ODLUKAO OPŠTINSKIM I NEKATEGORISANIM PUTEVIMA I ULICAMA NA TERITORIJI GRADA PROKUPLJA("Sl. list grada Prokuplja", br. 58/2020) |
Ovom odlukom uređuje se način upravljanja, izgradnje, rekonstrukcije, zaštite, održavanja, korišćenja i finansiranja opštinskih i nekategorisanih puteva i ulica, tehničko regulisanje saobraćaja, inspekcijski nadzor, kaznene odredbe, kao i druga pitanja od značaja za opštinske i nekategorisane puteve i ulice na teritoriji grada Prokuplja (u daljem tekstu: Grad).
Opštinski i nekategorisani putevi i ulice, čine mrežu puteva na teritoriji Grada.
Opštinski putevi su javni putevi sa savremenim kolovozom koji saobraćajno povezuju naseljena mesta na teritoriji Grada, kao i teritoriju Grada i naseljena mesta sa mrežom državnih puteva i utvrđuju se odlukom kojom se vrši kategorizacija opštinskih puteva i ulica.
Opštinski putevi određuju se Odlukom o kategorizaciji opštinskih puteva na teritoriji Grada koju donosi Skupština grada Prokuplja (u daljem tekstu: Skupština).
Ulice su javni putevi u naselju koji saobraćajno povezuju delove naselja i namenjene su za saobraćaj vozila i pešaka i određene su urbanističkim planovima.
Nekategorisani put je put koji je nadležni organ proglasio nekategorisanim putem i koji je kao takav upisan u javne evidencije o nepokretnostima i pravima na njima.
Pod nekategorisanim putem, u smislu Odluke, smatraju se seoski putevi, šumski i poljoprivredni putevi, putevi na nasipima za odbranu od poplava, atarski i drugi putevi koji nisu kategorisani kao drugi javni putevi.
Upravljanje javnim putevima je delatnost od opšteg interesa.
Upravljanje javnim putevima obuhvata:
1. Planiranje, projektovanje, izgradnju, rekonstrukciju, održavanje i zaštitu javnih puteva;
2. Vršenje investitorske funkcije na projektovanju, izgradnji, održavanju i rekonstrukciji javnih puteva;
3. Organizovanje i obavljanje stručnih poslova na projektovanju, izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i zaštiti javnih puteva;
4. Ustupanje radova na projektovanju, izgradnji, održavanju, rekonstrukciji i stručnom nadzoru javnih puteva;
5. Organizovanje stručnog nadzora nad izgradnjom, rekonstrukcijom, održavanjem i zaštitom javnih puteva;
6. Organizovanje naplate i kontrolu naplate naknada za upotrebu javnih puteva, vršenje javnih ovlašćenja;
7. Praćenje stanja putne mreže;
8. Zaštitu javnog puta;
9. Označavanje javnih puteva i vođenje evidencije o javnim putevima i o saobraćajno-tehničkim podacima za te puteve;
10. Upravljanje saobraćajem i organizovanje i obavljanje brojanja vozila na javnim putevima.
Poslove upravljanja opštinskim i nekategorisanim putevima i ulicama na teritoriji grada Prokuplja obavlja Javno preduzeće za urbanizam i uređenje grada Prokuplja (u daljem tekstu: Upravljač puta), osim u delu koji se odnosi na vršenje investitorske funkcije na izgradnji, rekonstrukciji i periodičnom održavanju javnog puta, kao i bez sprovođenja postupka javnih nabavki.
Poslove vršenja investitorske funkcije na izgradnji, rekonstrukciji i periodičnom održavanju javnog puta obavlja Gradska uprava Grada, u skladu sa pozitivnim propisima.
Gradska uprava Grada sprovodi i postupke javnih nabavki za izvođenje radova na održavanju, izgradnji i rekonstrukciji javnih puteva.
Upravljaču puta poverava se vršenje javnih ovlašćenja koja se odnose na:
1) Izdavanje uslova za izradu tehničke dokumentacije za izgradnju i rekonstrukciju saobraćajnog priključka na javni put i donošenje rešenja investitoru o ispunjenosti izdatih uslova;
2) Izdavanje uslova za izradu tehničke dokumentacije, odnosno za postavljanje linijskog infrastrukturnog objekta na javnom putu i zaštitnom pojasu javnog puta (železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, naftovod, gasovod, objekat visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura i dr.) i donošenje rešenja investitoru o ispunjenosti izdatih uslova;
3) Izdavanje saglasnosti za održavanje sportske ili druge priredbe na javnom putu;
4) Izdavanje dozvole za obavljanje vanrednog prevoza na javnom putu;
5) Izdavanje dozvole za prekomerno korišćenje javnog puta;
6) Izdavanje odobrenja za postavljanje reklamnih tabli i panoa;
7) Izdavanje odobrenja za postavljanje uređaja za obaveštavanje ili oglašavanje na javnom putu;
8) Izdavanje saglasnosti za preusmeravanje saobraćaja na javni put u slučaju obavljanja radova na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i zaštiti javnog puta.
Akti iz stava 1. tač. 4), 5), 6), 7) i 8) izdaju se na osnovu prethodno izdatih saobraćajno-tehničkih uslova.
Upravljač puta dužan je da odluči po zahtevu za:
1) izdavanje uslova za izradu tehničke dokumentacije iz stava 1. tač. 1) i 2) ovog člana u roku propisanom zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja;
2) izdavanje saglasnosti, odnosno dozvole iz stava 1. tač. 3), 4) i 8) ovog člana, u roku od osam radnih dana od dana podnošenja zahteva;
3) izdavanje dozvole, odnosno odobrenja iz stava 1. tač. 5), 6) i 7) ovog člana, u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva.
Protiv akta iz stava 1. ovog člana, može se izjaviti žalba Gradskom veću, u roku od 15 dana od dana dostavljanja tog akta. Upravljač puta dužan je da o aktu donetom u vršenju javnih ovlašćenja vodi evidenciju koju ažurira na dnevnom nivou i objavljuje na svojoj internet stranici.
Upravljač puta dužan je da obezbedi trajno, neprekidno i kvalitetno održavanje i zaštitu puta, u cilju nesmetanog i bezbednog odvijanja saobraćaja.
Pri obavljanju delatnosti upravljanja javnim putevima, Upravljač puta dužan je da održavanje i zaštitu puteva sprovodi u skladu sa propisima donetim na osnovu zakona kojim se uređuju putevi, kao i da se stara o zaštiti životne sredine.
Upravljač puta odgovara za štetu koja nastane korisnicima javnih puteva zbog propuštanja blagovremenog obavljanja radova na održavanju javnog puta propisanih zakonom, odnosno zbog izvođenja radova suprotno propisanim tehničkim uslovima i načinu njihovog izvođenja.
Raskopavanje javnih puteva i ostalih površina javne namene regulisano je posebnom odlukom.
Plan tehničkog regulisanja saobraćaja za teritoriju Grada, donosi nadležno Odeljenje za poslove saobraćaja Gradske uprave grada Prokuplja (u daljem tekstu: Odeljenje), u saradnji sa Upravljačem puta i objavljuje se u "Službenom listu grada Prokuplja".
Upravljač puta dužan je da na svaka tri meseca kao i na godišnjem nivou podnese izveštaj o izvršenoj kontroli i oceni stanja javnih puteva kojima upravlja.
Izveštaj iz st. 1. ovog člana dostavlja se nadležnom Odeljenju.
Upravljač puta donosi srednjoročni plan izgradnje, rekonstrukcije, održavanja i zaštite javnih puteva, godišnji program radova na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i zaštiti javnih puteva, pojedinačne studije, uz prethodno pribavljeno mišljenje nadležnog Odeljenja.
Saglasnost na akte iz stava 1. ovog člana daje Gradsko veće Grada Prokuplja.
Upravljač puta dužan je da godišnji program radova na održavanju i zaštiti javnih puteva kojima upravlja dostavi na saglasnost najkasnije do 1. novembra tekuće godine za narednu godinu.
Upravljač puteva dužan je da označava i vodi evidencije o putevima. Evidencije o putevima sadrže:
1) podatke o putnim pravcima, ulicama, saobraćajnim čvorovima i saobraćajnim deonicama i
2) saobraćajno-tehničke podatke.
Sredstva za izgradnju i rekonstrukciju, održavanje i zaštitu javnih puteva na teritoriji grada Prokuplja obezbeđuju se i iz budžeta Grada.
Naknade za upotrebu javnog puta na teritoriji Grada utvrđuju se posebnim odlukama.
Za upotrebu javnih puteva plaća se naknada, i to:
1) Naknada za vanredni prevoz;
2) Naknada za postavljanje reklamnih tabli, reklamnih panoa, uređaja za obaveštavanje ili oglašavanje na opštinskom putu, odnosno na drugom zemljištu koje koristi Upravljač puta;
3) Naknada za korišćenje delova putnog zemljišta opštinskih puteva;
4) Naknada za postavljanje vodovoda, kanalizacije, električnih, telefonskih i telegrafskih vodova i sl. na javnim putevima.
Sredstva od naplaćene naknade iz prethodnog člana, prihod su Grada.
Sredstva naplaćena od naknada koriste se namenski i to za: izgradnju, rekonstrukciju, održavanje i zaštitu javnih puteva, kao i troškove korišćenja i otplatu kredita za navedene namene.
III ODRŽAVANJE, IZGRADNJA I ZAŠTITA
Održavanje javnog puta obuhvata redovno održavanje, rehabilitaciju, urgentno održavanje i održavanje javnog puta u zimskom periodu.
Pri izvođenju radova na održavanju javnog puta upravljač puta dužan je da omogući bezbedno odvijanje saobraćaja.
Redovno održavanje obuhvata skup aktivnosti, mera i radova, koji se preduzimaju tokom dela ili cele kalendarske godine, na putnoj mreži ili na pojedinim deonicama puta, radi održavanja i očuvanja funkcionalne ispravnosti javnog puta, putnih objekata, saobraćajne signalizacije i opreme puta.
Radovi na redovnom održavanju javnog puta jesu naročito:
1) pregled, utvrđivanje i ocena stanja puta i putnog objekta;
2) mestimično popravljanje oštećenja kolovozne konstrukcije i ostalih elemenata puta;
3) mestimična površinska obrada kolovoznog zastora;
4) čišćenje kolovoza i ostalih elemenata puta u granicama putnog zemljišta; 5) održavanje i uređenje bankina i bermi;
6) održavanje kosina nasipa, useka i zaseka;
7) čišćenje i održavanje jarkova, rigola, propusta i drugih delova sistema za odvodnjavanje puta;
8) zamena deformisanih, dotrajalih ili privremenih propusta za vodu;
9) popravka, zamena, dopuna i obnavljanje saobraćajne signalizacije i opreme;
10) redovno čišćenje i održavanje saobraćajne signalizacije i opreme;
11) zamena, dopuna i obnavljanje oštećene ili dotrajale opreme puta i objekata i opreme za zaštitu puta, saobraćaja i okoline;
12) čišćenje opreme puta i objekata i opreme za zaštitu puta, saobraćaja i okoline;
13) uređivanje zelenih površina u putnom zemljištu (košenje trave, krčenje šiblja i sečenje drveća);
14) primena mera za uklanjanje snega i leda na kolovozu javnog puta i saobraćajnim površinama autobuskih stajališta i parkirališta.
Upravljač puta dužan je da izradi saobraćajni projekat koji sadrži načine obezbeđenja zona radova na redovnom održavanju javnog puta.
Upravljač puta Odeljenju podnosi zahtev za donošenje rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja čiji je sastavni deo saobraćajni projekat iz stava 3. ovog člana.
Upravljač puta postavlja privremenu saobraćajnu signalizaciju i opremu na osnovu rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja koje izdaje Odeljenje.
Rešenje iz stava 4. ovog člana izdaje se sa rokom važenja od godinu dana od dana izdavanja rešenja.
Rehabilitacija javnog puta jeste vrsta održavanja, tj. izvođenje radova na javnom, putu i putnom objektu u granicama putnog zemljišta, radi očuvanja karakteristika javnog puta u istom ili približno istom stanju koje je bilo u trenutku njegove izgradnje ili poslednje rekonstrukcije.
Radovi na rehabilitaciji javnog puta naročito obuhvataju:
1) obnavljanje i zamenu dotrajalih kolovoznih konstrukcija, odnosno njenih delova a naročito nanošenje novog asfaltnog sloja određene nosivosti po celoj širini postojećeg kolovoza;
2) postavljanje šljunčanog, odnosno tucaničkog zastora na neasfaltiranim putevima i zastora od strugane asfaltne mase;
3) obradu površine kolovoznog zastora ili zaptivanje;
4) zamenu složenih dilatacionih sprava, izolacije, kolovoza, ograda, slivnika i ležišta;
5) postavljanje sistema, opreme i uređaja iz člana 8. ove Odluke za čije postavljanje nije potrebno pribaviti građevinsku dozvolu;
6) obnavljanje antikorozivne zaštite čeličnih konstrukcija mostova, nadvožnjaka, podvožnjaka i vijadukata;
7) zamenu ili popravku postojećih drenažnih sistema i hidroizolacije u tunelima i popravke tunelske obloge;
8) popravku oštećenih potpornih, obložnih i portalnih zidova;
9) zamenu drenažnih i sistema za odvodnjavanje javnog puta i putnog objekta.
Radovi iz stava 1. ovog člana izvode se na osnovu tehničkog opisa uz predmer radova.
Upravljač puta 15 dana pre početka radova obaveštava Odeljenje o nameri izvođenja radova na rehabilitaciji uz dostavljanje tehničkog opisa i predmera i predračuna radova, kao i zahteva za donošenje rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja čiji je sastavni deo saobraćajni projekat.
Upravljač puta je dužan da obrazuje nezavisnu komisiju koja vrši tehnički pregled izvedenih radova na rehabilitaciji.
Upravljač puta dužan je da Odeljenju, dostavi izveštaj o izvedenim radovima na rehabilitaciji javnog puta overen od strane stručnog nadzora sa zapisnikom o izvršenom tehničkom pregledu izvedenih radova, u roku od 30 dana od dana završetka radova.
Radovi na urgentnom održavanju javnih puteva obuhvataju radove koji se moraju hitno izvesti radi otklanjanja štetnih posledica nastalih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama, vanrednim i nepredviđenim okolnostima i obezbeđivanja prohodnosti puta i bezbednog odvijanja saobraćaja.
Ako je zbog elementarnih nepogoda i drugih nesreća proglašena vanredna situacija u skladu sa propisima kojima se uređuju vanredne situacije, ta odluka se odnosi na sve javne puteve koji se nalaze na teritoriji na kojoj je proglašena vanredna situacija.
Upravljač puta je dužan da u roku od tri dana od početka radova na urgentnom održavanju obavesti nadležnog inspektora za puteve uz priloženi opis uzroka i preduzetih mera.
Ukoliko inspektor za puteve proceni da obim i vrsta preduzetih radova prevazilazi hitne radove uputiće Upravljača puta na primenu odredaba zakona kojima se uređuju poslovi na izgradnji i rekonstrukciji puteva.
Upravljač puta dužan je da obezbedi saobraćajni projekat koji sadrži načine obezbeđenja zona radova na urgentnom održavanju javnog puta.
Odeljenje, na zahtev Upravljača puta donosi rešenje o tehničkom regulisanju saobraćaja, čiji je sastavni deo saobraćajni projekat iz stava 5. ovog člana.
Rešenje iz stava 6. ovog člana izdaje se sa rokom važenja od godinu dana.
Inspektor za puteve može dati obavezujuće naloge za preduzimanje dodatnih mera zaštite zone radova.
Radovi na održavanju javnog puta po pravilu se izvode tako da se ne obustavlja saobraćaj na javnom putu.
Ako se radovi iz stava 1. ovog člana ne mogu izvesti bez obustave saobraćaja na javnom putu, na zahtev Upravljača puta Odeljenje donosi rešenje o obustavi saobraćaja, po prethodno pribavljenom mišljenju ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove i prethodno pribavljenoj saglasnosti Upravljača javnog puta na koji se preusmerava saobraćaj.
Sastavni deo rešenja iz stava 2. ovog člana je saobraćajni projekat.
U slučaju obustave saobraćaja iz stava 2. ovog člana, Upravljač puta na kome je saobraćaj obustavljen, dužan je da putem sredstava javnog informisanja obavesti javnost 48 sati pre početka obustave saobraćaja.
Radi sprečavanja ugrožavanja stabilnosti javnog puta i obezbeđivanja uslova za nesmetano odvijanje saobraćaja i režim saobraćaja na javnom putu, nosilac prava službenosti na javnom putu, kao i drugih prava u skladu sa zakonom, može da izvodi radove na javnom putu (građenje, odnosno postavljanje linijskog infrastrukturnog objekta na javnom putu: železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, naftovod, gasovod, objekti visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura), ako je za izvođenje tih radova pribavio uslove i rešenja iz čl. 7. stav. 1. tačka 2) ove Odluke.
U zaštitnom pojasu, pored javnog puta van naselja, zabranjena je izgradnja građevinskih ili drugih objekata, kao i građenje i postavljanje postrojenja, uređaja i instalacija, osim izgradnje saobraćajnih površina pratećih, funkcionalnih, sadržaja javnog puta, kao i postrojenja, uređaja i instalacija koji služe potrebama javnog puta i saobraćaja na javnom putu.
U zaštitnom pojasu iz stava 1. ovog člana može da se gradi, odnosno, postavlja linijski infrastrukturni objekat: železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, naftovod, gasovod, objekti visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura i slično), ako su za izvođenje tih radova pribavljeni uslovi i rešenja iz člana 7. stav 1. tačka 2.) ove Odluke.
Upravljač puta je dužan da obezbedi nadzor nad izvođenjem radova iz stava 2. ovog člana. Zaštitni pojas sa svake strane javnog puta, van naselja je širine 5 metara.
Zabranjeno je podizanje ograda, drveća i zasada pored javnog puta, na način kojim se ometa zahtevana preglednost javnog puta i ugrožava bezbednost saobraćaja.
Na raskrsnici javnog puta sa drugim putem i na ukrštanju javnog puta sa železničkom prugom u istom nivou, moraju se obezbediti zone zahtevane preglednosti u skladu sa tehničkim uslovima za projektovanje.
Na rastojanju kojim je određena zahtevana preglednost zabranjeno je podizati zasade, ograde i drveće, ostavljati predmete i materijale, postavljati postrojenja i uređaje, graditi objekte, odnosno vršiti druge radnje kojima se ometa preglednost javnog puta.
Vlasnik, odnosno neposredni držalac zemljišta, koje se nalazi na rastojanju kojim je određena zahtevana preglednost, dužan je da postupi po zahtevu upravljača javnog puta i ukloni zasade, ograde, drveće, predmete, materijale, postrojenja, uređaje i objekte iz stava 2. ovog člana, u cilju obezbeđenja zahtevane preglednosti puta.
Lica iz stava 3. ovog člana imaju pravo na naknadu štete zbog ograničenja korišćenja zemljišta u zoni zahtevane preglednosti, koju plaća upravljač puta.
Lice koje upravlja infrastrukturnim objektom ugrađenim, odnosno postavljenim u javni put: železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, naftovod, gasovod, objekat visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura, dužno je da održava taj objekat na način kojim se ne oštećuje javni put, odnosno ne ugrožava bezbednost saobraćaja ili ne ometa održavanje javnog puta.
Lice iz stava 1. ovog člana dužno je da u roku od osam dana pre početka radova obavesti Upravljača puta o radovima na održavanju objekta kojim upravlja.
U slučaju oštećenja, odnosno kvara objekata, postrojenja, uređaja, instalacija ili vodova iz stava 1. ovog člana, lice koje upravlja tim objektima, dužno je da bez odlaganja pristupi otklanjanju oštećenja, odnosno kvara i istovremeno o preduzetim radovima obavesti Upravljača puta.
Posle otklanjanja oštećenja, odnosno kvara na svom objektu, lice koje upravlja tim objektom dužno je da otkloni oštećenje na javnom putu i vrati ga u prvobitno i tehnički ispravno stanje.
Upravljač puta dužan je da po prijemu obaveštenja iz st. 2. i 3. ovog člana obezbedi stručni nadzor nad izvođenjem radova iz st. 1. i 3. ovog člana.
Troškove izvođenja radova i angažovanja stručnog nadzora iz st. 1, 3, 4. i 5. ovog člana snosi lice iz stava 1. ovog člana.
Radi nesmetanog i bezbednog odvijanja saobraćaja i zaštite javnog puta od oštećenja, na mestima na kojima se okupljaju građani u velikom broju ili postoje intenzivni pešački tokovi (sportski stadioni, sajmišta, škole, javni lokali i sl.) ili na mestima koja se koriste za držanje stoke u većem broju (pašnjaci, ergele i sl.), a koja se nalaze pored javnog puta sa velikom gustinom saobraćajnog toka, postavlja se odgovarajuća ograda kojom se to mesto odvaja od javnog puta ako Upravljač puta utvrdi potrebu za njenim postavljanjem.
Postavljanjem ograde iz stava 1. ovog člana ne sme se umanjiti zahtevana preglednost na javnom putu.
Upravljač puta određuje uslove i način postavljanja i održavanja ograde iz stava 1. ovog člana.
Ogradu su dužni da postave i održavaju neposredni držaoci zemljišta ili objekata iz stava 1. ovog člana.
Ako neposredni držaoci zemljišta ili objekata ne postave ili ne održavaju ograde, postavljanje, odnosno održavanje izvršiće Upravljač puta o njihovom trošku.
Saobraćajni priključak na javni put gradi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja i na osnovu izdatih uslova i rešenja iz člana 9. stav 1. tačka 1) ove Odluke.
Upravljač puta izdaće rešenje iz stava 1. ovog člana ako utvrdi da su kumulativno ispunjeni sledeći uslovi:
1) nije moguće izvršiti povezivanje opštinskog, odnosno nekategorisanog puta, odnosno ulice sa opštinskim, odnosno nekategorisanim putem, odnosno ulicom koji već imaju izvedenu raskrsnicu;
2) saobraćajni priključak iz stava 1. ovog člana nema štetne posledice za nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja na javnom putu.
Sused javnog puta dužan je da omogući slobodno oticanje vode, postavljanje snegobrana i odlaganje snega sa javnog puta na njegovo zemljište uz naknadu, koja ne može biti niža od tržišne, zbog ograničenja prava imovine na zemljištu, odnosno naknadu prouzrokovane štete.
Sused javnog puta dužan je da omogući prilaz javnom putu ili putnom objektu radi izvođenja radova na održavanju javnog puta ili putnog objekta uz naknadu prouzrokovane štete.
Upravljač puta dužan je da zaključi ugovor sa susedom javnog puta da na susedovom zemljištu izgradi odvodne kanale i druge uređaje za odvođenje vode od trupa puta, kao i da postavi uređaje za zaštitu puta i saobraćaja, odnosno podigne zasade za zaštitu javnog puta i saobraćaja od snežnih lavina, buke, zaslepljujućih efekata i drugih štetnih uticaja, ako se isti ne mogu izgraditi, postaviti, odnosno podići na javnom putu.
Odredbe st. 1-3. ovog člana shodno se primenjuju i na vlasnike, odnosno neposredne držaoce zemljišta, u slučaju kada se njihovo zemljište koristi u iste svrhe.
Reklamne table, reklamni panoi, uređaji za obaveštavanje ili oglašavanje mogu se postavljati na javnom putu i pored tog puta na udaljenosti od pet metara, mereno sa spoljne strane od ivice kolovoza.
Postavljanje reklamnih tabli, reklamnih panoa, uređaja za obaveštavanje ili oglašavanje vrši se na osnovu rešenja o odobrenju iz člana 17. stav 1. tačka 6. i 7. ove Odluke.
Tip, izgled, veličina, potrebna dokumentacija, rok na koji se postavljanje natpisa odobrava, kao i bliži uslovi za postavljanje utvrđuju se u skladu sa Odlukom o uređenju grada.
Upravljač javnog puta je dužan da o izdatim odobrenjima obaveštava nadležnog inspektora.
Po isteku roka važenja odobrenja za postavljanje natpisa, lice koje je postavilo natpis je dužno da ga ukloni i vrati zauzetu površinu u prvobitno stanje u skladu sa ovom Odlukom.
Nadležno odeljenje Gradske uprave Grada za poslove saobraćaja može zabraniti saobraćaj ili saobraćaj određene vrste vozila na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu, ako to zahteva održavanje sportske ili druge manifestacije, pod uslovom da je moguće preusmeravanje saobraćaja na druge javne puteve, po prethodno pribavljenoj saglasnosti Upravljača puta.
O zabrani saobraćaja iz stava 1. ovog člana, obaveštava se Policijska uprava u Prokuplju i Upravljač puta.
Za sprovođenje utvrđenog režima saobraćaja iz stava 1. ovog člana, mora se izraditi saobraćajni projekat i na putu postaviti saobraćajna signalizacija prema projektu.
Nadležno odeljenje iz stava 1. ovog člana daje saglasnost da je projekat urađen u skladu sa utvrđenim režimom saobraćaja.
Podnosilac zahteva (organizator ili ovlašćeno lice u ime organizatora) obezbeđuje projektom predviđenu saobraćajnu signalizaciju ili može da po posebnom ovlašćenju, pribavljanje i postavljanje signalizacije poveri Upravljaču puta, o trošku podnosioca zahteva.
Na javnom putu zabranjeno je:
1) trajno zauzimanje puta, a privremeno zauzeće puta je moguće, uz prethodno pribavljenu saglasnost Upravljača puta;
2) izvođenje radova na putu koji nisu u vezi sa izgradnjom, rekonstrukcijom, održavanjem i zaštitom puta, bez saglasnosti Upravljača puta;
3) izvođenje radova nosilaca prava službenosti i drugih prava ustanovljenih na putu kojima se oštećuje put ili ugrožava nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja;
4) ispuštanje otpadnih voda i drugih tečnosti na put;
5) sprečavanje oticanja voda sa puta, a posebno iz putnog jarka i iz propusta kroz trup puta i sprečavanje daljeg oticanja voda ka njihovim recipijentima;
6) prosipanje, ostavljanje ili bacanje materijala, stvari i smeća na put;
7) zamašćivanje puta mazivima ili drugim sličnim materijama;
8) postavljanje i korišćenje svetla ili drugih uređaja, odnosno predmeta na putu i pored puta kojima se ometa bezbedno odvijanje saobraćaja na putu;
9) izvođenje poljoprivrednih radova na bankinama, kosinama i putnom zemljištu;
10) vučenje predmeta, materijala, oruđa i drugih vrsta tereta po putu (grede, balvani, grane, kameni blokovi, plugovi, drljače i sl.);
11) spuštanje niz kosine zaseka, useka i nasipa puta, drvene građe, drva za ogrev, kamenja i drugog materijala;
12) paljenje trave i drugog rastinja na putu, kao i otpadnih predmeta i materijala;
13) paljenje trave i drugog rastinja na zemljištu suseda puta, ukoliko se time ugrožava bezbednost odvijanja saobraćaja i umanjuje zahtevana preglednost na putu;
14) kočenje zaprežnih vozila sprečavanjem okretanja točkova;
15) uključivanje vozila na put i isključivanje sa puta van priključka ili ukrštaja;
16) zaustavljanje ili ostavljanje vozila kojim se ometa korišćenje puta;
17) neregulisano vođenje bujičnih vodotokova koji mogu da oštete put;
18) otvaranje prolaza za vozila i pešake na žičanim ogradama pratećih sadržaja pored javnog puta;
19) svako drugo činjenje kojim se oštećuje ili bi se mogao oštetiti put, umanjiti zahtevana preglednost, ometa odvijanje saobraćaja, odnosno ugrožava bezbedno odvijanje saobraćaja na putu.
Upravljač puta, pokreće postupak kod nadležnog Odeljenja, za ograničavanje korišćenja javnog puta, ako je isti u takvom stanju da:
1. Saobraćaj nije moguć ili je moguć saobraćaj pojedinih vrsta vozila;
2. Saobraćaj pojedinih vrsta vozila može biti štetan za javni put;
3. To zahtevaju osnovni razlozi koji se odnose na zaštitu javnog puta i bezbednost saobraćaja;
4. Ako to zahteva izvođenje radova na rekonstrukciji i održavanju javnog puta.
Istovremeno sa pokretanjem postupka iz stava 1. ovog člana, Upravljač puta je dužan da preduzme mere na obezbeđenju javnog puta, postavljanjem odgovarajuće saobraćajne signalizacije i dužan je da o preduzetim merama obavesti Policijsku upravu u Prokuplju i javnost, putem sredstava javnog informisanja.
Postavljenu saobraćajnu signalizaciju Upravljač puta uklanja po prestanku okolnosti iz stava 1. ovog člana.
Održavanjem opštinskih puteva i ulica u zimskom periodu, u smislu ove odluke, smatraju se radovi i aktivnosti neophodni za obezbeđenje prohodnosti i bezbednosti saobraćaja na putevima i ulicama, koji mogu biti ugroženi snežnim padavinama, zavejavanjem usled dejstva vetra ili poledicom usled niske temperature ili pojave ledene kiše.
Održavanje opštinskih puteva i ulica u zimskom periodu obuhvata:
1. planiranje zimskog održavanja,
2. organizovanje mesta pripravnosti (punktovi zimske službe) i deponija posipnog materijala,
3. pripremu puteva za zimski period eksploatacije,
4. postupak zimskog održavanja,
5. zaštitu puteva u zimskom periodu,
6. obaveštavanje učesnika u saobraćaju o prohodnosti puteva.
Održavanje ulica i puteva u naseljenom mestu Prokuplje u zimskim uslovima (čišćenje i uklanjanje snega i leda), obavlja JKP "HAMMEUM" Prokuplje pod nadzorom Upravljača puta, i vrši se prema operativnom programu rada zimske službe koji donosi ovo javno preduzeće.
Grad Prokuplje i JKP "HAMMEUM" Prokuplje o vršenju poslova iz stava 1. ovog člana zaključuju ugovor kojim regulišu međusobna prava i obaveze.
Održavanje u zimskim uslovima, opštinskih puteva na teritoriji Grada koji se nalaze van naseljenog mesta Prokuplje, vrši izvođač radova izabran u postupku javne nabavke koji sprovodi Gradska uprava Grada, u skladu sa Programom zimskog održavanja opštinskih puteva na teritoriji grada Prokuplja koji donosi Gradsko veće Grada, a pod nadzorom Upravljača puta.
Pravno lice, odnosno preduzetnik kome je povereno održavanje opštinskih puteva u skladu sa stavom 3 ovog člana, dužan je da sačini operativni program rada zimske službe sa detaljnim prikazom mehanizacije, ljudstva, zaduženjima i kontakt telefonima.
Program zimskog održavanja opštinskih puteva na teritoriji grada Prokuplja koji izrađuje upravljač puta, a donosi Gradsko veće Grada, sadrži:
1. preglednu kartu mreže opštinskih puteva i ulica na teritoriji Grada,
2. mesta punktova zimske službe,
3. lokacije deponija materijala za posipanje i snabdevanje pogonskim gorivom,
4. lokacije kritičnih mesta (mostovi, opšte krivine, veliki usponi, zone iznenadnog zavejavanja i dr.),
5. podela puteva i ulica prema prioritetima održavanja,
6. raspored mehanizacije, sredstava i materijala po punktovima (broj, vrsta i količina),
7. raspored radnika po punktovima i smenama (putara, smenovođa, vozača. mašinista),
8. stepen pripravnosti zimske službe,
9. čišćenje snega sa kolovoza puta, stajališta, parkinga, površina ispred porodičnih, stambenih i poslovnih objekata,
10. sistem obaveštavanja o stanju na putevima,
11. način evidencije rada i dežurstava i
12. druga pitanja od značaja za rad zimske službe.
Čišćenje snega i leda sa trotoara, ispred i oko stambenih, poslovnih i stambeno-poslovnih objekata, prostora oko montažnih objekata, ugostiteljskih objekata, prodavnica, bioskopa, škola, zdravstvenih ustanova kao i uklanjanje ledenica sa krovova navedenih objekata i sl., obezbeđuju i odgovorna su pravna i fizička lica koja obavljaju delatnost u tim objektima, koja snose i troškove čišćenja, u skladu sa odredbama posebne odluke.
Upravljač puta za vreme zimskih uslova odvijanja saobraćaja, može da kod nadležnog Odeljenja pokrene inicijativu za uređivanje i regulisanje saobraćaja na javnim putevima, mimo usvojenog Plana tehničkog regulisanja saobraćaja.
Inicijativa iz prethodnog člana, odnosi se na donošenje rešenja da se:
1. Odrede ulice u kojima se privremeno obustavlja saobraćaj, zbog sankanja dece;
2. Odrede privremeno jednosmerne ulice;
3. Odrede ulice koje će se zatvoriti za saobraćaj kada se ispune posebni uslovi koji se taksativno utvrđuju i koji su vezani za snežne padavine;
4. Odrede ulice i delovi ulica u kojima nije dozvoljeno parkiranje za vreme snežnih padavina;
5. Odrede izmenjeni režimi parkiranja u ulicama ili delovima ulica, za vreme snežnih padavina.
Rešenje o privremenoj izmeni režima saobraćaja donosi nadležno Odeljenje, koje je dužno da o tome obavesti nadležni organ za unutrašnje poslove, Upravljača puta i nadležni inspekcijski organ.
Upravljač puta je u obavezi da o privremenoj izmeni režima saobraćaja iz stava 1. ovog člana, blagovremeno obavesti javnost putem sredstava javnog informisanja ili na drugi uobičajeni način i preduzme potrebne mere obezbeđenja.
Nadzor nad sprovođenjem odredaba ove odluke vrši nadležno odeljenje za saobraćaj Gradske uprave grada Prokuplja.
Inspekcijski nadzor nad sprovođenje odredbi ove odluke vrši inspektor za saobraćaj, puteve i drumski saobraćaj, komunalni inspektor i građevinski inspektor svako iz svoje nadležnosti.
U vršenju inspekcijskog nadzora, inspektor ima pravo i dužnost da proverava:
1) radove na održavanju i zaštiti javnog puta, njegovog dela i putnog objekta;
2) tehničku i drugu dokumentaciju za održavanje javnog puta, njegovog dela i putnog objekta;
3) ispunjenost uslova propisanih za lica koja vrše poslove projektovanja, tehničke kontrole tehničke dokumentacije, rukovođenja izvođenjem radova i vršenja stručnog nadzora na održavanju javnog puta, njegovog dela i putnog objekta;
4) stanje javnog puta, njegovog dela i putnog objekta;
5) pravilno održavanje javnog puta, njegovog dela i putnog objekta u skladu sa tehničkim i drugim propisima i uslovima kojima se osigurava sposobnost javnog puta, njegovog dela i putnog objekta za nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja;
6) uslove odvijanja saobraćaja na javnom putu;
7) da li se pravilno i redovno sprovode propisane mere zaštite javnog puta;
8) primenu tehničkih propisa, standarda i normi kvaliteta prilikom izvođenja radova i upotrebe materijala pri održavanju javnog puta;
9) da li izvođač radova na rehabilitaciji javnog puta, njegovog dela i putnog objekta vodi knjigu inspekcije i građevinski dnevnik na propisan način;
10) da li se vanredni prevoz vrši sa dozvolom, odnosno u skladu sa uslovima propisanim dozvolom;
11) da li je sprovedena Provera, Mapiranje rizika, identifikacija i rangiranje opasnih mesta i Nezavisna ocena, na propisan način.
U vršenju inspekcijskog nadzora inspektor je ovlašćen da:
1) zabrani izvršenje radova koji se izvode protivno zakonu i drugim propisima, tehničkim propisima i standardima i normama kvaliteta prilikom izvođenja radova i upotrebe materijala pri održavanju javnog puta, njegovog dela i putnog objekta, protivno uslovima odvijanja saobraćaja na javnom putu, njegovom delu i putnom objektu ili protivno propisanim merama zaštite javnog puta, njegovog dela i putnog objekta;
2) predloži organu nadležnom za tehničko regulisanje saobraćaja obustavu saobraćaja određene kategorije vozila na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu;
3) naloži otklanjanje nastalih nedostataka na javnom putu, njegovom delu ili putnom objektu, usled nepredviđenih i neplaniranih okolnosti kojima se ugrožava ili može biti ugrožena bezbednost saobraćaja;
4) naloži uklanjanje ograda, drveća, zasada, građevinskog i drugog materijala i natpisa podignutih, ostavljenih ili postavljenih suprotno odredbama ovog zakona;
5) naloži uklanjanje objekata, cevovoda, vodova, instalacija, natpisa, ograda, drveća, zasada, građevinskog i drugog materijala sa javnog puta, njegovog dela, putnog objekta i putnog zemljišta, osim objekata, cevovoda, vodova i instalacija za koje je ustanovljeno pravo službenosti ili drugo pravo određeno zakonom;
6) zabrani radove koji se izvode u neposrednoj blizini javnog puta, njegovog dela i putnog objekta, a koji mogu ugroziti njihovu stabilnost i bezbednost saobraćaja;
7) naloži uklanjanje saobraćajne signalizacije i opreme na javnom putu, koja nije postavljena na osnovu rešenja nadležnog Odeljenja;
8) isključi iz saobraćaja na javnom putu vozilo kojim se obavlja vanredni prevoz bez dozvole ili protivno uslovima datim u dozvoli za vanredni prevoz;
9) naloži upravljaču puta postavljanje fizičkih prepreka kojima se onemogućava priključenje na javni put, saobraćajnim priključkom ili ukrštanjem puteva, odnosno priključkom prilaznog puta na javni put, do pribavljanja upotrebne dozvole za priključak;
10) naloži uklanjanje saobraćajnog priključka na javni put u putnom zemljištu, ako za izgrađeni saobraćajni priključak nisu pribavljeni uslovi i rešenje upravljača puta, odnosno građevinska dozvola u ostavljenom roku;
11) naloži otklanjanje nepravilnosti, odnosno zabrani dalje izvođenje radova prilikom održavanja javnog puta, njegovog dela i putnog objekta, ako utvrdi da izvođač radova ne ispunjava propisane uslove;
12) naloži otklanjanje nedostataka u utvrđenom roku, ako utvrdi da se prilikom izvođenja radova i upotrebe materijala pri održavanju javnog puta, njegovog dela i putnog objekta, ne primenjuju tehnički propisi i standardi i norme kvaliteta, a ako se u utvrđenom roku nedostaci ne otklone, zabrani, odnosno obustavi dalje izvođenje radova i naloži uklanjanje izvedenih radova na delovima javnog puta ili putnog objekta na kojima nisu otklonjeni naloženi nedostaci;
13) naloži uklanjanje stvari, odnosno materija koje su se našle na javnom putu i koje mogu oštetiti javni put ili ugrožavaju bezbednost saobraćaja, kao i onesposobljenog vozila za dalju vožnju kojim se ometa korišćenje javnog puta;
14) naloži sprovođenje Provere, Mapiranja rizika, identifikacije i rangiranja opasnih mesta, odnosno Nezavisne ocene.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 200.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice, ako:
1) postupa suprotno članu 20. ove Odluke;
2) gradi objekte i postavlja postrojenja, uređaje i instalacije suprotno članu 21. stav 1. ove Odluke;
3) gradi, odnosno postavlja linijski infrastrukturni objekat: železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, naftovod, produktovod, gasovod, objekat visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura, bez pribavljenih uslova i rešenja Upravljača javnog puta (član 21. stav 2. Odluke);
4) podiže ograde, drveće i zasade pored javnih puteva suprotno članu 22. Odluke;
5) ne postupa u skladu sa članom 23. stav 2. i 3;
6) ne obavesti Upravljača puta o radovima na održavanju objekata kojima upravlja ili ga ne obavesti u roku propisanom članom 24. stav 2 ove Odluke;
7) ne podigne odgovarajuće ograde na mestima i na način propisan članom 25. stav 1 Odluke;
8) postupa suprotno članu 25. stav 2. Odluke;
9) gradi saobraćajni priključak na javni put suprotno članu 26. stav 1. Odluke;
10) postupa suprotno članu 27. stav 1. i 2. Odluke;
11) postavlja reklamne table, reklamne panoe, uređaje za obaveštavanje ili oglašavanje na javnom putu suprotno članu 28. Odluke;
12) postupa suprotno članu 30. stav 1. tačka 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., i 18;
13) ako ne postupa po rešenju inspektora shodno odredbama člana 38. i 39. Odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 40.000,00 dinara i odgovorno lice u pravnom licu.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako:
1) postupa suprotno članu 21. stav 1. ove Odluke;
2) postupa suprotno članu 22. Odluke;
3) ne postupa u skladu sa članom 23. stav 2. i 3. ove Odluke;
4) ne postupa u skladu sa članom 25. stav 1. ove Odluke;
5) postavljanjem ograde umanjuje zahtevanu preglednost (član 25. stav 2);
6) postupa suprotno članu 26. stav 1. Odluke;
7) postupa suprotno članu 28. Odluke;
8) postupa suprotno članu 30. stav 1. tačka 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17. i 18;
9) ako ne postupa po rešenju inspektora shodno odredbama člana 38. i 39. Odluke.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Prokuplja".