ODLUKA

O OSNIVANJU NARODNOG POZORIŠTA SOMBOR

("Sl. list grada Sombora", br. 3/2021)

 

OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ustanova za kulturu Narodno pozorište Sombor osnovana je Rešenjem GNO Sombor, br. 38810, od 13.11.1946. godine.

Skupština opštine Sombor preuzela je prava i obaveze osnivača prema Narodnom pozorištu Sombor Odlukom br. 022-6/91 od 16.05.1991. godine.

Ovom Odlukom se vrši usklađivanje obaveznih elemenata osnivačkog akta sa Zakonom.

Član 2

Osnivač Narodnog pozorišta Sombor je grad Sombor (u daljem tekstu: osnivač) sa sedištem u Somboru, Trg Cara Uroša 1.

Ustanova ima svojstvo pravnog lica.

U pravnom prometu sa trećim licima Ustanova istupa u svoje ime i za svoj račun.

NAZIV, SEDIŠTE, PEČAT I ŠTAMBILJ USTANOVE

Član 3

Naziv Ustanove na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu je: NARODNO POZORIŠTE SOMBOR (u daljem tekstu: Narodno pozorište).

Naziv ustanove na latiničnom pismu je: NARODNO POZORIŠTE SOMBOR.

Naziv Ustanove na mađarskom jeziku i pismu je: ZOMBORI NÉPSZÍNHÁZ.

Sedište Narodnog pozorišta je u Somboru, Trg Koste Trifkovića, broj 2.

O promeni naziva i sedišta Ustanove odluku donosi Skupština grada Sombora, na predlog Upravnog odbora Ustanove.

Član 4

Narodno pozorište Sombor ima svoj pečat i štambilj koji sadrže poslovno ime i sedište Ustanove.

Izgled i sadržina pečata i štambilja utvrđuju se Statutom Ustanove.

DELATNOST USTANOVE

Član 5

Narodno pozorište je ustanova kulture koja je osnovana radi stvaralaštva, produkcije i interpretacije pozorišne umetnosti.

Delatnosti Narodnog pozorišta su:

- 90.01 - izvođačka umetnost;

- 90.03 - umetničko stvaralaštvo;

- 90.02 - druge umetničke delatnosti u okviru izvođačke umetnosti;

- 90.04 - rad umetničkih ustanova;

- 78.10 - audicije;

- 74.90 - aktivnosti pozorišnih i umetničkih agenata koji zastupaju umetnike ili agencije;

- 59.14 - prikazivanje kinematografskih dela;

- 58.11 - izdavanje knjiga;

- 58.14 - izdavanje časopisa i periodičnih izdanja;

- 58.19 - izdavanje reklamnog materijala;

- 59.20 - izdavanje zvučnih i muzičkih zapisa;

- 59.11 - proizvodnja kinematografskih dela, audio-vizuelnih proizvoda i TV programa i

- 47.60 - trgovina na malo predmetima za kulturu i rekreaciju u specijalizovanim prodavnicama.

Narodno pozorište može bez upisa u sudski registar da obavlja druge delatnosti koje služe delatnosti upisanoj u registar.

FINANSIRANJE

Član 6

Narodno pozorište stiče sredstva za ostvarivanje svoje delatnosti u skladu sa Zakonom iz:

- budžeta grada Sombora;

- iz sredstava pokrajinskog i republičkog budžeta;

- donacija, priloga, sponzorstva i poklona domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica;

- sopstvenih prihoda po osnovu obavljanja delatnosti, u skladu sa Zakonom i

- iz drugih izvora.

Član 7

U budžetu Grada se obezbeđuju sredstva kojima se finansiraju programi i projekti, stalni troškovi, investiciono održavanje, tekuće popravke i održavanje, oprema, plate, dodaci, naknade i druga primanja direktora i zaposlenih u skladu sa godišnjim Programom rada i finansijskim planom ustanove za narednu godinu i projekcijama za naredne dve godine.

Narodno pozorište podnosi Skupštini grada predlog godišnjeg programa rada i predlog finansijskog plana za narednu godinu i projekcije za naredne dve godine, najkasnije do 20.jula tekuće godine.

Narodno pozorište je dužno da najkasnije do 15. marta tekuće godine, Skupštini grada podnese izveštaj o radu i izveštaj o finansijskom poslovanju za prethodnu godinu.

Gradonačelnik grada Sombora zaključuje sa Narodnim pozorištem godišnji Ugovor o finansiranju troškova iz stava 1. Ovog člana.

ORGANI UPRAVLJANJA USTANOVE

Član 8

Organi Narodnog pozorišta su:

- Direktor, kao organ rukovođenja;

- Upravni odbor, kao organ upravljanja i

- Nadzorni odbor, kao organ nadzora.

DIREKTOR

Član 9

Radom i poslovanjem Narodnog pozorišta rukovodi direktor.

Direktora imenuje i razrešava Skupština grada na osnovu prethodno sprovedenog javnog konkursa, na predlog Odbora za izbor, imenovanja i administrativno- mandatna pitanja Skupštine grada Sombora, sa liste kandidata koju utvrđuje Upravni odbor Ustanove, na period od 4 godine i može biti ponovo imenovan.

Za direktora može biti imenovano lice koje ispunjava opšte i posebne uslove propisane Zakonom i Statutom ustanove.

Uslovi za imenovanje, kao i nadležnost direktora definišu se Statutom Narodnog pozorišta, po postupku propisanim zakonom.

Član 10

Dužnost direktora ustanove prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Skupština grada razrešiće direktora ustanove pre isteka mandata u slučajevima predviđenim Zakonom.

Postupak i razrešenje direktora pokreće Osnivač po svojoj inicijativi ili na inicijativu Upravnog odbora ustanove.

Član 11

Skupština grada može imenovati vršioca dužnosti direktora, bez prethodno sprovedenog konkursa, u slučaju kada direktoru prestane dužnost pre isteka mandata, odnosno kada javni konkurs za direktora nije uspeo.

Za vršioca dužnosti direktora može biti imenovano lice na period od najduže jedne godine.

Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.

Vršilac dužnosti direktora mora da ispunjava uslove za izbor direktora ustanove.

Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja direktora.

UPRAVNI ODBOR

Član 12

Organ upravljanja Ustanove je Upravni odbor.

Upravni odbor ima 5 članova, uključujući i predsednika.

Predsednika i članove Upravnog odbora Ustanove imenuje i razrešava Skupština grada iz reda istaknutih stručnjaka i poznavalaca kulturne delatnosti.

Upravni odbor čine:

- 3 predstavnika osnivača koje predlaže Odbor za izbor, imenovanja i administrativno-mandatna pitanja Skupštine grada Sombora i

- 2 predstavnika iz reda zaposlenih, na predlog reprezentativnog sindikata ustanove, odnosno na predlog većine zaposlenih, od kojih jedan mora biti iz reda nosilaca osnovne, tj. programske delatnosti.

Dva člana Upravnog odbora treba da budu predstavnici manje zastupljenog pola.

Članovi upravnog odbora se imenuju na period od četiri godine i mogu biti imenovani najviše dva puta.

Nadležnost Upravnog odbora definiše se Statutom Narodnog pozorišta u skladu sa zakonom.

Član 13

Dužnost člana upravnog odbora ustanove prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Skupština grada razrešiće člana upravnog odbora pre isteka mandata:

1) na lični zahtev,

2) ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona,

3) ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana upravnog odbora, odnosno ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana upravnog odbora ustanove i

4) iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili statutom ustanove.

NADZORNI ODBOR

Član 14

Nadzorni odbor obavlja nadzor nad poslovanjem Ustanove.

Predsednika i članove Nadzornog odbora Ustanove imenuje i razrešava Skupština grada.

Nadzorni odbor ima 3 člana, uključujući i predsednika.

Član 15

Nadzorni odbor čine:

- 2 predstavnika osnivača, koje predlaže Odbor za izbor, imenovanja i administrativno-mandatna pitanja Skupštine grada Sombora i

- 1 predstavnik iz reda zaposlenih na predlog reprezentativnog sindikata ustanove, odnosno na predlog većine zaposlenih.

Jedan član Nadzornog odbora treba da bude predstavnik manje zastupljenog pola.

Članovi Nadzornog odbora imenuju se na period 4 godine i mogu biti imenovani najviše dva puta.

Nadležnost Nadzornog odbora definiše se Statutom ustanove u skladu sa zakonom.

Član 16

Skupština grada može do imenovanja predsednika i članova nadzornog odbora ustanove da imenuje vršioce dužnosti predsednika i članova nadzornog odbora.

Skupština grada može imenovati vršioca dužnosti predsednika i člana nadzornog odbora ustanove i u slučaju kada predsedniku, odnosno članu nadzornog odbora prestane dužnost pre isteka mandata.

Vršilac dužnosti predsednika, odnosno člana nadzornog odbora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.

Član 17

Nadzorni odbor, najmanje jedanput godišnje, podnosi izveštaj o svom radu Skupštini grada.

Član 18

Dužnost člana nadzornog odbora ustanove prestaje istekom mandata i razrešenjem.

Osnivač ustanove razrešiće člana nadzornog odbora pre isteka mandata:

1) na lični zahtev,

2) ako obavlja dužnost suprotno odredbama zakona,

3) ako je protiv njega pokrenut krivični postupak za delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana nadzornog odbora, odnosno ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje dužnosti člana nadzornog odbora ustanove i

4) iz drugih razloga utvrđenih zakonom ili statutom ustanove.

Član 19

Predsedniku i članovima Upravnog i Nadzornog odbora može pripasti naknada za rad po održanoj sednici u visini polovine neoporezivog iznosa dnevnice.

Naknada za rad iz stava 1. ovog člana se isplaćuje iz sopstvenih prihoda Narodnog pozorišta.

Član 20

U ustanovi se obrazuje umetnički, programski, odnosno stručni savet.

Umetnički, programski, odnosno stručni savet razmatra pitanja iz umetničke, programske, odnosno stručne delatnosti ustanove i direktoru, daje mišljenja i predloge vezane za umetnički, programski i stručni rad ustanove.

U sastav umetničkog, programskog, odnosno stručnog saveta biraju se lica od visokog umetničkog i stručnog integriteta i autoriteta.

Sastav, nadležnost i način rada umetničkog, programskog i stručnog saveta, bliže se uređuju Statutom ustanove.

ZAŠTITA OPŠTEG INTERESA

Član 21

Skupština grada:

- daje saglasnost na statut;

- razmatra godišnje izveštaje o radu i finansijskom poslovanju i usvaja iste;

- daje saglasnost na godišnji program rada;

- daje saglasnost na statusne promene;

- daje saglasnost na promenu delatnosti, promenu sedišta i naziv Ustanove;

- imenuje i razrešenje direktora i

- imenuje i razrešava članove Upravnog i Nadzornog odbora.

Član 22

Gradsko veće daje prethodnu saglasnost na:

- Odluku o kreditnom zaduženju Narodnog pozorišta kod poslovnih banaka, fondova, ili drugih finansijskih organizacija kojom se obezbeđuju sredstva za kapitalne ili tekuće investicije;

- Ugovore o finansijskom, odnosno operativnom lizingu i

- Pregovore, radnje i pravne poslove sa trećim licima kod kojih se Narodno pozorište kreditno zadužuje, opterećuje imovinu ustanove, ili koristi druga sredstva obezbeđivanja potraživanja.

Član 23

Gradonačelnik grada Sombora daje saglasnost na Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova u Narodnom pozorištu i donosi Rešenje o utvrđivanju zbirne liste koeficijenata za obračun i isplatu plata zaposlenih u ustanovi.

Član 24

Na zahtev Skupštine grada, Gradskog veća i Gradonačelnika, Narodno pozorište je dužno da podnese vanredni izveštaj o svom radu.

Gradonačelnik i Gradsko veće kao izvršni organi imaju pravo da nalože vanrednu kontrolu poslovanja ustanove.

U slučaju poremećaja u poslovanju Ustanove, Osnivač može preduzeti mere kojima će obezbediti nesmetano poslovanje Ustanove, a naročito može promeniti unutrašnju organizaciju Ustanove, razrešiti organe koje je postavio i imenovati privremene organe, kao i druge mere predviđene zakonom.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 25

Narodno pozorište je dužno da uskladi Statut sa ovom Odlukom u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Statutom, kao osnovnim opštim aktom ustanove, se uređuje:

- delatnost ustanove,

- unutrašnja organizacija ustanove,

- organi ustanove, njihov sastav, način imenovanja i nadležnosti,

- uslovi za imenovanje i razrešenje direktora ustanove,

- odgovornost ustanove za obaveze u pravnom prometu,

- druga pitanja značajna za rad ustanove.

Član 26

Odredbe ove Odluke koje se odnose na postupak i uslove za imenovanje direktora, predsednika i članove Upravnog i Nadzornog odbora Narodnog pozorišta primenjivaće se po prestanku mandata direktora, predsednika i članove Upravnog i Nadzornog odbora Ustanove, imenovanih u skladu sa odredbama ranije važećih akata.

Član 27

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o osnivanju ustanove za kulturu Narodno pozorište Sombor ("Sl. list grada Sombora", br. 12/2011).

Član 28

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Sombora".