ODLUKA
O JAVNIM RASPRAVAMA

("Sl. list grada Kragujevca", br. 7/2021)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet odluke

Član 1

Odlukom o javnim raspravama (u daljem tekstu: Odluka) bliže se uređuju način i postupak organizovanja i sprovođenja javne rasprave u postupku donošenja propisa i drugih opštih akata, odnosno planskih dokumenata iz nadležnosti grada Kragujevca (u daljem tekstu: Grad).

Pojam javne rasprave

Član 2

Javna rasprava predstavlja skup različitih aktivnosti, preduzetih u unapred predviđenom vremenskom okviru, u cilju pribavljanja predloga i stavova građana u postupku pripreme određenog akta.

Javna rasprava sprovodi se o nacrtu akta (statuta, odluke, plana i drugog akta u pripremi), ako ovom odlukom nije drugačije predviđeno, a može se sprovesti i ranije na predlog organa nadležnog za pripremu i utvrđivanje nacrta akta koji je predmet javne rasprave.

Javna rasprava obavezno podrazumeva:

1) pribavljanje predloga, sugestija i mišljenja građana i ostalih učesnika u javnoj raspravi u pisanoj ili elektronskoj formi i

2) organizovanje najmanje jednog otvorenog sastanka predstavnika nadležnih organa Grada, odnosno javnih službi sa zainteresovanim građanima, predstavnicima udruženja građana i sredstava javnog obaveštavanja (u daljem tekstu: otvoreni sastanak).

Organ nadležan za organizovanje javne rasprave je dužan da građanima iz svih delova Grada obezbedi učešće u javnoj raspravi.

Otvoreni sastanak se organizuje u sedištu Grada, a izuzetno se može organizovati i van sedišta, na predlog organa nadležnog za pripremu i utvrđivanje nacrta akta koji je predmet javne rasprave.

O pitanjima koja su od značaja za celu zajednicu, javna rasprava se organizuje za celu teritoriju Grada, a u slučaju da se javna rasprava sprovodi o pitanju od interesa za građane sa dela teritorije ili za određenu kategoriju građana, javna rasprava se može organizovati samo za taj deo, odnosno u okviru te kategorije građana.

Vreme trajanja javne rasprave

Član 3

Javna rasprava traje najmanje sedam dana.

Vreme trajanja javne rasprave utvrđuje organ nadležan za njeno organizovanje i sprovođenje.

Objavljivanje otpočinjanja rada na pripremi propisa

Član 4

Gradska uprava koja priprema propis dužna je da na veb prezentaciji Grada i na drugi primeren način obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi propisa koji donosi Skupština grada.

Obaveštenje iz stava 1. ovog člana, objavljuje se u roku od pet dana od dana početka izrade tog propisa.

Gradska uprava koja priprema propis dužna je da pored obaveštenja iz stava 2. ovog člana objavljuje i informacije i podatke, odnosno povezana dokumenta od značaja za pripremu propisa i drugog akta, ako je to predviđeno ovom odlukom.

Obaveštenje sa informacijama i podacima, odnosno dokumentacijom iz stava 2. ovog člana, objavljuje se u roku od sedam dana od dana početka izrade propisa i drugog akta.

Vrste javnih rasprava

Član 5

Javna rasprava može biti: obavezna javna rasprava i javna rasprava po zahtevu, odnosno predlogu (u daljem tekstu: fakultativna javna rasprava).

Obavezna javna rasprava je javna rasprava koja se obavezno sprovodi u postupku pripreme akata utvrđenih ovom odlukom u skladu sa zakonom, odnosno Statutom.

Fakultativna javna rasprava je javna rasprava koja se može sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti skupštine Grada, pod uslovima i po postupku predviđenom ovom odlukom, u skladu sa Statutom.

II OBAVEZNA JAVNA RASPRAVA

Kada se sprovodi obavezna javna rasprava

Član 6

Javna rasprava obavezno se organizuje i sprovodi:

1) u postupku pripreme Statuta;

2) u postupku pripreme budžeta Grada;

3) u postupku pripreme Plana razvoja i dokumenata javnih politika Grada;

4) u postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda Grada;

5) u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova;

6) u drugim slučajevima predviđenim zakonom i Statutom.

Organizovanje i sprovođenje obavezne javne rasprave

Član 7

Obaveznu javnu raspravu organizuje i sprovodi Gradsko veće, na način i u vreme koje predloži Uprava odnosno radno telo Skupštine grada nadležno za utvrđivanje, odnosno za pripremu nacrta akta.

Obavezna javna rasprava sprovodi se na način i po postupku propisanom ovom odlukom za javnu raspravu o nacrtu opšteg akta, ako ovom odlukom nije drugačije predviđeno.

1. Javna rasprava u postupku pripreme Statuta

Javna rasprava o nacrtu statuta, odnosno odluke o promeni statuta

Član 8

U postupku donošenja novog ili promene postojećeg Statuta, javna rasprava se sprovodi o nacrtu Statuta, odnosno nacrtu odluke o promeni Statuta.

Radno telo Skupštine grada nadležno za pripremu nacrta Statuta, odnosno nacrta odluke o promeni Statuta, dužno je da uz obaveštenje iz člana 4. ove odluke objavi i osnovne informacije o planiranim rešenjima koja će biti predložena.

Kada se ne mora sprovesti javna rasprava

Član 9

Ako se promena Statuta predlaže samo radi usklađivanja sa zakonom koje se vrši putem preuzimanja preciznih zakonskih rešenja, Skupština grada može aktom o pristupanju promeni Statuta odlučiti da se javna rasprava ne sprovede, ako zakonom nije drugačije predviđeno.

2. Javna rasprava u postupku pripreme budžeta

Kada se sprovodi javna rasprava

Član 10

U postupku pripreme budžeta, javna rasprava se sprovodi o:

1) nacrtu plana javnih investicija i

2) nacrtu odluke o budžetu.

Javna rasprava o nacrtu plana javnih investicija

Član 11

Direktni korisnik budžeta, kao ovlašćeni predlagač kapitalnog projekta u smislu zakona i drugog propisa kojim se uređuje postupak pripreme budžeta, može odlučiti da o predlozima ideja za kapitalne projekte iz svoje nadležnosti, konsultuje građane putem javne ankete, odnosno drugog oblika konsultovanja.

Uz poziv za sprovođenje javne rasprave, pored obrazloženog nacrta plana objavljuju se i informacije o rezultatima konsultacija ukoliko su prethodno sprovedene u skladu sa stavom 1. ovog člana.

Prilikom utvrđivanja predloga kapitalnih projekata za uključivanje u predlog finansijskog plana i revidirani plan javnih investicija, direktni korisnik budžeta, odnosno organ nadležan za finansije i Gradsko veće, vodiće računa o predlozima i sugestijama datim u javnoj raspravi.

Javna rasprava o nacrtu odluke o budžetu

Član 12

Poziv za javnu raspravu o nacrtu odluke o budžetu Grada, Gradsko veće mora da objavi najmanje 7 dana pre dana održavanja javne rasprave.

3. Javna rasprava u postupku pripreme planskih dokumenata Grada

Kada se sprovodi javna rasprava

Član 13

Javna rasprava se sprovodi u postupku pripreme:

1) Plana razvoja Grada

2) Dokumenta javne politike (strategija, program, koncept politike i akcioni plan).

Javna rasprava u pripremi Plana razvoja

Član 14

Javna rasprava u pripremi Plana razvoja Grada sprovodi se po postupku propisanom posebnom odlukom Skupštine grada kojom se bliže određuje sadržina i postupak donošenja Plana razvoja u skladu sa propisom Vlade RS kojim se utvrđuju obavezni elementi plana razvoja.

Objavljivanje otpočinjanja rada na dokumentu javne politike

Član 15

Uprava nadležna za pripremu dokumenta javne politike je dužna da na veb prezentaciji Grada, odnosno na drugi primeren način, obavesti javnost da je otpočeo rad na pripremi dokumenta javne politike koji donosi

Skupština grada, u roku od sedam radnih dana od dana početka izrade tog dokumenta.

Konsultacije u pripremi dokumenata javne politike

Član 16

Uprava nadležna za pripremu dokumenta javne politike je dužna da omogući učešće svih zainteresovanih strana i ciljnih grupa u procesu konsultacija koje sprovodi tokom izrade dokumenta javnih politika, tj. tokom sprovođenja ex-ante analize efekata, koristeći primerenu tehniku konsultacija (fokus grupa, okrugli sto, polustrukturirani intervju, panel, anketa, prikupljanje pisanih komentara), u skladu sa zakonom koji uređuje planski sistem i podzakonskim aktom kojim se uređuje upravljanje javnim politikama (u daljem tekstu: Uredba).

Uprava iz stava 1. ovog člana informiše učesnike konsultacija o rezultatima sprovedenih konsultacija, a posebno o razlozima zbog kojih određene sugestije nisu prihvaćene i dužna je da informacije o rezultatima konsultacija sprovedenih u svim fazama izrade dokumenta javne politike objavi na internet prezentaciji opštine/grada najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka konsultacija.

Informacija o rezultatima sprovedenih konsultacija obuhvata naročito: podatke o konsultovanim stranama, obimu i metodima konsultacija, pitanjima o kojima se raspravljalo tokom konsultacija, zatim primedbama, sugestijama i komentarima koji su uzeti u razmatranje i onima koji nisu uvaženi, kao i o razlozima za njihovo neprihvatanje.

Uprava iz stava 1. ovog člana može, imajući u vidu rezultate konsultacija koje sprovodi tokom izrade dokumenta javnih politika, doneti odluku da u radnu grupu za izradu tog dokumenta uključi reprezentativne predstavnike zainteresovanih strana i ciljnih grupa.

Javna rasprava u pripremi dokumenata javne politike

Član 17

Gradsko veće je dužno da pre podnošenja Skupštini grada na razmatranje i usvajanje dokumenta javne politike, organizuje i sprovede javnu raspravu o dokumentu javne politike, osim u slučajevima određenim Uredbom.

Postupak javne rasprave započinje objavljivanjem javnog poziva za učešće u javnoj raspravi sa programom javne rasprave, na veb prezentaciji Grada.

Javni poziv obavezno sadrži:

1) podatke o predlagaču i donosiocu (naziv i sedište);

2) naziv dokumenta javne politike koji je predmet javne rasprave;

3) oblast planiranja i sprovođenja javnih politika;

4) informacije o obrazovanju i sastavu radne grupe koja je pripremila predlog dokumenta javne politike.

Program javne rasprave obavezno sadrži:

1) predlog dokumenta javne politike koji je predmet javne rasprave;

2) rok za sprovođenje javne rasprave;

3) važne informacije o aktivnostima koje se planiraju u okviru javne rasprave (održavanje okruglih stolova, tribina, adresu i vreme njihovog održavanja i dr.);

4) informacije o načinu dostavljanja predloga, sugestija, inicijativa i komentara;

5) druge podatke značajne za sprovođenje javne rasprave.

Javna rasprava traje najmanje 10 dana, u kom roku se dostavljaju inicijative, predlozi, sugestije i komentari u pisanom ili elektronskom obliku.

Uz javni poziv za sprovođenje javne rasprave o dokumentu javne politike, obavezno se objavljuje i informacija o rezultatima konsultacija iz člana 16. ove odluke sprovedenih do početka javne rasprave.

Uz predlog dokumenta javne politike koji je predmet javne rasprave, prilaže se i izveštaj o sprovedenoj analizi efekata, u smislu Uredbe i zakona koji uređuje planski sistem.

Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi o dokumentu javne politike

Član 18

Gradsko veće je dužno da izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi objavi na veb prezentaciji Grada, najkasnije sedmog radnog dana pre podnošenja skupštini na razmatranje i usvajanje dokumenta javne politike.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana, naročito sadrži podatke o:

- vremenu i mestu održavanja javne rasprave;

- zastupljenosti javnog sektora, nevladinog sektora i privrede;

- datim sugestijama u pogledu definisanja posebnih ciljeva i mera za postizanje tih ciljeva, kao i izbora institucija nadležnih za njihovo sprovođenje i formulisanja pokazatelja učinka javnih politika, odnosno mera;

- načinu na koji su sugestije ugrađene u predlog dokumenta javne politike i ako nisu, iz kojih razloga to nije učinjeno.

Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi prilaže se uz predlog dokumenta javne politike koji se podnosi skupštini na usvajanje.

Ažuriranje i objavljivanje predloga dokumenta javne politike

Član 19

Gradsko veće je dužno da po okončanju javne rasprave ažurira predlog dokumenta javne politike i nalaze sprovedene analize efekata u skladu sa rezultatima te rasprave i da ažuriranu verziju tog dokumenta objavi na veb prezentaciji Grada, najkasnije sedmog radnog dana pre podnošenja dokumenta skupštini na razmatranje i usvajanje.

4. Javna rasprava u postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda

Kada se sprovodi javna rasprava

Član 20

U postupku utvrđivanja stopa izvornih prihoda, javna rasprava se organizuje o nacrtima:

- odluka kojima se utvrđuju stope izvornih prihoda,

- odluka kojima se uređuju način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada.

Javna rasprava može se, na obrazloženi predlog Uprave nadležne za pripremu i utvrđivanje nacrta, sprovoditi istovremeno o svim odlukama iz stava 1. ovog člana.

Na obrazloženi predlog iz stava 2. ovog člana, javna rasprava izuzetno se može sprovoditi istovremeno sa nacrtom odluke o budžetu.

5. Javna rasprava u postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova

Javna rasprava o nacrtu odluke o izradi plana

Član 21

U postupku pripreme prostornih i urbanističkih planova iz nadležnosti Grada, javna rasprava se sprovodi o nacrtu odluke o izradi plana.

Uz javni poziv za sprovođenje javne rasprave, pored obrazloženog nacrta odluke o izradi plana koji sadrži sve elemente propisane zakonom i drugim propisom kojim se uređuje postupak izrade i donošenja planskog dokumenta, objavljuje se i mišljenje organa nadležnog za zaštitu životne sredine o potrebi izrade strateške procene uticaja na životnu sredinu.

Učešće javnosti posle donošenja odluke o izradi planskog dokumenta

Član 22

Učešće javnosti u toku ranog javnog uvida, javnog uvida u nacrt plana i javne prezentacije plana, ostvaruje se po odredbama zakona i drugog propisa kojim se uređuje postupak izrade i donošenja prostornog i urbanističkog plana.

III FAKULTATIVNA JAVNA RASPRAVA

Kada se sprovodi fakultativna javna rasprava

Član 23

Javna rasprava može se sprovesti u postupku donošenja drugih opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada, na osnovu zahteva predlagača opšteg akta, jedne trećine odbornika ili predloga 100 građana.

Zahtev, odnosno predlog iz stava 1. ovog člana podnosi se u pisanom obliku i mora biti obrazložen.

Zahtev, odnosno predlog sadrži: naziv akta za koji se javna rasprava zahteva, odnosno predlaže, predlog kruga učesnika u javnoj raspravi sa naznačenjem učesnika kojima se poseban poziv dostavlja, naznačenje vremena i načina održavanja javne rasprave i druge podatke značajne za održavanje predmetne javne rasprave.

Predlog građana za sprovođenje javne rasprave je punovažan ako ga svojim potpisima podrži najmanje 100 građana sa biračkim pravom na teritoriji Grada.

Prikupljanje potpisa građana za sprovođenje javne rasprave iz stava 4. ovog člana, sprovodi se u skladu sa propisima koji uređuju građansku inicijativu.

Odlučivanje o opravdanosti zahteva, odnosno predloga za sprovođenje fakultativne javne rasprave

Član 24

Radno telo Skupštine grada u čijem su delokrugu pitanja koja se uređuju opštim aktom, odlučuje po primljenom zahtevu, odnosno predlogu građana iz člana 23. ove odluke, u roku koji ne može biti duži od 15 dana od dana dostavljanja predloga.

Prilikom odlučivanja o opravdanosti zahteva, odnosno predloga za sprovođenje javne rasprave, nadležno radno telo naročito ceni da li se aktom u celini na nov način uređuju odnosi u određenoj oblasti, odnosno da li se njime bitno menjaju postojeća rešenja ili status i prava građana.

Ukoliko nadležno radno telo prihvati zahtev, odnosno predlog iz stava 1. ovog člana, Gradsko veće je dužno da organizuje javnu raspravu, po pravilu, na način i u vreme koje je u tim podnescima predloženo.

IV ORGANIZOVANJE I SPROVOĐENJE JAVNE RASPRAVE O NACRTU OPŠTEG AKTA

Organ nadležan za organizovanje javne rasprave

Član 25

Gradsko veće organizuje javnu raspravu, određuje rok za sprovođenje, način sprovođenja, mesto i vreme sprovođenja javne rasprave.

Pokretanje postupka javne rasprave

Član 26

Gradsko veće upućuje javni poziv građanima, udruženjima, stručnoj i ostaloj javnosti, za učešće u javnoj raspravi.

Gradsko veće može dostaviti poseban poziv za učešće na javnoj raspravi određenim pojedincima, predstavnicima organa, organizacijama i udruženjima za koje smatra da su zainteresovani za akt koji se razmatra.

Javni poziv za učešće na javnoj raspravi, objavljuje se na veb prezentaciji Grada i na drugi pogodan način.

Uz javni poziv obavezno se objavljuje program sprovođenja javne rasprave, kao i nacrt akta koji je predmet javne rasprave sa obrazloženjem i prilozima.

Od dana objavljivanja javnog poziva do dana početka održavanja javne rasprave ne može proći manje od pet dana.

Sadržina programa javne rasprave

Član 27

Program javne rasprave obavezno sadrži:

- rok za sprovođenje javne rasprave,

- podatke o licima zaduženim za davanje informacija i objašnjenja učesnicima javne rasprave o predloženim rešenjima, a naročito informacija o problemu koji treba da se reši tim propisom, odnosno o stanju u oblasti za koju se propis donosi,

- informacije o aktivnostima koje se planiraju (održavanje okruglih stolova, tribina, prezentacija i slično, vreme i adresa njihovog održavanja), kao i o licu zaduženom za upravljanje tim aktivnostima,

- rok i adresu za dostavljanja predloga i sugestija u pisanoj i elektronskoj formi i

- druge podatke značajne za sprovođenje javne rasprave.

Program javne rasprave utvrđuje Gradsko veće na predlog organa nadležnog za pripremu opšteg akta koji je predmet javne rasprave.

Obaveštavanje javnosti u toku javne rasprave

Član 28

Uprava nadležna za pripremu opšteg akta koji je predmet javne rasprave, dužna je da u toku trajanja javne rasprave na veb prezentaciji Grada objavljuje sve komentare, predloge i sugestije date na javnoj raspravi.

Izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi

Član 29

O sprovedenoj javnoj raspravi sačinjava se izveštaj koji sadrži podatke o:

- mestu i vremenu održane javne rasprave,

- aktivnostima koje su sprovedene tokom javne rasprave (okrugli stolovi, tribine, prezentacije i slično),

- ovlašćenim predstavnicima organa Grada koji su učestvovali na javnoj raspravi,

- broju i strukturi učesnika u javnoj raspravi,

- broju i strukturi dostavljenih predloga, sugestija, komentara,

- predlozima koji su prihvaćeni i predlozima koji nisu, sa obrazloženjem razloga zbog kojih nisu prihvaćeni.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se na veb prezentaciji Grada i na drugi pogodan način, u roku od 15 dana od dana okončanja javne rasprave.

Utvrđivanje predloga akta posle sprovedene rasprave

Član 30

Uprava nadležna za pripremu akta o kojem je sprovedena javna rasprava, dužna je da prilikom utvrđivanja teksta akta koji se upućuje nadležnom organu, vodi računa o sugestijama i predlozima datim u javnoj raspravi.

Organ nadležan za utvrđivanje predloga akta o kojem je sprovedena javna rasprava, dužan je da izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi priloži uz predlog akta koji se podnosi donosiocu akta na usvajanje.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Primena odluke na započete javne rasprave

Član 31

Postupak javne rasprave započet u skladu sa propisima koji su bili na snazi pre stupanja na snagu ove odluke, nastaviće se po odredbama ove odluke.

Odložena primena pojedinih odredaba

Član 32

Odredbe ove odluke koje se odnose na javnu raspravu o nacrtu plana javnih investicija, primenjivaće se počev od pripreme odluke o budžetu za 2022. godinu.

Odredbe ove odluke koje se odnose na javnu raspravu u postupku pripreme dokumenata javne politike primenjivaće se prilikom donošenja Plana razvoja i prvih izmena i dopuna dokumenata javnih politika.

Stupanje na snagu

Član 33

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".