ODLUKA

O OSNIVANJU SAVETA ZA MEĐUNACIONALNE ODNOSE U GRADU SOMBORU

("Sl. list Grada Sombora", br. 25/2020)

Opšte odredbe

Član 1

Ovom Odlukom, u gradu Somboru, kao nacionalno mešovitom gradu, osniva se Savet za međunacionalne odnose (u daljem tekstu: Savet) kao samostalno radno telo i uređuje se njegov sastav, izbor i mandat članova, delokrug i način rada i druga pitanja od značaja za rad Saveta.

Sastav Saveta

Član 2

Članove u Savetu imaju predstavnici srpske i svih nacionalnih zajednica sa više od 1% učešća u ukupnom stanovništvu grada Sombora, prema poslednjem popisu stanovništva u Republici Srbiji.

U gradu Somboru uslove iz prethodnog stava ispunjavaju sledeće zajednice:

• Srbi

• Mađari

• Hrvati

• Bunjevci

• Romi

Svaka od ovih zajednica poseduje svoje karakteristične etnokulturološke posebnosti i doprinosti skladnijim etničkim odnosima u gradu.

Član 3

Savet čini ukupno 11 članova, 5 predstavnika srpskog naroda 2 predstavnika mađarske, 2 predstavnika hrvatske, 1 predstavnik bunjevačke i 1 predstavnik romske nacionalne zajednice.

Izbor i mandat članova Saveta

Član 4

Članove Saveta bira Skupština grada na predlog nacionalnih saveta nacionalnih zajednica.

Članove Saveta koji su pripadnici srpskog naroda ili nacionalnih zajednica koje nemaju nacionalne savete, predlaže Odbor za izbor, imenovanja i administrativno-mandatna pitanja Skupštine grada Sombora.

Skupština grada bira Rešenjem članove Saveta.

Član Saveta ne može biti odbornik Skupštine grada.

Član 5

Mandat članova Saveta traje pet godina i teče od trenutka izbora u Skupštini grada.

Članovi Saveta mogu podneti ostavku ili biti razrešeni ove dužnosti i pre isteka mandata.

Predlog za razrešenje članova Saveta može podneti nacionalni savet nacionalne manjine, Odbor za izbor, imenovanja i administrativno-mandatna pitanja i 1/3 odbornika.

Predlog za razrešenje mora biti obrazložen.

Kada predlog za razrešenje člana Saveta podnosi nacionalni savet nacionalne zajednice zastupljene u Savetu, odnosno Odbor za izbor, imenovanja i administrativno-mandatna pitanja i imenovanje, dužni su da uz predlog za razrešenje podnesu i predlog za imenovanje novog člana.

Skupština istovremeno odlučuje o razrešenju i izboru.

Delokrug rada Saveta

Član 6

Savet je ovlašćen da obavlja sledeće poslove:

1. Razmatra pitanja ostvarivanja nacionalne ravnopravnosti, zaštite i unapređenja prava nacionalnih zajednica.

2. analizira predloge akata koje donosi izvršni organ i Skupština, a odnose se na prava nacionalnih zajednica i daje mišljenje o istima

3. učestvuje u utvrđivanju gradskih planova i programa koji su od značaja za ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti i predlaže mere za postizanje nacionalne ravnopravnosti i aktivno učestvuju u izradi strateških dokumenata na lokalnom nivou koji se direktno tiču unapređenja položaja nacionalnih manjina

4. predlaže izvore, obim i namenu budžetskih sredstava za ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti

5. obavlja i druge poslove u vezi sa zaštitom nacionalnih i etničkih zajednica na teritoriji opštine

6. daje mišljenje o predlozima za utvrđivanje ili izmenu naziva ulica, trgova i drugih toponima

Savet ima pravo da pred Ustavnim sudom pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti odluke, ili drugog opšteg akta Skupštine grada ako smatra da su njime neposredno povređena prava pripadnika srpskog naroda i nacionalnih zajednica predstavljenih u Savetu i pravo da pod istim uslovima pred Upravnim sudom pokrene postupak za ocenu saglasnosti odluke ili drugog opšteg akta Skupštine grada sa Statutom.

Međusobni odnosi sa drugim organima

Član 7

Skupština i izvršni organi Grada dužni su da predloge svih odluka i drugih opštih akata koji se tiču nacionalne ravnopravnosti prethodno dostave na mišljenje Savetu koji će se izjasniti o njima u ostavljenom roku, a koji ne može biti kraći od 3 dana.

Savet o svojim stavovima i predlozima obaveštava skupštinu grada koja je dužna da se o njima izjasni na prvoj narednoj sednici, a najkasnije u roku od 30 dana.

Radi unapređenja ostvarivanja manjinskih prava Savet predlaže skupštini, i drugim nadležnim organima donošenje odgovarajućih odluka i preduzimanje odgovarajućih mera u oblastima iz delokruga rada Saveta.

Kada uoči nedostatke, propuste ili druge probleme u oblasti njegovog delokruga rada, Savet se obraća nadležnim gradskim i državnim organima, i zahteva da oni reaguju u skladu sa svojim nadležnostima.

Ukoliko se Savet ne izjasni na predloge odluka koji su joj dostavljeni, odnosno ne da svoje mišljenje u ostavljenom roku, Skupština i izvršni organi mogu da donose odluke bez mišljenja Saveta.

Član 8

U svom radu Savet sarađuje sa svim organizacijama i institucijama zainteresovanim za zaštitu i unapređenje nacionalne ravnopravnosti na području grada, uključujući nacionalne savete nacionalnih manjina, nevladine organizacije i medije.

Savet ima aktivnu ulogu u prekograničnoj komunikaciji i saradnji grada sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama

Unutrašnje uređenje i rad Saveta

Član 9

Savet ima predsednika i zamenika predsednika.

Predsednik i zamenik predsednika Saveta ne mogu biti pripadnici iste nacionalne zajednice.

Predsednika i zamenika Saveta biraju članovi Saveta.

Predsednik i zamenik predsednika Saveta biraju se na period od dve godine po principu rotacije, na predlog članova Saveta, tako da predsednik odnosno zamenik predsednika Savet ne mogu dva puta uzastopce da budu pripadnici iste nacionalne zajednice.

Predsednik Saveta predstavlja Savet, saziva i rukovodi sednicama Saveta, potpisuje akta Saveta i vrši druge poslove, u skladu sa zakonom, Statutom grada i ovom Odlukom.

Član 10

Savet radi u sednicama.

Sednica Saveta može se održati i na njoj se može odlučivati ako je prisutno više od polovine od ukupnog broja članova Saveta.

Prvu sednicu Saveta saziva predsednik Skupštine grada.

Savet je dužan da svoje sednice održava najmanje jednom kvartalno.

Odlučivanje

Član 11

Odluke Saveta donose se konsenzusom članova Saveta.

Ukoliko se oko nekog pitanja ne može postići konsenzus, Savet je u obavezi da po ovom pitanju konsultuje druge relevantne organizacije i institucije.

Za pitanja koje razmatra, Savet može da zatraži od Gradske uprave ili od drugog organa podatke i informacije od značaja za rad Saveta, odnosno izjašnjenje po određenom pitanju o kome Savet raspravlja.

Javnost rada

Član 12

Sednice Saveta su otvorene za javnost, sem u izuzetnim slučajevima kada članovi Saveta odluče drugačije.

Javnost rada se obezbeđuje prisustvom predstavnika medija sednicama Saveta, zainteresovanih građana, davanjem saopštenja, održavanjem konferencija za štampu i na druge odgovarajuće načine.

Izveštaj o radu

Član 13

Savet podnosi Skupštini grada šestomesečni izveštaj o svom radu.

Savet podnosi Skupštini grada godišnji izveštaj o stanju u oblasti nacionalne ravnopravnosti, međunacionalnih odnosa i ostvarivanju manjinskih prava na teritoriji Grada.

Sastavni deo izveštaja su i predlozi mera i odluka za ostvarivanje i unapređenje nacionalne ravnopravnosti.

Šestomesečne i godišnje izveštaje Savet dostavlja i svim savetima nacionalnih manjina koji predlažu članove Saveta.

Savet može da podnese i posebni izveštaj Skupštini grada ako oceni da to zahtevaju naročito važni razlozi ili ako Skupština opštine traži takav izveštaj od njega.

Sredstva za rad Saveta

Član 14

Sredstva za rad Saveta i ostvarivanje prava nacionalnih zajednica na teritoriji grada Sombora obezbeđuju se u budžetu grada, a mogu se obezbeđivati i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.

Završne odredbe

Član 15

Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Saveta obavljaće Gradska uprava.

Član 16

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Sombora".