PRAVILNIK

O SISTEMU IZVRŠENJA BUDŽETA AUTONOMNIH POKRAJINA I JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE

("Sl. glasnik RS", br. 154/2020)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se procesi i postupci funkcionisanja sistema izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave, kao dela sistema upravljanja javnim finansijama koji se sprovode kroz informacioni sistem izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave Ministarstva finansija - Uprave za trezor (u daljem tekstu: Uprava za trezor), a kojima se evidentiraju ostvareni prihodi i primanja i izvršavaju rashodi i izdaci autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave utvrđeni odlukom o budžetu, odnosno aktom o privremenom finansiranju.

Sistem izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave obuhvata postupke i procedure za učitavanje i promenu aproprijacija, sravnjivanje neprepoznatih uplata i isplata, kao i izveštavanje o ostvarenim prihodima i primanjima i izvršenim rashodima i izdacima.

Član 2

Pojedini izrazi u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) korisnik je autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave čiji se ostvareni prihodi i primanja i izvršeni rashodi i izdaci, utvrđeni odlukom o budžetu, odnosno aktom o privremenom finansiranju, evidentiraju u informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave, u skladu sa odredbama ovog pravilnika;

2) korisnički nalog je pravo pristupa informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave za ovlašćeno fizičko lice korisnika.

Član 3

U informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave vode se sledeće evidencije:

1) evidencija šifarnika;

2) evidencija korisnika;

3) evidencija korisničkih naloga;

4) evidencija aproprijacija;

5) evidencija prinudne naplate;

6) evidencija plaćanja;

7) evidencija izveštaja.

Evidencija šifarnika sadrži:

1) šifarnik ekonomske klasifikacije prihoda i primanja, ekonomske klasifikacije rashoda i izdataka, funkcionalne klasifikacije i klasifikacije prema izvorima finansiranja;

2) šifarnik uniformnih programa i programskih aktivnosti za jedinice lokalne samouprave propisane Uputstvom za izradu programskog budžeta Ministarstva finansija;

3) šifarnik programskih aktivnosti za autonomne pokrajine koji utvrđuju autonomne pokrajine i Ministarstvo finansija;

4) šifarnik mapiranja šifre programske klasifikacije za autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave propisan pravilnikom kojim se uređuje način i postupak obavljanja platnog prometa u okviru konsolidovanog računa trezora;

5) šifarnik organizacione klasifikacije i projektne strukture.

Uprava za trezor ažurira i održava podatke o šifarnicima iz stava 2. tač. 1) i 4) ovog člana.

Uprava za trezor na osnovu obaveštenja Ministarstva finansija održava i ažurira podatke o šifarnicima iz stava 2. tačka 2) ovog člana.

Korisnik otvara i ažurira podatke o šifarnicima iz stava 2. tač. 3) i 5) ovog člana.

Evidencija korisnika sadrži pregled korisnika koji su uključeni u konsolidovani račun trezora autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave i koji ostvaruju prihode i primanja i izvršavaju rashode i izdatke utvrđene odlukom o budžetu, odnosno aktom o privremenom finansiranju, kroz informacioni sistem izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave, u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

Evidencija korisničkih naloga sadrži pregled korisničkih naloga kojim autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave ovlašćuje fizičko lice za rad u informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave.

Evidencija aproprijacija sadrži pregled aproprijacija korisnika utvrđenih odlukom o budžetu, odnosno aktom o privremenom finansiranju, kao i promena tih aproprijacija za budžetsku godinu.

Evidencija prinudne naplate sadrži podatke o podračunu izvršenja budžeta autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave, ukupnom iznosu blokade, podatke o izvršnom dužniku i broju izvršnog naslova.

Evidencija plaćanja sadrži pregled uplata i isplata na podračunu izvršenja budžeta autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave, kao i pregled neprepoznatih stavki.

Evidencija izveštaja sadrži pregled ostvarenih prihoda i primanja i izvršenih rashoda i izdataka po svim elementima jedinstvene budžetske klasifikacije za određeni vremenski period.

II PRISTUP SISTEMU

Član 4

Pristup informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave korisnici ostvaruju unošenjem identifikacionih podataka u veb aplikaciju Uprave za trezor.

Nakon unošenja identifikacionih podataka korisnik na navedenu adresu elektronske pošte dobija popunjenu formu obrasca za registraciju. Korisnik popunjenu formu obrasca za registraciju štampa i potpisani i pečatirani primerak dostavlja nadležnoj organizacionoj jedinici Uprave za trezor, uz sledeću dokumentaciju:

1) ovlašćenje administratoru za rad u informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave (u daljem tekstu: lokalni administrator), potpisano od strane zastupnika, odnosno odgovornog lica;

2) ovlašćenje za preuzimanje korisničkog naloga ukoliko ga ne preuzima lično budući lokalni administrator, potpisano od strane zastupnika, odnosno odgovornog lica.

Član 5

Ukoliko prethodno odobrena registracija sadrži greške, korisnik dostavlja zahtev za ukidanje pristupa informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave nadležnoj organizacionoj jedinici Uprave za trezor.

Ukoliko podneta dokumentacija iz člana 4. stav 2. ovog pravilnika nije ispravna, nadležna organizaciona jedinica Uprave za trezor otkazuje podneti zahtev za registraciju korisnika.

Korisnik može odmah nakon otkazivanja zahteva za registraciju da podnese novi zahtev za registraciju.

Član 6

Ukoliko je podneta dokumentacija korisnika iz člana 4. stav 2. ovog pravilnika ispravna lokalnom administratoru ili licu ovlašćenom za preuzimanje korisničkog naloga, u organizacionoj jedinici Uprave za trezor izdaje se primopredajni list, koji potpisuju lice koje preuzima korisnički nalog i zaposleni u organizacionoj jedinici Uprave za trezor.

Lokalni administrator ili lice ovlašćeno za preuzimanje korisničkog naloga prilikom preuzimanja korisničkog naloga identifikuje se važećom ličnom ispravom (lična karta ili pasoš), čiji identitet utvrđuje zaposleni u organizacionoj jedinici Uprave za trezor i to konstatuje u primopredajnom listu.

Po preuzimanju korisničkog naloga, lokalni administrator pristupa informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave i samostalno kreira svoju lozinku, nakon čega je postupak registracije korisnika završen.

Član 7

Pristup informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave, osim lokalnog administratora, imaju i druga lica kojima lokalni administrator kreira korisnički nalog (u daljem tekstu: lokalni korisnik).

Lokalni korisnik sadrži set osnovnih ovlašćenja, dok lokalni administrator pored osnovnih, sadrži set ovlašćenja koja omogućavaju upravljanje lokalnim korisnicima za autonomnu pokrajinu i jedinicu lokalne samouprave koju predstavlja.

III APROPRIJACIJE

Član 8

U informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave vrši se učitavanje aproprijacija utvrđenih odlukom o budžetu i izmenama i dopunama odluke o budžetu, aktom o privremenom finansiranju, kao i evidentiranje promena na aproprijacijama tokom budžetske godine.

Učitavanje aproprijacija i evidentiranje promena na aproprijacijama vrši korisnik u skladu sa internim tehničkim uputstvom Uprave za trezor za rad u informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave.

Član 9

Promene u aproprijacijama mogu se izvršiti u sledećim slučajevima:

1) izmena i dopuna odluke o budžetu;

2) izmena i dopuna akta o privremenom finansiranju;

3) korišćenja sredstava budžetske rezerve;

4) preusmeravanja aproprijacija odobrenih korisniku u iznosu do 10% vrednosti aproprijacije za rashod i izdatak čiji se iznos umanjuje;

5) ostvarenja prihoda iz drugih izvora finansiranja izuzev izvora 01 - Opšti prihodi i primanja budžeta;

6) prenosa aproprijacija čiji se iznos ne može iskoristiti u tekuću budžetsku rezervu;

7) preusmeravanja aproprijacija za potrebe izvršavanja prinudne naplate.

Član 10

Zahtev za promenu aproprijacije podnosi korisnik i obavezno sadrži sledeće elemente:

1) razlog promene;

2) datum primene;

3) osnov promene;

4) elemente budžetske klasifikacije;

5) iznos promene.

IV PLAĆANJA

Član 11

Plaćanja, u smislu ovog pravilnika predstavljaju realizaciju platnih naloga koje ispostavlja korisnik na teret podračuna izvršenja budžeta autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave koji se vodi kod Uprave za trezor.

Izvršena plaćanja po osnovu rashoda i izdataka smanjuju saldo na podračunu izvršenja budžeta autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave.

U informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave evidentiranje ostvarenih prihoda i primanja i izvršenja rashoda i izdataka vrši se automatski na osnovu izvršenih platnih naloga.

Član 12

Korisnik ispostavlja platni nalog na platnom instrumentu u kojem popunjava elemente i unosi strukturu elementa "poziv na broj zaduženja" u skladu sa pravilnikom kojim se propisuju način i postupak obavljanja platnog prometa u okviru konsolidovanog računa trezora.

Na osnovu ispostavljenih platnih naloga iz stava 1. ovog člana, u informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave vrši se kontrola i odobravanje plaćanja do visine utvrđenih aproprijacija.

Platni nalozi za koje ne postoje utvrđene aproprijacije, ili na utvrđenim aproprijacijama ne postoje raspoloživa sredstva u potrebnom iznosu za realizaciju tih naloga, biće odbijeni u platnom sistemu Uprave za trezor.

Član 13

Naloge prinudne naplate izvršava Uprava za trezor sa podračuna izvršenja budžeta autonomne pokrajine, odnosno jedinice lokalne samouprave, a korisnik u informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave vrši sravnjenje izvršenih naloga prinudne naplate na aproprijacije na teret kojih se sprovodi prinudna naplata.

Prinudna naplata se sprovodi na teret aproprijacija namenjenih za ovu vrstu rashoda (ekonomske klasifikacije 483000 - novčane kazne i penali po rešenju sudova ili 485000 - naknada štete za povrede ili štetu nanetu od strane državnih organa).

U slučaju kada se sravnjenjem iz stava 1. ovog člana utvrdi da na aproprijacijama iz stava 2. ovog člana nema dovoljno raspoloživih sredstava za sprovođenje izvršenih naloga prinudne naplate, korisnik vrši preusmeravanje sredstava umanjenjem druge odgovarajuće aproprijacije za iznos potreban za sprovođenje izvršenih naloga prinudne naplate, a povećanjem aproprijacija koje su namenjene za ovu vrstu rashoda, osim aproprijacija izuzetih u članu 56a stav 9. Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13 - ispravka, 108/13, 142/14, 68/15 - dr. zakon, 103/15, 99/16, 113/17, 95/18, 31/19, 72/19 i 149/20), a u skladu sa internim tehničkim uputstvom Uprave za trezor za rad u informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave.

Identifikacione podatke dužnika i poverioca (naziv, odnosno ime i prezime, adresu, broj izvršnog rešenja, broj tekućeg računa poverioca i dr.), po osnovu naloga za izvršenje prinudne naplate, obezbeđuje Narodna banka Srbije kroz platne naloge koje formira i dostavlja Upravi za trezor elektronskim putem.

V EVIDENTIRANJE PRIHODA I RASHODA

Član 14

Izvršene uplate prihoda i primanja koje nemaju sve potrebne elemente u platnim nalozima propisane pravilnikom kojim se propisuju uslovi i način vođenja računa za uplatu javnih prihoda i raspored sredstava sa tih računa i koje informacioni sistem izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave ne može da prepozna, evidentiraju se kao "neprepoznate stavke" - uplate.

Informacioni sistem izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave omogućava korisniku pregled "neprepoznatih stavki" - uplata.

Korisnik iz stava 2. ovog člana dužan je da odmah, a najkasnije u roku od pet dana izvrši sravnjenje "neprepoznatih stavki" - uplata.

Nakon izvršenog sravnjenja "neprepoznate stavke" - uplate u informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave sredstva se evidentiraju na odgovarajućoj aproprijaciji.

Član 15

Izvršene isplate rashoda i izdataka po osnovu prinudne naplate i jedinstvene tarife po kojoj se naplaćuju naknade za usluge koje vrši Uprava za trezor, a koje nemaju sve potrebne elemente za identifikaciju aproprijacije u informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave evidentiraju kao "neprepoznate stavke" - isplate.

Informacioni sistem izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave omogućava korisniku pregled "neprepoznatih stavki" - isplata.

Korisnik iz stava 2. ovog člana dužan je da odmah, a najkasnije u roku od pet dana izvrši sravnjenje "neprepoznatih stavki" - isplata.

Nakon izvršenog sravnjenja "neprepoznate stavke" - isplate u informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave sredstva se evidentiraju na odgovarajućoj aproprijaciji.

Član 16

Preknjižavanje rashoda i izdataka se može vršiti samo za plaćanja koja su izvršena.

Preknjižavanjem rashoda i izdataka mogu se menjati: ekonomska klasifikacija, funkcionalna klasifikacija, program, programska aktivnost ili projekat, izvor finansiranja i iznos.

Radi sprovođenja preknjižavanja u informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave korisnik podnosi zahtev za preknjižavanje, koji obavezno sadrži sledeće elemente:

1) razlog promene;

2) datum primene;

3) osnov promene;

4) elemente budžetske klasifikacije;

5) iznos promene;

6) referentni broj.

Član 17

U slučaju kada je uplata javnog prihoda pogrešno izvršena korisniku, korisnik na zahtev obveznika tog javnog prihoda odnosno uplatioca, donosi rešenje o povraćaju, odnosno preknjižavanju više ili pogrešno uplaćenih javnih prihoda iz svoje nadležnosti.

Rešenje o povraćaju, odnosno preknjižavanju više ili pogrešno uplaćenih javnih prihoda izvršava nadležna organizaciona jedinica Uprave za trezor. Promene na aproprijacijama koje nastaju izvršenjem rešenja o povraćaju, odnosno preknjižavanju, evidentiraju se na odgovarajućim aproprijacijama u informacionom sistemu izvršenja budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave.

U slučajevima nepravilnog izvršenja platnih transakcija koje se odnose na korisnika - greške u platnom prometu, postupak se sprovodi u skladu sa članom 56. Zakona o platnim uslugama ("Službeni glasnik RS", br. 139/14 i 44/18) i pravilnikom kojim se uređuje način i postupak obavljanja platnog prometa u okviru konsolidovanog računa trezora.

VI ZAVRŠNA ODREDBA

Član 18

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2021. godine.