ODLUKAO PRIPREMI I DISTRIBUCIJI VODE ZA PIĆE, ODVOĐENJU I PREČIŠĆAVANJU UPOTREBLJENIH VODA I ODVOĐENJU ATMOSFERSKIH VODA NA PODRUČJU GRADA SOMBOR ("Sl. list Grada Sombora", br. 7/2017, 17/2017 i 24/2020) |
Ovom Odlukom propisuju se uslovi i način organizovanja poslova u obavljanju komunalnih delatnosti: prečišćavanja i distribucije vode za piće (u daljem tekstu: Isporuka vode), odvođenje i prečišćavanje upotrebljenih voda (u daljem tekstu: Upotrebljene vode) i odvođenja atmosferskih voda (u daljem tekstu: Atmosferske vode), prava i obaveza preduzeća i drugih subjekata koji obavljaju ove komunalne delatnosti, prava i obaveze korisnika usluga, cena komunalne usluge i način naplate i uslovi za uskraćivanje pružanja usluga.
Komunalne delatnosti, utvrđene članom 1. ove Odluke, obavljaju se da bi se obezbedilo sledeće:
- trajnost, odnosno kontinuitet u obavljanju delatnosti,
- količina i obim proizvoda i usluga kojima se obezbeđuje definisani nivo komunalnih potreba potrošača, odnosno korisnika,
- kvalitet i pouzdanost u vršenju poslova, sigurnost korisnika i zaštita životne sredine,
- stalno unapređenje vršenja delatnosti u pogledu kvaliteta, efikasnosti i drugih uslova za njeno vršenje,
- ostvarivanje prava i obaveza potrošača, odnosno korisnika i davaoca usluga,
- planiranje i proširenje kapaciteta,
- mere zaštite objekata, uređaja i instalacija,
- propisani red prvenstva u isporuci vode, odnosno vršenju usluge odvođenja upotrebljenih voda, kada usled više sile, havarije, elementarne nepogode i sl. dođe do smanjenja postojećih kapaciteta, odnosno do prestanka mogućnosti njihovog korišćenja,
- obezbeđenje nadzora i javnost uvida u obavljanju delatnosti.
Pojedini izrazi upotebljeni u ovoj Odluci imaju sledeće značenje:
- "javni vodovod" - sistem za snabdevanje vodom za piće koji ima uređeno i zaštićeno izvorište, kaptažu, rezervoar i vodovodnu mrežu,
- javna vodovodna mreža" - sistem cevi za odvod vode od kaptaže ili uređaja za prečišćavanje do rezervoara i od rezervoara do potrošača vode za piće; hidranti i ventili su sastavni deo vodovodne mreže,
- "vodovodni priključak" - deo javne vodovodne mreže koji čini cevni spoj ulične vodovodne mreže sa vodomerom,
- "korisnik usluge" - vlasnik objekta koji je vodovodnim ili kanalizacionim priključkom priključen na javnu vodovodnu ili kanalizacionu mrežu ili lice koje je, pod uslovima utvrđenim ovom Odlukom, zaključilo korisnički ugovor sa Davaocem usluge,
- "objekat potrošača" - svaki objekat, zgrada, druga nepokretnost, javna površina, postrojenje ili instalacije priključene na javnu vodovodnu ili kanalizacionu mrežu,
- "vodomerni šaht" - sklonište gde je smešten vodomer,
- "kućna instalacija" - vodovodne i kanalizacione instalacije i uređaji, počevši od odvodnog ventila iza vodomera na vodovodnom priključku, točećim mestima, slivnicima upotrebljenih voda, cevovodima, do revizionog šahta uliva upotrebljenih voda,
- "sporedni vodomer" - merni uređaj koji se koristi za merenje potrošnje vode iza glavnog vodomera kao pomoćni merač,
- "javna kanalizacija" - sistem komunalnih objekata koji služe za obavljanje delatnosti odvođenja i prečišćavanja upotrebljenih voda,
- "javna kanalizaciona mreža" - deo javne kanalizacije koji čine podzemni i nadzemni cevovodi, objekti, uređaji i oprema, koji su njihovi sastavni delovi i služe za odvođenje i prečišćavanje upotrebljenih voda,
- "kanalizacioni priključak" - deo javne kanalizacione mreže koji čini cevni spoj ulične kanalizacione mreže
- "revizioni šaht" - šaht na fekalnoj ili atmosferskoj kanalizaciji koji služi za kontrolu funkcije kanalizacije i njeno održavanje,
- "merno mesto upotrebljenih voda" - mesto na kome je ugrađen merač protoka i količina upotrebljenih voda,
- "atmosferska kanalizacija" - skup uličnih cevovoda za prikupljanje i odvođenje atmosferskih voda sa pripadajućim šahtovima,
- "otvoreni kanal" - kanali, odnosno jarkovi koji služe za prihvat i odvođenje atmosferskih voda,
- "bunar na izvorištu" - bušeni vodozahvatni objekti na izvorištu prvog ili drugog vodonosnog sloja, kojima se obezbeđuje sirova voda,
- "bunari u naseljenim mestima" - bušeni vodozahvatni objekti na mesnim izvorištima ili na vodovodnoj mreži naseljenih mesta, koji služe za vodosnabdevanje.
- "javna česma" - izvod iz vodovodne javne mreže na javnoj površini,
- "bunar u salaškom naselju" - bušeni bunari u prigradsko-salaškim naseljima grada koji predstavljaju samostalne vodozahvatne objekte, koji služe za vodosnabdevanje.
Komunalne delatnosti iz člana 1. ove Odluke u gradu Somboru i naseljenim mestima: Aleksa Šantić, Gakovo, Doroslovo, Kljajićevo, Rastina, Riđica, Svetozar Miletić, Stanišić, Stapar, Telečka, Čonoplja, i prigradsko-salaškim naseljima Lugovo i Žarkovac obavlja JKP "Vodokanal" Sombor a u preostalim prigradsko-salaškim naseljima kada se za to steknu uslovi komunalne delatnosti iz člana 1. ove Odluke obavljaće JKP "Vodokanal" Sombor (u daljem tekstu: Davalac usluge), odnosno JKP "Vodovod" Bezdan zavisno od lokacije prigradsko-salaškog naselja.
Komunalne delatnosti iz člana 1. ove Odluke u naseljenim mestima: Bezdan, Bački Monoštor, Kolut i Bački Breg obavlja JKP "Vodovod" Bezdan (u daljem tekstu: Davalac usluge).
II ZAJEDNIČKE ODREDBE O VODOVODU I KANALIZACIJI
Izgradnja javnog vodovoda i kanalizacije vrši se na način i pod uslovima utvrđenim propisima, standardima i tehničkim normativima koji se odnose na ovu vrstu objekata.
Priključenje novoizgrađenog javnog vodovoda i kanalizacije, na postojeći, vrši se pod sledećim uslovima:
1. da je objekat izgrađen po odobrenoj projektno-tehničkoj dokumentaciji,
2. da je izvršen tehnički prijem objekta od strane nadležnog organa,
3. da je izvršena formalno-pravna i stvarna primopredaja objekta.
Ukoliko izgradnju javnog vodovoda i kanalizacije vrši drugi izvođač radova, radove na usecanju u postojeću vodovodnu ili kanalizacionu mrežu vrši isključivo davalac usluge.
Iznad objekata javne vodovodne i kanalizacione mreže ne mogu se graditi drugi objekti, instalacije i uređaji, osim u izuzetnim okolnostima i uslovima koje daje davalac usluga.
Ako u izgradnji javnog vodovoda i kanalizacije učestvuju druga lica ulaganjem finansijskih sredstava, međusobna prava i obaveze uređuju se ugovorom.
Građevinska parcela može imati samo jedan vodovodni i kanalizacioni priključak.
Trajni vodovodni i kanalizacioni priključak može imati svaki legalno izgrađen objekat, odnosno objekat uknjižen u zemljišne knjige.
Izuzetno, i samo privremeno, može se dozvoliti priključenje na javnu vodovodnu i kanalizacionu mrežu preko susedne parcele ako nema mogućnosti neposrednog priključenja i ukoliko vlasnik poslužnog dobra na to pristane.
Uslovi i način priključenja na javnu vodovodnu i kanalizacionu mrežu utvrđuju se ugovorom između davaoca usluge i korisnika.
Davalac usluge može novog korisnika priključiti na postojeći vodovodni priključak ispred vodomera dosadašnjeg korisnika, pod uslovom da dimenzije postojećeg priključka obezbeđuju nesmetano snabdevanje vodom, odnosno odvođenje i prečišćavanje upotrebljenih voda dosadašnjeg i novog korisnika, s tim da dosadašnji korisnik da svoju pismenu saglasnost novom korisniku, koji srazmerno učestvuje u troškovima izgradnje postojećeg priključka po ceni u vreme priključenja.
Obračun troškova iz prethodnog stava ovog člana vrši davalac usluge.
Vodovodni priključak se ne može izgraditi na magistralnim cevovodima javne vodovodne mreže.
Troškovi izgradnje priključka padaju na teret korisnika priključka. Troškovi održavanja, po isteku garantnog roka, i zamene priključka padaju na teret vlasnika priključka.
U slučaju rekonstrukcije vodovodne ili kanalizacione mreže i priključaka, zbog investicionih radova u ulicama, u skladu sa tehničkim normativima, troškovi zamene priključka padaju na teret investitora, odnosno vlasnika.
Davalac usluge ima pravo kontrole ispravnosti kućnih - unutrašnjih vodovodnih i kanalizacionih instalacija.
Objekat sa neispravnom kućnom vodovodnom instalacijom davalac usluge će, nakon provere, isključiti sa javne vodovodne, odnosno kanalizacione mreže do dovođenja instalacije u ispravno stanje.
Davalac usluge je dužan da jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga iz člana 3. ove odluke u trajanju od najmanje 15 dana.
Poziv za izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada i Davaoca usluge, a dostavlja se sredstvima javnog informisanja radi saopštenja.
Davalac usluge je dužan da u roku do 15 dana od dana završetka izjašnjavanja iz stava 1. ovog člana dostavi Gradskoj upravi izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga.
Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga iz stava 1. ovog člana takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom Davaoca usluge, Gradska uprava preispituje rad Davaoca usluge, sačinjava analizu sa predlogom mera za otklanjanje nedostataka navedenih u izjašnjavanju korisnika i dostavlja je Gradskom veću.
Gradsko veće, nakon razmatranja analize i predloženih mera iz stava 4. ovog člana donosi akt kojim nalaže Davaocu usluge da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika, u roku koji ne može biti duži od 90 dana.
Davalac usluge je dužan da obezbedi korisnicima usluga zakonom propisane uslove koji omogućavaju brz i efikasan kontakt sa Davaocem usluge u vezi kvaliteta i korišćenja usluga. Korisnici usluga snabdevanja vodom za piće mogu kontinuirano u toku godine dostavljati pitanja, primedbe i predloge Davaocu usluge, preko njegove internet. Davalac usluge je dužan da na dostavljena pitanja, primedbe i predloge odgovori u najkraćem mogućem roku, a najduže 8 dana.
Prava i obaveze davaoca i korisnika usluge
Davalac usluge dužan je da:
1. održava javni vodovod, javnu vodovodnu mrežu sa vodovodnim priključcima,
2. održava prečistač otpadnih voda, javnu kanalizacionu mrežu,
3. primenjuje tehničke uslove i tehničke normative za priključenje kućnih instalacija na javnu vodovodnu i kanalizacionu mrežu,
4. vrši priključenje kućnih instalacija na javnu vodovodnu i kanalizacionu mrežu, ako su ispunjeni svi uslovi, u skladu sa ovom Odlukom i posebnim propisima,
5. se stara o periodičnim pregledima vodomera,
6. obezbeđuje isporuku vode u javne svrhe,
7. javnu površinu koju koristi pri izvođenju radova na vodovodu, odnosno kanalizaciji ili njihovom delu, po završetku radova odmah dovede, odnosno vrati u prvobitno stanje, tako što će sanirati sva oštećenja nastala na javnoj površini izvođenjem navedenih radova, o svom trošku,
8. o planiranim radovima na održavanju vodovoda, kanalizacije ili priključaka unapred obavesti korisnike sa tog područja, osim u slučaju hitnih i neodložnih radova,
- obezbedi privremeno snabdevanje korisnika vodom za piće iz cisterni, ako prekid u snabdevanju traje duže od 12 sati,
- očitava vodomere u rokovima utvrđenim odredbama ove Odluke,
- pravilnikom utvrdi tehničke normative za obavljanje delatnosti.
Korisnik usluga je dužan da:
1. održava kućne instalacije u ispravnom stanju,
2. kada uoči kvar na svom vodovodnom ili kanalizacionom priključku, odmah o tome obavesti davaoca usluge,
3. se stara i održava, o svom trošku, vodomerno sklonište tako da je uvek čisto i suvo, a vodomer zaštićen od bilo kakvog oštećenja i krađe, u suprotnom odgovara za prouzrokovanu štetu,
4. održava, o svom trošku, vodomer i u slučaju kvara na istom odmah o tome obavesti davaoca usluge,
5. dozvoli i omogući pristup ovlašćenim licima davaoca usluge da očitaju vodomer i izvrše kontrolu ispravnosti vodomera i priključka,
6. ovlašćenim licima skupštine zgrade omogući očitavanje kontrolnog vodomera,
7. davaocu usluge plaća naknadu za utrošenu vodu, odnosno odvedene i prečišćene upotrebljene vode u roku naznačenom u fakturi,
8. pismenim putem odjavi korišćenje vode.
Korisnik ima pravo da:
- traži kontrolu vodomera,
- prisustvuje očitavanju vodomera,
- uloži pismeni prigovor na visinu računa za isporučenu vodu, odnosno kanalizaciju.
Ako se korisnik priključi na javnu vodovodnu ili kanalizacionu mrežu, bez odgovarajuće dokumentacije, nadležni organ grada sprovešće postupak i izdati nalog davaocu usluge da ovakvog korisnika isključi sa javne vodovodne, odnosno kanalizacione mreže.
Odgovarajućom dokumentacijom, u smislu ove Odluke, smatra se rešenje nadležnog organa i ugovor o izgradnji priključka.
Postupak za izdavanje naloga iz stava 1. prethodnog člana, pokreće nadležni organ Gradske uprave grada Sombora, po službenoj dužnosti, na osnovu prijave davaoca usluge ili drugog pravnog, odnosno fizičkog lica.
Kada prijavu, iz stava 1. ovog člana, podnosi davalac usluge, dužan je da u prijavi navede sve podatke o korisniku koji se priključio na javnu vodovodnu ili kanalizacionu mrežu bez odgovarajuće dokumentacije i o činjenicama i dokazima na osnovu kojih je moguće utvrditi ili učiniti verovatnim da se korisnik priključio bez potrebne dokumentacije.
Na osnovu prijave, nadležni organ Gradske uprave donosi rešenje u skraćenom postupku u roku od tri dana od dana podnošenja prijave.
Kada se postupak pokreće, po prijavi pravnog ili fizičkog lica, nadležni organ Gradske uprave utvrđuje da li korisnik ima odgovarajuću dokumentaciju za priključenje na javnu vodovodnu, odnosno kanalizacionu mrežu, s tim da omogućava korisniku da se izjasni o činjenicama i dokazima.
Nadležni organ Gradske uprave po podnetoj prijavi, a na osnovu svih dokaza utvrđenih u postupku, odlučuje u formi rešenja.
Protiv rešenja o izdavanju naloga može se izjaviti žalba Gradskom veću u roku od osam dana od dana prijema rešenja.
Žalba ne odlaže izvršenje rešenja.
Troškovi, nastali prilikom izvršenja rešenja iz člana 21. ove Odluke, padaju na teret korisnika.
Zahtev za priključenje na javnu vodovodnu ili kanalizacionu mrežu postojećeg objekta podnosi se Odeljenju za prostorno planiranje, urbanizam i građevinarstvo u elektronskoj formi kroz CIS. Po dobijanju rešenja o odobrenju za izvođenje radova na izgradnji priključka, isti se dostavlja davaocu usluga.
Vodovodni i kanalizacioni priključak je vlasništvo grada Sombora.
Priključak na javnu vodovodnu ili kanalizacionu mrežu izvodi isključivo davalac usluge, uz prethodni pregled izgrađenih kućnih instalacija vodovoda i kanalizacije, kao i odvoda kućne kanalizacije od objekta do revizionog šahta na priključku.
Saglasnost na cenovnik radova iz stava 1. ovog člana daje Gradsko veće Grada Sombora
Prilikom izgradnje vodovodnog i kanalizacionog priključka korisnik je dužan da, po Odluci o građevinskom zemljištu, plati i naknadu troškova uređenja građevinskog zemljišta koja se odnosi na izgradnju javne vodovodne i kanalizacione mreže.
III OBJEKTI, POSTROJENJA I INSTALACIJE JAVNOG VODOVODA
Objekti, uređaji, postrojenja, instalacije i oprema javnog vodovoda čine jedinstvene tehničko-tehnološke sisteme vodovoda na određenoj teritoriji.
Javni vodovod obuhvata komunalne objekte koji služe za pripremu i distribuciju vode za piće, a naročito:
- vodozahvatni objekti - bušeni bunari (na izvorištu, odnosno na drugim lokacijama), sa cevovodima sirove vode,
- postrojenja za pripremu vode, sa pripadajućom opremom i instalacijama, uređaji i oprema za potiskivanje vode u vodovodnu mrežu, kao i rezervoari, odnosno drugi uređaji i oprema na vodovodnoj mreži,
- javna vodovodna mreža sa vodovodnim priključcima,
- vodomeri.
Sredstva za održavanje javnih česmi i bunara obezbeđuje Grad Sombor, u skladu sa godišnjim programom, a poslovi na njihovom održavanju poveravaju se komunalnom preduzeću, registrovanom za ovu vrstu delatnosti, u skladu sa Zakonom.
Javni bunari se moraju držati u ispravnom stanju, ograđeni i zaštićeni od zagađivanja vode.
Odluku o prestanku korišćenja javnih bunara donosi Odeljenje za komunalne delatnosti, imovinsko-pravne i stambene poslove grada Sombor, na predlog subjekta kome se povere poslovi na njihovom održavanju.
Na području grada Sombor podzemne vode predstavljaju izvorišta sirove vode.
Voda iz izvorišta se zahvata bušenim bunarima iz dva vodonosna sloja:
- prvi - plići vodonosni sloj - kvartarni sedimenti,
- drugi - dublji vodonosni sloj - pliocenski sedimenti.
Pravo detaljnih hidrogeoloških istraživanja na području grada Sombora dodeljuje se davaocu usluga od strane nadležnog organa, u skladu sa uslovima utvrđenim Zakonom.
Ovo stečeno pravo ostvarivaće se na osnovu Projekta detaljnih hidrogeoloških istraživanja na području grada Sombor i na osnovu Elaborata o rezervama podzemnih voda.
Odobrenje za bušenje bunara daje nadležni organ, po prethodno pribavljenom mišljenju davaoca usluga, tj. JKP "Vodokanal" Sombor odnosno JKP "Vodovod" Bezdan, i usvojenoj investiciono-tehničkoj dokumentaciji.
2. Postrojenja za pripremu vode
Postrojenje za pripremu vode za piće za potrebe grada Sombora (osim za naseljena mesta Bezdan, Bački Monoštor, Kolut i Bački Breg) se nalazi na potezu Jaroša i obuhvata prostor definisan prostorno-tehničkom dokumentacijom, na kojem se nalaze bunari, cevovodi i objekti koji predstavljaju kompleks Centra za snabdevanje vodom "Jaroš".
Postrojenje za pripremu vode za piće za potrebe naseljenih mesta Bezdan, Bački Monoštor, Kolut i Bački Breg, se nalazi u Bezdanu, Somborski put bb.
Odlukama nadležnih organa, definiše se prostor i objekti koji su u funkciji vodozahvatnih objekata, te postrojenja i uređaji u funkciji zahvatanja i pripreme vode za piće za lokalne sisteme vodosnabdevanja.
3. Javna vodovodna mreža sa vodovodnim priključcima
Gradska vodovodna mreža je deo gradskog vodovodnog sistema i čine je: podzemni cevovodi, objekti, uređaji i oprema koji su njihovi sastavni delovi i služe za distribuciju vode korisnicima.
Vodovod naseljenog mesta je sistem komunalnih objekata, putem koga se vrši crpljenje, priprema - odnosno prečišćavanje i distribucija vode u naseljnim mestima ili drugim izdvojenim naseljima ili u više takvih naselja, i služe isključivo potrebama stanovništva i drugih subjekata u tim naseljima.
Vodovodni priključak služi da dovede vodu od javne vodovodne mreže do korisnika.
Vodovodni priključak mora biti snabdeven ugradbenom garniturom na mestu spoja sa javnom vodovodnom mrežom, cevovodom, ventilom i završava se vodomerom.
Vodovodni priključak je vlasništvo Grada Sombora.
Vodovodni priključak može biti trajni ili privremeni.
Privremeni vodovodni priključak može se odobriti radi privremenog snabdevanja vodom u slučajevima utvrđenim zakonom i drugim propisima (npr. Ozakonjenje objekata, građevinski priključak, promotivne i zabavne aktivnosti na javnim mestima i sl.).
Davalac usluga daje saglasnost za privremeni vodovodni priključak na određeno vreme.
Zabranjeno je samovoljno priključivanje na javnu vodovodnu mrežu. Pod samovoljnim priključivanjem smatra se:
- priključivanje na postojeći priključak drugog korisnika, bez saglasnosti davaoca usluge i vlasnika poslužnog dobra,
- otvaranje plombiranog ventila,
- izgradnja novog priključka na javnoj vodovodnoj mreži bez odobrenja nadležnog organa.
Samovoljno izveden priključak davalac usluge će isključiti.
Svaki objekat, priključen na javnu vodovodnu mrežu, mora imati zaseban vodomer, čiji tip, vrstu i tehničke karakteristike utvrđuje davalac usluga.
Individualni merni instrumenti ugrađeni na instalacijama korisnika, koji služe merenju potrošnje vode za pojedinačne stanove, odnosno pojedinačne poslovne prostorije, su u svojini vlasnika pojedinačnih stanova, odnosno, vlasnika pojedinačnih poslovnih prostorija koji snose troškove nabavke, ugradnje, eksploatacije, održavanja i funkcionisanja individualnih mernih instrumenata.
U stambenim i poslovnim zgradama vlasnik, nosilac prava raspolaganja ili zakupac stana, odnosno poslovne prostorije, može, o svom trošku, na instalacijama stana, odnosno poslovne prostorije ugraditi sporedni vodomer.
U zahtevu za izdavanje uslova za ugradnju sporednog vodomera davaocu usluge se dostavlja dokaz o pravnom osnovu korišćenja stana, odnosno poslovne prostorije, a ukoliko se radi o zakupcu i saglasnost vlasnika, odnosno nosioca prava raspolaganja stanom, odnosno poslovnom prostorijom.
Davalac usluge će odobriti ugradnju vodomera iz stava 2. ovog člana ukoliko za to postoje tehnički uslovi za njegovu ugradnju.
Korisnik vode, iz stana u kome je ugrađen sporedni vodomer, dužan je da o izvršenoj ugradnji vodomera pismeno obavesti skupštinu zgrade, odnosno subjekat koji vrši održavanje instalacija i prostora zgrade u kojoj stanuje, odnosno ima poslovni prostor.
Davalac usluge i korisnik imaju pravo tražiti da se ispita ispravnost vodomera. Korisnik svoj zahtev za ispitivanje ispravnosti vodomera dostavlja davaocu usluge u pismenoj formi.
Davalac usluge je dužan da u što kraćem roku demontira vodomer i ispita njegovu ispravnost.
U slučaju da kontrola vodomera pokaže odstupanje, utvrđeno aktima nadležnog organa, vodomer se smatra neispravnim.
U slučaju neispravnosti vodomera, iz prethodnog stava ovog člana, za koji korisnik nije odgovoran, potrošnja vode u tom periodu će se utvrditi srazmerno potrošnji koju je korisnik imao u prethodna tri uzastopna očitavanja vodomera.
Ukoliko se kontrolom utvrdi da je vodomer ispravan, troškovi kontrole padaju na teret korisnika, ako je on tražio kontrolu i tom prilikom deponovo utvrđeni polog.
Ukoliko je davalac usluge tražio kontrolu, a ona je pokazala da je vodomer neispravan, troškove kontrole snosi davalac usluga.
Montažu, popravku i zamenu neispravnih i vodomera kojima je istekao rok baždarenja vrši, isključivo, davalac usluge.
Davalac usluge je dužan da se stara o blagovremenom baždarenju vodomera u rokovima propisanim Zakonom, a korisnik ima pravo da traži vanredno ispitivanje ispravnosti vodomera i pre isteka Zakonom utvrđenih rokova za baždarenje.
Troškove baždarenja, popravke i zamene vodomera snosi korisnik.
Davalac usluge ima isključivo pravo otvaranja i zatvaranja ventila ispred vodomera.
U slučaju kvara na ventilima ili vodomeru, korisnik je dužan odmah obavestiti davaoca usluge koji je obavezan da otkloni kvar.
Vodomer mora biti smešten u posebno sklonište čije dimenzije i materijal od čega se ono izgrađuje, određuje davalac usluge. Vodomeri za objekte kolektivnog stanovanja postavljaju se na mestu gde za to postoje tehnički uslovi na koje saglasnost daje davalac usluga.
Sklonište iz prethodnog stava ovog člana se izgrađuje na stalno pristupačnom, čistom i suvom mestu, po pravilu jedan metar unutar regulacione linije, sem u izuzetnim slučajevima kada za to postoje opravdani razlozi, zbog čega se sklonište postavlja dalje od regulacione linije, odnosno u podrumu objekta ili ispred regulacione linije.
Zabranjeno je:
1. izgradnja vodovodnog priključka od strane neovlašćenog lica,
2. povezivanje kućnih vodovodnih instalacija objekta priključenog na javnu vodovodnu mrežu sa vodovodnim instalacijama i uređajima koji dobijaju vodu van javne vodovodne mreže,
3. priključivanje kućne vodovodne instalacije objekta na javnu vodovodnu mrežu a preko kućnih vodovodnih instalacija susednog ili drugog objekta, kao i omogućavanje takvog priključka,
4. na bilo koji način oštećivanje instalacija i objekata javne vodovodne mreže,
5. povezivanje kućnih vodovodnih instalacija sa javnom vodovodnom mrežom, bez vodomera.
Potrošnja vode meri se vodomerom.
Potrošnja vode može se, izuzetno, utvrđivati i procenom i to, u sledećim slučajevima:
1. kad je objekat privremeno ostao bez vodomera ili kada je vodomer neispravan, odnosno kada je utvrđena neispravnost vodomera,
2. kada kod korisnika, dva puta uzastopno, nije bilo moguće očitavanje vodomera,
3. kada se utvrdi da je korisnik priključio objekat na javnu vodovodnu mrežu bez odgovarajuće dokumentacije, odnosno protivno odredbama ove Odluke,
4. ukoliko se radi o potrošnji vode u poslovnim prostorijama u kojima ne postoje tehnički uslovi za ugradnju posebnog vodomera.
U slučajevima iz tačke 1, 2. i 3. ovog člana, procena se vrši na osnovu prosečno isporučene količine vode korisniku u prethodna tri meseca.
U slučajevima iz tačke 4. ovog člana, procena se vrši u zavisnosti od vrste delatnosti.
U naseljenim mestima Aleksa Šantić, Doroslovo, Riđica, Svetozar Miletić, Stanišić, Stapar, Telečka, Bački Monoštor, Kolut i Bački Breg do stvaranja uslova za obračun i naplatu potrošnje putem merenja vodomerom, potrošnja vode utvrđivaće se paušalno i to 3m? vode po članu domaćinstva uz plaćanje naknade za održavanje vodovodnog priključka.
Korisnik je obavezan omogućiti očitavanje vodomera.
Lica koja vrše očitavanje vodomera dužna su korisniku pokazati odgovarajuće ovlašćenje.
Ukoliko lice iz prethodnog stava ovog člana, iz bilo kojih razloga, ne može da izvrši očitavanje vodomera, o tome će pismeno obavestiti korisnika, uz navođenje dana i časa naknadnog očitavanja.
Imaoci sporednih vodomera u zgradama kolektivnog stanovanja obavezni su omogućiti očitavanje stanja na svom vodomeru predstavniku Skupštine zgrade u vreme očitavanja na glavnom vodomeru.
Ukoliko se očitavanje vodomera iz prethodnog stava ne može izvršiti krivicom korisnika, isti će biti pismeno obavešten o danu naknadnog očitavanja.
Ukoliko navedenog dana korisnik sporednog vodomera ne omogući očitavanje, istom će se potrošnja vode utvrditi na način kao i ostalim stanarima stambene zgrade koji imaju ugrađen individualni vodomer.
Potrošnja vode se izračunava prema razlici stanja brojila na vodomeru utvrđenog prilikom poslednja dva očitavanja.
Vrednost utrošene vode dobija se množenjem utvrđene potrošnje sa jediničnom cenom.
Očitavanje vodomera u individualnim stambenim objektima vrši se, obavezno, prilikom svake promene cene vode, po potrebi češće, ali obavezno jednom u tri meseca.
Čitanje vodomera kod preduzeća, preduzetnika, organizacija i drugih pravnih lica i u objektima kolektivnog stanovanja vrši se jednom mesečno i pri svakoj promeni cene.
Na osnovu očitanog stanja na vodomeru, računi za potrošnju vode dostavljaju se korisniku.
Korisnici u individualnim stambenim objektima plaćaju račune, iz prethodnog stava ovog člana, prema stvarno utrošenoj količini vode, odnosno plaćaju akontaciju za utrošenu vodu u slučaju tromesečnog očitavanja vodomera.
U objektu koji koristi vodu po različitim tarifama celokupna potrošnja se fakturiše po višoj tarifi, ukoliko ne postoje tehničke mogućnosti za ugradnju drugog vodomera, odnosno razdvajanje potrošnje ili ako korisnik ne izvrši razdvajanje instalacija.
U objektima kolektivnog stanovanja potrošnja vode se obračunava prema očitanom stanju na glavnom vodomeru, a srazmernu podelu po stanovima u objektima kolektivnog stanovanja uređuje skupština stanara svojim internim aktom.
Ukoliko skupština stanara nije donela interni akt iz 1. stava ovog člana, utvrđena količina utrošene vode na glavnom vodomeru se raspoređuje srazmerno, na ukupan broj stanara, i obračunava prema broju članova domaćinstava u svakom stanu.
Ukoliko skupština stanara nije donela interni akt iz 1. stava ovog člana, a svi stanovi u objektu kolektivnog stanovanja imaju sporedne vodomere, dužni su da plaćaju i razliku između zbira utrošene količine ovde preko svih sporednih vodomera i očitanog stanja sa glasnog vodomera (rastur) po principu utvrđenom u prethodnom stavu.
Ukoliko skupština stanara nije donela interni akt iz 1. stava ovog člana, a samo neki stanovi u objektu kolektivnog stanovanja imaju individualne vodomere, oni plaćaju potrošnju prema stanju na istom, dok ostali solidarno plaćaju potrošnju obračunatu prema broju članova domaćinstva u svakom stanu.
Za utrošenu vodu korisnik plaća naknadu po utvrđenim tarifama i to:
1. tarifa za domaćinstva,
2. tarifa za opštu bolnicu Sombor "Dr Radivoje Simonović", dom zdravlja Sombor i stacionarni deo gerontološkog centra Sombor,
3. tarifa za privredna društva, preduzetnike i ostale korisnike
Korisnik može odjaviti - otkazati isporuku vode. Odjava se daje pismeno i može biti trajna ili privremena.
Davalac usluge, po prijemu odjave iz prethodnog stava ovog člana, dužan je u prisustvu korisnika da izvrši očitavanje vodomera i evidentira očitano stanje.
Davalac usluge je, u ovom slučaju, dužan zatvoriti i plombirati ventil ispred vodomera.
Troškove odjave isporuke vode, kao i troškove ponovnog omogućavanja isporuke vode, snosi korisnik.
U slučaju promene korisnika, raniji ili novi korisnik, pismeno obaveštavaju davaoca usluge o izvršenoj vlasničkoj, odnosno statusnoj promeni uz navođenje stanja na vodomeru i izmiruju, u tom momentu, dospele obaveze.
Ukoliko raniji korisnik ne postupi, u skladu sa prethodnim stavom ovog člana, snosi obavezu izmirenja utrošene vode, kao i sve druge troškove i eventualnu štetu do prijave novog korisnika.
Korisnik, u slučaju da privremeno, ali ne kraće od tri meseca, nema potrebu za korišćenjem vode, može privremeno odjaviti isporuku vode, pri čemu će se izvršiti demontaža vodomera i posebnim ugovorom sa davaocem usluge će se utvrditi rok na koji se privremeno odjavljuje isporuka vode.
Istekom roka na koji je isporuka vode odjavljena, korisnik je obavezan da davaocu usluge dostavi pismeni zahtev za obnovu isporuke vode.
Troškove demontaže vodomera, u slučaju iz stava 1. i 2. ovog člana, snosi korisnik.
Ukoliko u roku od 60 dana, od dana isteka roka na koji je isporuka vode privremeno odjavljena, prema sporazumu iz stava 1. ovog član, korisnik ne podnese zahtev za obnovu isporuke vode, svaki kasnije podneti zahtev za obnovu isporuke vode smatra se zahtevom za izvođenje novog vodovodnog priključka.
3g Isključenje sa vodovodne mreže
Davalac usluge ima pravo isključiti objekat sa javne vodovodne mreže, u sledećim slučajevima:
1. ako korisnik ne plati dospeli račun za utrošenu vodu u roku od 60 dana, od dana dospelosti računa,
2. ako se korisnik ne pridržava uputstava o načinu trošenja vode i mera koje je propisao nadležni organ,
3. ako korisnik dozvoli priključenje novih korisnika preko svog priključka, a bez saglasnosti davaoca usluge,
4. ako zbog neispravne kućne instalacije preti opasnost od zagađenja javne vodovodne mreže, odnosno neposredna opasnost po život i zdravlje ljudi ili imovine,
5. ako u rokovima propisanim ovom Odlukom ne obezbedi ugradnju vodomera,
6. ako korisnik ili drugo neovlašćeno lice preduzima bilo kakve radnje na priključenju,
7. kada se na vodovodnom priključku utvrdi električni napon,
8. kada korisnik priključi lokalni vodovod, odnosno sopstveni sistem vodosnabdevanja na javni vodovod,
9. kada se korisnik ne pridržava mera štednje propisanih od strane nadležnog organa,
10. nenamenskim korišćenjem vodovodnih instalacija, odnosno onemogućavanje pristupa ili intervencije na vodovodnom priključku.
Isključenje se vrši na teret korisnika i to zatvaranjem i plombiranjem ventila ugradbene garniture, ventila ispred vodomera ili, u izuzetnim slučajevima, raskopavanjem javne površine.
Davalac usluge ne snosi odgovornost za eventualno uginuće riba u ribarnicama zbog prisustva hlora u vodu, ukoliko njegova koncentracija ne prelazi granicu određenu propisima.
4. Korišćenje vode za javne namene
Javne česme na teritoriji grada Sombora postavlja davalac usluge na osnovu odluke nadležnog organa.
Troškovi postavljanja javne česme i utroška vode na istima padaju na teret investitora.
Voda sa javnih česmi može se koristiti samo za piće i higijenske potrebe domaćinstva, odnosno građana.
Javni hidranti na vodovodnoj mreži postavljaju se saglasno propisima o protivpožarnoj zaštiti i održava ih davalac usluge.
Dodatne (posebne) hidrante na vodovodnoj mreži postavlja i održava davalac usluge, po zahtevu nadležnog organa ili drugog korisnika.
Naknadu štete, nastale na javnom hidrantu zbog nepropisne ili nemarne upotrebe, snosi korisnik.
Vodu iz javnih hidranata mogu koristiti samo korisnici koji za to dobiju odobrenje od davaoca usluge.
Vatrogasna jedinica MUP-a i dobrovoljna vatrogasna društva imaju pravo da, bez posebne dozvole, koriste vodu preko svih hidranata za gašenje požara, pa čak i u vreme ograničenja potrošnje vode.
Za gašenje požara ne plaća se utrošena voda uzeta iz javnih hidranata.
Voda iz javnih hidranata može se koristiti za potrebe vatrogasne službe unutar kruga pravnog lica, odnosno privrednog subjekta. Voda utrošena za ove namene se plaća, po fakturi, davaocu usluga.
Davalac usluge održava javne česme i bunare postavljene na javnoj površini prema godišnjem programu koji sadrži vrstu, obim i dinamiku radova, kao i visinu sredstava potrebnih za njegovu realizaciju, a u skladu sa odredbama ugovora zaključenim sa nadležnim organom grada Sombor.
5. Obezbeđivanje kontinuiteta isporuke vode
Davalac usluge je dužan da trajno i kontinuirano vrši isporuku higijenski ispravne vode za piće i druge potrebe, u potrebnom obimu, neprekidno 24 časa dnevno.
Ako dođe do poremećaja ili prekida u isporuci, odnosno distribuciji usled više sile, havarije, štrajka ili drugih razloga koji nisu mogli da se predvide, odnosno spreče, davalac usluge je obavezan da odmah preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno prekida i to da:
- obezbedi privremeno snabdevanje korisnika vodom, putem postavljanja cisterni sa pitkom vodom, po utvrđenom rasporedu, a obavezno ako prekid traje duže od 12 časova,
- preduzme sve potrebne aktivnosti na otklanjanju uzroka i posledica poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u vršenju isporuke, odnosno distribucije, kao i da u slučaju potrebe angažuje druga lica za obezbeđenje uslova za isporuku vode,
- preduzima i druge mere koje utvrdi nadležni organ grada.
Davalac usluge je dužan da, putem sredstava javnog informisanja, odmah obavesti korisnike o razlozima prekida ili poremećaja u isporuci, odnosno distribuciji vode, kao i o vremenu trajanja prekida ili poremećaja i da korisnicima pruži posebna uputstva.
Ako se prekid u isporuci vode planira zbog izvođenja radova na održavanju ili rekonstrukciji objekata vodovoda, davalac usluge je dužan da o tome obavesti korisnike putem sredstava javnog informisanja i to najkasnije jedan dan pre planiranog prekida.
Davalac usluge je dužan da, prilikom preduzimanja mera i izvođenja radova iz člana 62. ove Odluke, organizuje tako da prekid, odnosno poremećaj u isporuci vode traje što kraće.
Ako se usled više sile (suša, zemljotres, prekid u snabdevanju pogonskim gorivom ili energijom i sl.) ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti, odnosno sprečiti, proizvodnja vode smanji u toj meri da svi korisnici ne mogu biti zadovoljeni u potrebnim količinama vode, davalac usluge je dužan da snabdevanje vodom vrši po redu prvenstva u skladu sa posebnim propisima.
U slučaju da dođe do smanjenja kapaciteta ili nestašice vode prouzrokovane njenim korišćenjem u svrhe zalivanja voća i povrća, pranje automobila, betoniranih dvorišnih površina ili druge nenamenske potrošnje, davalac usluge je dužan privremeno ograničiti ili uskratiti isporuku vode tim korisnicima.
6. Postupanje i ovlašćenja grada u slučaju prekida u isporuci vode
Ako dođe do poremećaja ili prekida u isporuci, odnosno distribuciji vode zbog nepredviđenih okolnosti, davalac usluge je obavezan da, istovremeno sa preduzimanjem mera iz člana 62. ove Odluke, obavesti Gradonačelnika grada Sombora.
Po prijemu obaveštenja iz stava 1. ovog člana, nadležni organ je dužan da, bez odlaganja:
1. odredi red prvenstva i način isporuke vode onim korisnicima kod kojih bi usled prekida nastala opasnost po život i rad građana ili rad drugih subjekata ili bi nastala velika šteta,
2. naredi mere za zaštitu komunalnih objekata, kao i druge imovine koji su ugroženi ili mogu biti ugroženi,
3. predloži mere za otklanjanje nastalih posledica, kao i druge potrebne mere za pružanje komunalnih usluga,
4. utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid vršenja delatnosti, kao i odgovornost za naknadu pričinjene štete.
Ako davalac usluge, i pored preduzetih mera iz člana 62. ove Odluke, ne može da isporuči vodu u potrebnom obimu, nadležni opštinski organ narediće mere štednje vode.
Davalac usluge i korisnici dužni su pridržavati se propisanih mera štednje iz prethodnog stava ovog člana.
Ako se kod davaoca usluge organizuje štrajk, davalac usluge je obavezan da, u skladu sa osnivačkim aktom i Zakonom, obezbedi minimum procesa rada u obavljanju delatnosti, a naročito:
1. minimalni pritisak u vodovodnoj mreži u meri koja obezbeđuje propisanu higijensku ispravnost vode,
2. za obavljanje poslova na otklanjanju havarije na vodovodnom sistemu,
3. stalnu kontrolu kvaliteta isporučene vode.
U slučaju da davalac usluge ne postupi u skladu sa stavom 1. ovog člana, usled čega bi mogla da nastupi neposredna opasnost ili izuzetno teške posledice za život i zdravlje ljudi, bezbednost ljudi i imovine ili drugih neophodnih uslova za život i rad građana i drugih subjekata na određenom području, nadležni opštinski organ postupiće shodno odredbama ove Odluke i preduzeti posebne mere propisane Zakonom.
U cilju zaštite resursa sirove vode od zagađivanja, kao i od drugih štetnih dejstava koja mogu uticati na higijensku ispravnost vode za piće i izdašnost izvorišta, određuju se sledeće vrste zona sanitarne zaštite:
1. zona neposredne zaštite,
2. zona uže zaštite, i
3. zona šire zaštite.
Veličinu i granice zona sanitarne zaštite za izvorišta, odrediće rešenjem ministar nadležan za poslove zdravlja i ministar nadležan za poslove zaštite životne sredine bliže propisuju za koja se izvorišta, s obzirom na kapacitet, određuju zone sanitarne zaštite, kao i način određivanja, održavanja i korišćenja zona sanitarne zaštite i sadržinu elaborata o zonama sanitarne zaštite.
Elaborat iz prethodnog stava sadrži elemente propisane Pravilnikom o načinu određivanja i održavanja zona sanitarne zaštite izvorišta vodosnadbevanja ("Službeni glasnik RS", br. 92/08).
Elaborat zaštite izvorišta izrađuje ovlašćena organizacija, na zahtev preduzeća, koje obavlja delatnost proizvodnje i isporuke vode za piće.
Za trase tranzitnih i distributivnih cevovovoda kao zona neposredne zaštite određuje se udaljenost od 3 metra, levo i desno, od podužne ose cevovoda.
Površine unutar ove zone se ne smeju zasađivati sa dubokokorenim drvećem. Na ovim površinama se ne smeju držati materijali organskog porekla ili smeće, spuštati otpadne materije, zakopavati leševi i životinje, unositi i deponovati u većim količinama nafta i naftini derivati, fekalne materije i pesticidi, te puštati stoka i živina na ispašu.
Zonu neposredne zaštite ili zonu strogog nadzora izvorišta čini prostor u granicama, čija je svaka tačka najmanje 10 metara udaljena od bunara, crpne stanice i drugih postrojenja, ili uređaja na izvorištu, u kojoj se sprečava nekontrolisani pristup neovlašćenim licima, zagađenje izvorišta, postrojenja i objekata za snabdevanje vodom.
Zona neposredne zaštite mora biti ograđena i označena, a ulaz u nju osvetljen, zaključan i kontrolisan.
U ovoj zoni mogu se obavljati isključivo delatnosti pripreme i distribucije vode.
Granicu uže zone zaštite gradskog izvorišta prestavlja izohrona vremenskog intervala od 5 godina, koji je potreban da zagađenje konvekcijom stigne do bunara.
Zona uže zaštite ili zona ograničenja izvorišta određuje se u skladu sa elaboratom iz člana 69. ove Odluke.
Zona uže zaštite se obeležava znacima upozorenja (table na stubovima koje upozoravaju da se radi o prostoru ove zone), koji se postavljaju granicom između zone uže zaštite i zone šire zaštite.
Na ovom prostoru obavezno je postojanje kanalizacionog sistema kojim bi se upotrebljene vode prikupljale i odvodile sa ovog područja.
U zoni uže zaštite nije dozvoljeno:
1. građenje privrednih objekata,
2. građenje pogona ili uređaja sa tehnologijama, ili obavljanje delatnosti koja ugrožava resurs,
3. ispuštanje otpadnih voda, korišćenje postojećih kopanih bunara za septičke jame i rasipanje materija koje su po svom sastavu opasne i štetne za podzemne vode (organsko đubrenje i upotreba pesticida protivno propisima o vrstama i načinu njihove primene),
4. skladištenje raznih materijala (čvrstih otpadaka, tečnih goriva, maziva, otrovnih materija, građevinskog materijala, hemijske materije i sl.),
5. transportovanje radioaktivnih, otrovnih i hemijskih materija,
6. kampovanje,
7. upotreba soli za puteve.
Izuzetno, može se vršiti građenje vodoprivrednih objekata i objekata za proizvodnju i isporuku vode.
Rekonstrukcija postojećih objekata u zoni uže zaštite može se vršiti samo ukoliko je u funkciji poboljšanja tehnološkog procesa.
Postojeće saobraćajnice i putevi koji prolaze kroz zonu uže zaštite mogu se koristiti na način da nadležni organ za puteve odredi odgovarajući režim saobraćaja, koji bi onemogućio skretanje vozila sa saobraćajnica.
Pravna i fizička lica koja obavljaju delatnost u zoni uže zaštite, dužni su da svoje ponašanje i obavljanje delatnosti usklade sa načinom održavanja i merama zaštite predviđenim ovom Odlukom.
Saglasnost na planove zaštite od mogućih zagađenja iz stava 1. ovog člana daje nadležni organ sanitarne inspekcije.
Zona šire zaštite ili zona nadzora predstavlja područje napajanja izvorišta. Ova zona, treba da omogući zaštitu od opasnosti zagađenja vode za piće, posebno od nerazgrađenih hemijskih polutanata ili drugih teško razgradljivih materija.
Svi industrijski pogoni treba da su priključeni na kanalizacioni sistem uz odgovarajući predtretman.
U ovoj zoni posebna pažnja treba biti posvećena benzinskim pumpama sa ukopanim rezervoarima i proizvodnim pogonima kao potencijalnim zagađivačima.
Kontrolu nepropusnosti rezervoara nafte, derivata i opasnih materija vrši vlasnik rezervoara svakih 5 godina, o čemu izveštava davaoca usluga.
Zavod za zaštitu zdravlja u saradnji sa zdravstvenom ustanovom koja prati kretanje crevnih i drugih zaraznih oboljenja, dužan je da po potrebi, o svojim nalazima u zoni sanitarnog osmatranja obavesti isporučioca i nadležni organ sanitarne inspekcije.
Isporučilac je dužan da:
1. obezbeđuje režim korišćenja zone neposredne zaštite u skladu sa ovom Odlukom i drugim propisima,
2. vrši osmatranje kretanja podzemnih voda u pravcu izvorišta na granici između šire zone zaštite i uže zone zaštite i u slučaju utvrđenog odstupanja od njihovog kvaliteta, blagovremeno preduzme mere za sprečavanje uticaja tih odstupanja na zdravstvenu bezbednost i ispravnost vode (isključivanje bunara, odgovarajuća dorada i slične mere),
3. u slučaju nepridržavanja mera propisanih ovom Odlukom, odmah obavesti organ nadležan za poslove sanitarne inspekcije,
4. uredi način obeležavanja zona uže zaštite, izvrši obeležavanje i stara se o održavanju postojećih oznaka.
Brigu o ukupnom stanju, kvalitetu i izdašnosti vodonosnih slojeva vodi nadležni organ lokalne samouprave, odnosno subjekt kome on to poveri.
Nadležni organ može, u cilju očuvanja resursa, na predlog davaoca usluge, potencijalnim korisnicima osporiti pravo eksploatacije vodonosnih slojeva u određenim zonama uticaja, a naročito kada je u pitanju drugi vodonosni sloj - subarteski vodonosni horizont.
Evidenciju svih bušenih bunara na području grada Sombor vodi JKP "Vodokanal" na način i pod uslovima koje utvrdi nadležni organ lokalne samouprave.
Gašenje ili stavljanje van funkcije bunara mora se prijaviti JKP "Vodokanal" Sombor koji će odrediti način gašenja ili konzerviranja i kontrolisati ove radove.
Ukoliko vlasnik bunara ne postupi na način iz prethodnog stava, gašenje odnosno konzerviranje će, na osnovu odluke Odeljenja za komunalne delatnosti, imovnisko-pravne i stambene poslove, izvršiti davalac usluge na teret vlasnika.
IV OBJEKTI, INSTALACIJE I POSTROJENJA U SISTEMU KANALIZACIJE
Prikupljanje i odvođenje upotrebljenih i atmosferskih voda, vrši se odvojenim sistemima kanalizacije (separatni sistem kanalisanja).
Upotrebljene vode se odvode podzemnom, zatvorenom kanalizacionom mrežom i sistemom stanica za prepumpavanje i dovode se na Uređaj za prečišćavanje otpadnih voda, prečišćavaju se i zatim upuštaju u recipijent "Severna Mostonga"
Javnu mrežu kanalizacije upotrebljenih voda u funkcionalnom stanju održava davalac usluge.
Atmosferske vode se odvode zatvorenim podzemnim i otvorenim kanalima (u daljem tekstu: zacevljena atmosferska kanalizacija i otvoreni atmosferski kanali).
1. Kanalizacija upotrebljenih voda
Kanalizacijom upotrebljenih voda upravlja Javno komunalno preduzeće "Vodokanal" Sombor.
Kanalizacija upotrebljenih voda sastoji se od:
1. priključaka na javnu kanalizacionu mrežu,
2. javne kanalizacione mreže, i
3. Uređaja za prečišćavanje otpadnih voda.
1a Priključak na javnu kanalizacionu mrežu
Kanalizacioni priključak počinje od revizionog šahta kod regulacione linije (u daljem tekstu: granični šaht) koji se nalazi metar iza regulacione linije, a završava se ulivom u javnu kanalizacionu mrežu. Izuzetno, u naročito opravdanim slučajevima, granični šaht može biti postavljen i ispred regulacione linije (javne površine).
Kanalizacioni priključak čine cevovod, reviziono okno (ili više njih), i eventualno drugi prateći elementi koji služe da upotrebljenu vodu iz objekta dovedu do javne kanalizacione mreže.
Korisnici, čije upotrebljene vode sadrže velike količine otpadnih materija koje se talože (preduzeća, pogoni, autopraonice, velike kuhinje i sl.), dužni su na liniji priključka izgraditi taložnike koji se uredno moraju održavati.
U slučaju odvođenja upotrebljenih voda iz objekata - radionica u kojima se talože ulja, nafta, masti i sl. na liniji priključka mora biti ugrađen uređaj za prihvat takvih materija (hvatač masti), koje korisnik mora uredno održavati.
Stručno mišljenje o tome, da li dimenzije postojećeg kanalizacionog priključka dopuštaju mogućnost priključenja novog korisnika, daje davalac usluge.
U slučaju da se odobri kanalizacioni priključak na postojeći priključak, korisnik novog priključka dužan je da nadoknadi, u odgovarajućoj srazmeri, troškove izgradnje postojećeg priključka korisniku istog, a obračunato po cenama na dan izvođenja novog priključka.
Vlasnik ili korisnik stambenog ili drugog objekta, gde su stvoreni tehnički uslovi za priključenje na javnu kanalizacionu mrežu, dužan je podneti zahtev za priključenje u roku od jedne godine od dana stvaranja uslova. Davalac usluga je dužan izgraditi priključak na teret vlasnika u roku od pet godina od dana stvaranja uslova.
Nakon priključenja na javnu kanalizacionu mrežu, vlasnik ili korisnik objekta obavezan je da u roku od 8 dana postojeću septičku jamu propisno dezinfikuje i zatrpa.
Vlasnik ili korisnik stana, odnosno drugog objekta snosi troškove otklanjanja zagušenja ili štete na javnoj kanalizaciji nastale usled nepropisnog ili nemarnog korišćenja javne kanalizacije upotrebljenih voda.
Ukoliko je više korisnika priključeno na jedan priključak, a pouzdano se ne može utvrditi ko je nosilac aktivnosti iz stava 1. ovog člana, troškove otklanjanja zagušenja snose solidarno svi korisnici priključka.
Javnu kanalizacionu mrežu čine:
- ulični cevovodi za odvođenje upotrebljenih voda,
- revizioni šahtovi,
- zaštitne rešetke,
- prepumpne stanice sa opremom, instalacijama i uređajima za prepumpavanje.
Zabranjeno je:
1. priključenje objekta na javnu kanalizacionu mrežu upotrebljenih voda bez rešenja o izgradnji kanalizacionog priključka,
2. upuštanje atmosferskih voda u javnu kanalizacionu mrežu upotrebljenih voda,
3. oštećenje objekata, uređaja i javne kanalizacije upotrebljenih voda, kao i revizionih šahtova i poklopaca na njima,
4. u reviziona okna ubacivati smeće, otpatke i bilo kakve druge predmete.
5. izgradnja kanalizacionog priključka od strane neovlašćenog lica.
1v Uređaj za prečišćavanje otpadnih voda
Uređaj za prečišćavanje otpadnih voda, za potrebe grada Sombora, nalazi se na potezu Rokovaca i obuhvata prostor definisan prostorno-tehničkom dokumentacijom, na kome se nalaze objekti, cevovodi i postrojenja u funkciji prečišćavanja upotrebljenih voda, koji nosi naziv UPOV Rokovci.
Upotrebljene vode se ne smeju upuštati u postojeće kopane bunare.
Ukoliko nisu stvoreni uslovi za izgradnju priključka na javnu kanalizacionu mrežu, upotrebljene vode se moraju upuštati u septičke jame izgrađene od vodonepropusnog materijala.
Ovlašćeno preduzeće, odnosno lice koje se bavi pražnjenjem septičkih jama na teritoriji grada Sombor, obavezno je njihov sadržaj donositi na Uređaj za prečišćavanje otpadnih voda.
Lice iz stava 1. ovog člana sa davaocem usluge zaključuje ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze.
Davalac usluga je obavezan da izvesti nadležni organ lokalne samouprave o zaključenim ugovorima iz stava 2. ovog člana.
Radi zaštite korisnika, objekata javne kanalizacije i životne sredine od štetnih dejstava nemarnog i nesavesnog korišćenja kanalizacije propisuju se mere zaštite, i to:
- od mehaničkih uticaja,
- od zapaljivih i eksplozivnih materija,
- od hemijskih materija, i
- od infektivnih voda.
1) Zaštita od mehaničkih uticaja
U javnu fekalnu kanalizaciju zabranjeno je upuštanje:
- upotrebljene vode od pranja i polivanja javnih površina,
- atmosferske vode, i
- rashladne vode.
U javnu fekalnu kanalizaciju ne sme se upustiti, niti prouzrokovati upuštanje otpadnih materija koje ugrožavaju: predviđeni hidraulični režim toka otpadnih voda, stabilnost objekata kanalizacione mreže, normalne biohemijske procese u kanalskoj otpadnoj vodi, stabilnost procesa rada mašina na kanalizacionim crpnim stanicama, predviđene uslove potrebne za vršenje tekuće kontrole i popravke, povećavaju troškove eksploatacije i onemogućavaju normalan rad gradskih postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda, u bilo kojoj fazi prečišćavanja i to:
- otpadne vode koje imaju temperaturu veću od 40oC,
- otpadne vode čija je sadržina suspendovanih materija veća od 500 mg/l,
- otpadne vode čiji je sadržaj taloživih materija za 2 x veći od 10 ml/l,
- bilo kakve čvrste materije: pesak, pepeo, gips, krpe, smeće, kosti, uginule životinje, kamen, drvo, metal, staklo, plastične materije, vlaknaste materije, perje, katran, iznutrice, ili druge slične čvrste materije ili materije većeg viskoziteta,
- otpadne vode iz ugostiteljskih ili sličnih objekata u kojima se priprema više od 200 toplih obroka na dan, ukoliko nisu prethodno propuštene kroz odgovarajući separator masnoća,
- otpadne vode iz septičkih jama i gradsko smeće,
- otpadne materije koje svojim abrazivnim dejstvom oštećuju zidove kanala.
2) Zaštita od zapaljivih i eksplozivnih materija
U javnu fekalnu kanalizaciju zabranjeno je upuštanje zapaljivih i eksplozivnih materija kao što su: nafta i njeni laki i teški derivati, kao i sve ostale čvrste, tečne, gasovite, zapaljive i eksplozivne materije.
3) Zaštita od hemijskih materija
U javnu fekalnu kanalizaciju zabranjeno je upuštati toksične, opasne i štetne materije u koncentracijama većim od maksimalno dopuštenih koncetracija (MDK) određenih ovom Odlukom, i to:
R. br. |
Materija |
J. mere |
MDK |
Napomena |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
pH vrednost |
mg/l |
6,5- |
|
2. |
Biohemijska potrošnja kiseonika za 5 dana (BPK5) |
mg/l |
500,0 |
|
3. |
Hemijska potrošnja kiseonika (HPK) |
mg/l |
800,0 |
|
4. |
Hloridi (Cl -) |
mg/l |
500,0 |
|
5. |
Sulfati (SO4-2) |
mg/l |
400,0 |
|
6. |
Sulfidi (S-) |
mg/l |
1,0 |
|
7. |
Rodanidi (CNS-) |
mg/l |
50,0 |
|
8. |
Nitrati (NO3 -N) |
mg/l |
50,0 |
|
9. |
Nitriti (NO2 -N) |
mg/l |
30,0 |
|
10. |
Amonijačni azot (NH4+-N) |
mg/l |
15,0 |
|
11. |
Ukupni azot (N) |
mg/l |
50,0 |
|
12. |
Cijanidi (CH-) |
mg/l |
0,5 |
pri pH>8 |
13. |
Cijanidi (CN-) |
mg/l |
0 |
pri pH<8 |
14. |
Magnezijum (Mg) |
mg/l |
200,0 |
|
15. |
Nikal (Ni) |
mg/l |
3,0 |
|
16. |
Cink (Zn) |
mg/l |
3,0 |
|
17. |
Arsen (As) |
mg/l |
0,2 |
|
18. |
Selen (Se) |
mg/l |
1,0 |
|
19. |
Hrom (Cr+6) |
mg/l |
0,1 |
|
20. |
Hrom (Cr+3) |
mg/l |
0,5 |
|
21. |
Kadmijum (Cd) |
mg/l |
2,0 |
|
22. |
Bakar (Cu) |
mg/l |
2,0 |
|
23. |
Olovo (Pb) |
mg/l |
1,0 |
|
24. |
Živa (Hg) |
mg/l |
0,01 |
|
25. |
Srebro (Ag) |
mg/l |
0,01 |
|
26. |
Barijum (Ba) |
mg/l |
4,0 |
|
27. |
Gvožđe (Fe) |
mg/l |
10,0 |
|
28. |
Kalaj (Sn) |
mg/l |
4,0 |
|
29. |
Fluoridi (F) |
mg/l |
10 |
|
30. |
Ulja i masti (organskog ili mineralnog porekla) |
mg/l |
40,0 |
|
31. |
Tuluol |
mg/l |
1, |
|
32. |
Ksilol |
mg/l |
0, |
|
33. |
Alkoholi |
mg/l |
20 |
|
34. |
Benzol |
mg/l |
1, |
|
35. |
Fenolna jedinjenja (kao fenol) |
mg/l |
0, |
|
36. |
Biodegradabilni deterdženti |
mg/l |
10 |
|
37. |
Pesticidi |
mg/l |
0, |
|
38. |
Radioaktivnost |
B2 |
0, |
|
39. |
Ukupni fosfor (P) |
mg/l |
12 |
|
40. |
Bionedegradabilni deterdženti |
mg/l |
0,0 |
|
U javnu fekalnu kanalizaciju zabranjeno je upuštati ostale opasne toksične i štetne materije, koje nisu obuhvaćene članom 99. ove Odluke.
Fotolaboratorije, galenske apoteke, hemijske čistionice i srodni subjekti dužni su voditi evidenciju otpadnih tečnosti, regulisati način njihovog lagerovanja, odnosno uništavanja, s tim da se zabranjuje upuštanje ovih materija u javnu kanalizaciju.
4) Zaštita od infektivnih voda
Zdravstvene, veterinarske i druge ustanove u čijim se otpadnim vodama mogu očekivati patogeni mikroorganizmi, uzročnici raznih infektivnih oboljenja, moraju svoje otpadne vode da dezinfikuju pre upuštanja u javnu fekalnu kanalizaciju.
U javnu kanalizaciju zabranjeno je upuštanje radioaktivnih voda i materija.
1d Kontrola kvaliteta upuštenih voda
Stalne analize sastava upotrebljenih voda koje se upuštaju u javnu fekalnu kanalizaciju obavljaju korisnici, uz obavezno prisustvo davaoca usluge prilikom uzorkovanja.
Uzorkovanje iz stava 1. ovog člana definiše republički vodoprivredni inspektor.
U cilju kontrole poštovanja propisa o kvalitetu vode koje se upuštaju u kanalizaciju davalac usluge ima pravo da uzme uzorke upotrebljenih voda i iste da na analizu ovlašćenoj ustanovi za vršenje ovakvih kontrola. Ukoliko se analizom utvrdi da upuštene vode odgovaraju propisanom kvalitetu, troškove analize plaća davalac usluge, a u suprotnom korisnik kanalizacije.
Promene u tehnološkom procesu proizvodnje koje utiču na promenu kvaliteta upuštenih voda, korisnik javne kanalizacije je dužan prijaviti davaocu usluge i prilagoditi rad svog predtretmana, kako bi se poštovale mere zaštite.
Korisnik javne kanalizacije, koji poseduje predtretman upotrebljenih voda, dužan je davaocu usluge dostaviti tehničko-tehnološku dokumentaciju o predtretmanu, kao i promenama na njemu.
Ukoliko ovlašćena laboratorija utvdi da korisnik fekalne kanalizacije upušta vodu koja sadrži materije i druge supstance preko količina dozvoljenih ovom Odlukom, dužna je platiti davaocu usluge dodatnu naknadu za prečišćavanje upotrebljenih voda koja se utvrđuje srazmerno vrsti i stepenu zagađenja.
Korisnik kanalizacije je dužan platiti naknadu iz prethodnog stava za vreme od prethodne analize i dužan je istu plaćati sve dok ne izmeni tehnološki postupak i analizom ne dokaže novo izmenjeno stanje.
Dodatna naknada za prečišćavanje određuje se množenjem količine zagađenja i cene naknade, uzimajući u obzir faktore za prekoračenje pojedinih parametara kako su dati u tabeli:
- Dn = Kz x Cn(din.)
- Kz = (Kan=Kmaks.) x V (kg)
- Cn = Cpreč x F (din/kg)
- Dn = Dodatna naknada (din)
- Kz = količina zagađenja (kg)
- Kan = koncentracija analizom utvrđena (kg/m3)
- Kmaks = maksimalna dozvoljena koncentracija (kg/m3)
- B = količina upotrebljenih voda (m3)
- Cn = cena naknade (din/kg)
- Cpreč= trenutno važeća cena prečišćavanja vode (din/m3)
- F = faktor za prekoračenje po pojedinom parametru (1/kg/m3)
Količina zagađenja je proizvod razlike između analizom utvrđene koncentracije i maksimalno dozvoljene koncentracije i količine upotrebljene vode za određeni period. Ovaj proizvod se izražava u kilogramima.
Cena naknade je proizvod trenutno važeće cene prečišćavanja i faktora za prekoračenje za svaki parametar kako je dato u sledećoj tabeli. Izražava se u dinarima po kilogramu:
Red. |
PARAMETAR |
Faktor |
1. |
Kisele i alkalne vode čiji je Rh faktor izvan intervala 6,5-8,5 |
2 |
2. |
Biohemijska potrošnja kiseonika za 5 dana (BPK5) |
0,4 |
3. |
Hemijska potrošnja kiseonika (HPK) |
0,4 |
4. |
Hloridi (Cl) |
0,05 |
5. |
Sulfati (SO4-2) |
0,07 |
6. |
Sulfidi (S-2) |
10,0 |
7. |
Rodanidi (CNS-) |
0,05 |
8. |
Nitrati (NO3 --N) |
0,2 |
9. |
Nitriti (NO2 --N) |
0,2 |
10. |
Cijanidi (CN-) pri pH>8 |
10,0 |
11. |
Cijanidi (CN-) pri pH<8 |
10,0 |
12. |
Magnezijum (Mg) |
0,1 |
13. |
Nikal (Ni) |
9,0 |
14. |
Cink (Zn) |
9,0 |
15. |
Arsen (As) |
10,0 |
16. |
Selen (Se) |
9,0 |
17. |
Hrom (CR6+) |
10,5 |
18. |
Hrom (CR3+) |
0,5 |
19. |
Kadmijum (Cd) |
20,0 |
20. |
Bakar (Cu) |
9,0 |
21. |
Olovo (Pb) |
9,0 |
22. |
Živa (Hg) |
100,0 |
23. |
Barium (Ba) |
9,0 |
24. |
Gvožđe (Fe) |
0,07 |
25. |
Kalaj (Sn) |
9,0 |
26. |
Fluoridi (F) |
1,0 |
27. |
Ulja i masti (organskog ili mineralnog porekla) |
1,5 |
28. |
Toluol |
0,1 |
29. |
Ksilol |
0,1 |
30. |
Alkoholi |
0,1 |
31. |
Benzol |
0,5 |
32. |
Fenolna jedinjenja (kao fenol) |
0,5 |
33. |
Biodegradabilni deterdženti |
1,0 |
34. |
Pesticidi |
1,0 |
35. |
Soli amonijaka |
2,0 |
36. |
Radioaktivnost |
100,0 |
37. |
Ukupni fosfor (P) |
1,0 |
38. |
Bionedegradabilni deterdženti |
1,0 |
39. |
Taložene materije (IMHOFF) |
1,5 |
40. |
Suspendovane materije |
1,5 |
41. |
Srebro (Ag) |
10,0 |
42. |
Ukupni azot (N) |
1,0 |
Ukoliko se upuštanjem zabranjenih ili prekomernih materija na objektima kanalizacije i tehnologiji uređaja za prečišćavanje otpadnih voda načini šteta, korisnik je dužan tu štetu naknaditi u celosti.
Visinu štete utvrđuje stručna komisija koju sačinjavaju: nadzorni organ, davaoc usluge i korisnik javne kanalizacije.
Korisnicima fekalne kanalizacije, odnosno obveznicima plaćanja dodatne naknade (u daljem tekstu: Korisnik) iz člana 102. Odluke, koji pristupi izradi projektne dokumentacije i izgradnji uređaja za prečišćavanje otpadnih voda, naknada se može umanjiti i to:
1. do 20%, najduže do godinu dana ukoliko davaocu usluga pruže dokaz da su obezbedili overen glavni projekat postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda;
2. do 80%, ukoliko davaocu usluga pruže dokaz da su počeli sa izgradnjom (ili rekonstrukcijom postojećeg) postrojenja za obradu i prečišćavanje otpadnih voda u cilju dostizanja propisanih tehničko-tehnoloških parametara i da će istu završiti u roku od dve godine.
O zahtevu korisnika za umanjenje naknade odlučuje Upravni odbor davaoca usluga na predlog komisije koju obrazuje direktor davaoca usluga.
Korisnik koji ne izgradi ili ne stavi u funkciju postrojenje za obradu i prečišćavanje otpadnih voda, do isteka perioda za koji mu se umanjuje naknada, plaća naknadu u punom iznosu iz člana 102. Odluke, za period umanjenja sa pripadajućom kamatom.
Uslovi i dinamika umanjenja naknade po godinama utvrđuje se ugovorom. Odnosno sporazumom između davaoca usluge i korisnika, s tim da se obračun, fakturisanje i plaćanje naknade vrši za kalendarsku godinu sa utvrđenim godišnjim stanjem na dan 31. decembar tekuće godine.
1đ Merenje količina upotrebljenih voda
Korisniku javne kanalizacije upotrebljenih voda, koji se vodom snabdeva iz javne vodovodne mreže, obračun količina upotrebljenih voda vrši se prema količini utrošene vode očitane na vodomeru.
Ukoliko se korisnik javne kanalizacije snabdeva vodom iz javne vodovodne mreže i sopstvenog vodozahvata ili samo iz sopstvenog vodozahvata, dužan je imati ugrađene merače protoka i količina upotrebljene vode, pre priključenja na javnu kanalizaciju.
Mesto ugradnje merača protoka i količina se određuje uz saglasnost davaoca usluga.
Troškove ugradnje, održavanja i baždarenja merača protoka i količina upotrebljenih voda snosi korisnik.
U slučaju kvara ili bilo koje neispravnosti na meraču protoka i količina upotrebljenih voda, obračun se vrši na osnovu prethodna tri meseca ispravnog rada merača, dok se merač ne dovede u ispravno stanje.
Javna atmosferska kanalizacija se nalazi u vlasništvu grada Sombor (u daljem tekstu: vlasnik).
Javna atmosferska kanalizacija sastoji se od javne kanalizacione mreže i kanalizacionih priključaka.
Javnu kanalizacionu mrežu atmosferske kanalizacije sačinjavaju svi zatvoreni i otvoreni atmosferski kanali sa pratećim objektima i uređajima na njima (reviziona okna, slivnici, taložnici, zaštitne rešetke, propusti itd.) kojima se vrši odvođenje atmosferskih voda.
Kanalizacione priključke na mreži atmosferske kanalizacije čine zatvoreni ili otvoreni atmosferski kanali koji, prikupljaju i odvode atmosfersku vodu u javnu mrežu atmosferske kanalizacije.
O održavanju zaceljene javne atmosferske kanaliizacije stara se davalac usluge, u skladu sa godišnjim programom, utvrđenim od strane nadležnog organa vlasnika.
Realizacija godišnjeg programa iz prethodnog stava ovog člana, obezbeđuje se ugovorom između davaoca usluge i nadležnog organa vlasnika.
Vlasnici objekata, odnosno nosioci prava korišćenja i zakupci, dužni su da održavaju otvorene atmosferske kanale koji prolaze javnom površinom pored njihovih parcela.
Otvoreni atmosferski kanal koji prolazi neposredno pored parcela u vlasništvu, sa kojih se sliva voda u atmosfersku kanalizaciju, odnosno pored parcele koju koristi preduzeće i drugo pravno lice i građani, dužni su da održavaju u funkcionalnom stanju (održavanje odgovarajućeg profila čišćenjem, zatravljena kosina, košenje trave, sprečavanje erozije i sl.).
Održavanje atmosferskih kanala, koji prolaze pored parcela na kojima je grad Sombor vlasnik, odnosno nosilac prava korišćenja, obezbeđuje nadležni organ vlasnika.
Zabranjeno je:
1. na javnoj atmosferskoj kanalizaciji vršiti intervencije kojima se menja režim odvođenja atmosferskih voda,
2. u zatvorene i otvorene kanale atmosferske kanalizacije, bacati otpad i drugi materijal, i
3. upuštanje upotrebljenih voda u javnu atmosfersku kanalizaciju.
Nadzor nad primenom ove Odluke vrše nadležni organi lokalne samouprave i nadležni inspekcijski organi.
Novčanom kaznom od 60.000,00 dinara kazniće se za prekršaj davalac usluga, ako:
1. Priključi novoizgrađeni javni vodovod i kanalizaciju suprotno uslovima utvrđenim u članu 5. stav 2. ove Odluke.
2. Postupi protivno članu 15. ove Odluke.
3. Postupi protivno članu 18. stav 2. ove Odluke.
4. Ne postupi po zahtevu korisnika vode iz člana 38. stav 1. i 2. ove Odluke.
5. Ne vrši baždarenje vodomera u rokovima propisanim Zakonom (član 39. stav 2. Odluke).
6. Ne utvrđuje količinu isporučene vode procenom u skladu sa članom 43. ove Odluke.
7. Uskrati isporuku vode korisniku suprotno članu 55. ove Odluke.
8. Ne vrši isporuku vode u smislu člana 61. ove Odluke.
9. Ne preduzme odmah mere na otklanjanju poremećaja, odnosno prekida u isporuci i distribuciji vode (član 62. stav 1.).
10. Ne izda obaveštenje korisnicima vode preko sredstava javnog informisanja o razlozima prekida, odnosno poremećaja u isporuci, odnosno distribuciji vode (član 62. stav 2.).
11. Ne izda obaveštenje korisnicima vode o planiranom prekidu i isporuci vode ili to obaveštenje ne izda u propisanom roku (član 63. stav 1.).
12. Ne vrši snabdevanje vodom po redu prvenstva u smislu člana 64. stav 2. ove Odluke.
13. Ne obavesti odmah nadležni organ o poremećaju, odnosno prekidu vode (član 66.).
14. Ne pridržava se propisanih mera štednje (član 67. stav 2.).
15. U slučaju štrajka ne obezbedi minimum procesa rada u smislu člana 68. stav 1. ove Odluke.
16. Ne pridržava se zaštitnih mera u zoni neposredne zaštite propisanih članom 80. tačka 1. ove Odluke.
17. Ne pridržava se odredbi iz člana 80. ove Odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice davaoca usluge novčanom kaznom od 20.000,00 dinara.
Za postupanje suprotno članu 88. ove odluke kazniće se za prekršaj davalac usluga, pravno lice novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 150.000,00 dinara i odgovorno lice u pravnom licu u fiksnom iznosu od 25.000,00 dinara.
Novčanom kaznom od 80.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice, izvođač radova, ako:
1. Izgradi javni vodovod i kanalizaciju suprotno utvrđenim propisima, standardima i tehničkim normativima, odnosno vrši radove na usecanju u postojeću vodovodnu ili kanalizacionu mrežu (član 5. stav 1. i 3.).
2. Postupi protivno članu 6. ove Odluke.
3. Postupi protivno članu 36. ove Odluke.
4. Postupi protivno članu 42. ove Odluke.
5. Koristi vodu iz javnih hidranata bez odobrenja davaoca usluga (član 59. stav 1.).
6. Postupi protivno članu 74. ove Odluke.
7. Na liniji priključka ne izgradi taložnik, odnosno uređaj za prihvat materija - ulja, masti i sl. (član 86. stav 3. i 4.).
8. Postupi protivno članu 91. ove Odluke.
9. Sadržaj septičkih jama ispušta suprotno članu 94. stav 1. ove Odluke.
10. Postupi protivno članu 96. ove Odluke.
11. U javnu fekalnu kanalizaciju upušta vode i materije iz člana 97. ove Odluke.
12. U javnu fekalnu kanalizaciju upušta zapaljive i eksplozivne materije iz člana 98. ove Odluke.
13. U javnu fekalnu kanalizaciju upušta toksične, opasne i štetne materije u koncentracijama većim od maksimalno dopuštenih iz člana 99. ove Odluke.
14. U javnu fekalnu kanalizaciju upušta otpadne vode u kojima se mogu očekivati patogeni mikroorganizmi, uzročnici raznih infektivnih oboljenja, a da prethodno nije iste dezinfikovao, član 100. stav 1. ove Odluke.
15. U javnu fekalnu kanalizaciju upušta radioaktivne vode i materije iz člana 100. stav 2. ove Odluke.
16. Ne vrši stalne analize sastava upotrebljenih voda (član 101. stav 1.).
17. Postupi protivno članu 101. stav 4. ove Odluke.
18. Postupi protivno članu 117. ove Odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 20.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i preduzetnik, novčanom kaznom od 60.000,00 dinara.
Novčanom kaznom od 20.000,00 dinara kazniće se za prekršaj korisnik usluga fizičko lice ako:
1. Postupi protivno članu 16. ove Odluke.
2. Postupi protivno članu 36. ove Odluke.
3. Ugradi individualni vodomer protivno članu 37. stav 3. ove Odluke.
4. Sam vrši montažu, popravku i zamenu neispravnih vodomera i vodomera kojima je istekao rok (član 39. stav 1.).
5. Otvara i zatvara ventil ispred vodomera (član 40.).
6. Postavi vodomer suprotno članu 41. stav 1. i 2. ove Odluke.
7. Postupi protivno članu 42. ove Odluke.
8. Ukoliko onemogući očitavanje vodomera (član 44.).
9. Ne odjavi korišćenje vode u skladu sa članom 52, 53. i 54. ove Odluke.
10. Koristi vodu iz javnih hidranata bez odobrenja davaoca usluga (član 59. stav 1.).
11. Postupi protivno članu 74. ove Odluke.
12. Na liniji priključka ne izgradi taložnik, odnosno uređaj za prihvat materija - ulja, masti i sl. (član 86. stav 3. i 4.).
13. Postupi protivno članu 91. ove Odluke.
14. Postupi protivno članu 96. ove Odluke.
15. U javnu fekalnu kanalizaciju upušta vode i materije iz člana 97. ove Odluke.
16. U javnu fekalnu kanalizaciju upušta zapaljive i eksplozivne materije iz člana 98. ove Odluke.
17. U javnu fekalnu kanalizaciju upušta toksične, opasne i štetne materije u koncentracijama većim od maksimalno dopuštenih iz člana 99. ove Odluke.
18. Postupi protivno članu 117. ove Odluke.
Za postupanje suprotno članu 88. i 93. ove Odluke kazniće se za prekršaj korisnik usluga, pravno lice novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 150.000,00 dinara, odgovorno lice u pravnom licu i fizička lica u fiksnom iznosu od 25.000,00 dinara, i preduzetnik novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 75.000,00 dinara.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Sva druga preduzeća na području Grada Sombor dužna su da pribave od JKP "Vodokanal" Sombor saglasnost za hidrogeološka istraživanja, osim onih preduzeća koji su to pravo pribavili do 26. januara 2006. godine.
Korisnik objekta individualnog stanovanja, kod postojećih priključaka, koji, eventualno, nema ugrađen vodomer, dužan je o svom trošku ugraditi vodomer u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Korisnik koji izvrši priključenja na javnu vodovodnu ili kanalizacionu mrežu, bez rešenja o izgradnji priključka, dužan je, nakon sticanja uslova za legalno priključenje davaocu usluga nadoknaditi troškove korišćenja vode, odnosno odvođenja i prečišćavanja upotrebljenih voda od dana priključenja, troškove kontrole tehničke ispravnosti, izradu skice i evidentiranje ovakvog priključka u registar korisnika, pod uslovom da je priključak izveden tehnički ispravno. Ukoliko to nije slučaj mora se izvršiti demontaža postojećeg i izgradnja kanalizacionog priključka, a troškovi padaju na teret korisnika.
Obavezuju se nadležni organ osnivača i davalac usluga da, u roku od pet godina od dana donošenja ove Odluke, izvrše kontrolu priključenosti atmosferskih voda i njihovo upuštanje u javnu kanalizaciju.
Utvrđuju se obaveza nadležnog organa osnivača da, u roku od tri godine od dana donošenja ove Odluke, izradi projektno-tehničku dokumentaciju sabiranja i odvođenja atmosferskih voda generalno na prostoru grada Sombora.
Stupanjem na snagu ove Odluke, prestaje da važi Odluke o pripremi i distribuciji vode za piće, odvođenju i prečišćavanju upotrebljenih voda i odvođenju atmosferskih voda na području grada Sombora ("Sl. list opštine Sombor", br.15/2006 i 10/2007 i "Sl. list grada Sombora", br. 3/2011).
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja i objaviće se u "Službenom listu Grada Sombora", a primenjivaće se od usvajanja akata potrebnih za sprovođenje ove Odluke.
Samostalni član Odluke o prvim izmenama i dopunama
Odluke o pripremi i distribuciji vode za piće, odvođenju i prečišćavanju upotrebljenih
voda i odvođenju atmosferskih voda na području Grada Sombora
("Sl. list Grada Sombor", br. 17/2017)
Član 2
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja, a ima se objaviti u "Službenom listu Grada Sombora".
Samostalni član Odluke o drugim izmenama i dopunama
Odluke o pripremi i distribuciji vode za piće, odvođenju i prečišćavanju upotrebljenih voda i odvođenju atmosferskih voda na području Grada Sombora
("Sl. list Grada Sombor", br. 24/2020)
Član 7
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Sombora".