ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA PROKUPLJA("Sl. list grada Prokuplja", br. 56/2020) |
Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Prokuplja, dužnosti gradskih organa u zaštiti i spasavanju i izradi Procene rizika od katastrofa i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, obrazovanje štaba za vanredne situacije, postavljenje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene, određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.
Civilna zaštita je organizovan sistem čija je osnovna delatnost zaštita, spasavanje i otklanjanje posledica elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih većih opasnosti koje mogu ugroziti stanovništvo, materijalna i kulturna dobra i životnu sredinu u miru, vanrednom i ratnom stanju.
Civilnu zaštitu čine lična i uzajamna zaštita, mere, poverenici, zamenici poverenika i jedinice civilne zaštite.
Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Prokuplja su:
1. organi jedinice lokalne samouprave;
2. privredna društva, preduzetnici, drugi privredni subjekti i druga pravna lica (u daljem tekstu: Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje)
3. građani, grupe građana, udruženja, profesionalne i druge organizacije.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Prokuplja, a u skladu sa odredbama Zakona o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakon), Skupština grada Prokuplja vrši sledeće poslove:
- donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Prokuplja;
- planira i obezbeđuje budžetska sredstva namenjena za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama;
- obrazuje Štab za vanredne situacije;
- razmatra i usvaja godišnji plan rada i izveštaj o radu Štaba za vanredne situacije;
- izrađuje studiju pokrivenosti sistema za javno uzbunjivanje za svoju teritoriju (akustičku studiju) i stara se o održavanju, nabavci i postavljanju akustičkih izvora (sirena) i ostale opreme u okviru jedinstvenog sistema za javno uzbunjivanje u Republici Srbiji;
- razmatra izveštaje Gradonačelnika o bitnim pitanjima za zaštitu i spasavanje;
- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Prokuplja, a u skladu sa odredbama Zakona o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakon), Gradsko veće grada Prokuplja vrši sledeće poslove:
- donosi akt o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Prokuplja na predlog nadležnog štaba i obezbeđuje njegovo sprovođenje;
- usvaja Procenu rizika od katastrofa;
- usvaja Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- usvaja Plan smanjenja rizika od katastrofa;
- obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;
- odlučuje o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
- odlučuje o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama, u skladu sa raspoloživim finansijskim sredstvima;
- obrazuje jedinice civilne zaštite opšte namene;
- uspostavlja situacioni centar u skladu sa aktom o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite, a u zavisnosti od tehničkih i materijalnih mogućnosti;
- prati realizaciju preventivnih i operativnih mera zaštite;
- određuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje jedinice lokalne samouprave na predlog nadležnog štaba;
- predlaže akte koje donosi Skupština grada;
- preduzima hitne i preventivne mere u cilju smanjenja rizika od katastrofa;
- obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.
Gradonačelnik grada Prokuplja vrši sledeće poslove:
- stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;
- vrši funkciju komandanta Štaba za vanredne situacije grada Prokuplja i rukovodi njegovim radom;
- u saradnji sa zamenikom i načelnikom štaba predlaže postavljenje ostalih članova Štaba za vanredne situacije;
- donosi Odluku o proglašenju i ukidanju vanredne situacije na teritoriji grada Prokuplja, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije;
- rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima;
- usmerava i usklađuje rad organa grada i pravnih lica čiji je grad osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;
- ostvaruje saradnju sa načelnikom Topličkog upravnog okruga i Okružnim štabom za vanredne situacije, kao i sa štabovima za vanredne situacije susednih opština u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;
- naređuje evakuaciju građana, životinja, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;
- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;
- odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara u gradu;
- odlučuje o uvođenju dežurstva organima grada i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;
- ostvaruje saradnju sa Policijskom upravom Prokuplje i garnizonom Vojske Srbije u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;
- sarađuje sa susednim jedinicama lokalne samouprave u sprovođenju mera i aktivnosti od značaja za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama;
- izveštava Skupštinu grada Prokuplja o stanju na teritoriji grada i o preduzetim aktivnostima u vanrednim situacijama;
- razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.
Odeljenja Gradske uprave u okviru svojih nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove i zadatke:
- prate stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzimaju mere za zaštitu i spasavanje;
- učestvuju u izradi Procene rizika od katastrofa;
- učestvuju u izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- učestvuju u izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa;
- učestvuju u pripremama i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije stanovništva;
- učestvuju u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;
- staraju se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije;
- vrše poslove urbanističkih mera zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
- nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u izradi studija pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada Prokuplja;
- staraju se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;
- organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;
- učestvuju u organizaciji, formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene;
- ostvaruju neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Odeljenje za vanredne situacije u Prokuplju;
- vrši i druge poslove zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Stručne, operativne, planske i organizacione poslove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju grada Prokuplja vršiće Odeljenje za urbanizam, stambeno-komunalne delatnosti i građevinarstvo Gradske uprave grada Prokuplja.
Odeljenje za urbanizam, stambeno-komunalne poslove i građevinarstvo opštine Prokuplje vrši sledeće poslove:
- nosilac je aktivnosti na izradi Procene rizika od katastrofa;
- nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,
- nosilac je aktivnosti na izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa;
- nosilac je aktivnosti na formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene;
- prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
- učestvuje u nabavci i održavanju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u RS, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju grada Prokuplja;
- organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;
- usklađuje planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave;
- ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Odeljenjem za vanredne situacije u Prokuplju;
- izrađuje plan mobilizacije i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene;
- vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Gradski štab za vanredne situacije vrši objedinjavanje, koordinaciju i rukovođenje snagama za zaštitu i spasavanje, jedinicama civilne zaštite opšte namene koje formira grad Prokuplje i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, kao i sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Prokuplja.
Gradski štab za vanredne situacije je obrazovan na osnovu Zakona o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama ("Sl. glasnik RS" br. 87/2018) i u skladu sa Uredbom o sastavu i načinu rada štaba za vanredne situacije ("Sl. glasnik RS" broj 98/2010), a nadležnost je definisana članom 43. Zakona.
Gradski štab za vanredne situacije grada Prokuplja, pored poslova iz člana 43. Zakona, obavlja i sledeće poslove:
- imenuje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite;
- stavlja u pripravnost i angažuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje u jedinicama lokalne samouprave;
- predlaže subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje u jedinicama lokalne samouprave;
- obavlja druge poslove u skladu sa Zakonom.
Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab za vanredne situacije grada Prokuplja, može narediti i sledeće mere:
- mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava;
- uvođenje dežurstva pravnih lica;
- poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;
- posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;
- poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;
- evakuaciju stanovništva;
- određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;
- posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanja usluga (snabdevanje vodom, električnom energijom, usluge u železničkom i drumskom prevozu i sl.);
- privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;
- privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima,
- obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;
- korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;
- i druge mere u skladu sa zahtevima nadležnih organa i realnim potrebama i mogućnostima svih subjekata na teritoriji grada Prokuplja.
Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje su privredna društva, druga pravna lica i preduzetnici koja se bave delatnošću iz oblasti: telekomunikacija, rudarstva i energetike, transporta, meteorologije, hidrologije, seizmologije, zaštite od jonizujućeg zračenja i nuklearne sigurnosti, zaštite životne sredine, vodoprivrede, šumarstva i poljoprivrede, zdravstva, zbrinjavanja lica, veterine, komunalne delatnosti, građevinarstva, ugostiteljstva i drugi koji raspolažu resursima za smanjenje rizika od katastrofa.
Subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje grada Prokuplja određuje Gradsko veće na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije.
Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje vrše zaštitu i spasavanje građana, materijalnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im naredi Gradski štab za vanredne situacije grada Prokuplja.
Gradski štab za vanredne situacije može staviti u pripravnost ili angažovati subjekte od posebnog značaja u vanrednoj situaciji, kao i za potrebe vežbi civilne zaštite kada vanredna situacija nije proglašena.
Troškovi stavljanja u pripravnost odnosno angažovanja padaju na teret budžeta grada Prokuplja.
Gradsko veće grada Prokuplja sa subjektima iz stava 1. ovog člana ugovorom uređuje troškove stavljanja u pripravnost odnosno angažovanja subjekata od posebnog značaja, koji se nadoknađuju po tržišnim cenama.
Na određivanje i angažovanje subjekata od posebnog značaja ne primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuju javne nabavke.
Lična i uzajamna zaštita je oblik organizovanja građana za ličnu zaštitu i samopomoć i pružanje pomoći drugim osobama kojima je ta pomoć neophodna.
Lična i uzajamna zaštita u gradu Prokuplju organizovaće se po mestu rada i mestu stanovanja.
Građani, vlasnici stambenih zgrada i vlasnici posebnih i samostalnih delova stambenih zgrada i zgrada bilo koje druge namene dužni su da obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu i uzajamnu zaštitu kao što je predviđeno Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća ("Sl. glasnik RS" br. 3/11 i 37/15) i da vrše obuku za upotrebu istih.
Odeljenje za urbanizam, stambeno-komunalne poslove i građevinarstvo opštine Prokuplje u čijoj su nadležnosti poslovi zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama u obavezi je da, u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Odeljenje za vanredne situacije u Prokuplju, pripremi uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj situaciji.
Poseban značaj posvetiće se edukaciji stanovništva o reagovanju i postupanju u slučajevima zemljotresa, požara, poplava i drugih elementarnih nepogoda.
U realizaciji aktivnosti navedenih u stavu 4. ovog člana uključiti poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite.
U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama, subjekti sistema zaštite i spasavanja u gradu Prokuplju pripremaju i sprovode mere civilne zaštite i to:
1. uzbunjivanje;
2. evakuacija;
3. sklanjanje;
4. zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;
5. radiološka, hemijska i biološka zaštita;
6. zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća;
7. zaštita i spasavanje iz ruševina;
8. zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom;
9. zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima;
10. zaštita i spasavanje od požara i eksplozija;
11. zaštita od EOR;
12. prva i medicinska pomoć;
13. asanacija terena.
Osim mera iz stava 1. ovog člana, na teritoriji grada Prokuplja mogu se planirati, pripremati i sprovoditi i druge mere i aktivnosti u cilju smanjenja rizika i upravljanja vanrednim situacijama.
Radi vršenja zadataka civilne zaštite u naseljenim mestima, delu naselja, stambenim zgradama, privrednim društvima i drugim pravnim licima i organima državne uprave, imenuju se poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite.
Poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite imenuje Gradski štab za vanredne situacije.
Odluku o ličnoj i materijalnoj formaciji poverenika i zamenika poverenika donosi Gradsko veće na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije.
Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite učestvuju u pripremama građana i zaposlenih za ličnu i uzajamnu zaštitu, obaveštavaju građane i zaposlene o pravovremenom preduzimanju mera civilne zaštite, obaveštavaju građane i zaposlene o opštoj mobilizaciji radi učešća u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama, vrše koordinaciju i sprovođenje evakuacije, zbrinjavanja, sklanjanja i druge mere civilne zaštite i vrše proveru postavljanja obaveštenja o znacima za uzbunjivanje građana u zgradama u zoni svoje odgovornosti.
Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite imaju status pripadnika civilne zaštite.
Građani na ugroženim i nastradalim područjima, dužni su da postupaju u skladu po uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.
Jedinice civilne zaštite opšte namene formiraju se, opremaju i osposobljavaju za izvršavanje obimnih i manje složenih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja kao što su lokalizovanje i gašenje početnih i manjih požara, učešće u spasavanju ugroženih zemljotresima, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, održavanje reda, učešće na spasavanju plitko zatrpanih iz ruševina i raščišćavanju ručno, raščišćavanju saobraćajnica i manjih površina snežnog nanosa priručnim alatom, učešće u evakuaciji stanovništva iz ugroženog područja i zbrinjavanju ugroženog stanovništva, kao i ispomoć specijalizovanim jedinicama civilne zaštite i obavljanje drugih aktivnosti na osnovu procena potreba, odluka i naredbi Gradskog štaba za vanredne situacije i drugih nadležnih organa.
Na teritoriji grada Prokuplja, na osnovu opasnosti koje budu identifikovane u Proceni rizika od katastrofa i Planu zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, obrazovaće se jedinice civilne zaštite opšte namene.
Popunu, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene izvršiće Odeljenje za urbanizam, stambeno-komunalne poslove i građevinarstvo opštine Prokuplje u čijoj su nadležnosti poslovi zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.
Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta grada Prokuplja, finansiraće se sledeće aktivnosti:
- organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije;
- organizovanje, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite opšte namene;
- troškovi angažovanja subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;
- izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji grada;
- nabavka, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje posebne opreme za jedinice civilne zaštite opšte namene grada Prokuplja;
- izgradnja, adaptacija, održavanje, opremanje i čuvanje objekta za potrebe civilne zaštite;
- organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga rada grada Prokuplja;
- saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;
- druge poslove civilne zaštite u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Navedene aktivnosti se, pored sredstava iz budžeta, mogu realizovati i putem donacija, poklona i drugih vidova pomoći u skladu sa zakonom.
Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja, u privrednim društvima i drugim pravnim licima, službama i organima Gradske uprave grada Prokuplja, Gradskog štaba za vanredne situacije, jedinicama civilne zaštite, poverenicima i zamenicima poverenika civilne zaštite, udruženjima građana i zaslužnim pojedincima na teritoriji grada Prokuplja, dodeljuju se priznanja i nagrade.
Priznanja i nagrade će se uručivati na dan Grada i na Svetski dan civilne zaštite 1. marta.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji opštine Prokuplje ("Službeni list opštine Prokuplje" br. 2/2013).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Prokuplja".