PRAVILNIK
O PODSTICAJIMA ZA PODRŠKU PROGRAMIMA KOJI SE ODNOSE NA PRIPREMU I SPROVOĐENJE LOKALNIH STRATEGIJA RURALNOG RAZVOJA

("Sl. glasnik RS", br. 3/2019 i 159/2020)

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju vrste podsticaja za podršku programima koji se odnose na pripremu i sprovođenje lokalnih strategija ruralnog razvoja (u daljem tekstu: podsticaji), uslovi i način za ostvarivanja prava na podsticaje, obrasci zahteva, kao i maksimalni iznosi podsticaja po korisniku.

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeća značenja:

1) Grupa za planiranje jeste organ partnerstva za teritorijalni ruralni razvoj osnovan statutom, koji odobrava Lokalnu strategiju ruralnog razvoja i potvrđuje da je izrađena u skladu sa ovim pravilnikom;

2) duplo finansiranje jeste finansiranje istog predmeta investicije u skladu sa ovim pravilnikom i iz drugih izvora javnog finansiranja;

3) Komisija za odabir prioritetnih projekata jeste organ partnerstva za teritorijalni ruralni razvoj osnovan statutom, koji vrši izbor prioritetnih projekata kojima se ostvaruju ciljevi Lokalne strategije ruralnog razvoja, a za koje će biti podnet zahtev za odobravanje prava na podsticaj za sprovođenje Lokalne strategije ruralnog razvoja;

4) lokalna strategija ruralnog razvoja (u daljem tekstu: LSRR) jeste plansko-razvojni dokument za određeno ruralno područje za period do 2023. godine, koji priprema i sprovodi partnerstvo za teritorijalni ruralni razvoj osnovano u skladu sa zakonom kojim se uređuju udruženja;

5) partnerstvo za teritorijalni ruralni razvoj (u daljem tekstu: Partnerstvo) jeste udruženje predstavnika javnog, privrednog (poljoprivredno gazdinstvo, preduzetnik, privredno društvo, zemljoradnička zadruga) i civilnog sektora (fizičko lice, organizacija civilnog društva), određenog ruralnog područja koje je osnovano u skladu sa zakonom kojim se uređuju udruženja;

6) područje Partnerstva jeste koherentno, jasno definisano, u geografskom smislu kontinuirano područje, sa stanovništvom više naseljenih mesta, u okviru teritorije dve ili više jedinica lokalne samouprave, sa najmanje 10.000, a najviše 150.000 stanovnika, a koja se ne preklapa sa područjem drugog Partnerstva. Naseljeno mesto u okviru Partnerstva ne može imati više od 25.000 stanovnika;

7) ruralno područje jeste naseljeno mesto koje prema poslednjem popisu stanovništva Republičkog zavoda za statistiku ima najviše 25.000 stanovnika;

8) upravni odbor Partnerstva jeste organ Partnerstva odgovoran za strateško upravljanje implementacijom LSRR i aktivnostima Partnerstva.

Član 3

Podsticaji obuhvataju podršku programima, i to:

1) podsticaji za pripremu LSRR;

2) podsticaji za sprovođenje LSRR.

Član 4

Troškovi za koje se odobravaju podsticaji iz člana 3. ovog pravilnika dati su u Prilogu 1 - Lista prihvatljivih troškova, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 5

Podsticajima se ne nadoknađuju:

1) porezi, izuzev PDV-a;

2) carine, uvozne i druge dažbine;

3) kazne, finansijski penali i sudski troškovi;

4) bankarski troškovi, troškovi garancija i slični troškovi;

5) troškovi kupovine polovne opreme i materijala;

6) troškovi konverzije, troškovi i gubici u pogledu kursne razlike, kao i drugi čisto finansijski troškovi;

7) doprinosi u naturi;

8) troškovi održavanja ili amortizacije;

9) troškovi plaćanja putem lizinga, kompenzacije, asignacije, cesije ili drugi način koji predstavlja gašenje obaveze putem prebijanja duga;

10) (brisana)

11) posebne nagrade i bonusi zaposlenih;

12) učešće u drugim poslovnim aktivnostima i dividende;

13) članarine;

14) sponzorstva;

15) školarine;

16) naknade za licence i dozvole.

Član 6

Pravo na podsticaje iz člana 3. ovog pravilnika ostvaruje Partnerstvo registrovano kod Agencije za privredne registre ako:

1) nema evidentiranih dospelih neizmirenih dugovanja prema ministarstvu nadležnom za poslove poljoprivrede (u daljem tekstu: Ministarstvo), po osnovu ranije ostvarenih podsticaja, subvencija i kredita;

2) za podsticaj za koji podnosi zahtev za odobravanje ne koristi podsticaje po nekom drugom osnovu (subvencije, podsticaji, donacije), odnosno ako ista investicija nije predmet drugog postupka za korišćenje podsticaja;

3) je izmirilo dospele obaveze po osnovu javnih prihoda.

Član 7

Partnerstvo koje ispunjava uslove iz člana 6. ovog pravilnika, ostvaruje pravo na podsticaj iz člana 3. tačka 1) ovog pravilnika i ako:

1) je u statutu Partnerstva, kao jedan od ciljeva radi kojih se osniva, navedena implementacija LSRR područja Partnerstva po metodi mobilisanja učesnika na lokalnom nivou radi sprovođenja aktivnosti ruralnog razvoja u lokalnim ruralnim područjima - LIDER pristupu (Liaison Entre Actions de Developpement de l’Economie Rurale);

2) je područje koje je obuhvaćeno Partnerstvom prihvaćeno od svih jedinica lokalnih samouprava u okviru kojih se nalazi;

3) (brisana)

4) se sedište Partnerstva nalazi u području Partnerstva;

5) su statutom Partnerstva predviđeni sledeći organi: Upravni odbor, Grupa za planiranje i Komisija za odabir prioritetnih projekata;

6) su članovi Upravnog odbora:

(1) predstavnici javnog sektora, sa najmanje 20% a najviše 49% članova,

(2) predstavnici privrednog i civilnog sektora, sa najmanje 51% članova;

7) članovi Upravnog odbora imaju prebivalište, odnosno sedište na području Partnerstva, osim predstavnika javnog sektora čije prebivalište, odnosno sedište može biti i na teritoriji jedne od jedinica lokalne samouprave na kojoj se nalazi područje Partnerstva.

Predstavnici privrednog i civilnog sektora iz stava 1. tačka 6) podtačka (2) ovog člana obuhvataju i predstavnike žena, kao i mladih do navršenih 30 godina starosti iz područja Partnerstva.

Član 8

Ministarstvo - Uprava za agrarna plaćanja (u daljem tekstu: Uprava), raspisuje javni poziv za podnošenje zahteva za odobravanje prava na podsticaj za podršku programima koji se odnose na pripremu LSRR (u daljem tekstu: javni poziv), koji se objavljuje na zvaničnoj internet stranici Ministarstva, odnosno na zvaničnoj internet stranici Uprave.

Javni poziv iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o: licima koja ostvaruju prava na podsticaje, uslovima i načinu ostvarivanja prava na podsticaj, obrascu zahteva, kao i maksimalnom iznosu podsticaja po korisniku, u skladu sa ovim pravilnikom, visini ukupnih raspoloživih sredstava po javnom pozivu, roku za podnošenje zahteva i dokumentaciji koja se podnosi uz zahtev, kao i druge podatke potrebne za sprovođenje javnog poziva.

Postupak za odobravanje prava na podsticaj za podršku programima koji se odnose na pripremu LSRR pokreće se po zahtevu Partnerstva koje ispunjava uslove iz čl. 6. i 7. ovog pravilnika.

Zahtev za odobravanje prava na podsticaj za podršku programima koji se odnose na pripremu LSRR podnosi se u roku određenom javnim pozivom iz stava 1. ovog člana, na Obrascu 1 - Zahtev za odobravanje prava na podsticaj za podršku programima koji se odnose na pripremu lokalnih strategija ruralnog razvoja u __________ godini (u daljem tekstu: Zahtev za odobravanje prava na podsticaj za pripremu LSRR), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Partnerstvo iz stava 3. ovog člana može podneti samo jedan Zahtev za odobravanje prava na podsticaj za pripremu LSRR po jednom javnom pozivu.

Član 9

Uz Zahtev za odobravanje prava na podsticaj za pripremu LSRR podnosilac zahteva dostavlja:

1) izvod iz registra Agencije za privredne registre, ne stariji od tri meseca od dana podnošenja zahteva;

2) uverenje o izmirenim dospelim obavezama po osnovu javnih prihoda izdato od strane nadležne poreske uprave;

3) uverenje o izmirenim dospelim obavezama po osnovu javnih prihoda izdato od strane nadležnog organa jedinice lokalne samouprave;

4) potvrdu nadležnog organa jedinice lokalne samouprave, prema mestu sedišta podnosioca zahteva, da za predmetnu investiciju ne koristi podsticaje po nekom drugom osnovu (subvencije, podsticaji, donacije), odnosno da ista investicija nije predmet drugog postupka za korišćenje podsticaja;

5) potvrdu nadležnog pokrajinskog organa da za predmetnu investiciju ne koristi podsticaje po nekom drugom osnovu (subvencije, podsticaji, donacije), odnosno da ista investicija nije predmet drugog postupka za korišćenje podsticaja - ako podnosilac zahteva ima sedište na teritoriji autonomne pokrajine;

6) statut i osnivački akt;

7) odluku Skupštine o imenovanju članova Upravnog odbora, Grupe za planiranje i Komisije za odabir prioritetnih projekata, sa podacima koga i po kom osnovu imenovana osoba predstavlja u Upravnom odboru, Grupi za planiranje i Komisiji za odabir prioritetnih projekata;

8) fotokopiju lične karte članova Upravnog odbora;

9) izvod iz registra Agencije za privredne registre, za predstavnike civilnog i privrednog sektora;

10) kartografski prikaz područja Partnerstva sa naznačenim granicama jedinica lokalnih samouprava, granicama područja koje obuhvata Partnerstvo i granicama i nazivima pripadajućih naseljenih mesta, u slobodnoj formi.

Dokumentacija iz stava 1. tač. 1)-5) i tačka 9) ovog člana pribavlja se u skladu sa zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Član 10

Uverenja i potvrde koje se dostavljaju uz Zahtev za odobravanje prava na podsticaj za pripremu LSRR ne mogu biti starija od 30 dana od dana podnošenja tog zahteva.

Sva dokumenta koja se dostavljaju uz Zahtev za odobravanje prava na podsticaj za pripremu LSRR treba da glase na podnosioca zahteva i prilažu se u originalu ili overenoj kopiji.

Dokumenta na stranom jeziku treba da budu prevedena na srpski jezik od strane ovlašćenog sudskog prevodioca.

Član 11

Uprava vrši obradu zahteva za odobravanje prava na podsticaj za pripremu LSRR, proverom podataka iz zahteva, dokumentacije priložene uz zahtev, kao i službenih evidencija.

Uprava može da vrši dodatnu proveru duplog finansiranja.

Zahtev za odobravanje prava na podsticaj za pripremu LSRR koji nije podnet od strane Partnerstva iz člana 6. ovog pravilnika, preuranjen i neblagovremen zahtev, zahtev sa dokumentacijom koja ne glasi na podnosioca, kao i svaki naredni zahtev istog podnosioca podnet u periodu trajanja javnog poziva, Uprava odbacuje bez razmatranja.

Direktor Uprave rešenjem utvrđuje pravo na podsticaj i visinu iznosa podsticaja.

Član 12

Sa Partnerstvom kojem je rešenjem utvrđeno pravo na podsticaj za pripremu LSRR (u daljem tekstu: korisnik podsticaja) direktor Uprave zaključuje ugovor o korišćenju podsticaja kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u pogledu korišćenja podsticaja i korisniku isplaćuje 50% od vrednosti odobrenih sredstava u skladu sa Listom prihvatljivih troškova.

Ugovorom iz stava 1. ovog člana naročito se uređuje obim aktivnosti, način njihovog izvršavanja, visina iznosa podsticaja, kao i ostala pitanja od značaja za izvršavanje prava i obaveza.

Član 13

Korisnik podsticaja Upravi dostavlja izveštaj o realizaciji i utrošku sredstava koji je dat u Prilogu 3 - Izveštaj o realizaciji i utrošku sredstava, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (u daljem tekstu: Izveštaj o realizaciji i utrošku sredstava), a koji sadrži podatke kojima se dokazuje da je sproveo sve planirane aktivnosti u skladu sa ugovorom iz člana 12. ovog pravilnika, kao i dokaze o namenskom korišćenju sredstava ostvarenih po osnovu podsticaja.

Rok za dostavljanje izveštaja iz stava 1. ovog člana utvrđuje se ugovorom iz člana 12. ovog pravilnika.

Član 14

Uz izveštaj iz člana 13. ovog pravilnika korisnik podsticaja Upravi dostavlja izjavu članova Grupe za planiranje o odobrenju LSRR koja je data u Prilogu 4 - Izjava članova Grupe za planiranje o odobrenju Lokalne strategije ruralnog razvoja, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo, kao i LSRR koja je izrađena u skladu sa obaveznim elementima i preporukama koji su dati u Prilogu 5 - Obavezni elementi i preporuke za izradu Lokalne strategije ruralnog razvoja, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Uprava vrši proveru Izveštaja o realizaciji i utrošku sredstava u skladu sa ugovorom iz člana 12. ovog pravilnika.

LSRR Uprava prosleđuje evaluacionoj komisiji obrazovanoj od strane ministra nadležnog za poslove poljoprivrede, koja na osnovu elemenata bodovanja koji su dati u Prilogu 6 - Elementi bodovanja za ocenu kvaliteta Lokalne strategije ruralnog razvoja, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo, vrši ocenu LSRR i sačinjava rang listu koja se objavljuje na zvaničnoj internet stranici Uprave.

Na osnovu provere Izveštaja o realizaciji i utrošku sredstava i izveštaja o ocenjivanju, za LSRR koje je evaluaciona komisija ocenila sa 60 ili više bodova, Uprava isplaćuje ostatak od 50% od vrednosti odobrenih sredstava u skladu sa Listom prihvatljivih troškova.

Član 15

Podsticaj za pripremu LSRR isplaćuje se u iznosu od 100%.

Maksimalan iznos podsticaja koji korisnik može da ostvari za podsticaj za pripremu LSRR jeste 800.000 dinara.

Član 16

Pravo na podsticaj za sprovođenje LSRR ima Partnerstvo kojem su odobrena i isplaćena sredstava za pripremu LSRR.

Član 17

Uprava raspisuje javni poziv za podnošenje zahteva za odobravanje prava na podsticaj za podršku programima koji se odnose na sprovođenje LSRR (u daljem tekstu: javni poziv), koji se objavljuje na zvaničnoj internet stranici Ministarstva, odnosno na zvaničnoj internet stranici Uprave.

Javni poziv iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o: licu koje ostvaruje pravo na podsticaj, uslovima i načinu ostvarivanja prava na podsticaj, obrascu zahteva, kao i maksimalnom iznosu podsticaja po korisniku, u skladu sa ovim pravilnikom, visini ukupnih raspoloživih sredstava po javnom pozivu, roku za podnošenje zahteva i dokumentaciji koja se podnosi uz zahtev, kao i druge podatke potrebne za sprovođenje javnog poziva.

Postupak za odobravanje prava na podsticaj za podršku programima koji se odnose na sprovođenje LSRR pokreće se po zahtevu Partnerstva iz člana 16. ovog pravilnika.

Zahtev za odobravanje prava na podsticaj za podršku programima koji se odnose na sprovođenje LSRR podnosi se u roku određenom javnim pozivom iz stava 1. ovog člana, na Obrascu 2 - Zahtev za odobravanje prava na podsticaj za podršku programima koji se odnose na sprovođenje lokalnih strategija ruralnog razvoja u _______ godini (u daljem tekstu: Zahtev za odobravanje prava na podsticaj za sprovođenje LSRR), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 18

Uz zahtev za odobravanje prava na podsticaj za sprovođenje LSRR, podnosilac zahteva dostavlja:

1) odluku Komisije za odabir prioritetnih projekata Partnerstva, sa obrazloženjem, o odabiru jednog ili više prioritetnih projekata iz indikativne liste prioritetnih projekata koja je obavezan element LSRR, a koja je data u Prilogu 7 - Indikativna lista prioritetnih projekata - Akcioni plan sprovođenja Lokalne strategije ruralnog razvoja, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo;

2) uverenje o izmirenim dospelim obavezama po osnovu javnih prihoda izdato od strane nadležne poreske uprave;

3) uverenje o izmirenim dospelim obavezama po osnovu javnih prihoda izdato od strane nadležnog organa jedinice lokalne samouprave;

4) potvrdu nadležnog organa jedinice lokalne samouprave, prema mestu sedišta podnosioca zahteva, da za predmetnu investiciju ne koristi podsticaje po nekom drugom osnovu (subvencije, podsticaji, donacije), odnosno da ista investicija nije predmet drugog postupka za korišćenje podsticaja;

5) potvrdu nadležnog pokrajinskog organa da za predmetnu investiciju ne koristi podsticaje po nekom drugom osnovu (subvencije, podsticaji, donacije), odnosno da ista investicija nije predmet drugog postupka za korišćenje podsticaja - ako podnosilac zahteva ima sedište na teritoriji autonomne pokrajine.

Dokumentacija iz stava 1. tač. 2)-5) ovog člana dostavlja se u skladu sa zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Član 19

Uverenja i potvrde koje se dostavljaju uz zahtev za odobravanje prava na podsticaj za sprovođenje LSRR ne mogu biti starija od 30 dana od dana podnošenja tog zahteva.

Sva dokumenta koja se dostavljaju uz zahtev za odobravanje prava na podsticaj za sprovođenje LSRR treba da glase na podnosioca zahteva i prilažu se u originalu ili overenoj kopiji.

Dokumenta na stranom jeziku treba da budu prevedena na srpski jezik od strane ovlašćenog sudskog prevodioca.

Član 20

Uprava vrši obradu zahteva za odobravanje prava na podsticaj za sprovođenje LSRR, proverom podataka iz zahteva, dokumentacije priložene uz zahtev kao i službenih evidencija.

Uprava može da vrši dodatnu proveru duplog finansiranja.

Zahtev za odobravanje prava na podsticaj za sprovođenje LSRR koji nije podnet od strane Partnerstva iz člana 16. ovog pravilnika, preuranjen i neblagovremen zahtev, zahtev sa dokumentacijom koja ne glasi na podnosioca, kao i svaki naredni zahtev istog podnosioca podnet u periodu trajanja javnog poziva, Uprava odbacuje bez razmatranja.

Direktor Uprave rešenjem utvrđuje pravo na podsticaj i visinu iznosa podsticaja.

Član 21

Sa Partnerstvom kojem je rešenjem utvrđeno pravo na podsticaj za sprovođenje LSRR (u daljem tekstu: korisnik podsticaja) direktor Uprave zaključuje ugovor o korišćenju podsticaja kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u pogledu korišćenja podsticaja i korisniku isplaćuje 100% od vrednosti odobrenih sredstava u skladu sa Listom prihvatljivih troškova.

Ugovorom iz stava 1. ovog člana naročito se uređuje obim aktivnosti, način njihovog izvršavanja, visina iznosa podsticaja, kao i ostala pitanja od značaja za izvršavanje prava i obaveza.

Član 22

Korisnik podsticaja Upravi dostavlja izveštaj o realizaciji i utrošku sredstava koji je dat u Prilogu 8 - Izveštaj o realizaciji i utrošku sredstava, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo, a koji sadrži podatke kojima dokazuje da je sproveo sve planirane aktivnosti, kao i dokaze o namenskom korišćenju sredstava ostvarenih po osnovu podsticaja.

Rok za dostavljanje izveštaja iz stava 1. ovog člana utvrđuje se ugovorom iz člana 21. ovog pravilnika.

Uprava vrši proveru Izveštaja o realizaciji i utrošku sredstava u skladu sa ugovorom iz člana 21. ovog pravilnika.

Član 23

Maksimalan iznos podsticaja koji korisnik može da ostvari za podsticaj za sprovođenje LSRR jeste 600.000 dinara.

Član 24

Partnerstva Ministarstvu dostavljaju Godišnji izveštaj o radu za sve aktivnosti sprovedene u prethodnoj godini najkasnije do 28. februara tekuće godine.

Član 25

Korisnik podsticaja namenski koristi, ne otuđuje i ne omogućava drugom licu korišćenje predmeta podsticaja u roku od pet godina od dana konačne isplate sredstava za podsticaje po osnovu ovog pravilnika i pridržava se i drugih obaveza korisnika podsticaja, u skladu sa zakonom kojim se uređuju podsticaji u poljoprivredi i ruralnom razvoju.

Korisnik podsticaja koji ne opravda utrošak avansno isplaćenih sredstava za podsticaje za pripremu i sprovođenje LSRR, odnosno ne dostavi LSRR, u skladu sa zakonom kojim se uređuju podsticaji u poljoprivredi i ruralnom razvoju Upravi vraća isplaćena novčana sredstva.

Član 26

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni član Pravilnika o izmenama
Pravilnika o podsticajima za podršku programima koji se odnose na pripremu i sprovođenje lokalnih strategija ruralnog razvoja

("Sl. glasnik RS", br. 159/2020)

Član 7

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Priloge 1-8 i Obrasce 1 i 2, koji su sastavni deo ovog pravilnika, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 3/2019, izmenjene u "Sl. glasniku RS", br. 159/2020, možete pogledati OVDE