PRAVILNIK
O PRISTUPU POŠTANSKOJ MREŽI JAVNOG POŠTANSKOG OPERATORA

("Sl. glasnik RS", br. 159/2020)

 

UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuje pristup poštanskoj mreži javnog poštanskog operatora (u daljem tekstu: JPO), koji je on dužan da omogući drugim poštanskim operatorima i konsolidatorima (u daljem tekstu: korisnik pristupa), pod uslovima koji moraju biti unapred poznati, transparentni i nediskriminatorni.

Član 2

Pristup poštanskoj mreži JPO omogućava se radi obezbeđivanja kontinuiranog, kvalitetnog i održivog pružanja univerzalne poštanske usluge (u daljem tekstu: UPU).

Pristupom poštanskoj mreži JPO ne mogu se ugrožavati prava i obaveze javnog poštanskog operatora u pružanju UPU, kao ni kvalitet pružanja UPU.

I PRISTUP POŠTANSKOJ MREŽI JPO

Član 3

Poštansku mrežu JPO čine jedinice poštanske mreže i resursi (logistički, tehničko-tehnološki, informatički, kadrovski i dr.), koje davalac UPU koristi u obavljanju poštanske usluge.

Poštanska mreža JPO je sistem pristupnih tačaka i svih vrsta sredstava međusobno povezanih u jedinstvenu tehničko-tehnološku celinu, koju davalac UPU koristi za obavljanje ove usluge na celokupnoj teritoriji Republike Srbije.

Član 4

Pristupom poštanskoj mreži JPO se u smislu ovog pravilnika, podrazumeva i pristup poštanskom adresnom sistemu, kao delu resursa JPO.

Član 5

JPO je u obavezi da uspostavi, održava i razvija poštansku mrežu i bazu poštanskih adresnih podataka, kao dela poštanskog adresnog sistema, na način da se osigura obavljanje UPU na teritoriji Republike Srbije.

Član 6

Poštansku mrežu i bazu poštanskih adresnih podataka, JPO koristi u svrhu:

1) prijema i prikupljanja poštanskih pošiljaka;

2) razvrstavanja, usmeravanja i rukovanja prikupljenim poštanskim pošiljkama od pristupnih tačaka do preradnih centara i do dostavnih pošta, kao i

3) uručenja tih pošiljaka na označene adrese.

1. Korisnici pristupa poštanskoj mreži JPO

Član 7

JPO je u obavezi da, poštujući načela nediskriminacije i transparentnosti, omogući pristup poštanskoj mreži JPO, korisnicima pristupa:

1) poštanskom operatoru - davaocu UPU,

2) konsolidatoru.

Konsolidator je, saglasno zakonu kojim se uređuju uslovi i način obavljanja poštanskih usluga u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Zakon), lice koje nije davalac poštanskih usluga i koje na osnovu zaključenog ugovora o prikupljanju poštanskih pošiljaka, od pošiljaoca prikuplja poštanske pošiljke i predaje ih poštanskom operatoru na otpremu i uručenje primaocu.

Konsolidator kao korisnik pristupa je u obavezi, da prikupljene poštanske pošiljke preda u ugovorenu tačku pristupa poštanskoj mreži JPO, radi njihovog daljeg usmeravanja, prerade, prevoza i uručenja na adrese primalaca.

Korisnik pristupa je dužan da obavi grupisanje poštanskih pošiljaka na način kako to zahteva JPO.

2. Način pristupa poštanskoj mreži JPO

Član 8

JPO je u obavezi da korisnicima pristupa poštanskoj mreži JPO, omogući pristup u onim elementima poštanske mreže (pristupne tačke) u kojima se obavlja koncentracija primljenih pošiljaka iz različitih delova te mreže, i to za sve pošiljke iz domena UPU, bez rezervisanih poštanskih usluga.

Na osnovu zaključenog ugovora, JPO je dužan, da korisnicima pristupa poštanskoj mreži JPO omogući i pristup poštanskom adresnom sistemu, i to:

1) bazi poštanskih adresnih podataka, na osnovu kojih se vrši adresovanje i prerada pošiljaka;

2) podacima o promeni adrese, preusmeravanju poštanskih pošiljaka i vraćanju istih pošiljaocu.

Korisnik pristupa je dužan da, u skladu sa zakonom, obezbedi tajnost adresnih podataka koje koristi u svrhu adresovanja i prerade poštanskih pošiljaka na osnovu zaključenog ugovora sa JPO.

Baza poštanskih adresnih podataka i drugi podaci su vlasništvo JPO.

Član 9

Korisnici pristupa poštanskoj mreži JPO pristupaju u:

1) prijemnoj pošti, i/ili

2) preradnom centru.

Minimalne količine poštanskih pošiljaka za pristup poštanskoj mreži JPO, pristupne tačke i cene tog pristupa, određuje JPO, i to tako da one budu unapred poznate, transparentne i nediskriminatorne za sve korisnike pristupa.

Član 10

JPO je u obavezi da korisnicima pristupa osigura kvalitet usluga, u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktima donetim na osnovu tog zakona.

Za gubitak, potpuno oštećenje ili umanjenje sadržaja poštanskih pošiljaka od trenutka njihovog preuzimanja od korisnika pristupa do trenutka njihovog uručenja primaocima, kao i za prekoračenje rokova uručenja, odgovara JPO korisnicima pristupa, u skladu sa Zakonom. Do predaje poštanskih pošiljaka JPO, navedenu odgovornost za poštanske pošiljke snosi korisnik pristupa.

Član 11

Cene pristupa poštanskoj mreži JPO utvrđuju se na osnovu stvarnih troškova pristupa mreži pri čemu se cena umanjuje za troškove koje je korisnik pristupa imao za obezbeđenje pristupa poštanskoj mreži kao izbegnuti trošak JPO, a u skladu sa Zakonom.

Obračun troškova pristupa mreži JPO, kao i kalkulacija cene za poštansku uslugu određuje se u skladu sa pravilnikom kojim se uređuje način vođenja odvojenog računovodstva i provere verodostojnosti regulatornih izveštaja JPO.

JPO je u obavezi da cene pristupa poštanskoj mreži, kao i cene pristupa podacima i uslugama iskaže u svom cenovniku za pružanje usluga.

Član 12

Pravo pristupa poštanskoj mreži JPO se ostvaruje podnošenjem pisanog zahteva JPO, čija je sadržina propisana Zakonom.

O podnetom zahtevu za pristup poštanskoj mreži JPO, odlučuje JPO na način, u postupku, i u roku propisanom Zakonom.

Član 13

Zahtev za pristup poštanskoj mreži JPO, saglasno Zakonu, obavezno sadrži:

1) podatke o korisniku pristupa (naziv i sedište);

2) spisak poštanskih usluga i procenu količine pošiljaka kojima pristupa mreži u toku kalendarskog meseca;

3) procenu dinamike predaje pošiljaka;

4) tačke i način pristupa poštanskoj mreži;

5) period za koji se zahteva pristup poštanskoj mreži.

JPO je u obavezi da o podnetom zahtevu iz prethodnog stava, odluči u roku od 30 dana od dana njegovog prijema, u skladu sa Zakonom.

Ukoliko podnosilac zahteva iz stava 1. ovog člana, ne ispunjava propisane uslove za pristup poštanskoj mreži, JPO može isti odbiti iz razloga utvrđenih Zakonom, pri čemu je dužan da podnosiocu zahteva dostavi odluku o odbijanju sa obrazloženjem, i to u roku od osam dana od dana donošenja te odluke.

Član 14

Sporove u vezi sa pristupom mreži JPO, rešava Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge (u daljem tekstu: Agencija), na način, u postupku i u roku propisanom Zakonom.

3. Ugovor o pristupu

Član 15

Međusobna prava i obaveze JPO i korisnika pristupa uređuju se ugovorom o pristupu.

Ugovor iz stava 1. ovog člana, saglasno Zakonu, sadrži:

1) prava i obaveze JPO i korisnika pristupa;

2) vrste usluga koje će korisnik pristupa obavljati i uslove pristupa;

3) tačke pristupa poštanskoj mreži;

4) cene, način i rokove plaćanja za pristup poštanskoj mreži;

5) postupak izmene ugovora;

6) rok važenja ugovora i razloge za raskid ugovora.

JPO je u obavezi da odmah po zaključivanju, svaki ugovor o pristupu, radi davanja saglasnosti, dostavi Agenciji.

Na ugovor o pristupu Agencija daje saglasnost u roku od 30 dana od dana njegovog prijema.

Ugovor o pristupu poštanskoj mreži JPO prestaje da važi na način i u slučajevima propisanim Zakonom.

II ZAVRŠNE ODREDBE

Član 16

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu i uslovima pristupa poštanskoj mreži javnog poštanskog operatora ("Službeni glasnik RS", broj 146/14).

Član 17

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".