PRAVILNIKO NAČINU I POSTUPKU STRUČNOG NADZORA OBAVLJANJA POŠTANSKIH USLUGA("Sl. glasnik RS", br. 146/2020) |
Ovim pravilnikom propisuje se način i postupak stručnog nadzora, kao i druga pitanja u vezi sa stručnim nadzorom.
Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge (u daljem tekstu: Agencija) obavlja stručni nadzor nad primenom zakona i propisa donetih na osnovu zakona u delu kojim je uređen kvalitet obavljanja univerzalne poštanske usluge, pristup mreži, cena i računovodstvo davalaca univerzalne poštanske usluge, samo kod privrednih subjekata koji se nalaze u registru poštanskih operatora, u skladu sa Zakonom o poštanskim uslugama (u daljem tekstu: zakon).
Ovlašćeno lice, po zahtevu inspektora za poštanske usluge ili po drugom službenom zahtevu, obavlja stručni nadzor nad radom poštanskog operatora.
Ovlašćeno lice obaveštava nadziranog poštanskog operatora o danu i satu sprovođenja stručnog nadzora i to najmanje tri dana pre zakazanog stručnog nadzora.
Ovlašćeno lice usmenim ili pisanim putem, obaveštava poštanskog operatora da mu u cilju sprovođenja stručnog nadzora obezbedi ulazak u poslovne prostorije, zgrade, da mu obezbedi pristup tehničkim sredstvima i opremi i da mu pripremi potrebnu dokumentaciju i podatke, a ukoliko je potrebno i podatke koji predstavljaju poslovnu tajnu.
O izvršenom stručnom nadzoru, utvrđenom činjeničnom stanju i preduzetim merama, Agencija obaveštava inspektora za poštanske usluge najmanje jednom mesečno, u skladu sa zakonom.
U postupku stručnog nadzora, u skladu sa zakonom, ovlašćeno lice kontroliše:
1) ispunjenost propisanih parametara kvaliteta pri obavljanju univerzalne poštanske usluge, kao i kvalitet obavljanja ostalih poštanskih usluga;
2) primenu važećih cenovnika poštanskih usluga;
3) primenu ugovora o pristupu mreži;
4) računovodstveno razdvajanje davalaca univerzalne poštanske usluge.
U postupku stručnog nadzora ovlašćeno lice:
1) pregleda poslovnu dokumentaciju, opremu i druge stvari koje omogućuju uvid u poslovanje nadziranog poštanskog operatora u vezi sa primenom zakona;
2) uzima izjave od odgovornih lica radi pribavljanja dokaza o činjenicama koje se ne mogu direktno utvrditi;
3) ukoliko nadzirani poštanski operator iz određenih razloga nije pripremio svu traženu dokumentaciju, ovlašćeno lice će mu ostaviti razuman rok ali ne duži od pet dana, da pribavi traženu dokumentaciju;
4) zahteva od nadziranog poštanskog operatora preduzimanje mera i radnji, radi obezbeđivanja vršenja stručnog nadzora;
5) zahteva od nadziranog poštanskog operatora da mu omogući uvid i u dokumentaciju koja predstavlja poslovnu tajnu.
U postupku stručnog nadzora, u skladu sa zakonom, nadzirani poštanski operator:
1) omogućava nesmetano vršenje stručnog nadzora, daje obaveštenja i stavlja na uvid traženu dokumentaciju i podatke koji su potrebni za vršenje stručnog nadzora;
2) obezbeđuje uslove neophodne za nesmetan rad i utvrđivanje činjeničnog stanja;
3) na zahtev dostavlja ili priprema tačne i potpune podatke, dokumentaciju ili druge materijale koji su potrebni za vršenje stručnog nadzora, u razumnom roku.
Ukoliko nadzirani poštanski operator ne postupi u skladu sa stavom 1. ovog člana, ovlašćeno lice obaveštava inspektora za poštanske usluge.
Posle izvršenog stručnog nadzora, ovlašćeno lice detaljno pregleda svu pribavljenu dokumentaciju, analizira eventualna odstupanja i nepravilnosti i u roku od pet dana od dana kompletiranja celokupne dokumentacije sačinjava stručni nalaz, osim u slučaju stručnog nadzora u vezi računovodstvenog razdvajanja, kada se stručni nalaz sačinjava u roku od 60 dana od dana kompletiranja celokupne dokumentacije.
Stručni nalaz iz stava 1. ovog člana sadrži:
1) poslovno ime i sedište pravnog lica koje izdaje stručni nalaz;
2) broj stručnog nalaza i datum njegovog izdavanja;
3) pravni osnov na osnovu koga je utvrđena obaveza vršenja stručnog nadzora;
4) naziv i sedište nadziranog poštanskog operatora;
5) mesto i vreme vršenja stručnog nadzora;
6) ime i prezime lica koje vrši i potpisuje stručni nalaz;
7) utvrđeno činjenično stanje;
8) preduzete mere;
9) potpis ovlašćenog lica koje je vršilo stručni nadzor.
Potpisani stručni nalaz, ovlašćeno lice dostavlja nadziranom poštanskom operatoru.
Ako u toku vršenja stručnog nadzora, ovlašćeno lice utvrdi da poštanski operator ne obavlja poštanske usluge u skladu sa propisanim parametrima kvaliteta, da ne vrši računovodstveno razdvajanje, da poštarina nije u skladu sa važećim cenovnikom poštanskih usluga, da ne primenjuje odredbe ugovora o pristupu poštanskoj mreži, obavestiće inspektora za poštanske usluge i predložiti pokretanje postupka inspekcijskog nadzora.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".