ODLUKA

O ODRŽAVANJU ČISTOĆE NA TERITORIJI GRADA SOMBORA

("Sl. list Grada Sombora", br. 8/2018, 21/2018 i 23/2020)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom propisuju se uslovi i način organizovanja poslova u vršenju komunalne delatnosti održavanja čistoće (u daljem tekstu: održavanje čistoće), na teritoriji grada Sombora (u daljem tekstu: grad).

Član 2

Održavanje čistoće je komunalna delatnost od opšteg interesa.

Održavanje čistoće, u smislu ove odluke je:

1.Privremeno odlaganje, transport, skladištenje, tretman i odlaganje otpada i nadzor nad tim aktivnostima, (u daljem tekstu: upravljanje komunalnim otpadom) i

2.Održavanje čistoće na javnim površinama (u daljem tekstu: održavanje čistoće).

Kao poseban vid održavanja čistoće na javnim površinama ovom Odlukom utvrđeni su uslovi za čišćenje snega sa javnih površina na teritoriji grada Sombora.

Član 3

Pod privremeno odlaganjem otpada smatraju se poslovi prikupljanja otpada uključujući i preliminarno razvrstavanje i preliminarno skladištenje otpada za potrebe transporta do postrojenja za upravljanje otpadom.

Pod transportom otpada smatra se prevoz otpada van postrojenja koji obuhvata utovar, prevoz (kao i pretovar) i istovar otpada.

Pod skladištenjem otpada smatra se privremeno čuvanje otpada na lokaciji proizvođača ili vlasnika ili drugog držaoca otpada, kao i aktivnost operatera u postrojenju opremljenom i registrovanom za privremeno čuvanje otpada.

Tretman otpada obuhvata operacije ponovnog iskorišćavanja ili odlaganja, uključujući prethodnu pripremu za ponovno iskorišćenje ili odlaganje.

Održavanjem čistoće na javnim površinama smatra se manuelno i mehaničko čišćenje, privremeno odlaganje i uklanjanje otpada (lišće i drugo), pranje, postavljanje i pražnjenje posuda za odlaganje, struganje ivičnjaka, održavanje boksova za kontejnere, uklanjanje snega i posipanje leda solju, kao i uklanjanje divljih deponija i drugi poslovi utvrđeni Godišnjim programom održavanja čistoće na javnim površinama.

Član 4

Poslove upravljanja otpadom obavlja Javno komunalno preduzeće "Čistoća" Sombor, koje je osnovano za obavljanje te komunalne delatnosti (u daljem tekstu: Preduzeće) u skladu sa Odlukom o osnivanju JKP "Čistoća" Sombor.

Preduzeće je dužno da svoj rad i poslovanje organizuje tako da obezbedi trajno i nesmetano upravljanje otpadom, u skladu sa ovom Odlukom i drugim važećim propisima.

Prilikom održavanja čistoće Preduzeće je dužno da ispunjava minimalne uslove za obavljanje komunalne delatnosti održavanje čistoće na javnim površinama propisane aktom Vlade Republike Srbije kojim se uređuje sadržina, način i uslovi za otpočinjanje obavljanja komunalnih delatnosti, a naročito u pogledu stručne osposobljenosti kadrova i tehničkog kapaciteta.

Član 5

Korisnici komunalne usluge, u smislu ove Odluke su fizička lica, pravna lica i preduzetnici, vlasnici, zakupci i korisnici stanova, drugih posebnih delova zgrade, poslovnih prostorija i drugih objekata, odnosno investitori izgradnje ili organizatori aktivnosti iz kojih nastaje otpad, kao i pravna, fizička lica i preduzetnici kojima su objekti ili površine poverene na upravljanje, korišćenje ili održavanje, (u daljem tekstu: korisnik).

Član 6

Otpad je svaka materija ili predmet koji držalac odbacuje, namerava ili je neophodno da odbaci, u skladu sa zakonom, osim opasnog otpada, i to:

1. Komunalni otpad (kućni otpad),

2. Komercijalni otpad,

3. Industrijski otpad.

Član 7

Komunalni otpad u smislu ove Odluke, jeste otpad iz domaćinstva (kućni otpad), kao i drugi otpad koji je zbog svoje prirode ili sastava sličan otpadu iz domaćinstva.

Kućnim otpadom se smatra otpad nastao u domaćinstvima (stanovi, kuće, vikendice, montažno-demontažni objekti, auto- prikolice i drugo), poslovnim prostorima i drugim objektima koji se po svojoj veličini može odlagati u tipske posude za privremeno odlaganje otpada predviđene Pravilnikom o postavljanju posuda za privremeno odlaganje otpada (u daljem tekstu: Pravilnik).

Odvojeno sakupljenim frakcijama kućnog otpada i ambalažnog otpada se smatra primarno selektovan komunalni i ambalažni otpad.

Bio otpad je baštenski otpad, otpad iz vrtova i parkova i sličan otpad.

Otpad sa javnih površina je rasuti otpad koji se nalazi na javnim površinama (papir, kesa, lišće, prašina i slično), kao i otpad nastao prilikom održavanja javnih manifestacija, skupova i drugih aktivnosti na javnoj površini.

Kabasti otpad je otpad nastao u domaćinstvima, poslovnim prostorima i drugim objektima koji se po svojoj veličini ne može odlagati u tipske posude, predviđene Pravilnikom, postavljene na javnoj površini, kao i otpad sličan njemu.

Otpad od građenja i rušenja uključuje otpad koji nastaje prilikom gradnje, rekonstrukcije, održavanja ili rušenja postojećih građevina, kao i otpad nastao od iskopanog materijala, koji se ne može bez prethodne obrade koristiti. Građevinski otpad sadrži: zemlju od iskopa, otpad od rušenja i građenja otpad (otpad od keramike, betona, gvožđa, čelika, plastika i dr.) kao i otpadni asfalt i beton.

Član 8

Komercijalni otpad, u smislu ove Odluke, je otpad koji nastaje u preduzećima, ustanovama i drugim institucijama koje se u celini ili delimično bave trgovinom, uslugama, kancelarijskim poslovima, sportom, rekreacijom ili zabavom, osim otpada iz domaćinstva i industrijskog otpada.

Član 9

Industrijski otpad, u smislu ove Odluke, je otpad iz bilo koje industrije ili sa lokacije na kojoj se nalazi industrija, iz kog je izdvojen komunalni otpad, u skladu sa zakonom.

Član 10

Odlaganje otpada vrši se na deponiji "Rančevo".

Deponiju "Rančevo" održava JKP "Čistoća" Sombor.

Pre odlaganja, operater na deponiji obezbeđuje proveru dopremljenog otpada, odnosno njegovu identifikaciju prema vrsti, količini i svojstvima, kroz utvrđivanje mase otpada i kontrolu prateće dokumentacije pre preuzimanja.

Deponija otpada "Rančevo" namenjena je za prihvat komunalnog, inertnog i neopasnog industrijskog otpada sa teritorije grada Sombora i klasifikovana je kao:

1) Deponija za inertan otpad i

2) Deponija za neopasan otpad.

II UPRAVLJANJE KOMUNALNIM OTPADOM

Član 11

Privremeno odlaganje otpada vrši se u posudama za privremeno odlaganje otpada.

Posuda za privremeno odlaganje otpada, u smislu ove Odluke, je korpa, kontejner, mrežasti kontejner, kanta i vreća za privremeno odlaganje otpada (u daljem tekstu: posuda)

Pravilnikom o postavljanju posuda za privremeno odlaganje otpada (u daljem tekstu: Pravilnik) određuje se broj, vrsta, mesto, kapacitet i tehnički uslovi za postavljanje posuda.

Posude za novoizgrađene objekte ili novopostavljene privremene objekte (manji montažni objekti, kiosci i dr.) nabavlja investitor, u skladu sa Pravilnikom iz prethodnog stava ovog člana.

Posude za privremeno odlaganje otpada nabavlja i održava korisnik usluge.

Posude za privremeno odlaganje otpada u vikend naseljima nabavlja Preduzeće, koje se stara o njihovom održavanju I pražnjenju tokom perioda od 6 meseci godišnje, odnosno u periodu od 15.04. do15.10.

O održavanju posuda za odlaganje otpada iz stambenih zgrada stara se Preduzeće.

Pravilnik o postavljanju posuda za privremeno odlaganje otpada donosi Gradsko veće grada Sombora (u daljem tekstu: Gradsko veće) na predlog Nadzornog odbora Preduzeća.

Član 12

Posude za privremeno odlaganje otpada postavljaju se na parceli korisnika.

Posude za privremeno odlaganje otpada iz stambenih zgrada mogu biti postavljene na javnoj površini u slučaju da iste nije moguće postaviti na parceli korisnika.

Posude se postavljaju na mesto koje je predviđeno tehničkom dokumentacijom po kojoj je objekat izgrađen odnosno postavljen.

Ako mesto za postavljanje posuda nije određeno na način propisan u prethodnom stavu ovog člana, mesto i uslove za njihovo postavljanje na javnim površinama određuju se Elaboratom o rasporedu za postavljanje posuda za privremeno odlaganje otpada na javnim površinama (u daljem tekstu: Elaborat).

Elaborat iz prethodnog stava ovog člana donosi Gradsko veće grada Sombora (u daljem tekstu: Gradsko veće) na predlog Nadzornog odbora Preduzeća.

Član 13

Kabasti otpad i materijal od građenja i rušenja nije dozvoljeno odlagati u posude.

Korisnik je dužan otpad iz prethodnog stava ovog člana transportovati na deponiju "Rančevo".

Ovaj otpad se može odlagati u posude koje na zahtev i o trošku korisnika obezbeđuje Preduzeće.

1. PRAŽNJENJE SEPTIČKIH JAMA

Član 14

Pražnjenje septičkih jama i transport tečnog komunalnog otpada vrši se isključivo specijalnim vozilima za crpljenje i transport tečnog komunalnog otpada.

Član 15

Septičke jame prazne se po potrebi.

Korisnici septičkih jama dužni su da se staraju o blagovremenom čišćenju ovih objekata.

Član 16

Korisnici usluga pražnjenja tečnog komunalnog otpada u ulicama gde postoji izgrađen vodovod dužni su izgraditi septičke jame u skladu sa tehničkim normativima.

Septičke jame iz stava 1. ovog člana moraju imati obezbeđen prilaz i biti udaljene najviše 25 m od prilaznog puta, radi omogućavanja redovnog pražnjenja.

Član 17

Odlaganje tečnog komunalnog otpada vrši se na lokaciju Uređaja za prečišćavanje otpadnih voda (UPOV Sombor).

III ODRŽAVANJE ČISTOĆE

Član 18

Javnim površinama u smislu odredaba ove Odluke smatraju se:

1. Izgrađeno građevinsko zemljište koje je u opštoj upotrebi:

- javne saobraćajne površine, kolovozi, trotoari, trgovi, razdelne i zaštitne trake i pojasevi, pešačke i biciklističke staze, pešačka i razdelna ostrva, trgovi, prolazi, stajališta u javnom saobraćaju, parkirališta, taksi stanice, stepeništa koja povezuju površine javnog saobraćaja, mostovi i dr.

- javne zelene površine, parkovi, spomen parkovi, park šume, zelene površine sa skverovima i trgovima, zelene površine duž i u okviru puta (razdelne i zaštitne trake i pojasevi), travnjaci, drvoredi i drugi zasadi, zelene površine duž obala vodenih površina, zelene površine pored i oko stambenih i poslovnih zgrada, u okviru i između blokova stambenih i poslovnih zgrada, pošumljeni tereni, rekreacione površine i dr.

- obale, groblja, pijace, prolazi namenjeni javnom korišćenju, dečja igrališta,

- druge izgrađene površine namenjene za javno korišćenje i

2. Neizgrađeno javno građevinsko zemljište na kome pravo korišćenja odnosno pravo svojine ima Grad, a koje je planom namenjeno za javne površine u izgradnji javnih objekata ili se koristi kao javna površina.

Druge površine u smislu ove Odluke su površine u vlasništvu fizičkih i pravnih lica.

Član 19

Javne površine koriste se u skladu sa njihovom namenom.

Javne površine moraju se držati u urednom i čistom stanju.

Član 20

O održavanju čistoće na javnim površinama staraju se:

- JKP "Čistoća" Sombor o održavanju čistoće na javnim površinama (čišćenje kolovoza, trotoara) u skladu sa Godišnjim programom održavanja čistoće,

- JKP "Prostor" Sombor o uređivanju i održavanju javnih površina u naseljenim mestima, u skladu sa Programom o održavanju javnih površina u naseljenim mestima, kao i o održavanju pijaca i grobalja,

- JKP "Zelenilo" Sombor o uređivanju i održavanju zelenila i javnih zelenih površina u skladu sa Programom o održavanju zelenila i javnih zelenih površina,

- JKP "Parking servis" Sombor o održavanju čistoće parking prostora,

- Turistička organizacija Sombor o održavanju čistoće u turističkim izletištima,

- preduzeća koja upravljaju autobuskim, železničkim i benzinskim stanicama, o održavanju čistoće na ovim objektima,

- Sportski centar "Soko" Sombor za održavanje čistoće na sportskim i rekreacionim objektima,

- korisnici fijakerskih i taksi stajališta, o održavanju čistoće na fijakerskim i taksi stajalištima,

- korisnici manjih montažnih objekata na javnim površinama, o održavanju čistoće na prostoru oko svojih objekata,

- građani, preduzeća i druga pravna lica, o čišćenju trotoara i zelenih površina ispred svojih objekata i parcela.

Član 21

Otpad sa sa javnih površina se, nakon njegovog čišćenja sakuplja i privremeno odlaže u posude koje se postavljaju prema Pravilniku i Elaboratu.

Član 22

Poslove uklanjanja divljih deponija sa javnih površina Preduzeće obavlja po nalogu Odeljenja za komunalne delatnosti, imovinsko-pravne i stambene poslove, Odeljenja za poljoprivredu i zaštitu životne sredine i Odeljenja inspekcije i komunalne policije Gradske uprave grada Sombora.

1. ČIŠĆENJE SNEGA I LEDA

Član 23

O čišćenju i uklanjanju snega i leda sa javnih i drugih površina dužni su da se staraju pravna lica, preduzetnici i fizička lica, kao i vlasnici odnosno korisnici zgrada i javnih površina.

Član 24

Čišćenje i uklanjanje snega i leda sa ulica i puteva na teritoriji grada Sombora ("zimska služba") vrše zajednički JKP "Zelenilo" Sombor, JKP "Vodokanal" Sombor i JKP "Čistoća" Sombor u skladu sa Planom radova zimske službe.

Član 25

Čišćenje i uklanjanje snega i leda sa javnih površina vrše:

- JKP "Čistoća" Sombor, čišćenje snega i leda sa javnih površina u skladu sa Godišnjim programom održavanja čistoće,

- JKP "Prostor" Sombor, čišćenje snega i leda sa javnih površina u naseljenim mestima, u skladu sa Programom o održavanju javnih površina u naseljenim mestima kao i čišćenje snega i leda sa pijaca i grobalja,

- JKP "Zelenilo" Sombor Sombor čišćenje snega i leda sa javnih zelenih površina u skladu sa Programom o održavanju zelenila i javnih zelenih površina,

- JKP "Parking servis" Sombor, čišćenje snega i leda sa parking prostora,

- Turistička organizacija, čišćenje snega i leda u turističkim izletištima,

- preduzeća koja upravljaju autobuskim, železničkim i benzinskim stanicama, o čišćenju snega i leda na ovim objektima,

- Sportski centar "Soko" Sombor o čišćenju snega i leda na sportskim i rekreacionim objektima,

- korisnici fijakerskih i taksi stajališta, o čišćenju snega i leda na fijakerskim i taksi stajalištima,

- korisnici manjih montažnih objekata na javnim površinama, o čišćenju snega i leda na prostoru oko svojih objekata,

- građani, preduzeća i druga pravna lica, o čišćenju snega i leda sa trotoara ispred stambenih i poslovnih objekata.

Čišćenje i uklanjanje snega i leda sa trotoara pored neizgrađenog građevinskog zemljišta vrše vlasnici odnosno korisnici neizgrađenog građevinskog zemljišta, a ispred građevinskih objekata u izgradnji, izvođač, odnosno investitor radova.

Član 26

Sneg sa trotoara i drugih javnih površina, osim kolovoza, sakuplja se na gomile, pri čemu se mora omogućiti prolaz pešaka i vozila kao i normalan tok atmosferske vode.

Član 27

Javne saobraćajne površine mogu se radi sprečavanja nastanka leda i klizanja posipati odgovarajućim materijalom.

Zabranjeno je javne saobraćajne površine koje imaju izgrađenu kišnu kanalizaciju posipati kamenim materijalom.

Zabranjeno je javne saobraćajne površine uz drvorede i cvetne površine posipati solju, odnosno sredstvima koja su škodljiva za biljke.

Član 28

Vlasnici i korisnici stambenih, poslovnih, stambeno- poslovnih i drugih objekata, kao i vlasnici i korisnici stanova i poslovnih prostora, odnosno drugih posebnih delova zgrade, neposredno su odgovorni za uklanjanje snega i leda sa trotoara, prilaznih puteva i staza koje koriste ispred objekata.

Član 29

O uklanjanju snega i leda sa krovova stambenih, poslovnih, poslovno-stambenih i drugih objekata staraju se vlasnici odnosno korisnici.

O uklanjanju snega i leda sa krovova stambenih zgrada, ako sneg predstavlja opasnost za prolaznike, bezbednost stanara i drugih lica ili same zgrade, stara se skupština stambene zajednice odnosno stanari zgrade ukoliko skupština stambene zgrade nije formirana.

Pri uklanjanju snega i leda sa krovova mora se voditi računa o bezbednosti prolaznika i saobraćaja, da se ne oštete električne i druge instalacije i zelenilo u okolini i da se obavezno postave odgovarajuće oznake upozorenja.

Kada nije moguće uklanjanje snega i leda sa krovova, vlasnici ili korisnici su dužni da blagovremeno postave odgovarajuće oznake upozorenja o opasnosti od obrušavanja snega i leda sa krovova, kao i odgovarajuće zapreke radi obilaženja ugroženih delova na trotoaru.

Član 30

Sneg i led uklonjen sa krovova, ako nije u dvorištu zgrade, deponuje se ispred zgrade tako da se ne ometa saobraćaj na kolovozu, prolaz pešaka na trotoaru kao i da se omogući normalan tok atmosferske vode.

IV PRAVA I OBAVEZE PREDUZEĆA I KORISNIKA

Član 31

Preduzeće - JKP " Čistoća" je, pored obaveza utvrđenih zakonom, dužno da:

1. održava čistoću u skladu sa ovom Odlukom,

2. održava čistoću na način kojim se obezbeđuje najmanji rizik po život i zdravlje zaposlenih u preduzeću i korisnika usluga kao i životne sredine,

3. otpad rasut prilikom rada zaposlenih na poslovima održavanja čistoće odmah pokupi i ukloni,

4. ukloni otpad koji nije odložen u odgovarajuće posude, po nalogu komunalnog inspektora, o trošku korisnika,

5. zaposleni u Preduzeću su dužni da pažljivo manipulišu posudama korisnika kako ne bi došlo do oštećenja ili uništenja, a nakon pražnjenja, iste ostave u ispravnom položaju i zatvore poklopac,

6. posude koje se postavljaju na javnu površinu postavi u skladu sa Pravilnikom i Elaboratom,

7. posude za privremeno odlaganje otpada iz stambenih zgrada obnavlja, održava i zamenjuje,

8. preko sredstava javnog informisanja na vreme upoznaje javnost sa poslovima Preduzeća u skladu sa ovom Odlukom kao i o promenama koje mogu nastati u radu preduzeća pri redovnom uklanjanju otpada na teritoriji Grada Sombora,

9. na svojoj internet stranici objavi raspored uklanjanja komunalnog otpada, po danima i ulicama,

10. u sredstvima informisanja i svojoj internet stranici objavi redosled uklanjanja otpada u toku "Meseca čistoće" u Somboru i naseljenim mestima.

Član 31a

Preduzeće je dužno da jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga iz člana 2. ove odluke, u trajanju od najmanje 15 dana.

Poziv za izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada i Preduzeća a dostavlja se sredstvima javnog informisanja radi saopštenja.

Preduzeće je dužno da u roku od 15 dana od dana završetka izjašnjavanja iz stava 1. ovog člana dostavi Gradskoj upravi izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga.

Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga iz stava 1. ovog člana takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom Preduzeća, Gradska uprava preispituje rad Preduzeća, sačinjava analizu sa predlogom mera za otklanjanje nedostataka navedenih u izjašnjavanju korisnika i dostavlja je Gradskom veću.

Gradsko veće, nakon razmatranja analize i predloženih mera iz stava 4. ovog člana, donosi akt kojim nalaže Preduzeću da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika, u roku koji ne može biti duži od 90 dana.

Preduzeće je dužno da obezbedi korisnicima usluga zakonom propisane uslove koji omogućavaju brz i efikasan kontakt u vezi kvaliteta i korišćenja usluga.

Korisnici usluga iz člana 2. ove odluke, mogu kontinuirano u toku godine dostavljati pitanja, primedbe i predloge preko internet stranice Preduzeća, a isto je dužno da na dostavljena pitanja, primedbe i predloge odgovori u roku od 2 dana.

Član 32

Pravna, fizička lica i preduzetnici iz člana 20. i 25. ove Odluke pored obaveza utvrđenih zakonom dužni su da se staraju o održavanju čistoće i čišćenju snega i leda u skladu sa ovom Odlukom.

Član 33

Korisnik je dužan da:

1. odlaže otpad u odgovarajuće posude, u skladu sa ovom Odlukom,

2. u dane sakupljanja otpada, utvrđene rasporedom uklanjanja komunalnog otpada, posude iznese do mesta koje je pristupačno vozilu za transport otpada,

3. ne ometa zaposlene u Preduzeću u obavljanju poslova na održavanju čistoće,

4. da vrši selekciju ambalažnog otpada (papir, karton, PET, staklo limenke i drugi reciklažni otpad) i odlaže ih u obeležene posude na javnim površinama ili prostorima gde su one postavljene,

5 odlaže otpad u odgovarajuću posudu na način kojim se zauzima najmanja zapremina posude,

6. kabasti otpad i materijal od građenja i rušenja odlaže u skladu sa članom 13. Odluke,

7. koristi posude u skladu sa njihovom namenom,

8. ne oštećuje opremu, koja je u funkciji obavljanja komunalne delatnosti i

9. preduzeću plaća naknadu za komunalne usluge koje se odnose na obavezno sakupljanje, transport i deponovanje komunalnog otpada.

Član 33a

Na teritoriji grada vrši se obavezno sakupljanje, iznošenje i deponovanje komunalnog otpada (u daljem tekstu: upravljanje komunalnim otpadom), pod uslovima utvrđenim ovom Odlukom.

Obavezno upravljanje komunalnim otpadom vrši se iz objekata za individualno stanovanje, objekata za kolektivno stanovanje, vikendica, montažno-demontažnih objekata i poslovnih prostora na teritoriji grada.

Poslovnim prostorom u smislu ove Odluke, smatraju se objekti, posebni delovi objekata i prostori koji služe za obavljanje poslovne delatnosti (objekti i poslovni prostori - pokriveni i otkriveni koji su u funkciji proizvodne, uslužne ili neke druge poslovne delatnosti, kao i drugi prostori koji se koriste isključivo ili pretežnim delom u funkciji vršenja poslovne delatnosti).

Obavezno upravljanje komunalnim otpadom vrši se uz naknadu, koja se određuje na osnovu površine stambenog, odnosno poslovnog prostora za fizička i pravna lica na teritoriji naseljenog mesta Sombor, a po broju članova porodičnog domaćinstva u preostalim naseljenim mestima i prigradskim naseljima na teritoriji grada.

Obavezno upravljanje komunalnim otpadom iz vikend naselja na teritoriji grada Sombora, vrši se uz naknadu i određuje na osnovu površine vikendice, montažno-demontažnog objekta i naplaćuje u periodu od 15.04. do 15.10. u godini.

Preduzetnici naknadu plaćaju na osnovu razvrstavanja u grupe po vrstama delatnosti na teritoriji grada i naseljenih mesta.

Visinu naknade za upravljanje komunalnim otpadom određuje preduzeće kome je ovaj posao poveren, uz saglasnost osnivača, a u skladu sa važećim propisima koji regulišu način formiranja i usklađivanja cena za komunalne usluge.

Obaveza plaćanja naknade upravljanja otpadom obavezuje korisnike i u slučaju odbijanja usluge.

Korisnik je dužan prijaviti svaku promenu površine stana, poslovnog prostora, prava svojine, odnosno prava korišćenja na objektu, kao i promenu broja članova domaćinstva, preduzeću kome su povereni ovi poslovi u roku od 15 dana po nastaloj promeni.

Do prijave promene nosioca prava svojine, odnosno prava korišćenja na objektu, obaveza plaćanja naknade za izvršene usluge obavezuje dotadašnjeg korisnika.

Član 34

Radi održavanja i zaštite čistoće na javnoj površini nije dozvoljeno:

1. bacanje i odlaganje otpada van posuda ili na drugi način stvaranje nečistoće na javnim površinama,

2. bacanje i odlaganje žeravice, neohlađenog pepela ili sipanje vode ili drugih tečnosti u posudu,

3. odlaganje uginulih životinja, konfiskata i drugih sporednih proizvoda životinjskog porekla u posude,

4. bacanje i odlaganje u posude otpada i materija opasnih po život i zdravlje ljudi i životnu sredinu,

5. vađenje, razbacivanje i spaljivanje otpada iz posuda,

6. izlivanje otpadnih voda, sadržaja iz septičkih jama ili drugog tečnog otpada van za to određenih površina,

V NAČIN POSTUPANJA I OVLAŠĆENJA ORGANA GRADA

Član 35

Preduzeće je dužno da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike komunalnih usluga o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima, koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.

U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalnih delatnosti, Preduzeće je dužno da odmah o tome obavesti Gradsko veće grada Sombora i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja.

Ukoliko Preduzeće to ne učini u roku koji odredi Gradsko veće grada Sombora, na predlog Odeljenja za komunalnu delatnost, imovinsko-pravne i stambene poslove, Gradsko veće će preduzeti mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena na teret vršioca komunalne delatnosti.

Po prijemu obaveštenja o neplaniranom prekidu isporuke, odnosno po utvrđivanju poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, Gradsko veće grada Sombora na osnovu predloga Odeljenje za komunalnu delatnost, imovinsko-pravne i stambene poslove, dužno je da:

1) odredi red prvenstva i način pružanja usluga onim korisnicima kod kojih bi usled prekida nastala opasnost po život i rad građana ili rad pravnih i fizičkih lica, ili bi nastala značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;

2) preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena;

3) utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid vršenja delatnosti i učinjenu štetu.

VI NADZOR

Član 36

Nadzor nad primenom ove Odluke i akata donetih na osnovu ove Odluke vrši Gradska uprava.

Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove Odluke i propisa donetih na osnovu ove Odluke, obavlja komunalna inspekcija.

Za prekršaje propisane ovom Odlukom komunalni inspektor ovlašćen je da izda prekršajni nalog.

Član 37

U vršenju inspekcijskog nadzora, komunalni inspektor je ovlašćen da rešenjem naloži preduzimanje, u određenom roku, neophodnih mera, radi otklanjanja nepravilnosti kojima je došlo do povrede odredaba ove Odluke.

Ako se lice kome se mere nalažu ne nalazi na licu mesta, rešenje iz stava 1. ovog člana, može se doneti i bez njegovog saslušanja.

Ukoliko lice kome se mere nalažu ne postupi po nalogu iz rešenja, komunalni inspektor će doneti rešenje o izvršenju i sprovesti prinudno izvršenje, putem drugog lica, na trošak izvršenika.

Žalba na rešenje iz stava 1. ovog člana ne odlaže izvršenje rešenja.

Ako komunalni inspektor u vršenju inspekcijskog nadzora uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, dužan je da bez odlaganja o tome obavesti nadležni organ.

Član 38

Komunalno-policijske poslove obavlja komunalna policija.

Komunalni policajac u obavljanju komunalno-policijskih poslova, pored zakonom utvrđenih ovlašćenja, ovlašćen je da izda prekršajni nalog za prekršaje propisane ovom Odlukom.

Ukoliko komunalni policajac, u obavljanju komunalno- policijskih poslova, uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.

VII KAZNENE ODREDBE

Član 39

Novčanom kaznom u iznosu od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj JKP "Čistoća" ako:

1. ne održava čistoću u skladu sa ovom Odlukom (član 31. tačka 1),

2. ne održava čistoću na način kojim se obezbeđuje najmanji rizik po život i zdravlje zaposlenih u preduzeću i korisnika usluga kao i životne sredine (član 31. tačka 2.),

3. otpad rasut prilikom rada zaposlenih na poslovima održavanja čistoće odmah ne pokupi i ukloni (član 31. tačka 3.),

4. ne ukloni otpad koji nije odložen u odgovarajuće posude, po nalogu komunalnog inspektora, o trošku korisnika (član 31. tačka 4.),

5. ako zaposleni u Preduzeću nepažljivo manipulišu posudama korisnika tako da dođe do oštećenja ili uništenja, a nakon pražnjenja, iste ne ostave u ispravnom položaju i ne zatvore poklopac (član 31. tačka 5.),

6. posude koje se postavljaju na javnu površinu ne postavi u skladu sa Pravilnikom i Elaboratom (član 31. tačka 6.),

7. posude za privremeno odlaganje otpada iz stambenih zgrada ne obnavlja, ne održava i ne zamenjuje (član 31. tačka 7.),

8. preko sredstava javnog informisanja na vreme ne upoznaje javnost sa poslovima Preduzeća u skladu sa ovom Odlukom kao i o promenama koje mogu nastati u radu Preduzeća pri redovnom uklanjanju otpada na teritoriji grada Sombora (čl. 31. tč. 8.),

9. na svojoj internet stranici ne objavi raspored uklanjanja komunalnog otpada, koji sadrži spisak ulica i vreme uklanjanja komunalnog otpada,

10. u sredstvima informisanja i svojoj internet stranici ne objavi redosled uklanjanja otpada u toku "Meseca čistoće" u Somboru i naseljenim mestima.

Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u Preduzeću novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara.

Član 40

Novčanom kaznom u iznosu od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice iz člana 20. i 25.ove Odluke ako ne održava čistoću u skladu sa ovom Odlukom.

Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara.

Član 41

Novčanom kaznom u iznosu od 75.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice, kao korisnik iz čl. 5 ove Odluke ako:

1. ne odlaže otpad u odgovarajuće posude u skladu sa ovom Odlukom (član 33. tačka 1),

2. u dane iznošenja otpada utvrđene rasporedom uklanjanja komunalnog otpada posude ne iznesu do mesta koje je pristupačno vozilu za transport otpada, (član 33. tačka 2),

3. ometaju zaposlene u Preduzeću u obavljanju poslova na održavanju čistoće (član 33. tačka 3),

4. ne vrše selekciju ambalažnog otpada (papir, karton, PET) i ne odlažu ih u obeležene posude na javnim površinama ili prostorima gde su one postavljene (član 33. tačka 4),

5. ne odlažu otpad u odgovarajuće posude na način kojim se zauzima najmanja zapremina posude, (član 33. tačka 5),

6. kabasti otpad i materijal od građenja i rušenja ne odlažu u skladu sa članom 13. Odluke,

7. ne koriste posude u skladu sa njihovom namenom,

8. oštećuju opremu, koja je u funkciji obavljanja komunalne delatnosti,

9. blagovremeno ne organizuju i ne izvrše čišćenje snega i leda,

10. ne izvrše uklanjanje ledenica sa krovova, terasa i balkona,

11. ne postupi po rešenju komunalnog inspektora i

12. sprečava komunalnog inspektora da izvrši nadzor u skladu sa odredbama ove Odluke.

Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 12.000,00 dinara.

Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 dinara.

Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se fizičko lice novčanom kaznom u iznosu od 6.000,00 dinara.

Član 42

Fizička lica kazniće se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 6.000,00 dinara, ako:

1. bacaju otpad van posuda ili na drugi način stvaraju nečistoće na javnim površinama (član 34 tačka 1),

2. bacaju žeravicu ili sipaju vodu u posudu (član 34 tačka 2),

3.odlažu uginule životinje, konfiskat i druge sporedne proizvode životinjskog porekla u posude (član 34 tačka 3),

4. bacaju u posude otpad i materije opasne po život i zdravlje ljudi (član 34 tačka 4),

5. vade, razbacuju i spaljuju otpad iz posuda, (član 34 tačka 5),

6. izlivaju otpadne vode, sadržaj iz septičkih jama ili druge nečistoće van za to određenih mesta. (član 34 tačka 6).

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 43

Pravilnik iz člana 11. stav 3. ove Odluke JKP "Čistoća"Sombor će doneti u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Elaborat iz člana 12. stav 5. ove Odluke JKP "Prostor" Sombor će doneti u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Do dana donošenja akata iz stava 1. i 2. ovog člana, u slučaju spora oko mesta za postavljanje posuda, ovo mesto određuje komunalni inspektor.

Član 44

Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o održavanju čistoće i čišćenju snega ("Službeni list opštine Sombor", broj 1/1998, 10/2001, 3/2003 i 4/2003) i ("Službeni list Grada Sombora", broj 8/2011 i 9/2014).

Član 45

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Sombora".