkcionisanja;

8) redovno održavanje je skup aktivnosti koje se unapred planiraju i ponavljaju u određenom vremenskom periodu;

9) praćenje stanja signalno-sigurnosnih uređaja je neprekidan proces koji vrše zaposleni koji rukuju signalno-sigurnosnim uređajima i zaposleni koji učestvuju u održavanju signalno-sigurnosnih uređaja, u cilju utvrđivanja njihove upotrebljivosti i ispravnosti;

10) vanredno održavanje signalno-sigurnosnih uređaja je održavanje koje se vrši u cilju otklanjanja smetnji i kvarova nastalih na uređaju.

II. Opšte odredbe o održavanju signalno-sigurnosnih uređaja

Član 4

Održavanje može biti redovno i vanredno.

1. Redovno održavanje

Član 5

Redovno održavanje obuhvata:

1) praćenje stanja signalno-sigurnosnih uređaja;

2) redovne preglede;

3) periodično ispitivanje i merenje parametara signalno-sigurnosnog uređaja.

Praćenje stanja

Član 6

Zaposleni koji rukuju signalno-sigurnosnim uređajima, kao i zaposleni koji učestvuju u održavanju signalno-sigurnosnih uređaja, neprekidno prate stanje signalno-sigurnosnih uređaja u cilju utvrđivanja njihove upotrebljivosti i ispravnosti.

Redovni pregled

Član 7

Svi signalno-sigurnosni uređaji se najmanje jednom u 60 dana vizuelno pregledaju i na njima se otklanjaju svi primećeni nedostaci.

Periodično ispitivanje i merenje

Član 8

Svi signalno-sigurnosni uređaji se funkcionalno ispituju najmanje jednom u dve godine, ukoliko ovim pravilnikom ili uputstvom proizvođača nije određen kraći rok. Tom prilikom vrši se merenje parametara uređaja i, po potrebi, njihovo podešavanje u dozvoljenim granicama.

2. Vanredno održavanje

Član 9

Vanredno održavanje ima prioritet u odnosu na redovno održavanje uređaja.

Radnici koji rade na održavanju, pristupaju otklanjanju smetnje ili kvara na signalno-sigurnosnom uređaju u roku od dva sata od prijema obaveštenja o smetnji ili kvaru.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, u slučaju teško pristupačnih mesta, loših vremenskih uslova i slično, vreme pristupanja otklanjanju smetnje može iznositi do četiri sata od prijema obaveštenja o smetnji ili kvaru.

3. Mere bezbednosti pri održavanju

Član 10

Pre početka radova na održavanju signalno-sigurnosnih uređaja, radnik održavanja se javlja nadležnom otpravniku vozova, odnosno dispečeru telekomande na pruzi sa telekomandom i obaveštava ga o vrsti radova koje će izvoditi i potrebnim isključenjima uređaja.

Ukoliko se za izvršenje radova iz stava 1. ovog člana zahteva isključenje signalno-sigurnosnih uređaja, zatvor koloseka ili pruge ili isključenje napona električne vuče, koje će trajati duže od osam sati, traži se u pisanoj formi odobrenje od nadležne službe upravljača železničke infrastrukture.

U slučaju kada na signalno-sigurnosnom uređaju nastane stanje opasno po bezbednost saobraćaja, uređaj se hitno isključuje iz pogona i o tome izveštava nadležni otpravnik vozova, odnosno dispečer telekomande na pruzi sa telekomandom.

Posle otklanjanja nedostataka i dovođenja signalno-sigurnosnog uređaja u ispravno stanje, kao i posle funkcionalnog ispitivanja signalno-sigurnosnog uređaja, radnik na održavanju o tome obaveštava nadležnog otpravnika vozova, odnosno dispečera telekomande na pruzi sa telekomandom.

Radnik na održavanju u toku rada ne radi na signalno-sigurnosnim uređajima koji su obuhvaćeni obezbeđenim putem vožnje, manevarskom ili ranžirnom vožnjom, kao i na drugim delovima signalno-sigurnosnih uređaja koji učestvuju u realizaciji date vožnje dok traje obezbeđenje puta vožnje.

U slučaju iz stava 5. ovog člana, radnik na održavanju može neposredno da prati rad spoljnih i unutrašnjih signalno-sigurnosnih uređaja i njihovih delova za vreme dok je obezbeđen put vožnje.

Na elektrificiranim prugama radnik na održavanju tokom rada preduzima sve neophodne mere zaštite od negativnog i po život opasnog uticaja struje vuče.

Prilikom zamene skretnica i ostalih kolosečnih delova, radnik na održavanju isključuje iz pogona signalno-sigurnosne uređaje ili pojedine njihove delove čiji bi rad mogao ugroziti bezbednost saobraćaja ili ljudi kao i izazivanje materijalne štete.

Signalno-sigurnosni uređaji ili pojedini njihovi delovi ponovo se uključuju u rad posle završetka radova iz stava 8. ovog člana, izveštaja podnetog u pisanoj formi da su predviđeni radovi na železničkoj infrastrukturi završeni i posle funkcionalnog i sigurnosnog pregleda i ispitivanja rada signalno-sigurnosnog uređaja.

III. Održavanje pojedinih signalno-sigurnosnih uređaja

1. Redovno održavanje skretničkih postavnih sprava

Redovni pregled

Član 11

Pri redovnom pregledu skretničke postavne sprave proverava se:

1) da li je skretnička postavna sprava dobro vezana za skretnicu;

2) da li lako funkcioniše pri prebacivanju i pritvrđivanju skretnice u njenom krajnjem položaju;

3) da li je čista, suva i ispravno podmazana;

4) da li je kućište skretničke postavne sprave zaključano bravom za zaključavanje iste.

Periodična ispitivanja i merenja

Član 12

Najmanje jednom godišnje vrši se periodično ispitivanje i merenje svih skretničkih postavnih sprava i tom prilikom se vrši kontrola sila postavljanja i sila frikcije, a po potrebi i merenje veličine struja i napona na elektromotorima.

Skretnička postavna sprava pravilno funkcioniše ako se pri periodičnom ispitivanju i merenju utvrdi:

1) da se pri prekretanju skretnice osigurane skretničkom postavnom spravom hod skretnice ne završava i u postavnici ne dobija kontrola da je skretnica ispravno postavljena ako se između jezička skretnice i naležne šine, na mestu gde se postavna sprava vezuje za jezičak, postavi metalna ploča debljine preko 4 mm. Neophodno je da ovaj uslov bude zadovoljen za oba krajnja položaja ovako osigurane skretnice;

2) da se kod skretničkih postavnih sprava na spuštalici ranžirne stanice hod skretnice ne završava i ne dobija se kontrola da je skretnica ispravno postavljena ukoliko se između jezička skretnice i naležne šine, na mestu gde se vezuje skretnička postavna sprava za jezičak, prilikom prekretanja skretnice stavi metalna pločica veće debljine od one koju određuje proizvođač skretničkih postavnih sprava;

3) da ako se prilikom prekretanja skretnice na spuštalici ranžirne stanice ne dobije kontrola da je skretnica ispravno postavljena, skretnička sprava će kod automatskog režima postavljanja skretnica automatski vratiti skretnicu u prvobitni položaj;

4) da hod skretnice odgovara hodu skretničke postavne sprave;

5) da pokazivači na postavnici odgovaraju položaju skretnice i skretničke postavne sprave na terenu;

6) da je kretanje skretničke postavne sprave ravnomerno, bez trzanja i bez međusobnog zadiranja njenih pokretnih delova;

7) da kontakti skretničke postavne sprave za kontrolu krajnjih položaja skretnice sigurno funkcionišu;

8) da vreme potrebno za prebacivanje skretnica ugrađenih na spuštalici ranžirne stanice iznosi najviše 0,8 sekundi;

9) da vreme potrebno za prebacivanje duplih ukrsnih skretnica (engleske skretnice) iznosi najviše šest sekundi;

10) da vreme potrebno za prebacivanje sporohodnih skretnica nije veće od šest sekundi;

11) da vreme potrebno za prebacivanje ostalih skretnica nije veće od četiri sekunde;

12) da je otpor izolacije izolovanih sastava postavnih i kontrolnih poluga na skretničkoj postavnoj spravi u uslovima najveće vlažnosti veći od 50 Ω;

13) da se postavna sprava ne stavlja u pokret kada je na postavnici data komanda za normalno prekretanje odnosne skretnice ako je zauzet kontrolisani odsek skretnice koja je opremljena skretničkom postavnom spravom sa električnim pogonom, sem kod njenog prinudnog prekretanja;

14) da se prebacivanje skretnice ne prekida ako je skretnička postavna sprava posle date komande počela pokretanje radi prebacivanja skretnice, a posle toga kontrolisani odsek ove skretnice bude zauzet.

Ispitivanja i merenja skretničke postavne sprave posle drugih radova na skretnici

Član 13

Skretnička postavna sprava se posebno ispituje i premerava posle svih većih radova na skretnici (zamena metalnih delova skretnice, zamena skretničkog polužja, zamena skretničkih pragova, podbijanje koloseka u zoni skretnice i dr.).

2. Redovno održavanje svetlosnih signala

Periodično ispitivanje i merenje

Član 14

Funkcionisanje i vidljivost svetlosnih signala proverava se najmanje jednom godišnje, kako u dnevnim, tako i u noćnim uslovima.

Svetlosni signali pravilno funkcionišu ako se pri periodičnom ispitivanju i merenju utvrdi:

1) da svetlosni signali stalno pokazuju signalne znake koji odgovaraju datim komandama, a da kontrola pokazivanja signala na staničnoj i centralnoj postavnici odgovara stanju na signalu;

2) da jačina struje u signalnom strujnom kolu nije veća od nazivne ni onda kada je redovni, odnosno pomoćni izvor struje pri najvećem naponu;

3) da je ventilacija i hlađenje kućišta svetiljke ispravno;

4) da je unutrašnjost signalne svetiljke suva.

Neprekidno se održava vidljivost svetlosnih signala sa daljine utvrđene propisom kojim se uređuju vrste signala, signalnih oznaka i oznaka na pruzi.

Pravilno funkcionisanje glavnih svetlosnih signala

Član 15

Glavni svetlosni signali su ispravni:

1) ako glavni signal dozvoljava dalju vožnju, pa se iz ležišta izvadi sijalica ili prekine strujno kolo "LED" signalnog modula ostvarenog signalnog znaka, automatski se uključuje sijalica ili "LED" signalni modul za stroži signalni pojam u bezbedonosnom smislu (zeleno-žuto, žuto-crveno). Ova promena signalnih znakova na signalu se prikazuje i alarmom objavljuje na staničnoj i centralnoj postavnici;

2) ako glavni signal pokazuje signalni znak "Stoj", a strujno kolo glavnog vlakna sijalice ili "LED" signalnog modula za crvenu svetlost se prekine, na signalu se automatski preusmeruje napajanje crvene svetiljke preko pomoćnog vlakna ili pomoćnog strujnog kola "LED" signalnog modula. Ova promena na signalu se prikazuje i alarmom objavljuje na staničnoj i centralnoj postavnici;

3) ako glavni signal pokazuje signalni znak "Stoj", pa dođe do prekida strujnog kola pomoćnog vlakna sijalice ili pomoćnog strujnog kola "LED" signalnog modula za crvenu svetlost, takva smetnja se prikazuje i alarmom objavljuje na staničnoj i centralnoj postavnici.

Pravilno funkcionisanje predsignala i ponavljača predsignalisanja

Član 16

Svetlosni predsignali su ispravni ako:

1) predsignal pokazuje signalni znak "Očekuj Slobodno" ili signalni znak "Očekuj ograničenje brzine", pa se izvadi iz ležišta sijalica svetiljke za zelenu svetlost ili prekinu strujna kola "LED" signalnog modula za zelenu svetlost, automatski se uključuje sijalica svetiljke za žutu svetlost ili strujno kolo "LED" signalnog modula za žutu svetlost, što se pokazuje na staničnoj i centralnoj postavnici;

2) predsignal pokazuje signalni znak "Očekuj Stoj", tj. ako je uključena sijalica svetiljke za žutu svetlost ili "LED" signalni modul za žutu svetlost, pa se sijalica za žutu svetlost izvadi iz ležišta ili dođe do prekida strujnih kola "LED" signalnog modula za žutu svetlost, predsignal ostaje neosvetljen i to se alarmira i pokazuje na staničnoj i centralnoj postavnici;

3) ponavljač predsignalisanja pokazuje signalni znak "Glavni signal pokazuje Slobodno" ili signalni znak "Glavni signal pokazuje ograničenje brzine", pa se izvadi sijalica svetiljke za zelenu svetlost ili prekinu strujna kola "LED" signalnog modula za zelenu svetlost, automatski se uključuje sijalica svetiljke za žutu svetlost ili "LED" signalni modul za žutu svetlost, što se pokazuje i na staničnoj i centralnoj postavnici;

4) ponavljač predsignalisanja pokazuje signalni znak "Glavni signal pokazuje Slobodno" ili signalni znak "Glavni signal pokazuje ograničenje brzine" ili signalni znak "Glavni signal pokazuje Stoj", pa se izvadi sijalica svetiljke za belu svetlost ili prekinu strujna kola "LED" signalnog modula za belu svetlost, automatski se gase sijalice ostalih svetiljki ili ostalih "LED" signalnih modula, tako da ponavljač predsignalisanja ostaje neosvetljen. Pojava ovog stanja na staničnoj i centralnoj postavnici manifestuje se gašenjem odgovarajućeg pokazivača za ponavljač predsignalisanja;

5) ponavljač predsignalisanja koji pokazuje signalni znak "Glavni signal pokazuje Stoj", pa se izvadi sijalica svetiljke za žutu svetlost ili prekinu strujna kola "LED" signalnog pojma za žutu svetlost, to se pokazuje na staničnoj i centralnoj postavnici.

Pravilno funkcionisanje pokazivača i pretpokazivača

Član 17

Pokazivači i pretpokazivači su ispravni ako se:

1) vađenjem jedne sijalice ili "LED" signalnog modula iz jednog strujnog kola pokazivača još uvek raspoznaje prvobitna slika pokazivača;

2) vađenjem po jedne sijalice ili "LED" signalnog modula iz svakog strujnog kola pokazivača, za vreme dok je on aktiviran, znak pokazivača ugasi.

3. Redovno održavanje šinskih strujnih kola

Član 18

Redovno održavanje šinskih strujnih kola obuhvata održavanje svih njegovih sastavnih delova (priključnih užadi, prespoja, preveza, uzemljenja, napojnog i relejnog dela), kao i održavanje parametara šinskog strujnog kola u dozvoljenim granicama.

Priključni spojevi se čvrsto vezuju za šine tako da prelazni otpor spojeva bude što manji.

Periodična ispitivanja i merenja šinskih strujnih kola

Član 19

Provera električnih parametara šinskih strujnih kola i njihovo podešavanje, kao i električnih parametara pripadajućih izolovanih sastava, vrši se najmanje jednom u šest meseci.

Prilikom provera iz stava 1. ovog člana, potrebno je ispitati da li dolazi do sigurnog zauzeća šinskog strujnog kola kada se kratko spoji neki od njegovih pripadajućih izolovanih sastava.

Otpor izolacije izolovanog sastava, u uslovima najveće vlažnosti, ne može biti manji od 50 Ω.

4. Redovno održavanje detektora točka

Član 20

Prilikom redovnog održavanja proverava se da li su svi delovi detektora točka čvrsto vezani za šinu i neoštećeni.

Neophodno je da rastojanje između šine i detektora točka koje je odredio proizvođač uvek bude u dozvoljenim granicama.

Periodična ispitivanja i merenja

Član 21

Najmanje jednom u 90 dana vrše se sva podešavanja i merenja na detektoru točka prema uputstvu proizvođača i proverava da li detektor sigurno i pouzdano registruje svaku osovinu pri prelazu šinskog vozila preko njega.

5. Redovno održavanje pružnog dela auto-stop uređaja

Član 22

Redovno održavanje pružnog dela auto-stop uređaja obuhvata sledeće aktivnosti:

1) svaka dva meseca na pružnom delu auto-stop uređaja se proverava:

(1) da uređaj nije mehanički oštećen;

(2) da se uređaj nalazi na propisanom rastojanju u odnosu na bližu šinu;

(3) da se uređaj nalazi na propisanoj visini u odnosu na bližu šinu;

(4) da ne postoje oštećenja na pričvrsnom priboru;

(5) da ne postoje oštećenja na kablu, zaštitnom crevu, kablovskim uvodnicama;

2) svakih šest meseci se specijalnim instrumentom za merenje kontroliše ispravnost pružnog auto-stop uređaja pri delovanju signala učestanosti:

(1) 500 Hz;

(2) 1.000 Hz;

(3) 2.000 Hz.

3) jednom godišnje vrši se provera funkcionalne ispravnosti pružnog dela auto-stop uređaja vozilom sa ugrađenim lokomotivskim delom auto-stop uređaja.

6. Redovno održavanje uređaja brojača osovina

Član 23

Najmanje jednom u 90 dana proverava se da li prilikom prelaska bandaža točka preko brojačkog mesta (detektora točka) uređaj brojača osovina sigurno i pouzdano ubrojava, odnosno odbrojava svaku osovinu.

Najmanje jednom godišnje vrše se sva merenja i izmereni parametri podešavaju u propisanim granicama, prema uputstvu proizvođača.

7. Redovno održavanje staničnih relejnih signalno-sigurnosnih uređaja

Član 24

Redovno održavanje staničnog relejnog signalno-sigurnosnog uređaja obuhvata:

1) održavanje komandnog stola relejnog staničnog signalno-sigurnosnog uređaja i ekranskog prikaza MMI;

2) održavanje relejnog dela staničnog signalno-sigurnosnog uređaja;

3) održavanje napojnog dela staničnog signalno-sigurnosnog uređaja;

4) održavanje prostorija za smeštaj staničnih signalno-sigurnosnih uređaja.

Periodična ispitivanja

Član 25

Stanični signalno-sigurnosni uređaj se najmanje jednom godišnje, ako ovim pravilnikom nije drugačije propisano, detaljno funkcionalno ispituje i proverava da li se sve projektovane komande sigurno i pouzdano izvršavaju, uz ispunjenje svih sigurnosnih kriterijuma postavljenih projektom, kao i da li su svi izmereni parametri u zadatim granicama.

Redovno održavanje komandnog stola i ekranskog prikaza MMI

Član 26

Komandni sto je ispravan ako se pri redovnom održavanju utvrdi:

1) da svi komandni i pokazni elementi na komandnom stolu pravilno funkcionišu, da stanje uređaja odgovara datim komandama sa komandnog stola i stanju pokaznih elemenata na komandnom stolu;

2) da su tasteri i menjači na komandnom stolu lako pokretljivi, da je njihovo vraćanje u prvobitni položaj sigurno, a da kontakti na menjačima i tasterima sigurno i pouzdano uspostavljaju strujne veze;

3) da se sve date komande sa komandnog stola izvršavaju sigurno i pouzdano, a tasteri za pokretanje skretnica čiji izolovani odseci pokazuju zauzeće, tasteri pozivnih signala, kao i ostali tasteri koji se izuzetno koriste, a njihovo nepravilno korišćenje može da dovede do ugrožavanja saobraćaja, ukoliko nemaju brojače kojima se registruje njihova upotreba, plombiraju se;

4) da su električne bravice bilo da se nalaze u komandnom stolu ili u posebnim ključevnim ormarima na terenu, uvek plombirane kod signalno-sigurnosnih uređaja sa ključevnom zavisnošću, kada je predviđeno prinudno vađenje ključeva skretničkih brava. Prinudno vađenje ključa skretničke brave iz električne bravice može se izvesti samo ukoliko se prethodno plombe na električnoj bravici raskinu;

5) da su kablovski priključci i unutrašnje ožičenje komandnog stola izvedeni sigurno i pouzdano;

6) da je komandni sto plombiran ili pouzdano zaključan;

7) da su ispunjeni svi zahtevi koje je proizvođač dao u tehničkim uslovima i da su izmereni parametri u zadatim granicama.

Ekranski prikaz MMI održava se prema uputstvu proizvođača.

Redovno održavanje relejnog dela staničnog signalno-sigurnosnog uređaja

Član 27

Relejni deo staničnog signalno-sigurnosnog uređaja održava se tako da besprekorno funkcioniše i pouzdano izvršava sve projektovane komande, uz ispunjavanje postavljenih sigurnosnih zahteva.

Relejni deo staničnog signalno-sigurnosnog uređaja je ispravan ako se pri redovnom pregledu i kontroli rada utvrdi:

1) da svi releji čvrsto leže na svojim mestima i njihovi kontakti pouzdano prekidaju, odnosno uspostavljaju strujna kola zavisno od datih komandi;

2) da su u stanicama gde su uređaji izvedeni u vidu relejnih grupa, grupe plombirane na onim mestima koja su za to predviđena i čvrsto leže na relejnim ramovima;

3) da su u stanicama gde su uređaji izvedeni u slobodnom šemiranju, ispravni ostali elementi: otpornici, kondenzatori, transformatori, diode, žičane forme, priključne kleme, letovi itd.;

4) da su u stanicama u kojima na otvorenom prostoru postoje ranžirni ormari za lokalno postavljanje skretnica i iskliznica ili lokalni postavljači za putne prelaze, isti dobro zaptiveni, suvi, zaključani ili plombirani ukoliko je to predviđeno;

5) da su u stanicama gde postoji ključevna zavisnost signala i puta vožnje, ispunjeni sledeći uslovi:

(1) da signal ne može pokazivati da je dozvoljena dalja vožnja ako sve skretnice i iskliznice u putu vožnje i u bočnoj zaštiti ovog puta vožnje nisu u pravilnom položaju;

(2) da su svi ključevi skretničkih brava blokirani u ormanima ključevne zavisnosti ili u komandnom stolu sve dok signal koji je sa njima u zavisnosti dozvoljava dalju vožnju;

6) da su ispunjeni svi drugi zahtevi koje je proizvođač naveo u tehničkim uslovima i da su izmereni parametri u zadatim granicama.

Redovno održavanje napojnog dela staničnog signalno-sigurnosnog uređaja

Član 28

Neophodno je da napojni deo staničnog signalno-sigurnosnog uređaja pouzdano napaja odgovarajuće električne potrošače.

Ispravnost napojnog dela staničnog signalno-sigurnosnog uređaja potvrđuje se ako se prilikom redovnog pregleda i kontrole njegovog rada utvrdi:

1) da su svi strujni osigurači originalni, tj. da odgovaraju jačini nazivne struje električnog kola, koje štite od preopterećenja;

2) da su svi elementi i komponente čvrsto povezani;

3) da se ne pregrevaju primenjeni elementi i komponente;

4) da kontrolnici napona i struje ispravno funkcionišu;

5) da je akumulatorska baterija dobro nalivena, čista i suva, da su napon i gustina elektrolita po ćelijama u dozvoljenim granicama odstupanja od odgovarajućih nazivnih vrednosti, da su priključne kleme dobro pritegnute, odnosno zavarene i da nisu oksidisale;

6) da je dizel-agregat ispravan, tj. da pri nestanku glavnog napajanja preuzima napajanje staničnog signalno-sigurnosnog uređaja automatski ili posebnom komandom, kako je to predviđeno projektom i da pritom daje potrebne napone u dozvoljenim granicama odstupanja u odnosu na odgovarajuće nazivne vrednosti;

7) da su ispunjeni svi drugi zahtevi koje je proizvođač naveo u tehničkim uslovima i da su izmerene veličine u zadatim granicama.

Redovno održavanje prostorija za smeštaj staničnih signalno-sigurnosnih uređaja

Član 29

Prostorije za smeštaj unutrašnjih delova staničnog signalno-sigurnosnog uređaja održavaju se čistim i suvim i u njima se obezbeđuju projektom zahtevani klimo-tehnički uslovi.

Pod u prostorijama iz stava 1. ovog člana prekriva se elektro izolacionim materijalom podesnim za jednostavno održavanje.

Prostorije iz stava 1. ovog člana zaključavaju se, a ključevi plombiraju u kancelariji otpravnika vozova, ukoliko upravljač železničke infrastrukture nije odredio drugačije.

8. Redovno održavanje elektronske postavnice

Član 30

Elektronska postavnica i svi njeni sastavni delovi, kao i prateća računarska oprema, održavaju se na način i u rokovima koje je odredio proizvođač.

9. Redovno održavanje uređaja automatskog pružnog bloka

Član 31

Redovno održavanje uređaja automatskog pružnog bloka obuhvata održavanje:

1) relejnog i napojnog dela uređaja u blok kućicama;

2) prostornih signala;

3) izolovanih šinskih strujnih kola bloka (izolovani odsek);

4) uređaja brojača osovina.

Periodični pregledi i provere

Član 32

Jednom godišnje, prilikom pregleda i provere rada uređaja automatskog pružnog bloka, potrebno je kontrolisati i obezbediti:

1) da svi prostorni signali pokazuju pravilne signalne znake koji odgovaraju datim komandama;

2) da uređaji za promenu smera vožnje u oba pravca sigurno funkcionišu;

3) da promenu smera vožnje može izvršiti stanica koja poseduje smer;

4) da su ormari i blok-kućice kod prostornih signala pouzdano zaključani i dobro zaptiveni protiv prodiranja vlage i prašine;

5) da su svi elementi u ormarima i blok-kućicama kod prostornih signala dobro pritvrđeni i da sigurno funkcionišu;

6) da su kleme spojnih vodova dobro pritegnute a lemljeni nastavci na kablovima ispravni;

7) da su strujni osigurači ispravni i da odgovaraju nazivnim vrednostima naznačenim u šemama odnosnih strujnih kola;

8) da su akumulatorske baterije u ispravnom stanju, prema uputstvu proizvođača;

9) da jačina struje u strujnim kolima sijalica ili "LED" signalnih modula prostornih signala nije veća od nazivne jačine;

10) da kada prostorni signal pokazuje signalni znak "Stoj", pozadnji signal pokazuje signalni znak "Oprezno, očekuj Stoj";

11) da kada se napravi kratka veza na prostornom izolovanom šinskom strujnom kolu bloka (izolovani odsek) ili zauzeće na brojačkom odseku, pozadnji prostorni signal pokazuje signalni znak "Stoj" a prostorni signal ispred ovog signala pokazuje signalni znak "Oprezno, očekuj Stoj";

12) da kada se napravi kratka veza na prostornom izolovanom šinskom strujnom kolu bloka (izolovani odsek) ili zauzeće na brojačkom odseku pa se na prostornom signalu, koji stoga pokazuje signalni znak "Stoj", crvena sijalica izvadi iz ležišta ili prekinu strujna kola "LED" signalnog modula za crvenu svetlost, pozadnji signal pokazuje signalni znak "Stoj", iako prostorni odsek koji pozadnji signal redovno štiti nije zauzet. Ovaj slučaj pokazuje se alarmom na postavnici;

13) da na relejnim ramovima svi releji čvrsto leže na svojim mestima, da njihovi kontakti pouzdano prekidaju i uspostavljaju strujna kola saglasno projektnoj dokumentaciji, kao i da su relejne grupe uredno plombirane.

10. Redovno održavanje uređaja za osiguranje putnog prelaza u nivou

Član 33

Redovno održavanje uređaja za osiguranje putnih prelaza u nivou obuhvata:

1) održavanje postavnih sprava branika i njihovih sastavnih delova;

2) održavanje drumskih svetlosnih signala na putnom prelazu;

3) održavanje uključno/isključnih elemenata putnog prelaza;

4) održavanje kontrolnih svetlosnih signala na pruzi;

5) održavanje komandno-kontrolnog i napojnog dela uređaja.

Periodična ispitivanja

Član 34

Ispitivanje funkcionalne ispravnosti uređaja za osiguranje putnog prelaza u nivou i njegovih sastavnih delova vrši se najmanje jednom u šest meseci.

Redovno održavanje polubranika/branika i njihovih postavnih sprava

Član 35

Pri redovnom održavanju polubranika/branika i njihovih postavnih sprava proverava se:

1) da postavni mehanizam polubranika/branika pravilno funkcioniše;

2) da su svi njegovi sastavni delovi podmazani i ispravni;

3) da kućište postavne sprave stoji vertikalno i stabilno je pričvršćeno za temelj;

4) da polubranik/branik i postavna sprava ne ulazi u slobodan profil pruge;

5) da su polubranici/branici pravilno obojeni i uočljivi;

6) da su svetlosni pokazivači na polubraniku/braniku ispravni.

Redovno održavanje putnih svetlosnih signala na putnom prelazu

Član 36

Pri redovnom održavanju putnih svetlosnih signala na uređaju putnog prelaza proverava se:

1) da li kod vađenja sijalica crvene svetlosti ili prekida strujnih kola "LED" signalnog modula, kada je uređaj putnog prelaza aktiviran, dolazi do pojave kvara na uređaju putnog prelaza;

2) da li se informacija o pojavi smetnje ili kvara na putnom svetlosnom signalu prenosi u službeno mesto u kome postoji kontrola stanja putnog prelaza;

3) da li su ploče i stubovi putnih svetlosnih signala putnog prelaza pravilno postavljene u odnosu na put i pravilno obojene;

4) da li zvono na putnom prelazu ispravno funkcioniše.

Redovno održavanje uključno/isključnih elemenata putnog prelaza

Član 37

Pri redovnom održavanju uključnih/isključnih elemenata za aktiviranje/deaktiviranje uređaja putnog prelaza proverava se da li isti pravilno funkcionišu, da li su postavljeni u odnosu na šinu na propisan način, kao i da li su kablovi i priključni pribor u pravilnom i ispravnom stanju.

Ukoliko se radi o magnetnim, elektromagnetnim, elektronskim ili mehaničkim uključnim/isključnim elementima, proverava se da li je rastojanje uključnih/isključnih elemenata od šine u vrednostima koje je proizvođač preporučio, kao i da li je prostor oko uključnih/isključnih elemenata očišćen od zemlje i tucanika.

Redovno održavanje kontrolnih signala

Član 38

Pri redovnom održavanju kontrolnih signala proverava se:

1) da li su kontrolni signali pravilno označeni;

2) vidljivost signala;

3) uzemljenje signala;

4) ispravnost signalnih svetiljki;

5) da li kontrolni signal pokazuje propisane signalne znake u slučajevima:

(1) ispravnog rada uređaja putnog prelaza;

(2) prilikom pojave smetnji ili kvara na uređaju putnog prelaza.

Redovno održavanje komandno-kontrolnog i napojnog dela uređaja putnog prelaza

Član 39

Pri redovnom održavanju komandno-kontrolnog dela uređaja putnog prelaza, proverava se:

1) da li kod uključenog uređaja za osiguranje putnog prelaza, kada se prekine strujno kolo za kontrolu celovitosti branika/polubranika, dolazi do signalisanja pojave kvara;

2) da li kod uključenog uređaja za osiguranje putnog prelaza, kada postoji zavisnost pokazivanja prostornog signala koji štiti prostorni odsek na kome se nalazi putni prelaz od stanja uređaja za osiguranje putnog prelaza, u slučaju prekida strujnog kola za kontrolu celovitosti branika/polubranika dolazi do promene pokazivanja na prostornom signalu sa signalnog znaka koji dozvoljava dalju vožnju na signalni znak koji zabranjuje dalju vožnju;

3) da li kod uključenog uređaja za osiguranje putnog prelaza sa kontrolnim pružnim signalima, kada se prekine strujno kolo za kontrolu celovitosti branika/polubranika, dolazi do promene pokazivanja na kontrolnom pružnom signalu sa signalnog znaka "Uređaj na putnom prelazu ispravan" na signalni znak "Uređaj na putnom prelazu u kvaru";

4) da li kod uključenog uređaja za osiguranje putnog prelaza, kada se prekine strujno kolo za kontrolu celovitosti branika/polubranika, dolazi do signalisanja kvara u službenom mestu u kome se vrši kontrola stanja putnog prelaza;

5) da li su akumulatorske baterije dobro nalivene, čiste i suve, da su napon i gustina elektrolita po ćelijama u dozvoljenim granicama odstupanja od odgovarajućih nazivnih vrednosti, da su priključne kleme dobro pritegnute, odnosno zavarene i da nisu oksidisale;

6) da li je napojni deo uređaja ispravan.

11. Redovno održavanje TK-uređaja

Član 40

Redovno održavanje TK-uređaja obuhvata:

1) održavanje centralnog dela uređaja telekomande saobraćaja;

2) održavanje svetlosnog panoa ili monitora TK-uređaja;

3) održavanje perifernih delova TK-uređaja (satelita u stanicama);

4) održavanje napojnog dela TK-uređaja;

5) održavanje spojnih puteva centralnog dela TK-uređaja sa perifernim delovima - satelitima;

6) održavanje prostorija u kojima su smešteni TK-uređaji.

Ispravnost TK-uređaja

Član 41

TK-uređaj smatra se ispravnim ako se pri redovnom pregledu i kontroli njegovog rada utvrdi:

1) da se komande poslate perifernim delovima - satelitima u stanicama ispravno formiraju u centralnom delu uređaja;

2) da se komande poslate stanicama sigurno prenose do perifernih delova - satelita;

3) da se kontrole o stanju staničnog signalno-sigurnosnog uređaja verodostojno prenose do svetlosnog panoa ili monitora u TK centru.

12. Redovno održavanje signalnih kablova i kablovskog pribora

Član 42

Redovno održavanje signalnih kablova i kablovskog pribora obuhvata:

1) održavanje kablovske trase i oznaka na trasi podzemnog kabla;

2) održavanje poklopaca na šahtovima kanalizacije;

3) održavanja uporišta i nosača vazdušnog kabla;

4) održavanja prostorija u kojima se nalaze kablovski razdelnici, ramovi i drugi delovi;

5) održavanja kablovskih ormana i kablovskih glava;

6) kontrolisanja otpora izolacije svake žile kabla i omskog otpora bakarnih kabl-žila.

Pregled signalnih kablova

Član 43

Bakarni signalni kablovi ispravni su ako se pri pregledu utvrdi:

1) da su oznake na trasi podzemnog kabla i poklopci na šahtovima kablovske kanalizacije na mestu, u ispravnom stanju, pravilno obojeni i dobro uočljivi;

2) da kablovska trasa nije oštećena klizanjem, potkopavanjem zemljišta, nanosom mulja i sl.;

3) da su kod vazdušnog kabla ispravna sva uporišta, nosači kabla, čelično uže koje nosi kabl i spojna mesta kabla;

4) da su prostorije u kojima se nalaze kablovski razdelnici, ramovi, kabl-glave i regleta za razvod kabl-žila čisti, suvi i provetreni, kontaktni delovi i utikači čisti od prašine i zarđalosti, sve kleme dobro zategnute i da letovani kablovski priključci obezbeđuju sigurnu vezu;

5) da su kablovski razdelnici ugrađeni na otvorenom prostoru dobro zaptiveni;

6) da otpor izolacije svake žile bakarnog signalnog kabla u odnosu na ostale žile tog kabla i u odnosu na zemlju nije manji od 5 MΩ na 1 km dužine;

7) da omski otpor bakarnih žila po jednom kilometru nije veći od:

(1) 30 Ω, za žile prečnika 0,9 mm;

(2) 24 Ω, za žile prečnika 1,0 mm;

(3) 13 Ω, za žile prečnika 1,4 mm;

(4) 11 Ω, za žile prečnika 1,5 mm.

Kablovski šahtovi i kanalizacije, kao i trasa kabla pregledaju se i čiste jednom godišnje.

Pregled kablovskih ormana, kablovskih glava, razdelnika i ramova obavlja se pri svakom redovnom pregledu signalno-sigurnosnih postrojenja.

Merenje i kontrola električnih karakteristika kabla obavlja se najmanje jednom u tri godine.

Posle otklanjanja bilo kakve smetnje ili kvara na kablu, vrši se merenje i kontrola električnih karakteristika kabla.

Optički signalni kablovi održavaju se na način i prema uputstvu proizvođača.

13. Redovno održavanje mehaničkih signalno-sigurnosnih uređaja

Redovno održavanje mehaničkih signala i predsignala

Član 44

Redovno održavanje mehaničkog signala i predsignala vrši se:

1) zamenom oštećenih obojenih signalnih stakala i njihovim dovođenjem u pravilan položaj u odnosu na svetiljku;

2) čišćenjem i bojenjem svih delova signala i predsignala;

3) podmazivanjem delova koji se pri kretanju međusobno taru;

4) obezbeđenjem lake pokretljivosti delova koji se kreću;

5) proverom da li je obezbeđena propisana vidljivost signala i predsignala u zavisnosti od brzine;

6) funkcionalnom proverom svetlosnih izvora na signalu odnosno predsignalu.

Najmanje jednom u dve godine proverava se da li signal odnosno predsignal, kada dođe do prekida žicovoda, automatski pokazuje stroži signalni pojam.

Redovno održavanje žicovoda

Član 45

Održavanje stubova i konzola žicovoda vrši se:

1) učvršćivanjem svih labavih stubova i konzola;

2) regulisanjem nategnutosti žicovoda pomoću žičanih zatezača, minimum dva puta godišnje, u zavisnosti od dužine trase i temperaturnih promena;

3) učvršćivanjem labavih i zamenom oštećenih točkova;

4) zamenom žice čiji je prečnik smanjen za više od 1 mm;

6) čišćenjem podzemnih kanala i šahtova;

7) podmazivanjem koturova i čišćenjem trase žicovoda od korova, snega i leda;

8) zamenom lanaca u žicovodnoj trasi kod kojih je prečnik karika smanjen za više od 1 mm ili su naprsle;

9) proverom da li kompenzatori žicovoda trajno održavaju propisani napon u žicovodu od 70 do 80 kg;

10) proverom da li u slučaju kidanja žicovoda isti obezbeđuju da signal pokazuje signalni znak "Stoj", odnosno da predsignal pokazuje signalni znak "Očekuj Stoj", sve dok se prekinuti žicovod ne opravi.

Redovno održavanje mehaničkih skretničkih postavnica

Član 46

Održavanje skretničke postavne i zasunske sprave vrši se:

1) učvršćivanjem skretničke postavne i zasunske sprave za skretnicu, ako je u toku upotrebe došlo do slabljenja njihove čvrste veze;

2) otklanjanjem nedostataka koji uslovljavaju da hod skretnice ne odgovara hodu skretničke postavne sprave, odnosno da skretnička postavna sprava završava hod pre nego što se skretnica postavi u krajnji položaj i u tom položaju pritvrdi;

3) proverom da se u postavnici ne pokazuje propisana kontrola da je skretnica ispravno postavljena, ukoliko se između jezička i naležne šine postavi etalon-pločica debljine veće od 4 mm;

4) čišćenjem skretničkih postavnih i zasunskih sprava, kao i podmazivanjem njihovih pokretnih delova koji se taru;

5) osiguranjem zavrtnja, navrtki i klinova protiv odvijanja odnosno ispadanja kontranavrtkama i rascepkama;

6) zamenom zavarenih i neispravnih čivija za kontrolu presečenja skretničkih postavnih sprava ispravnim, odnosno nezavarenim i žigosanim čivijama, kao i njihovim plombiranjem na mestu ugradnje.

Redovno održavanje mehaničkih skretničkih brava

Član 47

Skretnička brava smatra se ispravnom ako:

1) je stalno čvrsto i sigurno utvrđena za glavnu šinu skretnice i kada pri zaključanoj bravi priljubljeni jezičak skretnice nije odvojen od naležne glavne šine više od 4 mm;

2) je otklon odljubljenog jezička skretnice, kada je skretnica sa zatvaračem jezička zaključana standardnom skretničkom bravom, takav da šip brave ne dodiruje odljubljeni jezičak, nego je vrh šipa udaljen od jezička najmanje 5 mm;

3) je otklon odljubljenog jezička skretnice takav da jezičak pri prebacivanju skretnice zaključane skretničkom bravom dodirne šip brave najmanje 5 mm pre nego što se završi prva faza prebacivanja skretnice;

4) je redovno čista i podmazana.

Redovno održavanje mehaničkih iskliznica

Član 48

Održavanje iskliznice vrši se:

1) pričvršćivanjem iskliznice za šinu i pragove ako je veza oslabljena;

2) pritezanjem zavrtnja i matica na iskliznici ako su u toku upotrebe popustili;

3) čišćenjem iskliznice i podmazivanjem svih njenih pokretnih delova koji se međusobno taru;

4) obezbeđivanjem stalne zavisnosti između signalnog znaka na signalu i položaja iskliznice.

Redovno održavanje kancelarijskog komandnog blok aparata

Član 49

Smatra se da je kancelarijski komandni blok-aparat pravilno održavan i ispravan ako su trajno obezbeđeni sledeći uslovi:

1) na kancelarijskom komandnom blok-aparatu postoje i pravilno funkcionišu sve zavisnosti između blok-aparata i izvršnih postavnica priključenih na blok-aparat koje su predviđene šemom zabravljenja, a postoji i kontrola odobrenih vožnji;

2) u sanduku zavisnosti kancelarijskog komandnog blok-aparata osovine, lenjiri i elementi zavisnosti su na mestu, u ispravnom stanju, čisti i podmazani;

3) kada je data komanda za postavljanje jednog puta vožnje, sve ostale komande koje ugrožavaju dati put vožnje su blokirane i ne postoji mogućnost njihovog prinudnog otvaranja;

4) lenjiri, osovine i elementi zavisnosti u sanduku nemaju nedozvoljena pomeranja nastala usled pohabanosti delova koji se u radu međusobno taru, zarđalosti i dotrajalosti materijala, što bi poremetilo određene zavisnosti na kancelarijskom komandnom aparatu;

5) električne blok-jedinice su trajno ispravne, kontaktne poluge slobodne i bez trenja kada se obrću oko svojih osovina, jezgra elektromagneta bez remanentnog magnetizma, kotva elektromagneta se ne lepi i uvek je dovoljno privučena;

6) magneti blok-induktora su dovoljno jaki da pri okretanju ručice induktora brzinom od oko 150 obrtaja u minuti induktor daje pulsirajuću struju napona najmanje 45 V, a naizmeničnu struju napona najmanje 60 V;

7) odstojanje polova induktora od njegovog ankera nije manje od 0,3 mm na ma kom delu ankera.

Redovno održavanje mehaničke signalno-sigurnosne postavnice

Član 50

Mehaničke signalno-sigurnosne postavnice smatraju se ispravnim i pravilno održavanim ako su ispunjeni sledeći uslovi:

1) na postavnici postoje i pravilno funkcionišu sve zavisnosti između postavnice i odnosnog kancelarijskog komandnog aparata i sve međusobne zavisnosti postavnih poluga i organa za zabravljenje puteva vožnji na samoj postavnici kako su predviđene šemom zabravljenja, a postoji i kontrola postavljenih vožnji;

2) hod postavnih poluga pri njihovom pokretanju je lak i bez trenja, a sila potrebna za prebacivanje postavnih poluga nije veća od 30 kg;

3) u sanduku zavisnosti postavnice su osovine, lenjiri i elementi zavisnosti na mestu, u ispravnom stanju i nemaju suvišna i nedozvoljena pomeranja nastala usled pohabanosti delova koji se u radu međusobno taru, zarđalosti i dotrajalosti materijala, što bi poremetilo određene zavisnosti na postavnici;

4) sa postavnice se može postaviti samo onaj put vožnje koji je komandovan sa odnosnog kancelarijskog komandnog aparata, a svi ostali putevi vožnje koji se mogu postaviti sa odnosne postavnice i koji ugrožavaju postavljeni put vožnje su blokirani;

5) kod postavnica sa ključevnom zavisnošću puteva vožnji i signala:

(1) signali se ne mogu postaviti da pokazuju signalni znak "Slobodno" sve dok svi ključevi skretničkih brava nisu postavljeni u odnosne brave na postavnici i te brave otključane;

(2) kada se signal postavi da pokazuje signalni znak "Slobodno", neophodno je da ostali signali koji ugrožavaju dozvoljenu vožnju, kao i ključevi brava koji omogućavaju i obezbeđuju tu vožnju budu blokirani.

14. Redovno održavanje uređaja na spuštalici ranžirne stanice

Član 51

Redovno održavanje uređaja na spuštalici ranžirne stanice obuhvata:

1) održavanje signala;

2) održavanje elektropostavnih skretničkih sprava;

3) održavanje kolosečnih kočnica;

4) održavanje izolovanih odseka;

5) održavanje komandnog stola;

6) održavanje napojnog dela uređaja;

7) održavanje uređaja automatike skretnica;

8) održavanje uređaja automatike kolosečnih kočnica;

9) održavanje radara, fotodetektora, detektora težine magnetnih kontakata i ostalih spoljnih uređaja koji daju informacije uređaju za upravljanje kolosečnim kočnicama prilikom raspuštanja vozova.

Periodična ispitivanja

Član 52

Najmanje jednom u 12 meseci vrši se funkcionalno ispitivanje celokupnog uređaja u ranžirnoj stanici.

15. Redovno održavanje pojedinih delova uređaja spuštalice

Član 53

Uređaji na spuštalici ranžirne stanice u procesu redovnog održavanja, održavaju se tako:

1) da signali na spuštalici ranžirne stanice ispravno funkcionišu i ispravno pokazuju signalne znake kojima se vrši ranžiranje u zoni spuštalice;

2) da se skretničke elektropostavne sprave održavaju u skladu sa odredbama čl. 11-13. ovog pravilnika;

3) da kolosečne kočnice sa pripadajućim pogonskim delovima ispravno funkcionišu i bezbedno koče kola koja prelaze preko njih sa efektima koji odgovaraju pozicijama kočenja, koje su prema težini, brzini i ostalim elementima odabrane za nailazeća kola;

4) da uređaj automatike skretnica pri raspuštanju vozova ispravno funkcioniše;

5) da uređaj automatike kolosečnih kočnica koji služi za upravljanje kolosečnim kočnicama ispravno funkcioniše i sigurno radi u svim režimima kočenja, nezavisno od toga da li pozicije bira operator sa komandnog stola ili se one automatski formiraju elektronskom obradom podataka dobijenih od spoljnih organa za svaka kola ili grupu kola koja nailaze na kočnicu;

6) da radari, fotodetektori, detektori težine, magnetni i šinski kontakti i ostali spoljni organi ispravno funkcionišu i daju verodostojne podatke neophodne za biranje pozicija kočenja u odnosu na odabrani režim rada.

16. Redovno održavanje ostalih signalno-sigurnosnih uređaja

Član 54

Održavanje signalno-sigurnosnih uređaja koji nisu obuhvaćeni čl. 1-53. ovog pravilnika, vrši se u skladu sa uputstvima proizvođača.

IV. Završne odredbe

Prestanak važenja propisa

Član 55

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o održavanju signalno-sigurnosnih uređaja ("Službeni glasnik RSˮ, broj 80/15).

Stupanje na snagu

Član 56

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".