PRAVILNIKO RAČUNOVODSTVENIM POLITIKAMA("Sl. list grada Prokuplja", br. 54/2020) |
Računovodstvene politike budžeta grada Prokuplja, koje su zbir računovodstvenih politika, direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava, odnosno koji pripadaju KRT-u, broj računa 840-66640-28.
1. PREGLED RAČUNOVODSTVENIH POLITIKA
Poslovne promene u računovodstvu budžeta, odnosno terezora grada Prokuplja vode se po obračunskoj osnovi na propisanim šestocifrenim sub-analitičkim kontima sadržanim u kontnom planu Pravilnika o standardnom klasifikacionom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.
Finansijski izveštaji u računovodstvu budžeta, odnosno trezora grada Prokuplja sastavlja se na gotovinskoj osnovi a u skladu sa međunarodnim standardima za javni sektor na propisanim šestocifrnim subanalističkim kontima sadržanim u kontnom planu Pravilnika o standardnom okviru i kontnom planu za budžetski sistem.
U tekuće prihode spadaju sledeće kategorije:
Porezi- porezi na dohodak, porezi na dobit i kapitalne dobitke, porez na fond zarada, porez na imovinu, porez na dobra i usluge i druge poreze (uneti konkretne kategorije za svaki grad - opštinu u skladu sa odlukom o budžetu).
Donacije i transferi - donacije od inostranih država, donacije od međunarodnih organizacija i transferi od drugih nivoa vlasti (uneti konkretne kategorije ѕa svaki grad - opštinu u skladu sa odlukom o budžetu).
Drugi prihodi:
1) Prihodi od imovine (od kamata, dividenti, zakupa neproizvodne imovine).
2) Prihodi od prodaje dobara i usluga (od prodaje dobara i usluga ili zakupa od strane tržišnih organizacija, taksa, sporedne podaje dobara i usluga koju vrše državne netržišne jedinice).
3) Novčane kazne i oduzeta imovinska korist (prihodi od novčanih kazni za krivična dela, prihodi od novčanih kazni za privredne prestupe, prihodi od novčanih kazni za prekršaje, prihodi od oduzete imovinske koristi i ostale novčane kazne, penali i prihodi od oduzete imovinske koristi).
4) Dobrovoljni transferi od fizičkih i pravnih lica (tekući i kapitalni).
5) Mešoviti i neodređeni prihodi u korist nivoa gradova.
Memorandumske stavke za refundiranje rashoda (memorandumske stavke za refundiranje rashoda i memorandumske stavke za refundiranje rashoda iz prethodne godine).
Tekući prihodi se shodno gotovinskij osnovi, utvrđuje u momentu naplate, tj. Pravila sredstava na račun budžeta grada PROKUPLJA.
Obračunati nenaplaćeni tekući prihodi evidentiraju se u okviru pasivnih vremenskih ograničenja.
Povraćaj neutrošenih budžetskih sredstava od strane budžetskih korisnika evidentira se u glavnoj knjizi kao storno rashoda, a u korist potraživanja od budžetskih korisnika, a kod budžetskog korisnika kao storno prihoda i u korist obaveze prema budžetu grada - PROKUPLJA.
Porezi
Porezi prema Zakonu o budžetskom sistemu predstavljaju vrstu javnih prihoda za finansiranje javnih rashoda u skladu sa Odlukom o budžetu grada PROKUPLJA.
Učešće budžeta grada u navedenim prihodima u 20-- godini, odrađeno je Memorandumom o budžetu u ekonomskoj finansijskoj politici 20__. godinu, sa projekcijom za 20__. i 20__. godinu, Zakona o budžetu Republike Srbije za 20__. godinu, Zakonom o lokalnoj samoupravi.
U ove prihode spadaju i ustupljeni i izvorni prihodi koji se obezbeđuju iz Republičkog budžeta.
Ostvareni prihodi na ime poreza u toku godine se koriguju za povraćaj više ili pogrešno doznačenih sredstava po rešenjima poreske uprave, po gore navednim organima.
Donacije i transferi
Donacije obuhvataju bespovratno primljena sredstva od inostranih država i međunarodnih organizacija za finansiranje pojedinih namena i za finansiranje pojedinih namena i za finansiranje redovne delatnosti. Donacije mogu biti kapitalne i tekuće.
Donacije obuhvataju i poklone u naturi, a evidentiraju se u poslovnim knjigama kao povećanje nefinansijske imovine i izvora kapitala.
Ostatak neutrošenih sredstava na ime primljenih donacija za u narednu godinu za istu namenu.
Transferi od drugih nivoa vlasti obuhvataju sredstva u skladu sa Memorandumom o budžetu i ekonomskoj finansijskoj politici za 20___. godinu i 20__. godinu prema odredbama Zakona o budžetu Republike Srbije za 20___. godinu.
Transferi sa drugih nivoa vlasti obuhvataju sredstva preneta shodno Zakonu o budžetu Republike Srbije za 20-godinu iz budžeta Republike. Transferi sa drugih nivoa vlasti obuhvataju sredstva preneta shodno Odluci o budžetu (lokalna vlast) za 20___. godinu.
Memorandumske stavke za refundiranje rashoda
Memorandumske stavke za refundiranje rashoda obuhvataju prihode po osnovu memorandumskih stavki za pokretanje rashoda za tekuću godinu i memorandumskih stavki za refundiranje rashoda iz prethodne godine. U ove prihode spadaju prihodi koju se naplate od fondova za zdravstveno osiguranje na ime naknade po osnovu bolovanja preko 30 dana po osnovu naknade za porodiljsko osustvo, naknade invalidima rada druge kategorije i dr.
Administrativni transferi - Transferi između budžetskih korisnika na istom nivou
Ove vrste tekućih prihoda imaju indirektni i direktni korisnici za sredstva koja im se kao transferna sredstva prenose iz budžeta grada.
U postupku konsolidacije ovi tekući prihodi-prihodi iz budžeta se upoređuju sa administrativnim transferima iz budžeta od direktnih budžetskih korisnika indirektnim budžetskim korisnicima ili između budžetskih korisnika na istom nivou (kategorija 490000),a zatim se međusobnom zatvaraju.
1.1.2 Primanje od prodaje nefinansijske imovine
Primanje od prodaje nefinansijske imovine predstavljaju primanje od prodaje osnovnih sredstava (nepokretnosti, pokretne imovine, ostalih osnovnih sredstava), primanje od prodaje zaliha (robnih rezervi zaliha proizvodnje, roba za dalju prodaju) primanje od prodaje dragocenosti, primanje od prodaje prirodne imovine (zemljišta, podzemnih blaga i šuma i voda).
Evidentiranje primanja vrši se u momentu naplate, a u korist tekućeg računa budžeta grada.
1.1.3. Primanje od zaduživanja i prodaje finansijske imovine
Primanje od zaduživanja predstavljaju prilive po osnovu primanja od zaduživanja i to: primanje od domaćih zaduživanja i primanje od inostranog zaduživanja.
Primanje od prodaje finansijske imovine predstavljaju prilive po osnovu prodaje finansijske imovine i to: primanje od prodaje domaće finansijske imovine i primanje od prodaje strane finansijske imovine.
Primanje od prodaje finansijske imovine predstavljaju prilive po osnovu prodaje finansijske imovine, i to primanje od otplate, kredita datih fizičkim licima i domaćinstvima u zemlji i primanja od prodaje domaćih akcija i ostalog kapitala kapitala-sredstava od prodaje kapitala u postupku privatizacije.
Sredstva od prodaje kapitala u postupku privatizacije evidentiraju se zaduženjem tekućeg računa grada a određenjem izvora novčanih sedstava-subanalistički konto-Ostala finansijska imovina uz istovremeno knjiženje u klasi 9.
Rashodi i izdaci budžeta PROKUPLJE predstavljaju konsolidovane rashode i izdatke direktnih i indirektnih korisnika budžeta grada.
Tekući rashodi obuhvataju rashode koji se javljaju kod budžetskih korisnika u vršenju funkcije za koju su osnovani.
Rashodi se evidentiraju u momentu kad je plaćanje izvršeno.
Rashodi koji su nastali a nisu plaćeni evidentiraju se zaduženjem obračunatih naplaćenih rashoda, a odobrenjem obaveza, odnosno pasivnih vremenskih razgraničenja.
Rashodi koji su unapred plaćeni, shodno gotovinskoj osnovi, evidentiraju se u kategoriji rashoda prema nameni.
Rashodi za zaposlene
Rashodi za zaposlene obuhvataju: rashode za plate, dodatke i naknade zaposlenih (zarade); socijalne doprinose na teret poslodavca; naknade u naturi; socijalna davanja zaposlenima; naknade troškova za zaposlene, naknade zaposlenima i ostali posebni rashodi: poslanički dodatak i sudijski dodatak.
Korišćenje usluga i roba
Korišćenje usluga i roba obuhvata: stalne troškove, troškove putovanja, usluge po ugovoru, specijalizovane usluge, tekuće popravke i održavanje i materijal.
Amortizacija i upotreba sredstava za rad
Na amortizaciju i upotrebu sredstava za rad evidentira se deo amortizacije utvrđen primenom procenta ostvarenih sopstvenih prihoda u ukupno ostvarenom prihodu na ukupno obračunatu amortizaciju, s tim da se preostali iznos obračunate amortizacije evidentira na teret kapitala koji odgovara procentu ostvarenih prihoda iz budžeta grada. Istovremeno, za iznos obračunate amortizacije na teret amortizacije i upotrebe sredstava za rad zadužuje se odgovarajućim subanalitički konto izvora nefinansijske imovine u stalnim sredstvima uz odobrenje ostalih izvora novčanih sredstava-sredstva od amortizacije.
Rashodi kamata
Otplata kamata obuhvata kamate dužničko-poverilačkih odnosa (domaće i strane). Kamate se u momentu plaćanja evidntraju kao rashodi. Obračunate, a nenaplaćene kamate evidentiraju se kao obračunati neplaćeni rashodi.
Subvencije
Subvencije obuhvataju tekući i kapitalni prenos sredstava primaoca radi podsticanja proizvodnje i pružanja usluga, odnosno subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama, privatnim finansijskim institucijama, javnim finansijskim institucijama, privatnim preduzećima.
Donacije, dotacije i transferi
Donacije obuhvataju tekuće i kapitalne donacije stranim vladama i međunarodnim organizacijama.
Transferi ostalim nivoima vlasti obuhvataju tekuće i kapitalne donacije, donacije i transfere.
Kursne razlike
Finansijski plasmani, potraživanja i obaveze u stranoj valuti prepričavaju se u dinarsku protivvrednost prema srednjem kursu stranih valuta na dan isplate. Tako utvrđenim preračunatim dinarskim iznosima finansijskih plasmana potraživanja i obaveza utvrđuju se pozitivne, odnosno negativne kursne razlike. Pozitivne kursne razlike evidentiraju se u korist tekućih prihoda.
Alternativa
Pozitivna kursne razlike razlike, u toku godine evidentiraju se u korist subanalističkog konta 321111-Obračun prihoda i primanje i rashoda i zadataka, negativne kursne razlike evidentiraju se na teret tekućih rashoda.
Prava iz socijalnog osiguranja
Prava iz socijalnog osiguranja obuhvataju naknade za socijalnu zaštitu iz budžeta.
Socijalna pomoć iz budžeta grada PROKUPLJA obuhvata naknade po raznim osnovama koje se, po zahtevima direktnog i indirektnog budžetskog korisnika, isplaćuju iz budžeta za socijalnu zaštitu, obrazovanje, kultura, nauku i sport, nagrade učesnicima i studentima, naknada za decu i porodicu i ostale naknade.
Ostali rashodi
Ostali rashodi obuhvataju: donacije nevladinim organizacijama: porez, obavezne takse i kazne, novčane kazne i penali po rešenjima sudova, naknada štete za povrede ili štetu nastalu usled elementarnih nepogoda ili drugih prirodnih uzroka, naknada štete za povrede ili štetu nanetu od strane državnih organa i rashodi koji se finansiraju iz sredstava za realizaciju nacionalnog investicionog plana.
Administrativni transferi
Prenos sredstava namenjen indirektnim korisnicima, a u skladu sa Odlukom o budžetu, evidentira se zaduženjem odgovarajuće vrste administrativnog transfera, a u određenom tekućeg računa.
U postupku konsolidacije, administrativni transferi se upoređuju sa transferima između budžetskih korisnika na istom nivou (kategorija 780000) i prihoda iz budžeta (kategorija 790000), a zatim se međusobno zatvaraju.
1.2.2. Izdaci za nefinansijsku imovinu
Izdaci za nefiskalnu imovinu obuhvataju izdatke za: osnovna sredstva (zgrada i građevinski objekti, mašine i oprema, ostale nekretnine i oprema, kultivisana imovina i nematerijalna imovina), zalihe (robna rezerva, zalihe proizvodnje i zalihe robe za dalju podaju), dragocenosti i prirodna imovina (zemljište, rudna bogatstva i šume i vode) i nefinansijska imovina koja se finansira iz sredstava za realizaciju nacionalnog investicionog plana.
Evidentiranje izdataka za nefinansijsku imovinu vrši se u momentu isplate uz istovremeno povećanje vrednosti nefinansijske imovine kapitala.
1.2.3 Izdaci za otplatu glavnice i nabavku finansijske imovine
Ovi izdaci obuhvataju izatke za otplatu glavnice (domaćim kreditorima, stranim kreditorima) nabavku finansijske imovine (domaće i strane).
Izdaci za otplatu glavnice predstavljaju odliv sredstava, a ne tekuće rashode, i za njihovu vrednost smanjuje obaveze i novčana sredstva, s tim da se istovremeno sprovode knjiženja u klasi 6.,
1.2.4 Ukupan višak prihoda i primanja-budžetski suficit
Manjak prihoda i primanja- budžetski deficit
Indirektni korisnici budžeta grada PROKUPLJA ostvaruje visak prihoda i primanja - suficit stavljen u odnos ukupnog iznosa tekućih prihoda i primanja ostvarenih po osnovu prodaje nefinansijske imovine i ukupan iznos tekućih rashoda izdataka za nabavku nefinansijske imovine.
Prilikom utvrđivanja finansijskih rezultata ovako utvrđen visak prihoda primanja suficit koriguje se na sledeći način;
A) uvećan za uključivanje
- dela neplaćenog viška prihoda i primanja ranijih godina koji je korišćen za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine.
- dela novčanih sredstava amortizacije koji je korišćen za nabavku finansijske imovine.
- dela prenetih neutrošenih sredstava iz ranijih godina korišćen za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine.
- iznosa rashoda i izdataka za nefinansijsku imovinu finansiranu iz kredita.
-iznos privatizacionih primanja korišćenih za pokretanje rashoda i izdataka tekuće godine.
B) umanjen za uključivanje izdataka
- utrošak sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za nabavku finansijske imovine.
- utrošak sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za otplatu obaveza po kreditima.
Nakon korigovanja viška prihoda i primanja - suficiti na navedeni način, utvrđen je ukupan višak prihoda i primanja- suficit koji se prenosi u narednu godinu.
Direktni korisnik konsoliduje završne račune indirektnih korisnika iz svoje nadležnosti.
Obrazac 1 od 5 direktnog korisnika u koji su uključeni konsolidovani finansijski izveštaji indirektnih korisnika.
Završni račun direktnih korisnika dobija se konsolidacijom dela neplaćenog viška prihoda i primanja ranijih godina koji je korišćen za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine.
- dela novčanih sredstava amortizacije koji je korišćen za nabavku finansijske imovine.
- dela prenetih neutrošenih sredstava iz ranijih godina korišćen za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine.
- iznosa rashoda i izdataka za nefinansijsku imovinu finansiranu iz kredita.
-iznos privatizacionih primanja korišćenih za pokretanje rashoda i izdataka tekuće godine.
B) umanjen za uključivanje izdataka
- utrošak sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za nabavku finansijske imovine.
-- utrošak sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za otplatu obaveza po kreditima.
Nakon korigovanja viška prihoda i primanja- suficiti na navedeni način, utvrđen je ukupan višak prihoda i primanja- suficit koji se prenosi u narednu godinu. Direktni korisnici konsolidacijom ostvaruju višak prihoda i primanja- suficit sastavljanjem u odnosu ukupnog iznosa tekućih prihoda i prihoda ostvarenih po osnovu prodaje nefinansijske imovine sa ukupnim iznosom tekućih rashoda i izdataka za nefinansijsku imovinu i isključivanjem administrativnih transfera. Prilikom utvrđivanja finansijskog rezultata ovako utvrđen visak prihoda i primanja - suficit korigovan je na sledeći način:
A) uvećan je za uključivanje
- dela neplaćenog viška prihoda i primanja ranijih godina koji je korišćen za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine.
- dela novčanih sredstava amortizacije koji je korišćen za nabavku finansijske imovine.
- dela prenetih neutrošenih sredstava iz ranijih godina korišćen za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine.
- iznosa rashoda i izdataka za nefinansijsku imovinu finansiranu iz kredita.
- iznos privatizacionih primanja korišćenih za pokretanje rashoda i izdataka tekuće godine.
B) umanjen za uključivanje izdataka
- utrošak sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za nabavku finansijske imovine.
- utrošak sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za otplatu obaveza po kreditima.
Nakon korigovanja viška prihoda i primanja - suficiti na navedeni način, utvrđen je ukupan višak prihoda i primanja- suficit koji se prenosi u narednu godinu.
Završni račun budžeta GRADA PROKUPLJA dobija se konsolidacijom ukupnog iznosa prihoda, primanja, rashoda i izdataka direktnih korisnika, indirektnih korisnika i glavne knjige trezora grada PROKUPLJA i isključivanjem administrativnih transfera. Konsolidacijom ukupnog iznosa tekućih prihoda i primanja ostvarenih po osnovu prodaje nefinansijske imovine sa ukupnim iznosom tekućih rashoda i izdataka za nabavku nefinasijske imovine utvrđene sa višak prihoda i primanja - budžetski suficit koji se koriguje na sledeći način:
A) uvećan je za uključivanje
- dela neplaćenog viška prihoda i primanja ranijih godina koji je korišćen za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine.
- dela novčanih sredstava amortizacije koji je korišćen za nabavku finansijske imovine.
- dela prenetih neutrošenih sredstava iz ranijih godina korišćen za pokriće rashoda i izdataka tekuće godine.
- iznosa rashoda i izdataka za nefinansijsku imovinu finansiranu iz kredita.
- iznos privatizacionih primanja korišćenih za pokretanje rashoda i izdataka tekuće godine.
B) umanjen za uključivanje izdataka
- utrošak sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za nabavku finansijske imovine.
- utrošak sredstava tekućih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za otplatu obaveza po kreditima.
Nakon korigovanja viška prihoda i primanja - suficiti na navedeni način, utvrđen je ukupan višak prihoda i primanja- suficit koji se prenosi u narednu godinu.
1.3.1 Nefinansijska imovina u stalnim sredstvima
Nekretnine i oprema, kultivisana imovina, dragocenosti, prirodna imovina, nefinansijska imovina u pripremi i avansi i nematerijalna imovina.
Nekretnine i oprema, kultivisana imovina, dragocenosti, prirodna imovina, nefinansijska imovina u pripremi i avansi i nematerijalna imovina.
Nabavnu vrednost čini fakturna vrednost uvećana za zavisne troškove nastale od momenta stavljanja u upotrebu. Izvršene nabavke u toku godine povećavaju vrednosti nefinansijske imovine kapitala.
Nekretninama i opremom stvaraju se ona sredstva čiji je očekivani korisni vek upotrebe duži od jedne godine.
U okviru zgrada i građevinskih objekata- stambene zgrade i stanovi se evidentiraju kao ostale stambene zgrade.
Kultivisana imovina obuhvata osnovno stado, višegodišnje zasade.
Dragocenosti obuhvataju dragocenosti.
Prirodna imovina obuhvata poljoprivredno zemljište (navesti objekte), građevinsko zemljište pod objektima i pašnjacima.
Nefinansijska imovina u pripremi i avansi obuhvata izdatke za stalna sredstva od početka ulaganja do početka korišćenja.
Nematerijalna imovina obuhvata kompjuterski softver, književna i umetnička dela i drugu materijalnu imovinu.
Primanja nastala prilikom prodaje osnovnih sredstava evidentiraju se zaduženjem tekućeg računa uz odobrenje primanja od prodaje nefinansijske imovine. Gubitak nastao prilikom otuđivanja i rashodovanja osnovnih sredstava predstavlja smanjenje vrednosti nefinansijske imovine u stalnim sredstvima kapitala.
Za nefinansijsku imovinu koja se rashoduje ili otuđuje, pre isknjiženja iz knjigovodstvene evidencije vrši se obračun amortizacije, nakon čega se isknjižava zaduženjem odgovarajućeg konta ispravke vrednosti za iznos otpisane vrednosti i konta izvora nefinansijske imovine u stalnim sredstvima za iznos neotpisane sadašnje vrednosti, a odobrenjem odgovarajućeg konta nefinansijske imovine za iznos nabavne vrednosti.
Usklađivanje poslovnih knjiga, popis imovine i obaveza i usaglašavanje potraživanja i obaveza obavljaju se u skladu sa:;
- Uredbom o evidenciji i popisu nepokretnosti i drugih sredstava u državnoj svojini (službeni glasnik RS broj 27/96)kao i:
- Pravilnik o načinu i rokovima popisa i usklađivanja stanja sa stvarnim stanjem (službeni glasnik RS broj 106/2006)
Amortizacija nefinansijske imovine
Pri sastavljanju Završnog računa, obračun amortizacije vrši se u skladu sa sledećim propisima:
- Uredbom o budžetskom računovodstvu - član5,stav 8, (službeni glasnik RS broj 123/2003 i 12/2006)
- Zakon o budžetu Republike Srbije za 20-godinu-član (službeni glasnik RS broj i odlukom o budžetu za 200-godinu-član(službeni glasnik RS broj))
- Pravilnikom o nomenklaturi nematerijalnih ulaganja i osnovnih sredstava sa stopama amortizacije(službeni glasnik RSJ broj 17/97 I 24/2000)
- Instrukcijom za popis imovine i obaveza i obračun amortizacije za obaveznike koji svoje poslovne knjige vode prema uredbi o budžetskom računovodstvu, objavljenom na sajtu Ministarstvu finansija'- uprava za trezor 4,decembar 2006.godine.
- Instrukcija za knjiženje obračunate amortizacije koja se pokiva iz ostvarenih sopstvenih prihoda i korišćenja tih sredstava za kupovinu opreme kod obaveznika koji svoje poslove knjiže prema uredbi o budžetskom računovodstu, objavljenom na sajtu Ministarstvu finansija - uprava za trezor u februaru 2005.godine.
Amortizacija stalne nefinansijske imovine - nekretnine i opreme(osnovna sredstva) obračunava se za svako sredstvo pojedinačno po zakonu propisanih sredstava amortizacije primenom proporcijalne metode u toku predviđenog veka upotrebe osnovnog sredstva.
Propisane stope amortizacije koje se primenjuju su:
Zgrade i građevinski objekti
- upravna zgrada od betona, cigle i opeke
- zgrada ugostiteljstva od kamena i opeke
- garaže, radionice i slične zidane zgrade
Oprema
- putnički automobili
- teretna vozila
- računari
Alternativa
- računari i mobilni telefoni
- telefonska garnitura
Ostala osnovna sredstva
Jednom otpisana osnovna sredstva, bez obzira na to što se i dalje koristi, ne može biti predmet ponovnog procenjivanja vrednosti i ne podleže otpisivanju dok ga koristi isto pravno lice.
1.3.2 Nefinansijska imovina u zalihama
Zalihe nefinansijske imovine u zalihama procenjuju se po nabavnoj vrednosti. Nabavnu vrednost čine neto fakturna vrednost i zavisni troškovi nabavke. Pod zavisnim troškovima nabavke podrazumevaju se svi direktni troškovi u postupku nabavke i nakon uskladištenja.
Zalihe robnih rezervi i robe za dalju podaju evidentiraju se po nabavnoj ceni, a obračun izlaza sa zaliha vrši se po metodi prosečne cene.
Zalihe robnih rezervi i robe za dalju prodaju iskazuju se, u trenutku nabavke, kao izdaci za nefiskalnu imovinu, a u trenutku prodaje, kao primanja od prodaje, kao primanja od prodaje nefinansijske imovine.
Zalihe sitnog inventara i potrošnog materijala se evidentiraju po nabavnoj ceni, a obračun izlaza sa zaliha vrši se po metodi prosečne cene.
Sitan invetar i potrošni materijal se otpisuje u celosti prilikom stavljanja u upotrebu. Zalihe sitnog inventara i potrošnog materijala, koje se nabavljaju za obavljanje redovne delatnosti, iskazuju se kao tekući rashodi u trenutku nabavke, s tim što se razduženje magacina obezbeđuje an osnovu evidencije utrošaka.
Rashodovan sitan inventar i potrošni materijal isknjižava se iz evidencije zaduženjem subanalističkog konta kapitala - nefinansijske imovine u zalihama i to za potrošni materijal konto zalihe potrošnog materijala, a sitan inventar konto zalihe sitnog inventara, odobrenjem odgovarajućeg subanalitičkog konta zaliha sitnog inventara i zaliha potrošačkog materijala.
1.4.1. Dugoročna finansijska imovina
Dugoročna finansijska imovina sastoji se od učešća kapitala u međunarodnim finansijskim institucijama, učešća kapitala u domaćim javnim nefinansijskim institucijama, učešća preduzećima i institucijama, učešća kapitala u ostalim domaćim finansijskim institucijama, učešća kapitala u domaćim poslovnim bankama.
Učešće u kapitalu procenjuje se po nabavnoj vrednosti.
Učešće u kapitalu na osnovu uplate novih ulaganja evidentira se kao povećanje učešća u kapitalu i izdataka za finansijsku imovinu.
Učešće u kapitalu otpisuje se srazmerno iznosu iskazanog gubitka na osnovu izveštaja pravnog lica u koje je uložen kapital.
Izvori kapitala se povećavaju ili smanjuju za povećanje, odnosno smanjenje vrednosti učešća u kapitalu.
Novčana sredstva se procenjuju po nominalnoj vrednosti.
Novčana sredstva obuhvataju : tekuće račune, izdvojena novčana sredstva i akreditive, blagajnu, devizni račun i ostala novčana sredstva.
Novčana sredstva budžeta Prokuplje na dan 31.12.____ - obuhvataju sva stanja sredstava na podračunima koja su uključena u Konsolidovani račun trezora (KRT) Prokuplje i čine njegov sastavni deo.
Stanje računa -konsolidovanog računa trezora sastoji se od stanja računa, stanja svih podračuna korisnika budžetskim sredstava umanjeno za iznos plasiranih sredstava kod banaka na računima, depozit kod banaka i oročena sredstva kod banaka.
1.4.3. Kratkoročna potraživanja
Kratkoročna potraživanja se procenjuju po nominalnoj vrednosti umanjenoj indirektno za iznos verovatne nenaplativosti potraživanja a korektno ako je nemogućnost naplate izvesna i dokumentovana.
Kratkoročna potraživanja obuhvataju potraživanja budžetskih korisnika po osnovu prodaje od kupaca u zemlji i inostranstvu i druga potraživanja : za kamate, potraživanja od zaposlenih, potraživanja od drugih organa i organizacija, po osnovu preplaćenih poreza i doprinosa i ostala potraživanja.
Kratkoročna potraživanja se u momentu nastanka promene evidentiraju zaduženjem a odobrenjem obaveza iz grupe pasivnih vremenskih razgraničenja. U momentu naplate se zatvara konto pasivnih vremenskih razgraničenja i odobrava se odgovarajućem kontu u klasi prihoda.
Kratkoročni plasmani se procenjuju po nominalnoj vrednosti umanjenoj direktno za iznos verovatne nenaplativosti a direktno za nastalu i dokumentovanu nenaplativost.
Kratkoročni plasmani obuhvataju kratkoročne kredite, date avanse, depozite, kaucije i ostale kratkoročne plasmane.
Kratkoročni krediti obuhvataju kredite odobrene pravnim i fizičkim licima u zemlji.
Dati avansi obuhvataju avanse date za nabavku materijala, robe i za obavljanje usluga. Za iznos neiskorišćenog, odnosno nepokrivenih datih avansa, na dan sastavljanja završnog računa iskazuju se tekući rashodi i izdaci i pasivna vremenska razgraničenja (razgraničeni plaćeni rashodi i izdaci) u skladu sa gotovinsko osnovom za vođenje budžetskog računovodstva.
1.4.5. Aktivna vremenska razgraničenja
Ova kategorija obuhvata razgraničene rashode do jedne godine (premije osiguranja, zakupnine, pretplate za stručne časopise i publikacije, rashode grejanja i druge rashode) obračunate neplaćene rashode i izdatke i ostala aktivna vremenska razgraničenja.
Aktivna vremenska razgraničenja obuhvataju nastale obaveze budžetskih korisnika, koje terete rashode i izdatke budućeg obračunskog perioda u kome će biti plaćene.
Obaveze se procenjuje u visini nominalnih iznosa koji proističu iz poslovnih finansijskih transakcija. Smanjenje obaveza po osnovu Zakona vanparničnog poravnanja i sl. vrše se direktnim otpisivanjem.
Obaveze obuhvataju : domaće i strane dugoročne obaveze, domaće i strane kratkoročne obaveze, obaveze po osnovu rashoda za zaposlene, obaveze po osnovu uz ostalih rashoda, izuzev za zaposlene, obaveze po osnovu subvencija, obaveze po osnovu donacija, dotacija i transfera, obaveze za socijalno osiguranje i obaveze iz poslovanja.
Pasivna vremenska razgraničenja
Pasivna vremenska razgraničenja obuhvataju : razgraničene prihode i primanja, razgraničene plaćene rashode i izdatke, obračunate (fakturisane) nenaplaćene prihode i primanja i ostala pasivna vremenska razgraničenja.
Razgraničeni plaćeni rashodi i izdaci obuhvataju iznose koji su u obračunskom periodu isplaćeni a u momentu izvršene isplate nisu evidentirani kao tekuće rashodi ili izdaci za nabavku nefinansijske imovine(akontacija za službeno putovanje, avans za materijal, avans za nabavku nefinansijske imovine). Na dana bilansiranja za iznos izvršene isplate evidentiranja se vrši zaduženjem odgovarajućeg konta tekućeg rashoda ili izdatka, a odobrenjem konta razgraničeni plaćeni rashodi.
Obračunati nenaplaćeni prihodi i primanja obuhvataju fakturisane nenaplaćene tekuće prihode i primanja po osnovu prodaje nefinansijske imovine.
Ostala pasivna vremenska razgraničenja obuhvataju obaveze fondova za refundiranje na ime naknade po osnovu bolovanja zaposlenih u trajanju preko 30 dana, naknada za porodiljsko odsustvo, naknada za invalide rada i druge kategorije ako i ostala pasivna vremenska razgraničenja.
Sredstva rezerve se ne raspoređuju unapred.
Sredstva tekuće budžetske rezerve raspoređuju se na direktne i indirektne korisnike budžetskih sredstava i predstavljaju povećanje aproprijacije za određene namene za koje se u toku godine utvrdi da planirana sredstva nisu dovoljna kao i za neplanirane svrhe za koje nisu utvrđene aproprijacije.
Sredstva stalne rezerve iskazuju se kao posebna aproprijacija i koriste se za finansiranje rashoda grada u otklanjanju posledica vanrednih okolnosti kao što su zemljotres, poplava, sua, požar, klizišta, snežni nanosi, grad, životinjske i biljne bolesti, ekološka katastrofa i druge elementarne nepogode, odnosno drugih vanrednih događaja koji mogu da ugroze život i zdravlja ljudi ili prouzrokuju štetu većih razmera.
1.7. VANBILANSKA AKTIVA I PASIVA
Vanbilanskna aktiva obuhvata osnovna sredstva u zakupu, primljenu tuđu robu i materijal, hartije od vrednosti van prometa i druge garancije i ostalu vanbilansnu aktivu.
Vanbilansna pasiva obuhvata obaveze za osnovna sredstva u zakupu, tuđu robu i materijal, hartije od vrednosti van prometa i ostale garancije.