PRAVILNIK
ZA POSTUPANJE U UPRAVLJANJU I RASPOLAGANJU POTRAŽIVANJIMA U IME I ZA RAČUN REPUBLIKE SRBIJE I AUTONOMNE POKRAJINE VOJVODINE

("Sl. glasnik RS", br. 137/2020)

 

I UVODNE ODREDBE

1. Predmet pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom se uređuje:

1) upravljanje i raspolaganje potraživanjima Republike Srbije (i Autonomne pokrajine Vojvodine) naplatom potraživanja od dužnika iz portfelja potraživanja;

2) definisanje postupka namirenja i naknade troškova proisteklih iz postupka upravljanja i raspolaganja potraživanjima Republike Srbije (i Autonomne pokrajine Vojvodine) naplatom potraživanja od dužnika iz portfelja potraživanja;

3) prenos novčanih sredstava u budžet države;

4) isknjižavanje iz poslovnih knjiga Agencije.

Agenciju za osiguranje depozita predstavlja i zastupa i njenim radom rukovodi Odbor direktora, u čijoj je nadležnosti delokrug poslova utvrđen Zakonom o Agenciji za osiguranje depozita i Statutom Agencije.

Odbor direktora, na obrazloženi predlog nadležne organizacione jedinice Agencije, Sektora za sprovođenje poslova u ime i za račun države, donosi Odluku o upravljanju i raspolaganju potraživanjima Republike Srbije (i Autonomne pokrajine Vojvodine).

Ovim pravilnikom se ne uređuje postupak ustupanja potraživanja Agencije u ime i za račun države od:

1) Subjekata privatizacije u smislu odredaba zakona kojim su uređeni uslovi i postupak promene vlasništva društvenog i javnog kapitala i imovine;

2) Javnih preduzeća i drugih oblika organizovanja koji obavljaju delatnost od opšteg interesa u smislu zakona kojim je uređeno njihovo osnivanje i zakona kojim je uređen njihov pravni položaj, a naročito poslovanje, upravljanje, imovina i druga pitanja od značaja za njihov položaj, osim ukoliko Vlada ne odluči drugačije.

Ovaj pravilnik se ne primenjuje u postupcima naplate koji se pokreću na predlog nadležnog Ministarstva ili Vlade Republike Srbije, u skladu sa Strategijom za rešavanje problematičnih kredita, o čemu će se donositi posebni zaključci Vlade.

2. Pojmovi, termini i definicije

Član 2

Pojmovi, termini i definicije koji se u ovom pravilniku pojavljuju, imaju sledeća značenja:

1) Agencija u smislu ovog pravilnika je Agencija za osiguranje depozita koja obavlja poslove realizacije postupaka naplate potraživanja preuzetih u ime i za račun Republike Srbije, uključujući i Autonomnu pokrajinu Vojvodinu(u daljem tekstu: AP Vojvodine), u skladu sa članom 27. Zakona o Agenciji za osiguranje depozita;

2) Pravilnik je ovaj pravilnik za postupanje u upravljanju i raspolaganju potraživanjima u ime i za račun Republike Srbije;

3) Nadležni advokat je lice koje se bavi advokaturom u smislu propisa kojim se uređuje advokatura, a koje zastupa i pruža pravnu pomoć Agenciji u postupcima naplate potraživanja, a na osnovu ugovora zaključenog između Agencije i advokata;

4) Dužnik je pravno ili fizičko lice koje po prenosu potraživanja na Agenciju ima dospelu neizmirenu obavezu prema Agenciji proisteklu po osnovu ugovora o kreditu, ugovora o garanciji, ugovora o eskontu menica, po osnovu Unapred pripremljenog plana reorganizacije /Plana reorganizacije (u daljem tekstu: UPPR/PR), jemstva, sadužništva i dr., ili je založni dužnik;

5) Potraživanja Republike Srbije: potraživanja Republike Srbije kojom Agencija upravlja i raspolaže, i to:

(1) potraživanja preuzeta od banaka u stečaju na osnovu Zakona o regulisanju odnosa Republike Srbije i banaka u stečaju po osnovu preuzetih inostranih kredita, odnosno zajmova ("Službeni glasnik RS", broj 45/05);

(2) potraživanja po osnovu kupovine u celosti rezervisanih bilansnih potraživanja banaka (carve out) na osnovu Zaključka Vlade Republike Srbije broj 021-4468/2004-002 od 1. jula 2004. godine, (Jubanka a.d. Beograd, Vojvođanska banka a.d. Novi Sad, Niška banka a.d. Niš, Novosadska banka a.d. Novi Sad, Kontinental banka a.d. Novi Sad i Privredna banka a.d. Pančevo);

(3) potraživanja preuzeta od Razvojne banke Vojvodine a.d. Novi Sad na osnovu:

- Zaključka Vlade Republike Srbije 05 broj 422-10022/2011 od 29. decembra 2011. godine i Programa mera za očuvanje finansijske stabilnosti banaka radi obezbeđivanja sigurnosti deponenata, solventnosti i likvidnosti banaka,

- Zaključka Vlade 05 broj 422-1322/2012 od 27. februara 2012. godine, kojim se prihvata zahtev Razvojne banke Vojvodine a.d. Novi Sad (u daljem tekstu: Razvojna banka Vojvodine) za učešće u Programu mera za očuvanje finansijske stabilnosti banaka, i

- Zaključka Vlade Republike Srbije 05 broj 422-2828/2012 od 12. aprila 2012. godine, kojim se daje saglasnost Agenciji da preuzme, upravlja i/ili proda lošu aktivu Razvojne banke Vojvodine u ime i za račun AP Vojvodine;

(4) Potraživanja preuzeta od Srpske banke a.d. Beograd na osnovu:

- člana 9. Zakona o Agenciji za osiguranje depozita,

- Zaključka Vlade Str.pov. 05 broj 00-73/2014-2 od 7. novembra 2014. godine,

- Zaključka Vlade Str.pov. 05 broj 00-323/2014-2 od 19. decembra 2014. godine;

(5) Potraživanja preuzeta od Jugobanke Jugbanke a.d. Kosovska Mitrovica na osnovu:

- Zaključka Vlade SP 05 broj 00-407/2017 od 29. decembra 2017. godine;

6) Ponuđač je pravno ili fizičko lice koje je dostavilo ponudu za sticanje/preuzimanje potraživanja uz naknadu u skladu sa ovim pravilnikom;

7) Savetnik u postupku ustupanja potraživanja je stručno lice koje raspolaže odgovarajućim stručnim znanjem, koji upravlja rizicima u procesu, sa ciljem postizanja maksimalne vrednosti transakcije;

8) Radnja u smislu ovog pravilnika je: zaključenje sporazuma o regulisanju obaveza, prijava/povlačenje prijave potraživanja u stečajnim postupcima, glasanje o UPPR/PR (za/protiv), izjašnjenje Agencije kao člana Odbora poverilaca, ustupanje potraživanja, pokretanje/prekid sudskog postupka, naknada Agencije, naknada stvarnih troškova, prenos u budžet, isknjižavanje potraživanja iz poslovnih knjiga, kao i svaka druga radnja koja ima ili može imati značajan uticaj ili posledice na stepen naplate potraživanja u ime i za račun Republike Srbije;

9) Zakon se odnosi na propise kojima su uređeni stečaj, zaštita korisnika finansijskih usluga, zaštita podataka o ličnosti, obligacioni odnosi, hipoteka, državni premer, katastar nepokretnosti, katastar vodova, osnovni geodetski radovi, adresni registar, topografsko-kartografska delatnost, procena vrednosti nepokretnosti, geodetsko-katastarski informacioni sistem, uslovi i način vršenja procene vrednosti nepokretnosti i druge propise koje donosi zakonodavna vlast Republike Srbije;

10) Procedure su interna akta Agencije koje donosi Odbor direktora Agencije, a kojima se bliže uređuje postupanje u naplati potraživanja u ime i za račun Republike Srbije.

II STRATEŠKA OPREDELJENJA I CILJ DONOŠENJA PRAVILNIKA

Član 3

Osnovni cilj Pravilnika je uređenje postupanja Agencije u ime i za račun Republike Srbije, uključujući i AP Vojvodinu, u upravljanju i raspolaganju potraživanjima Republike Srbije i AP Vojvodine na transparentan, predvidiv i jednoobrazan način, uz obezbeđivanje jednakog tretmana svih dužnika i svođenja diskrecionog postupanja na najmanju moguću meru, a radi postizanja višeg stepena efikasnosti u naplati i maksimiziranja prihoda za budžet države.

III POSTUPAK NAPLATE POTRAŽIVANJA

1. Načini naplate potraživanja

Član 4

U smislu ovog pravilnika, upravljanje i raspolaganje potraživanjima Republike Srbije (i AP Vojvodine) naplatom potraživanja od dužnika iz portfelja potraživanja, sprovodi se kroz:

1) naplatu potraživanja putem sporazumnog regulisanja obaveza, sa dužnicima ili trećim licima;

2) naplatu potraživanja u stečajnim postupcima (koji se sprovode kroz reorganizaciju ili bankrotstvom);

3) naplatu potraživanja prinudnim putem u sudskom ili vansudskom postupku;

4) ustupanje (prenos) potraživanja.

2. Naplata potraživanja putem sporazumnog regulisanja dospelih obaveza, sa dužnicima ili trećim licima

Član 5

U zavisnosti od procene boniteta i pravnog statusa dužnika, visine iznosa neizmirenog potraživanja, kao i kvaliteta uspostavljenih sredstava obezbeđenja, a u cilju sporazumnog regulisanja potraživanja od dužnika, Agencija naročito sagledava sledeće:

1) položaj Agencije kao poverioca (obezbeđeni i/ili neobezbeđeni),

2) statuse dužnika (uredan, blokiran, utužen i/ili u parnici, u reorganizaciji, u stečaju, ostalo itd.),

3) strukturu potraživanja (visinu i učešće redovnih i zateznih kamata u ukupnim potraživanjima od dužnika, ovo posebno kod neobezbeđenih potraživanja), uz mogućnost uslovnog otpisa dela glavnice, dela ili celokupnog iznosa kamata, naknada i drugo, u slučaju izmirenja svih obaveza predviđenih sporazumom; osnovicu za obračun kamate, nakon zaključenja Sporazuma, predstavlja iznos obaveza utvrđen navedenim Sporazumom (restrukturiranje obaveza),

4) očekivanja u naplati vodeći računa o prethodnim pokušajima naplate potraživanja, kolateralnu poziciju i sl.

3. Uslovi za zaključenje sporazuma i obavezni elementi

Član 6

Sporazum radi regulisanja obaveza, sa dužnicima ili trećim licima, Agencija može zaključiti pod sledećim uslovima:

1) ukoliko je potraživanje obezbeđeno zalogom na pokretnoj ili nepokretnoj imovini, Sporazumom se može predvideti uslovni otpis celokupnog iznosa duga iznad visine procenjene vrednosti sredstva obezbeđenja, i to tek po izmirenju svih obaveza predviđenih Sporazumom;

2) ukoliko je potraživanje neobezbeđeno zalogom na pokretnoj i nepokretnoj imovini, Sporazumom se može predvideti uslovni otpis dela glavnice, i to tek po izmirenju svih obaveza predviđenih Sporazumom;

3) rok za izmirenje obaveza po Sporazumu je do 60 meseci, u mesečnim ili kvartalnim ratama (definisanim Anuitetnim planom koji je sastavni deo Sporazuma), uključujući i potencijalni grejs period ne duži od 12 meseci (kod pravnih lica i preduzetnika čija dugovanja su obezbeđena zalogom na pokretnoj i nepokretnoj imovini);

4) rok za izmirenje obaveza po Sporazumu je do 36 meseci, u mesečnim ili kvartalnim ratama (definisanim Anuitetnim planom koji je sastavni deo Sporazuma), uključujući potencijalni grejs period ne duži od 12 meseci (kod pravnih lica i preduzetnika čija dugovanja nisu obezbeđena zalogom na pokretnoj i nepokretnoj imovini);

5) u slučaju jednokratne otplate duga, a ukoliko postoji sredstvo obezbeđenja na pokretnoj ili nepokretnoj imovini, za jednokratnu otplatu se može odobriti otpis dela potraživanja u iznosu koji predstavlja razliku između ukupnog duga i procenjene vrednosti imovine na kojoj je uspostavljeno založno pravo, ili procenjene vrednosti nepokretnosti koja je stečena zamenom ispunjenja.. Za potrebe jednokratnog regulisanja duga u ovom smislu, može se koristiti poslednja raspoloživa procena ovlašćenog procenitelja, koja u trenutku donošenja odluke ne sme biti starija od 12 meseci. Rok za izmirivanje obaveza po ovom sporazumu utvrđuje se u najdužem trajanju od 30 dana od dana potpisivanja Sporazuma. U slučaju jednokratne otplate duga, a ukoliko je potraživanje neobezbeđeno, imovina iz koje se potraživanje može eventualno naplatiti nije pronađena, odnosno ukoliko su troškovi namirenja iz eventualno pronađene imovine nesrazmerno visoki pa time nije ekonomično ni pokretati postupke prinudne naplate, za jednokratnu otplatu potraživanja može se odobriti otpis dela potraživanja (dela glavnice, naknade, redovne i zatezne kamate), i to tek po izmirenju svih obaveza predviđenih sporazumom. Rok za izmirivanje obaveza po ovom sporazumu utvrđuje se u trajanju do 30 dana od dana potpisivanja Sporazuma;

6) ukoliko se naplata potraživanja vrši zaključenjem Sporazuma u skladu sa Zakonom o sporazumnom finansijskom restrukturiranju, Agencija će usaglašavati stavove sa ostalim državnim poveriocima, kad god postoji potreba za tim, a vodeći pre svega računa o svojim, odnosno interesima Republike Srbije;

7) ukoliko je inicijalno ugovoreno izmirenje obaveza primenom valutne klauzule (po srednjem kursu Narodne banke Srbije), Sporazumom se može ugovoriti kamatna stopa u visini koja nije niža od 2% na godišnjem nivou. Ukoliko je obaveza utvrđena u dinarskom iznosu, Sporazumom se može ugovoriti kamatna stopa koja nije niža od referentne kamatne stope na dan zaključenja Sporazuma uvećana za 2 p.p. na godišnjem nivou.

Sporazum iz stava 1. ovog člana ime sledeće obavezne odredbe:

1) odredbu da Sporazum nema karakter novacije;

2) odredbu kojom se ugovara da neizvršenje obaveza dužnika na način i u rokovima predviđenim Sporazumom, kao i otvaranje stečajnog postupka nad dužnikom ili prethodnog stečajnog postupka u skladu sa Unapred pripremljenim planom reorganizacije, dovodi do prestanka važenja Sporazuma, a za sve eventualno primljene uplate na ime izmirenja obaveza iz Sporazuma, biće umanjen inicijalni dug, odnosno dug koji je prethodio potpisivanju Sporazuma.

4. Naplata potraživanja od pravnih lica u postupku reorganizacije

Član 7

U slučaju da dužnik dostavi predlog za pokretanje prethodnog stečajnog postupka u skladu sa Unapred pripremljenim planom reorganizacije, ili ukoliko se nakon dana otvaranja stečaja, nadležnom sudu od strane ovlašćenih lica podnese Plan reorganizacije u zakonski predviđenom roku, Agencija može glasati "ZA" usvajanje predloženog UPPR/PR, vodeći računa o tome da budu ispunjeni sledeći uslovi:

1) da je UPPR/PR, kao i formiranje klasa i razvrstavanje potraživanja, izvršeno u skladu sa odredbama Zakona o stečaju i drugom relevantnom zakonskom regulativom;

2) da su stanja potraživanja materijalno usaglašena;

3) da su sve odredbe koje se odnose na otpis duga (redovnih i zateznih kamata, naknada i glavnice duga) uslovnog karaktera, da predstavljaju odložni uslov i stupaju na snagu nakon namirenja svih obaveza predviđenih Planom;

4) da UPPR/PR sadrži odredbu kojom se definiše da se, u slučaju neizmirenja obaveza u roku najkasnije do 90 dana od dana dospelosti bilo koje pojedinačne obaveze, ima smatrati da poverioci imaju pravo da aktiviraju instrumente obezbeđenja, u cilju naplate potraživanja;

5) da UPPR/PR sadrži odredbu da se "bitnim ugrožavanjem plana" između ostalog može smatrati i docnja stečajnog dužnika u isplati obaveza po planu u periodu dužem od 90 dana od dana dospeća svake pojedinačne rate ili odbijanje stečajnog dužnika da izda nove menice;

6) da UPPR/PR predviđa formiranje Odbora poverilaca/Nadzornog odbora, kao i nadležnosti istog, a radi praćenja poslovanja i sprovođenja UPPR/PR.

5. Naplata potraživanja od pravnih lica u stečajnom postupku bankrotstvom

Član 8

Agencija vrši procenu celishodnosti pokretanja stečajnog postupka nad dužnikom, analizom sledećih parametara:

1) odnos troškova predujma i visine potraživanja;

2) iznos potraživanja ostalih stečajnih poverilaca;

3) raspoloživi instrumenti obezbeđenja;

4) vrednost imovine dužnika;

5) visina kapitala dužnika;

6) ostale činjenice koje su relevantne za konkretan plasman.

Odbor direktora donosi Odluku o pokretanju stečajnog postupka nad dužnikom.

U toku trajanja stečajnog postupka nad dužnikom, koji se sprovodi bankrotstvom, Odbor direktora donosi sledeće Odluke:

1) o nepodnošenju tužbe za utvrđenje osporenog potraživanja,

2) o povlačenju prijave potraživanja,

3) o načinu izjašnjenja Agencije, kao člana Odbora poverilaca, za sve radnje iz nadležnosti Odbora poverilaca.

6. Naplata potraživanja prinudnim putem u sudskom i vansudskom postupku

Član 9

U postupku upravljanja i raspolaganja potraživanjima Republike Srbije (i AP Vojvodine) u nenovčanom obliku - naplatom potraživanja od dužnika iz portfelja potraživanja, a u slučajevima kada dužnici ne izmiruju dospele obaveze u ugovorenom roku, Agencija pokreće postupak prinudne naplate blokadom računa, odnosno proglašava potraživanje u celosti dospelim i pristupa se naplati potraživanja prinudnim putem u sudskom/vansudskom postupku, osim ukoliko pravosnažno usvojenim UPPR/PR nije precizirano drugačije.

Izuzetke od blokade računa prinudnom naplatom, iz razloga posebne opravdanosti, čine privredna društva koja su odlukom/preporukom Vlade Republike Srbije, nadležnog ministarstva, Odbora direktora, izuzeta od prinudne naplate ili je preporučeno odlaganje blokade.

Pored navedenog, a pre pokretanja sudskog ili vansudskog postupka naplate potraživanja, Agencija može, ukoliko proceni da je to neophodno, da se obrati i nadležnim institucijama (Republički geodetski zavod, Centralni registar za hartije od vrednosti, Agencija za privredne registre, Narodna banka Srbije, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje i dr.), sa molbom za dostavljanje podataka o imovini dužnika ili jemaca (pravnih i fizičkih lica), nakon čega se donosi odluka o pokretanju ili nepokretanju sudskog, odnosno vansudskog postupka, u zavisnosti od toga da li dužnik ili jemac raspolaže imovinom koja bi bila adekvatna za namirenje potraživanja.

U slučajevima kada je Agencija založni poverilac prvog reda, a ne može se sa sigurnošću oceniti da li je celishodno pokrenuti postupak prinudne naplate, pre donošenja odluke o pokretanju, odnosno o nepokretanju postupka izvršenja, Agencija može da angažuje ovlašćenog procenitelja i to sa liste ovlašćenih procenitelja koju je usvojio Odbor direktora Agencije, kako bi se izvršila odgovarajuća procena imovine koja predstavlja sredstvo obezbeđenja.

U zavisnosti od izvršene procene vrednosti sredstava obezbeđenja, kao i pripadajućih troškova postupka, Odbor direktora donosi Odluku o pokretanju, nastavku ili obustavi sudskog ili vansudskog postupka.

7. Ustupanje (cesija) potraživanja

a) Osnov i način ustupanja

Član 10

Upravljanje i raspolaganje potraživanjima Republike Srbije (i AP Vojvodine) naplatom potraživanja, Agencija može sprovoditi ustupanjem potraživanja od dužnika iz portfelja potraživanja, u skladu sa ovim pravilnikom, opštim i pojedinačnim aktima Agencije, kroz ustupanje pojedinačnih potraživanja ili paketa u skladu sa zakonom (u daljem tekstu: ustupanje potraživanja).

Ustupanje pojedinačnih potraživanja odnosi se na izloženost Republike Srbije prema jednom dužniku, kao i potraživanja od grupe povezanih lica u smislu zakona kojim se uređuje stečaj privrednih društava i zakona kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava i preduzetnika i uvažavajući ekonomsku povezanost dužnika (uključujući, ali ne ograničavajući se na jemstva, sadužništva, regresna prava, založna/hipotekarna prava i dr.).

Paketi potraživanja su potraživanja od više različitih dužnika i/ili različitih grupa povezanih dužnika u smislu zakona kojim se uređuje stečaj privrednih društava i zakona kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava i preduzetnika i uvažavajući ekonomsku povezanost dužnika (uključujući, ali ne ograničavajući se na jemstva, sadužništva, regresna prava, založna/hipotekarna prava i dr.).

Agencija ne vrši ustupanje potraživanja licima koja se, u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuju privredna društva i stečaj, smatraju povezanim licima sa pravnim licem ili preduzetnikom, čije se potraživanje ustupa.

Agencija može pristupiti ustupanju potraživanja kada pokrenuti pokušaji u naplati potraživanja nisu dali rezultate ili se od pokretanja postupaka prinudne naplate odustalo iz razloga necelishodnosti, uvažavajući:

1) položaj Agencije kao poverioca (obezbeđeni i/ili neobezbeđeni),

2) statuse dužnika (uredan, blokiran, utužen i/ili u parnici, u reorganizaciji, u stečaju, ostalo itd.),

3) strukturu potraživanja (visinu i učešće redovnih i zateznih kamata u ukupnim potraživanjima od dužnika, ovo posebno kod neobezbeđenih potraživanja),

4) očekivanja u naplati vodeći računa o prethodnim pokušajima naplate potraživanja, kolateralnu poziciju i sl.

b) Angažovanje savetnika, ovlašćenog procenitelja ili revizora

Član 11

Agencija, na osnovu Izveštaja nezavisnog savetnika za sprovođenje postupka ustupanja potraživanja, odnosno ovlašćenog procenitelja ili revizora, donosi Odluku o ustupanju, a prema očekivanim efektima naplate potraživanje ustupanjem definisanim u Izveštaju, sve u cilju postizanja maksimalne vrednosti transakcije, uz poštovanje načela transparentnosti postupka ustupanja potraživanja.

Agencija angažuje savetnika, odnosno ovlašćenog procenitelja i/ili revizora primenom načela transparentnosti postupka, i to sa važeće Liste ovlašćenih procenitelja, usvojene od strane Odbora direktora Agencije.

v) Analiza naplativosti potraživanja

Član 12

Agencija je dužna da, u cilju analize naplativosti potraživanja, izvrši detaljnu analizu dokumenata kojima raspolaže u vezi sa potraživanjima, i to analizu:

1) finansijske i pravne dokumentacije nastale u vezi sa potraživanjem:

(1) ugovori u vezi sa potraživanjem,

(2) dokumentacija koja se odnosi na sredstva obezbeđenja,

(3) procene vrednosti sredstava obezbeđenja, uz navođenje njihovih tehničkih detalja (poput lokacije, veličine i vrste imovine, itd.);

2) dokumentacije koja se odnosi na svako potraživanje od dužnika, kao i prema sadužnicima/solidarnim jemcima i informacije o tekućim ili potencijalnim sporovima između dužnika/sadužnika i poverilaca, da bi se utvrdilo:

(1) da li je potraživanje osnovano i u kom iznosu,

(2) da li su potraživanja i sredstva obezbeđenja u potpunosti prenosiva,

(3) da li je potraživanje predmet spora između Dužnika i Agencije;

3) dokumentacije i informacije koje se odnose na status Dužnika (aktivni subjekt, aktivni subjekt sa blokiranim računima, subjekt u stečajnom/likvidacionom postupku, subjekt pod reorganizacijom, subjekt koji je predmet tekućeg postupka vansudskog restrukturiranja);

4) dokumentacije i informacije koje se odnose na radnje koje su do sada izvršene u pogledu naplate potraživanja (poput prodaja sporedne imovine, pokušanih prodaja sredstava obezbeđenja, neuspešnih restrukturiranja ili neuspelih, odnosno odloženih reorganizacija, itd.);

5) pravnog statusa sredstava obezbeđenja, da bi se:

(1) utvrdila imovina dužnika ili sadužnika koja služi kao instrument obezbeđenja potraživanja u korist Agencije;

(2) analizirala validnost utvrđenih sredstava obezbeđenja, tj. analiza pravne validnosti hipoteka i zaloga u odgovarajućim registrima;

(3) utvrdilo da li postoje pravna/zakonska ograničenja u pogledu prava vlasništva nad imovinom Dužnika koja može biti predmet naplate potraživanja, a naročito da li postoje pravna/zakonska ograničenja u prenosu sredstava obezbeđenja;

(4) analiziralo da li su sredstva obezbeđenja predmet izvršenja/prinudne naplate i u kojoj fazi;

(5) analizirao ishod postupaka koji se vode radi naplate potraživanja.

g) Načini naplate potraživanja ustupanjem potraživanja

Član 13

Naplata potraživanja ustupanjem potraživanja u skladu sa ovim pravilnikom, sprovodi se:

1) javnim prikupljanjem ponuda - tenderom,

2) direktnim pregovorima.

Odbor direktora donosi Odluku o načinu naplate potraživanja ustupanjem potraživanja.

d) Naplata potraživanja ustupanjem potraživanja javnim prikupljanjem ponuda-tenderom

Član 14

Agencija organizuje postupak ustupanja potraživanja metodom javnog prikupljanja ponuda, koji obuhvata:

1) upućivanje javnog poziva za podnošenje izjava o zainteresovanosti/pisma o namerama;

2) dostavljanje tenderske dokumentacije;

3) pregled portfelja potraživanja;

4) izradu nacrta ugovora o ustupanju potraživanja;

5) podnošenje i prijem zatvorenih ponuda;

6) postupak izbora najpovoljnije ponude.

Agencija objavljuje oglas o javnom prikupljanju ponuda - tenderom za ustupanje potraživanja na internet stranici Agencije (www.aod.rs) i u dva visoko tiražna dnevna lista koji se objavljuju na teritoriji Republike Srbije.

đ) Naplata potraživanja ustupanjem potraživanja postupkom direktnih pregovora

Član 15

Postupak direktnih pregovora sprovodi Agencija, nakon prijema pisma o namerama, odnosno ponude zainteresovanog lica za sticanje potraživanja.

Agencija donosi Odluku o načinu ustupanja potraživanja iz člana 11. ovog pravilnika kojom se odobrava ustupanje potraživanja postupkom direktnih pregovora, ceneći celishodnost i opravdanost izabranog načina naplate potraživanja ustupanjem potraživanja u svakom pojedinom slučaju.

e) Naknada za ustupanje

Član 16

Naknada za ustupanje potraživanja je vrednost (cena) po kojoj se vrši ustupanje potraživanja, može biti u punom iznosu potraživanja ili u određenom procentu od ukupnog iznosa, dok diskont predstavlja razliku između ukupnog iznosa potraživanja i naknade.

Ustupanje potraživanja vrši se jednokratnom isplatom.

Jednokratnom isplatom smatra se i isplata celokupnog iznosa cene koja je izvršena sukcesivno, u okviru ugovorenog roka.

ž) Ugovor o ustupanju potraživanja

Član 17

Ugovor o ustupanju potraživanja zaključuje Agencija u ime i za račun Republike Srbije, kao ustupilac, sa izabranim prijemnikom. U ime Agencije u ime i za račun Republike Srbije, ugovor o ustupanju potraživanja zaključuje Odbor direktora.

8. Konverzija u kapital i otpis potraživanja na osnovu odluka Vlade

a) Konverzija u kapital

Član 18

U postupku upravljanja i raspolaganja potraživanjima Republike Srbije (i AP Vojvodine) naplatom potraživanja u kojima se Agencija smatra državnim poveriocem, u smislu propisa kojima se uređuje uslovi i postupak promene vlasništva društvenog i javnog kapitala i imovine, Agencija je dužna da, na osnovu odluke Vlade Republike Srbije o konverziji potraživanja državnih poverilaca u trajni ulog subjekta privatizacije, konvertuje potraživanja u kapital.

Agencija, na osnovu odluka Vlade Republike Srbije, sprovodi sve neophodne aktivnosti u cilju sprovođenja konverzije državnih potraživanja u trajni ulog u kapital dužnika do trenutka upisa države u nadležne javne registre.

Nakon sprovođenja svih radnji u skladu sa zakonom i odlukama Vlade Republike Srbije, Agencija obaveštava nadležno Ministarstvo o sprovedenoj konverziji i sticanju udela Republike Srbije u kapitalu dužnika, nakon čega vrši isknjižavanje potraživanja iz svojih poslovnih knjiga.

b) Otpis potraživanja (uslovni)

Član 19

Agencija prema subjektima privatizacije, u slučajevima uslovnog ili bezuslovnog otpusta duga, postupa po odlukama Vlade Republike Srbije.

v) Zajedničke odredbe o konverziji i otpisu potraživanja po osnovu odluka Vlade

Član 20

Agencija postupa u skladu sa preporukama i/ili nalozima Vlade Republike Srbije koji se odnose na otpis i/ili konverziju potraživanja Republike Srbije i to za potraživanja Republike Srbije po osnovu preuzetih inoobaveza i/ili potraživanja Republike Srbije prema subjektima privatizacije kojim upravlja Agencija u ime i za račun Republike Srbije koja su preuzeta po drugom osnovu.

9. Posebna ovlašćenja Agencije u postupku naplate potraživanja

Član 21

Agencija je ovlašćena da odlučuje o predlozima za preduzimanje radnji, u postupku upravljanja i raspolaganja potraživanjima Republike Srbije (i AP Vojvodine), i to:

1) predlogu za donošenje posebnih odluka Vlade, ili postupanje u skladu sa donetim odlukama Vlade koje definišu način naplate potraživanja, a ukoliko se radi o privrednom društvu koje je od vitalnog ili velikog značaja za privredu Republike Srbije, uključujući i AP Vojvodinu, a čije bi regulisanje duga odstupalo od načina postupanja u naplati predviđenih ovim Pravilnikom.

2) predlogu konkretnog modela naplate potraživanja, odlaganja pokretanja postupaka prinudne naplate, eventualnog ponovnog restrukturiranja duga u skladu sa Pravilnikom, kao i svim drugim elementima u pogledu konkretne naplate potraživanja, i to bez obzira na status dužnika i način postupanja u naplati, a u slučajevima kada određeni elementi regulisanja duga zahtevaju odstupanje od Pravilnika.

3) predlogu za nepokretanje postupaka prinudne naplate (izuzev prinudne naplate putem blokade računa dužnika i drugih načina prinudne naplate koji ne zahteva dodatne troškove u naplati), odnosno o predlogu obustave ili prekida započetih postupaka, odnosno povlačenja prijave potraživanja.

Prilikom odlučivanja u obzir se uzima status dužnika, sredstva obezbeđenja i njihov kvalitet, njihova tržišna vrednost i utrživost, vremensko trajanje postupka i visina sudskih i drugih troškova koji bi nastali i dr.

IV DEFINISANJE POSTUPKA NAMIRENJA I NAKNADE TROŠKOVA PROISTEKLIH IZ POSTUPKA NAPLATE, ODNOSNO UPRAVLJANJA I RASPOLAGANJA POTRAŽIVANJIMA REPUBLIKE SRBIJE

Član 22

Troškovi Agencije u vezi sa upravljanjem i raspolaganjem potraživanjima iz ovog člana, naplaćuju se iz ostvarene naplate potraživanja, kao stvarni trošak u skladu sa članom 27. Zakona o Agenciji za osiguranje depozita, odnosno u skladu sa ovim pravilnikom.

Svi troškovi se nadoknađuju iz ukupno ostvarene naplate potraživanja, bez obzira od kog dužnika ili po kom pravnom osnovu preuzimanja je ostvarena naplata potraživanja.

Naknadu troškova proisteklih iz vođenja postupka naplate potraživanja i upravljanja i raspolaganja potraživanjima u ime i za račun države, Agencija vrši iz sredstava naplaćenih potraživanja, vodeći računa da se posebno iskazuju i namiruju troškovi za budžet Republike Srbije, a posebno za budžet AP Vojvodine.

V PRENOS NOVČANIH SREDSTAVA U BUDŽET DRŽAVE

Član 23

Sredstva koja Agencija naplati u postupcima realizacije naplate potraživanja u ime i za račun Republike Srbije, prenose se u budžet Republike Srbije, dok se sredstva naplaćena od dužnika, za potraživanja u ime i za račun AP Vojvodine, prenose u budžet AP Vojvodine.

Sredstva iz prethodnog stava uplaćuju se u budžete, nakon umanjenja za iznos naknade Agencije i stvarnih troškova vođenja postupka naplate iz člana 24. Pravilnika.

VI ISKNJIŽAVANJE IZ POSLOVNIH KNJIGA AGENCIJE

Član 24

Agencija vrši isknjižavanje potraživanja iz poslovnih knjiga na osnovu pravnosnažnih sudskih odluka, odluka Vlade, odnosno drugih odluka državnih organa, i to:

1) pravnosnažno donetih sudskih rešenja o zaključenju stečajnih/likvidacionih postupaka;

2) na osnovu donetih odluka Vlade Republike Srbije o konverziji potraživanja u trajni kapital dužnika, odnosno otpisu potraživanja;

3) sudskom odlukom kojom se postupak obustavlja, jer dužnik nema imovine na kojoj bi se sproveo postupak izvršenja i

4) svih drugih sudskih odluka, odnosno odluka drugih državnih organa ili odluka Vlade koji za posledicu imaju isknjižavanje iz poslovnih knjiga Agencije.

Agencija donosi odluku o isknjižavanju potraživanja iz poslovnih knjiga, u sledećim slučajevima:

1) ako proceni da ne postoji opravdanost za preduzimanjem daljih aktivnosti u vezi sa naplatom potraživanja, u smislu ekonomske celishodnosti postupka, odnosno u situaciji kada su preduzete i iscrpljene sve mogućnosti za naplatu potraživanja;

2) ako se postupak naplate potraživanja okonča delimičnom naplatom, a iskorišćena su sva raspoloživa sredstva obezbeđenja;

3) ako utvrdi da se utuženo potraživanje ne može naplatiti u sudskom postupku, jer se iz postojeće imovine ne može naplatiti, a nije bilo drugih sredstava obezbeđenja plasmana;

4) ako se utvrdi da je potraživanje nenaplativo, usled nastupanja zastare u skladu sa važećim zakonskim propisima;

5) ako se postupak naplate potraživanja okonča ustupanjem potraživanja i ukoliko je naknada za ustupanje manja od ukupnog iznosa potraživanja,

6) svim drugim slučajevima u kojima se utvrdi nemogućnost naplate potraživanja.

Nakon izvršenog isknjižavanja potraživanja, aktivnosti Agencije u vezi sa naplatom potraživanja se ne prekidaju i ukoliko naknadno dođe do delimične ili potpune naplate prethodno isknjiženih potraživanja, prilivi po tom osnovu će, nakon obračuna naknade Agencije u visini od 3% iznosa naplaćenih potraživanja, biti prebačeni u budžet države.

VII POVERLJIVOST INFORMACIJA

Član 25

U pogledu pravila ponašanja po kojima su Agencija i njeni zaposleni dužni da postupaju u obavljanju poslova uređenim ovim Pravilnikom, shodno se primenjuju propisi kojima se uređuje zaštita podataka o ličnosti i tajnosti podataka.

VIII IZVEŠTAVANJE

Član 26

U skladu sa članom 6. Uredbe, o radnjama i postupcima upravljanja i raspolaganja potraživanjima iz člana 1. ovog pravilnika, Agencija za osiguranje depozita, jednom godišnje, obaveštava Vladu Republike Srbije, Pokrajinsku Vladu i Ministarstvo finansija.

IX ZAVRŠNE I PRELAZNE ODREDBE

Član 27

Agencija je ovlašćena da, u cilju realizacije ovog pravilnika, donese posebne procedure, kao i druga interna akta, kao i da uskladi postojeća.

U skladu sa članom 5. Uredbe, ovaj pravilnik stupa na snagu danom davanja saglasnosti ministra nadležnog za poslove finansija i primenjivaće se do preuzimanja realizacije postupaka naplate potraživanja preuzetih u ime i za račun Republike Srbije, uključujući i AP Vojvodinu, od strane ministarstva nadležnog za poslove finansija, odnosno drugog nadležnog organa, u skladu sa članom 27. Zakona o Agenciji za osiguranje depozita.