ODLUKA
O UTVRĐIVANJU PROGRAMA MONETARNE POLITIKE NARODNE BANKE SRBIJE U 2021. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 149/2020)

1. Utvrđuje se Program monetarne politike Narodne banke Srbije u 2021. godini, koji je sastavni deo ove odluke.

2. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 1. januara 2021. godine.

PROGRAM
MONETARNE POLITIKE NARODNE BANKE SRBIJE U 2021. GODINI

1. U skladu sa Zakonom o Narodnoj banci Srbije, osnovni cilj Narodne banke Srbije jeste postizanje i održavanje stabilnosti cena, čime se doprinosi očuvanju stabilnosti finansijskog sistema i održivom ekonomskom rastu.

2. Monetarna politika Narodne banke Srbije u 2021. godini zasnivaće se na Memorandumu Narodne banke Srbije o ciljanju (targetiranju) inflacije kao monetarnoj strategiji1 i Memorandumu Narodne banke Srbije o ciljanim stopama inflacije do 2023. godine2.

______________
1 Memorandum je usvojen na sednici Monetarnog odbora Narodne banke Srbije 22. decembra 2008. godine.
2 Memorandum je usvojen na sednici Izvršnog odbora Narodne banke Srbije 10. decembra 2020. godine.

3. Cilj monetarne politike Narodne banke Srbije definisan je kao godišnja procentualna promena indeksa potrošačkih cena, i za 2021. godinu iznosi 3,0%, uz dozvoljeno odstupanje od ± 1,5 p. p. Cilj je od početka 2017. godine snižen na nivo 3,0%, zahvaljujući poboljšanju makroekonomske pozicije i izgleda Republike Srbije za naredni period, a ukazuje na odlučnost Narodne banke Srbije da, zajedno s Vladom Republike Srbije, očuva cenovnu stabilnost u srednjem roku. Na ovaj način Narodna banka Srbije doprinosi daljem unapređenju poslovnog i investicionog okruženja, padu dugoročnih dinarskih kamatnih stopa, kao i većoj upotrebi dinara u finansijskim transakcijama, a time i smanjenju izloženosti valutnom riziku. Istovremeno, definisani cilj za inflaciju na nivou od 3% omogućava nastavak procesa nominalne i realne konvergencije Republike Srbije ka Evropskoj uniji.

4. Narodna banka Srbije nastojaće da utvrđeni cilj za inflaciju ostvari pomoću osnovnog instrumenta monetarne politike - referentne kamatne stope koja se primenjuje u sprovođenju glavnih operacija na otvorenom tržištu. Narodna banka Srbije će i u 2021. godini visinu te stope utvrđivati dosledno, uzimajući u obzir projekciju inflacije i očekivano kretanje njenih ključnih faktora iz domaćeg i međunarodnog okruženja, uvažavajući i uticaj ovih faktora na finansijsku stabilnost.

5. Narodna banka Srbije koristiće i druge instrumente iz svoje nadležnosti kako bi ostvarila cilj za inflaciju u srednjem roku, vodeći računa i o stabilnosti i otpornosti finansijskog sistema. I tokom 2020. godine, u odgovoru na negativne efekte pandemije bolesti COVID-19, korišćen je veliki broj instrumenata i mera koje na raspolaganju ima Narodna banka Srbije. Pored smanjenja osnovnih kamatnih stopa, Narodna banka Srbije je od izbijanja pandemije obezbedila bankama dodatnu dinarsku likvidnost po povoljnim kamatnim stopama putem aukcija repo kupovine dinarskih državnih i korporativnih hartija od vrednosti i bilateralne trajne kupovine dinarskih državnih i korporativnih hartija od vrednosti na sekundarnom tržištu, organizovanjem dodatnih i redovnih svop operacija kupovine deviza i privremenom izmenom načina obavljanja aukcija svop kupovine i svop prodaje deviza. U 2021. godini Narodna banka Srbije zadržaće potrebnu fleksibilnost monetarne politike u pogledu korišćenja instrumenata, kako bi sačuvala odgovarajući nivo likvidnosti banaka i efikasno funkcionisanje transmisionog mehanizma monetarne politike, ali i pružila podršku privrednom oporavku od negativnih efekata pandemije. U skladu sa ovim opredeljenjem, Narodna banka pratiće kontinuirano dešavanja u domaćem i međunarodnom okruženju i procenjivaće efekte do sada preduzetih mera i eventualnu potrebu uvođenja dodatnih mera radi podrške daljem oporavku ekonomske aktivnosti, bez ugrožavanja cenovne i finansijske stabilnosti. U julu 2020. godine, uspostavljena je preventivna repo linija sa Evropskom centralnom bankom, koja je Narodnoj banci Srbije na raspolaganju do kraja juna 2021. godine sa mogućnošću produženja. Ova repo linija nije do sada korišćena, a značajna je kao dodatna mogućnost za obezbeđenje likvidnosti u evrima domaćem bankarskom sektoru u slučaju potrebe, što pruža još jedan vid sigurnosti u uslovima visoke globalne neizvesnosti zbog pandemije.

6. Narodna banka Srbije nastaviće da sprovodi politiku obavezne rezerve na način kojim doprinosi stabilnosti kamatnih stopa na međubankarskom tržištu novca. Takođe, Narodna banka Srbije nastaviće da koristi obaveznu rezervu i kao prudencijalni instrument kojim se stimuliše veće korišćenje dinarskih i dugoročnijih izvora finansiranja u finansijskom sistemu. Od jula 2020. godine, politikom remuneracije obavezne rezerve stimuliše se i veće odobravanje dinarskih kredita u okviru garantne šeme Vlade Republike Srbije koja je utvrđena kao mera podrške privredi za ublažavanje pandemije bolesti COVID-19.

7. Narodna banka Srbije nastaviće da sprovodi režim rukovođeno plivajućeg deviznog kursa. Intervencije na domaćem deviznom tržištu sprovodiće radi ublažavanja prekomernih kratkoročnih oscilacija kursa dinara prema evru, kao i radi očuvanja stabilnosti cena i finansijskog sistema i održavanja adekvatnog nivoa deviznih rezervi.

8. Zahvaljujući odgovornom vođenju ekonomske politike, punoj koordinaciji monetarne i fiskalne politike i sprovedenim strukturnim reformama u proteklih osam godina, Republika Srbija je krizu izazvanu pandemijom bolesti COVID-19 dočekala u znatno boljoj makroekonomskoj poziciji u odnosu na prethodnu svetsku ekonomsku krizu 2008-2009. godine. Eliminisanje interne i značajno smanjenje eksterne neravnoteže doprinelo je povećanju otpornosti privrede Republike Srbije na negativne uticaje eksternih šokova, kakav je bio ovaj izazvan pandemijom. To je stvorilo prostor za uspešnu realizaciju obimnih programa monetarnih i fiskalnih podsticaja, bez ugrožavanja cenovne i finansijske stabilnosti, kao i održivosti fiskalne pozicije države. Puna koordinacija mera monetarne i fiskalne politike biće nastavljena i u narednom periodu, kako bi se negativni efekti pandemije sveli na najmanju moguću meru i održao započeti privredni oporavak.

9. Važan element otpornosti domaće ekonomije na eksterne neizvesnosti predstavljaju i devizne rezerve zemlje koje su prethodnih godina povećavane na rekordni nivo. Narodna banka Srbije, i tokom 2021. godine, ostaće dosledna u održavanju deviznih rezervi na adekvatnom nivou, rukovodeći se načelima sigurnosti i likvidnosti u upravljanju deviznim rezervama.

10. Narodna banka Srbije preduzimaće aktivnosti iz oblasti mikroprudencijalne i makroprudencijalne politike radi očuvanja stabilnosti finansijskog sistema, vodeći računa da ih koristi transparentno i da time ne umanjuje efikasnost osnovnog instrumenta monetarne politike. Tokom 2020. godine Narodna banka Srbije je preduzimala mere koje su omogućavale privredi i građanima lakši pristup finansiranju i rast kreditne aktivnosti banaka na zdravim i održivim osnovama. Istovremeno, redovno su analizirani trendovi u finansijskom sektoru, sprovođene su regulatorne mere i aktivnosti na identifikaciji potencijalnih rizika - spoljnih i unutrašnjih, uz testiranje otpornosti finansijskog sistema na makroekonomske rizike i identifikaciju sistemskog rizika u finansijskom sistemu, što će biti nastavljeno i u narednom periodu. Očuvana finansijska stabilnost omogućava da se i u narednom periodu ostvaruje snažna pozitivna veza između finansijskog i realnog sektora.

11. Narodna banka Srbije zadržaće sistematski pristup i nastaviti sa sprovođenjem aktivnosti usmerenih na smanjenje postojećih i sprečavanje nastanka novih problematičnih kredita. Ovakav pristup je u proteklom periodu rezultirao smanjenjem učešća problematičnih kredita u ukupnim kreditima banaka na najniži nivo do sada, što doprinosi efikasnosti monetarne politike i stvaranju zdravih izvora za dalji rast kreditne aktivnosti.

12. Uvažavajući pozitivne rezultate na polju makroekonomske i finansijske stabilnosti, Narodna banka Srbije nastaviće da, u uslovima niske i predvidive inflacije i relativno stabilnog deviznog kursa, sprovodi strategiju dinarizacije u skladu s Memorandumom o strategiji dinarizacije3, čime će nastaviti da doprinosi smanjenju izloženosti privrede, stanovništva i države valutnom riziku. Povećanju stepena dinarizacije i daljem razvoju domaćeg finansijskog tržišta, Narodna banka Srbije doprinela je i proširenjem liste hartija od vrednosti koje se prihvataju kao kolateral u monetarnim operacijama, s obzirom da su u 2020. godini na ovu listu uključene i dinarske korporativne obveznice. Daljim razvojem finansijskog tržišta otvaraju se dodatne mogućnosti za štednju i investicije u dinarima, čime se obezbeđuju dugoročni i stabilni dinarski izvori finansiranja za državu, finansijski sektor i privredu. Veća upotreba instrumenata zaštite od deviznog rizika smanjuje valutni rizik u finansijskom sistemu, što je važan faktor povećanja izvesnosti i sigurnosti poslovanja i sposobnosti preduzeća da očuvaju i unaprede svoju konkurentsku poziciju na međunarodnom tržištu. Istovremeno, dalji razvoj dinarskog finansijskog tržišta i instrumenata za zaštitu od deviznog rizika doprinosi povećanju efikasnosti transmisionog mehanizma monetarne politike, pre svega preko kanala kamatne stope.

____________
3 Memorandum o strategiji dinarizacije su potpisale Narodna banka Srbije i Vlada Republike Srbije u decembru 2018. godine.

13. Usvajanjem zakona iz oblasti platnog sistema na predlog Narodne banke Srbije u 2018. godini, kao i početkom rada sistema za instant plaćanja - IPS NBS platni sistem Narodne banke Srbije, stvoreni su uslovi za dalji razvoj postojećih i stvaranje novih načina za izvršavanje platnih transakcija. Očekuje se da to doprinese daljem povećanju broja bezgotovinskih plaćanja i efikasnosti monetarne politike, te da korisnicima omogući brže i jednostavnije plaćanje, kao i bolje upravljanje likvidnošću uz niže troškove. Savremeni vidovi bezgotovinskog plaćanja koji su građanima na raspolaganju i koje Narodna banka Srbije promoviše, poput instant plaćanja korišćenjem aplikacija elektronskog i mobilnog bankarstva, uključujući i plaćanja računa skeniranjem NBS IPS QR koda, kao i plaćanja na prodajnom mestu trgovaca skeniranjem IPS QR koda, doprinose i većem stepenu zdravstvene zaštite, što se pokazalo kao posebno važno u uslovima pandemije bolesti COVID-19.

14. Važan deo monetarne strategije Narodne banke Srbije je i komunikacija s javnošću, koja doprinosi većoj efikasnosti monetarne politike i usidrenosti inflacionih očekivanja u granicama cilja, a time i većoj otpornosti na eksterne neizvesnosti. Delujući transparentno i odgovorno prema javnosti, Narodna banka Srbije komuniciraće s javnošću na sledeće načine: a) saopštenjima za javnost, b) konferencijama za štampu, v) izveštajima o inflaciji, g) izveštajima o stabilnosti finansijskog sistema i d) drugim publikacijama.