ODLUKAO NAČINU OBAVLJANJA KOMUNALNIH DELATNOSTI - SNABDEVANJA VODOM ZA PIĆE I PREČIŠĆAVANJE I ODVOĐENJE ATMOSFERSKIH I OTPADNIH VODA NA TERITORIJI GRADA VRANJA("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 36/2020) |
Ovom odlukom uređuje se način obavljanja komunalnih delatnosti - snabdevanje vodom za piće i prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda na teritoriji grada Vranja, i to: tehnički i drugi posebni uslovi za vršenje komunalnih delatnosti; način obezbeđivanja kontinuiteta u vršenju komunalnih delatnosti; prava i obaveze vršioca komunalnih delatnosti i korisnika komunalnih usluga; način obračuna i naplate naknade za komunalne usluge; obaveze vršioca komunalnih delatnosti i organa Grada Vranja (u daljem tekstu: Grad) u slučaju poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga; slučajevi pod kojima se korisnicima može uskratiti pružanje komunalnih usluga; način vršenja nadzora nad obavljanjem komunalnih delatnosti, kao i druga pitanja od značaja za obavljanje komunalnih delatnosti, u skladu sa zakonom i drugim propisima kojima se uređuje obavljanje ovih komunalnih delatnosti.
Snabdevanje vodom za piće, u smislu zakona kojim se uređuju komunalne delatnosti i ove odluke, jeste zahvatanje, prečišćavanje, prerada i isporuka vode vodovodnom mrežom do mernog instrumenta potrošača, obuhvatajući i merni instrument.
Prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, u smislu zakona kojim se uređuju komunalne delatnosti i ove odluke, jeste sakupljanje, odvođenje, prečišćavanje i ispuštanje otpadnih atmosferskih i površinskih voda sa površina javne namene, odnosno od priključka korisnika na uličnu kanalizacionu mrežu, tretman otpadnih voda u postrojenju za prečišćavanje, crpljenje, odvoz i tretiranje fekalija iz septičkih jama.
Komunalne delatnosti iz stava 1. i 2. ovog člana su delatnosti od opšteg ekonomskog interesa u smislu propisa o zaštiti potrošača.
Komunalne delatnosti - snabdevanje vodom za piće (u daljem tekstu: isporuka vode) i prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda (u daljem tekstu: odvođenje voda), obavlja Javno preduzeće "Vodovod" Vranje koje je Grad osnovao za obavljanje tih komunalnih delatnosti, u skladu sa zakonom i drugim propisima kojima se uređuje obavljanje komunalnih delatnosti, osnivačkim aktom i ovom odlukom.
Javno preduzeće iz stava 1. ovog člana može pojedine poslove iz komunalne delatnosti snabdevanja vodom za piće uz saglasnost osnivača da ugovori sa drugim pravnim licem, u kom slučaju se kao vršilac komunalne delatnosti u odnosu na sva prava i obaveze propisane zakonom isključivo smatra Javno preduzeće "Vodovod" Vranje (u daljem tekstu: vršilac komunalne delatnosti).
Korisnik komunalne usluge jeste fizičko i pravno lice i preduzetnik, kao investitor, odnosno vlasnik ili korisnik javne svojine, čiji je objekat ili zaseban deo objekta, odnosno stambena ili poslovna jedinica, priključena na sistem javnog vodovoda i javne kanalizacije i lice na koje je vlasnik ili Grad kao nosilac javne svojine, odnosno korisnik javne svojine, pravnim poslom preneo korisnički status i o tome obavestio vršioca komunalne delatnosti, u skladu sa odredbama ove odluke.
Obaveze korisnika komunalnih usluga, uključujući i plaćanje cene komunalnih usluga, nastaju započinjanjem korišćenja komunalne usluge, odnosno početkom pružanja komunalne usluge, i kada se ona koristi suprotno zakonu kojim se uređuje komunalna delatnost i ovom odlukom.
Značenje pojedinih izraza u Odluci
Pojedini izrazi upotrebljeni u Odluci imaju sledeće značenje:
1) "javno vodosnabdevanje" jeste snabdevanje vodom za piće iz javnog vodovoda;
2) "voda za piće" jeste voda namenjena za ljudsku upotrebu i obuhvata vodu bilo u njenom originalnom stanju ili posle tretmana, koja je namenjena za piće, kuvanje, pripremu hrane ili za druge potrebe domaćinstva, bez obzira na njeno poreklo i na to da li se dostavlja iz distributivne mreže, javnog izvora, javnog bunara, cisterne, kontejnera, boca ili tankova, kao i vodu koja se koristi u preduzećima za proizvodnju hrane radi proizvodnje, obrade, čuvanja ili stavljanja na tržište proizvoda ili supstanci namenjenih za ljudsku upotrebu, ako su nadležni organi saglasni da kvalitet vode ne može da utiče na zdravstvenu ispravnost hrane u njenom konačnom obliku;
3) "javni vodovod" jeste skup povezanih objekata koji su u funkciji zahvatanja vode iz uređenog i zaštićenog izvorišta, prečišćavanja, skladištenja i transporta vode za piće distributivnom vodovodnom mrežom do priključka korisnika;
4) "ulična vodovodna mreža" jeste deo gradske vodovodne mreže za snabdevanje vodom u pojedinoj ulici na koju se neposredno vodovodnim priključkom priključuju korisnici;
5) "vodovodni priključak" jeste cevovod pitke vode od spoja na uličnoj vodovodnoj mreži do glavnog vodomera smeštenog u objektu ili izvan njega, uključujući i vodomer;
6) "vodomer" jeste odgovarajući standardizovani merni uređaj koji se postavlja na merno mesto koji očitava vršilac komunalne delatnosti;
7) "glavni vodomer" jeste svaki vodomer koji se nalazi u vodomernom skloništu neposredno na završetku spojnog voda priključka i može biti za jednu zasebnu celinu ili ceo objekat;
8) "vodomerno sklonište" jeste prostor za smeštaj jednog ili više vodomera sa pripadajućom armaturom (šaht, okno) na parceli ili prostoriji unutar objekta;
9) "unutrašnje vodovodne instalacije" jesu vodovi i uređaji korisnika iza glavnog vodomera koji su spojeni na gradski vodovod, uključujući i vodomerno sklonište;
10) "javna kanalizacija" jeste skup tehničko-sanitarnih objekata i mera, kojima se obezbeđuje neprekidno i sistematsko sakupljanje, odvođenje, prečišćavanje i ispuštanje otpadnih i atmosferskih voda naselja i privrede u odgovarajuće prijemnike-recipijente, koji se sastoji od:
- fekalne kanalizacione mreže sa pripadajućim objektima - ulični cevovod sa uličnim revizionim oknima; i
- atmosferske kanalizacione mreže - ulični cevovod sa uličnim revizionim oknima i uličnim slivničkim rešetkama;
11) "ulična javna kanalizacija" jeste deo gradske kanalizacione mreže na koju se neposredno kanalizacionim priključkom priključuju korisnici, preko kanalizacionog šahta za priključenje;
12) "priključak na fekalnu kanalizaciju" je cevovod od spoja sa uličnom javnom kanalizacijom do prvog revizionog šahta u dvorištu ili imanju korisnika, ukoliko ga ima ili do regulacione linije ukoliko revizioni šaht ne postoji;
13) "unutrašnja kanalizaciona instalacija" jesu vodovi i uređaji korisnika za odvođenje otpadnih voda u gradsku kanalizaciju, koji počinju od mesta priliva otpadnih voda, a završavaju se na mestu priključenja;
14) "kanalizacija separatnog tipa" jeste kanalizacioni sistem u kome postoji posebna kanalizacija za odvođenje otpadnih voda i posebna kanalizacija za odvođenje atmosferskih voda;
15) "otpadne i druge vode" jesu komunalne otpadne vode, tehnološke otpadne vode i atmosferske vode;
16) "cena vode" jeste visina novčane naknade za 1 m3 isporučene vode koju utvrđuje vršilac komunalne delatnosti, uz saglasnost osnivača;
17) "cena usluge za odvođenje otpadnih voda" jeste visina novčane naknade po 1 m3 otpadne vode koju utvrđuje vršilac komunalne delatnosti, uz saglasnost osnivača;
18) "naknada za komunalne usluge - isporučenu vodu za piće i odvođenje otpadnih voda" jeste visina novčane obaveze korisnika prema vršiocu komunalne delatnosti, koja se utvrđuje po osnovu cene 1 m3 isporučene vode i količine isporučene vode.
Svi izrazi upotrebljeni u ovoj odluci u muškom prirodnom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod lica na koje se odnose.
II TEHNIČKI SISTEMI ZA ISPORUKU VODE I ODVOĐENJE VODA
Isporuka vode i odvođenje voda vrši se preko odgovarajućih tehničkih sistema sa pripadajućim objektima.
Tehnički sistem za isporuku vode
Tehnički sistem za isporuku vode predstavlja tehničko-tehnološku celinu koju čine sledeći javni vodovodni objekti: brana sa akumulacijom; bunari; izvori sa postrojenjima; svi objekti za zahvat vode; uređaji za prečišćavanje vode; crpna postrojenja sa uređajima; rezervoari; glavni cevovodi; vodovodne mreže sa priključcima; javne česme priključene na vodovodnu mrežu; podzemni i nadzemni hidranti vezani na javnu vodovodnu mrežu i vodovodni ispusti za ispiranje vodovodne mreže.
Tehnički sistem za odvođenje voda
Na teritoriji grada Vranja postoji kanalizacioni sistem separatnog tipa koji se sastoji od:
- javne fekalne kanalizacije za odvođenje fekalnih i drugih otpadnih voda; i
- javne atmosferske kanalizacije za odvođenje atmosferskih voda.
Javnu fekalnu kanalizaciju čine sledeći međusobno povezani funkcionalni objekti: gravitacioni i potisni vodovi; revizoni šahtovi; šahtovi i šahtovi posebnih namena (npr. uzorkovanje, merenje protoka i dr.); vazdušni ventili; kanalizacione crpne stanice; postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda; ispusne građevine; odvodni cevovodi; i drugi pripadajući objekti i uređaji.
Sistemi odvođenja vode iz stava 1. ovog člana moraju biti izgrađeni i održavani tako da osiguravaju pravilno i sigurno odvođenje proračunatih količina otpadnih i drugih voda, a grade se i koriste prema važećim propisima i vodoprivrednim uslovima.
Internu fekalnu kanalizaciju (kanalizaciju korisnika) čine sledeći međusobno povezani i funkcionalni objekti: priključni vodovi do javne kanalizacione mreže (u daljem tekstu: priključak); tehnički i sanitarni objekti za prikupljanje otpadnih i drugih voda; gravitacioni i/ili potisni cevovodi do priključka na javnu kanalizacionu mrežu; ulazne građevine iz otvorenih kanala; otvoreni kanali; revizioni šahtovi; slivnici sa sopstvenim taložnikom i sifonom; retenzioni bazeni; postrojenje za prethodno prečišćavanje otpadnih i drugih voda; objekti za merenje protoka; objekti za obezbeđivanje uzimanja uzoraka; i prvi revizioni šaht na mestu spajanja interne i javne kanalizacione mreže.
Javna atmosferska kanalizacija
Javnu atmosfersku kanalizaciju čine sledeći međusobno povezani i funkcionalni objekti: ulična mreža; primarni i sekundarni kolektori (cevi i otvori); slivnici sa taložnicima i ispust u prijemnik-recipijent.
Javna atmosferska kanalizacija namenjena je za prikupljanje i odvođenje atmosferskih voda.
Na javnu atmosfersku kanalizaciju zabranjeno je priključivanje objekata za stanovanje i privrednih objekata.
Sva atmosferska voda sa krovova i površina dvorišta mora se odvesti površinskim putem na ulicu, bez uvođenja u ulične cevovode.
III PRIKLJUČENJE NA JAVNI VODOVOD I JAVNU FEKALNU KANALIZACIJU
1. Priključenje na javni vodovod i javnu fekalnu kanalizaciju
Odobrenje za priključenje na sistem javnog vododvoda i javne fekalne kanalizacije izdaje se u upravnom postupku na zahtev investitora, odnosno vlasnika ili korisnika javne svojine (u daljem tekstu: korisnik), u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja i pravilnikom kojim se uređuje postupak sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem.
Uslovi za projektovanje i priključenje izdaje vršilac komunalne delatnosti i isti naročito sadrže obavezu pribavljanja saglasnosti na projekat hidrotehničkih instalacija za objekte za koje je obavezna izrada takvog projekta prema zakonu kojim se uređuje planiranje i izgradnja i iznos naknade za priključenje na infrastrukturnu mrežu, kao i iznos drugih naknada, odnosno taksi, u skladu sa posebnim zakonom.
Saglasnost na projekat hidrotehničkih instalacija iz stava 2. ovog člana je obavezan uslov za izdavanje građevinske dozvole.
Za izdavanje upotrebne dozvole obavezan uslov je mišljenje vršioca komunalne delatnosti o usaglašenosti izvedenih instalacija sa projektom iz stava 2. ovog člana, na koji je vršilac komunalne delatnosti dao saglasnost.
Vršilac komunalne delatnosti dužan je da izvrši priključenje na sistem javnog vodovoda, odnosno javne fekalne kanalizacije, ako je objekat izveden u skladu sa građevinskom dozvolom, izdatim uslovima za priključenje i datom saglasnošću na projekat hidrotehničkih instalacija u smislu člana 12. stav 2. ove odluke.
Izuzev od stava 1. ovog člana, objekat za koji se vodi postupak ozakonjenja može privremeno, do pravosnažnog okončanja postupka ozakonjenja, biti priključen na javnu vodovodnu mrežu, odnosno javnu fekalnu kanalizacionu mrežu, u skladu sa zakonom kojim se uređuje ozakonjenje objekata i pod uslovima propisanim ovom odlukom.
Ako objekat iz stava 2. ovog člana ne bude ozakonjen u skladu sa zakonom kojim se uređuje ozakonjenje objekata, građevinski inspektor je dužan da bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana po dobijanju akta organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za poslove urbanizma o odbacivanju, odnosno odbijanju zahteva za ozakonjenje, primerak tog akta dostaviti vršiocu komunalne delatnosti.
Vršilac komunalne delatnosti dužan je da u roku od 30 dana od prijema akta iz stava 3. ovog člana isključi objekat sa mreže javnog vodovoda, odnosno javne fekalne kanalizacije na koju je privremeno priključen u skladu sa stavom 2. ovog člana.
Priključenje na sistem javnog vodovoda i javne fekalne kanalizacije vrši se neposredno preko građevinske parcele na kojoj je objekat izgrađen.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, ukoliko ne postoji tehnička mogućnost priključenja neposredno preko građevinske parcele na kojoj je objekat izgrađen, unutrašnja vodovodna ili kanalizaciona instalacija objekta može se priključiti na sistem javnog vodovoda i javne fekalne kanalizacije i preko susedne građevinske parcele, uz pisanu saglasnost vlasnika, odnosno nosioca prava korišćenja na građevinskoj parceli preko koje se vrši priključenje privremenim priključkom.
Privremeni priključak iz stava 2. ovog člana mora se ukloniti kada se izgradnjom ulične vodovodne, odnosno fekalne kanalizacione mreže steknu uslovi za neposredno priključenje objekta na sistem javnog vodovoda, odnosno javne fekalne kanalizacije.
Troškovi uklanjanja privremenog priključka i troškovi izrade novog priključka padaju na teret investitora.
Tehnički uslove za priključenje instalacija korisnika na sistem javnog vodovoda i javne fekalne kanalizacije i druge tehničke uslove za isporuku vode i odvođenje otpadnih voda bliže se uređuju Pravilnikom vršioca komunalne delatnosti.
Pravilnik iz stava 1. ovog člana donosi se uz saglasnost Gradskog veća.
A) Priključenje na javni vodovod
Priključak na javni vodovod
Svaki objekat koji se snabdeva vodom iz javnog vodovoda, mora imati svoj zaseban priključak.
Priključak počinje uličnim zatvaračem od spoja sa uličnom vodovodnom cevi koji se preko priključnog voda završava u skloništu za vodomer iza vodomera, a ispred drugog zatvarača.
Vodovodna instalacija koja se nalazi iza priključka predstavlja unutrašnju vodovodnu instalaciju korisnika.
Ukoliko ne postoji drugi zatvarač, priključak se završava kod prvog spoja iza vodomera, koji nije udaljen više od 10 cm od vodomera.
Ukoliko se objekat sastoji od stambenog i poslovnog dela, priključkom je moguće obezbediti isporuku vode stambenog i poslovnog dela zasebno, a ukoliko tehnički kapaciteti na mestu priključenja dozvoljavaju i za protivpožarnu zaštitu.
Uređaji i instalacije za snabdevanje vodom i obezbeđenje pritiska (hidrofor, bazen, regulatori pritiska, kao i unutrašnja hidrantska mreža i sl.) deo su unutrašnje instalacije korisnika, bez obzira gde su smešteni i njihovo održavanje vrši korisnik ili grupa korisnika o svom trošku.
Deo stambene zgrade koji ima zaseban ulaz ili čini samostalnu celinu, smatra se zasebnim objektom u smislu ove odluke i može imati svoj zaseban priključak na javni vodovod.
Zasebni ulazi stambenih zgrada u stambenim blokovima moraju imati zasebne priključke sa vodomerima.
Objekat koji se priključuje na javni vodovod mora imati priključni vod neposredno sa ulične vodovodne mreže.
Priključni vod mora biti snabdeven zatvaračem ispred vodomera i jednim zatvaračem iza vodomera.
Zatvarač iza vodomera nije sastavni deo priključka nego je deo unutrašnje instalacije objekta, koja je u vlasništvu korisnika.
Priključni vod nazivnih dimenzija od 30 mm i većih mora biti snabdeven zatvaračem sa ugrađenom garniturom i uličnom kapom, neposredno iza mesta spajanja priključnog voda sa javnim cevovodom ili samo zatvaračem bez ugrađene garniture ukoliko je mesto spajanja, tj. početka priključnog voda u šahti.
Priključni vod sa vodomerom nazivnih dimenzija 80 mm i većih, mora biti snabdeven vodomerom kombinovanog tipa.
Vodovodni priključak postavlja se za trajnu isporuku vode.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, vodovodni priključak može se postaviti za privremenu isporuku vode za građevinske parcele na kojima nisu izgrađeni objekti ili su izgrađeni privremeni, odnosno pomoćni objekti, i to radi izgradnje, odnosno rekonstrukcije objekta, izgradnje i uređenja novih zelenih površina, za organizovanje i održavanje sportskih, kulturnih, zabavnih, rekreativnih i drugih manifestacija, kao i u drugim slučajevima privremenog snabdevanja vodom kada je to potrebno i neophodno.
Privremeni priključak postavljen radi izgradnje objekta može postati trajni, na zahtev i o trošku korisnika objekta izgrađenog u skladu sa građevinskom dozvolom i projektom za izvođenje, a nakon izvršene kontrole unutrašnjih instalacija od strane vršioca komunalne delatnosti i davanje mišljenja, u smislu člana 12. ove odluke.
Vodomeri
Kod svih kategorija korisnika, ukoliko postoje tehničke mogućnosti, mogu se ugraditi individualni vodomeri.
Vršilac komunalne delatnosti će odobriti ugradnju individualnog vodomera ukoliko su ispunjeni svi zahtevi propisani uslovima za projektovanje i priključenje objekta, kojim se uređuju i zahtevi i postupak za ugradnju individualnih vodomera.
U novoizgrađenim stambenim zgradama (stambeni objekti sa više stanova), koji se snabdevaju vodom preko zajedničkog priključka, obavezna je ugradnja glavnog i individualnih vodomera.
Individualni vodomeri moraju biti ugrađeni u zajedničkim delovima zgrade, lako dostupni za očitavanje, smešteni u zasebnim ormarićima ili oknima.
U objektima koji su priključeni na javni vodovod, individualni vodomeri mogu se ugraditi ukoliko svi korisnici u tom objektu prihvate ugradnju.
Izuzetno od stava 5. ovog člana, u opravdanim slučajevima (odsustvo vlasnika, nerešeni imovinsko - pravni odnosi, nedostatak novčanih sredstava i sl.) individualni vodomeri će se ugraditi samo kod dela korisnika, koji se snabdevaju vodom preko zajedničkog glavnog vodomera, ali ne manje od 75% od ukupnog broja korisnika.
Glavni vodomer ugrađen na mestu priključka instalacija korisnika na komunalnu infrastrukturu predstavlja sastavni deo komunalne infrastrukture.
Nabavka vodomera iz stava 1. ovog člana vrši se iz naknade za priključak, koju plaća investitor, odnosno vlasnik nepokretnosti.
Individualni vodomeri ugrađeni na instalacijama korisnika, koji služe merenju potrošnje vode za pojedinačne stanove, odnosno pojedinačne poslovne prostorije su u svojini vlasnika pojedinačnih stanova, odnosno pojedinačnih poslovnih prostorija koji snose troškove nabavke, ugradnje, eksploatacije, održavanja i funkcionisanja individualnih vodomera.
Vodomeri moraju biti smešteni u posebnim zatvorenim skloništima izgrađenim prema određenim uslovima i dimenzijama, koje daje vršilac komunalne delatnosti i izvode se na teret vlasnika ili korisnika objekta.
Individualni vodomeri mogu biti smešteni unutar objekta na instalacijama korisnika, a u skladu sa uslovima koje izdaje vršilac komunalne delatnosti.
Vodomerno sklonište se izrađuje unutar građevinske parcele neposredno iza regulacione linije, a najviše do pet metara od te linije.
Vodomerno sklonište ne može biti smešteno unutar objekta.
Izuzetno od stava 2. ovog člana vodomerno sklonište može biti smešteno unutar objekta u slučajevima kada se regulaciona i građevinska linija poklapaju i kada objekti nemaju dvorišni ulaz, odnosno mogućnost izrade vodomernog skloništa.
U slučajevima iz stava 3. ovog člana vodomer se može postaviti u objektu, neposredno uz zid koji se nalazi na građevinskoj i regulacionoj liniji, prema uslovima koje utvrđuje vršilac komunalne delatnosti, tako da se prolaskom kroz temeljni zid obezbedi trajna zaštita vodovodne cevi od sleganja objekta.
U slučaju kada se vodomer postavlja unutar objekta, a ukoliko korisnik namerava da vrši prenamenu prostora u kojem se nalazi vodomer, dužan je da o tome obavesti vršioca komunalne delatnosti radi dobijanja saglasnosti za izmeštanje vodomera.
Ukoliko ne postoje tehnički uslovi za izmeštanje vodomera, korisnik ne može da dobije saglasnost za izmeštanje vodomera.
Korisnici održavaju vodomerno sklonište o svom trošku i brinu se da ono bude suvo, čisto, uredno i uvek pristupačno za vršenje poslova iz delatnosti vršioca komunalne delatnosti.
Obaveza korisnika je da vodomerno sklonište uvek bude zatvoreno - obezbeđeno ispravnim poklopcem sa ručicom za podizanje, kako bi se sprečilo fizičko povređivanje ljudi, oštećenje vozila i ulaz atmosferskih voda.
Sklonište u kome je otežano obavljanje poslova iz delatnosti vršioca komunalne delatnosti, korisnik ili grupa korisnika dužna je da prilagodi propisanim dimenzijama.
Ukoliko zbog stanja skloništa za vodomer preti opasnost po instalacije sistema vodosnabdevanja i ukoliko vršilac komunalne delatnosti ne može da obavlja poslove iz svoje delatnosti, korisnik će biti privremeno isključen sa sistema vodosnabdevanja, sve dok se vodomerno sklonište ne prilagodi propisanim uslovima.
Na mestu spoja ispred vodomera montira se zaštitni prsten, obeležen serijskim evidencionim brojem, koji sprečava neovlašćeno manipulisanje vodomerom.
Vršilac komunalne delatnosti vrši postavljanje i uklanjanje zaštitnog prstena.
Pre isteka perioda važnosti overe vodomera korisnik se obaveštava o nastupajućoj zameni vodomera.
Zamenu vodomera vrši vršilac komunalne delatnosti u prisustvu korisnika.
Ukoliko oceni da za to postoje tehnički ili razlozi ekonomičnosti, kao i tehnički uslovi, vršilac komunalne delatnosti može, uz saglasnost korisnika, da u jednom vodomernom skloništu ugradi više paralelnih vodomera.
Sve vrste radova na javnom vodovodu i priključcima izvodi vršilac komunalne delatnosti, odnosno izvođač kojem vršilac komunalne delatnosti ustupi izvođenje tih poslova, u skladu sa zakonom.
Postavljanje vodomera, kao i svaku naknadnu radnju u cilju zamene - overe merila, demontaže i montaže radi otklanjanja kvara, kontrole potrošnje vode i sl., vrši vršilac komunalne delatnosti.
Postavljanje individualnih vodomera, njihovu nabavku i zamenu vrši vršilac komunalne delatnosti, o trošku korisnika.
Vršilac komunalne delatnosti može postavljanje individualnih vodomera da ustupi drugom izvođaču u skladu sa zakonom.
Kontrolu izvršenih radova iz stava 4. ovog člana kao i aktiviranje merila vrši vršilac komunalne delatnosti, na trošak korisnika.
Popravke i izmene na priključku vrše se o trošku korisnika.
Za izvođenje radova iz stava 6. ovog člana nije potrebna saglasnosti korisnika, ali je vršilac komunalne delatnosti dužan da ga o tome unapred obavesti, a ako je popravka hitne prirode, korisnik će se o tome naknadno obavestiti.
Svaki kvar ili oštećenje priključka ili vodomera korisnik ili treće lice dužan je da odmah prijavi vršiocu komunalne delatnosti, koje će u roku od 48 sati preduzeti mere za otklanjanje kvara.
Izvođenje radova na izmeni postojećeg stanja priključka na javni vodovod, vršilac komunalne delatnosti vrši o trošku korisnika koji zahteva takvu izmenu.
Vršilac komunalne delatnosti će odbiti izdavanje odobrenja za nove priključke na vodovodnu mrežu ukoliko nisu ispunjeni zahtevi iz izdatih uslova za projektovanje i priključenje, odnosno ako nije obezbeđen potreban nadpritisak i to na najvišem mestu izliva vode od 1,5 bara za individualnu stambenu prizemnu zgradu, odnosno 2 bara za dvospratnu zgradu, 3 bara za četvorospratnu i 4 bara za šestospratnu.
B) Priključenje na javnu fekalnu kanalizaciju
Unutrašnja kanalizaciona instalacija spaja se na sistem javne fekalne kanalizacije preko priključka.
Izradu i održavanje priključka vrši vršilac komunalne delatnosti, na teret naručioca posla.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da sa svakim novim korisnicima usluga zaključi ugovor o priključenju i korišćenju javne fekalne kanalizacije.
Priključci na javnu fekalnu kanalizaciju mogu biti: gravitacioni i pod pritiskom.
Slivnici kao deo kolovozne konstrukcije se priključuju na sistem javne kanalizacije samo pod uslovima i na osnovu saglasnosti i nadzora vršioca komunalne delatnosti.
Priključnim vodom u individualnoj stambenoj izgradnji smatra se vod od javne fekalne kanalizacije do prve revizione šahte za potrebe individualnog stambenog objekta, odnosno regulacione linije.
Reviziona šahta za potrebe individualnog stambenog objekta može biti udaljena do 3 m od regulacione linije.
Priključnim vodom u blokovskoj stambenoj zgradi smatra se vod od javne fekalne kanalizacije do prve revizione šahte za potrebe stambenog objekta, tj. regulacione linije.
Revizioni šaht za potrebe blokovske izgradnje može biti udaljena do 10 m od regulacione linije.
U izuzetnim slučajevima kada ne postoje tehnički uslovi (npr. građevinska i regulaciona linija se poklapaju) prva revizona šahta se može postaviti neposredno pored regulacione linije na javnoj površini ili u objektu u vidu revizionog otvora, tj. revizionog elementa.
Za potrebe jedne parcele sa jednim vlasnikom može se izgraditi samo jedan priključak, neposredno sa javne fekalne kanalizacije, na koji se unutar parcele priključuju svi objekti.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, svaki objekat unutar jedne parcele namenjen za proizvodnu ili uslužnu delatnost koji ima zasebnu građevinsku dozvolu, može imati svoj zaseban priključak na izgrađenu javnu fekalnu kanalizaciju, na osnovu saglasnosti vršioca komunalne delatnosti.
U slučajevima kada su tehnički razlozi evidentni ili je otežano izvođenje priključnog voda može se izgraditi, izvesti zajednički priključak za više objekata, odnosno može se izvesti više priključaka za jedan objekat, ako su otpadne vode komunalnog karaktera.
Svaki vlasnik objekta unutar jedne parcele, dužan je da obezbedi saglasnost za priključak od vršioca komunalne delatnosti.
Svaki otvor na komunalnom objektu javne kanalizacije (revizioni silaz, slivnik, ventilacija itd.) mora uvek biti bezbedan i pristupačan za intervenciju i održavanje, a ukoliko je izgrađen na saobraćajnici, mora biti u nivou saobraćajnice, kako ne bi trpeli nedozvoljene dinamičke udare od vozila.
Subjekt kome je data na upravljanje i održavanje površina javne namene na kojoj se nalazi komunalni objekat kanalizacije, dužan je da mesto na kome se nalazi taj komunalni objekat kanalizacije posebno zaštiti od oštećenja, zatrpavanja, nepravilnog korišćenja, kao i da omogući da u svakom trenutku bude pristupačno radi održavanja.
Radi zaštite objekata od povratnog dejstva otpadnih voda izazvanih usporima uličnih odvoda, položaj sanitarnih objekata (slivnika, nužnika, revizionih otvora koje čine internu instalaciju i instalaciju posebne namene) ne može biti ispod kote poklopca prvog revizionog okna uzvodno od mesta priključenja na javnoj fekalnoj kanalizaciji.
Izuzetno, vršilac komunalne delatnosti može pisanim putem odobriti priključenje objekata čiji su sanitarni uređaji ispod kote poklopca prvog revizionog okna uzvodno od mesta priključenja na javnoj fekalnu kanalizaciji, ukoliko su projektovani i ugrađeni zaštitni uređaji.
Zaštitni uređaj ugrađuje korisnik i isti je sastavni deo interne kanalizacione instalacije.
U slučaju štete na objektu korisnika, zbog nepostojanja ili neispravnosti uređaja iz stave 2. ovog člana, ili zbog nepostojanja kanalizacionog priključnog šahta, troškove otklanjanja nastale štete snosi korisnik ovakvog priključka.
Korisnici već priključenih kućnih instalacija čiji je položaj sanitarnih objekata ispod kote poklopca prvog revizionog okna uzvodno od mesta priključenja na javnoj fekalnoj kanalizaciji, dužni su da u roku od tri meseca od stupanja na snagu ove odluke, obezbede potpunu zaštitu kanalizacionog priključka, (ugrade zaštitne uređaje), a u slučaju štete na objektu, snosiće punu odgovornost za svu nastalu štetu unutar objekta i na samom objektu.
IV PRAVA I OBAVEZE VRŠIOCA KOMUNALNE DELATNOSTI I KORISNIKA KOMUNALNIH USLUGA
Prava i obaveze vršioca komunalne delatnosti
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da:
1) vrši isporuku vode u skladu sa propisanim standardima i normativima u pogledu kvaliteta ispravnosti vode;
2) trajno čuva kompletnu tehničku dokumentaciju o izvedenom stanju javnog vodovoda i javne kanalizacije;
3) daje tehničke uslove i saglasnost za priključenje na javni vodovod, odnosno javnu kanalizaciju;
4) izvodi vodovodni i kanalizacioni priključak;
5) održava postrojenja i uređaje javnog vodovoda i javne kanalizacije;
6) održava i kontroliše ispravnost vodomera;
7) vrši zamenu neispravnih vodomera;
8) održava nadzemne hidrante na javnim površinama;
9) vatrogasnim jedinicama, odnosno društvima dostavi plan hidranata na vodovodnoj mreži i da ih obavesti o svakom ukinutom ili novom ugrađenom hidrantu, odmah po nastaloj promeni;
10) proširuje vodovodnu, odnosno kanalizacionu mrežu;
11) kontroliše higijensku ispravnost vode za piće;
12) obaveštava korisnike komunalnih usluga i organizacionu jedinicu Gradske uprave nadležnu za komunalne poslove o prekidu u pružanju usluga, u skladu sa odredbama ove odluke;
13) obezbeđuje privremeno snabdevanje korisnika vodom za piće iz alternativnih izvora (cisterni i sl), u skladu sa odredbama ove odluke;
14) preduzima mere koje nalože nadležni organi Grada;
15) rešava o prigovoru korisnika usluga u roku od osam (8) dana od dana njegovog podnošenja, u skladu sa odredbama ove odluke;
16) kontroliše količinu i kvalitet otpadnih voda;
17) vrši kontrolu izvođenja radova na podzemnim instalacijama kada se isti izvode u neposrednoj blizini, iznad ili ispod komunalnih objekata (cevovodi, druga postrojenja i uređaji) javnog vodovoda ili javne kanalizacije, u skladu sa odredbama ove odluke;
18) vrši druge radnje u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Vršilac komunalne delatnosti ima pravo da:
1) na privremeno isključenje korisnika usluga u slučajevima propisanim zakonom i ovom odlukom;
2) na naknadu za pružene komunalne usluge;
3) na utvrđivanje količine isporučene vode procenom, u slučajevima i na način utvrđen ovom odlukom;
4) druga prava u skladu sa zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti i ovom odlukom.
Izjašnjavanje o kvalitetu komunalnih usluga
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da korisnicima komunalnih usluga obezbedi zakonom propisane uslove koji omogućavaju brz i efikasan kontakt u vezi kvaliteta i korišćenja usluga.
Korisnici komunalnih usluga mogu kontinuirano u toku godine dostavljati pitanja, primedbe i sugestije vršiocu komunalne delatnosti, preko internet stranice vršioca komunalne delatnosti.
Korisnici komunalnih usluga mogu se kontinuirano u toku godine izjašnjavati o kvalitetu pruženih usluga preko internet stranice Grada.
Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga takvi da većina nije zadovoljna pruženim komunalnim uslugama vršioca komunalne delatnosti, organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za komunalne poslove pokreće postupak preispitivanja rada vršioca komunalne delatnosti i nalaže mu da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika u roku koji ne može biti duži od 90 dana.
Ukoliko vršilac komunalne delatnosti ne postupi u skladu sa nalogom iz stava 2. ovog člana u pogledu otklanjanja nedostataka kvaliteta pružanja komunalnih delatnosti, Grad može obavljanje komunalne delatnosti oduzeti iz delatnosti vršioca komunalne delatnosti i poveriti obavljanje komunalne delatnosti drugom vršiocu komunalne delatnosti, u skladu sa zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti.
Prava i obaveze korisnika komunalnih usluga
Korisnik komunalnih usluga dužan je da:
1) pisanim putem podnese zahtev za priključenje na javni vodovod, odnosno javnu kanalizaciju, uz dostavljanje podataka i dokaza u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja i ovom odlukom;
2) se pridržava tehničkih uslova za izgradnju i održavanje unutrašnjih instalacija vodovoda i kanalizacije;
3) u pisanoj formi, najkasnije u roku od osam (8) dana od dana nastale promene, prijavi vršiocu komunalne delatnosti sve promene od značaja za pružanje, utvrđivanje obima i naplatu izvršenih usluga;
4) održava o svom trošku individualni vodomer za merenje sopstvene potrošnje vode i u slučaju kvara odmah o tome obavesti vršioca komunalne delatnosti;
5) kada uoči kvar na vodovodnom priključku, odnosno kanalizacionom priključku odmah o tome obavesti vršioca komunalne delatnosti;
6) se stara i održava o svom trošku vodomerno sklonište, na način propisan ovom odlukom;
7) vršiocu komunalne delatnosti plaća naknadu za pružene komunalne usluge;
8) dopusti pristup i omogući ovlašćenim zaposlenim licima vršioca komunalne delatnosti u objekat ili poseban deo objekta, odnosno na parcelu na kojoj se nalazi objekat, radi očitavanja vodomera, održavanja vodovodnog priključka i kontrolu ispravnosti i uticaja unutrašnjih instalacija vodovoda, odnosno drugih sistema i uređaja (samostalni sistemi za snabdevanje vodom, uređaji za povećanje pritiska, uređaji za napajanje centralnog grejanja i drugi), odnosno kanalizacije na javni vodovod, odnosno javnu kanalizaciju;
9) održava unutrašnje instalacije vodovoda i kanalizacije u ispravnom stanju, u skladu sa odredbama ove odluke;
10) bez odlaganja otkloni kvar na internoj vodovodnoj i fekalnoj kanalizaciji, a najkasnije u roku od tri dana;
11) ne ometa druge korisnike i ne ugrožava životnu sredinu;
12) ne ugrožava objekte i opremu, koji su u funkciji obavljanja komunalnih delatnosti.
Korisnik ima pravo da:
1) traži kontrolu vodomera;
2) prisustvuje očitavanju vodomera;
3) ulaže pisani prigovor na visinu računa za isporučenu vodu i usluge kanalizacije, u roku od 5 dana od dana ispostavljanja računa;
4) pisanim putem otkaže pružanje komunalne usluge isporuke vode, u skladu sa ovom odlukom;
5) druga prava u skladu sa zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti i ovom odlukom.
V MERE ZAŠTITE SISTEMA JAVNOG VODOVODA I JAVNE KANALIZACIJE
U cilju zaštite sistema javnog vodovoda i javne kanalizacije, zabranjeno je:
1) samovlasno priključenje unutrašnjih instalacija na sistem javnog vodovoda i javne kanalizacije;
2) ometanje vršioca komunalne delatnosti u preduzimanju potrebnih mera za zaštitu komunalnih objekata javnog vodovoda, odnosno javne kanalizacije, prilikom njihove izgradnje, postavljanja, korišćenja, održavanja i zamene, uključujući i ometanje prava prelaska preko tuđe nepokretnosti;
3) priključenje objekta na unutrašnju vodovodnu, odnosno kanalizacionu instalaciju ili priključni vod drugog korisnika, bez saglasnosti vršioca komunalne delatnosti;
4) odlaganje otpadnog materijala ili parkiranje vozila na površinama ispod kojih su položene instalacije javnog vodovoda ili javne kanalizacije, odnosno u neposrednoj blizini komunalnih objekata;
5) graditi objekte, nasipe i saditi zasade na zemljištu iznad ili u neposrednoj blizini komunalnih objekata javnog vodovoda ili javne kanalizacije kojima se ugrožava sigurnost tih objekata;
6) oštećenje ili zatrpavanje komunalnih objekata javnog vodovoda ili javne kanalizacije;
7) zatvaranje instalacija usled čega drugi legalni korisnici ostaju bez mogućnosti korišćenja vode;
8) neovlašćeno vršenje intervencija kojima se oštećuje izgrađen javni vodovod, odnosno javna kanalizacija i sprečava nesmetano oticanje atmosferskih i površinskih voda;
9) vršenje drugih radnji kojima se oštećuju komunalni objekti javnog vodovoda ili javne kanalizacije.
Lice koje izvrši neku od zabranjenih radnji, propisanih odredbama ove odluke u cilju zaštite sistema javnog vodovoda, odnosno javne kanalizacije, dužno je da nadoknadi štetu prouzrokovanu tom radnjom.
Izvođač radova na podzemnim instalacijama koje su položene ispod, iznad ili pored objekata, cevovoda, priključnih vodova ili instalacija javnog vodovoda, odnosno javne kanalizacije dužan je da preduzme sve neophodne mere u cilju zaštite odnosno obezbeđenja vodovodnih, odnosno kanalizacionih instalacija od oštećenja ili kvara.
Izvođač radova iz stava 1. ovog člana dužan je da pre početka izvođenja radova pismenim putem obavesti vršioca komunalne delatnosti o nameri izvođenja radova i o merama koje će preduzeti u cilju zaštite instalacija javnog vodovoda, odnosno javne kanalizacije a u skladu sa izdatim uslovima i saglasnostima.
Vršilac komunalne delatnosti vrši kontrolu prilikom izvođenja radova.
Ukoliko vršilac komunalne delatnosti zbog načina izvođenja radova ili zbog nedovoljnosti zaštitnih mera smatra da preti opasnost od oštećenja ili kvara na instalacijama javnog vodovoda, odnosno javne kanalizacije, u obavezi je da se obrati Građevinskoj inspekciji.
Izvođač radova je dužan da postupi po nalogu Građevinske inspekcije.
Mere zaštite sistema javnog vodovoda
U cilju zaštite sistema javnog vodovoda, zabranjeno je:
1) priključenje vodovodne instalacije na priključni vod ispred vodomera;
2) neovlašćeno rukovanje zatvaračima na javnom vodovodu, odnosno zatvaranje ventila ispred vodomera, osim u slučaju požara ili veće havarije na vodomeru ili ventilu na vodomeru, s tim što je dužan da odmah o tome obavesti vršioca komunalne delatnosti;
3) korišćenje vode bez vodomera;
4) korišćenje vode preko vodomera koji je oštećen od strane korisnika ili je samovoljno zamenjen postavljanjem neodgovarajućeg vodomera;
5) samovoljno uklanjanje vodomera i skidanje plombe sa vodomera;
6) povezivanje unutrašnjih instalacija koje su povezane na sistem javnog vodovoda sa drugim izvorištem vode (individualni bunari, individualni sistemi za vodosnabdevanje...);
7) odlaganje stvari, otpada, parkiranje vozila i sl., iznad vodomernog skloništa;
8) vršenje drugih radnji kojima se oštećuju komunalni objekti javnog vodovoda.
Mere zaštite sistema javne kanalizacije
Radi zaštite javne kanalizacije zabranjeno je:
1) koristiti javnu fekalnu kanalizaciju za odvođenje atmosferskih voda sa slivnih površina (krovova, dvorišta, staza i drugih površina);
2) odvoditi atmosferske i otpadne vode preko unutrašnjih instalacija kanalizacije susedne zgrade, odnosno zemljišta;
3) uključivati oluke i druge odvode atmosferske vode u fekalnu kanalizaciju;
4) ispuštati otpadne i druge vode i materije kojima se ugrožava predviđeni hidraulički režim toka odvođenja otpadnih i atmosferskih voda, vodonepropusnost javne kanalizacione mreže, rad hidromašinske i upravljačke opreme javne kanalizacije, proticanje ili prečišćavanje otpadnih voda, tretman mulja ili materije koje mogu oštetiti kanalizacionu mrežu;
5) ispuštati otpadne i druge vode koje sadrže opasne i štetne materije iznad granične vrednosti emisije date u tabeli 1 ove odluke;
6) ispuštati krute i viskozne materije, koje same ili u kontaktu sa drugim materijama mogu prouzrokovati smetnje u objektima javne fekalne kanalizacije (npr.: pepeo, slama, otpaci i strugotine metala, plastike, drveta, stakla, otpad od tekstila, otpad životinjskog porekla kao što su perje, dlaka, životinjska utroba i dr), otpadna ulja i maziva i otpadna jestiva ulja, hemikalije i boje, kao i mulj iz taložnika lokalnih kanalizacionih sistema, odnosno mulj koji nastaje pri prečišćavanju otpadnih i atmosferskih voda, cementni i krečni mulj, ostaci betona i azbestnog otpada, ostali građevinski šut, materije koje nastaju čišćenjem i održavanjem asfaltnih baza i dr;
7) ispuštati medicinski otpad i agresivne materije (kiseline i baze) i ostale štetne materije koje nepovoljno utiču na materijal od kog su izrađeni objekti javne kanalizacije, a nisu prethodno prečišćene do nivoa granične vrednosti emisije date u tabeli 1 ove odluke;
8) ispuštati otpadne i druge vode koje sadrže nerazgradive i teško razgradive materije;
9) ispuštati otpadne i druge vode koje sadrže opasne materije koji štetno utiču na radnike koje vrše održavanje objekata javne kanalizacije;
10) ispuštati sakupljene otpadne vode i ostatke iz procesa prečišćavanja otpadnih voda iz lokalnih sistema kanalizacije ispod granične vrednosti emisije date u tabeli 1 ove odluke, osim na lokaciji definisane od strane ovlašćenog preduzeća;
11) ispuštati gasove (sumporvodonik, sumpor dioksid, cijanidi, hlor i sl.), patogene bakterije ili viruse;
12) ispuštati nevezani zrnasti materijal sa zelenih javnih površina (parkovi i dr.), zrnasti i prašinasti građevinski materijal i građevinski otpad, kao i nečistoće sa saobraćajnica i drugih saobraćajnih površina u toku njihovog čišćenja i pranja u atmosfersku kanalizaciju;
13) ispuštati zapaljive i/ili eksplozivne materije: naftu, lake i teške derivate nafte (benzini, lož ulje, etri, alkoholi, katran, bitumen), organske rastvarače - benzen, heksan, toluen, ksilol i drugi, prirodne i veštačke smole i u atmosfersku kanalizaciju;
14) izlivati sadržaj septičkih jama na javnu površinu i u sistem javne kanalizacije;
15) neovlašćeno otvaranje poklopca revizionih šahti i slivnika na javnoj kanalizaciji;
16) vršenje drugih radnji kojima se ugrožava normalno fukcionisanje ili nanosi šteta sistemu javne kanalizacije.
Vršilac komunalne delatnosti ima isključivo pravo da otvara poklopce revizionih šahti i slivnika na javnoj kanalizaciji, da vrši rekonstrukciju, zamenu cevi i druge radnje u cilju omogućavanja nesmetanog funkcionisanja javne kanalizacije.
Pravno lice odnosno preduzetnik koji ispušta otpadne vode u javnu fekalnu kanalizaciju mora da izgradi kontrolni revizioni silaz za omogućavanje uzorkovanja.
Pravno lice odnosno preduzetnik koji ima postrojenje za prethodno prečišćavanje otpadnih voda mora imati kontrolni revizioni silaz za omogućavanje uzorkovanja pre i posle odgovarajućeg prečišćavanja otpadnih i drugih voda.
Korisnici javne fekalne kanalizacije koji u vezi sa obavljanjem privredne i druge delatnosti koriste opasne materije, materije koje ometaju odvođenje otpadnih voda ili procese biološkog prečišćavanja, kao i korisnici koji svoje tehnološke otpadne vode ispuštaju u javnu fekalnu kanalizaciju, dužni su da, pre ispuštanja, otpadne vode odgovarajućim postupkom prečiste tako da njihov kvalitet zadovoljava kriterijume propisane uredbom koja se odnosi na granične vrednosti emisije zagađujućih materija u vode i rokove za njihovo dostizanje.
Vršilac komunalne delatnosti vrši operativni monitoring otpadnih voda upuštenih u javnu fekalnu kanalizaciju sa ciljem prikupljanja informacija za potrebe procesa svog rada i nesmetanog funkcionisanja sistema javne fekalne kanalizacije.
Korisnik je dužan da vršiocu komunalne delatnosti omogući vršenje operativnog monitoringa otpadnih voda u smislu stava 1. ovog člana.
U slučaju da vršilac komunalne delatnosti operativnim monitoringom dođe do informacija da kvalitet ispuštenih voda ne odgovara propisanim vrednostima ili da količine zagađujući materija koje se ispuštaju u javnu fekalnu kanalizaciju ometaju procese odvođenja i prečišćavanja, korisniku će naložiti da odmah, a najkasnije u roku od 24 časa otkloni uzrok zagađenja i dovede kvalitet otpadne vode na propisan nivo.
U slučaju da korisnik ne postupi po nalogu iz stava 1. ovog člana, vršilac komunalne delatnosti će o sumnji o prekoračenju propisanih vrednosti obavestiti nadležne inspekcijske organe.
Vršilac komunalne delatnosti mora da bude blagovremeno obavešteno o redovnom ili vanrednom uzorkovanju, a njegov predstavnik da prisustvuje prilikom uzorkovanja.
Predstavnik vršioca komunalne delatnosti može da stavi primedbu na zapisnik o uzorkovanju, a svoje prisustvo mora da potvrđuje svojeručnim potpisom.
VI OBRAČUN I PLAĆANJE NAKNADE ZA ISPORUČENU VODU I ODVOĐENJE VODA
Korisnik komunalnih usluga je dužan da vršiocu komunalne delatnosti plaća naknadu za isporučenu vodu za piće i odvođenje i prečišćavanje otpadnih voda, koja se utvrđuje po osnovu cene 1 m3 isporučene vode i količine isporučene vode.
Cena za potrošnju vode, odnosno cena usluge za odvođenje i prečišćavanje otpadnih voda (u daljem tekstu: cena komunalnih usluga), utvrđuje se odlukom nadzornog odbora vršioca komunalne delatnosti na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga propisanih zakonom kojim se uređuje oblast komunalnih delatnosti, na koju saglasnost daje Skupština Grada.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, za domaćinstva koja nisu priključena na sistem javnog vodovoda, količinu ispuštenih otpadnih voda u javnu fekalnu kanalizaciju utvrđuje vršilac komunalne delatnosti u paušalnom iznosu od 5 m3 po članu domaćinstva.
Elementi za određivanje cena komunalnih usluga jesu:
1) poslovni rashodi iskazani u poslovnim knjigama i finansijskim izveštajima;
2) rashodi za izgradnju i rekonstrukciju objekata komunalne infrastrukture i nabavku opreme, prema usvojenim programima i planovima vršioca komunalne delatnosti, na koje je Skupština Grada dala saglasnost;
3) dobit vršioca komunalne delatnosti;
4) drugi elementi u skladu sa zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti.
Grad je u obavezi da preko nadležnog organa prati kretanje cena komunalnih usluga, a naročito usklađenost cena komunalnih usluga sa principima utvrđenim zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da uz zahtev za davanje saglasnosti na promenu cena komunalnih usluga dostavi obrazloženje koje naročito sadrži razloge za promenu i detaljnu strukturu predloženih promena.
Kategorije korisnika i obveznici plaćanja naknade za komunalne usluge
Cena komunalnih usluga utvrđuje se za sledeće kategorije korisnika:
1) domaćinstva;
2) pravna lica, ustanove, preduzetnici i poslovni prostor;
3) objekti obrazovanja, socijalne i zdravstvene zaštite;
4) sportske organizacije, političke organizacije, Crkvena opština, korisnici socijalne pomoći.
U slučaju da se u istom objektu vodom snabdevaju dve kategorije korisnika - domaćinstvo i poslovni prostor a bez postojanja dva priključka sa posebnim vodomerima, voda se obračunava i naplaćuje po ceni za kategoriju korisnika - pravna lica i preduzetnike.
Obveznik plaćanja naknade za pružene komunalne usluge je vlasnik objekta ili zasebnog dela objekta, odnosno stambene ili poslovne jedinice.
Vlasnik je dužan da o promeni vlasništva na nepokretnostima iz stava 1. ovog člana obavesti vršioca komunalne delatnosti pisanim putem uz podnošenje verodostojnih isprava, najkasnije u roku od osam (8) dana od dana nastale promene.
Obveznikom plaćanja naknade za pružene komunalne usluge smatra se i lice na koje je vlasnik, pravnim poslom, preneo korisnički status po drugom osnovu i o tome obavestio vršioca komunalne delatnosti, pisanim putem, uz podnošenje verodostojni isprava, najkasnije u roku od osam (8) dana od dana nastale promene.
U slučaju iz stava 3. ovog člana, vlasnik i lice na koje je preneo korisnički status, kao krajnji korisnik, solidarno odgovaraju za obaveze prema vršiocu komunalne delatnosti.
Obveznik plaćanja naknade za pružene komunalne usluge za objekte ili zasebne delove objekta, odnosno stambene ili poslovne jedinice u javnoj svojini Grada je korisnik javne svojine ili lice na koje je Grad, kao nosilac javne svojine, odnosno korisnik javne svojine pravnim poslom preneo korisnički status.
Kod prenosa korisničkog statusa u smislu stava 1. ovog člana, korisnik javne svojine je u obavezi da vršiocu komunalne delatnosti dostavi donete odluke, odnosno zaključene ugovore, najkasnije u roku od osam (8) dana od dana donošenja, odnosno zaključenja istih.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, isključivi obveznik plaćanja naknade za pružene komunalne usluge je lice na koje je izvršen prenos korisničkog statusa, kao krajnji korisnik komunalnih usluga.
Korisnik je dužan da vršioca komunalne delatnosti, pisanim putem, uz podnošenje verodostojnih isprava, najkasnije u roku od osam (8) dana od dana nastalih promena, obavesti i o sledećim promenama:
1) ako pretvara porodični objekat, odnosno stambenu zgradu u poslovni prostor;
2) ako pretvara deo porodičnog objekta, odnosno stambene zgrade u poslovni prostor;
3) ako poslovni prostor pretvara u stambeni prostor;
4) drugim nastalim promenama od značaja za pružanje, utvrđivanje obima i naplatu izvršenih usluga.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da po prijemu obaveštenja u smislu stava 1. ovog člana, izvrši odgovarajuće promene u evidenciji korisnika, radi obračuna naknade za pružene komunalne usluge prema odgovarajućoj kategoriji korisnika.
Utvrđivanje količine isporučene vode
Potrošnja vode se naplaćuje prema količini isporučene vode, očitavanjem vodomera, a izuzetno prema proceni, u skladu sa odredbama ove odluke.
Potrošnja vode se izračunava prema razlici stanja brojila na vodomeru na kraju i na početku vremenskog perioda očitavanja vodomera.
Prilikom očitavanja, očitavaju se samo cele jedinice mere (celi kubni metar).
Vršilac komunalne delatnosti ne sme obračunavati potrošnju vode, niti izdavati račune na osnovu očitavanja sa vodomera koje nije kontrolisalo - overilo nadležno kontrolno telo i na kojima nema plombe kao dokaza o overi vodomera.
Korisnik ima pravo da zahtevom u pisanoj formi traži ispitivanje ispravnosti vodomera - vanredni pregled.
Ukoliko korisnik podnese zahtev za vanredni pregled vodomera u upotrebi, primenjivaće se odredbe zakona kojim se uređuje metrologija.
Ukoliko se utvrdi da je zahtev za kontrolu ispravnosti bio osnovan, odnosno da je vodomer neispravan, a posle izvršene kontrole od strane nadležnog subjekta, troškovi skidanja, ponovne ugradnje i kontrole vodomera padaju na teret vršioca komunalne usluge. U protivnom, ove troškove snosi korisnik vode iz javnog vodovoda.
Skidanju vodomera prisustvuje vlasnik objekta ili punoletan član domaćinstva, odnosno upravnik stambene zajednice, odnosno ovlašćeno lice u pravnom licu i isto potpisuje zapisnik o skidanju vodomera koji se sačinjava na licu mesta.
Zapisnik iz stava 4. ovog člana mora da sadrži broj vodomera koji se skida, vodomera koji se postavlja kao i stanje na istim vodomerima.
Izuzetno, korisnik ne mora da bude prisutan skidanju vodomera ukoliko je bio uredno obavešten o vremenu skidanja vodomera a nije se pojavio u određenom terminu.
Utvrđivanje količine isporučene vode vrši se procenom u sledećim slučajevima:
1) kada je objekat privremeno ostao bez vodomera ili kada je vodomer neispravan;
2) kada je korisnik onemogućio očitavanje vodomera;
3) u zimskom periodu kada vremenske prilike onemogućavaju očitavanje vodomera;
4) kada se korisnik priključi na javni vodovod protivno odredbama ove odluke o načinu priključenja na javnu vodovodnu mrežu;
U slučajevima iz st. 1. tač. 1-3. ovog člana, procena se vrši na osnovu prosečne potrošnje u prethodna tri meseca.
U slučajevima iz st. 1. tač. 4. ovog člana procena se vrši na osnovu vrednosti od 5 m3 po članu domaćinstva, za period od jedne godine unazad.
Na osnovu izvršenog očitavanja vodomera, korisnicima se mesečno dostavljaju računi za pružene usluge.
Kod stambenih zgrada za kolektivno stanovanje koje nisu prešle na sistem individualnog očitavanja potrošnje, zaduženje će se vršiti na osnovu evidentirane potrošnje na vodomeru preko kojeg se snabdeva stambena zgrada.
U zgradama za kolektivno stanovanje u kojima nisu svi korisnici prešli na sistem individualnog očitavanja potrošnje, zaduženje će se vršiti na osnovu razlike očitane potrošnje na vodomeru preko kojeg se snabdeva zgrada za kolektivno stanovanje i zbira potrošnje na ugrađenim individualnim vodomerima po stambenoj jedinici.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da račune za pružene komunalne usluge dostavlja bez kašnjenja i u rokovima koji omogućavaju da korisnik prati ostvarenu potrošnju i zaduženje za obračunski period od najviše mesec dana.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da u računu za pružene komunalne usluge navede elemente koji korisniku omogućavaju da: proverava i prati iznos svog zaduženja; i ostvaruje uvid u tekuću potrošnju radi provere ukupne potrošnje prema pruženom kvalitetu usluge.
Potrošena voda se ne plaća:
1) za gašenje požara iz javnih hidranata,
2) za gašenje požara iz unutrašnje vodovodne instalacije, koje se dokazuje pismenim dokumentom ovlašćenog organa o nastalom požaru, koji je potrošač dužan da dostavi vršiocu komunalne usluge u roku od 24 časa.
U slučaju iz stava 1. tačka 2. ovog člana utrošak vode procenjuje na osnovu prosečne potrošnje vode u prethodna tri meseca, a korisnik je dužan da o nastalom slučaju izvesti vršioca komunalne delatnosti u roku od 24 časa.
Korisnici imaju pravo prigovora na utvrđenu količinu utrošene vode, koji mogu podneti vršiocu komunalne delatnosti u roku od pet (5) dana od prijema obračuna.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da odluči po prigovoru u roku od 8 dana od prijema prigovora, donese rešenje po prigovoru.
Rešenje je konačno.
Subvencionisanje određenih kategorija komunalnih usluga
Gradsko veće može odlukom utvrditi kategorije korisnika komunalnih usluga koji plaćaju subvencioniranu cenu komunalnih usluga, kao i iznos subvencije za svaku kategoriju.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, Gradsko veće je dužno da vršiocu komunalne delatnosti dostavi spisak i podatke korisnika takvih komunalnih usluga (ime i prezime, JMBG, adresa prebivališta), sa ukupno iskazanim iznosom subvencija, do septembra tekuće godine za narednu godinu, kao i da nadoknadi subvencionisani deo cene vršioca komunalne delatnosti, u periodu od 30 dana od dana izvršenja komunalnih usluga.
Odlukom iz stava 1. ovog člana može se predvideti subvencionirani iznos cene za određene kategorije korisnika koji se neće nadoknađivati vršiocu komunalne delatnosti.
VII OBUSTAVLJANJE KOMUNALNIH USLUGA ISPORUKE VODE I ODVOĐENJA VODA
Korisnik može otkazati pružanje komunalne usluge isporuke vode.
Otkaz se daje u pisanoj formi, a može biti trajan ili privremen.
Privremeno isključenje na lični zahtev korisnika može da traje najduže do godinu dana.
Nakon isteka roka iz stava 3. ovog člana korisnik je u obavezi da od vršioca komunalne delatnosti zatraži ponovno uključenje na javni vodovod.
Ukoliko korisnik koji je isključen na osnovu ličnog zahteva ni nakon godinu dana od dana isključenja ne podnese zahtev za ponovno uključenje, vršilac komunalne delatnosti će mu izvršiti trajno ukidanje priključka, odnosno brisati ga iz evidencije korisnika.
Pružanje usluge se može otkazati trajno uz potpisanu saglasnost o ukidanju priključka.
Vršilac komunalne delatnosti će u prisustvu korisnika izvršiti očitavanje i evidentiranje stanja vodomera i nakon što korisnik ispusti vodu iz instalacije isključiće ga sa sistema vodosnabdevanja.
Troškove otkaza kao i troškove ponovnog priključenja na javni vodovod snosi korisnik.
Vršilac komunalne delatnosti može privremeno uskratiti korisniku isporuku vode, odnosno odvođenje voda i u sledećim situacijama:
1) ukoliko se korisnik samovoljno priključi na javni vodovod, odnosno javnu kanalizaciju ili ako bez saglasnosti vršioca komunalne delatnosti na svoju unutrašnju instalaciju ili priključak izvrši priključenje objekta drugog fizičkog ili pravnog lica;
2) ukoliko korisnik ne izmiruje svoje obaveze za pružene usluge neprekidno u roku od 60 dana od dana dospeća prvog neizmirenog računa, osim ukoliko posebnim zakonom nije drugačije propisano;
3) ukoliko je sklonište vodomera zagađeno, zatrpano, nepristupačno ili neuslovno, a korisnik nije uklonio nedostatke ni posle pismene opomene od strane vršioca komunalne delatnosti;
4) kada stanje instalacije korisnika ugrožava zdravlje korisnika i ostalih korisnika, odnosno kvalitet vode u javnom vodovodu;
5) kada nastane kvar ili smetnja na vodovodnoj instalaciji korisnika;
6) kada korisnik preduzme bilo kakve radnje na vodomeru ili priključku za koje nije ovlašćen;
7) u slučaju kada korisnik izvrši priključenje samostalnih sistema za snabdevanje vodom na instalacije javnog vodovoda;
8) u slučaju kada korisnik ne prijavi nastalu promenu vlasništva na objektu, odnosno kada investitor ne izvrši prijavu novog korisnika;
9) u slučaju naloga Komunalne inspekcije, Komunalne policije i Sanitarne inspekcije;
10) u slučaju kada korisnik ne obezbedi adekvatno odvođenje vode;
11) u slučaju kada se javna fekalna kanalizacija koristi nenamenski i protivno odredbama ove odluke;
12) ako korisnik ne omogući zamenu vodomera i nakon pismene opomene od strane vršioca komunalne delatnosti;
13) zbog stanja skloništa za vodomer preti opasnost po instalacija sistema vodosnabdevanja i ukoliko vršilac komunalne delatnosti ne može da obavlja poslove iz svoje delatnosti;
14) u slučaju kada preti opasnost od nastupanja štete veće vrednosti.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da pre isključenja iz stava 1. ovog člana, korisnika u pismenoj formi: upozori na obavezu ispunjenja obaveze po osnovu ugovora o pružanju usluga od opšteg ekonomskog interesa i pozove da izmiri zaostale obaveze u roku koji ne može biti kraći od 30 dana od dana dostavljanja upozorenja, izuzev u slučajevima iz tačke 5), 9) i 14).
Po prestanku razloga zbog kojih je došlo do isključenja, vršilac komunalne delatnosti je obavezan da izvrši ponovno priključenje korisnika na sistem javne povodne, odnosno javne fekalne kanalizacije odmah, a najkasnije u roku od dva dana od dana prijave otklanjanja uzroka isključenja.
Ukoliko korisnik ne izmiri svoje obaveze iz stava 1. ovog člana i nakon privremenog isključenja sa sistema javnog vodovoda, odnosno javne kanalizacije, vršilac komunalne delatnosti će mu nakon isteka roka od šest meseci izvršiti trajno ukidanje priključka, odnosno brisati ga iz evidencije korisnika usluga isporuke, odnosno odvođenja vode.
Troškove isključenja i ponovnog priključenja i druge troškove do kojih dolazi u situacijama iz člana ove odluke snosi korisnik.
VIII IZGRADNJA, REKONSTRUKCIJA I ODRŽAVANJE JAVNOG VODOVODA I JAVNE KANALIZACIJE
Izgradnja i rekonstrukcija javne vodovodne i javne kanalizacije vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja i drugim propisima kojima se uređuje izgradnja komunalne infrastrukture.
Izgrađena javna vodovodna i javna kanalizaciona mreža na teritoriji grada predstavlja imovinu Grada i istom upravlja vršilac komunalne delatnosti.
Novoizgrađenu javnu vodovodnu i javnu kanalizacionu mrežu, po dobijanju upotrebne dozvole, Grad prenosi, odlukom Gradskog veća, na upravljanje vršiocu komunalne delatnosti, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javna svojina.
Izgradnju vodovodne i kanalizacione mreže, objekata za vodosnabdevanje izvodi vršilac komunalne delatnosti, s tim da se izgradnja može poveriti i drugim izvođačima po odluci Investitora.
Javna vodovodna i javna kanalizaciona mreža dimenzionišu se na osnovu hidrauličkih parametara koji su definisani važećim urbanističkim rešenjima planova hidrotehničkih instalacija.
Za izgradnju, odnosno dogradnju nedostajuće komunalne infrastrukture za priključenje objekta na sistem javnog vodovoda, odnosno javne kanalizacije u smislu zakona kojim se uređuje planiranje i izgradnja, obavezno je zaključenje ugovora između investitora i vršioca komunalne delatnosti.
Izgrađenu vodovodnu i kanalizacionu mrežu, nakon dobijanja upotrebne dozvole, Gradsko pravobranilaštvo upisuje u katastar vodova, u skladu sa zakonom kojim se uređuje postupak upisa u katastar nepokretnosti i vodova.
Vršilac komunalne delatnosti dužan je da Gradskom pravobranilaštvu dostavi svu tehničku i drugu potrebnu dokumentaciju za upis izgrađenog javnog vodovoda i javne kanalizacije u katastar vodova.
Održavanje javnog vodovoda i javne kanalizacije
Vršilac komunalne delatnosti održava javni vodovod i javnu kanalizaciju koja mu je predata na upravljanje i stara se o njenom nesmetanom funkcionisanju.
Održavanje javne vodovodne mreže i javne kanalizacije jeste čišćenje, izvođenje radova na popravci uređaja, zamena dotrajalih uređaja na objektima javnog vodovoda i javne kanalizacije i svi ostali radovi neophodni za obezbeđivanje nesmetanog funkcionisanja javnog vodovoda i javne kanalizacije.
Održavanje se realizuje kroz:
1) redovno održavanje;
2) investiciono održavanje;
3) vanredno održavanje; i
4) hitne intervencije.
Redovno održavanje jeste plansko kontinuirano izvođenje građevinsko-zanatskih, odnosno drugih radova na objektima za vodosnabdevanje i na objektima javne kanalizacije (čišćenje, odgušenja, ispiranja) u cilju preventivnog delovanja na sve eventualne poremećaje u radu.
Investiciono održavanje jeste izvođenje građevinsko-zanatskih radova, odnosno drugih radova u cilju poboljšanja uslova korišćenja objekata javnog vodovoda, odnosno javne kanalizacije.
Vanredno održavanje jeste izvođenje radova u slučaju iznenadnih poremećaja u radu nekog od objekata iz sistema za vodosnabdevanje i objekata javne kanalizacije.
Hitne intervencije jesu najneophodniji radovi na objektima iz sistema vodosnabdevanja kojima se, za vreme trajanja havarijskog događaja uspostavlja adekvatno vodosnabdevanje i na objektima javne kanalizacije kojima se otklanja neposredna opasnost po život i zdravlje ljudi ili za okolinu.
Održavanje javne atmosferske kanalizacije vršilac komunalne delatnosti vrši bez nadoknade.
Pravo pristupa uređajima i infrastrukturi
Vlasnik ili korisnik nepokretnosti dužan je da omogući vršiocu komunalne delatnosti intervenciju na izgrađenoj komunalnoj infrastrukturi i postrojenjima, uz obavezu vršioca komunalne delatnosti da nadoknadi štetu nastalu usled intervencije ili na drugi način otkloni posledice izvršene intervencije.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da otkloni posledice izvršene intervencije najkasnije u roku od sedam (7) dana od dana završetka intervencije.
Raskopavanje i povraćaj javnih površina u prvobitno stanje može vršiti samo "Vodovod Vranje" i to na osnovu posebnog odobrenja organa uprave nadležnog za poslove saobraćaja.
Izuzetno, raskopavanje u hitnim slučajevima može vršiti "Vodovod Vranje", bez odobrenja organa uprave nadležnog za poslove saobraćaja, uz obavezu da pisanim putem obavesti, pre početka radova ili istog dana po saznanju, organ uprave nadležan za inspekcijske poslove i istovremeno pokrene postupak za izdavanje odobrenja za raskopavanje javne površine.
Na područjima gde nije izgrađena javna fekalna kanalizacija vlasnik, odnosno investitor objekta koji ispušta otpadne vode dužan je da izgradi septičku jamu u skladu sa važećim propisima, standardima i tehničkim normativima propisanim za tu vrstu objekta i gradskom odlukom koja se odnosi na komunalno uređenje.
Vlasnik objekta dužan je da održava septičku jamu u ispravnom stanju i da se stara o njenom redovnom i efikasnom funkcionisanju.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da na zahtev i o trošku korisnika očisti septičku jamu u roku od tri (3) radna dana, a najkasnije, odnosno izuzetno u roku od pet (5) radnih dana, od prijema zahteva korisnika.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da sakupljeni sadržaj septičkih jama ispušta u javnu fekalnu kanalizaciju na za to utvrđena mesta.
Cene za pružanje usluge iz stava 1. ovog člana utvrđuje vršilac komunalne delatnosti, na koju saglasnost daje Skupština Grada.
Vršilac komunalne delatnosti dužan je da vodi dnevnik koji treba naročito da sadrži: mesto i adresu prikupljanja; vreme prikupljanja; druge podatke u vezi sa crpljenjem, odvozom i tretiranjem fekalija iz septičkih jama; podatke o korisniku; potpis korisnika ili njegovog ovlašćene osobe radi potvrđivanja izvršene usluge; potpis predstavnika vršioca komunalne delatnosti.
X NAČIN OBEZBEĐIVANJA KONTINUITETA U ISPORUCI VODE I ODVOĐENJU VODA
Obaveze vršioca komunalne delatnosti
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje:
1) trajno i nesmetano pružanje komunalnih usluga korisnicima pod uslovima i na način uređen zakonom, propisima i standardima donesenim na osnovu zakona;
2) propisani ili ugovoreni obim i kvalitet komunalnih usluga, koji podrazumeva tačnost u pogledu rokova, sigurnost korisnika u dobijanju usluga i zdravstvenu i higijensku ispravnost u skladu sa pozitivnim propisima;
3) preduzimanje mera održavanja, razvoja i zaštite komunalnih objekata, postrojenja i opreme, koji služe za obavljanje komunalne delatnosti;
4) razvoj i unapređenje kvaliteta i vrsti komunalnih usluga, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada;
5) propisani red prvenstva u pružanju komunalnih usluga, kada usled više sile, havarije, elementarne ili druge nepogode, dođe do smanjenja postojećih tehničkih kapaciteta, odnosno prestanka mogućnosti njihovog korišćenja;
6) ostvarivanje prava i obaveze korisnika i prava i obaveze vršioca komunalne delatnosti.
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da svoj rad i poslovanje organizuje tako da obezbeđuje stalnu funkcionalnost tehničkog sistema za isporuku vode i odvođenje voda, u cilju trajnog i nametanog pružanja usluga isporuke vode i odvođenja voda svim korisnicima, neprekidno 24 sata dnevno pod jednakim uslovima.
Obaveze vršioca komunalne delatnosti u slučaju planiranih prekida u pružanju komunalne usluge
Vršilac komunalne delatnosti je dužan da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike komunalnih usluga o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima, koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga, najkasnije 24 časa pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.
Obaveze vršioca komunalne delatnosti u slučaju neplaniranih prekida u pružanju komunalne usluge
U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, vršilac komunalne delatnosti je dužan da odmah o tome obavesti organizacionu jedinicu Gradske uprave nadležnu za komunalne poslove i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja, ili na drugi način obezbedi zadovoljavanje potreba korisnika usluga, i to:
1) radno angažuje zaposlene na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u vršenju komunalnih usluga, kao i da angažuje treća lica u obezbeđivanju komunalnih usluga isporuke vode, odnosno odvođenja voda;
2) hitno popravi i zameni instalacije i uređaje kojima se obezbeđuje vršenje komunalnih usluga isporuke vode, odnosno odvođenje voda, kao i da preduzme mere na zaštiti objekata za isporuku vode i odvođenje voda od daljih havarija;
3) privremeno ograniči ili zabrani korišćenje interne fekalne kanalizacije ili dela javne kanalizacije;
4) privremeno obezbedi isporuku vode iz alternativnih izvora, odnosno priručne uređaje za odvođenje voda, ako prekid traje duže od 12 sati;
5) privremeno obezbedi priručne uređaje za odvođenje otpadnih voda iz objekata korisnika usluga;
6) naloži povezivanje na druge objekte, instalacije i uređaje za isporuku vode, odnosno odvođenje voda, ako za to postoje tehničke mogućnosti;
7) preduzme druge mere koje utvrdi nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave, u određenom roku.
Ukoliko vršilac komunalne delatnosti u određenom roku ne preduzme mere koje je utvrdila nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave iz stav 1. ovog člana, odnosno ne otkloni uzroke poremećaja, nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave ima pravo da preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena na teret vršioca komunalne delatnosti.
Obaveza Gradske uprave u slučaju neplaniranih prekida u pružanju komunalne usluge
Po prijemu obaveštenja o neplaniranom prekidu isporuke, odnosno po utvrđivanju poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za komunalne poslove dužna je da:
1) odredi red prvenstva i način pružanja usluga onim korisnicima kod kojih bi, usled prekida u pružanju komunalnih usluga, nastala opasnost po život i rad građana ili rad pravnih lica, ili bi nastala značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;
2) preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena;
3) utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid vršenja delatnosti i učinjenu štetu.
Kada vršilac komunalne delatnosti i pored preduzetih mera nije u mogućnosti da isporuči vodu u potrebnoj količini, dužan je da bez odlaganja predloži racionalnu potrošnju vode.
Odluku o racionalnoj potrošnji vode, na predlog vršioca komunalne delatnosti, donosi Gradsko veće, ceneći hidrološku situaciju, kapacitet vodosnabdevanja, stanje vodovodnih objekata, kategoriju korisnika i njihovo učešće u potrošnji vode i druge kriterijume koji utiču na vodosnabdevanje.
Odlukom o racionalnoj potrošnji vode Gradsko veće može naložiti sledeće mere: da odredi manju potrošnju vode od normativa utvrđenog ovom odlukom, po kategorijama korisnika; da naloži prekid u isporuci vode korisnicima koji vodu nenamenski koriste ili je koriste u tehnološke svrhe; da utvrdi vremenski interval u toku jednog dana, kada se neće vršiti isporuka vode određenim kategorijama korisnika; i druge neophodne mere, koje su utvrđene zakonom i odlukom kojim se uređuju komunalne delatnosti.
Organ iz stava 1. ovog člana ovlašćen je da, u slučaju nepridržavanja vršioca komunalne delatnosti odluke o racionalnoj potrošnji vode ili odluke o minimumu procesa rada u slučaju štrajka, propisuje odgovarajuće mere radi sprečavanja poremećaja u snabdevanju vodom za piće.
Nadzor nad sprovođenjem odluke i inspekcijski nadzor
Nadzor nad sprovođenjem odredaba ove odluke vrši organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove urbanizma, komunalne delatnosti i saobraćaja.
Inspekcijski nadzor vrši Komunalna inspekcija i Građevinska inspekcija.
Komunalna inspekcija vrši nadzor u skladu sa zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti i zakonom kojim se uređuje inspekcijski nadzor.
Građevinska inspekcija vrši nadzor u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja i zakonom kojim se uređuje ozakonjenje objekta.
Komunalno-milicijski nadzor vrši Komunalna milicija, u skladu sa zakonom i drugim propisima kojim se uređuje položaj komunalne milicije.
Prava i dužnosti gradskog komunalnog inspektora
Komunalni inspektor ima pravo i dužnost da u vršenju inspekcijskog nadzora:
1) vrši uvid u opšte i pojedinačne akte, evidencije i drugu dokumentaciju vršioca komunalne delatnosti i drugih pravnih i fizičkih lica;
2) sasluša i uzima izjave od odgovornih lica kod vršioca komunalne delatnosti i drugih pravnih i fizičkih lica;
3) pregleda objekte, postrojenja i uređaje za obavljanje komunalne delatnosti i poslovne prostorije radi prikupljanja neophodnih podataka;
4) fotografiše i snimi prostor u kome se vrši inspekcijski nadzor, kao i druge stvari koje su predmet nadzora;
5) naloži rešenjem da se komunalna delatnost obavlja na način utvrđen zakonom i ovom odlukom;
6) pregleda opšte i pojedinačne akte, evidencije i drugu dokumentaciju vršilaca komunalne delatnosti i drugih fizičkih i pravnih lica;
7) naloži rešenjem izvršavanje utvrđenih obaveza i preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka u obavljanju komunalne delatnosti;
8) pregleda objekte, postrojenja i uređaje koji služe korišćenju komunalnih usluga, uključujući i one koje predstavljaju unutrašnje instalacije i pripadaju korisniku komunalne usluge;
9) naloži rešenjem korisniku otklanjanje nedostataka na unutrašnjim instalacijama i da pristupi tim instalacijama prilikom izvršenja rešenja kojim je naloženo otklanjanje nedostataka ili isključenje korisnika sa komunalnog sistema;
10) izriče novčanu kaznu prekršajnim nalogom u skladu sa zakonom kojim se uređuju prekršaji;
11) podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, odnosno prijavu za privredni prestup ili krivično delo ukoliko oceni da postoji sumnja da je povredom propisa učinjen prekršaj, privredni prestup ili krivično delo;
12) preduzima druge mere u skladu sa zakonom i drugim gradskim propisima kojima se uređuju komunalne delatnosti.
Ako komunalni inspektor prilikom vršenja nadzora utvrdi da propis nije primenjen ili da je nepravilno primenjen, u roku koji ne može biti duži od 15 dana od dana izvršenog nadzora, doneće rešenje o otklanjanju utvrđenih nepravilnosti i odrediće rok za njihovo otklanjanje.
Na rešenje komunalnog inspektora može se izjaviti žalba Gradskom veću, u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.
O žalbi Gradsko veće odlučuje u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.
Žalba ne odlaže izvršenje rešenja komunalnog inspektora.
Rešenje Gradskog veća je konačno u upravnom postupku i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.
Saradnja sa Komunalnom policijom i inspekcijskim službama
Komunalni inspektor u obavljanju poslova sarađuje sa Komunalnom milicijom, gradskim organima i inspekcijskim službama i republičkim inspekcijskim službama, u skladu sa zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti i drugim propisima koji se odnose na rad Komunalne inspekcije.
Saradnja iz stava 1. ovog člana obuhvata naročito: međusobno obaveštenje, razmenu informacija, pružanje neposredne pomoći i preduzimanje zajedničkih mera i aktivnosti za obavljanje poslova Komunalne inspekcije.
Obaveze vršioca komunalne delatnosti prilikom inspekcijskog nadzora
Vršioci komunalne delatnosti, kao i druga pravna i fizička lica dužni su da komunalnom inspektoru omoguće nesmetano obavljanje nadzora, da mu bez odlaganja stave na uvid i raspolaganje potrebnu dokumentaciju i druge dokaze i izjasne se o činjenicama koje su od značaja za vršenje nadzora.
Novčanom kaznom u iznosu od 120.000,00 dinara kazniće se za prekršaj vršilac komunalne delatnosti, ako:
1) izdaje uslove za projektovanje i priključenje objekta na sistem javnog vodovoda, odnosno javne kanalizacije protivno čl. 12. st. 2;
2) izvrši priključenje objekta na sistem javnog vodovoda, odnosno javne kanalizacije protivno čl. 13. st. 1;
3) ako ne postupi po nalogu građevinskog inspektora o isključenju objekta sa mreže javnog vodovoda, odnosno javne fekalne kanalizacije, u roku od 30 dana od prijema akta organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za poslove urbanizma o odbacivanju, odnosno odbijanju zahteva za ozakonjenje privremeno priključenog objekta (čl. 13. st. 4);
4) unutrašnju vodovodnu ili kanalizacionu instalaciju objekta priključi na sistem javnog vodovoda, odnosno javne fekalne kanalizacije preko susedne građevinske parcele, bez pisane saglasnosti vlasnika, odnosno nosioca prava korišćenja na građevinskoj parceli preko koje se vrši priključenje (čl. 14. st. 2);
5) privremeni priključak na sistem javnog vodovoda, odnosno javne fekalne kanalizacije ne ukloni kada se izgradnjom ulične vodovodne, odnosno fekalne kanalizacione mreže steknu uslovi za neposredno priključenje objekta na sistem javnog vodovoda, odnosno javne fekalne kanalizacije (čl. 14. st. 2);
6) donese Pravilnik o tehničkim uslovima za priključenje instalacija korisnika na sistem javnog vodovoda, odnosno javne fekalne kanalizacije bez saglasnosti Gradskog veća (čl. 15);
7) postavlja privremeni vodovodni priključak protivno odredbama čl. 19. st. 2;
8) odobri ugradnju individualnih vodomera protivno čl. 20. st. 2, 4, 5. i 6;
9) korisnika privremeno ne isključi sa sistema vodosnabdevanja ukoliko zbog stanja skloništa za vodomer preti opasnost po instalacije sistema vodosnabdevanja i ukoliko vršilac komunalne delatnosti ne može da obavlja svoje delatnosti (čl. 24. st. 4);
10) postupi protivno čl. 29;
11) postupi protivno obavezama iz čl. 36. st. 1;
12) ne obezbedi korisnicima komunalnih usluga zakonom propisane uslove koji omogućavaju izjašnjavanje o kvalitetu komunalnih usluga u smislu čl. 37. st. 1;
13) ne otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika u roku koji ne može biti duži od 90 dana (čl. 38. st. 2);
14) ne izvrši odgovarajuće promene u evidenciji korisnika (56. st. 2);
15) ne dostavlja račune saglasno čl. 61;
16) ako korisniku privremeno uskrati isporuku vode protivno čl. 66. st. 1;
17) ne izvrši trajno ukidanje priključka u smislu čl. 66. st. 4;
18) ne zaključi ugovor za izgradnju, odnosno dogradnju nedostajuće infrastrukture (čl. 69);
19) održavanje sistema javnog vodovoda i javne kanalizacije ne vrši u skladu sa čl. 73, 74, 75, 76. i 77;
20) ne otkloni posledice izvršene intervencije u smislu čl. 78. st. 2;
21) vrši raskopavanje javne površine protivno čl. 79;
22) ne čisti septičku jamu u smislu čl. 82;
23) ne vodi dnevnik u smislu čl. 83;
24) ne organizuje poslovanje na način utvrđen čl. 84;
25) ne obavesti korisnike komunalnih usluga o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima u pružanju komunalnih usluga (čl. 85);
26) u slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga ne postupi u smislu čl. 86. st. 1;
27) ne postupi u skladu sa čl. 87;
28) komunalnom inspektoru ne omogući nesmetano obavljanje nadzora (čl. 94).
Novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 dinara, za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se odgovorno lice u pravnom licu - vršiocu komunalne delatnosti.
Novčanom kaznom u iznosu od 120.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj pravno lice, kao korisnik komunalnih usluga, ako:
1) ne zahteva saglasnost vršioca komunalne delatnosti za izmeštanje vodomera (čl. 23. st. 5);
2) vodomerno sklonište ne održava u smislu čl. 24. st. 1. i 2;
3) vodomerno skloniše ne prilagodi propisanim dimenzijama (čl. 24. st. 3);
4) postupi protivno obavezama iz čl. 39. st. 1;
5) postupi protivno zabranama iz čl. 40;
6) postupi protivno zabranama iz čl. 43;
7) postupi protivno zabranama iz čl. 44;
8) ne obavesti vršioca komunalne delatnosti o promeni vlasništva na objektu ili zasebnom delu objekta, odnosno stambenoj ili poslovnoj jedinici (čl. 54. st. 2);
9) ne obavesti vršioca komunalnih delatnosti o promenama u smislu čl. 56. st. 1;
10) ne zaključi ugovor za izgradnju, odnosno dogradnju nedostajuće infrastrukture (čl. 69),
11) ne omogući vršiocu komunalne delatnosti intervenciju na izgrađenoj komunalnoj infrastrukturi (čl. 78. st. 1);
12) izgradi septičku jamu protivno čl. 80. st. 1;
13) ne održava septičku jamu u smislu čl. 81;
14) komunalnom inspektoru ne omogući nesmetano obavljanje nadzora (čl. 94).
Novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 dinara, za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se odgovorno lice u pravnom licu.
Novčanom kaznom u iznosu od 60.000,00 dinara, za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se preduzetnik.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 dinara, za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se fizičko lice.
Novčanom kaznom u iznosu od 120.000,00 dinara, kazniće se za prekršaj pravno lice, ako:
1) komunalni objekat kanalizacije ne zaštiti u smislu čl. 34. st. 2;
2) ne preduzme sve neophodne mere u cilju zaštite obezbeđenja vodovodnih ili kanalizacionih instalacija od oštećenja ili kvara, kada izvodi radove na podzemnim instalacijama koje su položene ispod, iznad ili pored objekata, cevovoda, priključnih vodova ili instalacija javnog vodovoda ili javne kanalizacije (čl. 42. st. 1);
3) ne obavesti vršioca komunalne delatnosti o nameri izvođenja radova i o merama koje će preduzeti u cilju zaštite instalacija javnog vodovoda, odnosno javne kanalizacije (čl. 42. st. 2);
4) ne izgradi kontrolni revizioni silaz u smislu čl. 45;
5) pre ispuštanja, otpadne vode odgovarajućim postupkom ne prečiste u smislu čl. 46;
6) vršiocu komunalne delatnosti ne omogući vršenje operativnog monitoringa otpadnih voda (čl. 47. st. 2);
7) ne postupi po nalogu vršioca komunalne delatnosti o otklanjanju uzroka zagađenja i dovođenja kvaliteta otpadne vode na propisan nivo (čl. 48. st. 1);
8) vršioca komunalne delatnosti ne obavesti o redovnom ili vanrednom uzorkovanju otpadne vode (čl. 49. st. 1).
Novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 dinara, za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se odgovorno lice u pravnom licu.
Novčanom kaznom u iznosu od 60.000,00 dinara, za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se preduzetnik.
Novčane kazne izrečene u prekršajnom postupku za prekršaje propisane ovom odlukom, po prekršajnim nalozima Komunalne inspekcije, uplaćuju se na uplatni račun broj: 840-743341843-40, sa pozivom na broj modela 97 47 114 "Prihodi od novčanih kazni izrečenih u prekršajnom postupku za prekršaje propisane aktom Skupštine grada", kod Uprave za javna plaćanja u Vranju.
Novčane kazne izrečene u prekršajnom postupku za prekršaje propisane ovom odlukom, po prekršajnim nalozima Komunalne policije, uplaćuju se na uplatni račun broj: 840-743342843-47, sa pozivom na broj modela 97 47 114 "Prihodi od novčanih kazni za prekršaje po prekršajnom nalogu", kod Uprave za javna plaćanja u Vranju.
Sredstva od novčanih kazni iz stava 1. i 2. ovog člana prihod su budžeta Grada.
XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Vršilac komunalne delatnosti je u obavezi da donese pravilnik o tehničkim uslovima za priključenje na sistem javnog vodovoda i javne kanalizacije najkasnije u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Na pitanja koja nisu uređena ovom odlukom neposredno se primenjuje zakon i drugi propisi koji se odnose na obavljanje ovih komunalnih delatnosti, propisi kojima se uređuje oblast planiranja i izgradnje i postupak sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem, kao i propisi koji se odnose na zaštitu potrošača.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o vodovodu za područje grada Vranja ("Službeni glasnik Grada Vranja", broj 18/15 - prečišćen tekst i 2/17 - dr. odluka) i Odluka o kanalizaciji za područje Grada Vranja ("Službeni glasnik Grada Vranja", broj: 18/15 - prečišćen tekst i 2/17 - dr. odluka).
Odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Vranja".