PRAVILNIKO USLOVIMA ZA RASPODELU I KORIŠĆENJE SREDSTAVA BUDŽETSKOG FONDA ZA UNAPREĐENJE ENERGETSKE EFIKASNOSTI REPUBLIKE SRBIJE I KRITERIJUMIMA ZA IZUZIMANJE OD OBAVEZE VRŠENJA ENERGETSKOG PREGLEDA("Sl. glasnik RS", br. 11/2021) |
Ovim pravilnikom uređuju se bliži uslovi za raspodelu i korišćenje sredstava Budžetskog fonda za unapređenje energetske efikasnosti Republike Srbije (u daljem tekstu: Budžetski fond), način raspodele tih sredstava, kao i način praćenja namenskog korišćenja sredstava i ugovorenih prava i obaveza i kriterijumi o izuzimanju od obaveze vršenja energetskog pregleda.
Korisnici sredstava za unapređenje energetske efikasnosti kojima se dodeljuju sredstva, u smislu ovog pravilnika su:
1) državni organi i organizacije;
2) jedinice lokalne samouprave i/ili gradske opštine (u daljem tekstu: JLS);
3) stambene zajednice uspostavljene u skladu sa zakonom kojim se uređuje stanovanje i održavanje zgrada;
4) domaćinstva - kupci energetski efikasnih uređaja za domaćinstvo.
Sredstva Budžetskog fonda dodeljuju se korisnicima iz stava 1. ovog člana za finansiranje projekata koji nakon realizacije ostvaruju uštedu energije.
U zavisnosti od vrste projekta, uslov u pogledu minimalne uštede energije iz stava 2. ovog člana određuje se javnim pozivom za dodelu sredstava Budžetskog fonda.
II FINANSIRANJE IZRADE TEHNIČKE DOKUMENTACIJE ZA PROJEKTE DRŽAVNIH ORGANA I ORGANIZACIJA
Sredstvima Budžetskog fonda finansira se izrada tehničke dokumentacije za projekte unapređenja energetske efikasnosti u zgradama državnih organa i organizacija.
Zgrade iz stava 1. ovog člana određuju se putem javnog poziva koje raspisuje ministarstvo nadležno za poslove energetike (u daljem tekstu: Ministarstvo).
Javni poziv iz stava 2. ovog člana se obavezno objavljuje se na internet stranici Ministarstva, a najava javnog poziva i u najmanje jednom dnevnom štampanom mediju koji izlazi na teritoriji Republike Srbije.
Izrada tehničke dokumentacije za projekte iz stava 1. ovog člana dodeljuje se u postupku javne nabavke privrednim subjektima registrovanim za jednu od delatnosti koje obuhvataju izradu tehničke dokumentacije.
III FINANSIRANJE PROJEKATA JLS
Projekti i mere energetske efikasnosti
Sredstvima Budžetskog fonda finansiraju se projekti unapređenja energetske efikasnosti u objektima od javnog značaja u nadležnosti JLS, koji sadrže sledeće mere energetske efikasnosti:
1) unapređenje termičkog omotača zgrade, odnosno svih elemenata zgrade koji razdvajaju unutrašnji grejani prostor od spoljašnjeg prostora i negrejanog prostora zgrade putem:
(1) zamene spoljnih prozora i vrata i drugih transparentnih elemenata termičkog omotača,
(2) postavljanja termičke izolacije zidova, krova, tavanica iznad otvorenih prolaza, zidova, podova na tlu i ostalih delova termičkog omotača prema negrejanom prostoru;
2) unapređenje termotehničkih sistema u zgrade putem zamene sistema ili dela sistema efikasnijim sistemom putem:
(1) zamene postojećeg kotla efikasnijim kotlom (grejač prostora ili kombinovani grejač),
(2) ugradnje elektronski regulisanih cirkulacionih pumpi,
(3) ugradnje termostatskih ventila na svim grejnim telima,
(4) ugradnje uređaja za merenje predate količine toplote svim pojedinačnim potrošačima,
(5) ugradnje toplotnih pumpi (grejač prostora ili kombinovani grejač),
(6) ugradnje opreme za daljinsku kontrolu i automatsku regulaciju rada termotehničkih sistema,
(7) zamene postojećih i ugradnjom novih efikasnih sistema za klimatizaciju,
(8) zamene postojećih ili ugradnjom novih sistema za ventilaciju sa rekuperacijom toplote,
(9) zamene postojećih ili ugradnjom novih sistema za centralnu pripremu potrošne tople vode;
3) modernizacija sistema unutrašnjeg osvetljenja u objektima putem:
(1) zamene izvora svetlosti, odnosno svetiljki,
(2) instaliranja savremene opreme za kontrolu i upravljanje sistemom unutrašnjeg osvetljenja (daljinska kontrola, regulatori osvetljenja i dr.);
4) ugradnja solarnih kolektora u instalaciju za centralnu pripremu potrošne tople vode;
5) modernizacija sistema javnog osvetljenja u JLS putem:
(1) zamene izvora svetlosti, odnosno svetiljki,
(2) ugradnje savremene opreme za kontrolu i upravljanje sistemom osvetljenja (daljinska kontrola, regulatori intenziteta osvetljenja i dr.);
6) druge mere u skladu sa javnim pozivom za dodelu sredstava Budžetskog fonda.
Svakim projektom, kojim se konkuriše za finansiranje mera unapređenja termičkog omotača iz stava 1. tačka 1) ovog člana, na objektima priključenim na daljinski sistem grejanja ili na objektima koji poseduju centralizovani sistem grejanja, obavezno je predvideti i opremanje grejne instalacije sa termostatskim ventilima, elektronski regulisanim cirkulacionim pumpama i uređajima za merenje predate količine toplote objektu, ukoliko takva oprema već nije ugrađena.
Projektom kojim se konkuriše za finansiranje modernizacije sistema javnog osvetljenja u JLS iz stava 1. tačka 5) ovog člana, mora se predvideti izmeštanje mernih grupa javnog osvetljenja iz trafo stanica elektrodistribucije, za trafo rejone obuhvaćene modernizacijom, ukoliko takva oprema već nije ugrađena.
Maksimalni iznosi sredstava za finansiranje projekata
Maksimalni iznos sredstava Budžetskog fonda koji se može isplatiti po jednom projektu unapređenja energetske efikasnosti, u skladu sa članom 4. stav 1. tač. 1)-4) i 6) ovog pravilnika, je:
1) do 100% kvalifikovanih troškova projekta, za projekte u JLS koje se nalaze u devastiranim područjima, u skladu sa propisima kojima se uređuje regionalna razvijenost;
2) do 70% kvalifikovanih troškova, za projekte u drugim JLS.
Kvalifikovani troškovi projekta iz stava 1. ovog člana naročito obuhvataju troškove radova i dobara za unapređenje energetske efikasnosti, a mogu obuhvatiti i druge troškove u skladu sa javnim pozivom.
Maksimalni iznos sredstava Budžetskog fonda koji se za unapređenje javnog osvetljenja u JLS može isplatiti po jednom projektu, u skladu sa članom 4. stav 1. tačka 5) ovog pravilnika, je 20% od kvalifikovanih troškova projekta.
U zavisnosti od vrste projekta, kvalifikovani troškovi iz st. 1. i 2. ovog člana utvrđuju se javnim pozivom za dodelu sredstava Budžetskog fonda.
Ako se za finansiranje projekata iz člana 4. ovog pravilnika obezbede sredstva donacija, raspodela i maksimalni iznos sredstava iz stava 1. tačka 2) i stava 2. ovog člana može se povećati, u skladu sa ugovorom zaključenim između Ministarstva i donatora.
Ako se tokom realizacije utvrdi da su stvarni troškovi projekta koji se finansira sredstvima Budžetskog fonda po ugovoru između Ministarstva i korisnika sredstava, veći od projektovanih troškova iskazanih u prijavi projekta na javni poziv Ministarstva iz člana 7. ovog pravilnika, visina isplate se ne može uvećati zaključivanjem aneksa tog ugovora, niti novim ugovorom.
Način raspodele sredstava Budžetskog fonda za finansiranje projekata
Sredstva Budžetskog fonda za finansiranje projekata iz člana 4. ovog pravilnika raspodeljuju se u skladu sa odredbama ovog pravilnika.
Raspodela sredstava iz stava 1. ovog člana može se sprovesti u postupku koji ima jednu ili dve faze.
Postupak koji se sprovodi u jednoj fazi obuhvata raspisivanje javnog poziva, prikupljanje i kompletiranje prijava na javni poziv, kontrolu formalne ispravnosti i kompletnosti prijava, ocenjivanje i utvrđivanje liste redosleda projekata na osnovu kriterijuma iz javnog poziva, donošenje akta o finansiranju izabranih projekata, ugovaranje i realizacija projekata.
Postupak koji se sprovodi u dve faze obuhvata:
1) u prvoj fazi - raspisivanje javnog poziva, prikupljanje i kompletiranje prijava na javni poziv, kontrolu formalne ispravnosti i kompletnosti prijava, ocenjivanje projekata na osnovu kriterijuma iz javnog poziva i donošenje akta o utvrđivanju liste redosleda projekata;
2) u drugoj fazi - donošenje akta o finansiranju izabranih projekata, ugovaranje i realizacija projekata.
Ministarstvo objavljuje javni poziv za dodelu sredstava za finansiranje projekata za unapređenje energetske efikasnosti iz člana 4. ovog pravilnika na objektima od javnog značaja koji su u nadležnosti JLS.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana se obavezno objavljuje na internet stranici Ministarstva, a najava javnog poziva i u najmanje jednom dnevnom štampanom mediju koji izlazi na teritoriji Republike Srbije.
Objekti od javnog značaja u nadležnosti JLS
Objektima iz člana 7. stav 1. ovog pravilnika smatraju se:
1) predškolske ustanove;
2) škole;
3) domovi zdravlja;
4) drugi objekti od značaja za lokalnu zajednicu.
Javni poziv iz člana 7. ovog pravilnika sadrži:
1) uvodne informacije kojima se precizira cilj koji Ministarstvo želi postići realizacijom aktivnosti i mera koje se finansiraju sredstvima Budžetskog fonda i pravnom okviru u kojem se javni poziv realizuje;
2) informaciju koje JLS imaju pravo da podnesu prijavu na javni poziv;
3) projekte i mere energetske efikasnosti koje se finansiraju po osnovu javnog poziva i maksimalni iznos sredstava koji se može dodeliti za bespovratno finansiranje kvalifikovanih troškova pojedinačnih projekata ili za finansiranje kvalifikovanih troškova projekata uz delimičnu otplatu sredstava u određenom iznosu i u određenom vremenskom periodu;
4) maksimalni broj projekata koji se po javnom pozivu može finansirati u jednoj JLS;
5) uslove za dodelu sredstava;
6) minimalne očekivane uštede energije u zavisnosti od vrste projekta ili aktivnosti;
7) posebne uslove za čije ispunjenje podnosilac prijave na javni poziv mora podneti odgovarajuću dokumentaciju;
8) dokumentaciju koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac;
9) informaciju o preuzimanju obrazaca za podnošenje prijave na javni poziv;
10) kriterijume za ocenu i izbor projekata;
11) način objavljivanja odluke o odobravanju sredstava za finansiranje projekata po javnom pozivu;
12) postupak odobravanja sredstava;
13) način na koji Ministarstvo pruža dodatne informacije i pomoć podnosiocu prijave u pripremi i podnošenju prijave;
14) način podnošenja prijave;
15) rok za podnošenje prijave;
16) priloge uz javni poziv;
17) druge informacije.
Ako za finansiranje projekata iz člana 4. ovog pravilnika budu obezbeđena i sredstva donacija, javni poziv može sadržati i druge elemente, u skladu sa ugovorom o donaciji.
Prijava koju na javni poziv podnosi JLS sadrži prijavni obrazac sa priloženom dokumentacijom.
Prijavni obrazac daje se u prilogu javnog poziva i sadrži naročito:
1) opšte podatke o JLS;
2) podatke o ovlašćenom predstavniku JLS za komunikaciju sa Ministarstvom;
3) podatke o rukovodiocu projekta;
4) podatke o objektu (zgradi ili sistemu javnog osvetljenja) na kojem će projekat biti realizovan;
5) podatke o projektu;
6) podatke o merama iz člana 4. ovog pravilnika koje će biti primenjene realizacijom projekta;
7) podatke o finansiranju projekta;
8) spisak dokumenata koji se dostavljaju uz prijavni obrazac.
Dokumentacija koja se podnosi uz prijavni obrazac
Uz prijavni obrazac iz člana 10. ovog pravilnika JLS dostavlja dokumentaciju navedenu u javnom pozivu za dodelu sredstava za finansiranje primene mera ili aktivnosti određenih u članu 4. ovog pravilnika.
Dokumentacija iz stava 1. ovog člana sadrži naročito:
1) tehničku dokumentaciju u skladu sa propisima kojima je uređena izgradnja objekata;
2) studiju potpisanu i overenu od strane odgovornog projektanta, kojom se dokazuje tehničko-ekonomska opravdanost projekta unapređenja energetske efikasnosti, koja sadrži naročito sledeće elemente:
(1) tehnički opis projekta, sa obaveznim popisom i opisom radova koje je potrebno izvesti,
(2) popunjen obrazac očekivane godišnje uštede energije (u daljem tekstu: OPG obrazac), u skladu sa propisom kojim se uređuje praćenje sprovođenja akcionih planova za energetsku efikasnost u Republici Srbiji,
(3) kvalifikovane troškove projekta,
(4) finansijsku analizu i ocenu isplativosti projekta sa obračunatim periodom povraćaja sredstava;
4) izjavu o finansiranju projekta i namenskom trošenju sredstava, u skladu s propisima;
5) list nepokretnosti za objekat koji je predmet projekta;
6) drugu dokumentaciju koja se traži javnim pozivom;
7) drugu dokumentaciju, u skladu sa ugovorom o donaciji, ako se projekat finansira i sredstvima iz donacija.
Ukoliko se sredstva dodeljuju u postupku koji se sprovodi u dve faze, pored dokumentacije iz stava 2. ovog člana, u javnom pozivu se može predvideti i druga dokumentacija.
Podnosilac prijave na javni poziv za dodelu sredstava za finansiranje projekata koji obuhvataju samo mere iz člana 4. stav 1. tačka 2) ovog pravilnika, obavezan je da uz prijavni obrazac podnese i energetski pasoš kojim je utvrđeno da je objekat na kome se planira realizacija projekta najmanje u energetskom razredu "C" (latinično C), u skladu sa propisima kojim se uređuje izdavanje sertifikata o energetskim svojstvima zgrada.
Podnosilac prijave, koji je obveznik sistema energetskog menadžmenta u skladu sa zakonom kojim se uređuje efikasno korišćenje energije, na javni poziv za dodelu sredstava za finansiranje projekata unapređenja energetske efikasnosti, unosi podatke o potrošnji električne energije, toplotne energije, energenata i vode za objekat za koji se konkuriše unese u Informacioni sistem za energetski menadžment u zgradama za prethodne četiri godine.
Kriterijumi za izbor projekata
Kriterijumi za izbor projekata iz člana 4. ovog pravilnika određuju se javnim pozivom i sadrže naročito:
1) vrstu mera unapređenja energetske efikasnosti iz člana 4. ovog pravilnika;
2) vrstu objekata na kojima će se realizovati projekti;
3) sopstveno učešće u finansiranju projekta, izraženo u procentima;
4) korišćenje sredstava Budžetskog fonda po javnim pozivima u prethodnim godinama;
5) stepen razvijenosti JLS, u skladu sa propisima kojima se uređuje regionalna razvijenost.
Ako se projekti iz člana 4. ovog pravilnika finansiraju sredstvima donacija, kriterijumi mogu sadržati i druge elemente osim elemenata iz stava 1. ovog člana, u skladu sa ugovorom o donaciji.
Javnim pozivom se određuje maksimalni broj bodova po svakom od kriterijuma i broj bodova po potkriterijumima, ako su potkriterijumi definisani u okviru pojedinih kriterijuma.
Ukupan maksimalni broj bodova po svim kriterijumima i potkriterijumima primenjenim na pojedini projekat ne može preći 100.
Ocenjivanje projekata i utvrđivanje liste redosleda projekata
Utvrđivanje liste redosleda projekata iz člana 4. ovog pravilnika, vrši se primenom kriterijuma iz člana 12. ovog pravilnika.
U slučaju kada se postupak dodele sredstava sprovodi u jednoj fazi, lista redosleda projekata je deo akta o finansiranju projekata iz člana 14. stav 1. ovog pravilnika.
U slučaju kada se postupak dodele sredstava sprovodi u dve faze, kao deo postupka u prvoj fazi, Ministarstvo donosi akt o utvrđivanju liste redosleda projekata.
Projekti energetske efikasnosti koji se realizuju na objektima iz člana 8. ovog pravilnika ocenjuju se odvojeno i nezavisno od projekata za javno osvetljenje.
Prvenstvo pri dodeli sredstava imaju JLS iz devastiranih područja, ukoliko je to predviđeno javnim pozivom.
Akt iz stava 3. ovog člana objavljuje se na internet stranici Ministarstva.
Odobravanje finansiranja projekata
I u slučaju kada se postupak dodele sredstava sprovodi u jednoj fazi i u slučaju kada se taj postupak sprovodi u dve faze, finansiranje projekata iz člana 4. ovog pravilnika odobrava se aktom Ministarstva, u skladu sa listom redosleda projekata iz člana 13. stav 1. ovog pravilnika.
Kada se postupak dodele sredstava sprovodi u dve faze akt iz stava 1. ovog člana donosi se u fiskalnoj godini koja sledi godini u kojoj je donet akt iz člana 13. stav 3. ovog pravilnika.
Akt o finansiranju projekata donosi se imajući u vidu sredstva obezbeđena u budžetu Republike Srbije za finansiranje Budžetskog fonda.
Akt iz stava 1. ovog člana objavljuje se na internet stranici Ministarstva.
Ugovaranje finansiranja i realizacije projekta i isplata sredstava
Ministarstvo zaključuje ugovor sa JLS o finansiranju i realizaciji odobrenog projekta na osnovu akta iz člana 14. stav 1. ovog pravilnika.
Isplata sredstava vrši se na osnovu zahteva koji JLS podnosi, u skladu sa ugovorom iz stava 1. ovog člana.
Uz zahtev za isplatu sredstava iz stava 2. ovog člana, JLS podnosi dokumentaciju utvrđenu ugovorom iz stava 1. ovog člana.
Ministarstvo transferiše bespovratna sredstva ili pozajmicu u korist budžeta JLS u jednom ili više delova, a na osnovu dostavljenih situacija (privremenih situacija i okončane situacije).
Po završetku projekta, uz zahtev za prenos sredstava po okončanoj situaciji, JLS dostavlja Ministarstvu sledeću dokumentaciju:
1) izveštaj o završetku projekta;
2) original okončane situacije overenu od strane izvođača, investitora i nadzornog organa;
3) popunjen i overen OPG obrazac, ako je proračun takve uštede uređen propisom;
4) energetski pasoš, izdat u skladu s posebnim propisima, za projekte koji obuhvataju mere iz člana 4. stav 1. tač. 1) i 2) ovog pravilnika;
5) drugu dokumentaciju, u skladu sa ugovorom iz stava 1. ovog člana.
Način praćenja namenskog korišćenja sredstava
Praćenje namenskog korišćenja sredstava vrši Ministarstvo.
Tehnička kontrola projekta i ostale dokumentacije kao i stručni nadzor nad izvođenjem radova na projektu i tehnički pregled objekta vrši se u skladu sa zakonom kojim je uređena izgradnja objekata.
Ako se utvrdi da se sredstva Budžetskog fonda ne otplaćuju u ugovorenim iznosima i rokovima, Ministarstvo ima obavezu da od JLS zahteva da uplati Budžetskom fondu iznos dospelih neizmirenih obaveza, u skladu sa zakonom.
IV FINANSIRANJE PROJEKATA ENERGETSKE SANACIJE STAMBENIH ZGRADA
Projekti i mere energetske sanacije stambenih zgrada
Sredstvima Budžetskog fonda finansiraju se projekti energetske sanacije stambenih zgrada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stanovanje i održavanje zgrada, a u cilju unapređenja njihove energetske efikasnosti, koji sadrže sledeće mere energetske efikasnosti:
1) unapređenje termičkog omotača putem:
(1) zamene spoljnih prozora i vrata i drugih transparentnih elemenata termičkog omotača,
(2) postavljanja termičke izolacije zidova, krova, tavanica iznad otvorenih prolaza, zidova, podova na tlu i ostalih delova termičkog omotača prema negrejanom prostoru;
2) unapređenje termotehničkih sistema zgrade putem zamene sistema ili dela sistema efikasnijim sistemom putem:
(1) zamene postojećeg kotla efikasnijim kotlom (grejač prostora ili kombinovani grejač),
(2) ugradnjom toplotnih pumpi (grejač prostora ili kombinovani grejač),
(3) ugradnjom elektronski regulisanih cirkulacionih pumpi,
(4) opremanjem izvora toplote (radijatora) sa termostatskim ventilima i ostalom neophodnom armaturom,
(5) opremanjem sistema grejanja sa uređajima za regulaciju i merenje predate količine toplote objektu (kalorimetri, delitelji toplote, balans ventili),
(6) zamenom postojećih i ugradnjom novih efikasnih uređaja za klimatizaciju,
(7) zamenom postojećih ili ugradnjom novih sistema za ventilaciju sa rekuperacijom toplote;
3) druge mere u skladu sa javnim pozivom za dodelu sredstava Budžetskog fonda.
Uslov za finansiranje projekata koji sadrže mere iz stava 1. tač. 1) i 2) ovog člana je da je izvršen energetski pregled objekta u skladu sa zakonom kojim se uređuje izgradnja objekata.
Maksimalni iznos sredstava za finansiranje projekata energetske sanacije stambenih zgrada
Maksimalni iznos sredstava Budžetskog fonda koji se za energetske sanacije stambenih zgrada može isplatiti po jednom projektu iz člana 17. ovog pravilnika, je:
1) do 40% ukupno vrednosti kvalifikovanih troškova projekta, u vidu bespovratnih sredstava i/ili
2) do 60% ukupne vrednosti kvalifikovanih troškova projekta, u vidu zajma.
Ako se za finansiranje projekata iz člana 17. ovog pravilnika obezbede sredstva donacija, maksimalni iznos sredstava iz stava 1. ovog člana može se povećati, u skladu sa ugovorom zaključenim između Ministarstva i donatora.
Korišćenje sredstava za finansiranje projekata energetske sanacije stambenih zgrada
Korisnik sredstava Budžetskog fonda za energetsku sanaciju stambenih zgrada iz člana 18. ovog pravilnika je stambena zajednica koja ima status pravnog lica i upisana je u registar stambenih zajednica, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stanovanje i održavanje zgrada.
Način raspodele sredstava Budžetskog fonda za energetsku sanaciju stambenih zgrada
Sredstva Budžetskog fonda za finansiranje projekata energetske sanacije stambenih zgrada, u skladu sa članom 17. ovog pravilnika, odobravaju se u postupku koji Ministarstvo sprovodi u skladu sa odredbama ovog pravilnika.
Ministarstvo objavljuje javni poziv za pripremu i finansiranje projekata energetske sanacije stambenih zgrada iz člana 17. ovog pravilnika.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana se obavezno objavljuje se na internet stranici Ministarstva, a najava javnog poziva u najmanje jednom dnevnom štampanom mediju koji izlazi na teritoriji Republike Srbije.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana sadrži:
1) uvodne informacije kojima se precizira cilj koji Ministarstvo želi postići realizacijom aktivnosti i mera koje se finansiraju sredstvima Budžetskog fonda i pravnom okviru u kojem se javni poziv realizuje;
2) informaciju da stambene zajednice koje imaju status pravnog lica i upisane su u registar stambenih zajednica imaju pravo da podnesu prijave na javni poziv;
3) projekte i mere energetske sanacije stambenih zgrada koje se finansiraju po osnovu javnog poziva i maksimalni iznos sredstava koji se može dodeliti za finansiranje pojedinačnih projekata, bespovratno ili zajmom, odnosno za kumulativno finansiranje u vidu bespovratnih sredstava i zajma;
4) uslove korišćenja zajma iz člana 18. stav 1. tačka 2) ovog pravilnika;
5) uslove za dodelu sredstava i informacija o dokumentaciji koju treba podneti, a kojom se dokazuje ispunjenost tih uslova;
6) minimalne očekivane uštede energije u zavisnosti od vrste projekta ili aktivnosti;
7) spisak dokumentacije koju podnosilac mora podneti uz prijavni obrazac;
8) informaciju o preuzimanju obrazaca za podnošenje prijave na javni poziv;
9) kriterijume za ocenu i izbor projekata;
10) način objavljivanja akta o odobravanju sredstava za finansiranje projekata po javnom pozivu;
11) postupak odobravanja sredstava;
12) način na koji Ministarstvo pruža dodatne informacije i pomoć podnosiocu prijave u pripremi i podnošenju prijave;
13) način podnošenja prijave;
14) rok za podnošenje prijave;
15) druge informacije.
Ako za finansiranje projekata iz člana 17. ovog pravilnika budu obezbeđena i sredstva donacija, javni poziv može sadržati i druge elemente, u skladu sa ugovorom o donaciji.
Prijava koju, u ime stambene zajednice iz člana 19. ovog pravilnika (u daljem tekstu: Stambena zajednica), na javni poziv podnosi ovlašćeni predstavnik Stambene zajednice sadrži prijavni obrazac sa priloženom dokumentacijom.
Prijavni obrazac daje se u prilogu javnog poziva i sadrži naročito:
1) opšte podatke o stambenoj zajednici;
2) podatke o ovlašćenom predstavniku Stambene zajednice;
3) podatke o rukovodiocu projekta;
4) podatke o zgradi na kojoj će projekat biti realizovan;
5) podatke o projektu;
6) podatke o merama iz člana 17. ovog pravilnika koje će biti primenjene;
7) podatke o finansiranju projekta;
8) spisak dokumenata koji se dostavljaju uz prijavni obrazac.
Dokumentacija koja se podnosi uz prijavni obrazac
Dokumentacija navedena u javnom pozivu za finansiranje mera određenih u članu 17. ovog pravilnika, obuhvata:
1) dokaz o registraciji Stambene zajednice;
2) tehničku dokumentaciju u skladu sa propisima kojima je uređena izgradnja objekata;
3) studiju potpisanu i overenu od strane odgovornog projektanta, kojom se pokazuje tehničko-ekonomska opravdanost projekta unapređenja energetske efikasnosti, koja sadrži naročito sledeće elemente:
(1) tehnički opis projekta, sa obaveznim popisom i opisom radova koje je potrebno izvesti,
(2) kvalifikovane troškove projekta,
(3) popunjen OPG obrazac, ako je proračun takve uštede uređen propisom,
(4) finansijsku analizu i ocenu isplativosti projekta sa obračunatim periodom povraćaja sredstava;
4) izjavu o finansiranju projekta i namenskom trošenju sredstava Budžetskog fonda, u skladu s propisima;
5) drugu dokumentaciju koja se traži javnim pozivom;
6) drugu dokumentaciju, u skladu sa ugovorom o donaciji, ako se projekat finansira sredstvima donacija.
Podnosilac prijavnog obrasca prilaže uz prijavni obrazac iz člana 22. ovog pravilnika, dokumentaciju iz stava 1. tač. 2)-6) ovog člana o činjenicama o kojima se ne vodi službena evidencija, a može dostaviti i dokument iz stava 1. tačka 1) ovog člana koje je ministarstvo dužno da pribavlja po službenoj dužnosti, ukoliko izričito izjavi da će ovaj dokument dostaviti sam.
Kriterijumi i ocenjivanje projekata
Kriterijumi za izbor projekata iz člana 17. ovog pravilnika određuju se javnim pozivom i sadrže naročito:
1) vrstu mera unapređenja energetske efikasnosti iz člana 17. ovog pravilnika;
2) broj stambenih jedinica različitih vlasnika u zgradi na kojoj se projekat energetske sanacije realizuje;
3) energetski razred zgrade na kojoj se projekat energetske sanacije realizuje;
4) korišćenje sredstava Budžetskog fonda po javnim pozivima u prethodnim godinama.
Ako se projekti iz člana 17. ovog pravilnika finansiraju sredstvima donacija, kriterijumi mogu sadržati i druge elemente osim elemenata iz stava 1. ovog člana, u skladu sa ugovorom o donaciji.
Javnim pozivom se određuje maksimalni broj bodova po svakom od kriterijuma i broj bodova po potkriterijumima, ako su potkriterijumi definisani u okviru pojedinih kriterijuma.
Ukupan maksimalni broj bodova po svim kriterijumima i potkriterijumima primenjenim na pojedini projekat ne može preći 100.
Pored kriterijuma iz stava 1. ovog člana, ocenjivanje projekata iz člana 17. ovog pravilnika vrši se primenom dodatnih kriterijuma određenih u javnom pozivu, nakon čega se formira lista redosleda projekata.
Odobravanje i ugovaranje finansiranja i realizacija projekata
Na osnovu izvršenog ocenjivanja projekata u skladu sa članom 24. ovog pravilnika, Ministarstvo aktom odobrava finansiranje projekata, u skladu sa utvrđenom listom redosleda projekata, imajući u vidu sredstva obezbeđena u budžetu Republike Srbije za finansiranje Budžetskog fonda.
Akt iz stava 1. ovog člana objavljuje se na internet stranici Ministarstva.
Ministarstvo zaključuje ugovor o finansiranju i realizaciji odobrenog projekta sa Stambenom zajednicom na osnovu akta iz stava 1. ovog člana.
Za zgradu priključenu na daljinski sistem grejanja, uslov za zaključivanje ugovora iz stava 3. ovog člana je zaključenje ugovora o snabdevanju toplotne energije sa krajnjim kupcem, u skladu sa zakonom kojim se uređuje energetika, prema kome se naplata toplotne energije vrši prema stvarnom utrošku.
Isplata sredstava vrši se na osnovu zahteva koje Stambena zajednica podnosi Ministarstvu, a u skladu sa ugovorom iz stava 3. ovog člana.
Uz zahtev za isplatu sredstava iz stava 5. ovog člana, Stambena zajednica dužna je da podnese i dokumentaciju utvrđenu ugovorom iz stava 3. ovog člana.
Ministarstvo isplaćuje sredstva odobrenih bespovratnih sredstava i/ili zajma u jednom ili više delova, a na osnovu dostavljenih situacija (privremenih situacija i okončane situacije).
Po završetku projekta, uz zahtev za isplatu poslednjeg ugovorenog iznosa, Stambena zajednica dostavlja Ministarstvu sledeću dokumentaciju:
1) izveštaj o završetku projekta, koji sadrži okončanu situaciju overenu od strane izvođača, korisnika sredstava, investitora i nadzornog organa;
2) energetski pasoš, izdat u skladu s posebnim propisima.
Način praćenja namenskog korišćenja sredstava
Praćenje namenskog korišćenja sredstava vrši Ministarstvo.
Tehnička kontrola projekta i ostale dokumentacije kao i stručni nadzor nad izvođenjem radova na projektu i tehnički pregled objekta vrši se u skladu sa zakonom kojim je uređena izgradnja objekata.
Ako se utvrdi da su uplaćena sredstva Budžetskog fonda nenamenski trošena, Stambena zajednica ima obavezu da, na zahtev Ministarstva, uplati Budžetskom fondu iznos u visini nenamenski utrošenih sredstava, u skladu sa zakonom.
V PODSTICANJE UNAPREĐENJA ENERGETSKE EFIKASNOSTI U DOMAĆINSTVIMA
Mera energetske efikasnosti koja se finansira putem dodele vaučera i dotacija
Iz sredstava Budžetskog fonda putem dodele vaučera i dotacija finansira se subvencioniranje kupovine energetski efikasnih kućnih uređaja u domaćinstvima i to:
1) kućnih električnih aparata visoke energetske efikasnosti (mašina za pranje i sušenje veša, mašina za pranje sudova, električnih pećnica i štednjaka, rashladnih uređaja, uređaja za klimatizaciju i dr.);
2) energetski efikasnih uređaja za grejanje (kondenzacioni gasni kotlovi i sl.) i grejanje iz obnovljivih izvora energije (solarni kolektori, toplotne pumpe i sl.);
3) uređaja za ventilaciju sa rekuperacijom otpadnog vazduha.
Liste energetski efikasnih kućnih uređaja iz stava 1. ovog člana utvrđuju se godišnjim šemama o korišćenju vaučera, odnosno dotacija iz čl. 29. i 37. ovog pravilnika.
Trgovci koji prodaju energetski efikasne kućne uređaje za domaćinstva iz člana 27. ovog pravilnika su pravna lica koje ispunjavaju uslove za obavljanje prodaje robe propisane zakonom kojim se uređuje trgovina.
1. Subvencioniranje putem dodele vaučera
Godišnja šema korišćenja vaučera
Godišnja šema korišćenja vaučera za subvencionisanje kupovine energetski efikasnih uređaja za domaćinstvo utvrđuje se u skladu sa godišnjim programom finansiranja aktivnosti i mera unapređenja efikasnog korišćenja energije u Republici Srbiji i objavljuje se na internet stranici Ministarstva, sa listom energetski efikasnih uređaja za domaćinstvo iz člana 27. stav 2. ovog pravilnika.
Elementi godišnje šeme za korišćenje vaučera
Godišnja šema korišćenja vaučera za subvencionisanje kupovine energetski efikasnih kućnih uređaja sadrži sledeće elemente:
1) cilj koji se želi postići godišnjom šemom i pravnom i vremenskom okviru u kojem se godišnja šema korišćenja vaučera realizuje;
2) informaciju o energetski efikasnim uređajima za domaćinstvo čija nabavka se subvencionira putem vaučera;
3) način učešća trgovaca u godišnjoj šemi korišćenja vaučera;
4) lica koja imaju pravo na dodelu vaučera;
5) vrednost pojedinog vaučera za određeni uređaj i maksimalni broj vaučera koji jednom korisniku može biti dodeljen u godini za koju se godišnja šema korišćenja vaučera donosi;
6) način učešća korisnika u godišnjoj šemi korišćenja vaučera;
7) rangiranje prijava za dodelu vaučera;
8) rokove za izvršavanje određenih aktivnosti u okviru godišnje šeme korišćenja vaučera;
9) druge informacije i zahteve.
Javni poziv za trgovce
Na osnovu godišnje šeme iz člana 29. ovog pravilnika Ministarstvo na svojoj internet stranici objavljuje javni poziv kojim se pozivaju trgovci koji prodaju uređaje sa liste iz člana 29. ovog pravilnika da se u roku određenom u javnom pozivu prijave radi učešća u realizaciji šeme za korišćenje vaučera.
Najavu javnog poziva iz stava 1. ovog člana Ministarstvo objavljuje u najmanje jednom dnevnom štampanom mediju koji izlazi na teritoriji Republike Srbije.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana naročito sadrži uslove koje su dužni da ispune trgovci, određeni u javnom pozivu za učešće u realizaciji šeme korišćenja vaučera.
Prijava trgovaca na javni poziv
Prijava trgovaca na javni poziv sadrži prijavni obrazac sa priloženom dokumentacijom.
Prijavni obrazac sadrži sledeće elemente:
1) podatke o trgovcu;
2) podatke o proizvodima u skladu sa godišnjom šemom iz člana 29. ovog pravilnika i o prodajnim mestima;
3) druge elemente, određene u javnom pozivu za učešće u realizaciji šeme korišćenja vaučera.
Uz prijavni obrazac trgovac prilaže izjavu o prihvatanju šeme korišćenja vaučera iz člana 29. ovog pravilnika i druge dokumente tražene u javnom pozivu.
Utvrđivanje liste trgovaca
Po isteku roka određenog u javnom pozivu, nakon provere kompletnosti dokumentacije i ispunjenosti uslova iz člana 31. stav 3. ovog pravilnika, utvrđuje se lista trgovaca koji će učestvovati u realizaciji godišnje šeme korišćenja vaučera, koja se objavljuje na internet stranici Ministarstva.
Javni poziv za podnošenje prijava za dodelu vaučera
Po utvrđivanju liste iz člana 33. ovog pravilnika Ministarstvo na svojoj internet stranici objavljuje javni poziv za podnošenje prijava za dodelu vaučera iz sredstava Budžetskog fonda.
Prijava iz stava 1. ovog člana sadrži prijavni obrazac sa priloženom dokumentacijom.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana sadrži sledeće elemente:
1) ukupan iznos sredstava Budžetskog fonda namenjenom za finansiranje unapređenja energetske efikasnosti putem vaučera;
2) priložen prijavni obrazac u koji se unose podaci o podnosiocu prijave i koji sadrži i izjavu o prihvatanju godišnje šeme za korišćenje vaučera iz člana 29. ovog pravilnika;
3) dokumenta kojima se dokazuju navodi iz prijavnog obrasca, što uključuje i profakturu trgovca za izabrani kućni uređaj, koji se prilažu uz prijavni obrazac;
4) način podnošenja prijave;
5) način rangiranja prijava;
6) način odobravanja vaučera i objavljivanja liste korisnika kojima su dodeljeni vaučeri;
7) način i rok dostavljanja vaučera;
8) rok važenja vaučera;
9) druge informacije.
Postupak dodele vaučera
Podnosilac prijave podnosi prijavu za dodelu vaučera Ministarstvu preko Javnog preduzeća "Pošta Srbije", Beograd.
Podnošenjem prijave iz stava 1. ovog člana podnosilac prihvata kao svoju ugovornu obavezu učešće u postupku dodele vaučera, dodelu vaučera i način korišćenja vaučera, u skladu sa godišnjom šemom korišćenja vaučera.
Ministarstvo vrši proveru prispelih prijava i utvrđuje redosled za dodelu vaučera korisnicima na osnovu datuma i vremena prijema prijave na pisarnici Ministarstva.
U toku trajanja perioda primene godišnje šeme za korišćenje vaučera, jednom nedeljno odobravaju se vaučeri korisnicima po redosledu utvrđenom u skladu sa stavom 3. ovog člana, koji počinje sa najranije predatom prijavom i nastavlja se do utroška celokupnog iznosa Budžetskog fonda predviđenog za finansiranje ove mere, odnosno do isteka roka za podnošenje prijava.
Spisak odobrenih prijava objavljuje se na internet stranici Ministarstva.
Po odobravanju vaučera u skladu sa stavom 4. ovog člana, vaučeri se dostavljaju korisnicima preko Javnog preduzeća "Pošte Srbije", Beograd.
Korišćenje vaučera
Prilikom prodaje uređaja, trgovac popunjava vaučer svojim podacima i potpisuje ga i overava, a korisnik potpisuje izjavu o kupovini uređaja.
Trgovac jednom mesečno dostavlja zahtev za refundaciju sredstava za vaučere realizovane u prethodnom periodu, sa pratećom dokumentacijom, u skladu sa godišnjom šemom korišćenja vaučera.
Ministarstvo vrši refundaciju sredstava trgovcu u skladu sa godišnjom šemom korišćenja vaučera.
2. Subvencioniranje putem dodele dotacija
Godišnja šema korišćenja dotacija
Godišnja šema korišćenja dotacija za subvencioniranje kupovine energetski efikasnih uređaja za domaćinstvo utvrđuje se u skladu sa godišnjim programom finansiranja aktivnosti i mera unapređenja efikasnog korišćenja energije u Republici Srbiji i objavljuje se na internet stranici Ministarstva sa listom energetski efikasnih uređaja za domaćinstvo iz člana 27. stav 2. ovog pravilnika.
Elementi godišnje šeme za korišćenje dotacija
Godišnja šema korišćenja dotacija za subvencionisanje kupovine energetski efikasnih kućnih uređaja sadrži sledeće elemente:
1) cilj koji se želi postići godišnjom šemom i pravnom i vremenskom okviru u kojem se godišnja šema korišćenja dotacija realizuje;
2) informaciju o energetski efikasnim uređajima za domaćinstvo čija nabavka se subvencionira putem dotacija;
3) način učešća trgovaca u godišnjoj šemi korišćenja dotacija;
4) lica koja imaju pravo na dodelu dotacija;
5) maksimalnu visinu dotacije za određeni uređaj;
6) maksimalni iznos sredstava Budžetskog fonda koji jednom korisniku može biti dodeljen u godini za koju se godišnja šema korišćenja dotacija odnosi;
7) način učešća korisnika u godišnjoj šemi korišćenja dotacija;
8) rangiranje prijava za dodelu dotacija;
9) rokove za izvršavanje određenih aktivnosti u okviru šeme korišćenja dotacija;
10) druge informacije i zahteve.
Javni poziv za trgovce
Na osnovu godišnje šeme iz člana 37. ovog pravilnika Ministarstvo na svojoj internet stranici objavljuje javni poziv kojim se pozivaju trgovci koji prodaju uređaje sa liste iz člana 29. ovog pravilnika da se u roku određenom u javnom pozivu prijave radi učešća u realizaciji godišnje šeme za korišćenje dotacija.
Najavu javnog poziva iz stava 1. ovog člana Ministarstvo objavljuje u najmanje jednom dnevnom štampanom mediju koji izlazi na teritoriji Republike Srbije.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana naročito sadrži uslove koje su dužni da ispune trgovci, određeni u javnom pozivu za učešće u realizaciji godišnje šeme korišćenja dotacija.
Prijava trgovaca na javni poziv
Prijava trgovaca na javni poziv sadrži prijavni obrazac sa priloženom dokumentacijom.
Prijavni obrazac sadrži sledeće elemente:
1) podatke o trgovcu;
2) podatke o proizvodima u skladu sa godišnjom šemom iz člana 37. ovog pravilnika i o prodajnim mestima;
3) druge elemente, određene u javnom pozivu za učešće u realizaciji godišnje šeme korišćenja dotacija.
Uz prijavni obrazac trgovac prilaže izjavu o prihvatanju godišnje šeme korišćenja dotacija iz člana 37. ovog pravilnika i druge dokumente tražene u javnom pozivu.
Utvrđivanje liste trgovaca
Po isteku roka određenog u javnom pozivu, nakon provere kompletnosti dokumentacije i ispunjenosti uslova iz člana 39. stav 3. ovog pravilnika, utvrđuje se lista trgovaca koji će učestvovati u realizaciji godišnje šeme korišćenja dotacija, koja se objavljuje na internet stranici Ministarstva.
Javni poziv za podnošenje prijava za dodelu dotacija
Po utvrđivanju liste iz člana 41. ovog pravilnika Ministarstvo na svojoj internet stranici objavljuje javni poziv za podnošenje prijava za dodelu dotacija iz sredstava Budžetskog fonda.
Prijava iz stava 1. ovog člana sadrži prijavni obrazac sa priloženom dokumentacijom.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana sadrži sledeće elemente:
1) ukupan iznos sredstava Budžetskog fonda namenjenom za finansiranje unapređenja energetske efikasnosti putem dotacija;
2) priložen prijavni obrazac u koji se unose podaci o podnosiocu prijave i koji sadrži i izjavu o prihvatanju godišnje šeme za korišćenje dotacija iz člana 37. ovog pravilnika;
3) podatke o dokumentima kojima se dokazuju navodi iz prijavnog obrasca, što uključuje i fiskalni račun trgovca za prodat energetski efikasan uređaj za domaćinstvo i instrukcije za uplatu dotacije, koji se prilažu uz prijavni obrazac;
4) način podnošenja prijave;
5) način rangiranja prijava;
6) način odobravanja dotacija i objavljivanja liste korisnika kojima su dodeljene dotacije;
7) rok dostavljanja zahteva za isplatu dotacije;
8) način i rok isplate dotacija;
9) druge informacije.
Rezervisanje dotacije
Rezervisanje dotacije za kupovinu energetski efikasnog uređaja za domaćinstvo korisnik ostvaruje tako što rezerviše iznos dotacije na koju ima pravo, na prodajnom mestu prilikom kupovine uređaja.
Rezervisanje dotacije u smislu stava 1. ovog člana vrši se na način utvrđen godišnjom šemom korišćenja dotacija iz člana 37. ovog pravilnika.
Rezervisanje dotacije u skladu sa stavom 2. ovog člana obavezno obuhvata i davanje izjave korisnika o prihvatanju godišnje šeme korišćenja dotacija.
Podnošenje prijave za dodelu dotacije
Podnosilac prijave za dodelu dotacije podnosi Ministarstvu prijavu u skladu sa javnim pozivom.
Prijava iz stava 1. ovog člana podnosi se preko Javnog preduzeća "Pošta Srbije", Beograd.
Postupak dodele dotacija
U toku trajanja perioda primene šeme za korišćenje dotacija, jednom nedeljno vrši se provera da li je prijava iz člana 44. stav 1. ovog pravilnika podneta u skladu sa odredbama ovog pravilnika i utvrđuje redosled za dodelu dotacija na osnovu datuma i vremena rezervacije dotacije.
Odobravanje dotacija korisnicima vrši se po redosledu utvrđenom u skladu sa stavom 1. ovog člana, koji počinje sa najranije predatom prijavom, i nastavlja se do utroška celokupnog iznosa Budžetskog fonda predviđenog za finansiranje ove mere, odnosno do isteka roka za podnošenje prijava.
Spisak odobrenih prijava objavljuje se na internet stranici Ministarstva.
Isplata dotacija
Odobrene dotacije Ministarstvo isplaćuje korisnicima najkasnije u roku od 21 dan od dana objavljivanja spiska iz člana 45. stav 3. ovog pravilnika.
Izuzimanje od obaveze vršenja energetskog pregleda
Korisnici sredstava Budžetskog fonda podnose izveštaj o izvršenom energetskom pregledu prilikom podnošenja zahteva za dobijanje sredstava Budžetskog fonda u skladu sa ovim pravilnikom, odnosno nakon završetka projekta, u skladu sa zakonom.
Od podnošenja izveštaja o izvršenom energetskom pregledu u smislu stava 1. ovog člana izuzimaju se korisnici sredstva čiji su projekti finansirani sredstvima Budžetskog fonda u iznosu manjem od 500.000 dinara.
Izuzimanje od obaveze podnošenja izveštaja iz stava 2. ovog člana ne podrazumeva oslobađanje od drugih obaveza vršenja pregleda objekta u skladu sa propisima kojima je uređena izgradnja objekata.
Sredstva za finansiranje projekata energetske sanacije stambenih zgrada mogu se opredeliti za potrebe energetski ugroženih kupaca koji su stekli status u skladu sa propisima kojima se uređuje sticanje statusa energetski ugroženog kupca električne energije ili prirodnog gasa.
Način dodeljivanja i visina sredstava iz stava 1. ovog člana utvrdiće se javnim pozivom iz člana 21. ovog pravilnika.
Dinamika realizacije projekata i izveštavanje
Korisnik sredstava Budžetskog fonda realizuje projekat u skladu sa ugovorenom dinamikom.
Korisnik sredstava dužan je da podnosi izveštaje o realizaciji projekta u skladu sa zahtevima i rokovima utvrđenim ugovorom iz člana 15. stav 1. i člana 25. stav 3. ovog pravilnika.
Nepodnošenje izveštaja iz stava 2. ovog člana može, pod uslovima utvrđenim ugovorom, biti razlog za raskid ugovora o finansiranju projekta.
Finansiranje tehničke pomoći i promotivnih aktivnosti
Konsultantske usluge (izrada analiza, studija, tehničke dokumentacije i dr.) i promotivne aktivnosti, mogu se finansirati iz sredstava Budžetskog fonda, posebno namenjenih u te svrhe.
Konsultantske usluge iz stava 1. ovog člana, Ministarstvo pribavlja u skladu sa propisima o postupku javnih nabavki.
Ministarstvo može raspisati poseban javni poziv za prijavu projekata za unapređenje energetske efikasnosti za koje je potrebno izraditi dokumentaciju iz stava 1. ovog člana.
Prestanak važenja ranijeg propisa
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o uslovima za raspodelu i korišćenje sredstava Budžetskog fonda za unapređenje energetske efikasnosti Republike Srbije i kriterijumima o izuzimanju od obaveze vršenja energetskog pregleda ("Službeni glasnik RS", broj 12/19).
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", osim odredaba člana 47. koje se primenjuju od 1. januara 2023. godine.