UREDBA

O UTVRĐIVANJU SREDNJOROČNOG PROGRAMA RAZVOJA SAVETODAVNIH POSLOVA U POLJOPRIVREDI ZA PERIOD OD 2021. DO 2025. GODINE

("Sl. glasnik RS", br. 19/2021)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Srednjoročni program razvoja savetodavnih poslova u poljoprivredi za period od 2021. do 2025. godine, (u daljem tekstu: Srednjoročni program), koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Programom iz člana 1. ove uredbe utvrđuju se srednjoročni ciljevi razvoja savetodavnih poslova u poljoprivredi, način i rokovi za ostvarivanje navedenih ciljeva, očekivani rezultati i način finansiranja savetodavnih poslova u poljoprivredi.

Član 3

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

SREDNJOROČNI PROGRAM
RAZVOJA SAVETODAVNIH POSLOVA U POLJOPRIVREDI ZA PERIOD OD 2021. DO 2025. GODINE

Savetodavni poslovi u poljoprivredi (u daljem tekstu: savetodavni poslovi) u Republici Srbiji deo su sistema transfera znanja i informacija čijim se obavljanjem vrši prenos znanja, informacija i tehnologije od istraživačkih institucija do poljoprivrednih proizvođača.

Poljoprivredno savetodavstvo ima veliki značaj i doprinos u opštem razvoju poljoprivredne proizvodnje u Republici Srbiji.

Rezultati rada u periodu 2016-2020. godine predstavljeni su u tab. 1-3:

1) Tabela 1. Ostvareni rezultati sprovedenih aktivnosti u cilju povećanje konkurentnosti i održivosti poljoprivrednih gazdinstava i drugih učesnika u ruralnoj ekonomiji (u daljem tekstu: Tabela 1);

2) Tabela 2. Ostvareni rezultati sprovedenih aktivnosti u cilju podizanja nivoa održivosti i efikasnosti rada (u daljem tekstu: Tabela 2);

3) Tabela 3. Ostvareni rezultati sprovedenih aktivnosti u cilju povezivanje i jačanje saradnje sa drugim akterima zainteresovanim za razvoj poljoprivrede i ruralnog razvoja na područjima koja su obuhvaćena radom Poljoprivredne savetodavne i stručne službe (u daljem tekstu: PSSS), na nacionalnom i međunarodnom nivou (u daljem tekstu: Tabela 3).

Tabela 1.

Redni broj

Rezultat

Jedinica

Polazna vrednost
(2015. godina)

Očekivana vrednost
(2020. godina)

Ostvarena vrednost
2019/2020. godina1

1.

Povećan broj korisnika savetodavnih usluga primenom grupnih metoda savetodavnog rada

 

 

 

 

1.1.

Održavanjem predavanja, radionica, zimskih škola, demonstracionih ogleda

ukupan broj korisnika

24.184

povećanje za 30% u odnosu na polaznu vrednost

327221

1.2.

Kroz rad sa zadrugama, udruženjima, grupama i oglednim gazdinstvima

broj obuhvaćenih zadrugara, članova udruženja i grupa

2640

povećanje za 30% u odnosu na polaznu vrednost

43111

1.3.

Korišćenjem televizijskih i radio nastupa

broj televizijskih i radio nastupa

3162

povećanje za 30% u odnosu na polaznu vrednost

35021

1.4.

Korišćenjem štampanih i elektronskih medija

broj objavljenih tekstova

3565

Povećanje za 30% u odnosu na polaznu vrednost

38971

2.

Povećan broj odabranih gazdinstava

broj odabranih gazdinstava

3200

5725-8425

47511

3.

PSSS su izradile i sprovode teritorijalno specifične savetodavne programe

broj novih, teritorijalno specifičnih savetodavnih programa

0

23-36

od 2018. godine za sva odabrana gazdinstva izrađuje se Plan - program razvoja sa ciljevima koji se žele postići tokom perioda saradnje

4.

Održane edukacije na teme: dobra poljoprivredna praksa, dobrobit životinja, zaštita životne sredine, očuvanje zdravlja ljudi, životinja i biljaka, dobri poljoprivredni i ekološki uslovi i održavanje zemljišta u dobom poljoprivrednom i ekološkom stanju, modernizacija poljoprivrednih gazdinstava, razvijanje konkurentnosti, sektorska integracija, inovacije, tržišna orijentacija i podsticanje preduzetništva

broj održanih edukacija za korisnike

0

1.000-5.000

1.076

broj korisnika usluga

0

6.000-30.000

10.015

5.

Usvojena lista kriterijuma za selekciju podržanih edukativnih programa

broj usvojenih lista kriterijuma

0

1

Nije usvojena lista kriterijuma kojima se rukovodi pri selekciji podržanih edukativnih programa

_______
1 U koloni "Ostvarena vrednost 2019/2020. godina" predstavljene su pojedine vrednosti indikatora za 2019. godinu (u Srednjoročnom programu razvoja savetodavnih poslova u poljoprivredi za period 2016-2020. godine, definisana je kolona Očekivana vrednost 2020. godine), iz razloga što određeni podaci za 2020. godinu nisu potpuno obrađeni u momentu izrade ovog programa.

Tabela 2.

Redni broj

Rezultat

Jedinica

Polazna vrednost
(2015. godina)

Očekivana vrednost (2020. godina)

Ostvarena vrednost
2020. godina

1.

Pripremljen stručni okvir za organizacione promene i restrukturisanje PSSS

broj predloženih modela za organizacione promene i restrukturiranje PSSS

0

0-3

 

1.1.

Pripremljen okvir za efikasnu distribuciju zadataka i poslova unutar savetodavnog sistema

izrađen dokument

0

0-1

Izrađena analiza

1.2.

Pripremljen okvir za poboljšanje teritorijalne dostupnosti savetodavnih usluga

izrađen dokument

0

0-1

Izrađena analiza

1.3.

Pripremljen okvir za uvođenje savetodavnih modula

izrađen dokument

0

0-1

Pripremljeno i realizovano 7 savetodavnih modula

2.

Modernizovan i inovativan pristup obavljanju poslova PSSS-a

broj PSSS-a i Ovlašćenih organizacija

24

24-38

23

3.

Održane edukacije na teme: dobra poljoprivredna praksa, dobrobit životinja, zaštita životne sredine, očuvanje zdravlja ljudi, životinja i biljaka, dobri poljoprivredni i ekološki uslovi i održavanje zemljišta u dobrom poljoprivrednom i ekološkom stanju, modernizacija poljoprivrednih gazdinstava, razvijanje konkurentnosti, sektorska integracija, inovacije, tržišna orijentacija i podsticanje preduzetništva

broj održanih modula za savetodavce

9

20

Realizovano je 45 edukativna modula za savetodavce

broj edukovanih savetodavaca

0

230

Edukovano 189 savetodavaca

4.

Povećan broj pružaoca usluga

broj savetodavaca

178

230 + 107

206

5.

Definisane potrebe/odsustvo potreba za komercijalizacijom određenih poslova PSSS

izrađen dokument

0

1

Izrađena analiza sa preporukama za dalje postupanje

5.1.

Pripremljen okvir za podršku komercijalizaciji određenih poslova PSSS-a

izrađen dokument

0

0-1

Izrađena analiza sa preporukama za dalje postupanje

6.

Kvalitet postignutih rezultata PSSS jasno praćen i procenjen

izrađena lista za monitoring i evaluaciju rada savetodavaca

0

1

1

7.

Povećana vidljivost i prepoznatljivost PSSS

izrađen Plan promocije

0

1-5

 

Tabela 3.

Redni broj

Rezultat

Jedinica

Polazna vrednost
(2015. godina)

Očekivana vrednost (2020.)

Ostvarena vrednost
2020. godina

1.

Uspostavljena efikasna saradnja sa jedinicama lokalne samouprave

broj jedinica lokalnih samouprava sa kojima je na snazi sporazum o saradnji

0

23

Uspostavljena saradnja sa 116 jedinica lokalne samouprave bez zvaničnih sporazuma

2.

Podignut nivo transparentnosti i odgovornosti svih učesnika u savetodavnom procesu

jedna lista mehanizama za uključivanje korisnika usluga na svim nivoima

0

1

Zvanična lista nije urađena. Korisnici savetodavnih usluga uključeni u procese definisanja savetodavnog okvira i rad Stručnog saveta

3.

Osnažena pozicija PSSS u kreiranju i transferu znanja i tehnologije

broj sporazuma sa drugim stranama

0

23-36

-

4.

Ostvarena saradnja između sektora savetodavstva i tela, institucija i organizacija nadležnih za podsticaje usmerene ka ruralnim područjima

broj radnih tela koja planiraju podsticaje u kojima je PSSS zastupljena

0

1

Uspostavljena je neformalna saradnja Sektora za ruralni razvoj i PSSS u pogledu planiranja podsticaja i postavljanju kriterijuma za ostvarivanje prava na iste

5.

Uspostavljena efikasna saradnja sa istraživačkim institutima, fakultetima, višim i srednjim stručnim školama

broj zajednički izrađenih i usvojenih sporazuma

0

23-36

50 potpisanih protokola o saradnji sa naučnoistraživačkim ustanovama, fakultetima u realizaciji tehničko-tehnoloških, razvojnih i inovativnih projekata u poljoprivredi i ruralnom razvoju

6.

Uspostavljena efikasna saradnja sa međunarodnim institucijama koje se bave savetodavnim radom

broj zajednički izrađenih i usvojenih sporazuma

1

2-5

Uspostavljena saradnja sa EUFRAS-om (European Forum for Agricultural and Rural Advisory Services) SEASN-om (South Eastern Europe Advisory Service Network)

Savetodavstvo u Republici Srbiji jasno je utvrđeno Strategijom poljoprivrede i ruralnog razvoja Republike Srbije za period 2014-2024. godine ("Službeni glasnik RS", broj 85/14 - u daljem tekstu: Strategija). Analizom trenutnog stanja utvrđeno je da sistem transfera znanja treba unapređivati. Takođe, utvrđeno je da postoji potreba daljeg povezivanja sa kreatorima znanja i za unapređenjem znanja i veština, kao i da je neophodna efikasnija upotreba dostupnih tehnologija i motivacija poljoprivrednih proizvođača za prihvatanje inovativnih tehničko-tehnoloških rešenja. Kvalitet opreme i ukupnih tehničkih uslova za istraživanje potrebno je unaprediti, a informacije sistematizovati i učiniti lako dostupnim.

I CILJEVI RAZVOJA

Od strateški postavljenih principa za realizaciju vizije razvoja poljoprivrede i ruralnih područja Republike Srbije za PSSS posebno su značajni:

1) rast produktivnosti u sektoru, na osnovu tehničkih i tehnoloških unapređenja i inovativnih proizvoda i rešenja;

2) institucionalna modernizacija i poboljšanje njihove efikasnosti u upravljanju javnim politikama.

Ciljevi Srednjoročnog programa u neposrednoj su vezi sa opštim i operativnim strateškim ciljevima koji treba da doprinesu reformi određenih elemenata sistema stvaranja i transfera znanja, pa tako i reformi savetodavnog sistema, ali i prilagođavanja brojnim izazovima sa kojima se savetodavni sistem susreće.

Opšti cilj Srednjoročnog programa je unapređenje rezultata rada PSSS. Analizom trenutnog stanja i postignutih rezultata u programskom periodu 2016-2020. godine (tab. 1-3.) utvrđeno je da su u prethodnom petogodišnjem periodu, znatno unapređeni određeni rezultati rada PSSS. U narednom programskom periodu treba vršiti stabilizaciju i optimizaciju pojedinih segmenata rada PSSS, ali i težiti unapređenju onih u kojima nisu postignuti zadovoljavajući rezultati. Takođe, treba uspostaviti i razvijati nove metode rada u skladu sa brojnim izazovima sa kojima se poljoprivreda susreće, a u cilju opšteg unapređenja transfera znanja u Republici Srbiji.

Srednjoročni program definiše sledeće specifične ciljeve:

1) povećanje konkurentnosti i održivosti poljoprivrednih gazdinstava i drugih učesnika u ruralnoj ekonomiji;

2) podrška jačanju svesti o zdravlju bilja i proizvodnji zdravstveno bezbedne hrane;

3) podrška smanjenju uticaja klimatskih promena na poljoprivrednu proizvodnju;

4) povećanje održivosti i efikasnosti rada;

5) povezivanje i jačanje saradnje sa drugim akterima značajnim za razvoj poljoprivrede i ruralnog razvoja na području rada PSSS, nacionalnom i međunarodnom nivou.

Cilj iz stava 4. tač. 2) i 3) ovog dela je posebno izdvojen zbog potrebe podizanja svesti kod poljoprivrednih proizvođača o:

1) značaju zaštite i očuvanja zdravlja bilja u pogledu stvaranja uslova za proizvodnju dovoljnih količina hrane za rastuću ljudsku populaciju i u pogledu zaštite životne sredine i očuvanja ekosistema;

2) klimatskim promenama i merama koje je neophodno preduzeti radi povećanja kapaciteta adaptacije kako bi se kroz odgovarajuće planirane promene u poljoprivredi umanjili potencijalni negativni efekti klimatskih promena na dalji razvoj poljoprivrede i ruralne ekonomije.

Ostvarivanje srednjoročnih ciljeva razvoja savetodavnih poslova očekuje se sprovođenjem aktivnosti utvrđenih ovim programom u periodu od 2021. do 2025. godine, a realizacija konkretnih aktivnosti obavljaće se u skladu sa dinamikom utvrđenom Godišnjim programom razvoja savetodavnih poslova u poljoprivredi (u daljem tekstu: godišnji program).

II NAČINI ZA OSTVARIVANJE CILJEVA

Prioritet rada PSSS je pomoć korisnicima savetodavnih poslova, poljoprivrednim proizvođačima u donošenju odluka koje će im pomoći da ostvare svoje ciljeve. U skladu sa navedenim, PSSS obavlja savetodavne poslove propisane Zakonom o obavljanju savetodavnih i stručnih poslova u oblasti poljoprivrede kroz savetodavne aktivnosti, tako da one budu usmerene na što veći broj neposrednih korisnika, poljoprivrednih proizvođača, zadruga, udruženja i asocijacija proizvođača, kao i drugih društvenih grupa u ruralnim sredinama uz intenzivnije korišćenje inovativnih komunikacijskih tehnologija.

Aktivnosti PSSS obavljaće se organizovano, i to:

1) primenom individualnih metoda rada kroz rad sa odabranim, FADN gazdinstvima (Farm Accountancy Data Network), poljoprivrednim gazdinstvima koja su obuhvaćena savetodavnim modulom i ostalim poljoprivrednim gazdinstvima;

2) primenom grupnih metoda rada kroz održavanje predavanja, radionica, tribina i zimskih škola i organizovanjem poseta oglednim gazdinstvima, izvođenjem demonstracionih ogleda, kao i kroz rad sa zadrugama, udruženjima, asocijacijama i grupama poljoprivrednih proizvođača;

3) primenom masovnih medija: televizije, radija, elektronskih i štampanih medija, kao i društvenih mreža;

4) praćenjem, prikupljanjem i diseminacijom podataka;

5) razvojem i primenom raspoloživih komunikacionih tehnologija.

1. Povećanje konkurentnosti i održivosti poljoprivrednih gazdinstava i drugih učesnika u ruralnoj ekonomiji

Analizom savetodavnog rada u periodu 2017-2020. godine, utvrđen je utrošak radnog vremena za obavljanje savetodavnih aktivnosti primenom različitih metoda rada, koji je prikazan u Tabeli 4. Učešće utrošenog radnog vremena za obavljanje savetodavnih aktivnosti primenom različitih metoda savetodavnog rada u ukupnom radnom vremenu koje je ostvario savetodavac u periodu 2017-2020. godini (u daljem tekstu: Tabela 4).

Tabela 4.

Redni broj

Metod savetodavnog rada

2017.

2018.

2019.

Učešće u ukupnom radnom vremenu u 2020. godini (%)

1.

Odabrana gazdinstva

22,26

26,74

27,27

28,46

2.

Ostala gazdinstva

13,01

12,82

12,76

13,31

3.

Gazdinstva koja su u Modulima

1,65

5,89

5,51

5,31

4.

Aplikacioni obrasci

2,92

3,23

2,62

2,79

5.

FADN gazdinstva

10,39

10,62

12,49

12,62

6.

Individualne metode rada

50,23

59,30

60,65

62,49

7.

Predavanja

4,56

7,40

6,98

6,17

8.

Radionice

3,65

3,51

2,94

2,97

9.

Tribine

8,57

4,21

3,94

3,76

10.

Zimske škole

1,78

1,82

1,89

1,85

11.

Ogledna gazdinstva

2,31

1,89

1,94

1,90

12.

Demonstracioni ogled

2,36

2,76

2,76

2,77

13.

Rad sa zadrugama, grupama, udruženjima i asocijacijama

1,20

1,13

1,16

1,21

14.

Grupne metode rada

24,43

22,72

21,61

20,63

15.

Televizijski, radio, štampani i elektronski mediji

15,23

14,24

13,68

13,13

16.

Korišćenje mas medija

15,23

14,24

13,68

13,13

17.

Izveštaji (sistem tržišnih informacija u poljoprivredi Srbije - STIPS, statistički zavod Evropske unije - Statistical Office of the European Communities - EUROSTAT i agroponuda)

10,11

3,74

4,06

3,75

18.

Prikupljanje i diseminaciju podataka

10,11

3,74

4,06

3,75

19.

Ukupno 6 + 14 + 16 + 18

100,00

100,00

100,00

100,00

Individualni pristup je najčešće korišćen metod rada PSSS u Republici Srbiji i sprovodio se kroz posete savetodavaca odabranim, FADN gazdinstvima, poljoprivrednim gazdinstvima koja su obuhvaćena savetodavnim modulom i ostalim poljoprivrednim gazdinstvima. Učešće utrošenog radnog vremena za obavljanje savetodavnih aktivnosti primenom individualnih metoda savetodavnog rada u ukupnom radnom vremenu povećavalo se zbog većeg radnog angažovanja na odabranim gazdinstvima, ali i zbog povećanja broja gazdinstava obuhvaćenih primenom ovih metoda rada. Od 2018. godine postoji znatno povećanje broja gazdinstava uključenih u savetodavne module.

Učešće utrošenog radnog vremena za obavljanje savetodavnih aktivnosti primenom grupnih metoda savetodavnog rada, masovnih medija i praćenjem, prikupljanjem i diseminacijom podataka u ukupnom radnom vremenu se smanjivalo u periodu 2017-2020. godine. Takođe, smanjivao se i broj korisnika, poljoprivrednih proizvođača kojima je pružen savet i informacija primenom ovih metoda rada.

Pregled broja korisnika savetodavnog rada u periodu 2017-2019. godine, korišćenjem različitih metoda prikazan je u Tabeli 5. Pregled broja korisnika kojima je pružena pomoć, savet ili informacija u periodu 2017-2019. godine, korišćenjem različitih metoda savetodavnog rada (u daljem tekstu: Tabela 5).

Tabela 5.

Redni
broj

Metod savetodavnog rada

2017.

2018.

2019.

Broj korisnika
prosek 2017-2019.

1.

Individualne metode rada

40.718

48.967

44.864

44.850

1.1.

Odabrana gazdinstava

3.324

4.964

4.751

4.346

1.2.

Ostala gazdinstava

26.822

31.040

30.099

29.320

1.3.

Gazdinstva koja su u Modulima

133

847

817

599

1.4.

Popunjeni obrasci i izrađeni biznis planovi

9.571

11.105

8.043

9.573

1.5.

FADN gazdinstva

868

1.011

1.154

1.011

2.

Grupne metode rada

42.067

39.226

35.488

38.917

2.1.

Predavanja

14.936

15.122

13.737

14.589

2.2.

Radionice

3.731

3.755

3.076

3.514

2.3.

Tribine

12.745

9.740

8.764

10.408

2.4.

Zimske škole

3.414

3.095

3.112

3.237

2.5.

Demonstracioni ogledi

3.027

3.213

2.380

2.873

2.6.

Rad sa zadrugama, udruženjima

2.712

2.733

2.766

2.737

2.7.

Rad sa oglednim farmama

1.502

1.568

1.653

1.574

3.2

Ukupno 1 + 2

82.785

88.193

80.352

83.767

_______
2 U ukupnom broju korisnika savetodavnog rada u periodu 2017-2019. godine, moguće je ponavljanje jednog istog korisnika na više različitih događaja.

Povećanje konkurentnosti i održivosti poljoprivrednih gazdinstava i drugih učesnika u ruralnoj ekonomiji postiže se radom na razvoju stručnih kompetencija, poboljšanju nivoa znanja i informisanosti, kao i kroz razvijanje sposobnosti radne snage na gazdinstvima, podizanje svesti i motivisanosti za daljim obrazovanjem.

Kako bi se postiglo povećanje konkurentnosti i održivosti poljoprivrednih gazdinstava i drugih učesnika u ruralnoj ekonomiji, neophodno je sprovesti sledeće aktivnosti:

1) razvoj okvira za povećanje broja korisnika savetodavnih usluga kroz promovisanje i podršku grupnim i masovnim metodama savetovanja

Analizom je utvrđeno da je broj korisnika savetodavnog rada primenom tradicionalnih grupnih metoda (predavanja, radionice, tribine, zimske škole i demonstracioni ogledi) povećan sa 24.184, koliko je iznosio u 2015. godini na 32.722 u 2019. godini, što predstavlja povećanje od 35%. Analiza je pokazala i da se broj korisnika obuhvaćenih primenom tradicionalnih grupnih metoda savetodavnog rada smanjivao od 2017. do 2019. godine.

Iz navedenog proizilazi da postojeće grupne metode savetodavnog rada treba primenjivati i u narednom programskom periodu kako bi se održao broj korisnika. U smislu povećanja broja korisnika, posebnu pažnju treba posvetiti radu sa grupama poljoprivrednika, zadrugama i udruženjima ali i njihovom formiranju. Grupe moraju biti tematske, a u smislu međusobne povezanosti članova homogene ili kohezione, sa razvijenom komunikacionom strukturom i ustanovljenim rukovođenjem.

Primenom inovativnih tehnologija komunikacije (korišćenjem inovativnih digitalnih alata i digitalnih komunikacijskih metoda) unapređenjem korišćenja mas medija, PSSS će savetodavne usluge učiniti lakše dostupnim velikom broju korisnika.

2) nastavak primene individualnih metoda rada uz razvoj savetodavnih modula, odnosno individualnih savetodavnih programa

PSSS i Ovlašćena organizacija za obuku i usavršavanje poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača (u daljem tekstu: Ovlašćena organizacija) u zavisnosti od ekonomskih, socijalnih, kulturoloških i prirodnih predispozicija i ograničenja područja na kojem se obavljaju savetodavni poslovi, kreiraće savetodavne module, odnosno individualne savetodavne programe prilagođene određenoj grupi korisnika sa ciljem osnaživanja diverzifikacije u ruralnoj ekonomiji, unapređenju proizvodnje, dobijanja proizvoda višeg stepena finalizacije, dodavanja vrednosti proizvodima i unapređenju plasmana.

Programom će se podržati rad PSSS na promociji novih načina prodaje poljoprivredno prehrambenih proizvoda i upotrebe elektronske trgovine u cilju skraćenja tržišnih lanaca, približavanja potencijalnim kupcima, smanjenja troškova i boljoj vidljivosti na tržištu.

3) usklađivanje i dalje proširenje edukativnih i trening programa koji doprinose efikasnijem sprovođenju reformisanih politika, pravnih akata i korišćenju nacionalnih i programa Evropske unije za podršku poljoprivredi i ruralnom razvoju

Edukacija korisnika savetodavnih usluga biće usmerena na dobru poljoprivrednu praksu, dobrobit životinja, zaštitu životne sredine, očuvanje zdravlja ljudi, životinja i biljaka, Dobri poljoprivredni i ekološki uslovi (GAEC), održavanje zemljišta u dobom poljoprivrednom i ekološkom stanju, modernizaciju poljoprivrednih gazdinstava, razvijanje konkurentnosti, sektorsku integraciju, inovacije i informaciono komunikacione tehnologije, tržišnu orijentaciju, marketing, prodaju i podsticanje preduzetništva i zadružnih principa.

Poljoprivrednim proizvođačima biće na raspolaganju informacije iz zakonodavnog okvira Evropske unije u delu koji se odnosi na Zajedničku poljoprivrednu politiku i ruralni razvoj;

Selekcija edukativnih programa u namenjenih korisnicima savetodavnog rada biće izvedena uz poštovanje utvrđenih kriterijuma i uz posebno uvažavanje potreba korisnika.

4) podrška PSSS u kreiranju i transferu znanja i tehnologije u poljoprivredi, odnosno promociji i implementaciji modernih proizvodnih praksi, savremenih tehnoloških dostignuća kao i inovacija u oblastima koje su bitne za poljoprivredu i ruralni razvoj

Razvojem planiranja, postavljanja, izvođenja demonstracionih ogleda, načina prikupljanja, obrade podataka a kasnije i diseminacije istih, velikom broju poljoprivrednih proizvođača, na njima blizak način, mogu biti preneta znanja iz modernih proizvodnih praksi, predstavljena različita tehnološka dostignuća i inovacije u oblastima koje su bitne za poljoprivredu i ruralni razvoj.

PSSS će svoj rad usmeriti na promociju mogućnosti upotrebe precizne poljoprivrede na gazdinstvima, kao i njenih prednosti (optimizacija proizvodnje, prikupljanje velikog broja objektivnih podataka čijom obradom kroz različita softverska rešenja i programe se daje mogućnost za donošenje odgovarajućih odluka i lakše upravljanje poljoprivrednom proizvodnjom) u cilju postizanja većih efekata u proizvodnji, smanjenja ulaganja i postizanja većih prinosa.

Rad PSSS će se odvijati i u pravcu unapređenja prikupljanja i obrade tehničko-tehnoloških i ekonomskih podataka na gazdinstvima kroz upotrebu različitih digitalnih alata za analize tih podataka, što će doprineti unapređenju upravljanja podacima na gazdinstvu i upravljanja gazdinstvom.

2. Podrška jačanju svesti o zdravlju bilja i proizvodnji zdravstveno bezbedne hrane

Rad PSSS tokom programskog perioda biće posebno usmerena na podizanje svesti poljoprivrednih proizvođača o važnosti zaštite zdravlja bilja u cilju zaštite životne sredine, podsticanja ekonomskog razvoja, održive poljoprivrede i proizvodnje zdravstveno bezbedne hrane. Edukacijom poljoprivrednih proizvođača za pravovremeno, preventivno delovanje dovešće do izbegavanja i pravovremenog saniranja posledica nekontrolisanog uticaja štetnih organizama. S tim u vezi neophodno je sprovesti sledeće aktivnosti:

1) uključivanje modula na temu primene integralne zaštite bilja u edukativni i trening program za poljoprivredne savetodavce

Nastaviće se intenzivna edukacija savetodavaca iz oblasti zaštite bilja vezana za ključne teme u biljnoj proizvodnji, a vezano za zdravlje bilja i bezbednost proizvoda, dostizanje standarda u proizvodnji, uvođenje i unapređenje standarda i elemenata integralne proizvodnje, informacije o novim, invazivnim štetočinama i bolestima.

U cilju podrške uvođenju i primeni integralne poljoprivrede neophodno je intenzivnije promovisanje pravilne primene sredstava za zaštitu bilja. Rad PSSS će biti usmeren i na stalno praćenje Liste registrovanih sredstava za zaštitu bilja, kao i EU propisa kojim se uređuje ova oblast. Pravovremenim informisanjem poljoprivrednim proizvođačima bi se omogućilo nesmetan plasman proizvoda kod nas i na tržište Evropske unije.

2) unapređenje kapaciteta Prognozno izveštajnog sistema Srbije (u daljem tekstu: PIS)

Odluke koje se tiču zaštite bilja moraju biti zasnivane na dobroj pripremi i podacima uz redovno praćenje i dobijanje ranih informacija o upozorenjima i o novim pretnjama Da bi kvalitet pruženih saveta poljoprivrednim proizvođačima na temu zaštite bilja bio na zadovoljavajućem nivou, neophodno je da isti bude zasnovan na preciznim podacima PIS-a Srbije. Jačanjem ljudskih i tehničkih kapaciteta ovog sistema podiće se preciznost podataka na viši nivo, a broj korisnika saveta će biti veći.

3) podrška u povezivanju sa naučnoistraživačkim institucijama u zemlji i inostranstvu

Povezivanje je neophodno kako bi se ispratile inovativne prakse i tehnologije, kao i trendovi u razvoju ove oblasti.

Potrebno je da se povežu najvažniji učesnici procesa stvaranja i širenja znanja (AKIS) u Republici Srbiji, sa sličnim učesnicima u inostranstvu, ali i na regionalnom, evropskom i svetskom nivou.

3. Podrška smanjenju uticaja klimatskih promena na poljoprivrednu proizvodnju

Klimatske promene imaju značajan uticaj na poljoprivrednu proizvodnju. Posebno je ugrožena biljna proizvodnja (ratarstvo, povrtarstvo, voćarstvo i vinogradarstvo), ali su takođe ugroženi i stočarstvo i ribarstvo, a preko njih i prehrambena proizvodnja. Jedna od posledica promenjenih klimatskih uslova je i pojava novih štetočina, bolesti i korova. Klimatske promene mogu delovati štetno u pogledu smanjenja ili gubitka agrobiodiverziteta. U Republici Srbiji usled klimatskih promena ugrožene brojne autohtone populacije i stare sorte i rase koje su bile ekološki prilagođene određenim oblastima.

Radi pružanja podrške smanjenju uticaja klimatskih promena na poljoprivrednu proizvodnju neophodno je sprovesti sledeće aktivnosti:

1) uključivanje modula na temu smanjenje uticaja klimatskih promena na poljoprivrednu proizvodnju u edukativni i trening program za poljoprivredne savetodavce

Realizacija edukativnih modula tokom petogodišnjeg, programskog perioda omogućiće poljoprivrednim savetodavcima da prate promene u ovoj oblasti i shodno stečenim znanjima da sagledaju rizike i permanentno prilagođavaju savete za mere adaptacije poljoprivredne proizvodnje na klimatske promene, a u cilju obezbeđenja stabilne i uspešne poljoprivredne proizvodnje.

2) povezivanje PSSS sa relevantnim institucijama nadležnim za ovu oblast

PSSS aktivnom učešćem u uspostavljenom sistemu informisanja i ranog upozoravanja poljoprivrednika, može doprineti pravovremenom prenosu informacija do poljoprivrednih proizvođača, čime se može sprečiti štetni uticaj klimatskih promena

Povezivanjem sa Nacionalni savetom za klimatske promene, Centralnim nacionalnim telom (focal point) za koordinaciju i planiranje adaptacionih mera, kao i sa naučnim sektorom u oblasti klimatskih promena, prioritetne mere adaptacije će biti izabrane na pravi način i na osnovu višekriterijumske analize.

3) promovisanje osiguranja poljoprivrednih površina, useva i životinja

PSSS će svojim radom pružati podršku unapređenju osiguranja u poljoprivredi. Edukacijom poljoprivrednih proizvođača, PSSS će uticati na povećanje stepena razvijenosti njihove svesti o neophodnosti osiguranja poljoprivrednih površina, useva i životinja, kao jednom od najefikasnijih vidova zaštite proizvodnje.

4. Povećanje održivosti i efikasnosti rada

Savetodavni sistem na teritoriji Republike Srbije bez teritorije AP Vojvodine, predstavlja jedan složen sistem koji je u svom sastavu u 2020. godini ima 22 privredna društva od kojih je 19 osnovala Republika Srbija. Savetodavni sistem čini i Ovlašćena organizacije i Stručni savet za savetodavne poslove i primenjena istraživanja u poljoprivredi (u daljem tekstu: Stručni savet). Koordinaciju poslova i praćenje rada ovog sistema vrši ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede - Grupa za savetodavstvo (u daljem tekstu: Ministarstvo).

Podizanje nivoa održivosti i efikasnosti rada ostvariće se kroz unapređenje rada institucija, što će doprineti efikasnijem sprovođenju poljoprivredne politike i korišćenju nacionalnih programa i programa Evropske unije koje se odnose na podrške poljoprivredi i ruralnom razvoju.

Važnost reformi institucionalnog okvira je značajnija i sa stanovišta harmonizacije nacionalnog sistema upravljanja u agrarnoj politici sa standardima Evropske unije kao preduslova za korišćenje pretpristupnih fondova Evropske unije.

Za dostizanje specifičnog cilja, kako bi se podigao nivo održivosti i efikasnosti rada, neophodno je sprovesti sledeće aktivnosti:

1) povećanje broja savetodavaca, u skladu sa teritorijalnim potrebama i Strategijom

Tokom prethodnog programskog perioda broj angažovanih savetodavaca u PSSS se povećavao ali ne u skladu sa strateškim opredeljenjem. Primenom Zakona o načinu određivanja maksimalnog broja zaposlenih u javnom sektoru ("Službeni glasnik RS", br. 68/15, 81/16 - US i 95/18) onemogućeno je povećanje broja savetodavaca svake godine za 5% u skladu sa Strategijom.

Tabela 6. Pregled broja angažovanih savetodavaca u PSSS u periodu 2016-2020. godine

Redni broj

Godina

Broj angažovanih savetodavaca u PSSS

1.

2016.

189

2.

2017.

193

3.

2018.

193

4.

2019.

196

5.

2020.

206

Povećanjem broja savetodavaca u periodu od 2021. do 2025. godine, u skladu sa Strategijom, povećaće se ukupni broj gazdinstava obuhvaćenih savetodavnim radom.

Strategijom je predviđeno godišnje povećanje broja savetodavca za 5%. U 2014. godini broj savetodavaca je svojim radom obuhvatio 10% ukupno registrovanih gazdinstava, a predviđeno je da 2024. godine povećan broj savetodavaca svojim radom obuhvati 30% gazdinstava. Iz Tabele 5. vidi se da je savetodavnim radom u 2019. godini obuhvaćeno 80.352 korisnika savetodavnog rada, a ovaj broj predstavlja 25,66%. od ukupnog broja registrovanih poljoprivrednih gazdinstava u Centralnoj Srbiji u 2019. godini3.

2) razvoj kapaciteta PSSS

Kroz podršku poboljšanju uslova rada, obezbeđenja opreme neophodne za obavljanje savetodavnih poslova, unapređenja korišćenja postojećih i razvojem inovativnih digitalnih alata, kao i razvojem digitalnih komunikacijskih metoda, postiće se tehničko-tehnološko poboljšanje u sistemu transfera znanja i informacija, a samim tim i podizanje efikasnosti rada PSSS-a.

Radi jačanja kompetentnosti savetodavaca kao pružaoca saveta, informacija i pomoći poljoprivrednim proizvođačima nastaviće se sa njihovom kontinuiranom edukacijom, pri čemu će se neprestano vršiti usklađivanje i proširenje edukativnih i trening programa za sticanje novih znanja, unapređenje postojećih znanja i sticanje savetodavnih veština.

Posebna pažnja biće usmerena na dobru poljoprivrednu praksu, dobrobit životinja, zaštitu životne sredine, očuvanje zdravlja ljudi, životinja i biljaka, dobre poljoprivredne i ekološke uslove, Dobre poljoprivredne i ekološke uslove (GAEC), održavanje zemljišta u dobom poljoprivrednom i ekološkom stanju, modernizaciju poljoprivrednih gazdinstava, razvijanje konkurentnosti, sektorsku integraciju, inovacije, tržišnu orijentaciju, marketing, prodaju i podsticanje preduzetništva.

______
3 Ukupan broj registrovanih poljoprivrednih gazdinstava u Centralnoj Srbiji u 2019. godini iznosio je 313.093 na dan 10. decembar 2019. godine.

Edukativni i trening programi za poljoprivredne savetodavce uključiće i informacije iz zakonodavnog okvira Evropske unije u delu koji se odnosi na Zajedničku poljoprivrednu politiku i ruralni razvoj.

Selekcija edukativnih programa namenjenih savetodavcima biće rađena uz poštovanje utvrđenih kriterijuma i uz posebno uvažavanje potreba korisnika edukacija.

3) unapređenje sistema monitoringa i evaluacije rada PSSS

Monitoring i evaluaciju rada PSSS u Republici Srbiji sprovodi Ovlašćena organizacija uz koordinaciju Ministarstva. Sve realizovane aktivnosti se beleže u softveru "Poljosaveti". Monitoring rada obavlja se indirektno (uvidom u softver, obrasce za beleženje izvršenih savetodavnih aktivnosti i dosijea savetodavaca, pregledom časopisa, izdatih biltena i portala koje PSSS koriste u svom radu), kao i direktno obilaskom korisnika savetodavnih usluga, kroz prisustvo izvođenju nekih aktivnosti.

Vrednovanje i ocena savetodavnog rada u Republici Srbiji zasniva se na osnovu kontrole ispunjenosti planskih aktivnosti savetodavaca. Za ocenu kvaliteta savetodavnog rada, svake godine se sprovodi anketa korisnika savetodavnih usluga.

Unapređenjem postojećeg sistema za praćenje i evaluaciju rada PSSS-a kroz unapređenje digitalnih alata i programa za obradu podataka (softver), kao i unapređenje postojećih i iznalaženje novih modela za ocenu kvaliteta i relevantnosti pruženih saveta, podiće se nivo održivosti i efikasnosti rada PSSS.

4) razvoj efikasnog modela afirmacije savetodavnog rada

Kako bi se povećala motivisanost poljoprivrednih proizvođača da se informišu i usavršavaju korišćenjem savetodavnog rada, u narednom programskom periodu razviće se efikasni model afirmacije savetodavnog rada koji obuhvata izradu godišnjeg Plana promocije PSSS, čijim sprovođenjem se afirmiše profesija savetodavstva. Plan će obuhvatiti aktivnosti koje se odnose na:

(1) unapređenje i razvoj Portala PSSS Srbije (u daljem tekstu: Portal) kreiranjem i implementacijom novih sadržaja i alata, kao i deljenjem korisnih sadržaja na društvenim mrežama;

(2) organizovanje učešća i predstavljanje PSSS na sajamskim manifestacijama;

(3) vizuelno brendiranje PSSS korišćenjem oznaka prepoznatljivih za rad PSSS;

(4) organizovane nastupe na mas medijima u cilju promocije rada PSSS.

5) razvoj modela za organizacione promene i restrukturisanje PSSS

Analizom potreba za organizacione promene i restrukturisanje PSSS u cilju iznalaženja efikasnog sistema transfera znanja i informacija koji će biti sposoban da odgovori na probleme i potrebe korisnika, posebna pažnja usmerena je na pitanja potencijalne decentralizacije (geografske i upravljače decentralizacije) kao i na pitanje funkcije Sistem transfera znanja i informacija, kao i na njihov uticaj na distribuciju savetodavnih resursa u podizanju nivoa efikasnosti PSSS.

U skladu sa izrađenim preporukama za organizacione promene i restrukturisanje PSSS, Srednjoročnim programom će se podržati aktivnosti:

(1) procena potrebe geografske decentralizacije na nivou svake pojedinačne PSSS

Po pitanju Geografske decentralizacije, odnosno geografske distribucije PSSS i dostupnosti savetodavaca krajnjim korisnicima zaključak analize je da u trenutnim okolnostima nema realnih potreba za sistemskim modelima geografske decentralizacije i formalnim izmeštanjem pojedinih delova PSSS iz regionalnih centara u centre Jedinica lokalnih samouprava (u daljem tekstu: JLS). Takođe, analizom je utvrđeno da metode obavljanja savetodavnih poslova značajno determinišu potrebu za geografskom decentralizacijom, te da veća primena metoda grupnog rada i unapređenje digitalnih komunikacijskih metoda, proporcionalno smanjuje potrebu da se fizički bude bliži korisniku.

Srednjoročnim programom će se podržati rad na proceni da li u postojećoj teritorijalnoj distribuciji postoje prepreke za efikasniji transfer znanja i informacija ka krajnjim korisnicima i potrebe geografske decentralizacije na nivou svake pojedinačne PSSS.

(2) razmatranje modela i opsega potencijalne autonomije PSSS u planiranju sadržaja, mehanizama i dinamike savetodavnih aktivnosti i formiranje Radne grupe za decentralizaciju savetodavnih poslova koja bi koordinisala međusobni dijalog Ministarstva, PSSS-a, Ovlašćene organizacije i predstavnika korisnika savetodavnog rada, a koja bi dala ključne preporuke za ovaj proces,

(3) analiza Sistema transfera informacija i znanja u Republici Srbiji, uloga, kapaciteta i međusobnih odnosa učesnika u ovom sistemu; uspostavljanje operativnih mehanizma i mehanizma opšte i specifične koordinacije ovim sistemom. Koordinacijom i dijalogom mogu se preciznije definisati i pospešiti odnosi koji su od važnog društvenog interesa. Poboljšanja na relaciji PSSS i Uprave za agrarna plaćanja (u daljem tekstu: UAP), doprinela bi ne samo pravovremenom informisanju korisnika o njihovom statusu, pravima i obavezama, već bi doprinela i u percepciji PSSS-a od strane korisnika u smislu povećanja poverenja.

6) podrška procesima komercijalizacije određenih poslova PSSS

Analizom procene potreba za podršku procesima komercijalizacije određenih poslova PSSS-a izrađene su preporuke koje će Srednjoročni program podržati:

(1) pripremiti širu, participativnu SWOT analizu (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats Analysis) međusobnih veza vlasti i PSSS i uloge vlasti u savetodavnom sistemu, uz nastavak kontinuiranog učešća vlasti u savetodavnom sistemu;

(2) razviti sopstveni model komercijalizacije dela savetodavnih usluga koji je zasnovan na lokalnom kontekstu i koji uzima u obzir specifičnosti teritorija na kojima se sprovodi uz uključivanje kriterijuma minimuma standarda u osnaživanju stručnih kapaciteta PSSS kao eventualni preduslov za dalje sufinansiranje dela poslova iz javnih budžetskih sredstava;

(3) prilikom razmatranja teme komercijalizacije savetodavnih usluga voditi računa o transverzalnim temama kao što su marginalizacija i socijalno isključivanje pojedinih grupa i/ili pitanja zaštite životne sredine, i ruralni razvoj;

(4) adaptirani pravni okvir da sadrži smernice i preporuke za vrste poslova i usluga koje PSSS mogu obavljati komercijalno;

(5) izraditi modele komercijalizacije dela savetodavnih usluga u formi šireg društvenog dijaloga uz konsenzus svih zainteresovanih strana;

(6) prilikom pripreme modela komercijalizacije, razmotriti mehanizme nastavka podrške PSSS u osnaživanju tehničkih kapaciteta;

(7) pripremiti plan potencijalne komercijalizacije dela savetodavnih usluga PSSS, koji bi podrazumevao i tehničku i mentorsku podršku PSSS u procesu prelaska na delimično komercijalni model poslovanja u pružanju savetodavnih usluga.

5. Povezivanje i jačanje saradnje sa drugim akterima značajnim za razvoj poljoprivrede i ruralnog razvoja na području rada PSSS, nacionalnom i međunarodnom nivou

Za efikasniji transfer znanja i informacija potrebno je dodatno unaprediti saradnju između institucija koje kreiraju znanje (instituti, univerziteti), onih koji finansiraju, kao i onih koje prenose znanje.

Saradnja između instituta i fakulteta sa jedne strane i PSSS sa druge ostvarena je u periodu 2016-2020. godine, u toku koje je Ovlašćena organizacija realizovala 84 edukativnih modula i radionica za poljoprivredne savetodavce, od čega 36 za sticanje novih znanja, 36 za unapređenje znanja i 12 za sticanje savetodavnih veština. Sve ove edukacije su obavljene u saradnji sa ekspertima (189) sa gotovo svih univerziteta i instituta u zemlji, domaćim partnerskim institucijama (5), međunarodnim donatorima (5), kao i inostranim ekspertima (22).

Povezivanje i jačanje saradnje sa drugim akterima zainteresovanim za razvoj poljoprivrede i ruralnog razvoja vrši se na područjima koja su obuhvaćena radom PSSS, na nacionalnom i međunarodnom nivou kako bi se podstakao efikasan i racionalniji sistem pristupa korisnicima savetodavnih usluga i transfera znanja.

Za dostizanje specifičnog cilja, kako bi se postiglo povezivanje i jačanje saradnje sa drugim akterima značajnim za razvoj poljoprivrede i ruralni razvoj, neophodno je sprovesti sledeće aktivnosti radi:

1) osnaživanje postojeće saradnje sa JLS i iznalaženje novih modela saradnje zasnovane na jasno definisanim odnosima i ulogama

Postojeća saradnja PSSS i JLS uglavnom je u domenu sprovođenja planiranih edukacija i obuka od strane PSSS, a formalno je uspostavljena Godišnjim programom razvoja savetodavnih poslova u poljoprivredi za 2018. godinu u kojem su definisane pojedine savetodavne aktivnosti koje se realizuju u saradnji sa JLS. U većini slučajeva PSSS ima pristup kancelarijama i opremi kojim raspolaže JLS. Savetodavaci pružaju pomoć poljoprivrednim proizvođačima u ostvarivanju prava na korišćenje podsticaja u skladu sa merama podrške za sprovođenje poljoprivredne politike koje su JLS utvrdile za područje teritorije koje pokrivaju.

Realizovanje saradnje PSSS i JLS u kontinuitetu, uz uspostavljenu nacionalnu koordinaciju, doprineće njihovom zbližavanju i uvećanju stepena međusobnog poznavanja rada i nadležnosti.

Uspostavljanjem novih modela saradnje PSSS bi se mogla dodeliti značajnija uloga u utvrđivanju javnih politika, tako da one budu konsultovane tokom izrade i sprovođenja planskih dokumenata, koji se pre svega odnose na poljoprivredu i ruralni razvoj, čime bi se omogućilo i zastupanje interesa poljoprivrednih proizvođača.

2) nastavak prakse i iznalaženje novih mehanizama za snažnije uključivanje korisnika usluga u procese definisanja savetodavnog okvira

U periodu 2016-2020. godine, prilikom izrade svih podzakonskih akata i planskih dokumenata u oblasti savetodavstva, u svim radnim grupama učestvovali su predstavnici svih zainteresovanih strana, pa i predstavnici poljoprivrednih proizvođača tj. korisnici savetodavnog rada. Sprovođen je transparentan proces konsultacija sa svim zainteresovanim stranama i ciljanim grupama, vodeći računa da se omogući ostvarivanje njihovih interesa.

U istom periodu u radu Stručnog saveta, koje predstavlja telo koje se nalazi na vrhu piramide savetodavnog okvira jer predlaže politiku razvoja i način finansiranja savetodavnih poslova i primenjenih istraživanja u poljoprivredi, učestvovali su predstavnici korisnika savetodavnog rada.

Neophodno je nastaviti sa praksom uključivanja korisnika savetodavnog rada u procese definisanja savetodavnog okvira.

Takođe, treba definisati nove mehanizme za snažnije uključivanje korisnika u procese definisanja savetodavnog okvira, a iste spustiti sa nacionalnog na lokalni nivo kako bi se podigao nivo transparentnosti i odgovornosti svih učesnika u savetodavnom procesu, od planiranja do sprovođenja politike u oblasti savetodavstva.

3) jačanje saradnje sa Grupacijom za transfer znanja u poljoprivredi, Privredna komora Srbije

Kroz saradnju PSSS sa Grupacijom za transfer znanja u poljoprivredi, Privredna komora Srbije (u daljem tekstu: Grupacija) mogu se dobiti relevantne i pravovremene informacije o potrebama privrede i specifičnim zahtevima tržišta vezanim za poljoprivredno prehrambene proizvode, analize tržišta, povezivanje sa drugim granama privrede Republike Srbije, kao i druge informacije koje mogu doprineti unapređenju postojećih i definisanju novih savetodavnih usluga. Grupacija može doprineti i realizaciji određenih inicijativa PSSS koje su značajne za unapređenje savetodavnog rada i stvaranje prostora za lakše i pravednije uslove poslovanja, i to od definisanja određenih zahteva, kroz zastupanje interesa PSSS pred drugim institucijama i organizacijama u zemlji i inostranstvu, do same njihove konkretizacije.

Srednjoročni program će podržati i unapređenje postojeće saradnje sa regionalnim privrednim komorama, koja se sada zasniva na organizaciju i realizaciju zajedničkih događaja i manifestacija.

4) jačanje saradnje između PSSS i institucija i organizacija nadležnih za podsticaje usmerene ka ruralnim područjima, u pogledu planiranja podsticaja i postavljanja kriterijuma za ostvarivanje prava na podsticaje

U prethodnom programskom periodu uspostavljena je neformalna saradnja Sektora za ruralni razvoj i PSSS u pogledu planiranja podsticaja i postavljanju kriterijuma za ostvarivanje prava na iste. U ovom procesu PSSS predstavlja medijatora između poljoprivrednih proizvođača i Ministarstva.

Ovim programom treba dati podršku uspostavljanju formalne saradnje PSSS sa Ministarstvom i JLS u pogledu planiranja podsticaja i postavljanja kriterijuma za ostvarivanje prava na podsticaje.

5) podrška uspostavljanju i osnaživanju saradnje PSSS i Ovlašćene organizacije sa kreatorima znanja; istraživačkim institutima, poljoprivrednim fakultetima, višim i srednjim stručnim školama

Saradnja će se naročito podržavati kada je reč o:

(1) realizaciji Plana usavršavanja poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača kroz izvođenje edukativnih programa i modula;

(2) realizaciji unapređenje sistema kreiranja i prenosa znanja kroz razvoj tehničko-tehnoloških, primenjenih, razvojnih i inovativnih projekata u poljoprivredi i ruralnom razvoju;

(3) proceni obrazovnih potreba i diseminaciji rezultata istraživanja u poljoprivredi;

(4) efektivnoj distribuciji i usklađivanju mehanizama dostupnosti rezultata istraživanja poljoprivrednim proizvođačima;

(5) reviziji i diseminaciji informacija iz oblasti poljoprivrede i ruralnog razvoja neophodnih za proizvođače i stanovnike ruralnih područja.

6) podrška međunarodnoj saradnji

U periodu 2016-2020. godine, Ovlašćena organizacija, Institut za primenu nauke u poljoprivredi, je kao predstavnik Republike Srbije postao član EUFRAS-a (European Forum for Agricultural and Rural Advisory Services), koji predstavlja evropsku mrežu savetodavnih službi za poljoprivredu i ruralni razvoj sa 54 članova iz 30 zemalja osnovanu sa ciljem razvoja savetodavnih usluga u Evropi, uspostavljanje saradnje sa istraživačkim organizacijama, razvoja saradnje i razmene iskustava između savetodavaca, uticaja na kreiranje politike, pomoć poljoprivrednim proizvođačima i selu.

Ovlašćena organizacija, Institut za primenu nauke u poljoprivredi, je kao predstavnik Republike Srbije u EUFRAS postao partner CECRA (Certificate for European Consultants in Rural Areas) Evropskog sistema sertifikovanja savetodavaca u oblasti ruralnog razvoja i provajder (isporučilac) modula CECRA, a od oktobra 2019. godine je zvanično akreditovana institucija u ovom delu zapadnog Balkana za trening savetodavaca po ovom modelu sertifikacije.

Takođe, Republika Srbija je postala i član SEASN-a (South Eastern Europe Advisory Service Network), Mreže savetodavnih službi Jugoistočne Evrope, koja predstavlja mrežu udruženja poljoprivrednih savetodavnih službi, poljoprivrednih komora, poljoprivrednih instituta, fakulteta i nevladinih organizacija. Članstvo je predstavljeno kroz Ovlašćenu organizaciju, Institut za primenu nauke u poljoprivredi, kao predstavnika Republike Srbije. Broji ukupno 12 članova iz devet zemalja, a osnovana je sa ciljem povećanja efikasnosti poljoprivrednih savetodavnih usluga, razmene znanja i iskustava savetodavnih službi na razumljivim lokalnim jezicima, lakše saradnje sa sličnim organizacijama u regionu i Evropi, regionalne saradnje na projektima.

U prethodnom programskom periodu savetodavnom sistemu pružena je pomoć u realizaciji seminara PSSS i edukativnih modula od strane Ambasade Kraljevine Holandije i Ambasade Kanade, kao i kroz mnoge projekte finansirane od strane međunarodno poznatih i priznatih organizacija:

1) The Swiss Agency for Development and Cooperation (SDC), Projekat "Rural and Regional Development Support to Serbia" RRDS;

2) Nemačke banke za obnovu i razvoj KfW, Projekat "Development of Financial System in Rural Areas in Serbia (SRFP)";

3) USAID "Projekat za konkurentnu privredu";

4) Regional Rural Development Standing Working Group of South-Eastern Europe (SWG RRD), Projekat "Razvoj kapaciteta savetodavne službe na zapadnom Balkanu u cilju podrške učešća u IPARD Programu".

Savetodavni sistem je bio obuhvaćen i kroz IPA i TAIEX programe.

Kod već uspostavljene međunarodne saradnje Srednjoročni program će pružiti podršku jačanju efikasne razmene iskustava i znanja u oblasti savetodavstva na međunarodnom nivou.

Srednjoročni programom će se pružiti podrška uspostavljanju međunarodne saradnje sa ostalim institucijama i organizacijama iz oblasti savetodavstva.

III OČEKIVANI REZULTATI I ROKOVI

Za praćenje realizacije aktivnosti, radi dostizanja postavljenih ciljeva u određenom vremenskom roku, predviđeni su i indikatori koji su dati u tabelarnim prikazima:

1) Tabela 7. Očekivani rezultati, pokazatelji i rokovi za povećanje konkurentnosti i održivosti poljoprivrednih gazdinstava i drugih učesnika u ruralnoj ekonomiji (u daljem tekstu: Tabela 7);

2) Tabela 8. Očekivani rezultati, pokazatelji i rokovi za podršku jačanju svesti o zdravlju bilja i proizvodnji zdravstveno bezbedne hrane (u daljem tekstu: Tabela 8);

3) Tabela 9. Očekivani rezultati, pokazatelji i rokovi za podršku smanjenju uticaja klimatskih promena na poljoprivrednu proizvodnju daljem tekstu: Tabela 9);

4) Tabela 10. Očekivani rezultati, pokazatelji i rokovi za povećanje održivosti i efikasnosti rada (u daljem tekstu: Tabela 10);

5) Tabela 11. Očekivani rezultati, pokazatelji i rokovi za povezivanje i jačanje saradnje sa drugim akterima značajnim za razvoj poljoprivrede i ruralni razvoj (u daljem tekstu: Tabela 11).

Tabela 7.

Redni broj

Rezultat

Jedinica

4Polazna vrednost
(2019/2020. godina)

Očekivana vrednost (2025. godina)

Izvor

Rok

1.

Povećan broj korisnika savetodavnog rada

 

 

 

 

 

1.1.

Kroz podršku radu grupa i udruženja

broj formiranih grupa i udruženja

2254

povećanje za 10% u odnosu na polaznu vrednost

Poljosavet5

srednji

1.2.

Korišćenjem inovativnih tehnologija komunikacije

sve PSSS i Ovlašćena organizacija primenjuju portal kao digitalnu platformu,
Google Meet,
Zoom,
StreamUard,
i drugi digitalni alat

0

23

Ovlašćena organizacija, PSSS

dugi

1.3.

Korišćenjem televizijskih i radio nastupa

broj televizijskih i radio nastupa

35024

povećanje za 20% u odnosu na polaznu vrednost

Ovlašćena organizacija, TV, radio

dugi

1.4.

Korišćenjem štampanih i el. medija i portala

broj objavljenih tekstova

38974

povećanje za 20% u odnosu na polaznu vrednost

Ovlašćena organizacija, portal, bilten, časopisi

srednji

1.5.

Korišćenjem portala kao digitalne edukativne platforme

broj poseta/broj preuzetih sadržaja

539.3444

Povećanje za 20% u odnosu na polaznu vrednost

Portal

srednji

1.6.

Korišćenjem fejsbuka i instagrama PSSS

broj pratilaca fejsbuka i instagrama stranicama PSSS

4127 (fb)4
1193 (Ig)

Povećanje za 20% u odnosu na polaznu vrednost

fejsbuk i instagram PSSS

dugi

2.

Broj kreiranih savetodavnih modula

ukupan broj kreiranih savetodavnih modula

74

10

Ovlašćena organizacija

dugi

3.

Održane edukacije za poljoprivrede proizvođače po tematskim oblastima iz teksta

broj održanih edukacija/broj edukovanih

1.076
/10.015

Povećanje za 20% u odnosu na polaznu vrednost

Ovlašćena organizacija

dugi

4.

Selekcija edukativnih programa uz uvažavanje potreba korisnika savetodavnog rada

broj sprovedenih anketa godišnje

1

6 (jedna godišnje)

Ovlašćena organizacija

kratki

5.

Razvijen metod planiranja, postavljanja, izvođenja ogleda obrade podataka i raspolaganja sa istim

broj metoda

0

1-3

Ministarstvo

dug

6.

Unapređen sistem prikupljanja i obrade tehničko-tehnoloških i ekonomskih podataka na gazdinstvima

broj gazdinstava

1140

Sva odabrana gazdinstva u 2025.

Poljosavet

dug

_______
4 Polazna vrednost (2019/2020. godina). U koloni Polazna vrednost (2019/2020. godina) predstavljene su pojedine vrednosti indikatora za 2019. godinu, iz razloga što određeni podaci za 2020. godinu nisu potpuno obrađeni u momentu izrade ovog programa.
5 "Poljosavet" je baza podataka o obavljenim savetodavnim poslovima, poljoprivrednim savetodavcima, poljoprivrednim proizvođačima kojima se pruža savet i informacija, odabranim gazdinstvima, savetodavnim modulima, zadrugama i udruženjima.

Tabela 8.

Redni broj

Rezultat

Jedinica

Polazna vrednost
(2020. godina)

Očekivana vrednost (2025. godina)

Izvor

Rok

1.

Realizovani edukativni moduli za poljoprivredne savetodavce iz oblasti zaštite bilja na temu integralne zaštite bilja

broj edukativnih modula/broj edukovanih savetodavaca

5/80

Povećanje za 20% u odnosu na polaznu vrednost

Ovlašćena organizacija

dugi

2.

Unapređen kapacitet PIS-a

 

 

 

 

 

2.1.

Povećan broj PSSS koje obavljaju prognozno izveštajne poslove

broj PSSS

16

19

Ministarstvo

dugi

2.2.

Povećan broj izvršilaca u PIS-u

broj izvršilaca

16

38

Ministarstvo

dugi

2.3.

Povećan broj obuka za izvršioce prognozno izveštajnih poslova

broj dana obuke

50

Povećanje za 20% u odnosu na polaznu vrednost

Koordinacioni centar za PIS

dugi

2.4.

Razvijen i unapređen sistem obrade podataka

softver

0

1

Ministarstvo

dugi

2.5.

Povećan broj korisnika PIS-a

broj primaoca SMS poruka

5972

Povećanje za 50% u odnosu na polaznu vrednost

Koordinacioni centar za PIS

dugi

3.

Uspostavljanje i razvoj saradnje sa naučnoistraživačkim i obrazovnim institucijama u oblati zdravlja bilja

ukupan broj institucija

4

Povećanje za 20% u odnosu na polaznu vrednost

Koordinacioni centar za PIS

dugi

Tabela 9.

Redni broj

Rezultat

Jedinica

Polazna vrednost
(2020. godina)

Očekivana vrednost (2025. godina)

izvor

Rok

1.

Realizovane edukacije za poljoprivredne savetodavce na temu smanjenju uticaja klimatskih promena na poljoprivrednu proizvodnju

broj modula/broj edukovanih savetodavaca

2/80

Povećanje za 20% u odnosu na polaznu vrednost

Ovlašćena organizacija

Dugi

2.1.

Uključen PSSS u uspostavljen sistem informisanja i ranog upozoravanja poljoprivrednika

potpisan protokol sa službom/
broj savetodavaca

0/0

1/100

Ministarstvo

Dugi

2.2.

Uspostavljena saradnja sa Nacionalni savetom za klimatske promene, Centralnim nacionalnim telom (focal point) za koordinaciju i planiranje adaptacionih mera

potpisan protokol sa službom

0

1

Ministarstvo

Dugi

3.

Povećan broj korisnika osiguranja u ukupnom broju savetodavnih usluga

% osiguranih u ukupnom broju odabranih, FADN i gazdinstava koja učestvuju u savetodavnom modulu

Nema podatka

20% od ukupnog broja odabranih, FADN i gazdinstava koja učestvuju u savetodavnom modulu u 2025.

Poljosavet

Dugi

Tabela 10.

Redni broj

Rezultat

Jedinica

Polazna vrednost
(2020. godina)

Očekivana vrednost (2025. godina)

Izvor

Rok

1.

Povećan broj savetodavaca

broj savetodavaca

206

262

Ministarstvo

dugi

2.

Unapređene PSSS u tehničko-tehnološkom smislu

 

 

 

 

 

2.1.

Povećanje podsticaja za unapređenje uslova rada, nabavku opreme, automobila i dr.

iznos podsticaja za unapređenje uslova rada, nabavku opreme, automobila i dr. (din)

112.324.815

Polazna vrednost uvećana najmanje 20%

Ministarstvo

dugi

2.2.

Obezbeđena opreme za korišćenje inovativnih digitalnih alata

broj PSSS

0

23

Ministarstvo

dugi

2.3.

Uspostavljene standardizovane digitalne komunikacijske metode

broj metoda/sve PSSS i ovlašćena organizacija primenjuju jednu ili sve metode

0/0

3/23

Ovlašćena organizacija

srednji

2.4.

Održane edukacije za savetodavce po tematskim oblastima iz teksta

broj edukativnih modula/broj edukovanih savetodavaca

45/189

50/262

Ovlašćena organizacija

dugi

2.5.

Selekcija edukativnih programa uz uvažavanje potreba savetodavaca

broj sprovedenih anketa za savetodavce

5

10

Ovlašćena organizacija

dugi

3.

Unapređen sistem monitoringa i evaluacije

 

 

 

 

 

3.1.

Povećanje podsticaja za unapređenje softvera za monitoring i evaluaciju

iznos podsticaja za unapređenje softvera (din)

2.102.394

Polazna vrednost uvećana najmanje 50%

Ministarstvo

dugi

3.2.

Pripremljen predlog modela za ocenu kvaliteta i relevantnosti pruženih saveta i usluga,

izrađen dokument

0

2

Ministarstvo

dugi

4.

Razvijen efikasan model afirmacije

izrađen dokument

0

1

Ministarstvo

srednji

4.1.

Povećanje podsticaja za unapređenje portala

iznos podsticaja za unapređenje portala (din)

7.700.000

Polazna vrednost uvećana najmanje 20%

Ministarstvo

dugi

4.2.

Promovisan rad PSSS na sajamskim manifestacijama

broj sajmova

0

5

Ministarstvo

dugi

4.3.

Realizovani nastupi PSSS na mas medijima u cilju promocije rada

broj promo filmova emitovanih TV sa nacionalnom frekvencijom

0

1

Ministarstvo

dugi

5.

Razvijen model za organizacione promene i restrukturisanje PSSS

predlog modela-izrađen dokument uz poštovanje svih preporuka izvršene analize

0

1

Ministarstvo

dugi

6.

Pružena podrška procesima komercijalizacije određenih poslova PSSS

izrađen dokument "Komercijalizacija poslova PSSS" uz poštovanje svih preporuka izvršene analize

0

1

Ministarstvo

dugi

Tabela 11.

Redni broj

Rezultat

Jedinica

Polazna vrednost
(2020. godina)

Očekivana vrednost (2025. godina)

Izvor

Rok

1.

Uspostavljeni novi modeli saradnje PSSS i JLS

broj JLS sa kojim je uspostavljena saradnja

0

116

Ministarstvo/JLS

dugi

2.

Uspostavljeni novi mehanizam za uključivanje korisnika savetodavnog rada u procese definisanja savetodavnog okvira

izrađena lista mehanizama

0

1

Ministarstvo

dugi

3.

Pokrenute inicijative Grupacije za transfer znanja u poljoprivredi

broj inicijativa

2

8

Ovlašćena organizacijaMinistarstvo PKS

dugi

4.

Definisan model formalne saradnje Sektora za RR, PSSS i Ovlašćene organizacije

broj formalnih radnih tela koja kreiraju podsticaje u kojima su PSSS i Ovlašćena organizacija zastupljeni

0

2

Ministarstvo

dugi

5.

Ojačana saradnja sa kreatorima znanja; istraživačkim institutima, poljoprivrednim fakultetima, višim i srednjim stručnim školama

 

 

 

 

 

5.1.

Plan usavršavanja poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača realizovan u saradnji sa naučnoistraživačkim ustanovama

broj predavača i naučnoistraživačkih i obrazovnih ustanova

43 predavača
sa 7 fakulteta
63 predavača
sa 8 instituta

Polazna vrednost uvećana najmanje 10%

Ovlašćena organizacija

dugi

5.2.

PSSS, Ovlašćena organizacija realizovali tehničko-tehnološke, primenjene, razvojne i inovativne projekte u poljoprivredi i ruralnom razvoju u saradnji sa naučnoistraživačkim ustanovama

broj projekata

50

Polazna vrednost uvećana najmanje 10%

UAP

dugi

6.

Unapređena međunarodna saradnja

broj memoranduma, zajedničkih projekata, zajedničkih aktivnosti

10

 

Ovlašćena organizacija

dugi

 

IV NAČIN FINANSIRANJA

Visina i izvori sredstava za sprovođenje Srednjoročnog programa obezbeđuje se za svaku godinu u budžetu Republike Srbije, u skladu sa bilansnim mogućnostima budžeta Republike Srbije, odnosno limitima koje Ministarstvo finansija bude utvrdilo za Ministarstvo, a putem donošenja godišnjeg programa. Sredstva za realizaciju Srednjoročnog programa razvoja obezbeđuju se i iz donatorskih sredstava.