PRAVILNIKO USLOVIMA KOJE MORAJU ISPUNJAVATI RADIONICE ZA ODRŽAVANJE ŽELEZNIČKIH VOZILA("Sl. glasnik RS", br. 38/2021) |
Ovim pravilnikom propisuju se uslovi koje moraju ispunjavati radionice za održavanje železničkih vozila.
Opšti uslovi za radionice za održavanje železničkih vozila
Opšti uslovi koje moraju ispunjavati radionice za održavanje železničkih vozila, u zavisnosti od tipa vozila, obima i vrste radova na održavanju, su:
1) da su registrovani privredni subjekti ili se organizaciono nalaze u sastavu privrednog subjekta koji je registrovan u Agenciji za privredne registre i imaju polisu osiguranja kod osiguravajućeg društva;
2) da imaju akt o organizaciji poslova;
3) da imaju sistem upravljanja dokumentima;
4) da imaju sistem za praćenje uticaja održavanja na bezbednost i pouzdanost železničkih vozila u saobraćaju;
5) da imaju sistem nabavke rezervnih delova, materijala i pružanja usluga održavanja;
6) da imaju zaposlene sa odgovarajućom stručnom spremom;
7) da imaju potrebnu infrastrukturu i tehničku opremljenost;
8) da imaju potrebnu tehničku dokumentaciju i propisane tehnološke postupke za održavanje železničkih vozila;
9) da raspolažu odgovarajućom mernom, ispitnom i kontrolnom opremom;
10) da imaju sposobnost obavljanja poslova održavanja prema tipu vozila za obim i vrstu radova za koje se traži sertifikat.
Radionica za održavanje železničkih vozila je osigurana kod osiguravajućeg društva ili se organizaciono nalazi u sastavu privrednog subjekta koji je osiguran kod osiguravajućeg društva za celo razdoblje važenja sertifikata od odgovornosti za štetu koju bi obavljanjem delatnosti na održavanju železničkih vozila i delova železničkih vozila mogla prouzrokovati naručiocu usluge.
Radionica za održavanje železničkih vozila poseduje interni akt kojim je određena unutrašnja organizacija i šema, i kojim su opisane glavne poslovne aktivnosti i sistematizacija radnih mesta sa opisima poslova i radnih zadataka.
Organizaciona šema treba da bude u skladu sa infrastrukturnim i tehničkim mogućnostima radionice za održavanje železničkih vozila, tipom vozila koja se održavaju, vrstom i složenošću poslova održavanja.
Sistem upravljanja dokumentima
Radionica za održavanje železničkih vozila vodi podatke o izvršenim radovima na održavanju železničkih vozila i sve tehničke podatke o železničkim vozilima koji su od značaja za bezbednost saobraćaja, upotrebu i održavanje vozila.
Da bi podaci iz stava 1. ovog člana bili potpuni i dokazivi, radionica za održavanje železničkih vozila ih čuva u skladu sa propisima kojima se uređuju način i rokovi čuvanja arhivske građe.
Radionica za održavanje železničkih vozila ima utvrđene načine komunikacije sa imaocem vozila odnosno licem zaduženim za održavanje, kako bi se osigurao pristup podacima o upotrebi železničkih vozila i brza i jasna razmena informacija bitnih za proces i tok održavanja vozila.
Sistem za praćenje uticaja održavanja na bezbednost i pouzdanost
Radionica za održavanje železničkih vozila prikuplja informacije koje omogućavaju da se na železničkim vozilima izvrše odgovarajuće opravke na osnovu saznanja vezanih za bezbednost i pouzdanost železničkog saobraćaja.
Radionica za održavanje železničkih vozila obaveštava imaoca vozila i lice zaduženo za održavanje o uočenim nepravilnostima koje su posledica skrivenih nedostataka ili konstruktivne greške na železničkom vozilu, podsistemu, sklopu, uređaju, opremi i delovima.
Sistem nabavke rezervnih delova, materijala i usluga održavanja
Radionica za održavanje železničkih vozila ima definisan sistem nabavke sklopova, delova, materijala i pružanja usluga održavanja koji osigurava propisan kvalitet u skladu sa propisanim zahtevima bezbednosti železničkog saobraćaja.
Tehnička dokumentacija i tehnološki postupci
Radionica za održavanje železničkih vozila poseduje potrebnu tehničku dokumentaciju i tehnološke postupke za održavanje železničkih vozila i delova železničkih vozila u skladu sa zakonima i podzakonskim aktima, tehničkom dokumentacijom proizvođača, tehničkim specifikacijama interoperabilnosti, SRPS/EN standardima i objavama Međunarodne železničke unije (UIC).
U slučaju da radionica za održavanje železničkih vozila ne poseduje potrebnu tehničku dokumentaciju, lice zaduženo za održavanje železničkog vozila je dostavlja uz zahtev za održavanjem.
Stručna osposobljenost zaposlenih
Radionica za održavanje železničkih vozila ima potreban broj stručno osposobljenih zaposlenih sa punim radnim vremenom, u skladu sa tipom vozila koje održava, vrstom i složenošću poslova održavanja, i to:
1) najmanje jednog diplomiranog mašinskog inženjera sa najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima projektovanja ili održavanja vozila;
2) najmanje jednog mašinskog tehničara sa najmanje dve godine radnog iskustva na poslovima održavanja vozila;
3) najmanje jednog diplomiranog inženjera elektrotehnike sa najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima projektovanja ili održavanja vozila;
4) najmanje jednog elektrotehničara sa najmanje dve godine radnog iskustva na poslovima održavanja vozila;
5) najmanje jednog zaposlenog sa završenim specijalističkim kursom za održavanje i ispitivanje vitalnih kočnih uređaja.
Ako se radionica iz stava 1. ovog člana bavi samo održavanjem teretnih kola, nije potrebno da ima zaposlenog iz stava 1. tačka 3) ovog člana.
Infrastrukturna i tehnička opremljenost
Radionica za održavanje železničkih vozila ima infrastrukturnu i tehničku opremljenost prilagođenu vrsti i složenosti poslova održavanja prema tipu železničkog vozila.
Infrastrukturna i tehnička opremljenost omogućava pouzdano i kvalitetno izvršenje tehnološkog postupka održavanja.
Tehničke instalacije i postupci koji se koriste u pogonima radionica za održavanje železničkih vozila omogućavaju siguran rad i ne predstavljaju opasnost za zdravlje i bezbednost zaposlenih, a smetnje za okolinu ne prelaze dozvoljene granice.
Merna, ispitna i kontrolna oprema
Radionica za održavanje železničkih vozila, u zavisnosti od tehnološkog postupka održavanja železničkog vozila, raspolaže mernom, ispitnom i kontrolnom opremom.
Merna, ispitna i kontrolna oprema kontroliše se u skladu sa propisom o vrstama merila koja podležu zakonskoj kontroli.
Merna, ispitna i kontrolna oprema zadovoljava klase tačnosti za pojedina merenja i ispitivanja tokom održavanja.
Specijalizovane radionice za održavanje železničkih vozila su radionice koje se bave održavanjem podsistema, sklopova, uređaja i opreme od posebnog značaja za bezbednost železničkog saobraćaja, koje obavljaju:
1) zavarivačke radove;
2) održavanje sanduka, postolja sanduka i ramova obrtnih postolja;
3) održavanje osovinskih sklopova;
4) održavanje vučnih i odbojnih uređaja;
5) održavanje automatskog, poluautomatskog i pomoćnog kvačila;
6) održavanje elemenata vešanja i ogibljenja;
7) održavanje uređaja kočnice;
8) održavanje vazdušnih rezervoara;
9) održavanje auto-stop uređaja, ETCS uređaja i uređaja budnosti;
10) održavanje brzinomera i registrujućih uređaja.
Specijalizovane radionice iz stava 1. ovog člana, pored opštih uslova iz čl. 2-8. i čl. 10. i 11. ovog pravilnika, ispunjavaju i posebne uslove propisane čl. 13-22. ovog pravilnika.
Uslovi za specijalizovane radionice za obavljanje zavarivačkih radova
Specijalizovana radionica koja obavlja zavarivačke radove na železničkim vozilima ima potrebne uređaje za obavljanje zavarivanja traženog kvaliteta.
Radionica iz stava 1. ovog člana, pored zaposlenog iz člana 9. stav 1. tačka 1) ovog pravilnika, ima sledeće zaposlene:
1) odgovorno lice za zavarivanje - inženjera zavarivanja u zvanju najmanje inženjera tehničke struke, koji je završio odgovarajuću specijalističku obuku i koji određuje tehnologiju zavarivanja i nadzire obučenost zavarivača specijalizovane radionice;
2) najmanje jednog specijalistu za kontrolu zavarenih spojeva nekom od metoda bez razaranja materijala sa uverenjem o stručnoj osposobljenosti izdatim od akreditovanog tela za oblast ispitivanja materijala metodom bez razaranja;
3) najmanje dva sertifikovana zavarivača.
Zavarivačke radove mogu obavljati samo zaposleni koji poseduju uverenje o stručnoj osposobljenosti izdato od akreditovanog tela za oblast zavarivanja.
Radionica iz stava 1. ovog člana ima tehničku dokumentaciju i tehnološke postupke za izvođenje zavarivačkih radova koja je izrađena u skladu sa SRPS EN standardima od 15085-1 do 15085-5 kojima se uređuje zavarivanje železničkih vozila, kao i aparate za zavarivanje sa važećim uverenjima o ispravnosti, koje izdaje akreditovano telo.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje sanduka, postolja sanduka i ramova obrtnih postolja
Specijalizovana radionica za održavanje sanduka, postolja sanduka i ramova obrtnih postolja ima potrebnu infrastrukturu, tehničku opremljenost i potrebne uređaje i alate za zavarivanje komponenti sanduka, postolja sanduka i ramova obrtnih postolja koji omogućavaju kvalitetno obavljanje poslova na obradi limova i profila, zavarivanju, termičkoj obradi, ispitivanju zavarenih spojeva i dimenzionoj kontroli.
Radionica iz stava 1. ovog člana, pored zaposlenih iz člana 9. stav 1. tač. 1) i 2) ovog pravilnika, ima sledeće zaposlene:
1) odgovorno lice za zavarivanje - inženjera zavarivanja u zvanju najmanje inženjera tehničke struke, koji je završio odgovarajuću specijalističku obuku i koji određuje tehnologiju zavarivanja i nadzire obučenost zavarivača specijalizovane radionice;
2) najmanje jednog specijalistu za kontrolu zavarenih spojeva nekom od metoda bez razaranja materijala sa uverenjem o stručnoj osposobljenosti izdatim od akreditovanog tela za oblast ispitivanja materijala metodom bez razaranja;
3) najmanje dva sertifikovana zavarivača.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje osovinskih sklopova
Specijalizovana radionica za održavanje osovinskih sklopova ima:
1) mašine i opremu za navlačenje/skidanje delova osovinskog sklopa;
2) mašine i opremu za mašinsku i završnu obradu točkova i osovina osovinskog sklopa;
3) uređaj za navlačenje/skidanje ležišta;
4) merila ili merne instrumente za merenje elemenata osovinskog sklopa;
5) uređaj ili odgovarajući opremljen prostor za pranje i odmašćivanje delova osovinskog sklopa;
6) mašinu za uravnoteženje masa osovinskog sklopa, za brzine preko 120 km/h;
7) opremu za kontrolu osovina i točkova nekom od metoda bez razaranja materijala.
Radionica iz stava 1. ovog člana, pored zaposlenih iz člana 9. stav 1. tač. 1) i 2) ovog pravilnika, ima zaposlenog najmanje jednog specijalistu za kontrolu osovina i točkova nekom od metoda bez razaranja materijala sa uverenjem o stručnoj osposobljenosti izdatim od akreditovanog tela za oblast ispitivanja materijala metodom bez razaranja.
Merna oprema probnica etalonira se u telima za ocenu usaglašenosti u oblasti etaloniranja koja obezbeđuju sledivost rezultata merenja do etalona Republike Srbije ili međunarodnih etalona, na period od godinu dana.
Provera tehničke ispravnosti mašina za navlačenje/skidanje točkova osovinskih sklopova vrši se na pet godina.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje vučnih i odbojnih uređaja
Specijalizovana radionica za održavanje vučnih i odbojnih uređaja ima:
1) uređaj ili odgovarajuće opremljen prostor za pranje i odmašćivanje vučnih i odbojnih uređaja;
2) probnicu za ispitivanje odbojnika i vučnog uređaja, koja je atestirana i ima mogućnost automatskog generisanja radnog dijagrama odbojnika.
Radionica iz stava 1. ovog člana ima zaposlene iz člana 9. stav 1. tač. 1) i 2) ovog pravilnika.
Merna oprema probnica etalonira se u telima za ocenu usaglašenosti u oblasti etaloniranja koja obezbeđuju sledivost rezultata merenja do etalona Republike Srbije ili međunarodnih etalona, na period od godinu dana.
Provera tehničke ispravnosti probnica iz stava 1. tačka 2) ovog člana vrši se na pet godina.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje automatskog, poluautomatskog i pomoćnog kvačila
Specijalizovana radionica za održavanje automatskog, poluautomatskog i pomoćnog kvačila za kvačenje automatskog kvačila sa zavojnim kvačilom ima probnicu za ispitivanje kvačila.
Radionica iz stava 1. ovog člana ima zaposlene iz člana 9. stav 1. tač. 1) i 2) ovog pravilnika.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje elemenata vešanja i ogibljenja
Specijalizovana radionica za održavanje elemenata vešanja i ogibljenja ima tehničku i tehnološku opremljenost, potrebne alate i uređaje za rastavljanje, proveru istrošenosti, naprslina i oštećenja, kao i uređaje za sastavljanje i ispitivanje svih elemenata ogibljenja.
Radionica iz stava 1. ovog člana ima zaposlene iz člana 9. stav 1. tač. 1) i 2) ovog pravilnika.
Probnice za ispitivanje elemenata ogibljenja su atestirane i imaju mogućnost automatskog generisanja radnog dijagrama elemenata ogibljenja.
Merna oprema probnica etalonira se u telima za ocenu usaglašenosti u oblasti etaloniranja koja obezbeđuju sledivost rezultata merenja do etalona Republike Srbije ili međunarodnih etalona, na period od godinu dana.
Provera tehničke ispravnosti probnica za ispitivanje elemenata vešanja i ogibljenja vrši se na pet godina.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje uređaja kočnica
Specijalizovana radionica za održavanje uređaja kočnica ima potrebnu infrastrukturu koja omogućava kvalitetno obavljanje svih poslova: prijema, pranja, rastavljanja, otkrivanja kvarova (defektaže), sastavljanja, ispitivanja i skladištenja vitalnih kočnih uređaja i delova kočnice, kao i rezervnih delova.
Radionica iz stava 1. ovog člana ima:
1) tehničku dokumentaciju za održavanje vitalnih kočnih uređaja i delova kočnice;
2) probnice za ispitivanje vitalnih kočnih uređaja sa mogućnošću zapisa merenih veličina;
3) mernu opremu odgovarajućeg mernog opsega i klase tačnosti;
4) vazdušnu i električnu instalaciju potrebnu za ispitivanje.
Merna oprema probnica etalonira se u telima za ocenu usaglašenosti u oblasti etaloniranja koja obezbeđuju sledivost rezultata merenja do etalona Republike Srbije ili međunarodnih etalona, na period od:
1) šest meseci za pokretne probnice koje imaju manometre;
2) godinu dana za nepokretne probnice i ostale pokretne probnice.
Ostala merna oprema kontroliše se u skladu sa propisom o vrstama merila koja podležu zakonskoj kontroli.
Merna, ispitna i kontrolna oprema zadovoljava klase tačnosti za pojedina merenja i ispitivanja tokom održavanja.
Provera tehničke ispravnosti probnica iz stava 2. tačka 2) ovog člana vrši se na pet godina.
Radionica iz stava 1. ovog člana, pored zaposlenih iz člana 9. stav 1. tač. 1) i 2) ovog pravilnika ima najmanje dva zaposlena lica mašinske struke sa završenom specijalističkom obukom za popravku, održavanje i ispitivanje vitalnih kočnih uređaja i delova kočnice.
Stručna osposobljenost lica koja su završila specijalističku obuku za popravku, održavanje i ispitivanje vitalnih kočnih uređaja i delova kočnice, proverava se na svake tri godine.
Provera stručne osposobljenosti iz stava 8. ovog člana vrši se i ako lice nije obavljalo poslove za koje je završilo specijalističku obuku u neprekidnom periodu od jedne godine.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje vazdušnih rezervoara
Specijalizovana radionica za održavanje vazdušnih rezervoara sa karakteristikom pr·V>1000 (pr - bar, V - dm³) ima potrebnu infrastrukturu i tehničku opremljenost za sprovođenje održavanja i ispitivanja u skladu sa standardima: SRPS EN 286 - 3 i SRPS EN 286 - 4, kao i objavama Međunarodne železničke unije UIC 541-07 i UIC 834, koje se odnose na održavanje i ispitivanje sudova pod pritiskom.
Radionica iz stava 1. ovog člana ima zaposlene iz člana 9. stav 1. tač. 1) i 2) ovog pravilnika.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje auto-stop i ETCS uređaja na vozilu i održavanje uređaja budnosti
Specijalizovane radionice za održavanje auto-stop i ETCS uređaja na vozilu i održavanje uređaja budnosti imaju probnice za ispitivanje odgovarajućih tipova auto-stop i ETCS uređaja na vozilu i uređaja budnosti.
Radionice iz stava 1. ovog člana, pored zaposlenih iz člana 9. stav 1. tač. 3) i 4) ovog pravilnika, imaju i najmanje jedno zaposleno lice elektrotehničke struke koje je stručno osposobljeno kod proizvođača odnosnog uređaja.
Provera tehničke ispravnosti probnica iz stava 1. ovog člana vrši se na pet godina.
Uslovi za specijalizovane radionice za održavanje brzinomera i registrujućih uređaja
Specijalizovana radionica za održavanje brzinomera i registrujućih uređaja obavlja održavanje brzinomera i registrujućih uređaja u obimu većem od funkcionalne provere uređaja i agregatne zamene pojedinih modula.
Radionica iz stava 1. ovog člana, pored zaposlenih iz člana 9. stav 1. tač. 3) i 4) ovog pravilnika, ima sledeće zaposlene:
1) najmanje jedno zaposleno lice mašinske struke koje je stručno osposobljeno za popravku, održavanje i ispitivanje brzinomernog i registrujućeg uređaja železničkog vozila kod proizvođača uređaja;
2) najmanje jedno zaposleno lice elektrotehničke struke koje je stručno osposobljeno za popravku, održavanje i ispitivanje brzinomernog i registrujućeg uređaja železničkog vozila kod proizvođača uređaja.
Radionica iz stava 1. ovog člana ima odgovarajuću probnicu za ispitivanje i podešavanje brzinomera i registrujućih uređaja.
Provera tehničke ispravnosti probnice iz stava 3. ovog člana vrši se na pet godina.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o uslovima koje moraju ispunjavati radionice za održavanje železničkih vozila ("Službeni glasnik RS", broj 104/16).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".