ODLUKA
O OBEZBEĐIVANJU JAVNOG OSVETLJENJA NA TERITORIJI GRADA SMEDEREVA

("Sl. list grada Smedereva", br. 3/2019 i 15/2020 - dr. odluka)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom se, u skladu sa zakonom, uređuju uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti - obezbeđivanje javnog osvetljenja (u daljem tekstu: komunalna delatnost) na teritoriji grada Smedereva (u daljem tekstu: Grad), finansiranje, obaveze vršioca komunalne delatnosti u slučaju neplaniranih i planiranih prekida u obavljanju komunalne delatnosti, mere zabrane, nadzor, kaznene odredbe i druga pitanja od značaja za obavljanje ove komunalne delatnosti.

Član 2

Komunalna delatnost iz člana 1. ove Odluke obuhvata održavanje, adaptaciju i unapređenje objekata i instalacija javnog osvetljenja kojima se osvetljavaju saobraćajne i druge površine javne namene.

Član 3

Komunalnu delatnost na teritoriji Grada obavlja javno preduzeće koje je Grad osnovao za obavljanje ove delatnosti u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, Odlukom o osnivanju, Statutom i ovom Odlukom, a istu može da obavlja i drugo privredno društvo, preduzetnik ili drugi privredni subjekt, u skladu sa zakonom (u daljem tekstu: Preduzeće).

Član 4

Pod javnim osvetljenjem podrazumeva se sistem objekata, uređaja i instalacija za osvetljavanje saobraćajnih i drugih površina javne namene.

Član 5

Pod površinama javne namene, u smislu ove Odluke, podrazumeva se prostor utvrđen planskim dokumentom za uređenje ili izgradnju javnih objekata ili javnih površina i to:

1. javne saobraćajne površine: kolovozi, trotoari, razdelne i zaštitne trake i pojasevi, pešačke i biciklističke staze, pešačka ostrva, trgovi i platoi kao komunikacije pešačkog saobraćaja, nadvožnjaci, podvožnjaci, mostovi, pasarele, javna parkirališta i dr.;

2. javne zelene površine: parkovi, spomen parkovi, zelene površine na skverovima, trgovima, zelene površine duž i u okviru puta (razdelne i zaštitne trake i pojasevi), travnjaci, drvoredi i drugi zasadi, zelene površine Smederevske tvrđave (zelenilo unutar i neposredno oko Smederevske tvrđave), zelene površine duž obala reka i drugih vodenih površina, zelene površine pored i oko stambenih i poslovnih zgrada, u okviru i između blokova stambenih i poslovnih zgrada, pošumljeni tereni, rekreacione površine i dr.;

3. površine oko objekta javne namene (prosvetnih, kulturnih, naučnih, zdravstvenih, socijalnih ustanova i organizacija, kao i drugih objekata za čiju izgradnju se može utvrditi javni interes u skladu sa zakonom);

4. neizgrađeno građevinsko zemljište namenjeno za uređenje ili izgradnju objekata javne namene ili javnih površina.

II USLOVI I NAČIN OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 6

Pod redovnim održavanjem javnog osvetljenja podrazumeva se održavanje objekata, instalacija i uređaja za javno osvetljenje u ispravnom stanju za njeno funkcionisanje (redovna zamena svetlećih tela, redovno čišćenje, bojenje i pranje stubova i svetlećih tela i sl., kao i radovi na drugim uređajima i instalacijama javnog osvetljenja).

Pod održavanjem objekata i instalacija javnog osvetljenja podrazumevaju se i radovi kojima se vrši zamena postojećih svetlećih tela savremenijim.

Objekti i instalacije javnog osvetljenja mogu se koristiti samo u svrhu za koju su namenjeni.

Član 7

Preduzeće je dužno da objekte, uređaje i instalacije javnog osvetljenja održava u stanju funkcionalne ispravnosti i osposobljenosti, radi trajnog i kontinuiranog obezbeđivanja javnog osvetljenja.

Preduzeće je dužno da komunalnu delatnost obavlja tako da obezbedi da:

1. sve ulice na teritoriji Grada budu osvetljene, a rasvetna tela u ispravnom stanju;

2. sijalična mesta za javno osvetljenje budu raspoređena i postavljena tako da omogućavaju potpuno osvetljavanje površina javne namene;

3. javno osvetljenje ne bude postavljeno na način kojim se ometa bezbedno odvijanje saobraćaja.

Član 8

Preduzeće u okviru komunalne delatnosti vrši:

1. izgradnju i rekonstrukciju objekata i instalacija;

2. redovno održavanje objekata i instalacija;

3. radove na zameni svetlećih tela i drugih dotrajalih ili oštećenih elemenata;

4. čišćenje, antikorozivnu zaštitu, farbanje i pranje stubova i zaštitnih obloga svetlećih tela.

Član 9

Redovno snabdevanje električnom energijom za javno osvetljenje obezbeđuje Grad, o čemu zaključuje ugovor sa isporučiocem električne energije, u skladu sa zakonom.

Član 10

Obavljanje poslova iz člana 8. ove Odluke reguliše se ugovorom koji Preduzeće zaključuje sa Gradom.

Član 11

Radi isticanja izgleda objekata i ambijentalnih celina koje imaju istorijski, kulturni, arhitektonski, privredni i drugi značaj, kao i svečanog izgleda naseljenog mesta Smederevo, vrši se stalno ili povremeno osvetljavanje pojedinih objekata spoljašnjim dekorativnim svetlom, na osnovu posebnog Programa i projektne dokumentacije koju pribavlja Preduzeće.

Program iz stava 1. ovog člana priprema odeljenje Gradske uprave nadležno za poslove urbanizma, po prethodno pribavljenom mišljenju glavnog urbaniste Grada i nadležnog Zavoda za zaštitu spomenika kulture, a saglasnost na isti daje Gradsko veće grada Smedereva (u daljem tekstu: Gradsko veće).

Programom iz stava 1. ovog člana se naročito utvrđuje:

1. koji objekti, u kom trajanju i obimu se moraju osvetliti;

2. obim i dinamika obavljanja poslova iz stava 1. ovog člana;

3. iznos sredstava potrebnih za realizaciju Programa i dr.

Radovi na realizaciji aktivnosti iz stava 1. ovog člana vrše se na osnovu odobrenja odeljenja Gradske uprave nadležnog za poslove komunalne inspekcije.

Osvetljenjem ulica i održavanjem rasvetne mreže u ispravnom i funkcionalnom stanju upravlja Preduzeće u okviru Programa iz stava 1. ovog člana i ugovorenih obaveza, u skladu sa godišnjim programom poslovanja Preduzeća.

Član 12

U vreme održavanja državnih i verskih praznika i gradskih manifestacija, organizator može da, preko Preduzeća iz člana 3. ove Odluke i Preduzeća za distribuciju električne energije, korisnicima privremeno zauzete površine javne namene i površine u javnom korišćenju, koji vrše njeno zauzeće na osnovu odobrenja odeljenja Gradske uprave nadležnog za poslove komunalne inspekcije, omogući propisan i bezbedan privremeni priključak na izvor električne energije za sve vreme trajanja odobrenja, a na osnovu uslova Preduzeća za distribuciju električne energije.

III FINANSIRANJE OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 13

Izvori sredstava za obavljanje i razvoj komunalne delatnosti obezbeđuju se iz:

1. prihoda budžeta Grada;

2. namenskih sredstava drugih nivoa vlasti;

3. drugih izvora, u skladu sa zakonom.

IV MERE ZABRANE

Član 14

Zabranjeno je neovlašćeno:

1. uklanjanje i rušenje objekata i instalacija javnog osvetljenja;

2. priključivanje na objekte i instalacije javnog osvetljenja;

3. otvaranje stubova ulične rasvete, kandelabera, razvodnih ormara i sličnih uređaja;

4. postavljanje oglasnih sredstava, reklamnih panoa, pričvršćivanje objekata i stvari i lepljenje plakata na objekte i instalacije javnog osvetljenja;

5. preusmeravanje svetala;

6. razvlačenje oštećenih razvodnih kablova i utičnica iz bilo kog izvora električne energije do mesta privremenog zauzeća dela površine javne namene, kao i

7. bilo kakvo prljanje i na drugi način oštećivanje objekata i instalacija javnog osvetljenja.

V OBAVEZE VRŠIOCA KOMUNALNE DELATNOSTI U SLUČAJU NEPLANIRANIH I PLANIRANIH PREKIDA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 15

Preduzeće je dužno da svoj rad i poslovanje organizuje tako da kroz realizaciju godišnjeg Programa poslovanja obezbedi odgovarajući obim, vrstu i kvalitet komunalne delatnosti, u skladu sa zakonom i pozitivnopravnim propisima.

Član 16

U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalne delatnosti, Preduzeće je dužno da odmah o tome obavesti Gradsko veće i da istovremeno preduzme sve potrebne mere za otklanjanje uzroka poremećaja, i to:

1. radno angažuje zaposlene u Preduzeću na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u vršenju komunalne delatnosti;

2. izvrši hitnu popravku i zamenu instalacija i uređaja kojima se obezbeđuje obavljanje poslova, kao i zaštitu komunalnih objekata i uređaja od daljih kvarova ili havarija;

3. odredi red prvenstva i način pružanja komunalnih usluga onim korisnicima kod kojih bi usled prekida nastala opasnost po život i rad, ili bi nastala značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;

4. preduzme i druge mere koje utvrdi odeljenje Gradske uprave nadležno za poslove komunalne inspekcije.

Ukoliko Preduzeće ne preduzme mere iz stava 1. ovog člana u roku od 24 sata, Gradsko veće će preduzeti mere propisane zakonom i propisima Skupštine grada.

Preduzeće je dužno da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.

Član 17

U Preduzeću pravo na štrajk ostvaruje se u skladu sa zakonom.

U slučaju štrajka, Preduzeće je dužno da obezbedi minimum procesa rada, u skladu sa zakonom, a naročito:

1. redovno održavanje objekata i instalacija;

2. radove na zameni svetlećih tela i drugih dotrajalih ili oštećenih elemenata;

3. javno osvetljenje glavnih saobraćajnica, ulica, trgova i objekata od posebnog značaja.

VI NADZOR

Član 18

Nadzor nad primenom odredaba ove Odluke vrši odeljenje Gradske uprave nadležno za komunalne poslove.

Inspekcijski nadzor nad primenom odredaba ove Odluke vrši odeljenje Gradske uprave nadležno za poslove komunalne inspekcije, u skladu sa zakonom, ovom Odlukom i drugim pozitivno-pravnim propisima.

Komunalno-milicijske i druge poslove, kao i kontrolu primene odredaba ove Odluke vrši Komunalna milicija, u skladu sa Zakonom o komunalnoj miliciji i drugim pozitivno-pravnim propisima.

Ukoliko komunalni milicionar u obavljanju komunalno-milicijskih poslova uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.

Član 19

Fizička lica, pravna lica i preduzetnici dužni su da službenim licima iz člana 18. stavova 2. i 3. ove Odluke, u vršenju nadzora nad primenom odredaba ove Odluke, omoguće nesmetano vršenje pregleda objekata, prostorija i uređaja, da pruže potrebna obaveštenja, kao i da postupaju po nalogu nadležnih inspektora i komunalnih milicionara.

U svim slučajevima postupanja ili nepostupanja suprotno odredbama ove Odluke, kao i u slučajevima kada se aktom nadležnog odeljenja, odnosno službenih lica iz člana 18. stavova 2. i 3. ove Odluke, nalaže ispunjenje određene obaveze, pa nosilac obaveze ne izvrši dati nalog, te radnje će se izvršiti preko drugog lica, na trošak izvršenika.

VII NADLEŽNOST ORGANA ZA REŠAVANJE PO ŽALBI

Član 20

Za rešavanje u drugom stepenu po žalbi na pravne akte odeljenja Gradske uprave kao prvostepenog organa u sprovođenju odredaba ove Odluke nadležno je Gradsko veće, osim ako je zakonom drugačije propisano.

VIII KAZNENE ODREDBE

Član 21

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, ako ne postupi ili postupi suprotno odredbi člana 7. ove Odluke, i to:

- pravno lice u iznosu od 50.000 dinara;

- odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 10.000 dinara;

- preduzetnik u iznosu od 30.000 dinara.

Član 22

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu kazniće se za prekršaj izdavanjem prekršajnog naloga, ako ne postupi ili postupi suprotno odredbi člana 14. ove Odluke, i to:

- pravno lice u iznosu od 50.000 dinara;

- odgovorno lice u pravnom licu u iznosu od 10.000 dinara;

- preduzetnik u iznosu od 30.000 dinara;

- fizičko lice u iznosu od 5.000 dinara.

Član 23

Lice protiv koga je izdat prekršajni nalog prihvata odgovornost za prekršaj plaćanjem polovine izrečene kazne, u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga, čime se oslobađa plaćanja druge polovine izrečene kazne.

IX PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 24

Vršilac komunalne delatnosti je dužan da svoje poslovanje uskladi sa zakonom, podzakonskim aktima i odredbama ove Odluke u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 25

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Smedereva".