PRAVILNIKO DODELI BESPOVRATNIH SREDSTAVA U OKVIRU PROJEKTA ZA KONKURENTNU POLJOPRIVREDU("Sl. glasnik RS", br. 30/2021) |
Ovim pravilnikom bliže se propisuju vrste prihvatljivih investicija i troškova, uslovi i način ostvarivanja prava na bespovratna sredstva, lica koja ostvaruju pravo na bespovratna sredstva, kao i minimalni i maksimalni iznos bespovratnih sredstava po korisniku za sprovođenje Projekta za konkurentnu poljoprivredu.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeća značenja:
1) agregator jeste preduzetnik, privredno društvo i zemljoradnička zadruga koja otkupljuje primarne poljoprivredne proizvode od poljoprivrednih gazdinstava u svrhu: dorade, skladištenja, pripreme za tržište, odnosno prerade, kao i dalje prodaje i marketinga;
2) akvakultura jeste gajenje riba, i to šaranske i pastrmske ribe, u objektima za akvakulturu, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stočarstvo;
3) vinarija jeste objekat, prostorija i prostor, koji su u funkciji obavljanja proizvodnje šire, vina i drugih proizvoda od grožđa, šire, kljuka i vina koje se koriste u proizvodnji vina i sastoji se od proizvodnog kruga i pomoćnog kruga u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuju bliži uslovi u pogledu objekata, prostorija, tehničkih uslova, opreme, sudova i uređaja, kao i stručnog kadra koje mora da ispunjava proizvođač šire, vina i drugih proizvoda od grožđa, šire, kljuka i vina koji se koriste u proizvodnji vina;
4) bespovratna sredstva jesu sredstva koja prihvatljivi korisnici ostvaruju u svrhu realizacije odobrenih projekata, a pod uslovima i na način definisan ovim pravilnikom;
5) dobavljač jeste lice koje ima svojstvo trgovca u skladu sa zakonom kojim se uređuje trgovina i koje podnosiocu zahteva izdaje račun za nabavku predmeta investicije;
6) izvođenje građevinskih i drugih radova jeste građenje, rekonstrukcija, dogradnja, adaptacija i sanacija, u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja (u daljem tekstu: izgradnja);
7) mašine jesu mašine i mehanizacija sa kardanskim vratilom, odnosno drugom pripadajućom opremom neophodnom za njihovu redovnu upotrebu u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji biljnih kultura, kao i u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji u stočarstvu;
8) nova mašina i oprema jeste mašina, oprema i mehanizacija koja se prvi put stavlja u upotrebu i čiji su svi sastavni delovi novi;
9) novi traktor jeste serijski proizveden traktor koji se prvi put stavlja u upotrebu, čiji su svi sastavni delovi, uređaji i oprema novi i koji je proizveden najkasnije tri godine pre godine u kojoj se ostvaruje pravo na podsticaje. Traktor označava motorno vozilo koje ima najmanje dve osovine i koje je namenjeno za vučenje, guranje, nošenje ili pogon izmenjivih priključaka za izvođenje poljoprivrednih i šumskih radova i za vuču priključnih vozila za traktor, u skladu sa propisima kojima se uređuje bezbednost saobraćaja na putevima;
10) mesto investicije jeste mesto prebivališta, odnosno sedišta podnosioca zahteva za ostvarivanje prava na bespovratna sredstva za investicije koje se odnose na nabavku mašina, mehanizacije i opreme; odnosno mesto u kom se nalazi objekat koji je predmet investicije u izgradnju i opremanje objekta;
11) mlečna krava jeste svako žensko grlo goveda mlečnih rasa starije od 24 meseca;
12) objekat za akvakulturu jeste ribnjak, poluribnjak, kavez, ograđeni ili pregrađeni delovi ribolovne vode i drugi objekti koji služe za gajenje riba, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stočarstvo;
13) objekat za skladištenje stajnjaka jeste prateći ekonomski objekat (betonske piste za odlaganje čvrstog stajnjaka, objekti za skladištenje osoke), u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja;
14) objekat za smeštaj životinja jeste staja za stoku i živinarnik, u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuje klasifikacija objekata;
15) ostali usevi obuhvataju: (1) žitarice (pšenica, kukuruz, ječam, raž, ječam, heljda, proso, tritikale i dr.); (2) uljane kulture i industrijske kulture (soja, suncokret, repica, lan, konoplja, seme bundeve); (3) sirak; (4) hmelj; (5) začinsko, aromatično i lekovito bilje (bela slačica, crna slačica, kim, bosiljak, anis, korijander, kamilica, nana, matičnjak, beli slez, kopar, kopriva, valerijana itd.), a u skladu sa šifarnikom biljne proizvodnje koji je sastavni deo propisa kojim se uređuje registar poljoprivrednih gazdinstava;
16) povezana lica jesu nosilac i članovi porodičnog poljoprivrednog gazdinstva, supružnici, vanbračni partneri, krvni srodnici u pravoj liniji, krvni srodnici u pobočnoj liniji zaključno sa trećim stepenom srodstva, srodnici po tazbini do drugog stepena srodstva, usvojilac i usvojenik, lica između kojih je izvršen prenos upravljačkih prava i lica koja su povezana u smislu zakona kojim se uređuje porez na dobit pravnih lica;
17) primarna biljna proizvodnja jeste proizvodnja biljnih kultura, i to: ostalih useva, povrća, cveća, voća i grožđa, u skladu sa šifarnikom biljne proizvodnje koji je sastavni deo propisa kojim se uređuje registar poljoprivrednih gazdinstava;
18) primarna poljoprivredna proizvodnja u stočarstvu jeste proizvodnja: mleka (kravljeg, ovčijeg i kozijeg), mesa (tov junadi, proizvodnja junećeg/goveđeg mesa u sistemu "krava - tele", proizvodnja prasadi za tov, tov svinja, uzgoj ovaca, koza, brojlera u svrhu proizvodnje mesa), meda i drugih pčelinjih proizvoda, kao i priprema, distribucija i skladištenje koncentrovane i kabaste stočne hrane;
19) privatni konsultanti jesu lica koja nisu zaposlena/angažovana u državnim organima, odnosno ustanovama čiji je osnivač državni organ, koja imaju adekvatno znanje za pružanje stručno-tehničke podrške u procesu ostvarivanja prava na korišćenje bespovratnih sredstava, kao i toku sprovođenja Projekta korisnika bespovratnih sredstava, a koja su učestvovala u organizovanim obukama i čija se imena nalaze na spisku privatnih konsultanata koji je objavljen na zvaničnim internet stranicama ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede;
20) Projekat jeste celokupna aktivnost primarnog poljoprivrednog proizvođača ili agregatora u vezi sa sprovođenjem investicija u svrhu unapređenja konkurentnosti, kvaliteta proizvoda, unapređenja tržišne pozicije i marketinga, a za koju se podnosi zahtev za odobravanje projekta, odnosno korišćenje bespovratnih sredstava u skladu sa ovim pravilnikom, a koji sadrži i obrazloženje ekonomske isplativosti i održivosti;
21) realizacija investicije jeste izvršenje svih radnji vezanih za izgradnju i nabavku predmeta prihvatljive investicije (zaključivanje ugovora, promet robe i usluga, izdavanje dokumenata koji prate robu, preuzimanje robe, prijem radova, isplata cene u potpunosti i dr.), kao i stavljanje investicije u funkciju u skladu sa namenom;
22) softver je zbirka računarskih programa i pratećih podataka koji uz odgovarajuću računarsku opremu omogućavaju digitalizaciju, automatizaciju, odnosno unapređenje efikasnosti i produktivnosti u okviru aktivnosti definisanih Projektom.
II VRSTE PRIHVATLJIVIH INVESTICIJA I TROŠKOVA
Prihvatljive vrste investicija, odnosno troškova jesu:
1) pripremni troškovi;
2) kapitalne investicije;
3) investicije u ljudske resurse;
4) investicije za stručno-tehničku pomoć i trening korisnika za korišćenje bespovratnih sredstava.
Pripremni troškovi predstavljaju troškove koji su nastali počev od momenta objavljivanja Javnog poziva za podnošenje prijava za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava, a pre potpisivanja ugovora između ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede i korisnika bespovratnih sredstava. Pripremni troškovi obuhvataju troškove stručno-tehničke podrške od strane privatnih konsultanata u svrhu pripreme: neophodne dokumentacije, poslovnog plana i stručnih studija i analiza tržišta, u procesu ostvarivanja prava na korišćenje bespovratnih sredstava. Troškovi izrade poslovnog plana ne mogu biti veći od 3% od ukupnog iznosa prihvatljivih troškova. Pripremni troškovi u ukupnom iznosu ne mogu biti veći od 5% od ukupnog iznosa prihvatljivih troškova.
Kapitalne investicije obuhvataju investicije u fizičku imovinu prihvatljivih korisnika bespovratnih sredstava i to za: nabavku novih mašina i opreme, investicije u digitalizaciju/automatizaciju i troškove nabavke softvera neophodnog za unapređenje proizvodnog/prerađivačkog procesa; kao i za izgradnju objekata, a koje su usko vezane za unapređenje konkurentnosti i unapređenje tržišne pozicije korisnika bespovratnih sredstava i čine deo Projekta. Pod kapitalnim investicijama podrazumevaju se i investicije vezane za korišćenje obnovljivih izvora energije i unapređenje energetske efikasnosti korisnika (korišćenje solarne energije).
Investicije u ljudske resurse odnose se na troškove bruto plata zaposlenih ljudi koji upravljaju ili učestvuju u aktivnostima direktno vezanim za sprovođenje Projekta. U okviru ovih vrsta investicija nisu prihvatljivi troškovi isplata plata direktno korisniku bespovratnih sredstava. Ove vrste investicija su prihvatljive isključivo u Projektima koje podnose agregatori. Vrednost investicija u ljudske resurse ne može biti veća od 10% od ukupnog iznosa prihvatljivih troškova predviđenih poslovnim planom.
Investicije za stručno-tehničku podršku i trening obuhvataju troškove stručno-tehničke podrške od strane privatnih konsultanata, kao i troškove unapređenja znanja i treninga neophodnih za realizaciju aktivnosti korišćenja bespovratnih sredstava (unapređenje tehnologije proizvodnje/prerade, smanjenje zagađenja životne sredine, korišćenje obnovljivih izvora energije i unapređenje energetske efikasnosti, unapređenje kvaliteta, bezbednost hrane, dostizanje i primena nacionalnih standarda, digitalizacija poljoprivredne proizvodnje/prerade, osnovna znanja iz oblasti finansija, unapređenje prodaje i marketinga, brendiranje, pakovanje i označavanje i druge slične aktivnosti). Vrednost investicija za stručno-tehničku podršku i trening ne može biti veća od 10% od ukupnog iznosa prihvatljivih troškova predviđenih poslovnim planom.
Program podrške za unapređenje konkurentnosti i jačanje veza unutar tržišnog lanca u oblasti primarne poljoprivredne proizvodnje i diverzifikacije dohotka u ruralnim područjima
Program podrške obuhvata prihvatljive investicije iz člana 3. stav 1. tač. 1), 2) i 4) ovog pravilnika i obuhvata bespovratna sredstva za Projekte koji se odnose na unapređenje konkurentnosti primarne poljoprivredne proizvodnje, jačanje veza unutar tržišnog lanca, kao i na diverzifikaciju ekonomskih aktivnosti na gazdinstvu kroz razvoj starih i umetničkih zanata, odnosno domaće radinosti.
Program podrške za prihvatljive investicije iz člana 3. stav 1. tačka 2) ovog pravilnika, obuhvata bespovratna sredstva za Projekte i to za:
1) investicije usmerene u unapređenje konkurentnosti primarne poljoprivredne proizvodnje u stočarstvu u oblasti proizvodnje mleka;
2) investicije usmerene u unapređenje konkurentnosti primarne poljoprivredne proizvodnje u stočarstvu u oblasti proizvodnje mesa;
3) investicije usmerene u unapređenje konkurentnosti primarne poljoprivredne proizvodnje u stočarstvu u oblasti pčelarstva;
4) investicije usmerene u unapređenje konkurentnosti primarne poljoprivredne proizvodnje u stočarstvu u oblasti akvakulture;
5) investicije usmerene u unapređenje konkurentnosti primarne biljne proizvodnje u oblasti proizvodnje voća, povrća, grožđa i cveća;
6) investicije usmerene u unapređenje konkurentnosti primarne biljne proizvodnje u oblasti proizvodnje ostalih useva;
7) investicije usmerene u unapređenje dohotka na poljoprivrednom gazdinstvu kroz bavljenje aktivnostima u oblasti starih i umetničkih zanata, odnosno domaće radinosti.
Bespovratna sredstva u okviru programa podrške iz člana 4. stav 2. ovog pravilnika obuhvataju:
1) nabavku i instaliranje nove opreme u svrhu korišćenja obnovljivih izvora energije i unapređenje energetske efikasnosti;
2) nabavku nove opreme za digitalizaciju i/ili automatizaciju proizvodnih sistema, uključujući i nabavku adekvatnih softvera sa pratećim hardverom, kao i nabavku i instaliranje novih navigacionih GPS sistema na traktore.
Bespovratna sredstva iz člana 4. stav 2. tačka 1) ovog pravilnika obuhvataju sledeće vrste investicija:
1) izgradnja i opremanje objekata za smeštaj životinja u svrhu proizvodnje mleka;
2) izgradnja i opremanje objekata za manipulaciju, skladištenje i distribuciju stajnjaka;
3) izgradnja i opremanje objekata za mužu, hlađenje i čuvanje mleka;
4) nabavka nove opreme i mašina za manipulaciju i transport čvrstog ili tečnog stajnjaka;
5) nabavka nove opreme i mašina za pripremu stočne hrane, hranjenje i pojenje životinja;
6) nabavka novih stočnih vaga, rampi za utovar i istovar i torova za usmeravanje i zadržavanje životinja;
7) nabavka nove opreme za obradu papaka;
8) nabavka nove opreme za električne zaštitne ograde za pašu;
9) nabavka novog traktora snage do 80 kW.
Bespovratna sredstva iz člana 4. stav 2. tačka 2) ovog pravilnika obuhvataju sledeće vrste investicija:
1) izgradnja i opremanje objekata za smeštaj životinja u svrhu proizvodnje mesa;
2) izgradnja i opremanje objekata za manipulaciju, skladištenje i distribuciju stajnjaka;
3) nabavka nove opreme i mašina za manipulaciju i transport čvrstog ili tečnog stajnjaka;
4) nabavka nove opreme i mašina za pripremu stočne hrane, hranjenje i pojenje životinja;
5) nabavka novih stočnih vaga, rampi za utovar i istovar i torova za usmeravanje i zadržavanje životinja;
6) nabavka nove opreme za obradu papaka;
7) nabavka nove opreme za električne zaštitne ograde za pašu;
8) nabavka novog traktora snage do 80 kW.
Bespovratna sredstva iz člana 4. stav 2. tačka 3) ovog pravilnika obuhvataju sledeće vrste investicija:
1) nabavka nove opreme za pčelarstvo;
2) nabavka novih prikolica za prevoz pčelinjih društava.
Bespovratna sredstva iz člana 4. stav 2. tačka 4) ovog pravilnika obuhvataju sledeće vrste investicija:
1) nabavka nove opreme za akvakulturu;
2) nabavka nove opreme i mašina za pripremu, rukovanje i distribuciju riblje hrane;
3) izgradnja objekata za akvakulturu.
Bespovratna sredstva iz člana 4. stav 2. tačka 5) ovog pravilnika obuhvataju sledeće vrste investicija:
1) investicije za unapređenje proizvodnje u zaštićenom prostoru:
(1) nabavka, postavljanje i opremanje plastenika za proizvodnju povrća, voća i cveća, kao i za proizvodnju rasada ovih kultura,
(2) nabavka nove opreme za veštačko oprašivanje biljaka,
(3) nabavka nove opreme i uređaja za dodatno osvetljenje i senčenje zaštićenog prostora,
(4) nabavka nove opreme i uređaja za pripremu zemljišta i supstrata za gajenje biljaka,
(5) nabavka nove opreme i uređaja za hidroponsko gajenje biljaka,
(6) nabavka nove opreme i uređaja za zaštitu biljaka i sterilizaciju zemljišta,
(7) nabavka nove opreme za obogaćivanje ugljen-dioksidom (tzv. đubrenje ugljen-dioksidom prilikom proizvodnje u zaštićenom prostoru);
2) investicije u nabavku novih mašina i opreme, opšte i specijalne namene, za proizvodnju biljaka na otvorenom polju:
(1) nabavka nove opreme za orezivanje, mlevenje, sečenje i uklanjanje ostataka nakon orezivanja u voćarstvu,
(2) nabavka i postavljanje sistema za zaštitu od grada u višegodišnjim plantažama (podizanje sistema protivgradnih mreža),
(3) nabavka i postavljanje žičanih ograda oko višegodišnjih plantaža,
(4) nabavka nove opreme, mašina i uređaja za navodnjavanje,
(5) nabavka nove opreme/mašina za sisteme za zaštitu od mraza,
(6) nabavka novih mašina za osnovnu obradu zemljišta,
(7) nabavka novih mašina za dopunsku obradu zemljišta,
(8) nabavka novih mašina za đubrenje,
(9) nabavka novih mašina za setvu,
(10) nabavka novih mašina za sadnju, kao i sadnju sa mulčiranjem (malč folije),
(11) nabavka novih mašina za zaštitu bilja,
(12) nabavka novog traktora snage do 80 kW;
3) investicije u nabavku novih mašina i opreme za berbu/žetvu, transport i pripremu poljoprivrednih proizvoda za tržište:
(1) nabavka novih mašina za berbu voća i povrća,
(2) nabavka novih mašina za prevoz poljoprivrednih proizvoda,
(3) nabavka novih boks paleta za transport i skladištenje proizvoda,
(4) nabavka nove opreme za čišćenje i pranje proizvoda,
(5) nabavka nove opreme za sortiranje i kalibraciju proizvoda,
(6) nabavka nove opreme za pakovanje i marketing proizvoda.
Bespovratna sredstva iz člana 4. stav 2. tačka 6) ovog pravilnika obuhvataju sledeće vrste investicija:
1) nabavka novih mašina za osnovnu obradu zemljišta;
2) nabavka novih mašina za dopunsku obradu zemljišta;
3) nabavka novih mašina za međurednu obradu zemljišta;
4) nabavka novih mašina za đubrenje;
5) nabavka nove mehanizacije za setvu;
6) nabavka novih mašina za zaštitu bilja;
7) nabavka novih mašina za transport;
8) nabavka nove opreme i mašina za navodnjavanje;
9) nabavka novih specijalizovanih mašina za žetvu (isključivo za lekovito i aromatično bilje, a isključujući kombajne za žetvu žitarica, uljarica i industrijskog bilja).
Bespovratna sredstva iz člana 4. stav 2. tačka 7) ovog pravilnika obuhvataju sledeće vrste investicija:
1) nabavka opreme i oruđa u svrhu očuvanja i unapređenja starih i umetničkih zanata, odnosno poslova domaće radinosti koji su sertifikovani, u skladu sa posebnim propisom kojim se određuju poslovi koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti, načinu sertifikovanja istih i vođenju posebne evidencije izdatih sertifikata;
2) nabavka opreme i inventara za opremanje radnog i prodajnog prostora za proizvodnju, odnosno prodaju proizvoda.
Program podrške za unapređenje konkurentnosti i veza unutar tržišnog lanca u oblasti otkupa, prerade i marketinga primarnih poljoprivrednih proizvoda, kao i unapređenje marketinga proizvoda domaće radinosti - Program podrške za agregatore
Program podrške obuhvata prihvatljive investicije iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika i obuhvata bespovratna sredstva za Projekte koji se odnose na unapređenje konkurentnosti i veza unutar tržišnog lanca u oblasti otkupa, prerade i marketinga primarnih poljoprivrednih proizvoda, kao i unapređenje marketinga proizvoda domaće radinosti.
Program podrške za prihvatljive investicije iz člana 3. stav 1. tačka 2) ovog pravilnika, obuhvata bespovratna sredstva za Projekte i to za:
1) investicije za unapređenje prijema, manipulacije, utvrđivanje kvaliteta, dorade, skladištenja i prerade ostalih useva;
2) investicije usmerene u unapređenje konkurentnosti u oblasti prerade i marketinga mleka i mlečnih proizvoda;
3) investicije usmerene u unapređenje konkurentnosti u oblasti prerade i marketinga mesa i proizvoda od mesa;
4) investicije usmerene u unapređenje konkurentnosti u oblasti proizvodnje i marketinga vina;
5) investicije usmerene u unapređenje konkurentnosti u oblasti prerade/dorade, pakovanja i marketinga pčelinjih proizvoda;
6) investicije u unapređenje marketinga proizvoda starih i umetničkih zanata, odnosno poslova domaće radinosti koji su sertifikovani, u skladu sa posebnim propisom kojim se određuju poslovi koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti, načinu sertifikovanja istih i vođenju posebne evidencije izdatih sertifikata.
Bespovratna sredstva u okviru programa podrške iz člana 6. stav 2. ovog pravilnika obuhvataju:
1) nabavku i instaliranje nove opreme u svrhu korišćenja obnovljivih izvora energije i unapređenje energetske efikasnosti;
2) nabavku nove opreme za digitalizaciju i/ili automatizaciju proizvodnih sistema, uključujući i nabavku adekvatnih softvera sa pratećim hardverom.
Bespovratna sredstva iz člana 6. stav 2. tačka 1) ovog pravilnika, obuhvataju sledeće vrste investicija:
1) investicije u izgradnju i opremanje objekata za prijem, manipulaciju, utvrđivanje kvaliteta, čišćenje, sušenje, skladištenje, kao i otkup i dalju prodaju zrnastih proizvoda, i to izgradnju objekata za prijem, određivanje kvaliteta, čišćenje, sušenje, skladištenje i manipulaciju zrnastim proizvodima, sa pripadajućom unutrašnjom i spoljnom infrastrukturom;
2) investicije vezane za preradu žitarica:
(1) izgradnja objekata za prijem, čišćenje, sušenje, skladištenje, preradu i pakovanje žitarica sa pripadajućom unutrašnjom i spoljnom infrastrukturom,
(2) nabavka novih mašina i opreme za preradu žitarica,
(3) nabavka nove opreme i uređaja za pakovanje i skladištenje žitarica, kao i proizvoda nastalih njihovom preradom,
(4) nabavka nove opreme za čišćenje, pranje i dezinfekciju (sterilizaciju) objekata, opreme, alata, uređaja i mašina, uključujući opremu za svlačionice i sanitarne uređaje,
(5) nabavka nove opreme za dezinfekciju radnika,
(6) nabavka nove laboratorijske opreme (bez staklenog posuđa) za unutrašnju upotrebu, kao deo pogona za preradu,
(7) nabavka etiketa sa oznakama proizvoda sa geografskom oznakom;
3) investicije za preradu uljanih kultura:
(1) izgradnja objekata za prijem, čišćenje, sušenje, skladištenje, preradu i pakovanje uljanih kultura sa pripadajućom unutrašnjom i spoljnom infrastrukturom,
(2) nabavka nove opreme i uređaja za hladno presovanje uljarica,
(3) nabavka nove opreme i uređaja za fizičku preradu uljarica,
(4) nabavka nove opreme za punjenje i pakovanje ulja,
(5) nabavka nove opreme za čišćenje, pranje i dezinfekciju (sterilizaciju) objekata, opreme, alata, uređaja i mašina, uključujući opremu za svlačionice i sanitarne uređaje,
(6) nabavka nove opreme za dezinfekciju radnika,
(7) nabavka nove laboratorijske opreme (bez staklenog posuđa) za unutrašnju upotrebu, kao deo pogona za preradu,
(8) nabavka etiketa sa oznakama proizvoda sa geografskom oznakom;
4) investicije za preradu gajenog začinskog, lekovitog i aromatičnog bilja:
(1) izgradnja objekata za preradu, pakovanje i skladištenje gajenih začinskih, lekovitih i aromatičnih biljaka sa pripadajućom unutrašnjom i spoljnom infrastrukturom,
(2) nabavka nove opreme i uređaja za sušenje gajenih začina, lekovitog i aromatičnog bilja, kao i njihovih proizvoda,
(3) nabavka nove opreme i uređaja za preradu gajenih začina, lekovitog i aromatičnog bilja, kao i njihovih proizvoda,
(4) nabavka nove opreme i uređaja za destilaciju gajenih začina, lekovitog i aromatičnog bilja, kao i njihovih proizvoda,
(5) nabavka nove opreme i uređaja za ekstrakciju ulja iz gajenih začina, lekovitog i aromatičnog bilja, kao i njihovih proizvoda,
(6) nabavka nove opreme i uređaja za pakovanje i skladištenje gajenih začinskog, lekovitog i aromatičnog bilja, kao i njihovih proizvoda,
(7) nabavka nove opreme za čišćenje, pranje i dezinfekciju (sterilizaciju) objekata, opreme, alata, uređaja i mašina, uključujući opremu za svlačionice i sanitarne uređaje,
(8) nabavka nove opreme za dezinfekciju radnika,
(9) nabavka nove laboratorijske opreme (bez staklenog posuđa) za unutrašnju upotrebu, kao deo pogona za preradu,
(10) nabavka etiketa sa oznakama proizvoda sa geografskom oznakom.
Bespovratna sredstva iz člana 6. stav 2. tačka 2) ovog pravilnika, obuhvataju sledeće vrste investicija:
1) nabavka novih specijalnih vozila za prevoz sirovog mleka sa odgovarajućom opremom (merni uređaji i uređaji za uzorkovanje);
2) nabavka nove opreme za uzorkovanje, prijem, preradu, punjenje i pakovanje mleka i mlečnih proizvoda;
3) nabavka nove opreme za čišćenje, pranje i dezinfekciju (sterilizaciju) objekata, opreme, alata, uređaja i mašina, uključujući opremu za svlačionice i sanitarne prostorije;
4) nabavka nove laboratorijske opreme (bez staklenog posuđa) za unutrašnju upotrebu, kao deo postrojenja za preradu;
5) nabavka nove opreme za dezinfekciju radnika;
6) nabavka etiketa sa oznakama mlečnih proizvoda sa geografskom oznakom.
Bespovratna sredstva iz člana 6. stav 2. tačka 3) ovog pravilnika, obuhvataju sledeće vrste investicija:
1) nabavka nove opreme za omamljivanje, klanje i preradu trupova;
2) nabavka novih uređaja za merenje udela mišićnog tkiva u trupovima;
3) nabavka nove opreme za čišćenje, pranje i dezinfekciju (sterilizacija) objekata, opreme, alata, uređaja i mašina, uključujući opremu za svlačionice i sanitarne prostorije;
4) nabavka nove opreme za prikupljanje, prijem, čuvanje/ skladištenje (hlađenje), uklanjanje i preradu nusproizvoda životinjskog porekla koji nisu za ljudsku upotrebu;
5) nabavka nove opreme i uređaja za sečenje, obradu, preradu, pakovanje i etiketiranje mesa i mlevenog mesa, mesnih prerađevina, mašinski odvojenog mesa i mesnih proizvoda;
6) nabavka nove opreme i uređaja za hlađenje, pasterizaciju i sterilizaciju mesa i mesnih proizvoda;
7) nabavka nove laboratorijske opreme (bez staklenog posuđa) za unutrašnju upotrebu, kao deo pogona za preradu;
8) nabavka nove opreme za dezinfekciju radnika;
9) nabavka etiketa sa oznakama mesnih proizvoda sa geografskom oznakom.
Bespovratna sredstva iz člana 6. stav 2. tačka 4) ovog pravilnika, obuhvataju sledeće vrste investicija:
1) nabavka nove opreme za proizvodnju vina i opremanje vinarija;
2) nabavka nalepnica koje označavaju vina sa geografskom oznakom.
Bespovratna sredstva iz člana 6. stav 2. tačka 5) ovog pravilnika, obuhvataju sledeće vrste investicija:
1) izgradnja objekata za preradu, pakovanje i skladištenje pčelinjih proizvoda sa pripadajućom unutrašnjom i spoljnom infrastrukturom;
2) nabavka nove opreme i uređaja za doradu/preradu pčelinjih proizvoda;
3) nabavka nove opreme i uređaja za pakovanje i skladištenje pčelinjih proizvoda;
4) nabavka nove opreme za čišćenje, pranje i dezinfekciju (sterilizaciju) objekata, opreme, alata, uređaja i mašina, uključujući opremu za svlačionice i sanitarne uređaje;
5) nabavka nove opreme za dezinfekciju radnika;
6) nabavka nove laboratorijske opreme (bez staklenog posuđa) za unutrašnju upotrebu, kao deo pogona za preradu;
7) nabavka etiketa sa oznakama proizvoda sa geografskom oznakom.
Bespovratna sredstva iz člana 6. stav 2. tačka 6) ovog pravilnika, obuhvataju investicije u nabavku opreme i inventara za opremanje radnog i prodajnog prostora za proizvodnju, odnosno prodaju proizvoda.
Detaljnija specifikacija prihvatljivih troškova za koje se odobravaju podsticaji iz člana 5. ovog pravilnika data je u Prilogu 1 - Tabela - Specifikacija prihvatljivih troškova, koji se odnose na projekte vezane za primarnu poljoprivrednu proizvodnju, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Troškovi i aktivnosti koji neće biti prihvatljivi za podršku jesu:
1) nabavka, zakup ili lizing zemljišta i postojećih zgrada, bez obzira da li je lizing doveo do prenosa vlasništva na zakupca;
2) novčane kazne i troškovi parnice;
3) polovne mašine i oprema;
4) bankarske naknade, troškovi garancija i slični troškovi;
5) troškovi konverzije, kursni gubici, kao i drugi čisto finansijski troškovi;
6) troškovi zastupanja koji nisu od opšteg interesa;
7) novi infrastrukturni sistemi za navodnjavanje van gazdinstva ili njihovo proširenje;
8) ulaganja u aktivnosti koje mogu rezultirati povećanom kontaminacijom pograničnih vodenih površina;
9) doprinosi u naturi;
10) nabavka prava na proizvodnju određenih poljoprivrednih proizvoda, nabavka životinja, rasada jednogodišnjih biljaka i njihova sadnja;
11) svi troškovi održavanja, amortizacije i zakupa;
12) nastali troškovi za koje je uplate izvršila javna uprava, a na ime sredstava za pokrivanje troškova za upravljačku i operativnu strukturu, a posebno pokrivanja režijskih troškova, stanarina i zarada zaposlenih u aktivnostima upravljanja, sprovođenja, praćenja i kontrole, a u okviru sprovođenja Projekta korišćenja bespovratnih sredstava od strane korisnika;
13) ulaganja u kopanje i rekonstrukciju bunara;
14) aktivnosti sa negativnim uticajima na životnu sredinu ili društvo, uključujući kumulativne uticaje, koji su nepovratni ili neminovni;
15) proizvodnja ili trgovina duvanom;
16) proizvodnja ili trgovina bilo kojim proizvodom ili aktivnošću koja se prema zakonima ili propisima države domaćina ili međunarodnim konvencijama i sporazumima smatra nezakonitom ili podleže međunarodnim zabranama, kao što su farmaceutski proizvodi, pesticidi/ herbicidi, supstance koje oštećuju ozonski omotač, PCB (Polychlorinated bipheny) divlje životinje ili proizvodi regulisani CITES (Convention on International Trade of Endangered Species, Konvencija o međunarodnoj trgovini ugroženim vrstama divlje flore i faune);
17) proizvodnja ili trgovina radioaktivnim materijalima. To se ne odnosi na nabavku medicinske opreme, opreme za kontrolu kvaliteta (merenja) i bilo koje opreme gde WBG (World Bank Group) smatra da je radioaktivni izvor beznačajan i / ili adekvatno zaštićen;
18) proizvodnja ili trgovina neograničenim azbestnim vlaknima;
19) proizvodnja, trgovina, skladištenje ili transport značajnih količina opasnih hemikalija ili korišćenje opasnih hemikalija u komercijalnim razmerama (benzin, kerozin i drugi naftni proizvodi);
20) proizvodnja i prerada genetski modifikovanih organizama (GMO);
21) upotreba zabranjenih pesticida;
22) upotreba vrsta iz Dodatka 1 Bonske konvencije o međunarodnoj trgovini ugroženim vrstama divlje faune i flore;
23) aktivnosti koje će prouzrokovati visok negativan uticaj na prihode/sredstva za život;
24) aktivnosti koje uključuju bilo koju vrstu prisilnog iseljavanja ljudi;
25) aktivnosti koje ne pružaju jednake plate za jednak rad ženama i muškarcima;
26) proizvodnja ili aktivnosti koje uključuju prisilni rad;
27) aktivnosti koje uzrokuju ili dovode do zlostavljanja dece, eksploatacije dečijeg rada ili trgovine ljudima; nijedno dete mlađe od 15 godina ne bi trebalo da radi na potprojektu, ili na bilo koji način učestvuje u njegovoj realizaciji;
28) razvoj novih naselja ili proširenje postojećih naselja na kritičnim staništima, zaštićenim područjima ili područjima predloženim za određene nivoe zaštite prirode (npr. nacionalni parkovi, šume i sl.);
29) aktivnosti koje se odnose na sticanje nepokretnosti protivno zakonu.
III USLOVI ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA KORIŠĆENJE BESPOVRATNIH SREDSTAVA
Pravo na korišćenje bespovratnih sredstava iz člana 4. ovog pravilnika, ostvaruju lica koja su upisana u Registar poljoprivrednih gazdinstava (u daljem tekstu: Registar) i nalaze se u aktivnom statusu, i to:
1) fizičko lice - nosilac komercijalnog porodičnog poljoprivrednog gazdinstva;
2) preduzetnik;
3) privredno društvo;
4) zemljoradnička zadruga koja ima najmanje pet članova zadruge koji su upisani u Registar kao nosioci ili članovi pet različitih komercijalnih porodičnih poljoprivrednih gazdinstava u aktivnom statusu.
Pravo na korišćenje bespovratnih sredstava iz člana 6. ovog pravilnika, ostvaruju lica koja su upisana u Registar i nalaze se u aktivnom statusu, i to:
1) preduzetnik;
2) privredno društvo;
3) zemljoradnička zadruga.
Lice iz stava 1. tač. 2)-4) i stava 2. ovog člana, može da ostvari pravo na korišćenje bespovratnih sredstava ako je upisano u Registar privrednih subjekata i nalazi se u aktivnom statusu i ako:
1) u Agenciji za privredne registre nije registrovano da mu je izrečena pravnosnažna sudska ili upravna mera zabrane obavljanja delatnosti;
2) u Agenciji za privredne registre nije registrovano da je osuđivano zbog privrednog prestupa;
3) u Agenciji za privredne registre nije registrovan postupak likvidacije ili stečaja, niti je prestao da postoji usled sudske ili odluke drugog organa sa obavezujućom snagom;
4) je razvrstano u mikro, malo ili srednje pravno lice, u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo.
Privredno društvo iz stava 3. ovog člana može ostvariti pravo na korišćenje bespovratnih sredstava ako:
1) u strukturi vlasništva ima manje od 25% javnog kapitala;
2) nije u grupi povezanih lica u kojoj su neki od članova velika pravna lica.
Opšti uslovi za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava
Lica iz člana 10. ovog pravilnika ostvaruju pravo na korišćenje bespovratnih sredstava ako:
1) imaju prebivalište, odnosno sedište, na teritoriji regiona Beograda, Vojvodine, Šumadije i zapadne Srbije, južne i istočne Srbije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje regionalni razvoj;
2) se mesto investicije nalazi na teritoriji regiona Beograda, Vojvodine, Šumadije i zapadne Srbije, južne i istočne Srbije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje regionalni razvoj;
3) za investiciju za koju podnosi zahtev za ostvarivanje prava na podsticaje, ne koristi podsticaje po nekom drugom osnovu (subvencije, podsticaji, donacije), odnosno da ista investicija nije predmet drugog postupka za korišćenje podsticaja;
4) nema evidentiranih dospelih neizmirenih dugovanja prema ministarstvu nadležnom za poslove poljoprivrede, po osnovu ranije ostvarenih podsticaja, subvencija i kredita;
5) je izmirilo dospele obaveze po osnovu javnih prihoda, sa izuzetkom dospelih obaveza na osnovu doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje poljoprivrednika (za osiguranike fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje poljoprivrednika);
6) je objekat koji je predmet investicije u njegovom vlasništvu ili ako na njemu ima pravo zakupa, odnosno korišćenja na osnovu ugovora zaključenog sa zakupodavcem: fizičkim licem ili jedinicom lokalne samouprave na period zakupa, odnosno korišćenja od najmanje pet godina počev od kalendarske godine za koju se podnosi Prijava za ostvarivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava, s tim da ako je objekat predmet zakupa ne može imati upisane druge terete, osim predmetnog zakupa;
7) korisnik namenski koristi i ne otuđuje predmet investicije niti dozvoljava drugom licu da koristi predmet ulaganja u periodu od pet godina od dana nabavke opreme, uređaja i mašina i/ili izgradnje objekta;
8) dobavljač i podnosilac zahteva ne predstavljaju povezana lica u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dobit pravnih lica;
9) minimalna vrednost prihvatljivih troškova navedenih u Prijavi za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava i kasnije u poslovnom planu određenog Projekta, koji se odnosi na podršku programima iz člana 4. ovog pravilnika, ne sme biti manja od 20.000 evra u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan podnošenja prijave;
10) maksimalna vrednost prihvatljivih troškova navedenih u Prijavi za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava i kasnije u poslovnom planu određenog Projekta, koji se odnosi na podršku programima iz člana 4. ovog pravilnika, ne sme biti veća od 50.000 evra u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan podnošenja prijave;
11) minimalna vrednost prihvatljivih troškova navedenih u Prijavi za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava i kasnije u poslovnom planu određenog Projekta, koji se odnosi na podršku programima iz člana 6. ovog pravilnika, ne sme biti manja od 25.000 evra u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan podnošenja prijave;
12) maksimalna vrednost prihvatljivih troškova navedenih u Prijavi za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava i kasnije u poslovnom planu određenog Projekta koji se odnosi na podršku programima iz člana 6. ovog pravilnika, ne sme biti veća 400.000 evra u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan podnošenja prijave;
13) korisnik nije započeo nijednu aktivnost u vezi sa realizacijom odobrenog Projekta pre potpisivanja ugovora sa ministarstvom nadležnim za poslove poljoprivrede, osim aktivnosti navedenih u opisu pripremnih troškova;
14) je prvi odobreni Projekt u potpunosti završen i realizovan, u slučaju da je lice već bilo korisnik bespovratnih sredstava za realizaciju određenog odobrenog Projekta.
Posebni uslovi za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava
Lice iz člana 10. stav 1. koje ispunjava opšte uslove iz člana 11. ovog pravilnika, ostvaruje pravo na bespovratna sredstva iz člana 4. stav 1. i stav 2. tač. 1)-4), ako:
1) u Registru ima prijavljen odgovarajući stočni fond (podatke o vrsti životinja i broju gazdinstva (HID) na kojima se drže ili uzgajaju);
2) u zavisnosti od vrste proizvodnje i predmeta zahteva za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava na poljoprivrednom gazdinstvu ima:
(1) za investicije koje se odnose na proizvodnju kravljeg mleka, do najviše 19 mlečnih krava,
(2) za investicije koje se odnose na pčelarstvo, od 5 do 1.000 košnica pčela prijavljenih u Centralnoj bazi podataka o obeležavanju životinja,
(3) za investicije koje se odnose na proizvodnju mesa, ukupni kapacitet objekta upisanog u Registar objekata, odnosno Registar odobrenih objekata, u skladu sa zakonom kojim se uređuje veterinarstvo, i to: do najviše 19 goveda i/ili do najviše 149 ovaca i koza i/ili do najviše 29 krmača i/ili do najviše 99 tovnih svinja po turnusu i/ili do najviše 3,999 brojlera po turnusu i/ili do najviše 399 tovnih ćurki po turnusu,
(4) za investicije koje se odnose na akvakulturu, objekat za akvakulturu upisan u Registar, kao i Registar objekata, odnosno Registar odobrenih objekata, u skladu sa zakonom kojim se uređuje veterinarstvo.
Lice iz člana 10. stav 1. koje ispunjava opšte uslove iz člana 11. ovog pravilnika, ostvaruje pravo korišćenje bespovratnih sredstava iz člana 4. stav 1. i stav 2. tačka 5) ako u Registru ima upisano poljoprivredno zemljište pod proizvodnjom odgovarajućih vrsta biljnih kultura, i to površine:
1) do 0,5 hektara proizvodnje biljaka u zaštićenom prostoru;
2) do 2 hektara jagodastog voća, odnosno do 5 hektara ostalog voća;
3) do 2 hektara grožđa, na parcelama koje su upisane i u Vinogradarski registar u skladu sa zakonom koji uređuje vino;
4) do 3 hektara povrća (na otvorenom polju);
5) od 0,1 do 50 hektara cveća (na otvorenom polju).
Lice iz člana 10. stav 1. koje ispunjava opšte uslove iz člana 11. ovog pravilnika, ostvaruje pravo na korišćenje bespovratnih sredstava iz člana 4. stav 1. i stav 2. tačka 6) ovog pravilnika, ako u Registru ima upisano poljoprivredno zemljište pod proizvodnjom odgovarajućih vrsta biljnih kultura, i to površine:
1) do 50 hektara pod ostalim usevima za investicije u nabavku novih mašina i opreme, izuzev za nabavku novih mašina i opreme za navodnjavanje;
2) do 100 hektara pod ostalim usevima za investicije u nabavku novih mašina i opreme za navodnjavanje.
Lice iz člana 10. stav 1. ovog pravilnika koje ispunjava opšte uslove iz člana 11. ovog pravilnika, ostvaruje pravo na korišćenje bespovratnih sredstava iz člana 4. stav 1. i stav 2. tačka 7) ovog pravilnika, ako je registrovano za očuvanje starih i umetničkih zanata, odnosno poslova domaće radinosti, koji su sertifikovani u skladu sa propisom kojim se određuju poslovi koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti, načinu sertifikovanja i vođenju evidencije izdatih sertifikata.
Lice iz člana 10. stav 2. ovog pravilnika koje ispunjava opšte uslove iz člana 11. ovog pravilnika, ostvaruje pravo na korišćenje bespovratnih sredstava iz člana 7. stav 1. i stav 2. tačka 1) ovog pravilnika, ako:
1) u Registru ima upisano poljoprivredno zemljište pod proizvodnjom odgovarajućih vrsta biljnih kultura, i to površinu do 2 hektara pod ostalim usevima za ostvarivanje podsticaja;
2) je registrovano u Registru otkupljivača poljoprivrednih proizvoda, koji vodi ministarstvo nadležno za poslove trgovine.
Lice iz člana 10. stav 2. ovog pravilnika koje ispunjava opšte uslove iz člana 11. ovog pravilnika, ostvaruje pravo na korišćenje bespovratnih sredstava iz člana 7. stav 1. i stav 2. tač. 2)-4) ovog pravilnika, ako:
1) je upisano u Centralni registar objekata;
2) je upisano u odgovarajući registar korisnika geografskih oznaka u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita geografskog porekla poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda za investicije u vezi sa kupovinom kontrolnih etiketa sa naznakama proizvoda sa geografskom oznakom.
Lice iz člana 10. stav 2. ovog pravilnika koje ispunjava opšte uslove iz člana 11. ovog pravilnika, ostvaruje pravo na korišćenje bespovratnih sredstava iz člana 7. stav. 1. i stav 3. ovog pravilnika ako ima:
1) rešenje o ispunjenosti veterinarsko-sanitarnih uslova, odnosno opštih i posebnih uslova higijene hrane, izdato od strane ministarstva nadležnog za poslove veterinarstva, kojim se odobrava obavljanje odgovarajuće delatnosti i dodeljuje veterinarski kontrolni broj;
2) utvrđen kapacitet za preradu mleka manji od 3.000 litara mleka na dan;
3) je upisano u odgovarajući registar korisnika geografskih oznaka u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita geografskog porekla poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda za podsticaje u vezi sa kupovinom kontrolnih etiketa sa naznakama proizvoda sa geografskom oznakom.
Lice iz člana 10. stav 2. ovog pravilnika koje ispunjava opšte uslove iz člana 11. ostvaruje pravo na korišćenje bespovratnih sredstava iz člana 7. stav 1. i stav 4. ovog pravilnika, ako ima:
1) rešenje o ispunjenosti veterinarsko-sanitarnih uslova, odnosno opštih i posebnih uslova higijene hrane, izdato od strane ministarstva nadležnog za poslove veterinarstva, kojim se odobrava obavljanje odgovarajuće delatnosti i dodeljuje veterinarski kontrolni broj;
2) utvrđen dnevni kapacitet klanja manji od 10 goveda, odnosno 50 svinja/ovaca/koza, odnosno 4.000 brojlera;
3) je upisano u odgovarajući registar korisnika geografskih oznaka u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita geografskog porekla poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda za podsticaje u vezi sa kupovinom kontrolnih etiketa sa naznakama proizvoda sa geografskom oznakom.
Lice iz člana 10. stav 2. ovog pravilnika koje ispunjava opšte uslove iz člana 11. ovog pravilnika ostvaruje pravo na korišćenje bespovratnih sredstava iz člana 7. stav 5. ovog pravilnika, ako:
1) je upisano u Vinogradarski registar i Vinarski registar u skladu sa zakonom kojim se uređuje vino;
2) u Vinarskom registru ima upisan kapacitet manji od 20.000 litara vina na godišnjem nivou.
Lice iz stava 1. ovog člana ostvaruje pravo na podsticaje za marketing u sektoru vina i ako je upisano u odgovarajuću evidenciju u skladu sa zakonom kojim se uređuje vino.
Lice iz člana 10. stav 2. ovog pravilnika koje ispunjava opšte uslove iz člana 11. ovog pravilnika ostvaruje pravo na korišćenje bespovratnih sredstava iz člana 7. st. 1. i 6. ovog pravilnika, ako ima:
1) rešenje o ispunjenosti veterinarsko-sanitarnih uslova, odnosno opštih i posebnih uslova higijene hrane, izdato od strane ministarstva nadležnog za poslove veterinarstva, kojim se odobrava obavljanje odgovarajuće delatnosti i dodeljuje veterinarski kontrolni broj;
2) je upisano u odgovarajući registar korisnika geografskih oznaka u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita geografskog porekla poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda za podsticaje u vezi sa kupovinom kontrolnih etiketa sa naznakama proizvoda sa geografskom oznakom.
Lice iz člana 10. stav 2. ovog pravilnika koje ispunjava opšte uslove iz člana 11. ovog pravilnika ostvaruje pravo na korišćenje bespovratnih sredstava iz člana 7. stav 1. i člana 7. stav 7. ovog pravilnika, ako je registrovano za očuvanje starih i umetničkih zanata, odnosno poslova domaće radinosti, koji su sertifikovani u skladu sa propisom kojim se uređuju određivanja poslova koji se smatraju starim i umetničkim zanatima, odnosno poslovima domaće radinosti, načinu sertifikovanja i vođenju evidencije izdatih sertifikata.
IV NAČIN FINANSIRANJA PRIHVATLJIVIH TROŠKOVA ODOBRENIH PROJEKATA
Bespovratna sredstva utvrđuju se u procentualnom iznosu od 50% od vrednosti prihvatljivih troškova, uključujući i pripadajuće poreze i doprinose za predmetnu investiciju, a predviđenih poslovnim planom.
Preostali iznos od 50% od ukupne vrednosti prihvatljivih troškova predviđenih poslovnim planom obezbeđuje se na sledeći način:
1) 10% kao sopstveno učešće korisnika i
2) 40% kao kredit poslovnih banaka, sa kojima ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede ima potpisan Ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji.
Spisak poslovnih banaka sa kojima ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede ima potpisan Ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji biće postavljen na zvaničnoj internet stranici ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede - Uprave, prilikom objavljivanja svakog Javnog poziva za podnošenje prijava za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava.
V NAČIN OSTVARIVANJA PRAVA NA KORIŠĆENJE BESPOVRATNIH SREDSTAVA
Postupak za ostvarivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava pokreće se podnošenjem Prijave za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava (u daljem tekstu: Prijava) u okviru Javnog poziva za podnošenje prijava za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava (u daljem tekstu: Javni poziv).
Javni poziv raspisuje ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede, Uprava za agrarna plaćanja - Tim za upravljanje (u daljem tekstu: Uprava).
Uprava može raspisati Javni poziv, u skladu sa ovim pravilnikom, više puta u toku kalendarske godine za isti program, odnosno za jedan ili više programa podrške propisanih čl. 4. i 6. ovog pravilnika.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana naročito sadrži: obrasce, uslove za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava, spisak neophodne dokumentacije, elemente rangiranja, način utvrđivanja rang liste, rok za podnošenje Prijave, opredeljena sredstva za sprovođenje javnog poziva, kao i drugu dokumentaciju i ostale informacije.
Javni poziv objavljuje se na zvaničnoj internet stranici ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede, odnosno na zvaničnoj internet stranici Uprave.
Prijava se podnosi na Obrascu 1 - Prijava za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava, koji je dat u Prilogu 2, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo, a u roku propisanom Javnim pozivom.
Podnosilac Prijave podnosi samo jednu Prijavu u okviru Javnog poziva.
Podnosilac prijave može podneti prijavu samo još jednom, ukoliko je već jednom imao odobren projekat i bio korisnik bespovratnih sredstava pod uslovom da je prvi odobreni Projekt u potpunosti završen i realizovan.
Uz popunjenu i potpisanu Prijavu, podnosilac dostavlja:
1) uverenje o izmirenim dospelim obavezama po osnovu javnih prihoda izdato od nadležnog organa jedinice lokalne samouprave prema mestu investicije, odnosno prebivalištu, odnosno sedištu podnosioca Prijave;
2) uverenje o izmirenim dospelim obavezama po osnovu javnih prihoda izdato od strane nadležne poreske uprave;
3) potvrdu nadležnog organa jedinice lokalne samouprave prema mestu prebivališta, odnosno sedišta podnosioca Prijave da za predmetnu investiciju ne koristi podsticaje po nekom drugom osnovu (subvencije, podsticaji, donacije), odnosno da ista investicija nije predmet drugog postupka za korišćenje podsticaja;
4) potvrdu nadležnog pokrajinskog organa da za predmetnu investiciju ne koristi podsticaje po nekom drugom osnovu (subvencije, podsticaji, donacije), odnosno da ista investicija nije predmet drugog postupka za korišćenje podsticaja - ako podnosilac zahteva ima prebivalište, odnosno sedište na teritoriji autonomne pokrajine Vojvodine;
5) izvod iz katastra nepokretnosti sa kopijom plana, za predmet investicije, odnosno prepis lista nepokretnosti ako je uspostavljen novi operat, odnosno prepis posedovnog lista ako nije uspostavljen novi operat, odnosno izvod iz zemljišnih knjiga u slučaju da nije uspostavljen katastar nepokretnosti, za investicije u izgradnju i opremanje objekta;
6) ugovor o zakupu ili ustupanju na korišćenje predmetnog zemljišta, odnosno objekta zaključen sa zakupodavcem, odnosno ustupiocem: fizičkim licem ili jedinicom lokalne samouprave ili crkvom i manastirom ili ministarstvom nadležnim za poslove poljoprivrede, sa rokom važenja od najmanje deset godina počev od kalendarske godine u kojoj se podnosi zahtev, a koji je upisan u katastar nepokretnosti kao jedini teret na predmetnom zemljištu, odnosno objektu, kao i izvod iz katastra nepokretnosti za zakupodavca, odnosno ustupioca, ukoliko podnosilac Prijave nije vlasnik zemljišta, odnosno objekta koji je predmet investicije;
7) popunjen Obrazac 2 - Tabela članova zadruge, koji je dat u Prilogu 3, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo, ako je podnosilac Prijave zemljoradnička zadruga;
8) popunjen Obrazac 3 - Za trijažu ekoloških i socioloških standarda (ess) u fazi podnošenja prijave za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava, koji je dat u Prilogu 4, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Ako je podnosilac Prijave preduzetnik, privredno društvo ili zemljoradnička zadruga, pored dokumentacije iz stava 1. ovog člana, potrebno je dostaviti i izvod iz Registra privrednih subjekata, kao i potvrde Agencije za privredne registre da:
1) nije registrovano da mu je izrečena pravosnažna sudska ili upravna mera zabrane obavljanja delatnosti;
2) nije registrovano da je osuđivan zbog privrednog prestupa;
3) nije registrovan postupak likvidacije ili stečaja, niti je prestao da postoji usled sudske ili odluke drugog organa sa obavezujućom snagom;
4) da je prema podacima iz finansijskog izveštaja razvrstano u mikro, malo ili srednje pravno lice, u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo - za privredna društva i zemljoradničke zadruge.
Uverenja i potvrde koje se dostavljaju uz Prijavu ne mogu biti starija od 30 dana od dana podnošenja.
Sva dokumenta koja se dostavljaju uz Prijavu treba da glase na podnosioca i prilažu se u originalu ili overenoj kopiji, ako ovim pravilnikom nije propisano drugačije.
Dokumenta na stranom jeziku treba da budu prevedena na srpski jezik od strane ovlašćenog sudskog tumača.
Dokumentacija iz člana 25. tač. 1)-5) ovog pravilnika pribavlja se u skladu sa zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.
Elementi za rangiranje podnosilaca Prijave
Elementi za rangiranje podnosilaca Prijave dati su u Tabeli - Elementi za bodovanje podnosilaca Prijave u svrhu rangiranja.
Tabela: Elementi za bodovanje podnosilaca Prijava na Javni poziv u svrhu rangiranja
|
Podkriterijumi |
Objašnjenje podkriterijuma |
Poeni po podkriterijumu |
Maksimalan broj bodova po kriterijumu |
Prioritetne oblasti u okviru bespovratnih sredstava programa koje Projekat ispunjava |
Prilagođavanje i ublažavanje uticaja i rizika na klimatske promene |
Praćenje klimatskih promena, mere prilagođavanja i mere usmerene ka smanjenju emisije gasova staklene bašte iz poljoprivredne proizvodnje |
2 |
10 |
Poboljšanje tehnologije proizvodnje kako bi se bolje upravljalo uticajima i rizicima od klimatskih promena |
||||
Tehnološki razvoj i modernizacija poljoprivredne proizvodnje |
Uvođenje tehnoloških poboljšanja i efikasnijih sistema za prenos znanja i inovacija |
2 |
||
Prilagođavanje znanja, tehnologije, proizvoda i usluga prilagođenih lokalnim uslovima |
||||
Povećanje nivoa proizvodnje i upotreba ulaznih sirovina ili opreme poboljšanog kvaliteta |
||||
Povećana produktivnost i efikasnost u proizvodnji na svim nivoima u čitavom lancu ishrane |
||||
Jačanje kapaciteta prerađivača hrane za stvaranje novih proizvoda sa povećanom dodatom vrednošću, koristeći domaće sirovine |
||||
Poboljšani kvalitet proizvoda i promocija |
||||
Poboljšane tehnološke performanse sektora proizvodnje hrane i stvaranje novih proizvoda u prehrambenom lancu. |
||||
Tržišni lanci i podrška razvoju logističkog sektora |
Razvoj novih servisa u okviru tržišnih lanaca i jačanje logističke infrastrukture u proizvodnji i marketingu hrane |
2 |
||
Jačanje kapaciteta i motivacije proizvođača za različite oblike organizovanja |
||||
Jačanje vidljivosti domaćih proizvoda na tržištu |
||||
Formalizacija horizontalnih i/ili vertikalnih veza u tržišnom lancu, zasnovana na tržišnim principima |
||||
Zaštita i unapređenje životne sredine i očuvanje prirodnih resursa |
Primena poljoprivrednih praksi prilagođenih životnoj sredini i biodiverzitetu |
2 |
||
Poboljšani agro-ekološki sistemi planiranja, upravljanja, praćenja i kontrole |
||||
Poboljšanje bezbednosti i kvaliteta proizvoda |
Primena međunarodnih/regionalnih standarda u proizvodnji hrane i hrane za životinje |
2 |
||
Socijalni status podnosioca Prijave |
Da li je podnosilac Zahteva mlada osoba (tj. osoba mlađa od 40 godina u momentu objavljivanja Javnog poziva? |
Za fizička lica ili preduzetnike |
5 |
10 |
Da li su većina vlasnika ili članova osobe mlađe od 40 godina u momentu objavljivanja Javnog poziva? |
Za preduzeća ili zadruge |
|||
Da li je podnosilac zahteva osoba ženskog pola? |
Za fizička lica ili preduzetnike |
5 |
||
Da li su većina vlasnika ili članova osobe ženskog pola? |
Za preduzeća ili zadruge |
|||
Rezultati Projekta (u osnaživanju veza u tržišnom lancu) |
Da li je podnosilac Prijave član zadruge, u momentu objavljivanja Javnog poziva? |
Za fizička lica ili preduzetnike |
2 |
20 |
Da li je podnosilac Prijave član poslovnog udruženja/klastera, u momentu objavljivanja Javnog poziva? |
Za preduzeća ili zadruge |
|||
Da li je Projekat deo većeg integrisanog projekta u kom učestvuje nekoliko primarnih proizvođača zajedno sa agregatorom da bi se postigao zajednički marketinški plan? |
Za primarne poljoprivredne proizvođače |
15 |
||
Da li Projekat povezuje agregatora sa više od jednog primarnog proizvođača? |
Za agregatore |
3 |
||
Geografski indikatori |
Da li se Projekat sprovodi u Području sa otežanim uslovima rada u poljoprivredi? |
|
10 |
20 |
Da li se pod-projekat sprovodi u "nerazvijenim" opštinama (definisano odgovarajućim aktom Vlade Republike Srbije)? |
III grupa - 5 bodova |
10 |
||
Uticaj na životnu sredinu |
Da li se u okviru Projekta sprovode dobrovoljni standardi održivih sistema kao što je organska proizvodnja i GlobalGap i da li postoje sertifikati? |
U procesu konverzije u momentu objavljivanja Javnog poziva |
5 |
15 |
Sertifikovana organska proizvodnja, odnosno sertifikat GlobalGAP u momentu podnošenja Javnog poziva |
10 |
|||
Implementacija |
Da li podnosilac Prijave ima srednju školu? |
Za fizička lica ili preduzetnike |
5 |
15 |
Da li većina vlasnika ili članova ima srednju školu? |
Za preduzeća ili zadruge |
|||
Da li podnosilac Prijave ima prethodno iskustvo mereno brojem aktivnih godina od najmanje 3 godine u registru preduzeća ili farmi (kao vlasnik ili član)? |
|
5 |
||
Da li podnosilac Prijave sarađuje sa pružaocima savetodavnih usluga (bilo u državnom ili privatnom vlasništvu) na polju investicija? |
|
5 |
||
Inovacija |
Da li Projekat podržava uvođenje digitalnih tehnologija? |
|
5 |
10 |
Da li Projekat podržava uvođenje obnovljivih izvora energije i unapređenje i energetske efikasnosti? |
|
5 |
||
MAKSIMALNI BODOVI PO PODNOSIOCU ZAHTEVA |
100 |
Pored dokumentacije iz člana 25. ovog pravilnika, podnosilac Prijave, kao dokaz da ispunjava određen element rangiranja, dostavlja i:
1) overenu potvrdu zemljoradničke zadruge o punopravnom članstvu, ukoliko je podnosilac Prijave član zemljoradničke zadruge;
2) overenu potvrdu poslovnog udruženja/klastera o punopravnom članstvu, ukoliko je podnosilac Prijave član poslovnog udruženja/klastera;
3) overenu fotokopiju sertifikata, ukoliko podnosilac Prijave poseduje sertifikate za organsku proizvodnju, odnosno GlobalGap;
4) overenu fotokopiju diplome o završenoj srednjoj školi, ukoliko je podnosilac Prijave fizičko lice, odnosno preduzetnik;
5) overen spisak vlasnika privrednog društva sa podacima o starosti, polu i završenoj stručnoj spremi, Obrazac 4 - Tabela sa podacima o vlasnicima privrednog društva, koji je dat u Prilogu 5, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo;
6) izjave svih učesnika, date pod punom materijalnom, moralnom i krivičnom odgovornošću, o poslovno-tehničkoj saradnji na sprovođenju većeg integrisanog projekta u kome učestvuju drugi primarni proizvođači/agregatori, a koji za cilj ima povezivanje unutar tržišnog lanca, unapređenje konkurentnosti i unapređenje plasmana proizvoda;
7) overenu izjavu pružaoca stručno-tehničkih usluga, regionalne poljoprivredne stručne i savetodavne službe odnosno privatnog konsultanta, o postojanju saradnje i pružanju stručno-tehničke podrške podnosiocu Prijave u domenu proizvodnje, odnosno prerade primarnih poljoprivrednih proizvoda.
Uprava vrši administrativnu obradu pristiglih Prijava i to proverom: podataka iz Prijave, dokumentacije priložene uz Prijavu, kao i službenih evidencija.
Prijavu podnetu od strane lica koje ne ispunjava uslove iz čl. 10. i 11. ovog pravilnika, preuranjene i neblagovremene Prijave, Prijave poslate faksom ili elektronskom poštom, Prijave sa dokumentacijom koja ne glasi na podnosioca, kao i svaku narednu Prijavu istog podnosioca, podnetu u periodu trajanja Javnog poziva, Uprava odbacuje bez razmatranja.
Uprava sprovodi postupak bodovanja i rangiranja urednih Prijava.
U slučaju kada postoji više podnosilaca Prijava sa istim brojem bodova prema elementima za rangiranje, prednost ima podnosilac koji je ranije podneo Prijavu.
Rang lista podnosilaca Prijava se objavljuje na zvaničnoj internet stranici Uprave.
Podnosilac zahteva za odobravanje projekta ima pravo na prigovor na svoje mesto na bodovnoj listi u roku od 15 dana od dana objavljivanja liste.
O prigovoru Uprava rešava u roku od 15 dana od dana podnošenja prigovora.
Po konačnosti odluka o prigovorima iz stava 7. ovog člana, Uprava objavljuje konačnu Rang listu zahteva za odobravanje projekta na zvaničnoj internet stranici Uprave.
Direktor Uprave Rešenjem odobrava pravo na korišćenje bespovratnih sredstava podnosiocu Prijave na osnovu rang liste, a do visine raspoloživih sredstava utvrđenih Javnim pozivom.
Rešenje iz stava 1. ovog člana sadrži i podatke o obavezama podnosioca Prijave u skladu sa uslovima za odobravanje Projekta, kao i rok za ispunjavanje tih obaveza i uslove za podnošenje Zahteva za odobravanje Projekta.
VI USLOVI ZA ODOBRAVANJE PROJEKTA
Lice kome je odobreno pravo na korišćenje bespovratnih sredstava podnosi zahtev za odobravanje Projekta (u daljem tekstu: Zahtev), koji uključuje:
1) obrazac 5 - Zahtev za odobravanje Projekta, koji je dat u Prilogu 6, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo;
2) dokumentaciju vezanu za ispunjavanje zahteva iz oblasti zaštite životne sredine i poštovanja ljudskih prava, u skladu sa sledećim obrascima: Obrazac 6 - Obrazac za trijažu ekoloških i socioloških standarda (ess) u fazi predaje zahteva za odobravanje projekta, koji je dat u Prilogu 7. ili Obrazac 7 - Sadržaj i format specifičnih esmp za predloženu lokaciju projekta, koji je dat u Prilogu 8, koji su odštampani uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo;
3) poslovni plan izrađen u skladu sa Obrascem 9 - Obrazac poslovnog plana, koji je dat u Prilogu 10, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo;
4) za investicije u izgradnju i opremanje objekta, dostavlja se i izvod iz katastra nepokretnosti sa kopijom plana, za predmet investicije, odnosno prepis lista nepokretnosti ako je uspostavljen novi operat, odnosno prepis posedovnog lista ako nije uspostavljen novi operat, odnosno izvod iz zemljišnih knjiga u slučaju da nije uspostavljen katastar nepokretnosti, a podnosilac zahteva koji nije vlasnik zemljišta, odnosno objekta koji je predmet investicije, dostavlja i ugovor o zakupu ili ustupanju na korišćenje predmetnog zemljišta, odnosno objekta zaključen sa zakupodavcem, odnosno ustupiocem: fizičkim licem ili jedinicom lokalne samouprave ili crkvom i manastirom ili ministarstvom nadležnim za poslove poljoprivrede, sa rokom važenja od najmanje deset godina počev od kalendarske godine u kojoj se podnosi zahtev, a koji je upisan u katastar nepokretnosti kao jedini teret na predmetnom zemljištu, odnosno objektu, kao i izvod iz katastra nepokretnosti za zakupodavca, odnosno ustupioca;
5) za investicije u izgradnju objekata, dostavlja se i projekat za građevinsku dozvolu i/ili idejni projekat i/ili projekat za izvođenje u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja sa predmerom i predračunom radova, kao i građevinska dozvola, odnosno rešenje o odobrenju za izvođenje radova, osim za prihvatljive investicije u vrste objekata za koje nije propisano pribavljanje građevinske dozvole, u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja;
6) pisanu izjavu pod materijalnom i krivičnom odgovornošću da će korisnik podsticaja ispunjavati zakonsku regulativu propisanu Zakonima koji regulišu radne odnose i mere zaštite na radu, ukoliko se deo Projekta odnosi na troškove plata angažovanih radnika;
7) pismo o namerama kojim poslovna banka, odabrana od strane podnosioca Zahteva, izražava spremnost da podnosiocu odobri kredit koji pokriva 40% vrednosti prihvatljivih troškova definisanih poslovnim planom;
8) pisanu izjavu pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću da će korisnik, ukoliko mu projekat bude odobren, na kraju realizacije projekta ispunjavati minimum relevantnih nacionalnih standarda u zavisnosti od vrste aktivnosti i investicija (nacionalni standardi u oblasti dobrobiti životinja, zdravlja i zaštite bilja i zakona kojim se uređuje planiranje i izgradnja), za sektor poljoprivredne proizvodnje, odnosno otkupa/prerade na koji se projekat odnosi;
9) dokaz o postojanju sredstava u iznosu od 10% vrednosti prihvatljivih troškova iz poslovnog plana podnosioca zahteva za odobravanje projekta (izvod overen od strane banke), a u svrhu sufinansiranja projekta od strane korisnika bespovratnih sredstava.
Dokumentacija iz tačke 4) pribavlja se u skladu sa zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.
Procena rizika sprovođenja Projekta u domenu zaštite životne sredine i poštovanja ljudskih prava
U toku administrativne obrade Prijava, Uprava utvrđuje, na osnovu dostavljene dokumentacije, a naročito popunjenog Obrasca 3. (Za trijažu ekoloških i socioloških standarda u fazi podnošenja prijave za utvrđivanje prava na korišćenje bespovratnih sredstava), stepen rizika u domenu zaštite životne sredine i poštovanja ljudskih prava, a na osnovu kriterijuma datih u okviru Priloga 9 - Kategorije rizika predloženih Projekata i relevantni instrumenti ekoloških i socioloških standarda, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Ukoliko je prilikom obrade Prijave utvrđeno da je Projekat u domenu zaštite životne sredine i poštovanja ljudskih prava procenjen kao projekat visokog rizika, rešenjem iz člana 30. ovog pravilnika takva Prijava će biti odbijena.
Ukoliko je prilikom obrade Prijave utvrđeno da je Projekat u domenu zaštite životne sredine i poštovanja ljudskih prava procenjen kao projekat niskog, srednjeg ili značajnog uticaja na zaštitu životne sredine i poštovanje ljudskih prava, onda se Prijava ocenjuje kao prihvatljiva.
U zavisnosti od procene rizika u domenu zaštite životne sredine i poštovanja ljudskih prava Rešenjem iz člana 30. ovog pravilnika podnosilac zahteva za odobravanje projekta se obavezuje da dostavi dokumentaciju navedenu u članu 31. tačka 2) ovog pravilnika.
Uz Obrazac 9. dostavlja se i dokaz o poslovnoj vezi sa minimum jednim agregatorom (za primarne proizvođače), odnosno dokazi o poslovnim vezama sa primarnim poljoprivrednim proizvođačima (za agregatore) u formi: ugovora o kupoprodaji i/ili faktura i/ili otkupnih listova.
Podnosilac Zahteva za pripremu poslovnog plana može:
1) koristiti stručno-tehničku podršku od strane savetodavaca iz Poljoprivrednih stručnih i savetodavnih službi na teritoriji autonomne pokrajine Vojvodine, odnosno centrale Srbije;
2) koristiti stručno-tehničku podršku od strane privatnih konsultanata, pri čemu ti troškovi ubrajaju u pripremne troškove u okviru Projekta;
3) koristiti stručno-tehničku podršku banke odabrane od strane podnosioca Zahteva, koja je izdala Pismo o namerama kojim poslovna banka, odabrana od strane podnosioca Zahteva, izražava spremnost da podnosiocu odobri kredit koji obezbeđuje 40% vrednosti prihvatljivih troškova definisanih poslovnim planom. U toku pripreme poslovnog plana službenici odabrane poslovne banke mogu sarađivati sa licima iz stava 2. tač. 1) i 2) ovog člana.
Podnosilac zahteva je dužan da poslovni plan sa prilozima dostavi i poslovnoj banci, na osnovu kojeg poslovna banka, odabrana od strane podnosioca Zahteva, izdaje pismo o namerama kojim izražava spremnost da podnosiocu zahteva odobri kredit koji obezbeđuje 40% vrednosti prihvatljivih troškova definisanih poslovnim planom.
Uprava vrši administrativnu obradu Zahteva, proverom podataka iz Zahteva, dokumentacije priložene uz Zahtev kao i službenih evidencija, a u skladu sa Rang-listom podnosilaca prijava.
Zahtev za odobravanje projekta koji nije podnet od strane lica iz člana 31. ovog pravilnika, preuranjen, neblagovremen zahtev, kao i svaki naredni zahtev istog podnosioca po istom pozivu, Uprava odbacuje bez razmatranja.
Ukoliko je administrativnom proverom, a po proceni Uprave i kontrolom na mestu investicije, utvrđeno da podnosilac zahteva ispunjava propisane uslove i ako postoje raspoloživa finansijska sredstva opredeljena javnim pozivom, direktor Uprave rešenjem odobrava projekat.
Ukoliko je rešenjem iz stava 3. ovog člana odobren Projekat njime se precizira rok u kom korisnik bespovratnih sredstava potpisuje ugovor sa Upravom (u daljem tekstu: Ugovor), kao i rok za dostavljanje Ugovora sa poslovnom bankom.
Ugovorom se definišu prava i obaveze ugovornih strana, korisnika bespovratnih sredstava i Uprave, a naročito se utvrđuje:
1) obaveza otvaranja namenskog računa za realizaciju projekta kod poslovne banke;
2) obaveza uplata na namenski račun i to: učešća korisnika od 10%, 40% vrednosti projekta kroz kredit poslovne banke i 50% kao bespovratna sredstva;
3) neophodna dokumentacija i način za sprovođenje nabavki;
4) uslovi za poštovanje i redovno izveštavanje o primeni standarda u životnoj sredini i ljudskim i radnim pravima;
5) rok i način potpune realizacije Projekta uključujući i obavezu dostavljanja faznih izveštaja i/ili finalnog izveštaja o realizaciji Projekta;
6) okolnosti usled kojih je neophodna izmena, odnosno raskid Ugovora;
7) uslovi za realizaciju Ugovora i zatvaranje namenskog računa kod poslovne banke.
VII SPROVOĐENJE AKTIVNOSTI PREDVIĐENIH PROJEKTOM I UGOVOROM
Početak realizacije investicija i aktivnosti predviđenih Projektom korisnika bespovratnih sredstava
Korisnik bespovratnih sredstava može početi sa investicijama i aktivnostima, predviđenim Projektom, nakon potpisivanja Ugovora i nakon što sredstva u punom iznosu od vrednosti prihvatljivih troškova budu uplaćena na namenski račun kod poslovne banke sa kojom korisnik bespovratnih sredstava ima potpisan ugovor o korišćenju kredita.
Ukoliko se utvrdi da je korisnik bespovratnih sredstava započeo sa investicijama i aktivnostima predviđenim Projektom pre roka definisanog u stavu 1. ovog člana, osim za aktivnosti i troškove koji se podrazumevaju pod pripremnim troškovima iz člana 3. stav 2. ovog pravilnika, Uprava će raskinuti Ugovor sa korisnikom bespovratnih sredstava.
Procedure za sprovođenje nabavki u okviru realizacije Projekta
Za sprovođenje nabavki tokom realizacije Projekta korisnik bespovratnih sredstava primenjuje procedure koje su usaglašene sa procedurama Svetske banke (Pravila nabavki za zajmoprimce za finansiranje investicionih projekata - roba, radovi, nekonsultantske i konsultantske usluge iz jula 2016, revidirane u novembru 2017. i avgustu 2018, (The World Bank Procurement Regulations for IPF Borrowers, Goods, works, Nn-Consulting abd Consulting Services July 2016, revised November 2017 and August 2018) a u skladu sa članom 6.52 Razvoj u skladu sa potrebama zajednice (Community-driven Development), navedenih pravila.
U odnosu na ukupnu vrednost prihvatljivih troškova u okviru projekta, za nabavku roba, nekonsultantskih usluga i radova, primenjuju se sledeće procedure:
1) direktan izbor (Direct Selection - DS) za projekte gde je vrednost ukupnih prihvatljivih troškova manja ili jednaka iznosu od 30.000 evra, u sladu sa članom 6.9 (b) i (c) Pravila nabavki za zajmoprimce za finansiranje investicionih projekata Svetske banke;
2) poziv za davanje cene za nabavku robe i nekonsultantskih usluga (Request for Quatation - RFQ) za investicije čiji je iznos od 30.001 do 90.000 evra;
3) poziv za davanje cene za nabavku manjih radova (Request for Quatation - RFQ) za investicije čiji je iznos između 30.001 do 180.000 evra;
4) poziv za ponudu (Request for Bids - RFB) za investicije čiji je iznos za nabavku robe i nekonsultantskih usluga veći od 90.000 evra, odnosno veći od 180.000 evra za nabavku radova.
U odnosu na iznos prihvatljive investicije za nabavku stručno-tehničke podrške i treninga primenjuju se sledeće procedure nabavke:
1) direktan izbor (Direct Selection - DS) za investicije čiji je iznos manji ili jednak iznosu od 30.000 evra u sladu sa članom 7.14 Pravila nabavki za zajmoprimce za finansiranje investicionih projekata Svetske banke;
2) izbor individualnog konsultanta (IC), odnosno izbor na osnovu kvalifikacija konsultanta (Qonsultant’s Qualfication Based Selection - CQS) za investicije čiji je iznos 30.001 evro i više.
Uprava ima obavezu da osigura primenu adekvatnih metoda nabavki i pomogne korisniku bespovratnih sredstava u sprovođenju odgovarajućih procedura nabavki.
Ukoliko korisnik bespovratnih sredstava odstupi od predviđenih procedura nabavki, Uprava neće odobriti plaćanje ove nabavke, odnosno finansijska sredstva za nabavku neće biti prihvaćena.
Podnošenje zahteva za isplatu bespovratnih sredstava
Korisnik bespovratnih sredstava podnosi jedan ili više zahteva za isplatu bespovratnih sredstava u skladu sa dinamikom predviđenom u Ugovoru.
U zavisnosti od projekta, Ugovorom može biti predviđena jedna ili više faznih isplata tokom sprovođenja Projekta.
Izuzetno, ako je u okviru projekta predviđena investicija u izgradnju, odnosno investicija u nabavku nove opreme za čiju je montažu i puštanje u rad potreban duži vremenski period, može biti više faznih isplata u skladu sa okončanim situacijama, a na osnovu Ugovora.
Zahtev iz stava 1. ovog člana podnosi se na Obrascu 10 - Zahtev za isplatu, koji je dat u Prilogu 11, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Zahtev i stava 1. ovog člana se podnosi poslovnoj banci sa kojom korisnik bespovratnih sredstava ima potpisan ugovor o kreditu u okviru sprovođenja projekta, kao i Upravi, na adresu navedenu u Javnom pozivu.
Uz Zahtev za isplatu korisnik bespovratnih sredstava podnosi prateću dokumentaciju, u originalu ako nije drugačije navedeno, vezanu za procedure nabavke:
1) račun za nabavku predmetne investicije u skladu sa Ugovorom o kupoprodaji sa dobavljačem;
2) ugovor o kupoprodaji sa dobavljačem;
3) otpremnicu za nabavku predmetne investicije za koju je, u skladu sa posebnim propisima, utvrđena obaveza izdavanja otpremnice;
4) garantni list, odnosno izjavu o saobraznosti za izvršenu nabavku predmetne investicije za koju je utvrđena obaveza izdavanja garantnog lista, odnosno izjavu dobavljača da ista ne podleže obavezi izdavanja garantnog lista;
5) zapisnik o prijemu u kom korisnik bespovratnih sredstava potvrđuje da je kvalitet isporučene robe/usluga u skladu sa Projektom i ugovorom o kupoprodaji sa dobavljačem;
6) potpisani nalog za isplatu;
7) overenu kopiju saobraćajne dozvole ukoliko je to predviđeno zakonom za predmetnu investiciju;
8) ukoliko se nabavka sprovodi po proceduri poziva za davanje cene za nabavku robe (Request for Quatation -RFQ), dostavlja i tenderski dokument, ponude od tri ponuđača, kao i evoluacioni izveštaj o izboru najpovoljnijeg ponuđača;
9) ukoliko se nabavka sprovodi po proceduri poziva za ponudu (Request for Bids - RFB, dostavlja i tenderski dokument, dobijene ponude kao i evaluacioni izveštaj o izboru najpovoljnije ponude;
10) ukoliko se nabavka sprovodi po proceduri izbora individualnog konsultanta (IC), odnosno izbora na osnovu kvalifikacija konsultanta (Qonsultant’s Qualfication Based Selection - CQS), dostavlja i: poziv za izjave zainteresovanosti, pristigle izjave o zainteresovanosti, evaluacione izveštaje, poziv za dostavljanje ponuda, finalni evaluacioni izveštaj, ugovor, izveštaje angažovanog konsultanta i potvrde o prijemu izveštaja;
11) građevinsku knjigu, odnosno drugu propisanu evidenciju u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja; okončanu situaciju za izvedene radove; izjavu ovlašćenog izvođača radova i nadzornog organa da su planirane vrste i količine materijala ugrađene u objekat koji je predmet investicije, za one projekte u okviru kojih se izvodi izgradnja objekata.
Uprava obrađuje Zahtev za isplatu na osnovu podataka iz samog zahteva, kao i na osnovu prateće dokumentacije.
Ukoliko je zahtev za isplatu kompletan i ispunjava uslove propisane Ugovorom i ovim pravilnikom, Uprava ga stavlja na listu zahteva za plaćanje koju prosleđuje u Centralnu fiducijarnu jedinicu u okviru ministarstva nadležnog za finansije, koja izdaje odobrenje za isplatu poslovnoj banci kod koje je otvoren namenski račun. Na osnovu tog odobrenja za isplatu, poslovna banka prebacuje iznos iz zahteva za isplatu na račun dobavljača.
Iznos u zahtevu za isplatu ne može biti viši od odobrenog rešenjem, odnosno Ugovorom, a ukoliko je iznos u zahtevu za isplatu jednak ili manji od odobrenog, isplatiće se iznos u skladu sa priloženom dokumentacijom.
Kontrola nad sprovođenjem odobrenog projekta
Kontrola nad sprovođenjem odobrenih projekata vrši se po principu slučajnog uzorka, tokom perioda sprovođenja Projekata, kao i tokom petogodišnjeg perioda nakon izvršenja poslednje isplate.
Uprava kontroliše sprovođenje projekata na mestu investicije, u skladu sa Ugovorom i ovim pravilnikom, u bilo koje vreme, a obavezno jednom u vreme trajanja određenog projekta korisnika bespovratnih sredstava.
Ukoliko Uprava tokom kontrole uoči određene nepravilnosti, o tome će obavestiti odgovarajuće inspekcijske organe u okviru ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede.
Kontrolu nad sprovođenjem odobrenih projekata, mogu obavljati i nezavisni revizori, u sklopu nezavisnih revizija sprovođenja.
Izveštavanje o sprovođenju Projekta
Korisnik bespovratnih sredstava za sprovođenje odobrenog projekta podnosi dva puta godišnje izveštaj Upravi o sprovođenju projekta, do momenta potpune realizacije projekta.
Nakon potpune realizacije investicija i aktivnosti predviđenih projektom i ispunjavanja svih obaveza određenih Ugovorom, korisnik bespovratnih sredstava sačinjava finalni izveštaj.
Uz finalni izveštaj, korisnik bespovratnih sredstava Upravi dostavlja i sledeće:
1) najmanje jedan dokaz o poslovnoj vezi sa agregatorom, ukoliko je korisnik primarni poljoprivredni proizvođač, odnosno primarnim proizvođačima u slučaju da je korisnik bespovratnih sredstava agregator. Kao dokazi za postojanje poslovne saradnje dostavljaju se: ugovor o kupoprodaji i originalni računi i/ili otkupni listovi;
2) upotrebnu dozvolu ukoliko je predmet investicije izgradnja objekta za koju je u skladu sa zakonom o planiranju i izgradnji propisana obaveza ishodovanja upotrebne dozvole, odnosno, ukoliko je predmet investicije izgradnja objekta za smeštaj životinja, dostavlja se dokaz da je objekat za smeštaj životinja upisan u Registar odobrenih objekata.
Obaveze korisnika bespovratnih sredstava u vezi namenskog korišćenja predmeta investicija u okviru projekta kao i u vezi čuvanja dokumentacije vezane za sprovođenje projekta
Korisnik bespovratnih sredstava:
1) namenski koristi, ne otuđuje i ne omogućava drugom licu korišćenje predmeta investicija u okviru Projekta u roku od pet godina od poslednje isplate u okviru realizacije projekta;
2) čuva dokumentaciju vezanu za sprovođenje Projekta u roku od pet godina od momenta završetka realizacije Ugovora.
Ukoliko se utvrdi da su odobrena sredstva nenamenski korišćena, uprava raskida ugovor i pokreće postupak povraćaja isplaćenih, nenamenski utrošenih sredstava.
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Priloge 1-11, koji su sastavni deo ovog pravilnika, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 30/2021, možete pogledati OVDE