ODLUKAO TEHNIČKOM REGULISANJU SAOBRAĆAJA NA TERITORIJI GRADA VRANJA("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 25/2019, 43/2020 i 1/2021 - ispr.) |
Ovom odlukom uređuju se uslovi i mere u pogledu bezbednosti i tehničkog regulisanja saobraćaja na javnim saobraćajnim površinama na teritoriji grada Vranja (u daljem tekstu: Grad).
Javnim saobraćajnim površinama u smislu odredaba ove odluke smatraju se: ulice, opštinski i nekategorisani putevi, trgovi, pločnici, javna parkirališta, pešačke staze, pešački prelazi u nivou i drugi prelazi, biciklističke staze, mostovi, nadvožnjaci, podvožnjaci, ostrva za regulisanje i razdvajanje saobraćajnog toka, autobuska i taksi stajališta, terminali javnog gradskog saobraćaja i slične površine (u daljem tekstu: saobraćajne površine).
Saobraćaj na saobraćajnim površinama dozvoljen je svima pod jednakim uslovima i u granicama propisanim zakonom, utvrđenim režimom saobraćaja i ovom odlukom.
Na saobraćajnim površinama ne smeju se preduzimati bilo kakve radnje ili delatnosti koje mogu da ih oštete ili da ugroze bezbednost učesnika u saobraćaju i onemoguće normalno odvijanje saobraćaja, osim u slučaju opasnosti, izvođenje radova ili u drugim prilikama propisanim zakonom i drugim propisima.
Delovi saobraćajne površine na kojima su nastala oštećenja, a koja se ne mogu odmah otkloniti ili na kojima se izvode radovi, ili je zabranjena za saobraćaj, mora biti vidljivo obeležena postavljanjem odgovarajućih saobraćajnih znakova i branika kako ne bi bila ugrožena bezbednost i/ili normalno odvijanje saobraćaja.
Radi usklađivanje poslova u funkciji unapređenja bezbednosti saobraćaja na javnim putevima Gradsko veće grada Vranja (u daljem tekstu: Gradsko veće) osniva telo za koordinaciju - Savet za bezbednost saobraćaja na putevima na teritoriji grada Vranja.
Aktom Gradskog veća utvrđuje se struktura i broj članova tela za koordinaciju iz stava 1. ovog člana, mandat članova tela za koordinaciju, organizacija i način rada i odlučivanja istog.
Posebnim aktom Gradskog veća mogu se obrazovati stručne radne grupe za potrebe tela za koordinaciju.
Skupština grada Vranja (u daljem tekstu: Skupština), na predlog tela za koordinaciju, donosi strategiju i godišnji plan bezbednosti saobraćaja na putevima na teritoriji grada Vranja, u skladu sa zakonom.
U cilju praćenja bezbednost saobraćaja na putevima, Gradsko veće podnosi Skupštini izveštaj o stanju bezbednosti saobraćaja na putevima, najmanje dva puta godišnje.
Grad Vranje, u okviru svojih prava i dužnosti, obezbeđuje sredstva za finansiranje unapređenja bezbednosti saobraćaja, u skladu sa zakonom.
II TEHNIČKO REGULISANJE SAOBRAĆAJA NA JAVNIM PUTEVIMA
Tehničko regulisanje saobraćaja na opštinskim putevima i ulicama u naseljima na teritoriji grada Vranja obavlja organizaciona jedinica Gradske uprave u čijoj nadležnosti su poslovi saobraćaja (u daljem tekstu: Nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave).
Pod tehničkim regulisanjem saobraćaja podrazumevaju se sve mere i akcije kojima se utvrđuje režim saobraćaja u redovnim uslovima i u uslovima radova na putu, a naročito: usmeravanje i vođenje saobraćaja, upravljanje brzinama u funkciji gustine saobraćajnog toka, ograničenja brzine u funkciji stanja kolovoza i vremenskih uslova, određivanje jednosmernih puteva i ulica, utvrđivanje puteva i ulica u kojima se zabranjuje saobraćaj ili saobraćaj određene vrste vozila, ograničenje brzine kretanja za sve ili pojedine kategorije vozila, određivanje prostora za parkiranje i zaustavljanje vozila, snabdevanje, usmeravanje i preusmeravanje korisnika, određivanje bezbednog i efikasnog načina regulisanja saobraćaja na raskrsnicama, lokacije autobuskih stajališta, dozvoljena osovinska opterećenja, radi zaštite životne sredine i slično.
Za sprovođenje utvrđenog režima saobraćaja mora se izraditi saobraćajni projekat i na putu postaviti saobraćajna signalizacija prema projektu.
Nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave iz st. 1. ovog člana, daje saglasnost da je projekat izrađen u skladu sa utvrđenim režimom saobraćaja.
Saobraćajno-tehničke mere kojima se uređuje režim saobraćaja na području grada Vranja u redovnim uslovima, obuhvataju:
1. ograničenje brzine za sve ili pojedine kategorije vozila;
2. određivanje prvenstva prolaza;
3. određivanje jednosmernih ulica;
4. određivanje mesta za obeležene pešačke prelaze;
5. određivanje prostora za parkiranje i zaustavljanje vozila;
6. određivanje zabrane zaustavljanja i parkiranja;
7. usmeravanje tranzitnog saobraćaja;
8. određivanje zone zabrane kretanja određene vrste vozila tj. usmeravanje teretnog saobraćaja, snabdevanje, usmeravanje biciklističkog saobraćaja, traktora, saobraćaja zaprežnih vozila i slično;
9. utvrđivanje puteva i ulica namenjenih javnom prevozu putnika;
10. usmeravanje pešačkog saobraćaja:
11. određivanje pešačkih zona;
12. određivanje zona usporenog saobraćaja;
13. određivanje zona "30";
14. određivanje zona škole;
15. određivanje zona zaštite životne sredine;
16. određivanje lokacija taksi stajališta;
17. određivanje raskrsnica za postavljanje uređaja za davanje svetlosnih saobraćajnih znakova za regulisanje saobraćaja;
18. određivanje bezbednog i efikasnog načina regulisanja saobraćaja na raskrsnicama;
19. određivanje ulica sa odvojenim kolovoznim trakama;
20. određivanje ulica sa uslovima skretanja i
21. ostale saobraćajno-tehničke mere.
Brzina kretanja vozila u granicama naselja na području grada Vranja ograničava se na 50 km/h, osim ako saobraćajnim znakom nije drugačije određeno.
Nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave može rešenjem naložiti da se, u delovima naselja iz stava 1. ovog člana, najveća dozvoljena brzina smanji do nivoa koji obezbeđuje bezbednost učesnika u saobraćaju, a gde razlozi bezbednosti to zahtevaju (zona usporenog saobraćaja, zona "30", zona škole).
Zona škole je deo puta ili ulice koja se nalazi u neposrednoj blizini škole, i kao takva obeležena je odgovarajućom saobraćajnom signalizacijom.
U zoni škole, u naselju, brzina kretanja vozila je ograničena do 30 km/h, a van naselja do 50 km/h, u vremenu od 7,00 do 21,00 sati, osim ako saobraćajnim znakom nije drugačije određeno.
U zoni škole nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave naložiće upravljaču puta preduzimanje odgovarajućih mera za zaštitu bezbednost dece.
Upravljač puta je dužan da preduzme naložene mere za zaštitu bezbednost dece.
Pešačka zona na teritoriji grada Vranja je deo puta, ulice, odnosno trga ili naselja po kome je dozvoljen isključivo saobraćaj pešaka.
Pešačka zona regulisana je rešenjem o određivanju pešačke zone na teritoriji grada Vranja, kojim su propisani posebni uslovi odvijanja saobraćaja u pešačkoj zoni.
Za kretanje, zaustavljanje i parkiranje vozila u pešačkoj zoni, nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave izdaje odobrenje u formi rešenja za vremenski period koji je propisan rešenjem.
Pod posebnim potrebama u smislu stava 3. ovog člana smatraju se: snabdevanje, prevoz novca i vrednosnih papira, organizovanje sportskih, kulturnih i drugih manifestacija, izvođenje građevinskih radova i slično.
Odobrenje iz stava 3. ovog člana može se izdati za kretanje, zaustavljanje i parkiranje vozilima najveće dozvoljene ukupne mase do 3,5 t.
Odobrenje iz stava 3. ovog člana, mora se nalaziti u vozilu za koje je izdato za sve vreme kretanja, zaustavljanja i parkiranja u pešačkoj zoni.
Odobrenje iz stava 3. ovog člana izdaje se za period najduže do kraja tekuće kalendarske godine, odnosno od 01.01. do 31.12. tekuće kalendarske godine.
Zona usporenog saobraćaja vozila je deo puta, ulice ili deo naselja u kome kolovoz koriste pešaci i vozila.
Nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave može, na predlog upravljača puta posebnim rešenjem odrediti zonu usporenog saobraćaja.
Zona "30", je deo puta, ulice ili naselja u kojoj je brzina kretanja vozila ograničena do 30 km/h.
Nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave može, na predlog upravljača puta ili organa unutrašnjih poslova nadležnog za bezbednost saobraćaja, posebnim rešenjem odrediti zonu "30".
Nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave može, na predlog nadležne organizacione jedinice Gradske uprave za zaštitu životne sredine, ograničiti ili zabraniti saobraćaj određenih ili svih vrsta motornih vozila na određenoj deonici puta, u vreme kada je zagađenje vazduha prekoračilo propisane normative.
Tehničkim sredstvima za usporavanje saobraćaja učesnicima u saobraćaju se fizički ograničava brzina kretanja vozila, odnosno dodatno se upozoravaju da brzina kojom se kreću nije bezbedna.
Fizičke prepreke za usporavanje saobraćaja dozvoljeno je postavljati samo na ulicama i opštinskim putevima u naselju. Izuzetno, fizičke prepreke za usporavanje saobraćaja mogu se postavljati na državnim putevima u zonama škola, vrtića i drugih objekata pored kojih je radi bezbednosti svih učesnika u saobraćaju, dodatno ograničena dozvoljena brzina u naselju, uz saglasnost upravljača državnim putevima.
Tehnička sredstva za usporavanje saobraćaja postavljaju se prema saobraćajnom projektu na koji saglasnost daje nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave.
Javno parkiralište je javna saobraćajna površina namenjena parkiranju vozila koju određuje rešenjem Gradsko veće na predlog organa Gradske uprave nadležnog za poslove saobraćaja.
Javno parkiralište mora biti označeno saobraćajnom signalizacijom.
Izuzetno, deo javnih parkirališta može se privremeno koristiti za druge namene, u skladu sa drugim aktima grada Vranja.
Organizacija, način naplate parkiranja i način davanja na upotrebu javnih saobraćajnih površina za rezervaciju parkirališta, uređuje se posebnom odlukom Skupštine Grada.
Vršilac komunalne delatnosti na javnim parkiralištima određuje mesta za parkiranje vozila kojima se prevozi ili njime upravlja lice sa invaliditetom, izdaje karticu za besplatno korišćenje parking mesta i nalepnicu za označavanje vozila.
Tranzitni saobraćaj na teritoriji grada Vranja odvija se isključivo duž državnih i opštinskih puteva.
Izuzetno, u slučaju izvođenja radova ili u drugim opravdanim slučajevima, tranzitni saobraćaj može da se preusmeri duž ulične mreže i nekategorisanih puteva, po odobrenju organa nadležnog za poslove saobraćaja uz prethodno pribavljeno mišljenje upravljača.
Upravljač će u mišljenju iz prethodnog stava, odrediti trasu odvijanja tranzitnog saobraćaja i navesti najveću dozvoljenu težinu vozila koja mogu da se kreću ulicama i nekategorisanim putevima.
Zabranjeno je zaustavljanje i parkiranje motornih vozila na pešačkim stazama, trotoarima, platoima namenjenim pešacima, parkovima, javnim zelenim površinama, kao i ostalim kolovoznim površinama utvrđenim zakonom, osim ako je za pojedine javne saobraćajne površine saobraćajnim znacima drugačije određeno.
Zabranjeno je parkiranje vozila za prevoz opasnih materija na ulicama i platoima u naseljenim mestima.
Vozila iz stava 2. ovog člana mogu se zaustaviti na platoima benzinskih pumpi i naftnim derivatima i registrovanih skladišta u vreme istakanja prevoznog tereta.
Zabrana saobraćaja teretnih vozila na teritoriji grada Vranja regulisana je rešenjem o određivanju plave zone.
Rešenjem o određivanju plave zone na teritoriji grada Vranja, propisani su posebni uslovi odvijanja saobraćaja u plavoj zoni teretnim vozilima.
Za kretanje, zaustavljanje i parkiranje teretnih vozila u plavoj zoni, upravljač puta izdaje odobrenje u pisanoj ili elektronskoj formi odnosno putem sms servisa za prijavu ulaska u plavu zonu za vremenski period koji je propisan odobrenjem.
Odobrenje iz stava 3. ovog člana, mora se nalaziti u teretnom vozilu za koje je izdato, za vreme kretanja, zaustavljanja i parkiranja u plavoj zoni.
Odobrenje iz stava 3. ovog člana izdaje se za period najduže do kraja tekuće kalendarske godine, odnosno od 01.01. do 31.12. tekuće kalendarske godine.
Upravljač puta posao iz stava 3. vrši kao povereni posao.
Zabrana iz prethodnog člana ove odluke ne odnosi se na teretna vozila preduzeća kome je povereno komunalno održavanje.
Vozila iz stava 1. ovog člana moraju biti obeležena oznakom preduzeća.
Autobusko stajalište je izgrađen prostor van kolovoza ili propisano obeležena površina na kolovozu, namenjena za zaustavljanje autobusa radi ukrcavanja i iskrcavanja putnika i utovara i istovara prtljaga.
Autobuska stajališta za korišćenje linijskog prevoza putnika na teritoriji grada Vranja uređuju se posebnom odlukom Skupštine Grada.
Taksi stajališta su uređene i određene saobraćajne površine, namenjene za stajanje taksi vozila u toku rada taksi prevoznika.
Taksi stajališta na teritoriji grada Vranja uređuju se posebnom odlukom Skupštine Grada.
Javni putevi moraju da se obeleže propisanom saobraćajnom signalizacijom, kojom se učesnici u saobraćaju upozoravaju na opasnost koja im preti na putu, odnosno delu puta, stavljaju do znanja ograničenja, zabrane i obaveze kojih se učesnici u saobraćaju moraju pridržavati i daju potrebna obaveštenja za bezbedno i nesmetano odvijanje saobraćaja.
Za postavljanje, uklanjanje, zamenu i održavanje saobraćajne signalizacije nadležan je upravljač javnog puta.
Upravljač je dužan da vodi katastar saobraćajne signalizacije.
Saobraćajnu signalizaciju čine: saobraćajni znakovi, oznake na kolovozu i trotoaru, uređaji za davanje svetlosnih saobraćajnih znakova, svetlosne i druge oznake na putu.
Saobraćajna signalizacija se postavlja i održava tako da učesnici u saobraćaju mogu na vreme i lako da ih uoče danju i noću i da blagovremeno postupe u skladu sa njihovim značenjem.
Saobraćajna signalizacija mora se ukloniti, dopuniti ili zameniti, ako njeno značenje ne odgovara izmenjenim uslovima saobraćaja na putu ili zahtevima bezbednosti saobraćaja.
Na saobraćajnoj signalizaciji i na njenom nosaču, zabranjeno je postavljanje bilo čega što nije u vezi sa značenjem same signalizacije.
Izuzetno, uz saglasnost upravljača puta na nosač saobraćajne signalizacije može se postaviti sredstvo za snimanje saobraćaja, pod uslovom da ne zaklanja ili umanjuje uočljivost postojeće saobraćajne signalizacije.
Upravljač puta postavlja, uklanja, zamenjuje i dopunjuje saobraćajnu signalizaciju na osnovu rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja koje izdaje nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave.
Zabranjeno je neovlašćeno postavljanje, uklanjanje, oštećivanje i izmena značenja saobraćajne signalizacije kao i opreme puta.
Upravljač puta dužan je da obezbedi postavljanje privremene saobraćajne signalizacije na delu puta na kome su nastala oštećenja ili prepreke koje se ne mogu odmah otkloniti i da obezbedi učesnike u saobraćaju.
Za postavljanje privremene saobraćajne signalizacije mora se izraditi saobraćajni projekat, osim u slučaju izvođenja hitnih radova koji ne traju duže od 24 sati.
Saglasnost na saobraćajni projekat iz stava 2. ovog člana daje nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave.
Nadzor nad sprovođenjem odredbi ove odluke vrši nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave.
Inspekcijski nadzor nad primenom ove odluke i drugih akata donetih na osnovu ove odluke vrši Odeljenje za inspekcijske poslove preko gradskog saobraćajnog inspektora.
Poslove Komunalne milicije, u skladu sa zakonom i drugim propisima kojim se uređuje komunalna milicija, vrši Odeljenje komunalne milicije preko komunalnih milicajaca (u daljem tekstu: komunalni milicajac).
Gradski saobraćajni inspektor ima pravo da:
1. rešenjem naloži otklanjanje nedostataka pri obavljanju saobraćaja u plavoj i pešačkoj zoni;
2. rešenjem naloži otklanjanje nedostataka u vezi saobraćajne signalizacije;
3. izda prekršajni nalog za prekršaje propisane ovom odlukom i
4. obavesti drugi nadležni organ da preduzme mere iz svoje nadležnosti.
Protiv rešenja Gradskog saobraćajnog inspektora može se izjaviti žalba Gradskom veću grada Vranja u roku od petnaest dana od dana dostavljanja.
U vršenju poslova komunalne milicije pored ovlašćenja utvrđenih zakonom, komunalni milicajac ovlašćen je i da:
1. izda prekršajni nalog za prekršaje propisane ovom odlukom;
2. podnosi prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo i
3. obavesti drugi nadležni organ da preduzme mere iz svoje nadležnosti.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
1. preduzima radnje ili delatnosti kojima se oštećuje saobraćajna površina i time ugrožava bezbednost učesnika u saobraćaju (čl. 4. st. 1.);
2. odobrenje se ne nalazi u vozilu za koje je izdato za svo vreme kretanja, zaustavljanja i parkiranja u pešačkoj zoni (čl. 13. st. 6.);
3. odobrenje se ne nalazi u teretnom vozilu za koje je izdato za svo vreme kretanja, zaustavljanja i parkiranja u plavoj zoni (čl. 22. st. 4.);
4. postavlja reklamu ili drugo na saobraćajnoj signalizaciji ili na njenom nosaču (čl. 28. st. 1.);
5. neovlašćeno postavlja, uklanja ili oštećuje saobraćajnu signalizaciju kao i opremu puta (čl. 28. st. 4.) i
6. postupa suprotno članu 29. st. 3. i 4.
Za prekršaj iz stava 1.ovog člana, novčanom kaznom u iznosu od 25.000 dinara, kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu.
Za prekršaj iz stava 1.ovog člana, novčanom kaznom u iznosu od 60.000 dinara, kazniće se i preduzetnik.
Za prekršaj iz stava 1.ovog člana, novčanom kaznom u iznosu od 25.000 dinara, kazniće se i fizičko lice.
Novčane kazne izrečene u prekršajnom postupku za prekršaje propisane ovom odlukom, po prekršajnim nalozima saobraćajne inspekcije uplaćuju se na uplatni račun broj: 840-743341843-40, sa pozivom na broj modela: 97 47-114 " Prihodi od novčanih kazni izrečeni u prekršajnom postupku za prekršaje propisane aktom Skupštine Grada", kod Uprave za javna plaćanja u Vranju.
Novčane kazne izrečene u prekršajnom postupku za prekršaje propisane ovom odlukom, po prekršajnim nalozima Komunalne milicije uplaćuju se na uplatni račun broj: 840-743342843-47, sa pozivom na broj modela: 97 47-114 " Prihodi od novčanih kazni izrečeni u prekršajnom postupku za prekršaje propisane aktom Skupštine Grada", kod Uprave za javna plaćanja u Vranju.
Sredstva od novčanih kazni iz stava 1. i 2.ovog člana, prihod su budžeta Grada.
Na pitanja koja nisu regulisana odredbama ove odluke neposredno se primenjuju odredbe zakona i drugih propisa kojim se uređuje bezbednost saobraćaja i javni putevi.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o bezbednosti i tehničkom regulisanju saobraćaja na javnim putevima na teritoriji grada Vranja ("Sl. glasnik grada Vranja", broj: 12/2010, 3/2011-dr. odluka, 8/2017, 10/2017-ispr. i 11/2017).
Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja"
U Odluci o izmenama i dopunama Odluke o tehničkom regulisanju saobraćaja na teritoriji grada u "Službenom glasniku grada Vranja" broj 43 od 30. decembra 2020. godine. potkrala se tehnička greška pa se daje
ISPRAVKA
ODLUKЕ O IZMENAMA I DOPUNAM ODLUKЕ
O TEHNIČKOM REGULISANJU SAOBRAĆAJA NA TERITORIJI GRADA VRANJA
("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 1/2021)
U Odluci o izmenama i dopunama Odluke o tehničkom regulisanju saobraćaja na teritoriji grada u "Službenom glasniku grada Vranja" broj 43 od 30. decembra 2020. godine. na stani 2764 "Službenom glasniku grada Vranja" piše:
U istom članu stav 4. menja se i glasi:
"Upravljač puta posao iz stava 3. vrši kao povereni posao."
a treba:
U istom članu dodaje se stav koji glasi:
"Upravljač puta posao iz stava 3. vrši kao povereni posao."