KODEKSPONAŠANJA SLUŽBENIKA I NAMEŠTENIKA U GRADSKOJ UPRAVI, GRADSKOM PRAVOBRANILAŠTVU I SLUŽBI ZA BUDŽETSKU INSPEKCIJU GRADA LESKOVCA("Sl. glasnik grada Leskovca", br. 47/2020) |
Kodeks ponašanja službenika i nameštenika (u daljem tekstu: Kodeks) je skup pravila ponašanja službenika i nameštenika koji sadrži profesionalne i etičke standarde za obavljanje službenih poslova i ostvarivanje komunikacije sa strankama, u cilju obezbeđivanja kvaliteta i dostupnosti usluga, kao i podsticanju poverenja u integritet, nepristrasnost i efikasnost u Gradskoj upravi, Gradskom pravobranilaštvu i Službi za budžetsku inspekciju grada Leskovca.
Stranke su fizička i pravna lica bez obzira na državljanstvo i sedište, kao i organi, organizacije i grupe lica koja se obraćaju organima grada Leskovca.
Pravila ovog Kodeksa dužni su da primenjuju službenici i nameštenici (u daljem tekstu: zaposleni) u Gradskoj upravi, Gradskom pravobranilaštvu i Službi za budžetsku inspekciju grada Leskovca kada obavljaju poslove iz svoje nadležnosti.
Svrha ovog Kodeksa je:
- da utvrdi standarde ličnog i profesionalnog integriteta i ponašanja kojih bi trebalo da se pridržavaju zaposleni,
- da podrži zaposlene u poštovanju profesionalnih i etičkih standarda,
- da upozna stranke o pravilnom načinu postupanja i ponašanja zaposlenih,
- da doprinese izgradnji poverenja građana u lokalnu vlast,
- da doprinese uspostavljanju efikasnijeg i odgovornijeg postupanja zaposlenih.
Svi pojmovi koji su u ovom Kodeksu upotrebljeni u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose.
II OSNOVNI PRINCIPI I PRAVILA KODEKSA
Zaposleni je dužan da se u obavljanju svojih poslova ponaša zakonito i da svoja diskreciona ovlašćenja primenjuje nepristrasno.
Zaposleni posebno vode računa da odluke koje se tiču prava, obaveza ili na zakonu zasnovanih interesa stranaka imaju osnov u zakonu i da njihov sadržaj bude usklađen sa zakonom.
Zaposleni su dužni da se uzdržavaju od bilo koje samovoljne ili druge radnje koja će neopravdano uticati na stranke ili im se neosnovano daje povlašćeni tretman.
Zaposleni se u svom radu nikada ne rukovode ličnim, porodičnim, niti političkim pritiscima i motivima.
U svom radu, zaposleni je dužan da uzme u obzir sve relevantne činjenice i da svaku od njih pravilno oceni u odnosu na odluku, kao i da izuzme sve elemente koji nisu od značaja za predmetni slučaj.
Zaposleni su obavezni da u svakoj prilici poštuju princip jednakosti stranaka pred zakonom, a posebno kada rešavaju o zahtevima stranaka i donose odluke. Zaposleni postupaju jednako prema svim strankama u istoj pravnoj i faktičkoj situaciji.
Ukoliko dođe do drugačijeg postupanja zaposlenog prema određenoj stranci nego što je to uobičajeno, zaposleni je dužan da obrazloži takvo postupanje relevantnim razlozima konkretnog slučaja.
Zaposleni je dužan da u okviru svojih nadležnosti omogući ostvarivanje prava, poštovanje integriteta i dostojanstva stranaka i drugih zaposlenih bez diskriminacije ili povlašćivanja po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu pola, rase, boje kože, društvenog porekla, rođenja, genetskih svojstava, kulture, jezika, veroispovesti ili verovanja, političkog ili drugog uverenja, državljanstva, pripadnosti narodu ili nacionalnoj manjini, imovnog stanja, psihičkog i fizičkog invaliditeta, starosne dobi, rodnog identiteta i seksualne orijentacije, zdravstvenog stanja, bračnog i porodičnog statusa, osuđivanosti, fizičkog izgleda, članstva u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim i pretpostavljenim ličnim svojstvima.
Zabrana zloupotrebe i prekoračenja službenih ovlašćenja
Zaposleni su dužni da ovlašćenja u svom radu koriste isključivo u svrhe koje su utvrđene zakonom i drugim odgovarajućim propisima.
Pri obavljanju privatnih poslova, zaposleni ne sme koristiti službene oznake, službena ovlašćenja ili autoritet radnog mesta u lokalnoj samoupravi.
U obavljanju svojih poslova, zaposleni se stara da se sredstva koja su mu poverena koriste samo namenski, a poslovi obavljaju u skladu sa principima efikasnosti, efektivnosti, racionalnosti i ekonomičnosti. Poverena sredstva zaposleni ni u kom slučaju ne sme da koristi u privatne svrhe, niti da drugima omogući da to čine.
Zaposleni je dužan da u svom radu isključivo vrši uvid, pribavlja i obrađuje podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija, a koji su neophodni za odlučivanje, odnosno postupanje.
Zaposleni koji obrađuje podatke o ličnosti poštuje sve zakonske norme i važeće standarde u pogledu njihove zaštite.
Zaposleni posebno ne koristi lične podatke u svrhe koje nisu zakonite, ne dostavlja ih neovlašćenim osobama i ne omogućava im uvid u njih.
Pristup informacijama od javnog značaja
Zaposleni se stara o poštovanju prava na pristup informacijama od javnog značaja na način koji obezbeđuje najpotpunije i najefikasnije ostvarivanje tog prava, u skladu sa zakonom koji reguliše pristup informacijama od javnog značaja i pravilima koja važe u organu, službi ili organizaciji.
Pružanje informacija o postupku
Zaposleni su dužni da strankama, na njihov zahtev, daju informacije o postupku koji se kod njih vodi. Zaposleni će uputiti stranku na koji način može da izvrši uvid u stanje postupka.
Zaposleni su dužni da strankama pruže i informacije o pravnim radnjama koje stranke treba da preduzmu u cilju ostvarivanja svojih prava i obaveza.
Zaposleni vodi računa da informacije koje pruža budu jasne i razumljive stranci.
Kada zaposleni ne sme da obelodani informaciju zbog njene poverljive prirode, dužan je da navede datoj zainteresovanoj stranci razloge zbog kojih nije u mogućnosti da joj poveri navedenu informaciju.
Ako je usmeni zahtev stranke previše složen, zaposleni je dužan da posavetuje stranku o tome kako da formuliše svoj zahtev pisanim putem.
Ukoliko se zahtev u vezi postupka odnosi na pitanja za koje određeni zaposleni nije nadležan, uputiće stranku na nadležnog zaposlenog i naznačiti njegovo ime i po mogućstvu kontakt podatke.
U slučaju greške u radu zaposlenog koja ima nepoželjan uticaj na prava ili interese stranaka, zaposleni je dužan da uputi pismeno izvinjenje stranci i nastoji da otkloni negativne posledice prouzrokovane njegovom greškom što je pre moguće, kao i da obavesti stranku o pravu na odgovarajuće pravno sredstvo i prigovor zbog propusta.
Razumni rok za donošenje odluka
Zaposleni se staraju da se odluka po svakom zahtevu ili prigovoru donese u razumnom roku, bez odlaganja, a u svakom slučaju najkasnije u roku predviđenom zakonom i odlukama grada.
Isto pravilo primenjuje se za odgovore na dopise stranaka ili odgovore na službene dopise kojima zaposleni od pretpostavljenih traže uputstva u pogledu postupka koji se vodi.
Ako zbog složenosti postupka, odnosno pitanja koja su pokrenuta, odluku nije moguće doneti u zakonskom roku, zaposleni će o tome obavestiti stranku i svog pretpostavljenog, i preduzeti sve što je potrebno da se odluka donese što pre.
Ponašanje zaposlenih u javnim nastupima
U svim oblicima javnih nastupa i delovanja u kojima predstavlja jedinicu lokalne samouprave, zaposleni je dužan iznositi stavove, u skladu s propisima, ovlašćenjima, stručnim znanjem i Kodeksom.
Prilikom iznošenja stručnih i ličnih stavova, zaposleni pazi na ugled jedinice lokalne samouprave i lični ugled i sme iznositi samo istinite podatke, sadržinom i tonom kojim se ne vređa ugled organa, ustanova, preduzeća, kao ni njihovih predstavnika, a na isti način ima postupati i kada je reč o ličnom i poslovnom ugledu drugih fizičkih i pravnih lica.
Poštovanje drugih i učtivost zaposlenih
Zaposleni su dužni da se međusobno i prema strankama ophode sa poštovanjem.
Prilikom komunikacije sa strankama zaposleni treba da budu učtivi, pristupačni, tačni i kooperativni. Prilikom odgovaranja na dopise, u telefonskim razgovorima i u prepisci putem elektronske pošte, zaposleni je dužan da bude što više od pomoći i da pruži što iscrpnije i preciznije odgovore.
U prisustvu stranaka zaposlenim nisu dozvoljeni privatni telefonski razgovori.
Standard poslovne komunikacije
Standard poslovne komunikacije podrazumeva da se u najkraćem mogućem roku (najkasnije u roku od 24 sata) odgovori na poruku primljenu radnim danima putem elektronske pošte.
Ukoliko je primalac elektronske pošte odsutan, mora biti postavljeno obaveštenje na elektronskoj pošti o odsustvu sa radnog mesta sa informacijama kome se mogu obratiti stranke ili zaposleni u hitnim slučajevima, a tokom odsustva primaoca poruke.
Slanje podneska/dopisa ili elektronske pošte
Zaposleni je dužan da prilikom slanja podneska ili dopisa uvek koristi memorandum.
Podnesak, dopis ili elektronsku poštu potrebno je nasloviti na osobu (fizičko lice) ili funkciju, odnosno poslovno ime privrednog društva.
Podnesak, dopis i elektronsku poštu neophodno je uredno potpisati svojim imenom, zvanjem i ostalim podacima za kontakt.
Podnesak, dopis ili elektronska pošta treba da bude jasne sadržine i koncizan, a stil pisanja treba da bude prilagođen osobi kojoj se obraća i u skladu sa temom.
Prilikom pripreme podneska, dopisa ili elektronske pošte proveriti pravopis i tačnost informacija koje se navode.
Zaposleni su dužni da poštuju propisano radno vreme, kao i da se prilikom dolaska ili odlaska sa radnog mesta evidentiraju na propisan način.
Pauza u toku radnog vremena je dozvoljena u dogovorenom vremenskom intervalu u trajanju od 30 minuta. Pauza ne može biti na početku ili na kraju radnog vremena.
Nije dozvoljeno napuštanje radnog mesta u okviru radnog vremena bez odobrenja rukovodioca ili zaposlenog kojeg rukovodilac ovlasti.
Zaposlenom bez prethodne najave i odobrenja pretpostavljenog, nije dopušten ulazak u radne prostorije organa, službe ili organizacije van radnog vremena.
Standardi odevanja na radnom mestu
Zaposleni je dužan da bude prikladno i uredno odeven, primereno poslovima zaposlenog, i da na taj način ne narušava ugled jedinice lokalne samouprave, niti izražava svoju političku, versku ili drugu ličnu pripadnost koja bi mogla da dovede u sumnju njegovu nepristrasnost i neutralnost.
Zaposleni treba da se odevaju u skladu sa zahtevima radnih mesta i radnih aktivnosti, a osnovni standard svakodnevnog odevanja jeste uredna i čista odeća.
Zaposlenog koji je neprikladno odeven, neposredni rukovodilac će upozoriti na obavezu poštovanja ovog Kodeksa u pogledu odevanja na radnom mestu i na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka u slučaju ponovljene povrede Kodeksa.
Radne prostorije zaposlenih moraju biti čiste i uredne o čemu zaposleni vode računa sve vreme tokom trajanja radnog vremena, kao i prilikom napuštanja istih.
Zabranjeno je konzumiranje hrane u radnoj prostoriji, kao i njeno držanje na stolu.
III PRIDRŽAVANJE ODREDABA KODEKSA I ZAVRŠNE ODREDBE
Pravo pritužbe zbog kršenja Kodeksa
Stranka se zbog povrede pravila ovog Kodeksa može pritužbom obratiti rukovodiocu organa, službe ili organizacije (u daljem tekstu: nadležni rukovodilac).
Nadležni rukovodilac dužan je da obavesti podnosioce pritužbe o preduzetim radnjama.
Nadležni rukovodilac svojim odlukama, stavovima, mišljenjima, preporukama i drugim aktima stvaraju praksu od značaja za primenu ovog Kodeksa.
Nadležni rukovodilac prati i razmatra primenu Kodeksa.
Za sprovođenje ovog Kodeksa odgovorni su rukovodioci organizacionih jedinica.
Ukoliko praćenjem primene Kodeksa oceni da je to potrebno, nadležni rukovodilac može za primenu Kodeksa izdati posebna uputstva.
Izveštaj o primeni Kodeksa čini sastavni deo godišnjeg izveštaja o radu organa, službe ili organizacije.
Izveštaj sadrži statističke podatke o ukupnom broju primljenih prigovora stranaka na kršenje Kodeksa, strukturi prigovora po pravilima utvrđenim Kodeksom, pokrenutim i okončanim disciplinskim postupcima, izrečenim merama za kršenje Kodeksa i druge činjenice i okolnosti za koje rukovodioci organa, službi ili organizacija smatraju da su od značaja za praćenje primene Kodeksa.
Povrede obaveza iz ovog Kodeksa predstavljaju lakšu povredu dužnosti iz radnog odnosa, ukoliko nije obuhvaćena nekom od težih povreda radnih dužnosti predviđenih zakonom ili drugim propisom.
Obaveštavanje stranaka i zaposlenih o primeni Kodeksa
Tekst Kodeksa će biti objavljen na internet stranici Grada Leskovca i na oglasnim tablama svih Odeljenja Gradske uprave, Gradskog pravobranilaštva i Službe za budžetsku inspekciju i čini se dostupnim strankama na drugim odgovarajućim mestima (uslužni servis građana, šalterske službe, mesne kancelarije i dr.).
Nadležni rukovodilac organizacione jedinice upoznaje sve zaposlene sa sadržinom Kodeksa.
Danom donošenja Kodeksa ponašanja službenika i nameštenika u Gradskoj upravi, Gradskom pravobranilaštvu i Službi za budžetsku inspekciju grada Leskovca prestaje da važi Kodeks poslovnog ponašanja i poslovne etike zaposlenih u Gradskoj upravi, Gradskom pravobranilaštvu i Službi za budžetsku inspekciju grada Leskovca koji je usvojen na sednici Radne grupe za izradu plana integriteta održanoj 19. aprila 2017. godine ("Službeni glasnik grada Leskovca", br. 26/17).
Ovaj Kodeks stupa na snagu osmog dana od objavljivanja u "Službenom glasniku grada Leskovca".