UREDBA
O USLOVIMA I NAČINU ZAJEDNIČKOG IZVRŠAVANJA POVERENIH POSLOVA

("Sl. glasnik RS", br. 19/2021)

Predmet uredbe

Član 1

Ovom uredbom uređuju se uslovi i način zajedničkog izvršavanja poverenih poslova u opštinama, gradovima i gradu Beogradu.

Sporazum o saradnji koji uređuje zajedničko izvršavanje poverenih poslova

Član 2

Nadležni organ državne uprave može predložiti organima dve ili više opština, odnosno, organima opština i gradova, da zajednički obezbede izvršavanje određenih poverenih poslova, ako utvrdi da nisu u mogućnosti da te poslove efikasno izvršavaju - ili ih uopšte ne izvršavaju.

Predlog iz stava 1. ovog člana sadrži opis problema koji je nastao u izvršavanju poverenih poslova, uzroke i posledice problema i predlog načina zajedničkog izvršavanja poverenih poslova u cilju prevazilaženja problema.

Nadležni organi opština, odnosno opština i gradova, dužni su da se o predlogu izjasne u roku od 30 dana.

Ukoliko se prihvati predlog iz stava 1. ovog člana, ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu se dostavlja sporazum o saradnji kojim se uređuje zajedničko izvršavanje poverenih poslova (u daljem tekstu: sporazum o saradnji).

Uz sporazum o saradnji dostavlja se obrazloženje koji sadrži opis problema koji je nastao u izvršavanju poverenih poslova, uzroke i posledice problema, razmatrane načine ostvarivanja saradnje u cilju rešavanja problema, odgovor na pitanje zašto je dostavljeni sporazum o saradnji najbolji način za rešavanje problema, kao i opis efekata zajedničkog izvršavanja poverenih poslova na funkcionisanje organa lokalne samouprave i na pravna i fizička lica na koje će zajedničko izvršavanje poverenih poslova ostvariti uticaj (podnosioci zahteva, nadzirani subjekti, korisnici javnih usluga i sl.).

Saglasnost za zajedničko izvršavanje poverenih poslova daje Vlada, na predlog ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave, uz prethodno pribavljeno mišljenje ministarstva odgovornog za izvršavanje poverenih poslova.

Dve ili više jedinica lokalne samouprave mogu i samostalno predložiti ministarstvu nadležnom za lokalnu samoupravu da zajednički izvršavaju određene poverene poslove.

Predlog o zajedničkom izvršavanju poverenih poslova sadrži i obrazloženje iz stava 5. ovog člana.

Uz predlog iz stava 7. ovog člana dostavlja se i sporazum o saradnji, na koji Vlada daje saglasnost, na način utvrđen u stavu 6. ovog člana.

Načini ostvarivanja saradnje

Član 3

U cilju efikasnog vršenja poverenih poslova, opština, odnosno, grad, njeni organi i službe, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, ostvaruju saradnju i udružuju se sa drugim opštinama odnosno gradovima i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije, u skladu sa zakonom i statutom.

Sadržina sporazuma o saradnji

Član 4

Sporazumom o saradnji uređuju se: naziv i sedište zajedničkog organa, službe, preduzeća, ustanove ili druge organizacije, vrsta, obim i način obavljanja poslova, način finansiranja, upravljanje i nadzor nad radom, pristupanje sporazumu drugih opština odnosno gradova, postupak istupanja odnosno odustajanja od sporazuma, prava i obaveze zaposlenih kao i druga pitanja od značaja za osnivanje, rad i prestanak rada, u skladu sa zakonom.

Ministarstvo nadležno za poslove lokalne samouprave vodi evidenciju o zaključenim sporazumima o saradnji.

Osnivanje zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije

Član 5

U slučaju osnivanja zajedničkog organa, službe, preduzeća ili druge organizacije koji se osniva na osnovu zaključenog sporazuma o saradnji, njihove rukovodioce postavljaju odnosno imenuju, razrešavaju i o njihovoj odgovornosti i prestanku dužnosti odlučuju nadležni organi jedinice lokalne samouprave, osnivači, u skladu sa zakonom.

Zaposleni svoja prava, obaveze i odgovornosti ostvaruju u jedinici lokalne samouprave u kojoj je sedište zajedničkog organizacionog oblika koji se osniva.

Kad je sporazumom predviđeno da zajednički organ odlučuje o pravima i obavezama građana u prvostepenom upravnom postupku, nadležni organi jedinica lokalne samouprave zadržavaju svoju nadležnost u drugostepenom postupku, u skladu sa zakonom.

Sredstva za finansiranje rada zajedničkog organa obezbeđuju jedinice lokalne samouprave koje su pristupile sporazumu iz stava 1. ovog člana, srazmerno obimu poslova koje za njih zajednički organ obavlja.

Posebno pravilo o organizaciji zajedničkog vršenja poverenih poslova

Član 6

Ako se, na osnovu posebnog sporazuma zaključenim u skladu sa zakonom kojim se uređuje sistem lokalne samouprave, zajednički vrše i određeni poslovi u izvornoj nadležnosti, vodi se računa o tome da organizacija zajedničkog vršenja poverenih poslova bude uspostavljena na što efikasniji i ekonomičniji način i da, u što je većoj meri, omogući istovremeno zajedničko vršenje izvornih poslova koji su srodni i povezani.

Zajedničko stručno telo

Član 7

Sporazumom o saradnji može se, umesto obrazovanja zajedničkog organa, službe ili drugog oblika organizovanja, obrazovati zajedničko stručno telo, radi pružanja međusobne stručne pomoći organima opština, odnosno, gradova koji vrše određene poverene poslove.

Zajedničko stručno telo sastavljeno je od predstavnika organa i organizacija jedinica lokalne samouprave nadležnih za izvršavanje određenih poverenih poslova.

Zajedničko stručno telo pruža stručnu i administrativnu pomoć nadležnim organima jedinica lokalne samouprave u izvršavanju poverenih poslova, ali pri tome ne može donositi odluke u izvršavanju poverenih poslova iz delokruga nadležnih organa i organizacija.

Zajedničko stručno telo posebno razmatra pitanja u vezi sa početkom primene novodonetih propisa koji se odnose na izvršavanje poverenih poslova, inicira ostvarivanje saradnje sa ministarstvom nadležnim za poslove lokalne samouprave i ministarstvom odgovornim za izvršavanje poverenih poslova u određenoj oblasti, radi razmatranja pitanja o izvršavanju poverenih poslova i ostvaruje stručnu saradnju sa načelnikom i službom upravnog okruga, kao i sa područnim jedinicama organa državne uprave.

Finansiranje zajedničkog stručnog tela uređuje se sporazumom o saradnji, srazmerno stručnoj pomoći koju pruža u korist pojedine opštine odnosno grada, a od strane opština odnosno gradova koje su ga obrazovale.

Prestanak važenja sporazuma o saradnji

Član 8

Sporazum o saradnji jedinica lokalne samouprave prestaje da važi na zahtev jedne od jedinica lokalne samouprave koji ona pismenim putem uputi drugoj jedinici lokalne samouprave, najkasnije šest meseci pre dana koji je odredila za prestanak važenja sporazuma.

Jedinica lokalne samouprave koja podnosi zahtev iz stava 1. ovog člana o tome obaveštava ministarstvo nadležno za poslove lokalne samouprave i nadležni organ državne uprave.

Ako je sporazumu pristupilo više jedinica lokalne samouprave, on prestaje da važi samo u delu koji se odnosi na jedinicu lokalne samouprave koja je podnela zahtev iz stava 1. ovog člana.

Stupanje na snagu ove uredbe

Član 9

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".