ODLUKAO POSTUPKU DODELE I KONTROLE KORIŠĆENJA SREDSTAVA ZA PODSTICANJE PROGRAMA ILI NEDOSTAJUĆEG DELA SREDSTAVA ZA FINANSIRANJE PROGRAMA OD JAVNOG INTERESA KOJE REALIZUJU UDRUŽENJA("Sl. list grada Užica", br. 58/2020 i 8/2021) |
Ovom odlukom bliže se uređuju uslovi, kriterijumi, obim, način, postupak dodele, kao i način i postupak kontrole korišćenja i vraćanja sredstava za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa koje realizuju udruženja, a koji su od javnog interesa.
Pojam udruženja i primena odluke
Pod udruženjem, u smislu ove odluke, podrazumeva se dobrovoljna i nevladina nedobitna organizacija zasnovana na slobodi udruživanja više fizičkih ili pravnih lica, osnovana radi ostvarivanja i unapređenja određenog zajedničkog ili opšteg cilja i interesa, koji nisu zabranjeni Ustavom ili zakonom, upisana u registar nadležnog organa u skladu sa zakonom.
Ova odluka se ne primenjuje na finansiranje, odnosno sufinansiranje programa koje je uređeno posebnim zakonom i propisima donetim na osnovu tog zakona.
Programom od javnog interesa koji se finansira ili sufinansira iz sredstava budžeta grada, u smislu ove odluke, smatraju se programi u oblastima utvrđenim zakonom kojim se uređuje rad udruženja.
Program čija realizacija traje najduže godinu dana u formalnom smislu može biti označen i nazivom projekat.
Program iz člana 3. ove odluke naročito sadrži: oblast u kojoj se program realizuje, teritoriju na kojoj bi se program realizovao, vreme i dužinu trajanja programa, cilj, vrstu i obim aktivnosti koje bi se vršile tokom realizacije programa i ukupan broj lica koji je potreban za izvođenje programa.
Sredstva za podsticanje programa
Sredstva za podsticanje programa od javnog interesa koje realizuju udruženja obezbeđuju se u budžetu grada Užica, a njihov iznos opredeljuje se odlukom o budžetu za svaku kalendarsku godinu.
Sredstva opredeljena odlukom iz stava 1. ovog člana dodeljuju se udruženjima čiji su programi odobreni na osnovu sprovedenog javnog konkursa i zaključenih ugovora o realizaciji tih programa.
Davalac sredstava je grad Užice.
II POSTUPAK ZA DODELU SREDSTAVA
Izvršni organ grada odgovoran za izvršenje budžeta, na predlog organizacionih jedinica, odnosno gradskih uprava nadležnih za oblasti koje će se podsticati u tekućoj godini, utvrđuje Godišnji plan raspisivanja javnih konkursa, u skladu sa odlukom o budžetu.
Nadležni izvršni organ objavljuje godišnji plan javnih konkursa na internet prezentaciji grada i na oglasnoj tabli organa grada, najkasnije do 31. januara tekuće godine i dostavlja ga Kancelariji za saradnju sa civilnim društvom Vlade RS.
Godišnji plan javnih konkursa sadrži podatke o davaocu i iznosu sredstava, oblastima koje se podstiču u tekućoj godini, nazivu i planiranom periodu raspisivanja javnog konkursa i druge relevantne podatke u zavisnosti od vrste konkursa.
Izbor programa koji će se finansirati sredstvima iz budžeta Grada vrši se primenom sledećih kriterijuma:
1. reference programa: oblast u kojoj se realizuje program, dužina trajanja programa, broj korisnika programa, mogućnost razvijanja programa i njegova održivost;
2. ciljevi koji se postižu: obim zadovoljavanja javnog interesa, stepen unapređenja stanja u oblasti u kojoj se program sprovodi;
3. sufinansiranje programa iz drugih izvora: sopstvenih prihoda, budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave, fondova Evropske unije, poklona, donacija, legata, kredita i drugo, u slučaju nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa;
4. zakonitost i efikasnost korišćenja sredstava i održivost ranijih programa: ako su ranije korišćena sredstva iz budžeta, da li su ispunjene ugovorne obaveze.
Bliža merila za izbor programa primenom kriterijuma iz stava 1. ovog člana, kao i dopunski kriterijumi koji su specifični za određenu oblast utvrđuju se gradonačelnika, na predlog gradske uprave nadležne za tu oblast.
Javni konkurs za dodelu sredstava za finansiranje, odnosno sufinansiranje programa od javnog interesa (u daljem tekstu: konkurs), raspisuje gradonačelnik i oglašava ga na internet prezentaciji grada, na oglasnoj tabli organa grada, na portalu e-Uprava i najmanje u jednim dnevnim, odnosno nedeljnim novinama koje se distribuiraju na teritoriji grada.
Obaveštenje o konkursu iz stava 1. ovog člana mora biti vidljivo sve vreme trajanja konkursa na internet prezentaciji grada.
Konkurs obavezno sadrži:
1. oblast od javnog interesa za koju se konkurs raspisuje;
2. iznos sredstava koja su opredeljena za konkurs;
3. najmanji i najveći iznos sredstava koja se odobravaju po programu, odnosno projektu;
4. udruženja koja imaju pravo učešća;
5. kriterijume za ocenu programa na osnovu kojih će se dodeljivati sredstva;
6. bliža merila i dopunske kriterijume čijom primenom se vrši vrednovanje prijavljenih programa sa jasnim sistemom za vrednovanje svakog pojedinačnog kriterijuma, odnosno upućivanje na službeno glasilo u kome je objavljen propis kojim su utvrđena bliža merila i dopunski kriterijumi;
7. vreme trajanja programa;
8. precizne rokove u kojima se konkurs sprovodi;
9. informaciju o dokumentaciji koju prilaže podnosilac programa uz popunjen obrazac predloga programa;
10. naziv organa kome se prijave podnose i način podnošenja prijave;
11. poziv odgovarajućim udruženjima, kao i stručnjacima zainteresovanim za rad u konkursnoj komisiji.
Na konkursu može da učestvuje udruženje:
1. koje je registrovano u skladu sa zakonom koji uređuje status i rad udruženja i čije je sedište na teritoriji grada Užica, kao i matična udruženja Užičana, sa sedištem izvan teritorije grada Užica, a koji promovišu kulturnu tradiciju grada Užica;
2. čiji ciljevi se, prema statutarnim odredbama, ostvaruju u oblasti u kojoj se program realizuje;
3. koje je registrovano najmanje 2 godine za obavljanje delatnosti iz oblasti za koju se konkurs raspisuje, odnosno najmanje 3 godine ako konkuriše za iznose preko 500.000 dinara, sem za udruženja mladih za koje je uslov da su registrovana najmanje 6 meseci za obavljanje delatnosti iz oblasti za koju se konkurs raspisuje, odnosno najmanje 2 godine ako konkurišu za iznose preko 500.000 dinara;
4. koje je direktno odgovorno za pripremu i izvođenje programa i
5. koje nije u postupku likvidacije, stečajnom postupku ili pod privremenom zabranom obavljanja delatnosti.
Za sprovođenje konkursa, gradonačelnik obrazuje konkursnu komisiju za sprovođenje konkursa (u daljem tekstu: komisija).
Komisija se imenuje rešenjem, za svaki konkurs posebno.
Komisija može imati tri ili pet članova. Najmanje jedan, odnosno dva člana komisije su predstavnici stručne javnosti, a dva, odnosno tri člana su predstavnici organa grada.
Konkursom se upućuje poziv udruženjima i istaknutim stručnjacima da dostave predloge za članove komisija sa biografijom, odnosno da se samostalno kandiduju za člana komisije, najkasnije u roku od 15 dana od dana objavljivanja konkursa.
Pravo na predlaganje članova imaju udruženja koja su registrovana najmanje tri godine pre datuma raspisivanja konkursa, čija je oblast delovanja u vezi sa konkursom i koja nisu učesnici na tom konkursu.
Na osnovu prispelih predloga za članove komisije, gradonačelnik imenuje jednog, odnosno dva člana komisije - predstavnika stručne javnosti, prema kriterijumima utvrđenim konkursnim uslovima.
Ukoliko predlozi za članove komisije iz stava 4. ovog člana ne budu dostavljeni u propisanom roku, gradonačelnik imenuje članove komisije iz reda istaknutih stručnjaka za odgovarajuću oblast koji su aktivni na teritoriji grada, po prethodno pribavljenoj saglasnosti tih lica.
Rešenjem o obrazovanju komisije utvrđuju se broj članova i sastav komisije, zadaci komisije i rokovi za njihovo izvršenje, kao i druga pitanja značajna za rad komisije.
Rešenje o obrazovanju komisije objavljuje se na internet prezentaciji grada.
Komisija na prvoj sednici bira predsednika komisije i usvaja poslovnik o radu.
Članovi komisije ne dobijaju naknadu za svoj rad.
Predsednik komisije koordinira rad komisije i vodi sednice.
Komisija radi i odlučuje u punom sastavu i o svom radu vodi zapisnik.
Komisija odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.
Izjava o nepostojanju sukoba interesa
Svaki član komisije je dužan da potpiše pisanu izjavu da nema privatni interes u vezi sa radom i odlučivanjem komisije, odnosno sprovođenjem konkursa.
Imenovano lice ne može preduzimati radnje u svojstvu člana komisije pre nego što potpiše izjavu iz stava 1. ovog člana.
U slučaju da u toku sprovođenja konkursa dođe do saznanja da se nalazi u sukobu interesa ili sumnju u postojanje sukoba interesa prijavi treće lice, član komisije je dužan da o tome odmah obavesti gradonačelnika i ostale članove komisije i da se izuzme iz daljeg rada komisije.
O rešavanju sukoba interesa gradonačelnik odlučuje u svakom slučaju posebno, a ako utvrdi sukob interesa, imenuje u komisiju novog člana kao zamenu, u roku od tri dana od dana utvrđivanja sukoba interesa.
Sukob interesa postoji ako član komisije ili članovi njegove porodice (bračni ili vanbračni drug, dete ili roditelj), zaposleni ili član organa udruženja koje učestvuje na konkursu ili bilo kog drugog udruženja povezanog na bilo koji način sa tim udruženjem ili u odnosu na ta udruženja ima bilo koji materijalni ili nematerijalni interes suprotan javnom interesu, i to u slučajevima porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa.
Udruženja koja su učesnici na konkursu podnose prijavu organu za podnošenje prijava utvrđenom konkursom.
Prijava se podnosi u roku koji ne može biti kraći od 15 dana od dana objavljivanja konkursa.
Ako za dodelu sredstava konkuriše partnerski program, samo jedno udruženje podnosi prijavu i ono je odgovorno za upravljanje finansijskim sredstvima svih partnerskih udruženja na programu, i u programu mora biti označeno kao odgovorno udruženje.
Postupanje po podnetim prijavama
Organ iz člana 14. stav 1. ove odluke celokupnu konkursnu dokumentaciju odmah po prijemu dostavlja komisiji.
Komisija otvara prijave i proverava ispunjenost uslova za učešće na konkursu i blagovremenost prijava.
Na zahtev komisije, organ nadležan za oblast na koju se konkurs odnosi po službenoj dužnosti utvrđuje da li je udruženje upisano u registar nadležnog organa i da li se, prema statutarnim odredbama, ciljevi udruženja ostvaruju u oblasti u kojoj se program realizuje.
Neblagovremene prijave, kao i prijave koje je podnelo udruženje koje ne ispunjava uslove za učešće na konkursu odbacuju se bez razmatranja.
Nepotpune prijave, odnosno nepotpuno ili neprecizno predstavljeni programi ili ostala konkursna dokumentacija, ne razmatraju se.
Komisija vrši ocenu uredno podnetih programa, primenom kriterijuma i merila utvrđenih konkursom.
Ocenjivanje programa vrši svaki član komisije nezavisno, za svaki program i po svakom od kriterijuma.
Komisija je dužna da za svaki program koji se razmatra sačini obrazloženje, u kome se obavezno navode razlozi za odgovarajuće ocenjivanje tog programa.
Vrednovanje i rangiranje programa
Komisija utvrđuje listu vrednovanja i rangiranja prijavljenih programa (u daljem tekstu: lista rangiranja), u roku od 60 dana od dana isteka roka za podnošenje prijave.
Lista rangiranja sa podacima o komisiji koja je vršila ocenu programa, objavljuje se na internet prezentaciji grada, na oglasnoj tabli organa grada i portalu e-Uprava.
Učesnici konkursa imaju pravo uvida u podnete prijave i priloženu dokumentaciju u roku od tri radna dana od dana objavljivanja liste rangiranja.
Na listu rangiranja učesnici konkursa imaju pravo prigovora u roku od osam dana od dana njenog objavljivanja.
Odluku o prigovoru, koja mora biti obrazložena, gradonačelnik donosi na predlog komisije, u roku od 15 dana od dana njegovog prijema.
Odluku o izboru programa koji se podstiču sredstvima naznačenim u konkursu, donosi gradonačelnik, prema redosledu utvrđenom u Listi rangiranja, u okviru sredstava koja su obezbeđena za taj konkurs.
Odluka iz stava 1. ovog člana donosi se u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje prigovora.
Odluka iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet prezentaciji grada, na oglasnoj tabli organa grada i na portalu e-Uprava, u roku od pet dana od dana donošenja.
Na osnovu odluke o izboru programa, gradonačelnik donosi rešenje o dodeli sredstava udruženju za realizaciju odobrenog programa.
III KORIŠĆENJE SREDSTAVA I PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA
Sredstva koja se, u skladu sa ovom odlukom, dodele udruženju za realizaciju programa jesu namenska sredstva i mogu da se koriste isključivo za realizaciju odobrenog programa i u skladu sa ugovorom koji zaključuju grad i udruženje - korisnik sredstava.
Prenos sredstava iz stava 1. ovog člana vrši se u skladu sa propisima kojima se uređuju prenos sredstava i otvaranje računa korisnika javnih sredstava.
Ugovorom se uređuju međusobna prava, obaveze i odgovornosti ugovornih strana, a ugovor sadrži naročito:
1. naziv i sadržinu programa,
2. iznos sredstava koji se dodeljuje iz budžeta Grada za realizaciju tog programa,
3. način na koji se dodeljena sredstva za realizaciju programa prenose udruženju,
4. ukupnu vrednost programa,
5. datum početka i završetka realizacije programa,
6. konkretne obaveze ugovornih strana,
7. sadržinu izveštaja i način i rokove za podnošenje izveštaja,
8. instrumente obezbeđenja za slučaj nenamenskog trošenja sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, odnosno za slučaj neizvršenja ugovorne obaveze i povraćaj neutrošenih sredstava,
9. vreme trajanja ugovora,
10. uslove za raskid ugovora pre isteka roka na koji je zaključen,
11. prava i obaveze ugovornih strana u slučaju raskida ugovora pre isteka vremena na koji je zaključen,
12. prava i obaveze ugovornih strana u slučaju nepoštovanja ugovorom predviđenog načina pravdanja sredstava i
13. način rešavanja sporova.
Korisnik sredstava dužan je da pre sklapanja ugovora dostavi izjavu da sredstva za realizaciju odobrenog programa nisu na drugi način već obezbeđena, kao i izjavu o nepostojanju sukoba interesa i interni akt o antikorupcijskoj politici.
Ukoliko se nosilac odobrenog programa ne odazove pozivu za zaključenje ugovora u roku od osam dana od dana prijema poziva, smatraće se da je povukao predlog programa.
Gradska uprava nadležna za oblast koja se podstiče (u daljem tekstu: nadležni organ) prati realizaciju programa za koji su odobrena sredstva u skladu sa ovom odlukom.
Praćenje realizacije programa obuhvata:
1. obavezu udruženja da obaveštava nadležni organ o realizaciji programa, u rokovima određenim ugovorom;
2. pregledanje izveštaja od strane nadležnog organa;
3. monitoring posete predstavnika nadležnog organa;
4. obavezu udruženja da omogući predstavnicima nadležnog organa da izvrše uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije programa;
5. prikupljanje informacija od korisnika programa;
6. druge aktivnosti predviđene ugovorom.
Praćenje može obuhvatiti i reviziju ovlašćenog revizora, ukoliko je to predviđeno konkursnim uslovima i ugovorom.
Udruženje odnosno realizator programa je dužno da nadležnom organu omogući praćenje realizacije programa.
Udruženje izrađuje periodične i završne narativne i finansijske izveštaje.
Periodični i završni narativni izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži: detaljan opis aktivnosti i rezultata realizacije programa u odnosu na planirane aktivnosti definisane ugovorom kako bi se mogla izvršiti procena uspešnosti od strane nadležnog organa, obrazloženje za svako odstupanje od programa i pregled korektivnih mera čije se preduzimanje planira od strane korisnika sredstava.
Periodični i završni finansijski izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži: prikaz budžeta, koji je sastavni deo ugovora, sa pregledom svih troškova koji su nastali tokom izveštajnog perioda, kao i kopiju celokupne računovodstvene dokumentacije koja opravdava nastale troškove.
Izveštaj iz stava 3. ovog člana nadležni organ dostavlja i organu, odnosno organizacionoj jedinici nadležnoj za finansije.
Dostavljanje, pregledanje i procena izveštaja
Udruženje dostavlja periodične i završne narativne i finansijske izveštaje u rokovima predviđenim zaključenim ugovorom. Nadležni organ pregleda i razmatra izveštaje iz stava 1. ovog člana.
Pregledom finansijskih izveštaja nadležni organ utvrđuje da li su budžetska sredstva namenski korišćena i da li postoji računovodstvena dokumentacija koja ukazuje na namenski utrošak tih sredstava.
Plaćanja i izdaci koji nisu u skladu sa ugovornim obavezama ili su bez pripadajuće računovodstvene dokumentacije, neće biti priznati, o čemu se nosilac programa obaveštava pisanim putem.
Pregledom narativnog izveštaja nadležni organ ostvaruje uvid i vrši procenu kvaliteta i uspešnosti programa u smislu realizacije postavljenih ciljeva.
O izvršenoj proceni nadležni organ obaveštava korisnika sredstava.
Udruženje na zahtev nadležnog organa dostavlja dopunu i dodatno objašnjenje navoda iznetih u izveštaju u roku od osam dana od prijema zahteva nadležnog organa za dostavljanje dopune dokumentacije.
Radi praćenja realizacije programa, nadležni organ može realizovati monitoring posete.
Monitoring posetom, u smislu ove odluke, smatra se: poseta udruženju, održavanje sastanaka ovlašćenih predstavnika nadležnog organa sa ovlašćenim predstavnicima udruženja, prisustvo određenim događajima i manifestacijama ili drugim programskim aktivnostima koje udruženje sprovodi u sklopu realizacije programa.
Monitoring poseta može biti najavljena ili nenajavljena.
Za programe čije trajanje je duže od šest meseci i čija je vrednost odobrenih sredstava veća od 500.000,00 dinara, kao i za programe koji traju duže od godinu dana, nadležni organ realizuje najmanje jednu monitoring posetu tokom trajanja programa, odnosno najmanje jednom godišnje.
Nadležni organ izrađuje izveštaj o monitoring poseti iz člana 24. ove odluke, u roku od deset dana od dana sprovedene posete.
Pored izveštaja iz stava 1. ovog člana, nadležni organ može izraditi i preporuke za otklanjanje nedostataka i rokove za njihovu realizaciju i uputiti ih korisniku sredstava.
Sukob interesa kod korisnika sredstava
Udruženje će preduzeti sve potrebne mere s ciljem izbegavanja sukoba interesa prilikom korišćenja namenskih sredstava i odmah po saznanju obavestiti gradonačelnika o svim situacijama koje predstavljaju sukob interesa ili bi mogle dovesti do sukoba interesa, u skladu sa zakonom.
Sukob interesa postoji u situaciji u kojoj je nepristrasno izvršenje ugovornih obaveza bilo kog lica vezanog ugovorom ugroženo zbog prilike da to lice svojom odlukom ili drugim aktivnostima učini pogodnost sebi ili sa njim povezanim licima (članovi porodice: supružnik ili vanbračni partner, dete ili roditelj), zaposlenom, članu udruženja, a na štetu javnog interesa, i to u slučaju porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa sa tim licem.
Svaki sukob interesa gradonačelnik posebno razmatra i može od udruženja zatražiti sva potrebna obaveštenja i dokumentaciju.
U slučaju utvrđenog postojanja sukoba interesa u sprovođenju ugovora, gradonačelnik će zatražiti od udruženja da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana, preduzme odgovarajuće mere, a ako udruženje to ne učini, pokrenuće postupak za raskid ugovora.
Ne smatra se sukobom interesa kada korisnik sredstava sprovodi program koji je usmeren na članove udruženja kao korisnike programa koji pripadaju socijalno osetljivim grupama ili osobama sa invaliditetom.
Preraspodela odobrenog iznosa sredstava
Korisnik sredstava, u izuzetnim situacijama, može da traži saglasnost od gradonačelnika radi preraspodele sredstava za realizaciju planiranih aktivnosti u okviru odobrenog programa.
Zahtevom za preraspodelu sredstava ne može se tražiti povećanje rashoda koji se odnose na ljudske resurse.
Preraspodela sredstava se može izvršiti tek nakon dobijanja pisane saglasnosti, odnosno nakon potpisivanja aneksa ugovora sa davaocem sredstava.
Postupanje u slučaju nepravilnosti
Nadležni organ obaveštava korisnika sredstava da će pokrenuti postupak za raskid ugovora i povraćaj sredstava sa pripadajućom kamatom ukoliko su nepravilnosti takve prirode da onemogućavaju nadležni organ da utvrdi da su dodeljena sredstva namenski korišćena, odnosno ako utvrdi nenamenski utrošak sredstava.
Raskid ugovora i povraćaj sredstava
Ako se prilikom praćenja realizacije programa utvrdi nenamensko trošenje sredstava gradonačelnik je dužan da raskine ugovor, zahteva povraćaj prenetih sredstava, odnosno da aktivira instrumente obezbeđenja, a udruženje je dužno da sredstva vrati sa zakonskom kamatom.
Izveštaj o realizovanoj finansijskoj podršci
Nadležni organ izrađuje izveštaj o realizovanoj finansijskoj podršci programima udruženja iz budžetskih sredstava u prethodnoj kalendarskoj godini.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet prezentaciji grada, na oglasnoj tabli organa grada i na portalu e-Uprava, najkasnije do 15. januara tekuće godine.
Nadležni organ može sprovesti analizu uspešnosti, kvaliteta i stepena ostvarenosti ciljeva programa za koja su dodeljena sredstva na konkursu za dodelu sredstava, ukoliko oceni da bi to dovelo do unapređenja stanja u određenoj oblasti u kojoj se korisnicima dodeljuju finansijska sredstva.
Prestanak važenja ranijeg propisa
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Pravilnik o načinu i i postupku dodele sredstava iz budžeta grada Užica, za finansiranje/sufinansiranje programa udruženja broj 06-6/18-1 od 25.12.2018. godine.
Sprovođenje započetih postupaka
Postupci dodele sredstava koji su otpočeli pre stupanja na snagu ove odluke, a nisu okončani, sprovešće se prema propisima koji su važili pre stupanja na snagu ove odluke.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".
Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o postupku dodele i kontrole korišćenja sredstava za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa od javnog interesa koje realizuju udruženja
("Sl. list grada Užica", br. 8/2021)
Član 4
Ova Odluka stupa na snagu počev od prvog narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".