PRAVILNIKO POSEBNIM ELEMENTIMA PROCENE RIZIKA, UČESTALOSTI VRŠENJA METROLOŠKOG NADZORA NA OSNOVU PROCENE RIZIKA I POSEBNIM ELEMENTIMA PLANA METROLOŠKOG NADZORA("Sl. glasnik RS", br. 16/2021) |
Ovim pravilnikom propisuju se posebni elementi procene rizika, učestalost vršenja metrološkog nadzora na osnovu procene rizika i posebni elementi plana metrološkog nadzora.
Posebni elementi za procenu rizika
Stepen rizika jeste proizvod verovatnoće nastanka štetnih posledica i verovatne težine tih posledica.
Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica.
Težina štetnih posledica proizlazi iz aktivnosti nadziranog subjekta koji stavlja na tržište merila, prethodno upakovane proizvode i merne boce, kao i koji upotrebljava merila koja podležu zakonskoj kontroli i zakonske merne jedince i mogućeg uticaja štetnih posledica koje mogu nastati upotrebom merila, prethodno upakovanih proizvoda i mernih boca koji ne ispunjavaju propisane metrološke uslove, upotrebom merila čiji rezultati merenja nisu sledivi do nacionalnih etalona ili do nacionalnih etalona drugih država i upotrebom mernih jedinica koje nisu u skladu sa propisom kojim se uređuju zakonske merne jedinice, nejedinstvenim merenjem u Republici Srbiji i nepoverenjem u rezultate merenja sprovedenih radi zaštite potrošača, života i zdravlja ljudi i životinja, zaštite životne sredine, opšte bezbednosti i zaštite prirodnih resursa.
Obim štetnih posledica zavisi od veličine nadziranog subjekta i ogleda se u broju korisnika merila, kao i proizvoda i usluga tog subjekta.
Težina štetnih posledica utvrđuje se u rasponu od 1 do 5 bodova.
Verovatnoća nastanka štetnih posledica predstavlja proizvod posebnih kriterijuma za verovatnoću, kao što su:
1) rizik koji je utvrđen u prethodnom nadzoru ili na osnovu izveštaja o samoproveri ispunjenosti zahteva iz kontrolne liste i samoproceni rizika;
2) nezakonitosti i nepravilnosti koje su utvrđene u metrološkim nadzorima u prethodnoj godini;
3) spremnost nadziranog subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja prilikom stavljanja na tržište merila, prethodno upakovanih proizvoda i mernih boca, odnosno prilikom upotrebe merila i zakonskih mernih jedinica;
4) spremnost nadziranog subjekta da otkloni ili umanji nastanak i verovatnu težinu štetnih posledica;
5) broj i struktura predstavki i zahteva nadležnih organa i zainteresovanih strana za pokretanje postupka metrološkog nadzora.
Verovatnoća nastanka štetnih posledica utvrđuje se u rasponu od 1 do 3125 bodova.
Težina štetnih posledica i verovatnoća nastanka štetnih posledica svode se na numeričke vrednosti u rasponu od 1 do 5, radi jednostavnije primene matrice rizika metodom 5 x 5.
Matrica rizika 5 x 5 obuhvata svaku kombinaciju od pet nivoa verovatnoće nastanka štetnih posledica (numeričke vrednosti od 1 do 5) i verovatne težine štetnih posledica (numeričke vrednosti od 1 do 5) za procenu stepena rizika.
Pretpostavka srednjeg stepena rizika se utvrđuje kada je u poslednjih godinu dana za novu vrstu merila potrebno overavanje, za novoosnovane nadzirane subjekte, kao i kod vrste merila koje upotrebljava nadzirani subjekt a nad kojima u prethodnom periodu nije vršen metrološki nadzor.
Pregled posebnih kriterijuma za procenu rizika u oblasti metrološkog nadzora i matrica rizika dati su u Prilogu koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Posebni elementi plana metrološkog nadzora
Plan metrološkog nadzora, pored obaveznih elemenata, sadrži i:
1) mere i aktivnosti za postizanje ciljeva;
2) rok za završetak predviđenih mera i aktivnosti;
3) pokazatelje učinaka na nivou mera i na nivou aktivnosti.
U planu metrološkog nadzora utvrđuju se godišnji ciljevi u oblasti metrološkog nadzora i iskazuju u merljivim efektima za koje metrološka inspekcija planira da budu ostvareni.
Planom metrološkog nadzora, aktivnosti metrološke inspekcije usmeravaju se prvenstveno ka merilima kod nadziranih subjekata sa visokim stepenom verovatnoće nastanka štetnih posledica, odnosno nadziranim subjektima kod kojih je procenjen kritičan i visok stepen rizika prilikom vršenja metrološkog nadzora nad merilima u upotrebi, kako bi se taj stepen rizika smanjio, kao i ka onima kod kojih u prethodnoj godini nije vršen nadzor.
Učestalost vršenja metrološkog nadzora na osnovu procene rizika
Na osnovu utvrđenog stepena rizika za određenu vrstu merila koju upotrebljava nadzirani subjekt utvrđuje se učestalost vršenja metrološkog nadzora.
Za vrstu merila koju upotrebljava nadzirani subjekt za koju je procenjen kritičan i visok stepen rizika, metrološki nadzor se vrši najmanje dva puta godišnje, ako je primenljivo.
Za vrstu merila koju upotrebljava nadzirani subjekt, a za koju je procenjen srednji stepen rizika, metrološki nadzor se vrši najmanje jednom godišnje, ako je primenljivo.
Za vrstu merila, koju upotrebljava nadzirani subjekt, a za koju je procenjen nizak stepen rizika, metrološki nadzor se vrši najmanje jednom u dve godine, ako je primenljivo.
Ako je procenjen neznatan rizik, metrološki nadzor se ne vrši, ako je primenljivo.
Ako se praćenjem utvrdi da je neznatan rizik povećan i da prelazi u viši stepen, metrološki nadzor vrši se u učestalosti predviđenoj za odgovarajući stepen rizika.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PREGLED POSEBNIH KRITERIJUMA ZA PROCENU RIZIKA U OBLASTI/MA METROLOŠKOG NADZORA SA MATRICOM RIZIKA
I. Procena rizika prema posebnim kriterijumima
1. Posebni kriterijumi za procenu prirode štetne posledice
1.1. Opasnosti u metrološkom nadzoru nad merilima koja se stavljaju na tržište
Opis radnje/Opasnost |
Opis štetne posledice |
Numerička vrednost |
Nije sprovedeno: ocenjivanje usaglašenosti/prvo/periodično overavanje merila |
Kritična |
5 |
Merilo stavljeno na tržište neusaglašeno sa propisanim zahtevima na osnovu Zakona o metrologiji |
Kritična |
5 |
Žig/uverenje o overavanju merila /isprava o usaglašenosti nije u roku važenja |
Kritična |
5 |
Ne upotrebljava zakonske merne jedinice za izražavanje veličina |
Visoka |
4 |
Usaglašenost merila sa propisanim zahtevima nije ocenjena prema propisanom postupku |
Srednja |
3 |
Merilo nije označeno u skladu sa propisima |
Niska |
2 |
Merilo ne prati propisana isprava o usaglašenosti i druga propisana dokumentacija |
Neznatna |
1 |
1.2. Opasnosti u metrološkom nadzoru nad merilima u upotrebi
Opis radnje/Opasnost |
Opis štetne posledice |
Numerička vrednost |
Merilo u upotrebi ne ispunjava uslove propisane zakonom i drugim propisima donetim na osnovu zakona |
Kritična |
5 |
Nije sprovedeno: ocenjivanje usaglašenosti/prvo/periodično/vanredno overavanje merila |
Kritična |
5 |
Žig/uverenje o overavanju merila/isprava o usaglašenosti nije u roku važenja |
Kritična/visoka |
5/4 |
Vlasnik/korisnik merila ne postavlja i ne koristi merilo tako da obezbeđuje propisanu tačnost merenja |
Kritična/visoka |
5/4 |
Ne upotrebljava zakonske merne jedinice za izražavanje veličina |
Visoka |
4 |
Vlasnik/korisnik merila ne održava merilo u tehničkom stanju tako da obezbeđuje tačnost merenja |
Visoka |
4 |
Merilo nije označeno u skladu sa propisima |
Niska |
2 |
Vlasnik/korisnik merila ne vodi evidenciju o merilima |
Neznatna/srednja |
1/3 |
1.3. Opasnosti u metrološkom nadzoru nad prethodno upakovanim proizvodima
Opis radnje/Opasnost |
Opis štetne posledice |
Numerička vrednost |
Stvarna količina prethodno upakovanih proizvoda odstupa od nazivne količine |
Kritična |
5 |
Merna boca stavljena na tržište ne ispunjava propisane metrološke zahteve i nije označena propisanim oznakama i natpisima |
Kritična |
5 |
Ne upotrebljavaju se zakonske merne jedinice propisane zakonom ili propisima donetim na osnovu zakona |
Visoka |
4 |
Nisu ispunjeni posebni zahtevi propisani za količinu, označavanje, dokumentovanje usaglašenosti količine prethodno upakovanih proizvoda sa metrološkim zahtevima |
Visoka |
4 |
Nisu ispunjeni posebni zahtevi propisani za opremu koja se koristi u proizvodnji i internoj kontroli količine prethodno upakovanih proizvoda |
Visoka |
4 |
Na prethodno upakovanom proizvodu koji je stavljen na tržište nazivna količina nije označena tačno, jasno i nedvosmisleno na osnovu Zakona o metrologiji |
Srednja |
3 |
Prethodno upakovani proizvodi nisu označeni znakom usaglašenosti na propisan način |
Srednja |
3 |
2. Posebni kriterijumi za procenu obima štetnih posledica
2.1. Obim štetnih posledica u metrološkom nadzoru nad merilima koja se stavljaju na tržište prema veličini nadziranog subjekta
Nadzirani subjekt prema veličini |
Opis obima štetne posledice |
Numerička vrednost |
Mikro privredni subjekti koji vrše proizvodnju, uvoz ili distribuciju merila |
Neznatan |
1 |
Mali privredni subjekti koji vrše proizvodnju, uvoz ili distribuciju merila |
Nizak |
2 |
Srednji privredni subjekti koji vrše proizvodnju, uvoz ili distribuciju merila |
Srednji |
3 |
Veliki privredni subjekti koji vrše proizvodnju, uvoz ili distribuciju merila |
Visok |
4 |
Veliki privredni subjekti koji vrše proizvodnju, uvoz ili distribuciju značajnog broja merila |
Kritičan |
5 |
2.2. Obim štetnih posledica u metrološkom nadzoru nad merilima u upotrebi prema veličini nadziranog subjekta
Nadzirani subjekt prema veličini |
Opis obima štetne posledice |
Numerička vrednost |
Mikro privredni subjekti koji upotrebljavaju merila |
Neznatan |
1 |
Mali privredni subjekti koji upotrebljavaju merila |
Nizak |
2 |
Srednji privredni subjekti koji upotrebljavaju merila |
Srednji |
3 |
Veliki privredni subjekti koji upotrebljavaju merila |
Visok |
4 |
Veliki privredni subjekti koji upotrebljavaju značajni broj merila |
Kritičan |
5 |
2.3. Obim štetnih posledica u metrološkom nadzoru nad prethodno upakovanim proizvodima
Nadzirani subjekt prema veličini |
Opis obima štetne posledice |
Numerička vrednost |
Mikro privredni subjekti koji vrše proizvodnju, uvoz ili distribuciju prethodno upakovanih proizvoda |
Neznatan |
1 |
Mali privredni subjekti koji vrše proizvodnju, uvoz ili distribuciju prethodno upakovanih proizvoda |
Nizak |
2 |
Srednji privredni subjekti koji vrše proizvodnju, uvoz ili distribuciju prethodno upakovanih proizvoda |
Srednji |
3 |
Veliki privredni subjekti koji vrše proizvodnju, uvoz ili distribuciju prethodno upakovanih proizvoda |
Visok |
4 |
Veliki privredni subjekti koji vrše značajno veliku proizvodnju, uvoz ili distribuciju prethodno upakovanih proizvoda |
Kritičan |
5 |
3. Težina štetnih posledica
Težina štetnih posledica predstavlja proizvod prirode štetnih posledica i obima štetnih posledica i numerički je iskazana od 1 do 5 sa prikazom raspona bodova. Težina štetnih posledica računa se za svaki proces, koristeći odgovarajuće tabele prirode posledica, odnosno obima štetnih posledica koje su date posebno za svaki proces.
3.1. Težina štetnih posledica koja se procenjuje primenom posebnih kriterijuma za procenu prirode štetne posledice i posebnih kriterijuma za procenu obima štetnih posledica.
Težina štetnih posledica |
Raspon bodova |
Numerička vrednost |
Neznatna |
1-2 |
1 |
Niska |
3-5 |
2 |
Srednja |
6-9 |
3 |
Visoka |
10-20 |
4 |
Kritična |
20-25 |
5 |
4. Posebni kriterijumi za procenu verovatnoće nastanka štetnih posledica
1) Rizik utvrđen u prethodnom metrološkom nadzoru ili na osnovu poslednjeg izveštaja o samoproveri i samoproceni |
||
Stepen rizika iz prethodnog metrološkog nadzora ili na osnovu izveštaja o samoproveri i samoproceni |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Neznatan |
Štetne posledice verovatno neće nastati |
1 |
Nizak |
Ne očekuje se da će štetne posledice nastati, ali je moguće da nastanu |
2 |
Srednji |
Štetne posledice mogu da nastanu |
3 |
Visok |
Štetne posledice će verovatno nastati |
4 |
Kritičan |
Vrlo je verovatno da će štetne posledice nastati |
5 |
2) Nezakonitosti i nepravilnosti utvrđene u metrološkim nadzorima u prethodnoj kalendarskoj godini |
||
Broj nezakonitosti i nepravilnosti |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nije bilo nepravilnosti |
Neznatna |
1 |
Jedna lakša nepravilnost |
Niska |
2 |
Dve ili tri lakše nepravilnosti |
Srednja |
3 |
Više od tri lakše nepravilnosti |
Visoka |
4 |
Teška povreda propisa |
Kritična |
5 |
3) Spremnost subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji ostvarenje rizika |
||
Postupanje |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nije bilo naloženih mera |
Neznatna |
1 |
Izvršenje mera izrečenih zapisnikom |
Niska |
2 |
Delimično postupljeno po merama za otklanjanje nepravilnosti naloženih zapisnikom |
Srednja |
3 |
Nije postupljeno po merama za otklanjanje nezakonitosti naloženih zapisnikom. Izdato Rešenje o povlačenju sa tržišta merila, prethodno upakovanih proizvoda/Rešenje kojim se zabranjuje upotreba merila |
Visoka |
4 |
Podneta krivična prijava |
Kritična |
5 |
4) Sposobnost subjekta da obezbedi zakonitost i bezbednost svog poslovanja i postupanja i da otkloni ili umanji ostvarenje rizika |
||
Unutrašnji nadzor, upravljanje rizicima i kapaciteti |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na izrazito visokom nivou |
Neznatna |
1 |
Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na visokom nivou |
Niska |
2 |
Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na srednjem nivou |
Srednja |
3 |
Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na niskom nivou |
Visoka |
4 |
Unutrašnji nadzor i upravljanje rizicima unutar nadziranog subjekta i stručni, tehnički i materijalni kapaciteti nadziranog subjekta na veoma niskom nivou |
Kritična |
5 |
5) Broj i struktura predstavki i zahteva organa za pokretanje postupka metrološkog nadzora po službenoj dužnosti |
||
U poslednjih godinu dana |
Opis verovatnoće |
Numerička vrednost |
Nije bilo predstavki i zahteva organa za pokretanje postupka metrološkog nadzora po službenoj dužnosti ili je njihov broj veoma mali |
Neznatna |
1 |
Manji broj predstavki i zahteva organa za pokretanje postupka metrološkog nadzora po službenoj dužnosti |
Niska |
2 |
Umeren broj predstavki i zahteva organa za pokretanje postupka metrološkog nadzora po službenoj dužnosti |
Srednja |
3 |
Veliki broj predstavki i zahteva organa za pokretanje postupka metrološkog nadzora po službenoj dužnosti |
Visoka |
4 |
Veliki broj predstavki i zahteva organa za pokretanje postupka metrološkog nadzora po službenoj dužnosti |
Kritična |
5 |
5. Verovatnoća nastanka štetnih posledica
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Raspon bodova za kriterijume |
Numerička vrednost |
Neznatna |
1-100 |
1 |
Niska |
101-500 |
2 |
Srednja |
501-1000 |
3 |
Visoka |
1001-2000 |
4 |
Kritična |
2001-3125 |
5 |
II. Matrica rizika i metod procene rizika 5 x 5
U Tabeli 1 data je metoda 5 x 5 - Matrica rizika (Tabela 1), gde horizontalna koordinata (x - osa) predstavlja stepenovanu težinu štetnih posledica, a vertikalna koordinata (y - osa) predstavlja stepenovanu verovatnoću nastanka štetnih posledica.
Kombinacija (sadejstvo) stepenovanja težine štetne posledice i verovatnoće nastanka štetne posledice u matrici rizika daje stepen rizika, susretanjem dodeljenih vrednosti za ove dve veličine.
Za primenu ove metode potrebno je za nadzirane subjekte/objekte, koji se analiziraju primenom ove metode, utvrditi:
- verovatnoću nastanka štetnih posledica i
- težinu štetnih posledica.
Za utvrđenu verovatnoću nastanka štetnih posledica i težinu štetnih posledica, stepen rizika dat je u Tabeli 2 Stepen rizika (određuje se stepen rizika od 1 do 25).
Tabela 1: Metoda 5 x 5 - Matrica rizika
Verovatnoća nastanka štetnih posledica |
Težina štetnih posledica |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
Kritična |
5 |
5 |
10 |
15 |
20 |
25 |
Visoka |
4 |
4 |
8 |
12 |
16 |
20 |
Srednja |
3 |
3 |
6 |
9 |
12 |
15 |
Niska |
2 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
Neznatna |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Tabela 2: Stepen rizika
Brojčana vrednost rizika |
Kvalitativni opis rizika |
1, 2 |
Neznatan |
3, 4, 5 |
Nizak |
6, 8, 9 |
Srednji |
10, 12, 15, 16 |
Visok |
17, 18, 19, 20, 25 |
Kritičan |