PRAVILNIK
O KRITERIJUMIMA ZA PREPOZNAVANJE DISKRIMINACIJE KORISNIKA LUČKIH USLUGA

("Sl. glasnik RS", br. 152/2020)

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju radnje koje predstavljaju diskriminaciju lučkih korisnika.

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) diskriminacija i diskriminatorsko postupanje predstavlja svako neopravdano pravljenje razlike ili nejednako postupanje, odnosno propuštanje (isključivanje, ograničavanje ili davanje prvenstva), u odnosu na korisnike lučkih usluga, na otvoren ili prikriven način (neposredno ili posredno) ili povreda načela jednakih prava, a koji se zasniva na državnoj pripadnosti plovila, državljanstvu, prebivalištu ili sedištu pravnog ili fizičkog lica ili na visini lučkih taksi i naknada, ili na kakvom ličnom svojstvu fizičkog lica;

2) lučke usluge su usluge komercijalne prirode koje se obavljaju u lukama, odnosno pristaništima uz naknadu prema lučkim tarifama i to nautičke usluge (privezivanje i odvezivanje plovila, pilotaža, boksaža, prihvat i opsluživanje plovila na sidrištu, snabdevanje plovila, posade i putnika) i transportne usluge (ukrcavanje, iskrcavanje, prekrcavanje, prenos i slaganje tereta, skladištenje, deponovanje i transportne operacije u zavisnosti od vrste tereta, priprema i objedinjavanje tereta za transport, usluge prihvata i otpreme putnika).

Član 3

Diskriminacijom se ne smatraju posebne mere uvedene radi postizanja pune ravnopravnosti i zaštite korisnika lučkih usluga.

Član 4

Oblici diskriminacije su neposredna i posredna diskriminacija, kao i povreda načela jednakih prava i obaveza.

Član 5

Neposredna diskriminacija postoji ako se korisnici lučkih usluga, zbog državne pripadnosti plovila, državljanstva, prebivališta ili sedišta pravnog ili fizičkog lica, ili kakvog ličnog svojstva fizičkog lica, u istoj ili sličnoj situaciji, bilo kojim aktom, radnjom ili propuštanjem, stavljaju ili su stavljeni u nepovoljniji položaj, ili bi mogli biti stavljeni u nepovoljniji položaj u odnosu na druge lučke korisnike u okviru luka, odnosno pristaništa.

Posredna diskriminacija postoji ako se korisnici lučkih usluga iz razloga navedenih u stavu 1. ovog člana, stavljaju u nepovoljniji položaj aktom, radnjom ili propuštanjem koje je prividno zasnovano na načelu jednakosti i zabrane diskriminacije, osim ako je to opravdano zakonitim ciljem, a sredstva za postizanje tog cilja su primerena i nužna.

Povreda načela jednakih prava i obaveza postoji ako se korisnicima lučkih usluga iz razloga navedenih u stavu 1. ovog člana, neopravdano uskraćuju prava ili nameću obaveze koje se u istoj ili sličnoj situaciji ne uskraćuju ili ne nameću drugim korisnicima lučkih usluga, ako su cilj ili posledica preduzetih mera neopravdani, kao i ako ne postoji srazmera između preduzetih mera i cilja koji se ovim merama ostvaruje.

Član 6

Diskriminacija postoji i ako se prema korisnicima lučkih usluga neopravdano postupa lošije nego što bi se postupalo prema drugima, isključivo ili uglavnom zbog toga što su tražili, odnosno nameravaju da traže zaštitu od diskriminacije ili zbog toga što su ponudili ili nameravaju da ponude dokaze o diskriminatorskom postupanju.

Diskriminacija postoji i u slučaju uznemiravajućeg i ponižavajućeg postupanja koje ima za cilj ili predstavlja povredu dostojanstva korisnika lučkih usluga na osnovu državne pripadnosti plovila, državljanstva, prebivališta ili sedišta pravnog ili fizičkog lica, ili na osnovu kakvog ličnog svojstva fizičkog lica, a naročito ako se time stvara strah ili neprijateljsko, ponižavajuće i uvredljivo okruženje.

Član 7

Diskriminacija korisnika lučkih usluga naročito postoji ako lučki operater na osnovu državne pripadnosti plovila, državljanstva, prebivališta ili sedišta pravnog ili fizičkog lica, ili na osnovu kakvog ličnog svojstva fizičkog lica:

1) neosnovano odbije pružanje lučke usluge;

2) za pružanje usluge traži ispunjenje uslova koji se ne traže od drugih korisnika lučkih usluga;

3) ako u pružanju usluga neosnovano omogući prvenstvo drugom korisniku ili grupi korisnika lučkih usluga;

4) obustavi pružanje lučke usluge koje je započeo jednom korisniku, osim ako je to neophodno iz razloga bezbednosti plovidbe ili drugih sličnih razloga, radi pružanja iste drugom korisniku;

5) pojedinim korisnicima naplaćuje niže lučke tarife od propisanih.

Izuzetno, diskriminacijom korisnika lučkih usluga neće se smatrati:

1) obrada plovila van redosleda dolaska u slučaju linijske plovidbe u skladu sa zakonom kojim se uređuje trgovačko brodarstvo;

2) obrada plovila van redosleda dolaska u slučaju kada brod prevozi lako kvarljivu robu;

3) obrada plovila van redosleda dolaska u slučaju kada se utvrdi da plovilo koje je na redu nije spremno za utovar/istovar usled tehničke neispravnosti plovila ili je neuslovno za utovar/istovar. U slučaju konvoja plovila, ukoliko brodar neispravno plovilo ne učini uslovnim, odnosno tehnički ispravnim, ili ne obezbedi drugo plovilo do okončanja utovara/istovara plovila u konvoju, to drugo plovilo biće postavljeno na kraj reda;

4) obrada plovila van redosleda dolaska u slučaju kada se utvrdi da za plovilo koje je na redu nisu završene sve carinske formalnosti;

5) obrada plovila van redosleda dolaska u slučaju kada lučki operater nema slobodan vez na kome postoji odgovarajuća tehničko-tehnološka opremljenost za vrstu i oblik robe koja se utovara/istovara;

6) odbijanje pružanja lučke usluge kada lučki operater nema odgovarajuće tehničko-tehnološke uslove za pružanje tražene usluge;

7) odbijanje pružanja lučke usluge kada lučki operater nema odobrenje za pružanje konkretne lučke usluge koja se od njega traži;

8) reorganizacija priveza putničkih brodova u cilju iskorišćenja maksimalnog kapaciteta pristaništa, uzimajući u obzir tehničke karakteristike pristaništa i samih putničkih brodova, kao i vremena dolaska i odlaska, odnosno vremena zadržavanja brodova.

Član 8

Svi lučki operateri i korisnici lučkih usluga treba da poštuju zabranu diskriminacije, te da se u postupku ostvarivanja prava na, i iskorišćavanja lučkih usluga, uzdrže od svih akata činjenja ili nečinjenja koji mogu da dovedu do kršenja zabrane diskriminacije.

Lučki operateri, korisnici lučkih usluga i zaposleni u Agenciji za upravljanje lukama (u daljem tekstu: Agencija) treba da prepoznaju i nadležnim državnim organima prijave sve slučajeve diskriminacije kao i da preduzmu sve druge radnje i mere propisane Zakonom kojim se uređuje zabrana diskriminacije i ovim pravilnikom.

Član 9

Lučko koordinaciono telo, čiji rad organizuje Agencija u skladu sa zakonom kojim se uređuje plovidba i luke na unutrašnjim vodama, sprečava preduzimanje radnji diskriminacija u okviru lučkog područja.

Član 10

Prijava diskriminacije vrši se u pisanoj formi Agenciji - Lučkom koordinacionom telu.

Odmah po prijemu Prijave diskriminacije, Agencija - Lučko koordinaciono telo zatražiće od svih zainteresovanih strana izjašnjenje o prijavljenom događaju i dostavljanje dokumentacije u roku od 24 časa.

U roku od 24 časa od dostavljanja izjašnjenja zainteresovanih strana, zajedno sa pratećom dokumentacijom, Agencija će doneti rešenje po podnetoj Prijavi.

Ukoliko se rešenjem Agencije utvrdi da je postojalo vršenje diskriminacije, Agencija nalaže lučkom operateru da u roku od 24 časa otkloni uočene nepravilnosti koje diskriminišu podnosioca prijave ili drugog lučkog korisnika.

Ukoliko operater u zadatom roku ne postupi u skladu sa nalogom, Agencija će izdati privremenu zabranu obavljanja lučke delatnosti i ostaviti novi rok za otklanjanje nepravilnosti.

Ukoliko lučki operater u naknadno zadatom roku ne otkloni uočene nepravilnosti koje predstavljaju diskriminaciju lučkih korisnika, Agencija će operateru trajno oduzeti odobrenje u skladu sa zakonom kojim se uređuje plovidba i luke na unutrašnjim vodama.

Član 11

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".