POSLOVNIK
O RADU SKUPŠTINE GRADA KRALJEVA

("Sl. list grada Kraljeva", br. 25/2016 i 52/2020)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim poslovnikom uređuju se organizacija i rad Skupštine, organizacija i rad radnih tela Skupštine, način ostvarivanja prava i dužnosti odbornika, pitanja vezana za obrazovanje odborničkih grupa i rad tehničkih sekretara odborničkih grupa, način izbora i rad organa Skupštine, način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine, kao i druga pitanja od značaja za rad Skupštine.

Član 2

Skupština grada (u daljem tekstu: Skupština) je najviši organ Grada, koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti utvrđene Ustavom, zakonom, Statutom grada i ovim Poslovnikom.

Skupštinu čini 70 odbornika, koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom.

Član 3

U Skupštini su u službenoj upotrebi srpski jezik i ćiriličko pismo.

Pečat Skupštine je okruglog oblika sa tekstom po obodu: Republika Srbija - Grad Kraljevo - Skupština grada Kraljeva, ispisanim na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom i sa grbom Republike Srbije u sredini.

II KONSTITUISANJE SKUPŠTINE

Prva (konstitutivna) sednica

Član 4

Konstitutivnu sednicu novog saziva Skupštine saziva predsednik Skupštine prethodnog saziva, u roku od 15 dana od dana objavljivanja konačnih rezultata izbora.

Konstitutivnom sednicom predsedava najstariji kandidat za odbornika novog saziva, koji je ovlašćen i da bez odlaganja sazove konstitutivnu sednicu, ako to u roku iz stava 1. ovog člana ne učini predsednik predsednik Skupštine prethodnog saziva.

Predsednik Skupštine prethodnog saziva, odnosno najstariji kandidat za odbornika novog saziva poštujući rokove za sazivanje konstitutivne sednice predviđene zakonom i ovim članom, dužni su da vode računa da se Skupština konstituiše u zakonom predviđenom roku.

Konstitutivnom sednicom predsedava najstariji kandidat za odbornika novog saziva, kome u radu pomažu sekretar Skupštine iz prethodnog saziva i dva najmlađa kandidata za odbornike novog saziva.

Potvrđivanje mandata

Član 5

Mandat odbornika počinje da teče danom potvrđivanja mandata.

O potvrđivanju mandata odbornika, na osnovu izveštaja Verifikacionog odbora, Skupština odlučuje javnim glasanjem na Konstitutivnoj sednici.

Član 6

Na Konstitutivnoj sednici Skupštine obrazuje se Verifikacioni odbor (u daljem tekstu: Odbor), koji čine tri kandidata za odbornike, sa izbornih lista političkih stranaka, koalicija i drugih političkih organizacija ili građana čijim je izbornim listama dodeljen najveći broj mandata.

Ukoliko dve ili više izbornih lista imaju isti broj mandata, redosled se određuje na osnovu procenta glasova dobijenih na izborima, a na osnovu izveštaja Izborne komisije.

Odbor je izabran ako za njega glasa većina prisutnih kandidata za odbornike.

Izbor članova Odbora vrši se javnim glasanjem.

Predsednika Odbora biraju između sebe članovi Odbora.

Član 7

Odbor utvrđuje da li su podaci iz uverenja o izboru za odbornika istovetni sa podacima izveštaja Izborne komisije, da li je uverenje izdato od ovlašćenog organa, i o tome podnosi Skupštini pisani izveštaj, koji sadrži:

- predlog za potvrđivanje mandata kandidatima za odbornike,

- predlog da se ne potvrde mandati pojedinim kandidatima za odbornike, sa obrazloženjem (u slučaju overene pisane izjave o odustajanju od dodeljenog odborničkog mandata, njegove smrti ili nastupanja drugog razloga);

- predlog da se odloži potvrđivanje mandata pojedinim kandidatima za odbornike (u slučaju neistovetnosti, odnosno nesaglasnosti podataka iz uverenja o izboru i izveštaja Izborne komisije ili izdavanja uverenja o izboru od neovlašćenog organa).

Kada Skupština posle konstituisanja odlučuje o potvrđivanju mandata kandidata za odbornike, obrazuje se Verifikacioni odbor, koji čine tri odbornika koji pripadaju odborničkim grupama sa najvećim brojem odbornika. Zadatak Odbora je da utvrdi da li su podaci iz uverenja o izboru za odbornika istovetni sa podacima iz rešenja o dodeli odborničkog mandata, i o tome podnese Skupštini pisani izveštaj, koji sadrži predlog iz stava 1. ovog člana.

Član 8

Odluka o potvrđivanju mandata odbornika donosi se javnim glasanjem, većinom glasova prisutnih kandidata za odbornike.

Pravo da glasaju o potvrđivanju mandata imaju kandidati za odbornike kojima su mandati dodeljeni u skladu sa zakonom i koji imaju uverenje Izborne komisije da su izabrani.

Kada Skupština posle konstituisanja odlučuje o potvrđivanju mandata novih odbornika, u glasanju pored odbornika mogu učestvovati i kandidati za odbornike kojima su mandati dodeljeni u skladu sa zakonom i koji imaju uverenje Izborne komisije da su izabrani. Odluka o potvrđivanju mandata odbornika donosi se javnim glasanjem, većinom glasova prisutnih odbornika i kandidata za odbornike.

Protiv odluke donete u vezi sa potvrđivanjem mandata odbornika može se izjaviti žalba Upravnom sudu u roku predviđenom zakonom.

Skupština može da radi i da odlučuje kad je potvrđen mandat više od polovine odbornika.

Član 9

Ako Odbor u svom izveštaju predloži da se ne potvrdi mandat kandidatu za odbornika, o svakom takvom predlogu glasa se javno.

Kandidat za odbornika za čiji je mandat predloženo da ne bude potvrđen nema pravo da glasa o tom predlogu.

Protiv odluke iz stava 1. ovog člana može se izjaviti žalba Upravnom sudu u roku predviđenom zakonom.

Ako Odbor u svom izveštaju predloži da se potvrđivanje mandata kandidatu za odbornika odloži, o svakom takvom predlogu glasa se javno.

Protiv odluke iz stava 4. ovog člana može se izjaviti žalba Upravnom sudu u roku predviđenom zakonom.

Kada Skupština odloži potvrđivanje mandata kandidatu za odbornika, Izborna komisija izvršiće proveru valjanosti donetih akata o izboru za odbornika i o tome obavestiti Skupštinu bez odlaganja.

Skupština na prvoj narednoj sednici, na osnovu izveštaja Izborne komisije, donosi odluku o potvrđivanju ili nepotvrđivanju mandata kandidatu za odbornika čije je potvrđivanje mandata bilo odloženo.

Član 10

Posle potvrđivanja mandata odbornici izgovaraju tekst zakletve, a zatim potpisuju zakletvu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine grada Kraljeva pridržavati Ustava, zakona i Statuta grada Kraljeva i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika, rukovodeći se interesima građana grada Kraljeva".

Član 10a

Na Konstitutivnoj sednici Skupštine, nakon potvrđivanja mandata, a pre izbora predsednika Skupštine i postavljenja sekretara Skupštine, odbornici se glasanjem izjašnjavaju o donošenju akta kojim se utvrđuje da predsedniku Skupštine iz prethodnog saziva prestaje funkcija danom konstituisanja Skupštine, i o donošenju akta kojim se utvrđuje da sekretaru Skupštine iz prethodnog saziva prestaje funkcija danom konstituisanja Skupštine.

Odredbe stava 1. ovog člana shodno se primenjuju na zamenika predsednika Skupštine iz prethodnog saziva i na zamenika sekretara Skupštine iz prethodnog saziva.

III PREDSEDNIK, ZAMENIK PREDSEDNIKA, SEKRETAR I ZAMENIK SEKRETARA SKUPŠTINE GRADA

Član 11

Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama, rukovodi radom sednica Skupštine, stara se o ostvarivanju javnosti rada, potpisuje akta koja donosi Skupština, predstavlja Skupštinu, ostvaruje saradnju sa gradonačelnikom i Gradskim većem i vrši druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i odlukama Skupštine.

Postupak za izbor i razrešenje predsednika Skupštine sprovodi se u skladu sa zakonom, odredbama Statuta grada Kraljeva i ovog Poslovnika.

Predlaganje kandidata za predsednika Skupštine

Član 12

Predsednik Skupštine se bira iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine.

Kandidata za predsednika Skupštine može da predloži najmanje 1/3 odbornika.

Odbornik može svojim potpisom da podrži samo jednog kandidata.

Predlog kandidata za predsednika Skupštine podnosi se predsedavajućem u pisanom obliku sa ličnim imenima i potpisima odbornika.

Predlog sadrži: ime i prezime kandidata, kratku biografiju, ime izvestioca i pisanu izjavu kandidata o prihvatanju kandidature za predsednika Skupštine.

Predsedavajući obaveštava odbornike o svim primljenim predlozima za kandidate za predsednika Skupštine, po redosledu prispeća.

U ime predlagača, izvestilac ima pravo da obrazloži predlog.

O predloženom kandidatu otvara se rasprava.

Posle završene rasprave, predsedavajući utvrđuje listu kandidata za predsednika Skupštine, po redosledu prijema predloga.

Sprovođenje glasanja

Član 13

Tajno glasanje za izbor predsednika Skupštine sprovodi Komisija od pet odbornika.

Komisija iz stava 1. ovog člana sastoji se od pet članova, koje predlažu predstavnici izbornih lista kojima je dodeljen najveći broj mandata, među kojima moraju biti zastupljeni predstavnici predlagača.

Ukoliko dve ili više izbornih lista imaju isti broj mandata, redosled se određuje na osnovu procenta glasova dobijenih na izborima, a na osnovu izveštaja Izborne komisije.

Članove Komisije bira Skupština javnim glasanjem.

Predsednika Komisije biraju između sebe članovi Komisije.

Kada Skupština posle konstituisanja vrši izbor predsednika Skupštine, članove Komisije predlažu predstavnici odborničkih grupa koje imaju najveći broj odbornika, među kojima moraju biti zastupljeni predstavnici predlagača.

Član 14

Tajno glasanje vrši se glasačkim listićima.

Glasački listići su iste veličine, oblika i boje, i overeni su pečatom organizacione jedinice Uprave nadležne za poslove Skupštine.

Na glasačkom listiću kandidati se navode redosledom utvrđenim u listi kandidata.

Ispred imena svakog kandidata stavlja se redni broj, a iza se upisuje stranačka pripadnost kandidata.

Glasanje se vrši zaokruživanjem rednog broja ispred imena kandidata za koga odbornik glasa.

Odbornik može glasati samo za jednog kandidata i to između kandidata čija su imena navedena na glasačkom listiću.

Ako je predložen samo jedan kandidat, ispred njegovog imena se ne stavlja redni broj, a glasanje se vrši zaokruživanjem jedne od ponuđenih mogućnosti koje se na glasačkom listiću nalaze ispod imena kandidata: "ZA" ili "PROTIV".

Član 15

Nakon sprovedenog izbora, Komisija pristupa utvrđivanju rezultata glasanja i o tome sačinjava zapisnik. Zapisnik sadrži podatke o:

- sastavu Komisije;

- vremenu početka i završetka glasanja;

- broju primljenih glasačkih listića;

- broju upotrebljenih glasačkih listića;

- broju neupotrebljenih glasačkih listića;

- broju važećih glasačkih listića;

- broju nevažećih glasačkih listića (nepopunjen glasački listić, glasački listić koji je tako popunjen da se ne može sa sigurnošću utvrditi za koga je odbornik glasao i listić na kome je zaokružen veći broj kandidata od broja koji se bira, odnosno više od jedne ponuđene mogućnosti);

- broju glasova koje je dobio svaki kandidat;

- konstataciju da nije bilo primedbi na postupak tajnog glasanja.

Zapisnik potpisuju predsednik i članovi Komisije.

Član 16

Komisija za sprovođenje postupka tajnog glasanja za izbor predsednika Skupštine upoznaje Skupštinu sa podacima iz zapisnika.

Predsedavajući Skupštine na osnovu podataka iz zapisnika iz stava 1. ovog člana konstatuje da je kandidat za predsednika Skupštine dobio ili nije dobio potrebnu većinu glasova.

Nakon konstatacije da je kandidat za predsednika Skupštine dobio potrebnu većinu glasova, predsedavajući Skupštine konstatuje da je Skupština donela akt o izboru predsednika Skupštine, čije je izvršen konačan izbor predsednika Skupštine.

Posle sprovedenog postupka izbora predsednika, predsednik Skupštine stupa na dužnost i preuzima vođenje sednice.

Protiv akta o izboru predsednika Skupštine može se podneti tužba Upravnom sudu u roku predviđenom zakonom.

Nakon konstatacije da kandidat za predsednika Skupštine nije dobio potrebnu većinu glasova, predsedavajući Skupštine konstatuje da Skupština nije izvršila izbor predsednika Skupštine, o čemu se izrađuje akt koji potpisuje predsedavajući Skupštine, i protiv kojeg se može podneti tužba Upravnom sudu u roku predviđenom zakonom.

Član 17

Odbornici su dužni da svojim ponašanjem ne narušavaju tajnost glasanja i da postupak tajnog glasanja ne ometaju ili sprečavaju.

Odbornik može podneti primedbu na postupak tajnog glasanja.

Primedbe se podnose usmeno Komisiji za sprovođenje postupka tajnog glasanja za izbor predsednika Skupštine nakon završetka postupka tajnog glasanja i konstatacije predsednika Komisije da je postupak tajnog glasanja završen, i ne mogu se podnositi nakon utvrđivanja rezultata glasanja.

O podnetim primedbama Komisija sačinjava poseban zapisnik.

Zapisnik o podnetim primedbama na postupak tajnog glasanja sadrži podatke o:

- sastavu Komisije;

- odbornicima koji su podneli primedbe;

- sadržini primedbi.

Zapisnik o podnetim primedbama na postupak tajnog glasanja potpisuju predsednik i članovi Komisije.

Predsednik Komisije sa sadržinom zapisnika upoznaje Skupštinu, nakon čega predsedavajući Skupštine poziva odbornike da se o podnetim primedbama izjasne javnim glasanjem.

Skupština se glasanjem izjašnjava o svakoj primedbi pojedinačno.

Ukoliko Skupština većinom od ukupnog broja odbornika utvrdi da je primedba (ili više primedbi) osnovana, postupak izbora predsednika Skupštine će se ponoviti sa istim kandidatom, odnosno kandidatima i sa novim članovima Komisije.

Ukoliko Skupština većinom od ukupnog broja odbornika utvrdi da je primedba (ili više primedbi) neosnovana, Komisija za sprovođenje postupka tajnog glasanja pristupa utvrđivanju rezultata glasanja.

Član 17a

Odbornik može podneti primedbu na utvrđene rezultate glasanja.

Primedbe se podnose nakon što Komisija za sprovođenje postupka tajnog glasanja za izbor predsednika Skupštine upozna Skupštinu sa podacima iz zapisnika.

Primedbe se podnose usmeno predsedavajućem Skupštine.

Komisija je dužna da nakon podnetih primedbi izvrši ponovno prebrojavanje glasova i utvrđivanje rezultata glasanja, uz prisustvo svih članova Komisije, sekretara Skupštine i odbornika koji je podneo primedbu.

Komisija o ponovnom utvrđivanju rezultata glasanja sačinjava zapisnik o radu po podnetim primedbama.

Zapisnik sadrži podatke o:

- prisutnim licima;

- sadržini primedbi;

- o ponovljenom utvrđivanju rezultata glasanja (broju primljenih glasačkih listića, broju upotrebljenih glasačkih listića, broju neupotrebljenih glasačkih listića, broju važećih glasačkih listića, broju nevažećih glasačkih listića i broju glasova koje je dobio svaki kandidat);

- naznačenje da je primedba osnovana odnosno neosnovana.

Zapisnik potpisuju sva prisutna lica.

Rezultati utvrđeni ponovnim prebrojavanjem glasova su konačni.

Predsednik Komisije sa sadržinom zapisnika upoznaje Skupštinu, nakon čega predsedavajući Skupštine konstatuje da je kandidat za predsednika Skupštine dobio ili nije dobio potrebnu većinu glasova.

Član 18

Ako je predložen samo jedan kandidat, a isti nije dobio potrebnu većinu, odnosno ako su predložena dva kandidata od kojih nijedan nije dobio potrebnu većinu, postupak izbora će se ponoviti na istoj sednici Skupštine, sa novim kandidatom (kandidatima), u skladu sa odredbama člana 12. Poslovnika.

Predsedavajući Skupštine može odrediti kraći prekid sednice radi sprovođenja postupka iz stava 1. ovog člana.

Ukoliko predloženi kandidat (kandidati) ne dobije potrebnu većinu glasova ni u ponovljenom postupku, odnosno ukoliko ovlašćeni predlagač ne predloži novog kandidata, izbor predsednika Skupštine sprovešće se na narednoj sednici Skupštine.

Član 19

Predsednik Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.

O radnopravnom statusu predsednika Skupštine odlučuje nadležno radno telo Skupštine.

Izbor zamenika predsednika Skupštine

Član 20

Predsednik Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.

Ako zameniku predsednika Skupštine miruju prava iz radnog odnosa usled izbora na tu funkciju, zamenik predsednika Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.

O radnopravnom statusu zamenika predsednika Skupštine odlučuje nadležno radno telo Skupštine.

Ostavka i razrešenje predsednika i zamenika predsednika Skupštine

Član 21

Predsedniku Skupštine, odnosno zameniku predsednika Skupštine, prestaje mandat pre isteka vremena na koje je izabran ukoliko podnese ostavku na funkciju predsednika Skupštine, odnosno zamenika predsednika Skupštine ili bude razrešen, kao i nastupanjem slučaja prestanka mandata odbornika propisanog zakonom.

Predsednik Skupštine, odnosno zamenik predsednika Skupštine, može podneti ostavku usmeno na sednici Skupštine, a između dve sednice podnosi je u formi overene pisane izjave.

Posle podnošenja usmene ostavke, Skupština bez odlaganja na istoj sednici utvrđuje da je predsedniku Skupštine, odnosno zameniku predsednika Skupštine, prestala funkcija. O ostavci koju je predsednik Skupštine, odnosno zamenik predsednika Skupštine podneo između dve sednice, Skupština je dužna da odluči na prvoj narednoj sednici.

O podnetoj ostavci ne otvara se rasprava, niti se glasa, već se prestanak funkcije samo utvrđuje, a organizaciona jedinica Uprave nadležna za poslove Skupštine izrađuje akt o prestanku funkcije, koji potpisuje predsedavajući Skupštine.

Predsednik Skupštine, odnosno zamenik predsednika Skupštine, može opozvati podnetu ostavku sve dok Skupština ne utvrdi prestanak njegove funkcije.

Član 22

Predlog za razrešenje predsednika Skupštine, pre isteka mandata, može podneti najmanje 1/3 odbornika u Skupštini.

Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.

Razrešenje predsednika Skupštine vrši se na način i po postupku koji je predviđen za njegov izbor.

Razrešenje zamenika predsednika Skupštine vrši se po postupku i na način koji je predviđen za razrešenje predsednika Skupštine.

Protiv akta o razrešenju predsednika, odnosno zamenika predsednika Skupštine, može se podneti tužba Upravnom sudu u roku predviđenom zakonom.

Član 23

Ako predsedniku ili zameniku predsednika Skupštine prestane mandat odbornika nastupanjem slučaja propisanog zakonom, Skupština na sednici, posle obaveštenja o nastupanju takvog slučaja utvrđuje da je predsedniku Skupštine, odnosno zameniku predsednika Skupštine prestao mandat odbornika, a time i funkcija predsednika Skupštine, odnosno zamenika predsednika Skupštine.

Protiv akta iz stava 1. ovog člana može se podneti tužba Upravnom sudu u roku predviđenom zakonom.

Sekretar Skupštine

Član 24

Skupština ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad i obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom grada Kraljeva i ovim Poslovnikom.

Sekretar Skupštine je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike, ako se nadzor vrši nad radom i aktima Skupštine.

Sekretar Skupštine odgovoran je za blagovremeno dostavljanje obaveštenja, traženih podataka, spisa i uputstava koji su od značaja za obavljanje odborničke dužnosti.

Sekretar Skupštine obavezno prisustvuje sednicama Skupštine i po potrebi daje stručno tumačenje u vezi sa primenom Poslovnika i drugim pitanjima.

Sekretar Skupštine je glavni i odgovorni urednik "Službenog lista grada Kraljeva".

Član 25

Za sekretara Skupštine može biti postavljeno lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, sa položenim stručnim ispitom za rad u organima državne uprave i radnim iskustvom od najmanje 3 godine.

Sekretara Skupštine postavlja Skupština, na predlog predsednika Skupštine, javnim glasanjem, većinom glasova od prisutnog broja odbornika, na četiri godine i isto lice može biti ponovo postavljeno za sekretara Skupštine.

Predlog iz stava 2. ovog člana sadrži ime i prezime kandidata, kratku biografiju, dokaz o ispunjenosti uslova iz stava 1. ovog člana i pisanu izjavu kandidata o prihvatanju kandidature za sekretara Skupštine. Predsednik Skupštine dokaze o ispunjenosti uslova za postavljenje sekretara dostavlja organizacionoj jedinici Uprave nadležnoj za poslove Skupštine, i u iste odbornici mogu izvršiti uvid u skladu sa propisima kojima se reguliše zaštita podataka o ličnosti.

Protiv akta o postavljenju sekretara Skupštine može se podneti tužba Upravnom sudu u roku predviđenom zakonom.

Ukoliko predlog za postavljenje sekretara nije dobio potrebnu većinu glasova, postupak se može ponoviti na istoj sednici Skupštine sa novim kandidatom.

Predsednik Skupštine može odrediti kraći prekid sednice radi sprovođenja postupka iz stava 5. ovog člana.

Ukoliko predloženi kandidat ne dobije potrebnu većinu glasova ni u ponovljenom postupku, odnosno ukoliko ovlašćeni predlagač na predloži novog kandidata, postavljenje sekretara Skupštine sprovešće se na narednoj sednici Skupštine.

Ostavka i razrešenje sekretara Skupštine

Član 26

Sekretar Skupštine može podneti ostavku usmeno na sednici Skupštine, a između dve sednice podnosi je u formi overene pisane izjave.

Posle podnošenja usmene ostavke, Skupština bez odlaganja na istoj sednici utvrđuje da je sekretaru Skupštine prestala funkcija. O ostavci koju je sekretar Skupštine podneo između dve sednice, Skupština je dužna da odluči na prvoj narednoj sednici.

O podnetoj ostavci ne otvara se rasprava, niti se glasa, već se prestanak funkcije samo utvrđuje, a organizaciona jedinica Uprave nadležna za poslove Skupštine izrađuje akt o prestanku funkcije, koji potpisuje predsedavajući Skupštine.

Sekretar Skupštine može opozvati podnetu ostavku sve dok Skupština ne utvrdi prestanak njegove funkcije.

Skupština može razrešiti sekretara i pre isteka mandata, na predlog predsednika Skupštine.

Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.

Protiv akta o razrešenju sekretara Skupštine može se podneti tužba Upravnom sudu u roku predviđenom zakonom.

Zamenik sekretara Skupštine

Član 27

Sekretar ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Odredbe Poslovnika koje se odnose na postavljenje, razrešenje i podnošenje ostavke sekretara Skupštine, shodno se primenjuju na zamenika sekretara Skupštine.

IV GRADONAČELNIK I GRADSKO VEĆE

Član 28

Gradsko veće čine gradonačelnik, zamenik gradonačelnika i 11 članova Gradskog veća.

Postupak za izbor gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća, kao i razrešenje ovih lica, sprovodi se u skladu sa zakonom, odredbama Statuta grada Kraljeva i ovog Poslovnika.

Član 29

Gradonačelnika bira Skupština, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine.

Kada odlučuje o izboru gradonačelnika, Skupština istovremeno i objedinjeno odlučuje o izboru zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća.

Član 30

Predsednik Skupštine predlaže kandidata za gradonačelnika.

Pisani predlog sadrži ime i prezime kandidata, kratku biografiju i pisanu izjavu kandidata o prihvatanju kandidature za gradonačelnika.

Član 31

Gradonačelnik ima zamenika, koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Kandidat za gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština na isti način kao gradonačelnika.

Predlog se dostavlja predsedniku Skupštine u pisanom obliku i sadrži ime i prezime kandidata, kratku biografiju i pisanu izjavu kandidata o prihvatanju kandidature za zamenika gradonačelnika.

Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za gradonačelnika, i bira ih Skupština na isti način kao gradonačelnika i zamenika gradonačelnika.

Predlog kandidata za članove Gradskog veća kandidat za gradonačelnika dostavlja predsedniku Skupštine u pisanom obliku. Predlog sadrži ime i prezime kandidata, kratke biografije i pisane izjave kandidata o prihvatanju kandidature za člana Gradskog veća.

O izboru gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća vodi se rasprava.

Sprovođenje glasanja

Član 32

Tajno glasanje za izbor gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća sprovodi komisija od pet odbornika, koje predlažu predstavnici izbornih lista koje su dobile najveći broj glasova, odnosno predstavnici odborničkih grupa sa najvećim brojem odbornika, među kojima moraju biti zastupljeni predstavnici predlagača.

Članove Komisije bira Skupština javnim glasanjem.

Predsednika Komisije biraju između sebe članovi Komisije.

Tajno glasanje

Član 33

Tajno glasanje vrši se glasačkim listićima.

Glasački listići su iste veličine, oblika i boje, i overeni su pečatom organizacione jedinice Uprave nadležne za poslove Skupštine.

Na glasačkom listiću upisuju se ime i prezime kandidata za gradonačelnika, ime i prezime kandidata za zamenika gradonačelnika i imena i prezimena kandidata za članove Gradskog veća.

Ispred imena i prezimena kandidata za članove Gradskog veća upisuje se redni broj.

Glasanje se vrši zaokruživanjem jedne od ponuđenih mogućnosti koje se na glasačkom listiću nalaze ispod imena kandidata: "ZA" ili "PROTIV".

Član 34

Nakon sprovedenog izbora, Komisija pristupa utvrđivanju rezultata glasanja i o tome sačinjava zapisnik. Zapisnik sadrži podatke o:

- sastavu Komisije;

- vremenu početka i završetka glasanja;

- broju primljenih glasačkih listića;

- broju upotrebljenih glasačkih listića;

- broju neupotrebljenih glasačkih listića;

- broju važećih glasačkih listića;

- broju nevažećih glasačkih listića (nepopunjen glasački listić, glasački listić koji je tako popunjen da se ne može sa sigurnošću utvrditi za koga je odbornik glasao i listić na kome je zaokruženo više od jedne ponuđene mogućnosti);

- broju glasova koje su dobili kandidati za gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća;

- konstataciju da nije bilo primedbi na postupak tajnog glasanja.

Zapisnik potpisuju predsednik i članovi Komisije.

Član 35

Komisija za sprovođenje postupka tajnog glasanja za izbor gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća upoznaje Skupštinu sa podacima iz zapisnika.

Predsednik Skupštine na osnovu podataka iz zapisnika iz stava 1. ovog člana konstatuje da su kandidati za gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća dobili ili nisu dobili potrebnu većinu glasova.

Nakon konstatacije da su kandidati iz stava 2. ovog člana dobili potrebnu većinu glasova, predsednik Skupštine konstatuje da je Skupština donela akt o izboru gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća, čime je izvršen konačan izbor gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća.

Protiv akta o izboru gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća može se podneti tužba Upravnom sudu u roku predviđenom zakonom.

Gradonačelniku, zameniku gradonačelnika i članovima Gradskog veća izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini.

Ukoliko predloženi kandidati za gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća nisu dobili potrebnu većinu glasova, predsedavajući Skupštine konstatuje da Skupština nije izvršila izbor gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća, o čemu se izrađuje akt koji potpisuje predsedavajući Skupštine, i protiv kojeg se može podneti tužba Upravnom sudu u roku predviđenom zakonom.

U tom slučaju, izbor gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća sprovešće se na narednoj sednici Skupštine.

Član 36

Odbornici su dužni da svojim ponašanjem ne narušavaju tajnost glasanja i da postupak tajnog glasanja ne ometaju ili sprečavaju.

Odbornik može podneti primedbu na postupak tajnog glasanja.

Primedbe se podnose usmeno Komisiji za sprovođenje postupka tajnog glasanja za izbor gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća nakon završetka postupka tajnog glasanja i konstatacije predsednika Komisije da je postupak tajnog glasanja završen, i ne mogu se podnositi nakon utvrđivanja rezultata glasanja.

O podnetim primedbama Komisija sačinjava poseban zapisnik.

Zapisnik o podnetim primedbama na postupak tajnog glasanja sadrži podatke o:

- sastavu Komisije;

- odbornicima koji su podneli primedbe;

- sadržini primedbi.

Zapisnik o podnetim primedbama na postupak tajnog glasanja potpisuju predsednik i članovi Komisije.

Predsednik Komisije sa sadržinom zapisnika upoznaje Skupštinu, nakon čega predsedavajući Skupštine poziva odbornike da se o podnetim primedbama izjasne javnim glasanjem.

Skupština se glasanjem izjašnjava o svakoj primedbi pojedinačno.

Ukoliko Skupština većinom od ukupnog broja odbornika utvrdi da je primedba (ili više primedbi) osnovana, postupak izbora gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća će se ponoviti sa istim kandidatom, odnosno kandidatima i sa novim članovima Komisije.

Ukoliko Skupština većinom od ukupnog broja odbornika utvrdi da je primedba (ili više primedbi) neosnovana, Komisija za sprovođenje postupka tajnog glasanja pristupa utvrđivanju rezultata glasanja.

Član 36a

Odbornik može podneti primedbu na utvrđene rezultate glasanja.

Primedbe se podnose nakon što Komisija za sprovođenje postupka tajnog glasanja za izbor gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća upozna Skupštinu sa podacima iz zapisnika.

Primedbe se podnose usmeno predsedavajućem Skupštine.

Komisija je dužna da nakon podnetih primedbi izvrši ponovno prebrojavanje glasova i utvrđivanje rezultata glasanja, uz prisustvo svih članova Komisije, sekretara Skupštine i odbornika koji je podneo primedbu.

Komisija o ponovnom utvrđivanju rezultata glasanja sačinjava zapisnik o radu po podnetim primedbama.

Zapisnik sadrži podatke o:

- prisutnim licima;

- sadržini primedbi;

- o ponovljenom utvrđivanju rezultata glasanja (broju primljenih glasačkih listića, broju upotrebljenih glasačkih listića, broju neupotrebljenih glasačkih listića, broju važećih glasačkih listića, broju nevažećih glasačkih listića, broju glasova koje je dobio svaki kandidat);

- naznačenje da je primedba osnovana odnosno neosnovana.

Zapisnik potpisuju sva prisutna lica.

Rezultati utvrđeni ponovnim prebrojavanjem glasova su konačni.

Predsednik Komisije sa sadržinom zapisnika upoznaje Skupštinu, nakon čega predsedavajući Skupštine konstatuje da su kandidati za gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća dobili ili nisu dobili potrebnu većinu glasova.

Član 37

Prestankom mandata Skupštine prestaje mandat gradonačelniku i Gradskom veću, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa, ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.

Nakon izbora gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća odbornici se glasanjem izjašnjavaju o donošenju akta kojim se utvrđuje prestanak funkcije gradonačelniku, zameniku gradonačelnika i članovima Gradskog veća, koji su do izbora novog gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća vršili tekuće poslove iz svoje nadležnosti.

Protiv akta iz stava 2. ovog člana može se podneti tužba Upravnom sudu u roku predviđenom zakonom.

Razrešenje i ostavka gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća

Član 38

Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazloženi predlog najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.

O predlogu za razrešenje gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine, uz primenu minimalnog roka za sazivanje sednice propisanog zakonom i ovim poslovnikom.

Razrešenjem gradonačelnika prestaje mandat zameniku gradonačelnika i članovima Gradskog veća.

Protiv akta o razrešenju može se podneti tužba Upravnom sudu, u roku predviđenom zakonom.

Ako Skupština ne razreši gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje gradonačelnika pre isteka roka od 6 meseci od odbijanja prethodnog predloga.

Član 39

Zamenik gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na obrazloženi predlog gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji su izabrani.

Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, gradonačelnik je dužan da Skupštini podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, a Skupština istovremeno donosi akt o razrešenju i o izboru.

Protiv akta o razrešenju može se podneti tužba Upravnom sudu, u roku predviđenom zakonom.

Član 40

Gradonačelnik može podneti ostavku usmeno na sednici Skupštine, a između dve sednice podnosi je u formi overene pisane izjave, u kom slučaju predsednik Skupštine obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice o podnetoj ostavci.

Posle podnošenja usmene ostavke, Skupština bez odlaganja na istoj sednici utvrđuje da je gradonačelniku prestao mandat. O ostavci koju je gradonačelnik podneo između dve sednice, Skupština je dužna da odluči na prvoj narednoj sednici.

O podnetoj ostavci ne otvara se rasprava, niti se glasa, već se prestanak mandata samo utvrđuje, a organizaciona jedinica Uprave nadležna za poslove Skupštine izrađuje akt o prestanku mandata, koji potpisuje predsedavajući Skupštine.

Gradonačelnik može opozvati podnetu ostavku sve dok Skupština ne utvrdi prestanak njegovog mandata.

U slučaju podnošenja ostavke gradonačelnika, prestaje mandat zameniku gradonačelnika i članovima Gradskog veća, danom održavanja sednice na kojoj je gradonačelnik podneo ostavku, odnosno na prvoj narednoj sednice Skupštine, ako je ostavku podneo u vremenu između dve sednice.

Član 40a

Zamenik gradonačelnika i član Gradskog veća mogu podneti ostavku. usmeno na sednici Skupštine, a između dve sednice podnose je u formi overene pisane izjave, u kom slučaju predsednik Skupštine obaveštava odbornike na početku prve naredne sednice o podnetoj ostavci.

Posle podnošenja usmene ostavke, Skupština bez odlaganja na istoj sednici utvrđuje da je zameniku gradonačelnika, odnosno članu Gradskog veća prestao mandat. O ostavci koju je zamenik gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća podneo između dve sednice, Skupština je dužna da odluči na prvoj narednoj sednici.

O podnetoj ostavci ne otvara se rasprava, niti se glasa, već se prestanak mandata samo utvrđuje, a organizaciona jedinica Uprave nadležna za poslove Skupštine izrađuje akt o prestanku mandata, koji potpisuje predsedavajući Skupštine.

Zamenik gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća može opozvati podnetu ostavku sve dok Skupština ne utvrdi prestanak njegovog mandata.

Gradonačelnik, zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog gradonačelnika, zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća.

V ODBORNICI I ODBORNIČKE GRUPE

Prava i dužnosti odbornika

Član 41

Odbornici se biraju na četiri godine.

Odbornik ima pravo na zaštitu mandata, uključujući i sudsku zaštitu koja se ostvaruje shodnom primenom zakona kojim se uređuje zaštita izbornog prava u izbornom postupku.

Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine i radnih tela.

Odbornik ne može biti zaposlen u Gradskoj upravi, kao ni lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština u organima Grada, preduzeća i ustanova čiji je osnivač.

Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.

Licima koje imenuje ili postavlja Skupština, danom potvrđivanja odborničkog mandata prestaje funkcija na koju su imenovani ili postavljeni.

Član 42

Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine i njenih radnih tela, predlaže Skupštini raspravu o određenim pitanjima, podnosi inicijative radi donošenja odluka i drugih akata iz nadležnosti Skupštine i daje amandmane na predloge akata, postavlja pitanja vezana za rad organa Grada i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine.

Ukoliko je odbornik sprečen da prisustvuje sednici, dužan je da o tome obavesti organizacionu jedinicu Uprave nadležnu za poslove Skupštine, a predsednik Skupštine o tome obaveštava Skupštinu.

Odbornik ima pravo na naknadu za rad i naknadu putnih troškova radi prisustvovanja sednicama Skupštine i njenih radnih tela, u slučajevima i u visini utvrđenim posebnom odlukom Skupštine.

Član 43

Odbornik ima pravo da bude redovno obaveštavan o pitanjima od značaja za obavljanje odborničke dužnosti, kao i da na lični zahtev od organa i službi Grada dobije podatke koji su mu neophodni za rad.

Za blagovremeno dostavljanje obaveštenja, traženih podataka, spisa i uputstava odgovoran je sekretar Skupštine grada, a načelnik Gradske uprave odgovoran je kada se obaveštenje, traženi podatak, spis i uputstvo odnose na delokrug i rad Gradske uprave.

Pisani zahtev za dostavljanje obaveštenja, podataka, spisa i uputstava odbornik podnosi sekretaru Skupštine grada, odnosno načelniku Gradske uprave preko uslužnog centra (pisarnice) Gradske uprave ili predajom pisanog zahteva tehničkim sekretarima navedenih lica.

Sekretar Skupštine grada, odnosno načelnik Gradske uprave dužan je da u roku od sedam dana od dana prijema pisanog zahteva traženo obaveštenje, podatke, spise i uputstva dostavi odborniku.

Prestanak mandata odbornika

Član 44

Odborniku prestaje mandat pre isteka vremena na koje je izabran:

1) podnošenjem ostavke;

2) donošenjem odluke o raspuštanju skupštine jedinice lokalne samouprave;

3) ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen na bezuslovnu kaznu zatvora u trajanju od najmanje šest meseci;

4) ako je pravnosnažnom odlukom lišen poslovne sposobnosti;

5) preuzimanjem posla, odnosno funkcije koje su, u skladu sa zakonom, nespojive s funkcijom odbornika;

6) ako mu prestane prebivalište na teritoriji jedinice lokalne samouprave;

7) gubljenjem državljanstva;

8) ako nastupi smrt odbornika.

Odbornik može podneti ostavku na funkciju odbornika.

Odbornik može podneti ostavku usmeno na sednici Skupštine, a između dve sednice podnosi je u formi overene pisane izjave.

Posle podnošenja usmene ostavke odbornika, Skupština bez odlaganja, na istoj sednici utvrđuje da je odborniku prestao mandat.

O ostavci koju je odbornik podneo između dve sednice, Skupština će odlučiti na prvoj narednoj sednici.

Odbornik može opozvati podnetu ostavku sve dok Skupština ne utvrdi prestanak njegovog mandata.

Ako odborniku prestaje mandat nastupanjem slučaja iz stava 1. ovog člana tačke 2) do 8), Skupština na prvoj narednoj sednici, posle obaveštenja o nastupanju takvog slučaja, utvrđuje da je odborniku prestao mandat.

Kada odborniku prestane mandat pre isteka vremena na koje je izabran, mandat novog odbornika utvrđuje se u skladu sa zakonom.

Član 45

Odbornik lično podnosi ostavku, overenu kod organa nadležnog za overu potpisa, predsedniku Skupštine, u roku od tri dana od dana overe.

Predsednik Skupštine je dužan da podnetu ostavku stavi na dnevni red Skupštine na prvoj narednoj sednici, sa predlogom da to bude prva tačka dnevnog reda.

Odborničke grupe

Član 46

Odbornici u Skupštini imaju pravo da obrazuju odborničke grupe.

Odborničku grupu čini najmanje tri odbornika.

Odbornička grupa se konstituiše tako što se predsedniku Skupštine podnosi spisak članova grupe koji je potpisao svaki član, i na kome se posebno naznačuje šef odborničke grupe, njegov zamenik i naziv odborničke grupe.

Odbornik može biti član samo jedne odborničke grupe.

Šef odborničke grupe obaveštava predsednika Skupštine o promeni sastava odborničke grupe, uz pisanu saglasnost odbornika koji menja pripadnost grupi.

Zamenik šefa odborničke grupe zamenjuje šefa odborničke grupe u slučaju odsutnosti ili sprečenosti.

Odborničke grupe u Skupštini mogu imati tehničke sekretare.

Tehnički sekretari za potrebe odborničkih grupa obavljaju administrativno-tehničke poslove vezane za pripremu i održavanje sednica Skupštine i radnih tela Skupštine.

Šefovi, zamenici šefova i tehnički sekretari odborničkih grupa imaju pravo na naknadu u slučajevima i u visini utvrđenoj posebnom odlukom Skupštine grada.

Član 47

Pre zakazivanja sednice Skupštine, predsednik Skupštine obavezno saziva zajednički sastanak sa šefovima odborničkih grupa radi dogovora o predlogu dnevnog reda sednice.

U toku sednice Skupštine, predsednik Skupštine može odrediti kraći prekid sednice i sazvati zajednički sastanak sa šefovima odborničkih grupa radi usaglašavanja stavova po određenim pitanjima, kada je to neophodno za obezbeđivanje normalnog rada i odlučivanja u Skupštini.

O rezultatima usaglašavanja predsednik Skupštine obavezno izveštava odbornike prilikom nastavka sednice Skupštine.

VI RADNA TELA SKUPŠTINE

Član 48

Za razmatranje pitanja iz nadležnosti Skupštine, predlaganje akata i vršenje drugih poslova u skladu sa ovim poslovnikom, obrazuju se stalna ili povremena radna tela Skupštine.

Stalna radna tela obrazuje Skupština za mandatni period za koji je Skupština obrazovana.

Povremena radna tela obrazuje Skupština za izvršenje zadataka koje im Skupština posebno poveri i ona prestaju sa radom po izvršenju zadataka za koje su obrazovana.

Stalna radna tela

Član 49

Stalna radna tela Skupštine su:

1. Administrativno-mandatska komisija,

2. Komisija za izbor i imenovanja,

3. Komisija za Statut i upravu,

4. Komisija za društvene delatnosti, ekonomski razvoj, privredu i finansije,

5. Komisija za urbanizam, građevinarstvo i stambeno-komunalne delatnosti,

6. Komisija za mesne zajednice, poljoprivredu i razvoj sela,

7. Komisija za predstavke i pritužbe i borbu protiv korupcije,

8. Komisija za nagrade i priznanja,

9. Komisija za utvrđivanje predloga naziva ulica, trgova, zaselaka i delova naseljenih mesta,

10. Komisija za ekologiju, zaštitu i unapređenje životne sredine.

Član 50

Administrativno-mandatska komisija, u skladu sa zakonom, je radno telo koje vrši prava i dužnosti u ime poslodavca (grada Kraljeva), odnosno odlučuje o pravima i dužnostima iz radnog odnosa funkcionera koji su zasnovali radni odnos.

Funkcioner je izabrano, imenovano odnosno postavljeno lice u organima, službama i organizacijama Grada, koje na osnovu zakonom utvrđene obaveze ili ovlašćenja, ima obavezu, odnosno koristi pravo da bude na stalnom radu (zasniva radni odnos) radi vršenja dužnosti.

Administrativno-mandatska komisija utvrđuje pravo na dodatak za izabrano odnosno postavljeno lice u organima Grada, koje nije na stalnom radu.

Administrativno-mandatska komisija prilikom vršenja prava i dužnosti u ime poslodavca, odnosno odlučivanja o pravima i dužnostima iz radnog odnosa funkcionera koji su zasnovali radni odnos i funkcionera koji nisu na stalnom radu, primenjuje propise kojima se uređuju prava i dužnosti iz radnog odnosa zaposlenih u autonomnim pokrajinama i jedinicama lokalne samouprave, opšte propise o radu, odredbe posebnog kolektivnog ugovora za jedinice lokalne samouprave, odredbe kolektivnog ugovora kod poslodavca i odredbe kojima se uređuje opšti upravni postupak.

Komisija ima predsednika i osam članova.

Član 51

Komisija za izbor i imenovanja je ovlašćeni predlagač akata iz nadležnosti Skupštine kojima se imenuju i razrešavaju:

- vršioci dužnosti direktora i nadzorni odbori javnih preduzeća čiji je osnivač Skupština,

- upravni i nadzorni odbori ustanova, organizacija i službi čiji osnivač je Skupština,

- direktori i vršioci dužnosti direktora ustanova, organizacija i službi čiji osnivač je Skupština,

- školski odbori osnovnih i srednjih škola na teritoriji grada, u skladu sa zakonom, Statutom i odlukama organa grada.

Komisija je ovlašćeni predlagač akata i u drugim slučajevima predviđenim posebnim zakonima.

Komisija ima predsednika i osam članova.

Član 52

Komisija za Statut i upravu podnosi predlog za promenu Statuta, daje mišljenje o predlogu Statuta, njegovoj izmeni i dopuni, kao i predlog tumačenja njegovih odredbi.

Komisija utvrđuje predlog Poslovnika o radu Skupštine grada Kraljeva, odnosno predlog izmena i dopuna ovog akta.

Komisija razmatra i daje mišljenje prilikom donošenja i promene statuta preduzeća, ustanova i drugih organizacija čiji je osnivač Grad; razmatra i daje mišljenje o predlozima odluka kojima se uređuje organizacija i rad Gradske uprave, razmatra i upoznaje se sa izveštajima o radu organizacija i službi čiji je osnivač Grad, koje imaju obavezu podnošenja izveštaja Skupštini uređenu zakonom, Statutom i drugim opštim aktima; daje mišljenje o predlozima odluka o uspostavljanju saradnje i udruživanju Grada, organa i službi, preduzeća, ustanova i drugih organizacija čiji je osnivač Grad, u skladu sa zakonom i Statutom; daje mišljenje o predlozima akata o davanju saglasnosti na upotrebu imena Grada, predlaže Skupštini donošenje odgovarajućih akata i daje mišljenje o predlozima drugih ovlašćenih predlagača.

Komisija ima predsednika i šest članova.

Član 53

Komisija za društvene delatnosti, ekonomski razvoj, privredu i finansije razmatra godišnje programe i izveštaje ustanova čiji osnivač je Skupština i drugih organizacija, daje mišljenja o predlozima odluka i drugim pitanjima iz oblasti obrazovanja, zdravstva, socijalne zaštite, društvene brige o deci, kulture i sporta.

Komisija razmatra programe razvoja delatnosti za koje je nadležna Skupština, budžet, odluku o završnom računu bučeta i druga ekonomsko-finansijska pitanja, predlaže Skupštini donošenje odgovarajućih odluka i daje mišljenje o predlozima drugih ovlašćenih predlagača.

Komisija ima predsednika i osam članova.

Član 54

Komisija za urbanizam, građevinarstvo i stambeno-komunalne delatnosti razmatra pitanja iz oblasti urbanizma, stambeno-komunalnih delatnosti i korišćenja i uređenja građevinskog zemljišta, pitanja iz oblasti osnivanja i praćenja rada javnih preduzeća čiji je osnivač Grad, pitanja iz oblasti saobraćaja i imovinsko pravna pitanja iz nadležnosti Skupštine, predlaže Skupštini donošenje odgovarajućih odluka i daje mišljenje o predlozima drugih ovlašćenih predlagača.

Komisija ima predsednika i šest članova.

Član 55

Komisija za mesne zajednice, poljoprivredu i razvoj sela razmatra pitanja iz oblasti mesnih zajednica, predlaže Skupštini donošenje odgovarajućih odluka i daje mišljenje o predlozima drugih ovlašćenih predlagača. Komisija pribavlja mišljenje građana sa područja na koje se odnosi predlog za promenu područja mesnih zajednica, organizuje i održava otvorene sastanke, javne rasprave, tribine i prezentacije sa građanima i ovlašćenim predstavnicima predlagača za obrazovanje, promenu područja ili ukidanje mesne zajednice, nakon čega donosi mišljenje o predloženoj promeni i dostavlja ga Skupštini.

Komisija razmatra pitanja iz oblasti poljoprivrede i razvoja sela, predlaže Skupštini donošenje odgovarajućih odluka i daje mišljenje o predlozima drugih ovlašćenih predlagača.

Komisija ima predsednika i osam članova.

Član 56

Komisija za predstavke i pritužbe i borbu protiv korupcije razmatra predstavke i pritužbe koje građani upućuju Skupštini, kao i predstavke ustupljene od strane republičkih organa, ispituje njihovu osnovanost i predlaže Skupštini donošenje odgovarajuće odluke, kao i mere koje treba preduzeti u cilju otklanjanja utvrđenih nepravilnosti.

U postupku razmatranja predstavki i pritužbi, ova komisija pribavlja izveštaje od organa i organizacija na koje se navedeni podnesci odnose, u roku koji sama određuje.

Ako organ ili organizacija iz prethodnog stava ne dostave izveštaj u određenom roku, Komisija o tome obaveštava Skupštinu, odnosno organ koji je ustupio predstavku.

Komisija prati i razmatra stanje i pojavu korupcije u svim oblastima društvenog života i sagledava aktivnosti u borbi protiv korupcije, predlaže Skupštini mere koje treba preduzeti i prati njihovo sprovođenje i daje inicijative za donošenje akata i mera u ovoj oblasti.

Komisija ima predsednika i šest članova.

Član 57

Komisija za nagrade i priznanja, kao ovlašćeni predlagač, predlaže Skupštini donošenje odluka o dodeli nagrada i priznanja iz nadležnosti Skupštine, u postupku i na način regulisan posebnom odlukom Skupštine.

Komisija ima predsednika i šest članova.

Član 58

Komisija za utvrđivanje predloga naziva ulica, trgova, zaselaka i delova naseljenih mesta, kao ovlašćeni predlagač predlaže Skupštini donošenje odluka o nazivima ulica, trgova, zaselaka i delova naseljenih mesta na teritoriji grada Kraljeva, u skladu sa zakonom, Statutom i odlukama organa grada.

Komisija ima predsednika i šest članova.

Član 59

Komisija za ekologiju, zaštitu i unapređenje životne sredine razmatra pitanja vezana za ekologiju i aktivnosti na planu sprečavanja zagađivanja životne sredine, predlaže Skupštini donošenje odgovarajućih odluka i daje mišljenje o predlozima drugih ovlašćenih predlagača.

Komisija ima predsednika i šest članova.

Obrazovanje i sastav stalnih radnih tela

Član 60

Stalno radno telo Skupštine ima onoliki broj članova koliko je utvrđeno ovim poslovnikom.

Odborničke grupe predlažu članove radnog tela Skupštine srazmerno broju odbornika koje imaju u Skupštini.

Odbornik može biti član više radnih tela Skupštine.

Pored odbornika, članovi stalnih radnih tela Skupštine mogu biti i građani, s tim da njihov broj mora biti manji od broja članova koji su odbornici.

Članovi Gradskog veća ne mogu biti članovi radnih tela Skupštine.

Član 61

O predloženoj listi, za izbor članova radnog tela, Skupština odlučuje u celini javnim glasanjem.

Radno telo Skupštine je izabrano ako je za predlog glasala većina prisutnih odbornika.

Ako radno telo Skupštine ne bude izabrano, čitav postupak se ponavlja sa novim kandidatima.

Član 62

Radno telo Skupštine na prvoj sednici bira iz reda svojih članova koji su odbornici predsednika i zamenika predsednika, ako ih Skupština nije imenovala.

Ako Skupština nije imenovala predsednika, prvu sednicu radnog tela saziva predsednik Skupštine. Ukoliko je predsednik radnog tela odsutan ili sprečen da sazove prvu sednicu radnog tela, kao i da njom predsedava, u slučaju da Skupština nije imenovala zamenika predsednika radnog tela, prvu sednicu radnog tela saziva predsednik Skupštine, a istom predsedava najstariji odbornik.

Do izbora predsednika, na prvoj sednici predsedava najstariji član radnog tela Skupštine.

Predsednik stalnog radnog tela organizuje rad, saziva i predsedava sednicama radnog tela.

Predsednika radnog tela u slučaju odsutnosti ili sprečenosti zamenjuje zamenik predsednika radnog tela.

Ukoliko sednici radnog tela ne prisustvuju predsednik i zamenik predsednika, sednica radnog tela se odlaže.

Sednice radnih tela Skupštine

Član 63

Sednicu radnog tela saziva i njoj predsedava predsednik radnog tela.

Predsednik radnog tela dužan je da sazove sednicu na zahtev najmanje tri člana i na zahtev predsednika Skupštine.

Obaveštenje o datumu i dnevnom redu sednice i materijali za sednicu radnog tela Skupštine dostavljaju se članovima radnog tela najkasnije pet dana pre održavanja sednice u štampanom ili elektronskom obliku. Izuzetno, obaveštenje o datumu i dnevnom redu može se dostaviti i u kraćem roku, u kom slučaju je predsednik radnog tela dužan da na sednici radnog tela obrazloži takav postupak.

Ako predsednik radnog tela Skupštine ne sazove sednicu, iako je bio dužan da to učini, sednicu saziva predsednik Skupštine u roku od osam dana od dana podnošenja zahteva.

Član 64

Sednici radnog tela Skupštine mogu prisustvovati i učestvovati u radu bez prava odlučivanja i odbornici koji nisu članovi tog radnog tela, naučni i stručni radnici i Lokalni ombudsman.

U izvršavanju poslova iz svog delokruga, radno telo Skupštine može tražiti od nadležnih organa i službi podatke i informacije od značaja za svoj rad.

Kada se na sednici radnog tela razmatraju predlozi odluka i amandmani, na sednicu se poziva predlagač ili lice koje predlagač ovlasti i podnosioci amandmana, odnosno njihovi ovlašćeni predstavnici.

Član 65

Radna tela Skupštine rade na sednicama kojima prisustvuje većina od ukupnog broja članova.

Radna tela donose rešenja, mišljenja, zaključke, preporuke i utvrđuju predloge akata većinom glasova od ukupnog broja članova.

Ukoliko se "za" odnosno "protiv" davanja mišljenja, donošenja ili utvrđivanja predloga akata ne izjasni većina od ukupnog broja članova, smatra se da radno telo nije dalo mišljenje, odnosno nije donelo akt ili utvrdilo predlog akta.

Na zahtev pojedinog člana radnog tela, njegovo izdvojeno mišljenje izneće se pred Skupštinu u mišljenju tog radnog tela.

Član radnog tela Skupštine koji je izdvojio mišljenje ima pravo da ga obrazloži pre otvaranja pretresa na sednici Skupštine.

Član 65a

Radna tela mogu organizovati javno slušanje o predlozima akata o kojima odlučuje Skupština radi pribavljanja informacija i stručnih mišljenja o predlozima akata i razjašnjenja pojedinih odredbi iz predloženog ili važećeg akta.

Predlog za organizovanje javnog slušanja može podneti član radnog tela. Predlog se podnosi predsedniku radnog tela, u pisanoj formi, preko organizacione jedinice uprave nadležne za poslove Skupštine. Predlog sadrži predmet javnog slušanja i spisak lica koja se pozivaju.

Radno telo dužno je da u roku od 15 dana od dana prijema predloga iz stava 2. ovog člana odluči o istom. Ukoliko radno telo prihvati predlog iz stava 2. ovog člana, donosi zaključak o organizovanju javnog slušanja. O donošenju zaključka, predsednik radnog tela obaveštava predsednika Skupštine.

Predsednik radnog tela na javno slušanje poziva članove radnog tela, odbornike i druga lica navedena u predlogu za organizovanje javnog slušanja i druga lica čije je prisustvo od značaja za predmet javnog slušanja.

Poziv za javno slušanje sadrži predmet, vreme i mesto održavanja javnog slušanja. Poziv se objavljuje na sajtu grada Kraljeva.

Javno slušanje se održava bez obzira na broj prisutnih članova radnog tela.

Nakon javnog slušanja, predsednik radnog tela sačinjava i dostavlja informaciju o javnom slušanju članovima radnog tela i predsedniku Skupštine. Informacija sadrži imena učesnika na javnom slušanju i kratak pregled stavova iznetih na javnom slušanju

Ukoliko radno telo ne prihvati predlog iz stava 2. ovog člana, donosi zaključak i o tome obaveštava predsednika Skupštine.

Član 66

Na sednici radnog tela Skupštine sačinjava se zapisnik.

U zapisnik se unose imena prisutnih, predlozi i stavovi radnog tela Skupštine, rezultati svakog glasanja, svako izdvojeno mišljenje i izvestioci.

Zapisnik sa prethodne sednice radnog tela usvaja se pre prelaska na dnevni red.

Povremena radna tela

Član 67

Skupština grada može obrazovati i povremena radna tela radi razmatranja određenih pitanja ili obavljanja određenih zadataka koje im Skupština poveri iz svoje nadležnosti.

Aktom o obrazovanju povremenog radnog tela utvrđuje se njegov naziv i oblast za koju se osniva, zadaci radnog tela, broj članova radnog tela, rok za izvršenje zadatka, prava i dužnosti predsednika i članova radnog tela i druga pitanja od značaja za rad radnog tela.

Povremeno radno telo prestaje sa radom po izvršenju zadatka za koji je obrazovano, danom odlučivanja o njegovom izveštaju na sednici Skupštine.

VII SEDNICA SKUPŠTINE

Sazivanje sednice

Član 68

Sednice Skupštine održavaju se prema potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.

Sednice Skupštine održavaju se u sali u zgradi Gradske uprave grada Kraljeva.

Rad na sednici Skupštine se odvija u okviru osmočasovnog radnog vremena.

Član 69

Sednicu Skupštine saziva predsednik Skupštine po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.

Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev gradonačelnika, Gradskog veća ili jedne trećine odbornika, u roku od 7 dana od dana ponošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.

Ako predsednik Skupštine ne sazove sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može sazvati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.

Član 69a

U situacijama koje opravdavaju hitnost u sazivanju sednice Skupštine, predsednik Skupštine može zakazati sednicu u roku koji nije kraći od 24 časa od prijema zahteva.

Zahtev za sazivanje sednice iz stava 1. ovog člana mora da sadrži razloge koji opravdavaju hitnost sazivanja, kao i obrazloženje posledica koje bi nastupile njenim nesazivanjem.

Minimalan rok za sazivanje sednice Skupštine iz stava 1. ovog člana ne odnosi se na sazivanje sednice u uslovima proglašene vanredne situacije.

Za sednicu sazvanu u skladu sa stavom 1. ovog člana, materijal po tačkama predloženog dnevnog reda može se dostaviti odbornicima na samoj sednici, a izvod iz zapisnika dostavlja se uz materijal naredne sednice.

Na sednici sazvanoj u smislu stava 1. ovog člana ne može se menjati niti dopunjavati predloženi dnevni red, niti se mogu podnositi amandmani na predložene tačke dnevnog reda.

Član 70

Predsednik Skupštine se stara o pripremanju sednice, formiranju predloga dnevnog reda, blagovremenom sazivanju sednice i dostavljanju materijala odbornicima i drugim pitanjima vezanim za pripremu, početak i tok sednice.

Predsednik Skupštine se stara da se predlozi akata, utvrđeni od strane ovlašćenih predlagača uvrste u predlog dnevnog reda.

Ovlašćeni predlagači iz prethodnog stava su Gradsko veće, odbornici, odborničke grupe, radna tela Skupštine i drugi predlagači ovlašćeni zakonom i odlukama koje donosi Skupština grada.

Član 71

Poziv za sednicu Skupštine, predlog dnevnog reda, izvod iz zapisnika i materijal po tačkama predloženog dnevnog reda dostavljaju se odbornicima najkasnije 7 dana pre dana određenog za održavanje sednice, u štampanom ili elektronskom obliku.

Na sednicu Skupštine se, pored odbornika, pozivaju gradonačelnik, zamenik gradonačelnika, članovi Gradskog veća, načelnik Gradske uprave, zamenik načelnika Gradske uprave, rukovodioci organizacionih jedinica Gradske uprave, pomoćnici gradonačelnika, Gradski pravobranilac grada Kraljeva, Lokalni ombudsman grada Kraljeva, direktori javnih preduzeća i javnih ustanova, akreditovani predstavnici sredstava javnog informisanja, a po potrebi mogu se pozvati i druga lica.

Otvaranje sednice i dnevni red

Član 72

Predsednik Skupštine otvara sednicu Skupštine i na osnovu službene evidencije o prisutnosti odbornika konstatuje da li postoji kvorum za rad Skupštine.

Kvorum za rad Skupštine postoji ako je na sednici prisutna većina od ukupnog broja odbornika.

Ako odbornik izrazi sumnju u postojanje kvoruma prema službenoj evidenciji, postojanje kvoruma će se utvrditi prozivkom odbornika.

Predsednik Skupštine će odrediti prekid sednice u trajanju od 30 minuta ukoliko se na osnovu službene evidencije ili prozivke odbornika utvrdi da nije prisutan dovoljan broj odbornika za početak rada sednice.

Ako se kvorum ne obezbedi ni posle prekida iz stava 4. ovog člana, predsednik Skupštine će odložiti sednicu najduže za sedam dana.

Član 73

Pre utvrđivanja dnevnog reda usvaja se izvod iz zapisnika sa prethodne sednice Skupštine.

O primedbama na izvod iz zapisnika ne vodi se rasprava.

Prilikom usvajanja, prvo se glasa o iznetim primedbama, a zatim o izvodu iz zapisnika u celini.

Predlozi za izmene i dopune predloženog dnevnog reda

Član 74

Pre prelaska na utvrđivanje dnevnog reda, odbornici se izjašnjavaju o podnetim predlozima za izmene i dopune predloženog dnevnog reda.

Obrazložene predloge za izmenu i dopunu predloženog dnevnog reda odbornici i odborničke grupe podnose u pisanom obliku predsedniku Skupštine, preko organizacione jedinice Uprave nadležne za poslove Skupštine, najkasnije 72 sata pre održavanja sednice Skupštine.

Ako rok za podnošenje predloga ističe u vreme kada Gradska uprava ne radi, obezbediće se dežurstvo radi prijema predloga, tri sata pre isteka roka za prijem istih.

Primljeni predlozi se bez odlaganja dostavljaju nadležnim organima i radnim telima radi razmatranja i davanja mišljenja za sednicu Skupštine.

O predlozima odbornika i odborničkih grupa za izmene i dopune predloženog dnevnog reda ne vodi se rasprava, već se odbornici samo upoznaju sa mišljenjem nadležnog organa ili radnog tela Skupštine datim povodom predloga.

Ovlašćeni podnosioci mogu sve do utvrđivanja dnevnog reda da povuku svoje predloge za izmene i dopune predloženog dnevnog reda.

Skupština se izjašnjava o svakom predlogu za izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda pojedinačno.

Predlozi za dopune predloženog dnevnog reda koji ne budu prihvaćeni mogu se ponovo predložiti po isteku roka od šest meseci od odbijanja istovetnog predloga.

Član 75

Pre utvrđivanja dnevnog reda postojanje kvoruma utvrđuje se prozivkom odbornika.

O predloženom dnevnom redu u celini Skupština odlučuje bez rasprave, većinom glasova prisutnih odbornika.

Rad na sednici

Član 76

Rad na sednici Skupštine odvija se po tačkama utvrđenog dnevnog reda.

Rasprava o tačkama utvrđenog dnevnog reda sednice Skupštine vodi se bez obzira na broj prisutnih odbornika.

Predsednik Skupštine, po prelasku na tačku dnevnog reda, poziva izvestioca, predsednika nadležnog radnog tela i podnosioce amandmana da, ukoliko žele, iznesu dodatna obrazloženja predloga, i nakon toga otvara raspravu.

Član Gradskog veća je izvestilac po tački dnevnog reda kada je Gradsko veće predlagač akta.

Predsednik radnog tela Skupštine je izvestilac po tački dnevnog reda kada je radno telo predlagač akta.

Predstavnik predlagača je izvestilac po tački dnevnog reda kada je predlagač akta odbornik ili odbornička grupa.

Ovlašćeni predlagači mogu da povuku predloge akata najkasnije do zaključenja rasprave po toj tački dnevnog reda.

Član 77

Prijave za reč sa redosledom odbornika podnosi šef odborničke grupe, kao i odbornik koji nije član odborničke grupe, za pojedinu tačku dnevnog reda, u pisanom obliku, do otvaranja rasprave po toj tački.

Odbornik se poziva da uzme reč prozivanjem njegovog punog imena i prezimena, uz poziv da se pripremi sledeći govornik.

Na sednici Skupštine može se govoriti tek po dobijanju reči od predsednika Skupštine.

Učesnik u raspravi može govoriti samo o pitanju koje je na dnevnom redu.

Član 78

Kad oceni da se govornik ne pridržava dnevnog reda, predsednik Skupštine će ga upozoriti na to.

Posle ponovljenog upozorenja odborniku, ukoliko se on i dalje ne pridržava dnevnog reda, predsednik Skupštine može preduzeti mere za održavanje reda na sednici predviđene Poslovnikom.

Niko ne može da prekine govornika u izlaganju niti da ga opominje, osim predsednika Skupštine, u slučajevima predviđenim Poslovnikom.

Član 79

Ako predsednik Skupštine želi da učestvuje u raspravi, prepušta predsedavanje zameniku predsednika Skupštine i izlazi za govornicu.

Po završenom učešću u raspravi, predsednik Skupštine nastavlja predsedavanje sednici.

Gradonačelniku, zameniku gradonačelnika i članovima Gradskog veća, ako to zahteva potreba pretresa, predsednik Skupštine daje reč čim je zatraže.

Predsednik Skupštine daje reč izvestiocima i obrađivačima materijala ukoliko to zahteva potreba pretresa.

Član 80

Vreme izlaganja i diskusije, za tačke dnevnog reda o kojima se odluka donosi većinom glasova od ukupnog broja odbornika, ograničeno je na deset minuta, i na pet minuta za tačke o kojima se odluka donosi većinom glasova prisutnih odbornika.

Odbornik može da uzme učešće u raspravi po istoj tački dnevnog reda samo jedanput.

Šef odnosno zamenik šefa odborničke grupe ukoliko šef ne prisustvuje sednici, može da uzme učešće u raspravi po istoj tački dnevnog reda dva puta i predsednik Skupštine mu daje reč čim je zatraži.

Izuzetno od prethodnog stava, kada je tačka dnevnog reda predlog odluke o budžetu grada, odnosno predlog odluke o izmeni odluke o budžetu grada, šef odnosno zamenik šefa odborničke grupe ukoliko šef ne prisustvuje sednici, može da uzme učešće u raspravi po istoj tački dnevnog reda tri puta i predsednik Skupštine mu daje reč čim je zatraži.

Kada se jave za učešće u raspravi, a nisu izvestioci po tački dnevnog reda, članovi Gradskog veća imaju ista prava kao odbornici, a gradonačelnik i zamenik gradonačelnika kao šef odborničke grupe, u pogledu vremena izlaganja i diskusije i broja javljanja za reč.

Kada su gradonačelnik, zamenik gradonačelnika i članovi Gradskog veća izvestioci po tački dnevnog reda, predsednik Skupštine im daje reč čim je zatraže.

Na predlog predsednika Skupštine, Skupština može odlučiti da se rasprava o dve ili više istorodnih tačaka dnevnog reda sprovede istovremeno, u kom slučaju se vreme izlaganja i diskusije ne može ograničiti.

Član 81

Kada utvrdi da nema više prijavljenih za učešće u raspravi, predsednik Skupštine zaključuje raspravu.

Rasprava se po zaključenju ne može ponovo otvoriti.

Po zaključenju rasprave izvestilac ima pravo na završnu reč radi davanja dodatnih objašnjenja i obrazloženja.

Amandmani

Član 82

Amandman je predlog za izmenu ili dopunu predloga opšteg akta.

Amandman sadrži član Poslovnika kao osnov za podnošenje amandmana, naziv i član predloga opšteg akta na koji se amandman podnosi, tekst izmene, odnosno dopune predloga opšteg akta, obrazloženje i naziv podnosioca amandmana.

Odbornici i odborničke grupe mogu podneti amandmane najkasnije 72 sata pre održavanja sednice Skupštine.

Amandmani se podnose predsedniku Skupštine, preko organizacione jedinice Uprave nadležne za poslove Skupštine.

Ako rok za podnošenje amandmana ističe u vreme kada Gradska uprava ne radi, obezbediće se dežurstvo, tri sata pre isteka roka za prijem istih.

Primljeni amandmani se bez odlaganja dostavljaju predlagačima opštih akata i radnim telima radi razmatranja i davanja mišljenja za sednicu Skupštine.

Amandman koji ovlašćeni predlagač prihvati postaje sastavni deo predloga opšteg akta i o njemu se posebno ne glasa.

Ovlašćeni predlagači mogu da povuku svoje amandmane do zaključenja rasprave o predlogu opšteg akta na koji se odnose.

Prilikom odlučivanja, odbornici se prvo glasanjem izjašnjavaju o amandmanima pojedinačno, po redosledu članova predloga opšteg akta na koji se amandman odnosi, a zatim o predlogu opšteg akta u celini.

Ako je podneto više amandmana na isti član predloga opšteg akta, prvo se odlučuje o amandmanu kojim se predlaže brisanje odredbe tog člana, a zatim o amandmanu kojim se predlaže izmena.

Skupština o amandmanu odlučuje većinom glasova koja je potrebna za donošenje opšteg akta na koji se amandman odnosi.

Povreda Poslovnika

Član 83

Odborniku koji želi da govori o povredi Poslovnika predsednik Skupštine daje reč odmah po završenom izlaganju prethodnog govornika.

Odbornik je dužan da navede koja je odredba Poslovnika po njegovom mišljenju povređena, da je citira i obrazloži u čemu se sastoji povreda, s tim što može govoriti najduže tri minuta.

Ako odbornik ne navede član Poslovnika koji je po njegovom mišljenju povređen, predsednik Skupštine je dužan da ga opomene.

Ako odbornik ne navede odredbu Poslovnika koja je po njegovom mišljenju povređena, ili njegov govor ne sadrži obrazloženje, već se odnosi na druga pitanja, nakon opomene predsednik Skupštine će mu oduzeti reč.

Član 84

Predsednik Skupštine je dužan da da objašnjenje povodom izrečene povrede Poslovnika.

Ako i posle objašnjenja predsednika Skupštine odbornik ostane pri tvrdnji da je Poslovnik povređen, predsednik poziva odbornike da se izjasne o izrečenoj povredi Poslovnika.

Replika

Član 85

Ukoliko se učesnik u raspravi na sednici Skupštine uvredljivo izrazi o drugom odborniku ili licu koje prisustvuje sednici, odnosno vređa ga na rasnoj, verskoj, nacionalnoj, rodnoj ili drugoj osnovi, navodeći njegovo ime ili funkciju, odbornik, odnosno lice na koje se izlaganje odnosi ima pravo na repliku.

Ukoliko se uvredljivi izrazi odnose na odborničku grupu, odnosno političku stranku čiji odbornici pripadaju toj odborničkoj grupi, u ime odborničke grupe pravo na repliku ima šef odborničke grupe.

Predsednik Skupštine može uskratiti pravo na repliku ukoliko oceni da nisu ispunjeni uslovi iz stava 1. i 2. ovog člana.

Replika ne može trajati duže od dva minuta.

Odgovor na repliku daje se pod istim uslovima i u istom trajanju kao replika.

Posle jednog datog odgovora na repliku, replika se više ne može odobriti.

Član 86

U slučaju da se više učesnika istovremeno prijavi za reč, predsednik daje reč sledećim redosledom:

- odborniku koji ističe povredu Poslovnika,

- odborniku koji se javi za repliku, odnosno za odgovor na repliku,

- gradonačelniku, zameniku gradonačelnika, članovima Gradskog veća, izvestiocima i

- šefu odborničke grupe.

Održavanje reda

Član 87

Odbornici su dužni da poštuju dostojanstvo Skupštine. Odbornici su dužni da se jedni drugima obraćaju sa uvažavanjem.

Nije dozvoljeno korišćenje uvredljivih izraza, kao ni iznošenje činjenica koje se odnose na privatni život drugih lica.

Odredbe o održavanju reda na sednici Skupštine primenjuju se na sva lica koja su prisutna na sednici.

Član 87a

Odbornici i ostala lica koja prisustvuju sednici ili učestvuju u radu sednice dužni su da poštuju raspored sedenja koji određuje predsednik Skupštine i Kodeks oblačenja u Skupštini grada Kraljeva, koji donosi Skupština.

Član 88

O redu na sednici Skupštine stara se predsednik Skupštine.

Za povredu reda na sednici predsednik Skupštine može da izrekne meru opomene, oduzimanja reči ili udaljenja sa sednice.

O izrečenim merama sekretar Skupštine vodi evidenciju.

Odborniku kome je izrečena mera udaljenja sa sednice Skupštine ne pripada naknada za vršenje odborničke dužnosti za sednicu sa koje je udaljen.

Član 89

Opomena se izriče odborniku:

- koji je izašao za govornicu bez dozvole predsednika Skupštine;

- koji govori pre nego što je zatražio i dobio reč;

- koji i pored upozorenja predsednika Skupštine govori o pitanju koje nije na dnevnom redu;

- koji prekida govornika ili dobacuje, odnosno ometa govornika;

- koji iznosi činjenice koje se odnose na privatni život drugih lica;

- koji upotrebljava psovke i uvredljive izraze;

- koji drugim postupcima ugrožava red na sednici.

Član 90

Mera oduzimanja reči izriče se odborniku kome je prethodno izrečena mera opomene, a koji i posle toga učini povredu Poslovnika za koju se izriče mera opomene.

Odbornik kome je izrečena mera oduzimanja reči dužan je da se bez odlaganja udalji sa govornice. U suprotnom, predsednik Skupštine isključuje ozvučenje, a po potrebi određuje prekid.

Član 91

Mera udaljenja sa sednice izriče se odborniku koji posle izrečene mere oduzimanja reči nastavi da ometa ili sprečava rad na sednici, ne poštuje odluku predsednika Skupštine ili vređa Skupštinu, odnosno, onemogućava ili znatno otežava funkcionisanje Skupštine.

Mera udaljenja sa sednice može se izreći odborniku i bez prethodno izrečenih mera u slučaju fizičkog napada, odnosno drugog sličnog postupka kojim se ugrožava fizički ili moralni integritet učesnika sednice.

Mera udaljenja sa sednice može se izreći odborniku ili licu koje prisustvuje sednici ukoliko se ne pridržava Kodeksa oblačenja u Skupštini grada Kraljeva.

Odbornik prema kome je izrečena mera udaljenja sa sednice dužan je da se odmah udalji iz sale u kojoj se održava sednica, a ukoliko to odbije, meru udaljenja će izvršiti služba ovlašćena za održavanje reda.

Član 92

Ako predsednik Skupštine ne može da održi red na sednici redovnim merama, odrediće kratak prekid sednice.

Odlaganje, prekid i pauza u toku sednice

Član 93

Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.

Član 94

Skupština može, na predlog predsednika Skupštine, odlučiti da se sednica Skupštine prekine, kada usled obimnosti dnevnog reda rasprava i odlučivanje o svim tačkama dnevnog reda ne mogu da se završe u okviru osmočasovnog radnog vremena.

Predsednik zakazuje nastavak sednice za određeni dan i sat.

Skupština može, na predlog predsednika Skupštine, odlučiti da se rad Skupštine produži i posle isteka osmočasovnog radnog vremena, radi završetka rasprave i odlučivanja o svim tačkama dnevnog reda.

Član 95

Predsednik Skupštine određuje prekid sednice u slučajevima utvrđenim ovim poslovnikom, koji može trajati najduže do 30 minuta.

Izuzetno, u slučaju tehničkih smetnji u direktnom televizijskom prenosu, predsednik Skupštine će odrediti prekid koji ne može biti duži od 120 minuta za celu sednicu Skupštine.

Član 96

Sednice Skupštine imaju pauzu u vreme koje odredi predsednik Skupštine.

Gglasanje u Skupštini

Član 97

Po završetku rasprave o svim tačkama utvrđenog dnevnog reda, Skupština prelazi na glasanje po svim tačkama pojedinačno.

Izuzetno, kada se vrši potvrđivanje mandata izabranih odbornika u Skupštini, odnosno utvrđuje prestanak mandata odbornika, i vrši postavljenje, odnosno razrešenje sekretara Skupštine i zamenika sekretara Skupštine, Skupština odlučuje glasanjem po završetku rasprave o toj tački dnevnog reda.

Takođe, prilikom izbora, odnosno razrešenja predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine, i izbora odnosno razrešenja gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća, po završetku rasprave o toj tački dnevnog reda, Skupština sprovodi postupak tajnog glasanja.

Skupština u toku rasprave po tačkama utvrđenog dnevnog reda odlučuje javnim glasanjem o povredi Poslovnika, o predlogu predsednika Skupštine da se rasprava o dve ili više istorodnih tačaka dnevnog reda sprovede istovremeno, o predlogu predsednika Skupštine da se sednica Skupštine prekine ili da se rad Skupštine produži i posle isteka osmočasovnog radnog vremena.

Utvrđivanje kvoruma za odlučivanje iz stava 1. ovog člana vrši se prozivkom odbornika.

U ostalim slučajevima kvorum za odlučivanje utvrđen je poslednjom prozivkom odbornika.

Prozivka odbornika u slučaju sumnje odbornika u rezultate glasanja smatra se utvrđivanjem kvoruma, pri čemu je predsedavajući Skupštine dužan da nakon izvršenog glasanja prozivkom odbornika konstatuje novi kvorum.

Član 98

Skupština odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.

Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili ovim Statutom nije drukčije određeno.

Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika:

- o donošenju ili promeni Statuta, Poslovnika o radu Skupštine, budžeta;

- o donošenju prostornih i urbanističkih planova, programa razvoja grada i pojedinih delatnosti;

- o javnom zaduživanju grada;

- o isključenju javnosti sa sednice Skupštine grada;

- o saradnji i udruživanju sa drugim gradovima ili opštinama u zemlji ili inostranstvu;

- o izboru predsednika i zamenika predsednika Skupštine grada, o izboru gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća;

- o obrazovanju nove mesne zajednice, promeni područja i ukidanju mesne zajednice;

- o obliku i načinu neposrednog izjašnjavanja građana radi uvođenja samodoprinosa;

- o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta;

- o postavljenju Lokalnog ombudsmana;

- o primedbama iznetim na postupak tajnog glasanja za izbor predsednika Skupštine, zamenika predsednika Skupštine, gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća;

- i u drugim slučajevima predviđenim zakonom, Statutom grada Kraljeva i drugim opštim aktima.

Javno glasanje

Član 99

Glasanje u Skupštini je javno, osim ako zakonom, Statutom, Poslovnikom ili odlukom Skupštine nije određeno da se glasa tajno.

Javno se glasa dizanjem ruku odbornika.

Prebrojavanje glasova vrše zaposleni u Gradskoj upravi i podatke o tome saopštavaju predsedniku Skupštine, koji objavljuje rezultate glasanja tako što konstatuje koliko je odbornika glasalo "za", koliko "protiv" i koliko je bilo "uzdržano", i saopštava da li je predlog usvojen ili ne, imajući u vidu potrebnu većinu za donošenje odluke.

Za odbornike koji se prilikom glasanja uopšte ne izjasne smatra se da su uzdržani.

Posle objavljivanja rezultata javnog glasanja, ukoliko odbornik izrazi sumnju u tačnost glasova utvrđenih prebrojavanjem, glasanje će se ponoviti prozivkom odbornika.

Javno glasanje može se, ukoliko su obezbeđeni tehnički uslovi, sprovesti upotrebom elektronskog sistema za glasanje, pritiskom određenih tastera uz prethodnu evidenciju odbornika.

Tajno glasanje

Član 100

Tajno glasanje vrši se u slučajevima i na način predviđen zakonom, Statutom grada Kraljeva, Poslovnikom o radu Skupštine grada Kraljeva i drugim opštim aktima Skupštine grada.

Zapisnik i izvod iz zapisnika

Član 101

Tok sednice Skupštine snima se korišćenjem kompjuterske tehnike, putem beleženja tonskog zapisa na hard-disku.

Tonski zapis mora da sadrži sve podatke o radu na sednici, učesnicima u raspravi i njihovim izlaganjima, kao i rezultate glasanja po svim pitanjima o kojima se Skupština izjašnjavala glasanjem.

Tonski zapis čuva se trajno na kompakt-disku ili na drugi odgovarajući način. Originalnim zapisnikom smatra se tonski zapis presnimljen sa hard-diska na kompakt-disk ili DVD i koji ispunjava potrebne tehničke standarde, kao i integralni tekst donetih odluka u vidu priloga tonskom zapisu.

Član 102

Izvod iz zapisnika sadrži najosnovnije podatke o radu na sednici: redni broj i datum sednice, pitanja o kojima se odlučivalo na sednici, imena i prezimena učesnika u raspravi o pojedinim pitanjima, ishod glasanja o pojedinim pitanjima i integralni tekst zaključaka koji se posebno ne objavljuju.

VIII SVEČANA I KOMEMORATIVNA SEDNICA

Član 103

Svečanu sednicu Skupštine saziva predsednik Skupštine povodom 7. oktobra - Dana grada.

Svečana sednica saziva se posebnim pozivom koji sadrži dan, čas i mesto održavanja sednice i program proslave Dana grada.

Svečana sednica Skupštine ima posebno utvrđen protokol i svečani karakter.

Svečana sednica Skupštine održava se u sali Skupštine ili u drugom odgovarajućem prostoru.

Na svečanoj sednici se dobitnicima uručuju nagrade i druga priznanja utvrđena posebnom odlukom Skupštine grada.

Na svečanu sednicu pozivaju se odbornici i druga lica koja se pozivaju na redovne sednice Skupštine, kao i dobitnici nagrada i priznanja.

Na svečanu sednicu pozivaju se i narodni poslanici sa prebivalištem na teritoriji grada, predstavnici verskih zajednica, predstavnici organa susednih jedinica lokalne samouprave, predstavnici udruženja privrednika i poljoprivrednika, istaknuti naučni, kulturni i sportski radnici, predstavnici političkih stranaka, predstavnici naučnih i kulturnih ustanova, predstavnici javnih preduzeća i ustanova čiji osnivač je Skupština, predstavnici pravosudnih organa i tužilaštva, ministarstva unutrašnjih poslova, Vojske Srbije i druga lica koja odredi predsednik Skupštine.

Na svečanoj sednici pored predsednika Skupštine i gradonačelnika mogu govoriti laureati, odnosno dobitnici nagrada i priznanja, i gosti po utvrđenom protokolu.

Član 104

Komemorativnu sednicu saziva predsednik Skupštine povodom 14. oktobra - Dana sećanja na žrtve fašističkog terora 1941. godine.

Komemorativna sednica saziva se posebnim pozivom koji sadrži dan, čas i mesto održavanja sednice i program obeležavanja 14. oktobra.

Komemorativna sednica Skupštine ima posebno utvrđen protokol.

Na komemorativnu sednicu pozivaju se odbornici i druga lica koja odredi predsednik Skupštine.

IX AKTA SKUPŠTINE (DONOŠENJE, POSTUPANJE SA IZVORNIKOM I OBJAVLJIVANJE)

Član 105

Skupština donosi Statut grada, Poslovnik o radu Skupštine, odluke, programe razvoja grada i pojedinih delatnosti, strategije, akcione planove, programe, deklaracije, rezolucije, rešenja, zaključke, preporuke i druga akta na osnovu zakona, Statuta grada Kraljeva i ovog Poslovnika i daje autentično tumačenje akata koje donosi.

Ukoliko se za donošenje akta iz nadležnosti Skupštine nije izjasnila potrebna većina odbornika, organizaciona jedinica Uprave nadležna za poslove Skupštine izrađuje zaključak kojim se utvrđuje da Skupština nije donela, odnosno usvojila navedeni akt, koji potpisuje predsedavajući Skupštine.

Na sednici Skupštine predlagač može izvršiti tehničku korekciju, kojom se otklanja greška u imenima, brojevima, pisanju ili računanju i druga očigledna netačnost.

Izvornik akta

Član 106

Izvornikom akta smatra se tekst akta usvojen na sednici Skupštine.

Izvornik akta potpisuje predsednik Skupštine.

Ukoliko od strane ovlašćenog predlagača ili na samoj sednici Skupštine bude prihvaćen amandman podnet na predlog akta, odnosno ako predlagač izvrši tehničku korekciju na sednici Skupštine, nadležna organizaciona jedinica Uprave koja je pripremila nacrt akta za ovlašćenog predlagača u obavezi je da organizacionoj jedinici Uprave nadležnoj za poslove Skupštine bez odlaganja dostavi akt u formi koja sadrži usvojeni amandman ili tehničku korekciju, radi izrade izvornika akta.

Na izvornik akta stavlja se pečat Skupštine i broj i datum sednice na kojoj je akt donet, u skladu sa propisima o kancelarijskom poslovanju.

Izvornik akta čuva se trajno u materijalu sednice Skupštine.

O izradi izvornika i njihovih otpravaka, o čuvanju izvornika akata i njihovoj evidenciji, objavljivanju akata i njihovom dostavljanju stara se organizaciona jedinica Uprave nadležna za poslove Skupštine.

Član 107

Akti koje donosi Skupština objavljuju se u "Službenom listu grada Kraljeva", a po potrebi i u "Službenom glasniku Republike Srbije" ili na drugi odgovarajući način.

Sekretar Skupštine, na osnovu izvornog teksta akta, daje ispravke grešaka u objavljenom tekstu akta.

Ukoliko prilikom izrade izvornika akta dođe do očigledne greške u imenima i nazivima, broju akta, datumu sednice ili druge očigledne netačnosti, sekretar Skupštine daje ispravku greške u objavljenom tekstu akta.

X ODBORNIČKO PITANJE

Član 108

Odbornik ima pravo da postavi odborničko pitanje vezano za rad Skupštine, organa Grada, posebnih organizacija, službi, preduzeća i ustanova koje osniva Grad.

Odbornik može da postavi odborničko pitanje na kraju sednice Skupštine, po iscrpljenom dnevnom redu.

Odbornik postavlja odborničko pitanje usmeno, a dužan je da ga u pisanom obliku preda sekretaru Skupštine.

Član 109

Organizaciona jedinica uprave nadležna za poslove Skupštine dostavlja postavljena odbornička pitanja organima Grada, posebnim organizacijama, službama, preduzećima i ustanovama na koje se pitanje odnosi.

Organi i organizacije iz stava 1. ovog člana dužni su da odgovor na odborničko pitanje dostave organizacionoj jedinici Uprave nadležnoj za poslove Skupštine u roku od 15 dana od dana prijema odborničkog pitanja.

Primljene odgovore organizaciona jedinica Uprave nadležna za poslove Skupštine dužna je da bez odlaganja dostavi odborniku koji je postavio odborničko pitanje.

Na postavljeno pitanje odbornik može dobiti usmeni odgovor na sednici na kojoj je pitanje postavljeno.

XI JAVNOST RADA SKUPŠTINE

Član 110

Rad Skupštine je javan.

Za javnost rada Skupštine odgovoran je predsednik Skupštine.

O realizaciji poslova u vezi sa javnošću rada Skupštine stara se sekretar Skupštine.

Sednice Skupštine su otvorene za javnost i direktno se prenose putem televizijskog prenosa.

Ugovor o poveravanju televizijskog zaključuje predsednik Skupštine nakon postupka sprovedenog u skladu sa zakonom.

U slučaju tehničkih smetnji u direktnom televizijskom prenosu, predsednik Skupštine će odrediti prekid koji ne može biti duži od 120 minuta za celu sednicu Skupštine".

Ukoliko tehničke smetnje u navedenom roku ne budu otklonjene, sednica Skupštine će se nastaviti, a pružalac usluge po ugovoru iz stava 5. ovog člana dužan je da u roku i terminu utvrđenim navedenim ugovorom emituje snimak sednice Skupštine.

Akreditacija

Član 111

Predstavnici sredstava javnog informisanja mogu prisustvovati sednici Skupštine na osnovu akreditacije koju izdaje predsednik Skupštine.

Pravilnik o postupku izdavanja akreditacije donosi predsednik Skupštine.

Član 112

Rad Skupštine i njenih radnih tela dostupan je javnosti objavljivanjem na sajtu grada Kraljeva:

- Poslovnika o radu Skupštine;

- podataka o sastavu Skupštine po odborničkim grupama i radnih tela Skupštine;

- poziva za sednicu Skupštine;

- poziva radnih tela Skupštine za javno slušanje;

- službenih listova grada Kraljeva.

Na sajtu grada Kraljeva se mogu objavljivati i drugi akti, pozivi, obaveštenja u skladu sa zakonom, Statutom grada Kraljeva i ovim Poslovnikom, koji su od značaja za upoznavanje javnosti sa radom Skupštine i njenih radnih tela.

Za realizaciju i ažurnost podataka na sajtu koji se odnosi na rad Skupštine i njenih radnih tela odgovoran je sekretar Skupštine.

Član 113

Sednici Skupštine mogu da prisustvuju i građani po odobrenju predsednika Skupštine, pod uslovom:

- da za to postoje tehničke mogućnosti,

- da svojim prisustvom ne ometaju održavanje sednice i

- da imaju neposredni interes da prisustvuju sednici Skupštine.

Građanin ili ovlašćeni predstavnik grupe građana mogu se pisanim putem obratiti predsedniku Skupštine, sa zahtevom da se obrate Skupštini.

U tom slučaju, na predlog predsednika Skupštine, Skupština može odlučiti da se građanin ili ovlašćeni predstavnik grupe građana obrati Skupštini.

Isključenje javnosti

Član 114

Sednica Skupštine može biti u celini ili delimično zatvorena za javnost, iz razloga bezbednosti i odbrane zemlje, čuvanja državne ili vojne tajne.

Predlog za isključenje javnosti može dati predsednik Skupštine, gradonačelnik ili najmanje 1/3 odbornika i o njemu se glasa bez pretresa, pre utvrđivanja dnevnog reda.

Odluka o isključenju javnosti je doneta ako se za nju izjasnila većina od ukupnog broja odbornika.

Sednici Skupštine koja je zatvorena za javnost mogu prisustvovati samo odbornici, gradonačelnik, zamenik gradonačelnika, članovi Gradskog veća, predstavnici stručnih službi Uprave i stručna lica koja pomažu u radu sednice Skupštine.

Predsednik Skupštine je dužan da lica iz stava 4. ovog člana upozori na obavezu da čuvaju kao tajnu ono što saznaju tokom sednice koja je zatvorena za javnost.

XII RAD SKUPŠTINE U SLUČAJU VANREDNOG STANJA, NEPOSREDNE RATNE OPASNOSTI ILI RATNOG STANJA

Član 115

Sednicu Skupštine, u slučaju vanrednog stanja, neposredne ratne opasnosti ili ratnog stanja, saziva predsednik Skupštine, na način i u rokovima primerenim okolnostima u vreme saziva iste.

Kada sednici Skupštine nije u mogućnosti da prisustvuje većina odbornika, sednica se održava sa brojem prisutnih.

Kada se sednica Skupštine održava pod okolnostima iz stava 2. ovog člana, predsednik Skupštine dužan je da na prvoj narednoj sednici Skupštine podnese izveštaj o preduzetim aktivnostima, radi njihove verifikacije.

Član 116

Ukoliko sednica Skupštine, u slučaju vanrednog stanja, neposredne ratne opasnosti ili ratnog stanja ne može da se organizuje, poslove i zadatke iz njene nadležnosti obavlja predsednik Skupštine, s tim što je dužan da na prvoj narednoj sednici Skupštine podnese izveštaj o preduzetim aktivnostima, radi njihove verifikacije.

Član 117

(Brisan)

Član 118

Odredbe ovog poslovnika primenjuju se u radu Skupštine i u slučaju vanrednog stanja, neposredne ratne opasnosti ili ratnog stanja, ukoliko drugim opštim aktima Skupštine nije drugačije određeno.

XIII DONOŠENJE, PROMENA I TUMAČENJE POSLOVNIKA

Član 119

Predlog za donošenje ili promenu Poslovnika u pisanom obliku može podneti odbornik ili odbornička grupa predsedniku Skupštine, koji je dužan da predlog uvrsti u predlog dnevnog reda prve naredne sednice.

Predlog iz stava 1. ovog člana mora biti jasno i precizno formulisan i obrazložen.

Kada Skupština odluči da se pristupi donošenju ili promeni Poslovnika, zaključkom o donošenju ili pristupanju promeni obrazuje Povremeno radno telo za izradu Nacrta poslovnika o radu Skupštine grada Kraljeva.

Za članove Povremenog radnog tela Skupštine iz stava 3. ovog člana imenuju se:

- predsednik Skupštine grada,

- zamenik predsednika Skupštine grada,

- sekretar Skupštine grada,

- zamenik sekretara Skupštine grada,

- šefovi odborničkih grupa u Skupštini grada i

- odbornik koji je podneo predlog za promenu Poslovnika o radu.

Stručne i administrativno-tehničke poslove za Povremeno radno telo obavlja nadležna organizaciona jedinica Uprave nadležna za poslove Skupštine.

Povremeno radno telo izrađen Nacrt poslovnika o radu Skupštine grada Kraljeva, odnosno Nacrt izmena i dopuna Poslovnika dostavlja Komisiji za Statut i upravu Skupštine grada Kraljeva.

Komisija za Statut i upravu utvrđuje Predlog poslovnika, odnosno Predlog izmena i dopuna Poslovnika i upućuje ga Skupštini na usvajanje.

Član 120

Stručno tumačenje Poslovnika daje sekretar Skupštine, kada se na sednici postavi pitanje pravilne primene njegovih odredaba.

XIV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 121

Stručne i druge poslove za potrebe Skupštine, njenih organa i tela, odbornika i odborničkih grupa vrši organizaciona jedinica Uprave nadležna za poslove Skupštine.

Član 122

Ovlašćuje se Odeljenje za poslove organa Grada da nakon stupanja na snagu Izmena i dopuna Poslovnika o radu Skupštine grada Kraljeva pripremi prečišćen tekst Poslovnika o radu Skupštine grada Kraljeva i dostavi ga za objavljivanje u "Službenom listu grada Kraljeva".

Član 123

Izmene i dopune Poslovnika o radu Skupštine grada Kraljeva stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva".