ODLUKA
O OPŠTINSKIM PUTEVIMA, ULICAMA I NEKATEGORISANIM PUTEVIMA NA TERITORIJI GRADA SOMBORA

("Sl. list Grada Sombora", br. 21/2019 i 27/2020)

 

I OPŠTE ODREDBE

Predmet uređenja

Član 1

Ovom Odlukom određuju se javni putevi na teritoriji Grada Sombora (u daljem tekstu: javni putevi), uređuje se obavljanje poslova koji se odnose na održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje opštinskim putevima i ulicama i nekategorisanim putevima na teritoriji Grada Sombora,

Definicije

Član 2

Pojedini izrazi, upotrebljeni u ovoj odluci, imaju sledeće značenje:

1.) javni put je put koji ispunjava propisane kriterijume za kategorizaciju od strane nadležnog organa i koji je nadležan organ proglasio kao takav;

2.) opštinski put je javni put koji saobraćajno povezuje teritoriju Grada, kao i teritoriju grada, sa mrežom državnih puteva;

3.) ulica je javni put u naselju koji saobraćajno povezuje delove naselja;

4.) nekategorisani put je put koji je Skupština Grada Sombora (u daljem tekstu: Skupština) proglasio nekategorisanim putem (atarski i šumski putevi, putevi na nasipima za odbranu od poplave, putevi koji vode do prigradskih salaških naselja, koji su izrađeni do nivoa tucanika ili asfalta i dr.) i koji je kao takav upisan u javne evidencije o nepokretnostima i pravima na njima;

5.) trotoar je posebno uređen deo puta pored kolovoza namenjen prvenstveno za kretanje pešaka;

6.) biciklistička staza je put namenjen za kretanje bicikala;

7.) prilazni put je put koji omogućava vlasniku, odnosno neposrednom držaocu nepokretnosti prilaz na javni put, odnosno nekategorisani put pored kojeg se nepokretnost nalazi;

8.) održavanje javnog puta jeste izvođenje radova i obavljanje usluga u okviru postojećeg putnog zemljišta kojima se obezbeđuje očuvanje karakteristika puta u stanju koje je bilo u trenutku njegove izgradnje ili rekonstrukcije i može biti redovno, rehabilitacija i urgentno;

Opštinski putevi

Član 3

Kao opštinski putevi na teritoriji Grada Sombora utvrđuju se:

1. Put broj OP-405, Sombor (IB-15) - Bački Monoštor - Bezdan, ukupne dužine 21 km.

2. Put broj OP-405/1, Sombor (IIA-107) - Bukovac, ukupne dužine 5,3 km.

3. Put broj OP-406, Rastina - Gakovo - Sombor - Čonoplja (IIB-304), dužine 36 km.

4. Put broj OP-406/1, Sombor (IB-12) - Bilić - Rančevo, dužine 9,5 km.

5. Put broj OP- 407, Lugovo (IB-12) - Žarkovac, ukupne dužine 3,7 km.

6. Put broj OP-408, IB-12 - Milčić, dužine 2 km.

7. Put broj OP-409, Sombor (Industrijski put) - Gradina, dužine 5,5 km.

8. Put broj OP-410, granica teritorije Grada Sombora (iz pravca Prigrevice) - IB-12 prema Bačkom Brestovcu (od IB-12 do granice Grada Sombora), dužine 5,5 km.

9. Put broj OP-410/1, Lugovo (IB-12) - Čičovi (do granice Grada Sombora), dužine 5,3 km.

10. Put broj OP-411, od IB-15 do Lenije, dužine 2,5 km.

Kategorizacija opštinskih puteva i ulica

Član 4

Opštinski putevi i ulice se kategorišu na osnovu kriterijuma koje propisuje Vlada.

Na osnovu kriterijuma iz stava 1. Ovog člana Skupština donosi akt o kategorizaciji opštinskih puteva i ulica.

II UPRAVLJANJE OPŠTINSKIM PUTEVIMA, ULICAMA I NEKATEGORISANIM PUTEVIMA

Delatnost upravljanja

Član 5

Upravljanje opštinskim putevima i ulicama (u daljem tekstu: lokalni putevi), kao delatnost od opšteg interesa, obuhvata:

1) planiranje, projektovanje, izgradnju, rekonstrukciju, održavanje i zaštitu lokalnih puteva;

2) vršenje investitorske funkcije na projektovanju, izgradnji, održavanju i rekonstrukciji lokalnih puteva, po posebnom Ovlašćenju datom od Grada;

3) organizovanje i obavljanje stručnih poslova na projektovanju, izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i zaštiti lokalnih puteva;

4) ustupanje radova na projektovanju, izgradnji, održavanju, rekonstrukciji i stručnom nadzoru lokalnih puteva;

5) organizovanje stručnog nadzora nad izgradnjom, rekonstrukcijom, održavanjem i zaštitom lokalnih puteva;

6) organizovanje naplate i kontrolu naplate naknada za upotrebu lokalnih puteva, vršenje javnih ovlašćenja;

7) praćenje stanja putne mreže;

8) zaštitu javnog puta;

9) označavanje lokalnih puteva i vođenje evidencije o lokalnim putevima i o saobraćajno-tehničkim podacima za te puteve;

10) upravljanje saobraćajem i organizovanje i obavljanje brojanja vozila na lokalnim putevima.

Upravljač lokalnih puteva

Član 6

Delatnost upravljanja lokalnim putevima na teritoriji Grada Sombora obavlja JKP "Prostor" Sombor (u daljem tekst: Upravljač lokalnih puteva).

Javno preduzeće koji obavlja delatnost upravljanja lokalnim putevima iz člana 5. ove Odluke je upravljač lokalnog puta.

Izveštaj o izvršenoj kontroli i o stanju lokalnih puteva

Član 7

Upravljač lokalnih puteva dužan je da najmanje jednom u toku godine, a najkasnije do 1. septembra te godine, podnese godišnji izveštaj o izvršenoj kontroli i oceni stanja lokalnih puteva kojima upravlja.

Izveštaj iz st. 1. ovog člana dostavlja se nadležnom odeljenju za saobraćaj, Gradske uprave Grada Sombora (u daljem tekstu: Odeljenje).

Izjašnjavanje korisnika o kvalitetu održavanja ulica i puteva

Član 7a

Upravljač lokalnih puteva kao vršilac komunalne delatnosti (u daljem tekstu Vršilac komunalne delatnosti) dužan je da jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu održavanja ulica i puteva, u trajanju od najmanje 15 dana.

Poziv za izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada Sombora i Vršioca komunalne delatnosti.

Vršilac komunalne delatnosti je dužan da u roku od 15 dana od dana završetka izjašnjavanja iz stava 1. ovog člana dostavi Gradskoj upravi izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružene komunalne delatnosti održavanje ulica i puteva.

Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika takvi da većina korisnika nije zadovoljna održavanjem ulica i puteva, Gradska uprava preispituje rad Vršioca komunalne delatnosti, sačinjava analizu sa predlogom mera za otklanjanje nedostataka navedenih u izjašnjavanju korisnika i dostavlja je Gradskom veću.

Gradsko veće, nakon razmatranja, analize i predloženih mera iz stava 4. ovog člana, donosi akt kojim nalaže Vršiocu komunalne delatnosti da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika, u roku koji ne može biti duži od 90 dana.

Vršilac komunalne delatnosti je dužan da obezbedi korisnicima zakonom propisane uslove koji omogućavaju brz i efikasan kontakt u vezi kvaliteta i korišćenja ove komunalne delatnosti.

Korisnici, mogu kontinuirano u toku godine dostavljati pitanja, primedbe i predloge vezane za delatnost održavanja ulica i puteva preko internet stranice Vršioca komunalne delatnosti, a isti je dužan da na dostavljena pitanja, primedbe i predloge odgovori u najkraćem mogućem roku, a najduže 8 dana.

Planska akta Upravljača lokalnih puteva

Član 8

Upravljač lokalnih puteva donosi srednjoročni plan izgradnje, rekonstrukcije, održavanja i zaštite lokalnih puteva, godišnji program radova na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i zaštiti lokalnih puteva, pojedinačne studije, uz prethodno pribavljeno mišljenje nadležnog Odeljenja.

Saglasnost na akte iz stava 1. ovog člana daje Gradsko veće Grada Sombora (u daljem tekstu: Gradsko veće).

Upravljač lokalnih puteva dužan je da godišnji program radova na održavanju i zaštiti lokalnih puteva kojima upravlja dostavi na saglasnost najkasnije do 1. novembra tekuće godine za narednu godinu.

Način održavanja i zaštite lokalnog puta

Član 9

Upravljač puta dužan je da obezbedi trajno, neprekidno i kvalitetno održavanje ulica i puteva, kao i njihovu zaštitu u cilju nesmetanog i bezbednog odvijanja saobraćaja u skladu sa Zakonom, Uredbom o načinu i uslovima za otpočinjanje obavljanja komunalnih delatnosti ("Sl. gl. RS", br. 13/18, 66/18 i 51/19) i ovom Odlukom.

Pri obavljanju delatnosti upravljanja lokalnim putevima, Upravljač lokalnih puteva dužan je da održavanje i zaštitu lokalnih puteva sprovodi u skladu sa propisima donetim na osnovu zakona kojim se uređuju putevi, kao i da se stara o zaštiti životne sredine.

Upravljač lokalnih puteva odgovara za štetu koja nastane korisnicima lokalnih puteva zbog propuštanja blagovremenog obavljanja radova na održavanju puta propisanih zakonom, odnosno zbog izvođenja radova suprotno propisanim tehničkim uslovima i načinu njihovog izvođenja.

Upravljanje saobraćajem na lokalnom putu

Član 10

Upravljač lokalnih puteva dužan je da obezbedi upravljanje saobraćajem na lokalnim putevima u skladu sa propisima kojima se uređuje bezbednost saobraćaja na putevima.

Evidencija o lokalnim putevima

Član 11

Upravljač lokalnih puteva dužan je da označava i vodi evidencije o lokalnim putevima.

Evidencije o lokalnim putevima sadrže:

1) podatke o putnim pravcima, ulicama, saobraćajnim čvorovima i saobraćajnim deonicama i

2) saobraćajno-tehničke podatke.

Poveravanje vršenja javnih ovlašćenja

Član 12

Upravljaču lokalnih puteva poverava se vršenje javnih ovlašćenja koja se odnose na:

1) izdavanje uslova za izradu tehničke dokumentacije za izgradnju i rekonstrukciju saobraćajnog priključka na lokalni put i donošenje rešenja investitoru o ispunjenosti izdatih uslova;

2) izdavanje uslova za izradu tehničke dokumentacije, odnosno za postavljanje linijskog infrastrukturnog objekta na lokalnom putu i zaštitnom pojasu lokalnog puta (železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, naftovod, gasovod, objekat visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura i dr.) i donošenje rešenja investitoru o ispunjenosti izdatih uslova;

3) izdavanje saglasnosti za održavanje sportske ili druge priredbe na lokalnom putu;

4) izdavanje dozvole za obavljanje vanrednog prevoza na lokalnom putu;

5) izdavanje odobrenja za postavljanje reklamnih tabli i panoa na lokalnom putu;

6) izdavanje odobrenja za postavljanje uređaja za obaveštavanje ili oglašavanje na lokalno putu;

7) izdavanje saglasnosti za preusmeravanje saobraćaja na lokalnom put u slučaju obavljanja radova na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i zaštiti lokalnog puta.

Akti iz stava 1. tač. 4), 5), 6) i 7) izdaju se na osnovu prethodno izdatih saobraćajno-tehničkih uslova.

Upravljač lokalnog puta dužan je da odluči po zahtevu za:

1) izdavanje uslova za izradu tehničke dokumentacije iz stava 1. tač. 1) i 2) ovog člana u roku propisanom zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja;

2) izdavanje saglasnosti, odnosno dozvole iz stava 1. tač. 3), 4) i 7) ovog člana, u roku od osam radnih dana od dana podnošenja zahteva;

3) izdavanje dozvole, odnosno odobrenja iz stava 1. tač. 5) i 6) ovog člana, u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva.

Protiv akta iz stava 1. ovog člana, može se izjaviti žalba Gradskom veću, u roku od 15 dana od dana dostavljanja tog akta.

Upravljač lokalnih puteva dužan je da o aktu donetom u vršenju javnih ovlašćenja vodi evidenciju koju ažurira na dnevnom nivou i objavljuje na svojoj internet stranici.

III FINANSIRANJE LOKALNIH PUTEVA

Član 13

Finansiranje izgradnje, rekonstrukcije, održavanja i zaštite javnog puta obezbeđuje se iz:

1) naknada za upotrebu javnog puta;

2) budžeta Grada Sombora

3) finansijskih kredita

4) ulaganja domaćih i stranih lica i

4) drugih izvora u skladu sa zakonom.

Član 14

Za upotrebu lokalnog puta plaća se naknada, i to:

1) naknada za vanredni prevoz;

2) naknada za postavljanje reklamnih tabli, reklamnih panoa, uređaja za obaveštavanje ili oglašavanje na lokalnom putu, odnosno na drugom zemljištu koje koristi Upravljač lokalnih puteva;

3) naknada za korišćenje delova putnog zemljišta lokalnog puta;

4) naknada za postavljanje vodovoda, kanalizacije, električnih, telefonskih i telegrafskih vodova i sl. na lokalnom putu;

Ovlašćenje za utvrđivanje visine naknada

Član 15

Visinu naknade iz čl. 14. Ove odluke utvrđuje Upravljač lokalnih puteva, uz saglasnost Skupštine.

Uplata sredstava ostvarenih od naknade

Član 16

Sredstva ostvarena od naknade iz čl.14. ove Odluke, predstavljaju prihod Upravljača lokalnih puteva.

Namena korišćenja sredstava ostvarenih od naknada

Član 17

Sredstva od naknade iz člana 14. ove Odluke koriste se za planiranje, projektovanje, izgradnju i rekonstrukciju, održavanje i zaštitu lokalnih puteva, kao i za troškove korišćenja i otplatu kredita za navedene namene.

IV ZAŠTITA LOKALNIH PUTEVA I VANREDNI PREVOZ

Mere za sprečavanje ugrožavanja stabilnosti puta

Član 18

Radi sprečavanja ugrožavanja stabilnosti lokalnog puta i obezbeđivanja uslova za nesmetano odvijanje saobraćaja i režim saobraćaja na lokalnom putu, nosilac prava službenosti na lokalnom putu, kao i drugih prava u skladu sa zakonom, može da izvodi radove na lokalnom putu (građenje, odnosno postavljanje linijskog infrastrukturnog objekta na lokalnom putu: železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, naftovod, gasovod, objekti visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura), ako je za izvođenje tih radova pribavio uslove i rešenja iz čl. 12. Stav. 1. tačka 2) ove Odluke

Zabrana izgradnje u zaštitnom pojasu

Član 19

U zaštitnom pojasu, pored lokalnog puta van naselja, zabranjena je izgradnja građevinskih ili drugih objekata, kao i građenje i postavljanje postrojenja, uređaja i instalacija, osim izgradnje saobraćajnih površina pratećih, funkcionalnih, sadržaja lokalnog puta, kao i postrojenja, uređaja i instalacija koji služe potrebama lokalnog puta i saobraćaja na lokalnom putu.

U zaštitnom pojasu iz stava 1. ovog člana može da se gradi, odnosno, postavlja linijski infrastrukturni objekat: železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, naftovod, gasovod, objekti visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura i slično), ako su za izvođenje tih radova pribavljeni uslovi i rešenja iz člana 12. Stav 1. Tačka 2.) ove Odluke.

Upravljač lokalnih puteva je dužan da obezbedi nadzor nad izvođenjem radova iz stava 2. ovog člana.

Zaštitni pojas sa svake strane lokalnog puta, van naselja je širine 5 metara.

Odredbe stava 4. ovog člana u pogledu širine zaštitnog pojasa primenjuju se i u naseljima, osim ako to nije drugačije određeno planskim dokumentom.

Ograde, drveće i zasadi pored lokalnog puta

Član 20

Zabranjeno je podizanje ograda, drveća i zasada pored lokalnog puta, na način kojim se ometa zahtevana preglednost lokalnog puta i ugrožava bezbednost saobraćaja.

Preglednost raskrsnica lokalnog puta

Član 21

Na raskrsnici lokalnog puta sa drugim putem i na ukrštanju lokalnog puta sa železničkom prugom u istom nivou, moraju se obezbediti zone zahtevane preglednosti u skladu sa tehničkim uslovima za projektovanje.

Na rastojanju kojim je određena zahtevana preglednost zabranjeno je podizati zasade, ograde i drveće, ostavljati predmete i materijale, postavljati postrojenja i uređaje, graditi objekte, odnosno vršiti druge radnje kojima se ometa preglednost lokalnog puta.

Vlasnik, odnosno neposredni držalac zemljišta, koje se nalazi na rastojanju kojim je određena zahtevana preglednost, dužan je da postupi po zahtevu upravljača lokalnog puta i ukloni zasade, ograde, drveće, predmete, materijale, postrojenja, uređaje i objekte iz stava 2. ovog člana, u cilju obezbeđenja zahtevane preglednosti puta.

Lica iz stava 3. ovog člana imaju pravo na naknadu štete zbog ograničenja korišćenja zemljišta u zoni zahtevane preglednosti, koju plaća upravljač lokalnog puta.

Obaveze upravljača infrastrukturnog objekta postavljenog u lokalni put

Član 22

Lice koje upravlja infrastrukturnim objektom ugrađenim, odnosno postavljenim u lokalni put: železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, naftovod, gasovod, objekat visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura, dužno je da održava taj objekat na način kojim se ne oštećuje lokalni put, odnosno ne ugrožava bezbednost saobraćaja ili ne ometa održavanje lokalnog puta.

Lice iz stava 1. ovog člana dužno je da u roku od osam dana pre početka radova obavesti Upravljača lokalnih puteva o radovima na održavanju objekta kojim upravlja.

U slučaju oštećenja, odnosno kvara objekata, postrojenja, uređaja, instalacija ili vodova iz stava 1. ovog člana, lice koje upravlja tim objektima, dužno je da bez odlaganja pristupi otklanjanju oštećenja, odnosno kvara i istovremeno o preduzetim radovima obavesti Upravljača lokalnih puteva.

Posle otklanjanja oštećenja, odnosno kvara na svom objektu, lice koje upravlja tim objektom dužno je da otkloni oštećenje na lokalnom putu i vrati ga u prvobitno i tehnički ispravno stanje.

Upravljač lokalnih puteva dužan je da po prijemu obaveštenja iz st. 2. i 3. ovog člana obezbedi stručni nadzor nad izvođenjem radova iz st. 1. i 3. ovog člana.

Troškove izvođenja radova i angažovanja stručnog nadzora iz st. 1, 3, 4. i 5. ovog člana snosi lice iz stava 1. ovog člana.

Zaštitna ograda pored lokalnog puta

Član 23

Radi nesmetanog i bezbednog odvijanja saobraćaja i zaštite lokalnog puta od oštećenja, na mestima na kojima se okupljaju građani u velikom broju ili postoje intenzivni pešački tokovi (sportski stadioni, sajmišta, škole, javni lokali i sl.) ili na mestima koja se koriste za držanje stoke u većem broju (pašnjaci, ergele i sl.), a koja se nalaze pored lokalnog puta sa velikom gustinom saobraćajnog toka, postavlja se odgovarajuća ograda kojom se to mesto odvaja od lokalnog puta ako Upravljač lokalnih puteva utvrdi potrebu za njenim postavljanjem.

Postavljanjem ograde iz stava 1. ovog člana ne sme se umanjiti zahtevana preglednost na lokalnom putu.

Upravljač lokalnog puta određuje uslove i način postavljanja i održavanja ograde iz stava 1. ovog člana.

Ogradu su dužni da postave i održavaju neposredni držaoci zemljišta ili objekata iz stava 1. ovog člana.

Ako neposredni držaoci zemljišta ili objekata ne postave ili ne održavaju ograde, postavljanje, odnosno održavanje izvršiće Upravljač lokalnih puteva o njihovom trošku.

Saobraćajni priključak na lokalni put

Član 24

Saobraćajni priključak na lokalni put gradi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja i na osnovu izdatih uslova i rešenja iz člana 12. stav 1. tačka 1) ove Odluke.

Upravljač lokalnih puteva izdaće rešenje iz stava 1. ovog člana ako utvrdi da su kumulativno ispunjeni sledeći uslovi:

1) nije moguće izvršiti povezivanje opštinskog, odnosno nekategorisanog puta, odnosno ulice sa opštinskim, odnosno nekategorisanim putem, odnosno ulicom koji već imaju izvedenu raskrsnicu;

2) saobraćajni priključak iz stava 1. ovog člana nema štetne posledice za nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja na lokalnom putu.

Prilagođavanje saobraćajnog priključka i prilaza potrebama odvijanja saobraćaja na lokalnom putu

Član 25

Ukoliko se u zoni izgrađenog saobraćajnog priključka na lokalni put, za čiju izgradnju je pribavljeno rešenje o ispunjenosti uslova Upravljača lokalnih puteva, promene saobraćajni zahtevi (opterećenje, struktura, vrsta i režim toka) vrši se rekonstrukcija saobraćajnog priključka tako da se elementi saobraćajnog priključka prilagode novonastalim saobraćajnim zahtevima.

Odluku o prilagođavanju saobraćajnog priključka potrebama odvijanja saobraćaja na lokalnom putu donosi Upravljač tog puta.

Troškove izrade tehničke dokumentacije, pribavljanja lokacijskih uslova, građevinske i upotrebne dozvole za rekonstrukciju saobraćajnog priključka, kao i troškove nabavke i postavljanja saobraćajne signalizacije i opreme iz stava 1. ovog člana snosi neposredni držalac nepokretnosti koja se priključuje na državni, odnosno opštinski put.

Tehničkom pregledu izgrađenog saobraćajnog priključka iz stava 1. ovog člana prisustvuje ovlašćeni predstavnik Upravljača lokalnog puta.

Ukrštanje ili priključivanje zemljanog i prilaznog puta na lokalni put

Član 26

Zemljani put, koji se ukršta ili priključuje na lokalni put, mora se izgraditi sa tvrdom podlogom ili sa istim kolovoznim zastorom kao i lokalni put sa kojim se ukršta, odnosno na koji se priključuje, u širini od najmanje pet metara i u dužini od najmanje 10 metara za lokalni put, računajući od ivice kolovoza lokalnog puta.

Na način iz stava 1. ovog člana mora se izgraditi i prilazni put koji se priključuje na lokalni put.

Troškovi izgradnje zemljanog, odnosno prilaznog puta i troškovi presecanja puteva

Član 27

Troškove izgradnje puta iz člana 26. ove Odluke snosi investitor radova na izgradnji zemljanog, odnosno prilaznog puta koji se priključuje na lokalni put.

Ako prilikom izgradnje ili rekonstrukcije lokalni put preseca drugi lokalni put, investitor radova na izgradnji, odnosno rekonstrukciji lokalnog puta snosi troškove izgradnje puta sa istim kolovoznim zastorom kao na lokalnom putu u širini i dužinama iz člana 26. stav 1. ove Odluke.

Ako prilikom izgradnje ili rekonstrukcije lokalni put preseca zemljani put iz člana 26. stav 1. Ove Odluke, troškove izgradnje zemljanog puta sa tvrdom podlogom ili istim kolovoznim zastorom kao i lokalni put sa kojim se ukršta, odnosno na koji se priključuje, snosi investitor radova na izgradnji, odnosno rekonstrukciji lokalnog puta.

Smanjenje broja saobraćajnih priključaka

Član 28

Jedinica lokalne samouprave dužna je da planskom dokumentacijom smanji broj saobraćajnih priključaka na državni put na najmanji mogući broj.

Zaštita lokalnog puta od vode, snežnih lavina, buke, zaslepljujućih efekata i drugih štetnih uticaja

Član 29

Sused lokalnog puta dužan je da omogući slobodno oticanje vode, postavljanje snegobrana i odlaganje snega sa lokalnog puta na njegovo zemljište uz naknadu, koja ne može biti niža od tržišne, zbog ograničenja prava imovine na zemljištu, odnosno naknadu prouzrokovane štete.

Sused lokalnog puta dužan je da omogući prilaz lokalnom putu ili putnom objektu radi izvođenja radova na održavanju lokalnog puta ili putnog objekta uz naknadu prouzrokovane štete.

Upravljač lokalnih puteva dužan je da zaključi ugovor sa susedom lokalnog puta da na susedovom zemljištu izgradi odvodne kanale i druge uređaje za odvođenje vode od trupa puta, kao i da postavi uređaje za zaštitu puta i saobraćaja, odnosno podigne zasade za zaštitu lokalnog puta i saobraćaja od snežnih lavina, buke, zaslepljujućih efekata i drugih štetnih uticaja, ako se isti ne mogu izgraditi, postaviti, odnosno podići na lokalnom putu.

Odredbe st. 1-3. ovog člana shodno se primenjuju i na vlasnike, odnosno neposredne držaoce zemljišta, u slučaju kada se njihovo zemljište koristi u iste svrhe.

Zaštita javnog puta od spiranja i odronjavanja

Član 30

Radi zaštite lokalnog puta od spiranja i odronjavanja, Upravljač lokalnih puteva, dužan je, ako priroda zemljišta dopušta, da kosine useka, zaseka i nasipa, kao i putno zemljište osigura hortikulturnim i drugim merama, tako da se ne umanjuje zahtevana preglednost i bezbednost saobraćaja na lokalnom putu.

Zasadi iz stava 1. ovog člana moraju se uredno održavati i obnavljati.

Postavljanje reklama na javnom putu i zaštitnom pojasu puta

Član 31

Reklamne table, reklamni panoi, uređaji za obaveštavanje ili oglašavanje mogu se postavljati na lokalnom putu i pored tog puta na udaljenosti od pet metara, mereno sa spoljne strane od ivice kolovoza.

Postavljanje reklamnih tabli, reklamnih panoa, uređaja za obaveštavanje ili oglašavanje vrši se na osnovu rešenja o odobrenju iz člana 12. stav 1. tačka 5. i 6. ove Odluke.

Tip, izgled, veličina, potrebna dokumentacija, rok na koji se postavljanje natpisa odobrava, kao i bliži uslovi za postavljanje utvrđuju se u skladu sa Odlukom o uređenju grada.

Upravljač javnog puta je dužan da o izdatim odobrenjima obaveštava nadležnog inspektora.

Po isteku roka važenja odobrenja za postavljanje natpisa, lice koje je postavilo natpis je dužno da ga ukloni i vrati zauzetu površinu u prvobitno stanje u skladu sa ovom Odlukom.

Mere zabrane preduzimanja određenih aktivnosti na putu

Član 32

Na lokalnom putu zabranjeno je:

1) trajno zauzimanje puta, a privremeno zauzeće puta je moguće, uz prethodno pribavljenu saglasnost Upravljača lokalnih puteva;

2) izvođenje radova na putu koji nisu u vezi sa izgradnjom, rekonstrukcijom, održavanjem i zaštitom puta, bez saglasnosti Upravljača lokalnih puteva;

3) izvođenje radova nosilaca prava službenosti i drugih prava ustanovljenih na putu kojima se oštećuje put ili ugrožava nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja;

4) ispuštanje voda, otpadnih voda i drugih tečnosti na put;

5) sprečavanje oticanja voda sa puta, a posebno iz putnog jarka i iz propusta kroz trup puta i sprečavanje daljeg oticanja voda ka njihovim recipijentima;

6) prosipanje, ostavljanje ili bacanje materijala, stvari i smeća na put;

7) zamašćivanje puta mazivima ili drugim sličnim materijama;

8) postavljanje i korišćenje svetla ili drugih uređaja, odnosno predmeta na putu i pored puta kojima se ometa bezbedno odvijanje saobraćaja na putu;

9) izvođenje poljoprivrednih radova na bankinama, kosinama i putnom zemljištu;

10) vučenje predmeta, materijala, oruđa i drugih vrsta tereta po putu (grede, balvani, grane, kameni blokovi, plugovi, drljače i sl.);

11) spuštanje niz kosine zaseka, useka i nasipa puta, drvene građe, drva za ogrev, kamenja i drugog materijala;

12) paljenje trave i drugog rastinja na putu, kao i otpadnih predmeta i materijala;

13) paljenje trave i drugog rastinja na zemljištu suseda puta, ukoliko se time ugrožava bezbednost odvijanja saobraćaja i umanjuje zahtevana preglednost na putu;

14) kočenje zaprežnih vozila sprečavanjem okretanja točkova;

15) uključivanje vozila na put i isključivanje sa puta van priključka ili ukrštaja;

16) zaustavljanje ili ostavljanje vozila kojim se ometa korišćenje puta;

17) neregulisano vođenje bujičnih vodotokova koji mogu da oštete put;

18) otvaranje prolaza za vozila i pešake na žičanim ogradama pratećih sadržaja pored autoputa;

19) svako drugo činjenje kojim se oštećuje ili bi se mogao oštetiti put, umanjiti zahtevana preglednost, ometa odvijanje saobraćaja, odnosno ugrožava bezbedno odvijanje saobraćaja na putu.

Mere radi sprečavanja oštećenja lokalnog puta i radi sprečavanja ometanja bezbednog odvijanja saobraćaja

Član 33

Upravljač lokalnih puteva dužan je da u obavljanju poslova zaštite lokalnog puta, svakodnevno sprovodi aktivnosti na utvrđivanju zauzeća lokalnog puta, bespravnog izvođenja radova na lokalnom putu i u zaštitnom pojasu i svih drugih činjenja kojima se bitno oštećuje ili bi se mogao oštetiti lokalni put ili ometati bezbedno odvijanje saobraćaja na lokalnom putu.

Upravljač lokalnih puteva, u slučajevima iz stava 1. ovog člana, dužan je da bez odlaganja, podnese inspekciji za puteve pisani zahtev koji se zasniva na tačnom i potpunom činjeničnom stanju, radi sprovođenja inspekcijskih mera.

Zahtev iz stava 2. ovog člana, sadrži izjavu ovlašćenog predstavnika Upravljača lokalnog puta i podatke iz evidencije o lokalnom putu koju je Upravljač lokalnih puteva dužan da vodi u skladu sa ovom odlukom.

Mera ograničenja korišćenja lokalnog puta

Član 34

Upravljač lokalnih puteva dužan je da kod Odeljenja, pokrene postupak za ograničavanje korišćenja lokalnog puta, ako je lokalni put u takvom stanju da:

1) saobraćaj nije moguć ili je moguć saobraćaj samo pojedinih vrsta vozila;

2) saobraćaj pojedinih vrsta vozila može biti štetan za lokalni put;

3) ako to zahtevaju osnovani razlozi koji se odnose na zaštitu lokalnog puta i bezbednost saobraćaja.

Istovremeno sa pokretanjem postupka iz stava 1. ovog člana, Upravljač lokalnih puteva dužan je da preduzme mere obezbeđenja lokalnog puta postavljanjem saobraćajne signalizacije.

Upravljač lokalnih puteva o preduzetim merama obaveštava ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove, a javnost putem sredstava javnog informisanja.

Postavljenu saobraćajnu signalizaciju upravljač lokalnih puteva uklanja po prestanku okolnosti iz stava 1. ovog člana.

Režim saobraćaja u zimskom periodu

Član 35

Upravljač lokalnih puteva najkasnije do 1. oktobra tekuće godine pokreće postupak za donošenje rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja, za period od 1. novembra tekuće kalendarske godine do 1. aprila naredne kalendarske godine.

Odeljenje donosi rešenje iz stava 1. ovog člana najkasnije do 15. oktobra tekuće kalendarske godine.

Sastavni deo rešenja iz stava 2. ovog člana je plan zimskog održavanja lokalnih puteva koji donosi Upravljač lokalnih puteva i koji sadrži program aktivnosti na zimskom održavanju sa prikazom lokacija na koje se vrši postavljanje saobraćajnih znakova za period iz stava 1. ovog člana.

Upravljač lokalnih puteva dužan je da putem sredstava javnog informisanja blagovremeno obavesti učesnike u saobraćaju o izmeni režima saobraćaja na lokalnim putevima u periodu od 1. novembra tekuće kalendarske godine do 1. aprila naredne kalendarske godine.

Upravljač lokalnih puteva dužan je da o postavljenoj saobraćajnoj signalizaciji u skladu sa izmenom režima saobraćaja iz stava 1. ovog člana obavesti ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove i inspekciju za puteve.

Opremljenost točkova i gusenica na motornim vozilima koja saobraćaju na lokalnim putevima

Član 36

Motorna i priključna vozila koja saobraćaju na lokalnim putevima moraju imati točkove sa pneumaticima.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, vozilo sa gusenicama može saobraćati na lokalnom putu sa savremenim kolovoznim zastorom ako su gusenice zaštićene oblogom sa ravnim površinama ili drugim odgovarajućim oblogama.

Vozila Vojske Srbije ne moraju da ispunjavaju uslove iz stava 2. ovog člana, a Upravljač lokalnih puteva ima pravo na naknadu štete koja je time prouzrokovana.

Zaprežna vozila ukupne mase do tri tone prilikom učešća u saobraćaju na putu ne moraju imati točkove sa pneumaticima.

Izdavanje dozvole kao uslov za vršenje vanrednog prevoza

Član 37

Prevoz vozilom, odnosno skupom vozila koja sama ili sa teretom prekoračuju propisima dozvoljeno osovinsko opterećenje, najveću dozvoljenu ukupnu masu, širinu, dužinu ili visinu, smatra se vanrednim prevozom.

Vanredni prevoz može se vršiti na lokalnom putu na osnovu dozvole koju na zahtev vlasnika, odnosno korisnika vozila, izdaje Upravljač lokalnih puteva za svaki pojedinačni prevoz, odnosno više prevoza.

Uslovi koje mora da ispuni podnosilac zahteva za izdavanje dozvole za vanredni prevoz su:

1) da je registrovan u Republici Srbiji;

2) da je prevoznik, pravno lice ili preduzetnik, kome je pretežna delatnost drumski prevoz tereta ili obavlja ostale prateće delatnosti u saobraćaju.

Uz zahtev za izdavanje dozvole za vanredni prevoz podnosilac zahteva prilaže:

1) fotokopiju saobraćajne dozvole;

2) vreme prevoza;

3) trasu kretanja;

4) masu i dimenzije vozila i osovinski pritisak;

5) dozvoljenu nosivost u kilogramima i

6) vrstu i masu tereta koji se prevozi.

Strani prevoznik zahtev za izdavanje dozvole za vanredni prevoz podnosi preko lica iz stava 3. ovog člana.

Dozvolom iz stava 2. ovog člana određuje se način i uslovi prevoza, kao i iznos naknade za vanredni prevoz.

Razlozi za odbijanje izdavanja dozvole za vršenje vanrednog prevoza

Član 38

Dozvolu za vanredni prevoz Upravljač lokalnih puteva ne može izdati ako tehničko eksploatacione karakteristike lokalnog puta na kojem se obavlja vanredni prevoz ne omogućavaju bezbedan saobraćaj vozila, odnosno skupa vozila kojim se obavlja vanredni prevoz, kao i svih ostalih učesnika u saobraćaju na tom putu.

Vrste dozvola

Član 39

Dozvola za vanredni prevoz izdaje se za više prevoza ili jedan prevoz i jedno vozilo, odnosno skup vozila.

Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana, za vanredne prevoze koji se obavljaju u isto vreme i relaciji sa više vozila, odnosno skupova vozila, Upravljač lokalnih puteva može izdati jednu dozvolu, pod uslovom da se vozila kreću u koloni.

Kada je dozvolom za vanredni prevoz uslovljeno da se vanredni prevoz mora obaviti uz pratnju vozila ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, dozvola za vanredni prevoz izdaje se po prethodno pribavljenoj saglasnosti tog ministarstva.

Evidencija o izdatim dozvolama za vršenje vanrednog prevoza

Član 40

Evidenciju o izdatim dozvolama za vanredni prevoz vodi Upravljač lokalnih puteva u pisanoj, odnosno elektronskoj formi.

Evidencija iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o prevozniku kojem je izdata dozvola (naziv i sedište prevoznika), podatke o vrsti izdate dozvole, broju pod kojim je dozvola izdata, datum izdavanja i roku važenja dozvole, kao i podatke o lokalnom putu na kome se obavlja vanredni prevoz.

Upravljač lokalnih puteva dužan je da na svojoj internet stranici objavljuje evidenciju o izdatim dozvolama za vanredni prevoz, ažuriranu na dnevnom nivou.

Vanredni prevoz za čije obavljanje se ne izdaje dozvola

Član 41

Vanredni prevoz se može obaviti bez dozvole za vanredni prevoz, u slučaju kada se prevoz obavlja za:

1) potrebe odbrane zemlje;

2) potrebe sprečavanja i otklanjanja posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

3) izvršavanje zadataka iz delokruga ministarstva nadležnog za poslove odbrane, odnosno ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, odnosno službe za vanredne situacije, ako se vanredni prevoz obavlja pod nadzorom ministarstva nadležnog za poslove odbrane, odnosno ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, odnosno službe za vanredne situacije.

Organ, odnosno služba u čijem delokrugu je obavljanje poslova iz stava 1. tačka 3) ovog člana dužan je da obavljanje vanrednog prevoza, pre početka, usaglasi sa Upravljačem lokalnih puteva.

O obavljanju vanrednog prevoza iz stava 1. ovog člana obaveštava se ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove.

Naknada štete i troškovi praćenja vanrednog prevoza

Član 42

Vanredni prevoz se mora obavljati na propisan način i u skladu sa uslovima utvrđenim u dozvoli za vanredni prevoz.

Lice koje obavlja vanredni prevoz dužno je da nadoknadi štetu Upravljaču lokalnih puteva koja je nastala usled obavljanja vanrednog prevoza na lokalnom putu.

Kada je dozvolom za vanredni prevoz utvrđeno da se vanredni prevoz mora obaviti uz pratnju vozila ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove, troškove praćenja snosi lice koje obavlja vanredni prevoz.

Kontrola vanrednog prevoza

Član 43

Kontrolu vanrednog prevoza na lokalnom putu vrši inspektor za puteve i ovlašćeno službeno lice ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove.

Merenje osovinskih opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila koja saobraćaju na lokalnom putu, vrši Upravljač lokalnih puteva uz prisustvo inspektora za puteve.

Vozilo kojim se obavlja vanredni prevoz, bez dozvole iz člana 37. stav 2. ove odluke, isključuje iz saobraćaja na lokalnom putu ovlašćeno lice iz stava 1. ovog člana i određuje mesto parkiranja vozila do pribavljanja dozvole.

Za vreme trajanja isključenja iz saobraćaja zabranjeno je korišćenje vozila koje je u vršenju kontrole isključeno iz saobraćaja, osim do mesta parkiranja određenog u stavu 2. ovog člana.

Lice koje obavlja vanredni prevoz snosi troškove:

1) izvršenih merenja sprovedenih pri kontroli vanrednog prevoza, ako se utvrdi da nisu ispunjeni propisani uslovi, odnosno uslovi utvrđeni u dozvoli za vanredni prevoz;

2) izvršenih merenja sprovedenih radi utvrđivanja prestanka razloga za isključenje vozila iz saobraćaja;

3) parkiranja vozila koje je isključeno iz saobraćaja pri kontroli vanrednog prevoza;

4) obavljenog vanrednog prevoza na pređenom putu, od mesta početka prevoza do mesta vršenja kontrole, odnosno do mesta usklađivanja vrednosti parametara vozila sa propisanim vrednostima i svih šteta koje su tom prilikom načinjene putu.

Dozvolu za vanredni prevoz Upravljač lokalnih puteva ne može izdati ako lice koje obavlja vanredni prevoz nije izmirilo troškove propisane odredbama stava 4. ovog člana, a koji su nastali pri prethodno obavljenim vanrednim prevozima.

Prekomerna upotreba lokalnog puta

Član 44

Prekomerna upotreba lokalnog puta podrazumeva privremeno ili trajno učešće teških teretnih vozila u procentu većem od 50% u odnosu na ukupan broj teretnih vozila na određenom lokalnom putu ili njegovom delu, koji se obavlja za potrebe lica koje izvodi radove na izgradnji ili rekonstrukciji ili obavlja privrednu delatnost čija priroda zahteva tako izvršene prevoze (eksploatacija kamena, minerala, uglja, drveta i sl.).

Pod teškim teretnim vozilima iz stava 1. ovog člana, smatraju se vozila ukupne mase veće od 7,5 tona.

Uklanjanje ili označavanje stvari, materija ili vozila sa lokalnog puta

Član 45

Lice koje je vlasnik, odnosno držalac stvari, materija ili vozila sa koga potiču stvari, odnosno materije, koje su se našle na lokalnom putu i koje mogu oštetiti lokalni put ili ugroziti bezbednost saobraćaja, dužno je da ih bez odlaganja ukloni ili označi.

Ako lice koje je vlasnik, odnosno držalac stvari, materija ili vozila sa koga potiču, ne postupi na način propisan u stavu 1. ovog člana, Upravljač lokalnih puteva dužan je da preduzme mere da se stvari, odnosno materije uklone ili označe, u roku koji ne može biti duži od 12 sati.

Troškove uklanjanja stvari i materija sa lokalnog puta, odnosno njihovo označavanje iz stava 2. ovog člana snosi lice iz stava 1. ovog člana.

Uklanjanje stvari i materija sa lokalnog puta mora biti izvršeno bez nanošenja štete lokalnom putu.

Označavanje i uklanjanje onesposobljenog vozila za dalju vožnju

Član 46

Lice koje je vozač, vlasnik ili držalac onesposobljenog vozila za dalju vožnju na lokalnom putu, dužno je da radi bezbednog odvijanja saobraćaja, odmah označi vozilo na način određen propisima o bezbednosti saobraćaja i preduzme mere da se vozilo u najkraćem roku, koji ne može biti duži od dva sata, ukloni sa lokalnog puta.

Ako lice koje je vozač, vlasnik ili držalac onesposobljenog vozila za dalju vožnju na lokalnom putu, ne postupi na način propisan u stavu 1. ovog člana, Upravljač lokalnih puteva je dužan da odmah preduzme mere za označavanje, odnosno uklanjanje tog vozila u roku koji ne može biti duži od dva sata od isteka roka iz stava 1. ovog člana.

Troškove uklanjanja vozila sa lokalnog puta, odnosno njihovog označavanja iz stava 2. ovog člana snosi lice koje je vozač, vlasnik ili držalac onesposobljenog vozila za dalju vožnju na lokalnom putu.

Uklanjanje vozila sa lokalnog puta mora biti izvršeno bez nanošenja štete lokalnom putu.

Održavanje sportske, odnosno druge priredbe na lokalnom putu

Član 47

U slučaju održavanja sportske, odnosno druge priredbe na lokalnom putu, prema zakonu kojim se uređuje bezbednost saobraćaja na putevima, a koja zahteva obustavu saobraćaja ili drugu izmenu u režimu saobraćaja, Odeljenje donosi rešenje o tehničkom regulisanju saobraćaja, čiji je sastavni deo saobraćajni projekat.

Rešenje iz stava 1. ovog člana donosi se po prethodno pribavljenoj saglasnosti Upravljača lokalnih puteva na kojem se održava sportska, odnosno druga priredba na lokalnom putu i Upravljača lokalnih puteva na koji se saobraćaj preusmerava.

Organizator sportske, odnosno druge priredbe snosi troškove postavljanja saobraćajne signalizacije i opreme kojom se vrši obustava saobraćaja ili izmena u režimu saobraćaja, kao i troškove obaveštavanja javnosti i preduzetih mera obezbeđenja.

Rešenje iz stava 1. ovog člana Odeljenje dostavlja organizatoru sportske, odnosno druge priredbe, ministarstvu nadležnom za unutrašnje poslove i Upravljaču lokalnih puteva na kojem će se održati sportska ili druga priredba.

Obaveštavanje o stanju i prohodnosti puteva

Član 48

Upravljač lokalnih puteva dužan je da blagovremeno i na pogodan način obaveštava javnost i korisnike puteva o stanju i prohodnosti lokalnih puteva, a u slučaju predviđenih ograničenja, odnosno obustava saobraćaja na lokalnom putu, u roku od 48 sati pre početka primene navedenih mera.

Obustava saobraćaja

Član 49

Odeljenje donosi rešenje o obustavi saobraćaja ili obustavi saobraćaja određene vrste vozila na lokalnom putu, njegovom delu ili putnom objektu, na zahtev Upravljača lokalnih puteva, u sledećim slučajevima:

1) ako se lokalni put nalazi u takvom stanju da se na njemu ne može odvijati saobraćaj ili se ne može odvijati saobraćaj određene vrste vozila;

2) ako bi učešće određenih kategorija vozila u saobraćaju nanosilo štetu lokalnom putu, njegovom delu ili putnom objektu;

3) ako to zahteva izvođenje radova na rekonstrukciji i održavanju lokalnog puta;

4) ako to zahtevaju drugi razlozi zaštite lokalnog puta i bezbednosti saobraćaja na lokalnom putu.

Obustava saobraćaja na lokalnom putu, njegovom delu ili putnom objektu, može biti privremena, a obustava saobraćaja za određene vrste vozila na lokalnom putu, njegovom delu ili putnom objektu, može biti privremena ili stalna.

Upravljač lokalnih puteva dužan je da obavesti teritorijalno nadležnu organizacionu jedinicu ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove o obustavi saobraćaja iz stava 1. ovog člana.

V ODRŽAVANJE LOKALNIH PUTEVA

Vrste održavanja javnih puteva

Član 50

Održavanje lokalnog puta obuhvata redovno održavanje, rehabilitaciju, urgentno održavanje i održavanje lokalnog puta u zimskom periodu.

Pri izvođenju radova na održavanju lokalnog puta upravljač lokalnih puteva dužan je da omogući bezbedno odvijanje saobraćaja.

Redovno održavanje javnih puteva

Član 51

Redovno održavanje obuhvata skup aktivnosti, mera i radova, koji se preduzimaju tokom dela ili cele kalendarske godine, na putnoj mreži ili na pojedinim deonicama puta, radi održavanja i očuvanja funkcionalne ispravnosti lokalnog puta, putnih objekata, saobraćajne signalizacije i opreme puta.

Radovi na redovnom održavanju lokalnog puta jesu naročito:

1) pregled, utvrđivanje i ocena stanja puta i putnog objekta;

2) mestimično popravljanje oštećenja kolovozne konstrukcije i ostalih elemenata puta;

3) mestimična površinska obrada kolovoznog zastora;

4) čišćenje kolovoza i ostalih elemenata puta u granicama putnog zemljišta;

5) održavanje i uređenje bankina i bermi;

6) održavanje kosina nasipa, useka i zaseka;

7) čišćenje i održavanje jarkova, rigola, propusta i drugih delova sistema za odvodnjavanje puta;

8) zamena deformisanih, dotrajalih ili privremenih propusta za vodu;

9) popravka, zamena, dopuna i obnavljanje saobraćajne signalizacije i opreme;

10) redovno čišćenje i održavanje saobraćajne signalizacije i opreme;

11) zamena, dopuna i obnavljanje oštećene ili dotrajale opreme puta i objekata i opreme za zaštitu puta, saobraćaja i okoline;

12) čišćenje opreme puta i objekata i opreme za zaštitu puta, saobraćaja i okoline;

13) uređivanje zelenih površina u putnom zemljištu (košenje trave, krčenje šiblja i sečenje drveća);

14) primena mera za uklanjanje snega i leda na kolovozu lokalnog puta i saobraćajnim površinama autobuskih stajališta i parkirališta.

Upravljač lokalnih puteva dužan je da izradi saobraćajni projekat koji sadrži načine obezbeđenja zona radova na redovnom održavanju lokalnog puta.

Upravljač lokalnih puteva Odeljenju podnosi zahtev za donošenje rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja čiji je sastavni deo saobraćajni projekat iz stava 3. ovog člana.

Upravljač lokalnih puteva postavlja privremenu saobraćajnu signalizaciju i opremu na osnovu rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja koje izdaje Odeljenje.

Rešenje iz stava 4. ovog člana izdaje se sa rokom važenja od godinu dana od dana izdavanja rešenja.

Rehabilitacija javnog puta

Član 52

Rehabilitacija lokalnog puta jeste vrsta održavanja, tj. izvođenje radova na lokalnom putu i putnom objektu u granicama putnog zemljišta, radi očuvanja karakteristika lokalnog puta u istom ili približno istom stanju koje je bilo u trenutku njegove izgradnje ili poslednje rekonstrukcije.

Radovi na rehabilitaciji lokalnog puta naročito obuhvataju:

1) obnavljanje i zamenu dotrajalih kolovoznih konstrukcija, odnosno njenih delova a naročito nanošenje novog asfaltnog sloja određene nosivosti po celoj širini postojećeg kolovoza;

2) postavljanje šljunčanog, odnosno tucaničkog zastora na neasfaltiranim putevima;

3) obradu površine kolovoznog zastora ili zaptivanje;

4) zamenu složenih dilatacionih sprava, izolacije, kolovoza, ograda, slivnika, ležišta, oštećenih sekundarnih elemenata i dotrajalih pešačkih staza na mostovima, nadvožnjacima, podvožnjacima i vijaduktima;

5) postavljanje sistema, opreme i uređaja iz člana 12. Ove Odluke za čije postavljanje nije potrebno pribaviti građevinsku dozvolu;

6) obnavljanje antikorozivne zaštite čeličnih konstrukcija mostova, nadvožnjaka, podvožnjaka i vijadukata;

7) zamenu ili popravku postojećih drenažnih sistema i hidroizolacije u tunelima i popravke tunelske obloge;

8) popravku oštećenih potpornih, obložnih i portalnih zidova;

9) zamenu drenažnih i sistema za odvodnjavanje lokalnog puta i putnog objekta.

Radovi iz stava 1. ovog člana izvode se na osnovu tehničkog opisa uz predmer radova.

Upravljač lokalnih puteva 15 dana pre početka radova obaveštava Odeljenje o nameri izvođenja radova na rehabilitaciji uz dostavljanje tehničkog opisa i predmera i predračuna radova, kao i zahteva za donošenje rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja čiji je sastavni deo saobraćajni projekat.

Upravljač lokalnih puteva je dužan da obrazuje nezavisnu komisiju koja vrši tehnički pregled izvedenih radova na rehabilitaciji.

Upravljač lokalnih puteva dužan je da Odeljenju, dostavi izveštaj o izvedenim radovima na rehabilitaciji lokalnog puta overen od strane stručnog nadzora sa zapisnikom o izvršenom tehničkom pregledu izvedenih radova, u roku od 30 dana od dana završetka radova.

Urgentno održavanje

Član 53

Radovi na urgentnom održavanju lokalnih puteva obuhvataju radove koji se moraju hitno izvesti radi otklanjanja štetnih posledica nastalih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama, vanrednim i nepredviđenim okolnostima i obezbeđivanja prohodnosti puta i bezbednog odvijanja saobraćaja.

Ako je zbog elementarnih nepogoda i drugih nesreća proglašena vanredna situacija u skladu sa propisima kojima se uređuju vanredne situacije, ta odluka se odnosi na sve lokalne puteve koji se nalaze na teritoriji na kojoj je proglašena vanredna situacija.

Upravljač lokalnih puteva je dužan da u roku od tri dana od početka radova na urgentnom održavanju obavesti inspektora za puteva uz priloženi opis uzroka i preduzetih mera.

Ukoliko inspektor za puteve proceni da obim i vrsta preduzetih radova prevazilazi hitne radove uputiće Upravljača lokalnih puteva na primenu odredaba zakona kojima se uređuju poslovi na izgradnji i rekonstrukciji puteva.

Upravljač lokalnih puteva dužan je da obezbedi saobraćajni projekat koji sadrži načine obezbeđenja zona radova na urgentnom održavanju lokalnog puta.

Odeljenje, na zahtev Upravljača lokalnih puteva donosi rešenje o tehničkom regulisanju saobraćaja, čiji je sastavni deo saobraćajni projekat iz stava 5. ovog člana.

Rešenje iz stava 6. ovog člana izdaje se sa rokom važenja od godinu dana.

Inspektor za puteve može dati obavezujuće naloge za preduzimanje dodatnih mera zaštite zone radova.

Režim odvijanja saobraćaja za vreme izvođenja radova na održavanju

Član 54

Radovi na održavanju lokalnog puta po pravilu se izvode tako da se ne obustavlja saobraćaj na lokalnom putu.

Ako se radovi iz stava 1. ovog člana ne mogu izvesti bez obustave saobraćaja na lokalnom putu, na zahtev Upravljača lokalnih puteva Odeljenje donosi rešenje o obustavi saobraćaja, po prethodno pribavljenom mišljenju ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove i prethodno pribavljenoj saglasnosti Upravljača javnog puta na koji se preusmerava saobraćaj.

Sastavni deo rešenja iz stava 2. ovog člana je saobraćajni projekat.

U slučaju obustave saobraćaja iz stava 2. ovog člana, Upravljač lokalnih puteva na kome je saobraćaj obustavljen, dužan je da putem sredstava javnog informisanja obavesti javnost 48 sati pre početka obustave saobraćaja.

Upravljač lokalnih puteva dužan je da obavesti teritorijalno nadležnu organizacionu jedinicu ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove o početku izvođenja radova iz čl. 51-53. ove Odluke i tehničkom regulisanju saobraćaja za vreme izvođenja tih radova.

Održavanje pojedinih elemenata puta

Član 55

Upravljač državnog puteva održava kolovoznu konstrukciju kao sastavni deo državnog puta i saobraćajnu signalizaciju na državnom putu koji prolazi kroz naselje, osim uređaja za davanje svetlosnih saobraćajnih znakova i turističke signalizacije.

Dodatne elemente, objekte i opremu državnog puta kao i lokalnih puteva (trotoar, raskrsnice za potrebe naselja, prostori za parkiranje, javna rasveta, svetlosna i druga signalizacija za potrebe naselja, biciklističke staze, pešačke staze i sl.) koji su izgrađeni za potrebe naselja, održava Grad.

Autobuska stajališta izgrađena van kolovoza državnog puta u naselju, održava Grad.

Grad može zaključiti ugovor sa Upravljačem, kojim bliže uređuju međusobna prava i obaveze u pogledu održavanja dodatnih elemenata, objekata i opreme državnog i lokalnog puta iz stava 1. i 2., kao i povodom održavanja autobuskih stajališta iz stava 3. ovog člana.

Upravljač lokalnih puteva održava kolovoznu konstrukciju lokalnog puta u području graničnog prelaza u skladu sa propisima koji regulišu zaštitu državne granice.

Održavanje lokalnih puteva u zimskom periodu

Član 56

Održavanjem lokalnih puteva u zimskom periodu, u smislu ove odluke, smatraju se radovi i aktivnosti neophodni za obezbeđenje prohodnosti i bezbednosti saobraćaja lokalnim putevima, koji mogu biti ugroženi snežnim padavinama, zavejavanjem usled dejstva vetra ili poledicom usled niske temperature ili pojave ledene kiše.

Održavanje lokalnih puteva u zimskom periodu obuhvata:

1. planiranje zimskog održavanja,

2. organizovanje mesta pripravnosti (punktovi zimske službe) i deponija posipnog materijala,

3. pripremu puteva za zimski period eksploatacije,

4. postupak zimskog održavanja,

5. zaštitu puteva u zimskom periodu,

6. obaveštavanje učesnika u saobraćaju o prohodnosti puteva.

Plan rada zimske službe

Član 57

Zimsko održavanje puteva i ulica uređuje se Planom rada zimske službe, koji donosi Gradsko veće na predlog Upravljača lokalnih puteva, najkasnije do 01. novembra tekuće godine, a za nastupajući zimski period.

Za realizaciju i sprovođenje Plana rada zimske službe nadležan je Upravljač lokalnih puteva.

Plan rada zimske službe sadrži:

1. preglednu kartu mreže lokalnih puteva na teritoriji Grada,

2. mesta punktova zimske službe,

3. lokacije deponija materijala za posipanje i snabdevanje pogonskim gorivom,

4. lokacije kritičnih mesta (mostovi, opšte krivine, veliki usponi, zone iznenadnog zavejavanja i dr.),

5. podela lokalnih puteva prema prioritetima održavanja,

6. raspored mehanizacije, sredstava i materijala po punktovima (broj, vrsta i količina),

7. raspored radnika po punktovima i smenama (putara, smenovođa, vozača. mašinista),

8. stepen pripravnosti zimske službe,

9. čišćenje snega sa kolovoza puta, stajališta, parkinga, površina ispred porodičnih, stambenih i poslovnih objekata,

10. sistem obaveštavanja o stanju na putevima,

11. način evidencije rada i dežurstava i

12. druga pitanja od značaja za rad zimske službe.

Održavanje zajedničkih stubova i zajedničkih konstrukcija

Član 58

Održavanje zajedničkih stubova i zajedničkih konstrukcija na mostu izgrađenom za železničku infrastrukturu i za lokalni put, vrši upravljač železničke infrastrukture u skladu sa tehničkim propisima i standardima.

Troškove održavanja zajedničkih stubova i konstrukcija na mostu iz stava 1. ovog člana, snose u jednakim iznosima upravljač železničke infrastrukture i upravljač lokalnih puteva.

Održavanje nekategorisanih puteva

Član 59

Održavanje nekategorisanih puteva obuhvata postavljanje šljunčanog, odnosno tucaničkog zastora, nivelisanje i ravnanje.

O održavanju nekategorisanih puteva stara se Upravljač lokalnih puteva.

Kontinuitet u obavljanju delatnosti održavanja ulica i puteva

Član 59a

U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u obavljanju delatnosti održavanja ulica i puteva, Vršilac komunalne delatnosti je dužan da odmah o tome obavesti Gradsku upravu i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja.

Član 59b

Po prijemu obaveštenja o neplaniranom prekidu obavljanja, odnosno po utvrđivanju poremećaja ili prekida u obavljanju delatnosti održavanja ulica i puteva, Gradska uprava je dužna da:

1. preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena i

2. utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid obavljanja delatnosti održavanja ulica i puteva, kao i odgovornost za učinjenu štetu.

Član 59v

U slučaju poremećaja ili prekida u obavljanju delatnosti održavanja ulica i puteva, kao i u slučaju štrajka zaposlenih kod Vršioca komunalne delatnosti, Gradsko veće preduzima mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetan rad i poslovanje Vršioca komunalne delatnosti i obavljanje delatnosti održavanja ulica i puteva u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

VI POSEBNI USLOVI IZGRADNJE I REKONSTRUKCIJE LOKALNIH PUTEVA

Planiranje, projektovanje i izgradnja lokalnih puteva

Član 60

Lokalni putevi se planiraju, projektuju i grade tako da se planska i tehnička rešenja usklade sa najnovijim znanjima tehnike projektovanja i izgradnje lokalnih puteva, sa zahtevima bezbednosti saobraćaja, demografskim i privrednim potrebama, ekonomskim načelima i merilima za ocenu opravdanosti njihove izgradnje, propisima o zaštiti životne sredine i propisima kojima se uređuje poljoprivredno zemljište.

Sastavni deo projektne dokumentacije projekata izgradnje i rekonstrukcije lokalnih puteva je izveštaji o reviziji projekata sa aspekta bezbednosnih karakteristika puta, u skladu sa čl. 69. ove Odluke.

Izgradnja i rekonstrukcija javnih puteva

Član 61

Izgradnja i rekonstrukcija lokalnog puta vrše se u skladu sa zakonom kojim se uređuju planiranje i izgradnja i u skladu sa ovom Odlukom.

Rekonstrukcija lokalnog puta jeste izvođenje građevinskih radova u zaštitnom pojasu, kojima se mogu promeniti geometrijski elementi, položaj ili oprema postojećeg puta, u cilju održavanja i unapređenja vrednosti puta.

Rekonstrukcijom lokalnog puta, u smislu ove odluke, smatraju se naročito:

1) radovi na postojećem putu i putnom objektu kojima se menja položaj trase lokalnog puta u pojasu njegovog osnovnog pravca;

2) radovi na izmeni konstruktivnih elemenata u cilju poboljšanja nosivosti i stabilnosti puta kojima se proširuju kolovoz i raskrsnice, povećava radijus horizontalnih krivina puta i saniraju klizišta;

3) radovi kojima se rekonstruišu putni objekti i obavljaju drugi radovi potrebni za unapređenje bezbednosti saobraćaja.

Putni objekti lokalnog puta moraju se izgraditi tako da širina kolovoza na ili u putnom objektu ne bude manja od širine kolovoza lokalnog puta van putnog objekta.

Obaveštavanje o radovima na izgradnji, odnosno rekonstrukciji lokalnog puta i obaveze lica koja upravljaju infrastrukturnim objektima ugrađenim u lokalni put

Član 62

Upravljač puta je dužan da, najmanje osam dana pre početka radova na izgradnji, odnosno rekonstrukciji lokalnog puta ili putnog objekta, o tome obavesti javnost putem sredstava javnog informisanja ili na drugi uobičajeni način.

Lica koja upravljaju infrastrukturnim objektima ugrađenim, odnosno postavljenim u lokalni put, odnosno u putni objekat: železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, naftovod, gasovod, objekat visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura, usklađuju radove na infrastrukturnim objektima ugrađenim, odnosno postavljenim u lokalni put, odnosno u putni objekat, sa radovima na rekonstrukciji lokalnog puta.

Upravljač puta je dužan da, najmanje 30 dana pre početka radova iz stava 1. ovog člana, pisanim putem obavesti lica iz stava 2. ovog člana o početku radova.

Lica iz stava 2. ovog člana dužna su da pri rekonstrukciji ili izvođenju drugih radova na lokalnom putu o svom trošku, a pri izgradnji lokalnog puta o trošku investitora izgradnje lokalnog puta, izmeste objekte, postrojenja, uređaje, instalacije i vodove, ili ih prilagode nastalim promenama.

U slučaju da lica iz stava 2. ovog člana ne izmeste, odnosno ne prilagode objekte, postrojenja, uređaje, instalacije i vodove do početka izvođenja radova na rekonstrukciji lokalnog puta ili izvođenju drugih radova na lokanom putu, investitor radova na lokalnom putu ima pravo da izmesti ili prilagodi objekte, postrojenja, uređaje, instalacije i vodove o trošku lica koje upravlja navedenim objektima.

Izmeštanje lokalnog puta ili njegovog dela

Član 63

Ako postojeći lokalni put, odnosno njegov deo treba izmestiti zbog građenja drugog objekta (železnička infrastruktura, aerodrom i sl.), lokalni put, odnosno njegov deo koji se izmešta, mora biti izgrađen sa elementima koji odgovaraju kategoriji tog puta.

Troškove izmeštanja lokalnog puta, odnosno njegovog dela iz stava 1. ovog člana, snosi investitor objekta zbog čije izgradnje se vrši izmeštanje lokalnog puta, odnosno njegovog dela, ako se drugačije ne sporazumeju investitor i Upravljač lokalnih puteva.

Ukrštanje lokalnog puta sa železničkom infrastrukturom

Član 64

U slučaju ukrštanja lokalnog puta sa železničkom infrastrukturom, zbog izgradnje lokalnog puta, sve troškove snosi investitor izgradnje tog lokalnog puta.

U slučaju ukrštanja lokalnog puta sa železničkom infrastrukturom, zbog izgradnje železničke infrastrukture, sve troškove snosi investitor izgradnje železničke infrastrukture.

Ukrštanje lokalnog puta sa drugim infrastrukturnim sistemom izvedeno izgradnjom podvožnjaka, odnosno nadvožnjaka

Član 65

Ako je ukrštanje lokalnog puta sa drugim infrastrukturnim sistemom ili drugim putem izvedeno izgradnjom podvožnjaka ili nadvožnjaka, podvožnjak odnosno nadvožnjak smatra se objektom tog lokalnog puta.

Gornji stroj lokalnog puta u podvožnjaku sa opremom i saobraćajnom signalizacijom lokalnog puta, kao i sistemom za odvodnjavanje površinskih i podzemnih voda, potrebnim za pravilno i bezbedno korišćenje lokalnog puta, smatra se objektom tog lokalnog puta.

Ako je ukrštanje lokalnog puta sa drugim putem ili infrastrukturnim sistemom izvedeno izgradnjom nadvožnjaka za lokalni put, u fazi korišćenja izgrađeni nadvožnjak smatra se objektom tog lokalnog puta.

Infrastrukturni sistem ispod nadvožnjaka iz stava 3. ovog člana, sa instalacijama i postrojenjima potrebnim za pravilno i bezbedno korišćenje tog sistema, smatra se objektom tog infrastrukturnog sistema.

Izgradnja dodatnih elemenata puta

Član 66

Planskim dokumentom određuju se deonice lokalnog puta, odnosno putnog objekta sa dodatnim elementima (širi kolovoz, trotoar, raskrsnice za potrebe naselja, prostori za parkiranje, javna rasveta, svetlosna i druga signalizacija, autobuska stajališta, biciklističke staze, pešačke staze i sl.), objekti i oprema koji odgovaraju potrebama naselja.

Izgradnjom dodatnih elemenata puta iz stava 1. ovog člana, ne može se narušiti kontinuitet trase tog puta i saobraćaja na njemu.

Dodatni elementi lokalnih puteva za potrebe naselja iz stava 1. ovog člana, mogu se izgraditi na zahtev jedinice lokalne samouprave, uz prethodno pribavljanje saglasnosti Upravljača puta.

Izuzetno od stava 3. ovog člana izgradnja trotoara, pešačkih i biciklističkih staza, uz lokalne puteve kroz naselje je obavezujuća za jedinice lokalne samouprave.

Troškove izgradnje elemenata lokalnih puteva iz st. 3. i 4. ovog člana, snosi jedinica lokalne samouprave koja je zahtevala izgradnju tih elemenata.

Autobusko stajalište

Član 67

Autobusko stajalište na lokalnom putu, osim ulice, mora se izgraditi van kolovoza lokalnog puta, osim kada to nije moguće zbog uslova na terenu.

Izgradnju i održavanje autobuskih stajališta na lokalnom putu vrši Upravljač lokalnih puteva.

Radovi na izgradnji i održavanju autobuskih stajališta Upravljač lokalnog puta obavlja na osnovu godišnjeg plana radova o izgradnji i održavanju autobuskih stajališta i naloga nadležnog inspektora.

Na državnom putu može se izgraditi autobusko stajalište na zahtev jedinice lokalne samouprave uz prethodno pribavljenu saglasnost Upravljača državnog puta.

U skladu sa potrebama jedinica lokalne samouprave za izgradnju autobuskih stajališta, Upravljač državnog puta prilikom izgradnje ili rekonstrukcije državnog puta utvrđuje lokacije autobuskih stajališta u okviru projektne dokumentacije za navedene radove.

Troškove izrade tehničke dokumentacije i izgradnje autobuskog stajališta iz stava 2. ovog člana snosi jedinica lokalne samouprave.

Mostovi za lokalni put i železničku infrastrukturu

Član 68

Mostovi za lokalni put i železničku infrastrukturu mogu se graditi na istim stubovima, pod uslovom da imaju posebne konstrukcije.

Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana, mostovi za lokalni put i železničku infrastrukturu mogu se graditi na istim stubovima i sa zajedničkom konstrukcijom, s tim da se kolovoz lokalnog puta odvoji od železničke pruge.

Objekti za zaštitu javnog puta od bujica i snežnih nanosa

Član 69

Upravljač lokalnih puteva dužan je da obezbedi zaštitu lokalnog puta i saobraćaja na tom putu na mestima podložnim odronjavanju ili izloženim snežnim nanosima, bujicama i jakim vetrovima.

Zaštita iz stava 1. ovog člana obezbeđuje se:

1) izgradnjom stalnih objekata (potporni, obložni, pregradni i vetrobranski zidovi i sl.);

2) sađenjem zaštitnih šumskih pojaseva i drugih zasada na propisanom odstojanju od kolovoza u okviru putnog zemljišta;

3) postavljanjem privremenih naprava (palisade, drvene lese, metalne rešetke, žičane mreže i sl.).

VII POSEBNI ZAHTEVI KOJE LOKALNI PUT MORA DA ISPUNI SA ASPEKTA BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA

Revizija i provera

Član 70

Upravljač javnog puta mora da obezbedi proveru bezbednosti saobraćaja na lokalnom putu (u daljem tekstu: Provera), i to ciljane Provere za deonice javnih puteva najvećeg rizika, prema mapi rizika puteva i ulica.

O Proveri se sačinjava izveštaj, koji se podnosi Gradskom veću putem odeljenja.

Upravljač lokalnog puta mora pokrenuti proceduru za otklanjanje nedostataka po prihvaćenim preporukama iz izveštaja u roku od 90 dana od dana dobijanja izveštaja.

U slučaju nemogućnosti postupanja po preporukama iz izveštaja Upravljač lokalnih puteva je dužan da u roku od 30 dana od dobijanja izveštaja obrazloži eventualno nepostupanje nadležnom organu za poslove saobraćaja.

Gradsko veće daje konačno mišljenje na obrazloženje Upravljača lokalnog puta iz st. 3. i 4. ovog člana.

Upravljač lokalnog puta dužan je da postupi po konačnom mišljenju Gradskog veća.

Mapiranja rizika, identifikacija i rangiranje opasnih mesta

Član 71

Upravljač lokalnih puteva dužan je da najmanje jednom u periodu od pet godina obezbedi projekte Mapiranja rizika, odnosno projekte identifikacije i rangiranja opasnih mesta (crne tačke) na lokalnim putevima.

Za najrizičnija opasna mesta i deonice upravljač lokalnih puteva dužan je da detaljno sagleda probleme bezbednosti saobraćaja i preduzme mere za otklanjanje rizika.

Nezavisna ocena uticaja puta na saobraćajne nezgode sa poginulim licima

Član 72

U slučaju saobraćajne nezgode sa najmanje jednim poginulim licem, ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove dostavlja izveštaj o saobraćajnoj nezgodi nadležnom Upravljaču lokalnih puteva, u roku od 60 dana od dana nastanka saobraćajne nezgode.

U slučaju nastanka saobraćajne nezgode iz stava 1. ovog člana, Upravljač lokalnih puteva dužan je da obezbedi nezavisnu ocenu doprinosa lokalnog puta nastanku, odnosno posledicama saobraćajne nezgode (u daljem tekstu: Nezavisna ocena), u roku od 30 dana od dana prijema izveštaja o saobraćajnoj nezgodi iz stava 1. ovog člana.

Upravljač lokalnih puteva dužan je da dostavi Nezavisnu ocenu inspekciji za puteve u roku od 30 dana od dana njenog prijema.

Na osnovu Nezavisne ocene, u kojoj je utvrđeno da je put doprineo nastanku, odnosno posledicama saobraćajne nezgode, Upravljač lokalnih puteva u roku od 60 dana od dana dobijanja Nezavisne ocene preduzima mere radi unapređenja bezbednosti puta i sprečavanja nastanka saobraćajnih nezgoda, odnosno težih posledica saobraćajnih nezgoda.

VIII TEHNIČKO REGULISANJE SAOBRAĆAJA

Tehničko regulisanje saobraćaja

Član 73

Pod tehničkim regulisanjem saobraćaja podrazumevaju se sve mere i akcije kojima se utvrđuje režim saobraćaja u redovnim uslovima i u uslovima radova na putu, a naročito: usmeravanje i vođenje saobraćaja, upravljanje brzinama u funkciji gustine saobraćajnog toka, ograničenje brzine u funkciji stanja kolovoza i vremenskih uslova, određivanje jednosmernih puteva i ulica, utvrđivanje puteva i ulica u kojima se zabranjuje saobraćaj ili saobraćaj određene vrste vozila, ograničenje brzine kretanja za sve ili pojedine kategorije vozila, određivanje prostora za parkiranje i zaustavljanje vozila, snabdevanje, usmeravanje i preusmeravanje korisnika, određivanje bezbednog i efikasnog načina regulisanja saobraćaja na raskrsnicama, lokacija autobuskih stajališta, dozvoljena osovinska opterećenja, radi zaštite životne sredine i sl.

Saobraćajno-tehničkim merama u naselju uređuje se režim saobraćaja u redovnim uslovima i u toku radova na putu, a naročito: usmeravanje tranzitnog, teretnog, biciklističkog, pešačkog saobraćaja, utvrđivanje puteva i ulica namenjenih javnom prevozu putnika, način korišćenja saobraćajnih traka za vozila javnog prevoza putnika, ograničenje brzine za sve ili pojedine kategorije vozila, određivanje jednosmernih ulica, pešačkih zona, zona usporenog saobraćaja, zona "30", zona škole, zona zaštite životne sredine, određivanje bezbednog i efikasnog načina regulisanja saobraćaja na raskrsnicama, određivanje prostora za parkiranje i zaustavljanje vozila, snabdevanje, usmeravanje i preusmeravanje korisnika i slično.

Za sprovođenje utvrđenog režima saobraćaja mora se izraditi saobraćajni projekat i na putu postaviti saobraćajna signalizacija prema saobraćajnom projektu.

Član 74

Rešenje o davanju saglasnosti na saobraćajni projekat iz člana 73. ove Odluke donosi Odeljenje, na osnovu prethodno pribavljenog mišljenja Komisije za tehničko regulisanje saobraćaja (u daljem tekstu: Komisija).

Komisiju iz prethodnog stava obrazuje Odeljenje.

Komisija se obrazuje na period od četiri godine, a čini je predsednik, četiri člana i sekretar.

Zadatak Komisije je da pregleda saobraćajni projekat, sačini zapisnik sa stručnim mišljenjem i isti dostavi Odeljenju.

Ukoliko Komisija ima primedbi na urađen saobraćajni projekat, pre dostavljanja zapisnika sa stručnim mišljenjem iz stava 1. ovog člana, primedbe dostavlja upravljaču lokanih puteva koji je dužan da postupi po istim.

Rok za davanje saglasnosti iz stava 1. je 15 dana.

Postavljanje saobraćajne signalizacije

Član 75

Upravljač lokalnih puteva postavlja, zamenjuje, dopunjuje i obnavlja saobraćajnu signalizaciju, opremu puta i objekte i opremu za zaštitu puta, saobraćaja i okoline, na osnovu saobraćajnog projekta na koji je data saglasnost u skladu sa ovom Odlukom. Obavezu čuvanja saobraćajnog projekta ima upravljač puta i Odeljenje.

IX NADZOR

Nadzor nad primenom ove Odluke

Član 76

Nadzor nad primenom odredaba ove odluke vrši Odeljenje za komunalne delatnosti, imovinsko-pravne i stambene poslove, Gradske uprave grada Sombora.

Inspekcijski nadzor

Član 77

Inspekcijski nadzor nad sprovođenje odredbi ove odluke vrši inspektor za puteve, koji ima prava, dužnosti i ovlašćenja republičkog inspektora za državne puteve, utvrđene Zakonom o javnim putevima ("Sl. glasnik RS", br. 41/2018 i 95/2018).

Prava i dužnosti inspektora

Član 78

Inspektor za puteve ima pravo i dužnost da proverava:

1) radove na održavanju i zaštiti lokalnog puta, njegovog dela i putnog objekta;

2) tehničku i drugu dokumentaciju za održavanje lokalnog puta, njegovog dela i putnog objekta;

3) ispunjenost uslova propisanih za lica koja vrše poslove projektovanja, tehničke kontrole tehničke dokumentacije, rukovođenja izvođenjem radova i vršenja stručnog nadzora na održavanju lokalnog puta, njegovog dela i putnog objekta;

4) stanje lokalnog puta, njegovog dela i putnog objekta;

5) pravilno održavanje lokalnog puta, njegovog dela i putnog objekta u skladu sa tehničkim i drugim propisima i uslovima kojima se osigurava sposobnost lokalnog puta, njegovog dela i putnog objekta za nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja;

6) uslove odvijanja saobraćaja na lokalnom putu;

7) da li se pravilno i redovno sprovode propisane mere zaštite lokalnog puta;

8) primenu tehničkih propisa, standarda i normi kvaliteta prilikom izvođenja radova i upotrebe materijala pri održavanju lokalnog puta;

9) da li izvođač radova na rehabilitaciji lokalnog puta, njegovog dela i putnog objekta vodi knjigu inspekcije i građevinski dnevnik na propisan način;

10) da li se vanredni prevoz vrši sa dozvolom, odnosno u skladu sa uslovima propisanim dozvolom;

11) da li je sprovedena Provera, Mapiranje rizika, identifikacija i rangiranje opasnih mesta i Nezavisna ocena, na propisan način.

Pored poslova iz stava 1. ovog člana inspektor za puteve obavlja i druge poslove utvrđene zakonom.

U vršenju kontrole iz člana 60. ovog zakona inspektor za puteve ima pravo da na lokalnim putevima zaustavlja vozila, osim vozila Vojske Srbije, vozila hitne pomoći i vozila ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove.

Zaustavljanje vozila iz stava 3. ovoga člana vrši se isticanjem stop tablice, čiji izgled je propisan Zakonom o putevima.

Vozač je dužan da zaustavi vozilo ako inspektor iz stava 3. ovog člana istakne stop tablicu.

Za prekršaje propisane ovom Odlukom inspektor je ovlašćen da izda prekršajni nalog.

Ovlašćenja republičkog inspektora

Član 79

U vršenju inspekcijskog nadzora inspektor za puteve je ovlašćen da:

1) zabrani izvršenje radova koji se izvode protivno zakonu i drugim propisima, tehničkim propisima i standardima i normama kvaliteta prilikom izvođenja radova i upotrebe materijala pri održavanju lokalnog puta, njegovog dela i putnog objekta, protivno uslovima odvijanja saobraćaja na lokalnom putu, njegovom delu i putnom objektu ili protivno propisanim merama zaštite lokalnog puta, njegovog dela i putnog objekta;

2) predloži organu nadležnom za tehničko regulisanje saobraćaja obustavu saobraćaja određene kategorije vozila na lokalnom putu, njegovom delu ili putnom objektu;

3) naloži otklanjanje nastalih nedostataka na lokalnom putu, njegovom delu ili putnom objektu, usled nepredviđenih i neplaniranih okolnosti kojima se ugrožava ili može biti ugrožena bezbednost saobraćaja;

4) naloži uklanjanje ograda, drveća, zasada, građevinskog i drugog materijala i natpisa podignutih, ostavljenih ili postavljenih suprotno odredbama ovog zakona;

5) naloži uklanjanje objekata, cevovoda, vodova, instalacija, natpisa, ograda, drveća, zasada, građevinskog i drugog materijala sa lokalnog puta, njegovog dela, putnog objekta i putnog zemljišta, osim objekata, cevovoda, vodova i instalacija za koje je ustanovljeno pravo službenosti ili drugo pravo određeno zakonom;

6) zabrani radove koji se izvode u neposrednoj blizini lokalnog puta, njegovog dela i putnog objekta, a koji mogu ugroziti njihovu stabilnost i bezbednost saobraćaja;

7) naloži uklanjanje saobraćajne signalizacije i opreme na lokalnom putu, koja nije postavljena na osnovu rešenja nadležnog Odeljenja;

8) isključi iz saobraćaja na lokalnom putu vozilo kojim se obavlja vanredni prevoz bez dozvole ili protivno uslovima datim u dozvoli za vanredni prevoz;

9) naloži upravljaču lokalnih puteva postavljanje fizičkih prepreka kojima se onemogućava priključenje na lokalni put, saobraćajnim priključkom ili ukrštanjem puteva, odnosno priključkom prilaznog puta na lokalni put, do pribavljanja upotrebne dozvole za priključak;

10) naloži uklanjanje saobraćajnog priključka na lokalni put u putnom zemljištu, ako za izgrađeni saobraćajni priključak nisu pribavljeni uslovi i rešenje upravljača lokalnih puteva, odnosno građevinska dozvola u ostavljenom roku;

11) naloži otklanjanje nepravilnosti, odnosno zabrani dalje izvođenje radova prilikom održavanja lokalnog puta, njegovog dela i putnog objekta, ako utvrdi da izvođač radova ne ispunjava propisane uslove;

12) naloži otklanjanje nedostataka u utvrđenom roku, ako utvrdi da se prilikom izvođenja radova i upotrebe materijala pri održavanju lokalnog puta, njegovog dela i putnog objekta, ne primenjuju tehnički propisi i standardi i norme kvaliteta, a ako se u utvrđenom roku nedostaci ne otklone, zabrani, odnosno obustavi dalje izvođenje radova i naloži uklanjanje izvedenih radova na delovima lokalnog puta ili putnog objekta na kojima nisu otklonjeni naloženi nedostaci;

13) naloži uklanjanje stvari, odnosno materija koje su se našle na lokalnom putu i koje mogu oštetiti lokalni put ili ugrožavaju bezbednost saobraćaja, kao i onesposobljenog vozila za dalju vožnju kojim se ometa korišćenje lokalnog puta;

14) naloži sprovođenje Provere, Mapiranja rizika, identifikacije i rangiranja opasnih mesta, odnosno Nezavisne ocene.

Mere obezbeđenja koje preduzima republički inspektor

Član 80

Ako je lokalni put, njegov deo ili putni objekat u takvom stanju da se na njemu ne može odvijati bezbedan saobraćaj, inspektor za puteve će narediti da se bez odlaganja preduzmu mere obezbeđenja, a po potrebi može privremeno zabraniti saobraćaj na lokalnom putu, njegovom delu ili putnom objektu.

Žalba na rešenje inspektora za puteve

Član 81

Protiv rešenja inspektora za puteve može se izjaviti žalba Gradskom veću u roku od 15 dana od dana dostavljanja.

Žalba izjavljena protiv rešenja iz stava 1. ovog člana ne odlaže izvršenje rešenja kojim se:

1) zabranjuju, odnosno obustavljaju radovi;

2) privremeno obustavlja saobraćaj na lokalnom putu, njegovom delu ili putnom objektu;

3) nalaže otklanjanje nedostataka na lokalnom putu, njegovom delu ili putnom objektu kojima se ugrožava ili može biti ugrožena bezbednost saobraćaja;

4) nalaže uklanjanje objekata, cevovoda, vodova, instalacija, natpisa, ograda, drveća, zasada, građevinskog i drugog materijala sa lokalnog puta, njegovog dela, putnog objekta i putnog zemljišta, osim objekata, cevovoda, vodova i instalacija za koje je ustanovljeno pravo službenosti ili drugo pravo određeno zakonom;

5) isključuje iz saobraćaja na lokalnom putu vozilo kojim se obavlja vanredni prevoz bez dozvole.

Komunalno-milicijski poslovi

Član 82

Kontrolu i održavanje komunalnog reda u ovoj oblasti obavlja komunalna milicija, izdaje prekršajne naloge propisane ovom Odlukom i preduzima druge mere u skladu sa svojim ovlašćenjima propisanim zakonom.

X KAZNENE ODREDBE

Prekršaji pravnog lica odnosno preduzetnika

Član 83

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 200.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice, ako:

1) postupa suprotno članu 18. ove Odluke;

2) gradi objekte i postavlja postrojenja, uređaje i instalacije suprotno članu 19. stav 1. ove Odluke;

3) gradi, odnosno postavlja linijski infrastrukturni objekat: železnička infrastruktura, elektroenergetski vod, naftovod, produktovod, gasovod, objekat visinskog prevoza, linijska infrastruktura elektronskih komunikacija, vodovodna i kanalizaciona infrastruktura, bez pribavljenih uslova i rešenja Upravljača lokalnog puta (član 19.stav 2. Odluke);

4) podiže ograde, drveće i zasade pored lokalnih puteva suprotno članu 20. Odluke;

5) nepostupa u skladu sa članom 21. stav 2. i 3.;

6) ne obavesti Upravljača lokalnih puteva o radovima na održavanju objekata kojima upravlja ili ga ne obavesti u roku propisanom članom 22. stav 2 ove Odluke;

7) ne podigne odgovarajuće ograde na mestima i na način propisan čanom 23.stav 1 Odluke;

8) postupa suprotno članu 23. stav 2. Odluke;

9) gradi saobraćajni priključak na javni put suprotno članu 24. stav 1. Odluke;

10) postupa suprotno članu 29. stav 1. i 2. Odluke;

11) postavlja reklamne table, reklamne panoe, uređaje za obaveštavanje ili oglašavanje na lokalnom putu suprotno članu 31. Odluke;

12) postupa suprotno članu 32. stav 1. tačka 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., i 18.;

13) obavlja vanredni prevoz bez dozvole upravljača lokalnog puta suprotno članu 37. stav 2.;

14) obavlja vanredni prevoz suprotno članu 37. stav 5.;

15) postupa suprotno članu 43. stav 4.;

16) postupa suprotno članu 45. stav 1.;

17) postupa suprotno članu 46. stav 1.;

18) ako ne postupa po rešenju inspektora shodno odredbama člana 78. i 79. Odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 40.000,00 dinara i odgovorno lice u pravnom licu.

Prekršaji fizičkog lica

Član 84

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 100.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako:

1) postupa suprotno članu 19. stav 1. ove Odluke;

2) postupa suprotno članu 20. Odluke;

3) ne postupa u skladu sa članom 21.stav 2. i 3. ove Odluke;

4) ne postupa u skladu sa članom 23.stav 1. ove Odluke;

5) postavljanjem ograde umanjuje zahtevanu preglednost (član 23. stav 2);

6) postupa suprotno članu 24. stav 1. Odluke;

7) postupa suprotno članu 31. Odluke;

8) postupa suprotno članu 32. stav 1. taka 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17. i 18.;

9) obavlja vanredan prevoz suprotno uslovima ili bez dozvole koju izdaje Upravljač puta (član 37.stav 2 i 3);

10) postupa suprotno članu 45. stav 1.;

11) postupa suprotno članu 46. stav 1.;

12) ako ne postupa po rešenju inspektora shodno odredbama člana 78. i 79. Odluke.

Prekršajni nalog

Član 85

Ukoliko je prekršaj otkriven na zakonom propisani način za prekršaje iz člana 83., 84 i 85. Ove Odluke izdaje se prekršajni nalog.

Prekršajni nalog sadrži sledeće pouke i upozorenja:

1) da se lice protiv koga je izdat prekršajni nalog, ako prihvati odgovornost i u roku od 8 dana, od dana prijema prekršajnog naloga plati polovinu izrečene kazne, oslobađa plaćanja druge polovine izrečene novčane kazne;

2) da lice protiv koga je izdat prekršajni nalog može prihvatiti odgovornost za prekršaj i nakon isteka roka od 8 dana, od dana prijema prekršajnog naloga, ako pre postupka izvršenja dobrovoljno plati celokupan iznos izrečene novčane kazne;

3) da lice protiv koga je izdat prekršajni nalog koje ne prihvata odgovornost za prekršaj ima pravo da u roku od 8 dana, od dana prijema prekršajnog naloga podnese zahtev za sudsko odlučivanje tako što će lično ili preko pošte predati prekršajni nalog nadležnom prekršajnom sudu uz naznačenje suda kome se zahtev podnosi;

4) da će lice protiv koga je izdat prekršajni nalog biti dužan da pored plaćanja novčane kazne utvrđene prekršajnim nalogom nadoknaditi sudske troškove u slučaju da zatraži sudsko odlučivanje, a sud utvrdi da je odgovoran za prekršaj;

5) da će prekršajni nalog postati konačan i izvršan po proteku roka od 8 dana od dana prijema, ako lice protiv koga je izdat prekršajni nalog u tom roku neplati novčanu kaznu ili ne zahteva sudsko odlučivanje o izdatom prekršajnom nalogu;

6) da će lice protiv koga je izdat prekršajni nalog u slučaju prinudnog izvršenja izrečene novčane kazne, biti dužno da nadoknadi troškove izvršenja određene rešenjem o prinudnoj naplati;

7) da će se fizičkom licu, preduzetniku i odgovornom licu u pravnom licu protiv koga je izdat prekršajni nalog naplaćena novčana kazna zameniti kaznom zatvora ili radom u javnom interesu.

XI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 86

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o opštinskim putevima, ulicama i nekategorisanim putevima na teritoriji Grada Sombora ("Sl. list grada Sombora", br. 8/2018).

Član 87

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sl. listu grada Sombora".