PRAVILNIK
O NAČINU I POSTUPKU SPROVOĐENJA JAVNIH NABAVKI, NABAVKI ISPOD PRAGOVA I NABAVKI NA KOJE SE ZAKON NE PRIMENJUJE ZA SKUPŠTINU GRADA VALJEVA

("Sl. glasnik grada Valjeva", br. 3/2021 - sveska 2)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se uređuje postupak javne nabavke za Skupštinu grada Valjeva (u daljem tekstu: naručilac) i to: način planiranja nabavki, odgovornost za planiranje, ciljevi postupka javne nabavke, način izvršavanja obaveza iz postupka, način obezbeđivanja konkurencije, sprovođenje i kontrola javnih nabavki, način praćenja izvršenja ugovora o javnoj nabavci.

Ovim pravilnikom se bliže uređuje i postupak nabavke dobara ili usluga ili izvođenja radova, na koje se u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama ne primenjuju propisi kojima se uređuju javne nabavke i nabavke čija je procenjena vrednost ispod pragova do kojih se Zakon ne primenjuje.

Na pitanja koja nisu posebno uređena ovim Pravilnikom shodno se primenjuju odredbe Zakona o javnim nabavkama ("Sl. gl. RS", br. 91/19), propisa i podzakonskih akata donetih na osnovu ovog Zakona.

Član 2

Primena

Ovaj pravilnik je namenjen Skupštini grada Valjeva, u skladu sa važećim propisima i opštim aktima, a vezano za planiranje nabavki, sprovođenje postupka javnih nabavki, izvršenje ugovora i kontrolu javnih nabavki.

Član 3

Ciljevi pravilnika

Cilj pravilnika je da se nabavke sprovode u skladu sa zakonom, da se obezbedi jednakost, konkurencija i zaštita ponuđača od bilo kog vida diskriminacije, da se obezbedi blagovremeno pribavljanje dobara, usluga i radova uz najniže troškove i u skladu sa objektivnim potrebama naručioca.

Opšti ciljevi ovog pravilnika su:

1) jasno i precizno uređivanje i usklađivanje obavljanja svih poslova nabavki, a naročito planiranja, sprovođenja postupka i praćenja izvršenja ugovora o javnim nabavkama;

2) utvrđivanje obaveze pisane komunikacije u postupku nabavke i u vezi sa obavljanjem poslova nabavki;

3) evidentiranje svih radnji i akata tokom planiranja, sprovođenja postupka i izvršenja ugovora;

4) uređivanje ovlašćenja i odgovornosti u svim fazama nabavki;

5) kontrola planiranja, sprovođenja postupka i izvršenja nabavki;

6) definisanje opštih mera za sprečavanje korupcije.

Član 4

Predmet Ugovora o javnoj nabavci mogu biti nabavka dobara, usluga i radova.

Naručilac određuje predmet javne nabavke na način da predstavlja tehničku, tehnološku, funkcionalnu i drugu objektivno odredivu celinu.

Ako predmet ugovora o javnoj nabavci delom čine dobra i delom usluge osnovni predmet ugovora određuje se u zavisnosti od toga koji deo predmeta nabavke ima veću procenjenu vrednost.

Član 5

Na nabavke dobara ili usluga čija je ukupna procenjena vrednost na godišnjem nivou niža od 1.000.000,00 dinara bez PDV-a, naručilac nije obavezan da primenjuje odredbe Zakona o javnim nabavkama ("Sl. gl. RS", br. 91/19).

Na nabavke radova čija je ukupna procenjena vrednost na godišnjem nivou niža od 3.000.000,00 dinara bez PDV-a, naručilac nije obavezan da primenjuje odredbe Zakona o javnim nabavkama ("Sl. gl. RS", br. 91/19).

Na nabavke društvenih i drugih posebnih usluga iz člana 75. Zakona o javnim nabavkama, čija je procenjena vrednost manja od 15.000.000 dinara bez PDV-a, naručilac nije obavezan da primenjuje odredbe Zakona o javnim nabavkama ("Sl. gl. RS", br. 91/19).

Nabavke na koje se ovaj Pravilnik ne primenjuje, su sve nabavke regulisane članom 11, 12 13 i 14. Zakona o javnim nabavkama ("Sl. gl. RS", broj 91/19).

Član 6

Naručilac je dužan da primenjuje odredbe Zakona o javnim nabavkama ("Sl. gl. RS", br. 91/19), na nabavku radova, dobara i usluga čija je procenjena vrednost jednaka ili veća od pragova koje objavljuje Evropska komisija, odnosno Ministarstvo nadležno za poslove finansija u Službenom glasniku RS i na svojoj internet stranici.

Ovaj Pravilnik se primenjuje ukoliko su predmet nabavke:

1) radovi koje više od 50% subvencioniše ili sufinansira jedan ili više Naručilaca, u slučaju kada ugovor uključuje radove iz Priloga 1. Zakona ili radove na izgradnji bolnica, objekata namenjenih za sport, rekreaciju i odmor, školskih i univerzitetskih zgrada i zgrada koje se koriste u administrativne svrhe;

2) usluge koje više od 50% subvencioniše ili sufinansira jedan ili više Naručilaca i koje su povezane sa ugovorom o radovima iz tačke 1) ovog stava.

II PLANIRANJE NABAVKI

Član 7

Pravilnikom se uređuju postupak planiranja nabavki, rokovi izrade i donošenja i izmena plana javnih nabavki, ovlašćenja i odgovornost naručioca, odnosno lica koja učestvuju u planiranju, kao i druga pitanja od značaja za postupak planiranja nabavki.

Član 8

Odgovorno lice naručioca donosi plan javnih nabavki za tekuću godinu i to po pravilu do 31. januara.

Plan javnih nabavki se objavljuje na Portalu javnih nabavki i internet stranici naručioca, u roku od deset dana od dana donošenja.

Pored plana javnih nabavki iz stava 1. ovog člana, Naručilac posebno planira i nabavke na koje se zakon ne primenjuje, odnosno priprema plan nabavki na koje se Zakon ne primenjuje koji sadrži podatke o predmetu nabavke, procenjenu vrednost i osnov za izuzeće, ukupnoj vrednosti nabavki po svakom osnovu za izuzeće, kako bi se obezbedilo da takve nabavke ne pređu zakonski limit ispod kojeg nije obavezna primena zakona.

Član 9

Kriterijumi za planiranje nabavki

Kriterijumi koji se primenjuju za planiranje svake nabavke su:

1) da li je predmet nabavke u funkciji obavljanja delatnosti i u skladu sa planiranim ciljevima koji su definisani u relevantnim dokumentima (propisi, standardi, godišnji programi poslovanja, usvojene strategije i akcioni planovi i sl.),

2) da li tehničke specifikacije i količine određenog predmeta nabavke odgovaraju stvarnim potrebama naručioca,

3) da li je procenjena vrednost nabavke odgovarajuća s obzirom na ciljeve nabavke, a imajući u vidu tehničke specifikacije, neophodne količine i stanje na tržištu (cena i ostali uslovi nabavke),

4) da li nabavka ima za posledicu stvaranje dodatnih troškova, kolika je visina i kakva je priroda tih troškova i da li je kao takva isplativa,

5) da li postoje druga moguća rešenja za zadovoljavanje iste potrebe i koje su prednosti i nedostaci tih rešenja u odnosu na postojeće,

6) stanje na zalihama, odnosno praćenje i analiza pokazatelja u vezi sa potrošnjom dobara (dnevno, mesečno, kvartalno, godišnje i slično),

7) prikupljanje i analiza postojećih informacija i baza podataka o dobavljačima i zaključenim ugovorima,

8) praćenje i poređenje troškova održavanja i korišćenja postojeće opreme u odnosu na troškove nove opreme, isplativost investicije, isplativost remonta postojeće opreme i slično,

9) troškovi životnog ciklusa predmeta javne nabavke (trošak nabavke, troškovi upotrebe i održavanja, kao i troškovi odlaganja nakon upotrebe),

10) rizici i troškovi u slučaju nesprovođenja postupka nabavke kao i troškovi alternativnih rešenja.

Član 10

Procenjena vrednost javne nabavke iskazuje se u dinarima, bez poreza na dodatu vrednost, a obuhvata procenu ukupnih plaćanja koje će izvršiti naručilac, uključujući sve opcije ugovora i mogućeg produženja ugovora, ukoliko je predviđeno u konkursnoj dokumentaciji.

U slučaju javne nabavke standardnih dobara koja su opšte dostupna na tržištu ili dobara čija se nabavka periodično ponavlja, izračunavanje procenjene vrednosti zasniva se na:

1) ukupnoj stvarnoj vrednosti svih ugovora istog predmeta nabavke koji su dodeljeni u prethodnih 12 meseci ili tokom prethodne budžetske godine, koja je prilagođena, ako je moguće, promenama u količini ili vrednosti koje bi nastale u narednih 12 meseci ili

2) ukupnoj procenjenoj vrednosti sukcesivnih isporuka u toku 12 meseci od prve isporuke.

U slučaju javne nabavke dobara putem zakupa, lizinga ili kupovine na rate izračunavanje procenjene vrednosti zasniva se na:

1) ukupnoj procenjenoj vrednosti ugovora za sve vreme njegovog trajanja, kada je rok na koji se ugovor zaključuje 12 meseci ili kraći;

2) ukupnoj procenjenoj vrednosti ugovora za prvih 12 meseci i procenjenoj vrednosti za preostali period do isteka ugovorenog roka, kada je rok na koji se ugovor zaključuje duži od 12 meseci;

3) mesečnoj procenjenoj vrednosti ugovora pomnoženoj sa 48, kada se ugovor zaključuje na neodređen rok ili se trajanje ugovora ne može odrediti.

U slučaju javne nabavke uobičajenih usluga ili usluga čija se nabavka periodično ponavlja, izračunavanje procenjene vrednosti zasniva se na:

1) ukupnoj stvarnoj vrednosti svih ugovora istog predmeta nabavke koji su dodeljeni u prethodnih 12 meseci ili tokom prethodne budžetske godine, koja je prilagođena, ako je moguće, promenama u količini ili vrednosti koje bi nastale u narednih 12 meseci ili

2) ukupnoj procenjenoj vrednosti sukcesivno pruženih usluga u toku 12 meseci od prve izvršene usluge.

U slučaju javne nabavke određenih usluga naručilac za izračunavanje procenjene vrednosti uzima u obzir:

1) za usluge osiguranja - visinu premije, kao i druge naknade;

2) za bankarske i druge finansijske usluge - takse, provizije, kamate i druge naknade;

U slučaju ugovora o javnoj nabavci usluga u kojima neće biti određena ukupna cena, izračunavanje procenjene vrednosti zasniva se na:

1) ukupnoj procenjenoj vrednosti za vreme trajanja ugovora, ako se ugovor zaključuje na određeno vreme do 48 meseci;

2) mesečnoj procenjenoj vrednosti ugovora pomnoženoj sa 48, kada se ugovor zaključuje na neodređen rok ili je rok duži od 48 meseci.

U slučaju ugovora o javnoj nabavci usluga izrade tehničke dokumentacije, tehničke kontrole tehničke dokumentacije, stručnog nadzora, projektantskog nadzora, kao i tehničkog pregleda izvedenih radova, naručilac procenjene vrednosti može odrediti prema tržišnim vrednostima ovih usluga u Republici Srbiji.

Naručilac ukupnu vrednost radova, kao i dobara i usluga neophodnih za izvođenje radova može odrediti i na osnovu vrednosti iz tehničke dokumentacije Studije opravdanosti sa idejnim projektom, Projekta za građevinsku dozvolu ili Projekta za izvođenje radova.

Izračunavanje procenjene vrednosti javne nabavke radova zasniva se na ukupnoj vrednosti radova kao i dobara i usluga neophodnih za izvođenje radova, uključujući i ukupnu procenjenu vrednost dobara i usluga koje eventualno naručilac stavlja na raspolaganje izvođaču pod uslovom da su neophodni za izvođenje radova.

Kada je predmet javne nabavke podeljen u partije, naručilac određuje procenjenu vrednost svake partije.

Procenjena vrednost javne nabavke podeljene u partije uključuje procenjenu vrednost svih partija, za period na koji se zaključuje ugovor.

Naručilac ne mora da primenjuje odredbe zakona o javnim nabavkama na nabavku jedne ili više partija ako je pojedinačna procenjena vrednost te partije manja od 300.000 dinara bez PDV-a za dobra ili usluge, odnosno manja od 500.000 dinara bez PDV-a za radove i ako ukupna procenjena vrednost svih tih partija nije veća od iznosa iz člana 27. stav 1. tačka 1) Zakona o javnim nabavkama ("Sl. gl. RS", br. 91/19).

Procenjena vrednost javne nabavke mora biti objektivna, zasnovana na sprovedenom ispitivanju tržišta predmeta javne nabavke, koje uključuje proveru cene, kvaliteta, perioda garancije, održavanje i sl. i mora da bude validna u vreme pokretanja postupka.

Član 11

Nosilac planiranja

Nosilac planiranja je Tim za planiranje javnih nabavki (u daljem tekstu: Tim za planiranje).

Tim za planiranje čine lica koja obavljaju poslove javnih nabavki, poslove pripreme, planiranja i izrade budžetskih/finansijskih planova i to: naručilac, rukovodilac Odeljenja za finansije, šef Odseka za trezor, šef Službe za javne nabavke i zaposleni na poslovima javnih nabavki.

Radom Tima za planiranje nabavki rukovodi koordinator.

Tim za planiranje je zadužen za koordinaciju postupka planiranja.

Sva lica koja učestvuju u procesu planiranja nabavki ili daju podatke na osnovu kojih se opredeljuje predmet nabavke odgovorna su za svaku radnju prilikom planiranja (npr. odgovornost lica koje priprema tehničke specifikacije, lica koje određuje količine predmeta nabavke i slično). Predlagači nabavke su dužni da Timu za planiranje dostave finansijske planove.

Član 12

Postupak i rokovi izrade donošenja plana javnih nabavki

Postupak planiranja, pripreme, izrade i donošenja godišnjeg plana javnih nabavki se sprovodi istovremeno sa izradom i donošenjem budžeta grada Valjeva, i koriguje se u skladu sa eventualnim rebalansom budžeta i izmenama finansijskog plana.

Aktivnosti u vezi izrade i donošenja plana javnih nabavki se planiraju tako da prate pripremu i donošenje budžeta/finansijskih planova.

Član 13

Naručilac ne može pokrenuti postupak javne nabavke, pre nego što Skupština grada Valjeva dostavi svoje predloge a Služba za javne nabavke iste unese u godišnji Plan nabavki i isti objavi na Portalu javnih nabavki.

Član 14

Naručilac je dužan da donese godišnji plan javnih nabavki koji sadrži sledeće podatke:

1) predmet javne nabavke i CPV oznaku;

2) procenjenu vrednost javne nabavke;

3) vrstu postupka javne nabavke;

4) okvirno vreme pokretanja postupka.

Plan javnih nabavki i sve njegove kasnije izmene ili dopune, naručilac objavljuje na Portalu javnih nabavki i na svojoj internet stranici u roku od deset dana od dana donošenja.

Izmenom i dopunom plana javnih nabavki smatra se planiranje nove javne nabavke, izmena predmeta javne nabavke i povećanje procenjene vrednosti javne nabavke za više od 10%.

Naručilac može da pokrene postupak javne nabavke ako je nabavka predviđena u godišnjem planu javnih nabavki.

U izuzetnim slučajevima, kada javnu nabavku nije moguće unapred planirati ili iz razloga hitnosti, naručilac može da pokrene postupak javne nabavke i ako nabavka nije predviđena u planu javnih nabavki.

III POSTUPAK JAVNE NABAVKE

Član 15

Naručilac, zahtev za pokretanje postupka dostavlja Službi za javne nabavke. Služba za javne nabavke sačinjava konkursnu dokumentaciju i istu objavljuje u roku od minimum 10 dana od dana pristizanja zahteva u Službu, ukoliko je zahtev kompletan. Ukoliko zahtev nije kompletan, isti se vraća Naručiocu, preko pisarnice, uz dopis. Tek po dostavljenom kompletnom zahtevu, računa se rok za sačinjavanje i objavljivanje konkursne dokumentacije

Zahtev za pokretanje postupka obavezno sadrži:

1. Tačan naziv javne nabavke;

2. Procenjenu vrednost javne nabavke;

3. Pozicije na kojima se nalaze obezbeđena sredstva iz Finansijskog plana (program, razdeo, programska aktivnost, ekonomska klasifikacija na šestom nivou);

4. Način istraživanja tržišta;

5. Članove i zamenike članova Komisije za javne nabavke (najmanje dva člana i dva zamenika člana);

6. Kriterijume za izbor privrednog subjekta;

7. Tehničke opise, skice, planove, tehničke specifikacije, projektne zadatke.

Dostavljen zahtev potpisuje naručilac i lice koje je zaduženo za sačinjavanje tehničke specifikacije, planova, projektnog zadatka i dr. Lice koje potpiše tehničku specifikaciju, skice, planove i dr. je uvek član komisije.

Član 16

Postupak javne nabavke pokreće se Odlukom o sprovođenju postupka javne nabavke u pisanom obliku koju donosi naručilac, odnosno odgovorno lice kod naručioca.

Odluka iz stava 1. ovog člana sadrži:

1) predmet javne nabavke;

2) vrstu postupka;

3) procenjenu vrednost javne nabavke ukupno i za svaku partiju posebno;

4) podatke o sastavu komisije koja sprovodi postupak.

Odluka može da sadrži i druge elemente ako naručilac proceni da su potrebni za sprovođenje postupka javne nabavke.

Član 17

Postupak javne nabavke sprovodi komisija za javnu nabavku koju imenuje naručilac.

Ako procenjena vrednost javne nabavke ne prelazi iznos od 3.000.000 dinara, naručilac nije dužan da imenuje komisiju za javnu nabavku, u kom slučaju postupak javne nabavke sprovodi lice koje naručilac imenuje.

Komisija mora da ima neparan broj članova, a najmanje tri člana.

U komisiji za javnu nabavku jedan član mora da bude lice koje ima stečeno visoko obrazovanje iz pravne naučne oblasti na studijama drugog stepena (diplomske akademske studije - master, specijalističke akademske studije, specijalističke strukovne studije), odnosno visoko obrazovanje koje je zakonom izjednačeno sa akademskim nazivom master na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili službenik za javne nabavke sa visokim obrazovanjem na studijama drugog stepena (diplomske akademske studije - master, specijalističke akademske studije, specijalističke strukovne studije), odnosno visoko obrazovanje koje je zakonom izjednačeno sa akademskim nazivom master na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili lice koje je steklo sertifikat za službenika za javne nabavke do dana stupanja na snagu ovog zakona.

Za člana komisije imenuje se lice koje ima odgovarajuća stručna znanja iz oblasti koja je predmet javne nabavke, kada je to potrebno.

Članovi komisije za javnu nabavku, odnosno lice iz stava 2. ovog člana mogu da budu lica koja nisu zaposlena kod naručioca, ako naručilac nema zaposlena lica koja imaju odgovarajuća stručna znanja.

Komisija za javnu nabavku, odnosno lice iz stava 2. ovog člana, preduzima sve radnje u postupku, a naročito priprema oglase o javnoj nabavci, konkursnu dokumentaciju, vrši stručnu ocenu ponuda i prijava, priprema izveštaje o postupku javne nabavke, obavlja potrebnu komunikaciju u postupku javne nabavke u skladu sa odredbama ovog zakona i preduzima potrebne radnje u slučaju podnošenja zahteva za zaštitu prava.

Komisija za javnu nabavku, odnosno lice iz stava 2. ovog člana, stara se o zakonitosti sprovođenja postupka.

IV KONKURSNA DOKUMENTACIJA

Član 18

Konkursna dokumentacija mora da bude sačinjena na način da omogući pripremu i podnošenje ponude, odnosno prijave.

Konkursna dokumentacija u zavisnosti od vrste postupka javne nabavke naročito sadrži podatke o predmetu nabavke, tehničke specifikacije, kriterijume za kvalitativni izbor privrednog subjekta, kriterijume za dodelu ugovora, uslove ugovora, obrasce dokumenta koje podnose kandidati i ponuđači, informacije o propisanim obavezama i druge informacije potrebne za pripremu i podnošenje ponude, ako nisu sadržani u javnom pozivu i drugim oglasima koji se koriste kao javni poziv.

Podaci sadržani u konkursnoj dokumentaciji i podaci koji su navedeni u javnom pozivu i drugim oglasima koji se koriste kao javni poziv ne smeju da budu u suprotnosti.

Član 19

Konkursna dokumentacija shodno prirodi predmeta nabavke u otvorenom postupku sadrži:

1) opšte podatke o predmetu nabavke:

(1) predmet javne nabavke;

(2) opis svake partije, ako je predmet javne nabavke oblikovan po partijama;

2) vrstu, tehničke karakteristike (specifikacije), kvalitet, količinu i opis dobara, radova ili usluga, način sprovođenja kontrole i obezbeđivanja garancije kvaliteta, rok izvršenja, mesto izvršenja ili isporuke dobara, eventualne dodatne usluge i sl.;

3) tehničku dokumentaciju i planove;

4) kriterijume za kvalitativni izbor privrednog subjekta (osnovi za isključenje i kriterijumi za izbor privrednog subjekta), sa uputstvom kako se dokazuje ispunjenost tih kriterijuma;

5) podatke u vezi sa kriterijumom za dodelu ugovora, i to:

(1) kriterijumi za dodelu ugovora;

(2) relativni značaj u ponderima za svaki kriterijum, kao i metodologija za dodelu pondera za svaki kriterijum, osim kada je kriterijum samo cena;

(3) kada ponderisanje nije moguće iz objektivnih razloga, naručilac navodi kriterijume po opadajućem redosledu važnosti;

(4) rezervne kriterijume na osnovu kojih će naručilac dodeliti ugovor u situaciji kada postoje dve ili više ponuda koje su nakon primene kriterijuma jednake;

(5) ako se koristi trošak životnog ciklusa, podatke koje ponuđači treba da dostave i metod koji naručilac na osnovu tih podataka koristi za utvrđivanje troškova životnog ciklusa;

6) obrasce dokumenata koji čine sastavni deo ponude, i to:

(1) obrazac ponude;

(2) obrazac strukture ponuđene cene;

(3) obrazac troškova pripreme ponude;

(4) izjava o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta;

7) model ugovora odnosno okvirnog sporazuma;

8) uputstvo ponuđačima kako da sačine ponudu.

Konkursna dokumentacija u otvorenom postupku može da sadrži i druge informacije potrebne za pripremu i podnošenje ponuda.

A - Sadržina konkursne dokumentacije u restriktivnom postupku:

Konkursna dokumentacija shodno prirodi predmeta nabavke sadrži:

1) opšte podatke o predmetu nabavke:

(1) predmet javne nabavke;

(2) opis svake partije, ako je predmet javne nabavke oblikovan po partijama;

2) kriterijume za kvalitativni izbor privrednog subjekta (osnovi za isključenje i kriterijumi za izbor privrednog subjekta), sa uputstvom kako se dokazuje ispunjenost tih kriterijuma;

3) način i rok za podnošenje prijave;

4) vrstu, tehničke karakteristike (specifikacije), kvalitet, količinu i opis dobara, radova ili usluga, način sprovođenja kontrole i obezbeđivanja garancije kvaliteta, rok izvršenja, mesto izvršenja ili isporuke dobara, eventualne dodatne usluge i sl.;

5) tehničku dokumentaciju i planove;

6) podatke u vezi sa kriterijumom za dodelu ugovora, i to:

(1) kriterijumi za dodelu ugovora;

(2) relativni značaj u ponderima za svaki kriterijum, kao i metodologija za dodelu pondera za svaki kriterijum, osim kada je kriterijum samo cena;

(3) kada ponderisanje nije moguće iz objektivnih razloga, naručilac navodi kriterijume po opadajućem redosledu važnosti;

(4) rezervne kriterijume na osnovu kojih će naručilac dodeliti ugovor u situaciji kada postoje dve ili više prijava koje su nakon primene kriterijuma jednake;

(5) ako se koristi trošak životnog ciklusa, podatke koje ponuđači treba da dostave i metod koji naručilac na osnovu tih podataka koristi za utvrđivanje troškova životnog ciklusa;

7) obrasce dokumenata koji čine sastavni deo ponude, i to:

(1) obrazac ponude;

(2) obrazac strukture ponuđene cene;

(3) obrazac troškova pripreme ponude;

(4) izjava o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta;

8) model ugovora odnosno okvirnog sporazuma;

9) uputstvo ponuđačima kako da sačine ponudu.

Konkursna dokumentacija u restriktivnom postupku može da sadrži i druge informacije potrebne za pripremu i podnošenje prijava, odnosno ponuda.

B - Sadržina konkursne dokumentacije u konkurentnom postupku sa pregovaranjem i pregovaračkom postupku sa objavljivanjem javnog poziva:

Konkursna dokumentacija za fazu kvalifikacije shodno prirodi predmeta nabavke sadrži:

1) opšte podatke o predmetu nabavke:

(1) predmet javne nabavke sa opisom potreba i zahtevanih karakteristika dobara, usluga ili radova, uz navođenje koji elementi opisa potreba i zahtevanih karakteristika dobara, usluga ili radova predstavljaju minimalne zahteve koje sve ponude treba da ispune i koje ne može da menja tokom postupka;

(2) opis svake partije, ako je predmet javne nabavke oblikovan po partijama;

2) kriterijume za kvalitativni izbor privrednog subjekta (osnovi za isključenje i kriterijumi za izbor privrednog subjekta), sa uputstvom kako se dokazuje ispunjenost tih kriterijuma;

3) način i rok za podnošenje prijave;

4) podatke u vezi sa kriterijumom za dodelu ugovora, i to:

(1) kriterijumi za dodelu ugovora;

(2) relativni značaj u ponderima za svaki kriterijum, kao i metodologija za dodelu pondera za svaki kriterijum, osim kada je kriterijum samo cena;

(3) kada ponderisanje nije moguće iz objektivnih razloga, naručilac navodi kriterijume po opadajućem redosledu važnosti;

(4) rezervne kriterijume na osnovu kojih će naručilac dodeliti ugovor u situaciji kada postoje dve ili više prijava koje su nakon primene kriterijuma jednake;

(5) ako se koristi trošak životnog ciklusa, podatke koje ponuđači treba da dostave i metod koji naručilac na osnovu tih podataka koristi za utvrđivanje troškova životnog ciklusa.

Konkursna dokumentacija za fazu pregovaranja shodno prirodi predmeta nabavke sadrži:

1) opšte podatke o predmetu nabavke:

(1) predmet javne nabavke;

(2) opis svake partije, ako je predmet javne nabavke oblikovan po partijama;

2) vrstu, tehničke karakteristike (specifikacije), kvalitet, količinu i opis dobara, radova ili usluga, način sprovođenja kontrole i obezbeđivanja garancije kvaliteta, rok izvršenja, mesto izvršenja ili isporuke dobara, eventualne dodatne usluge i sl.;

3) tehničku dokumentaciju i planove;

4) podatke u vezi sa kriterijumom za dodelu ugovora, na način propisan stavom 1. tačka 4) ovog člana;

5) elemente ugovora o kojima će se pregovarati i način pregovaranja;

6) napomenu ako se postupak sprovodi u više faza u cilju smanjenja broja ponuda o kojima se pregovara;

7) obrasce dokumenata koji čine sastavni deo ponude, i to:

(1) obrazac ponude;

(2) obrazac strukture ponuđene cene;

(3) obrazac troškova pripreme ponude;

(4) izjava o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta;

8) model ugovora odnosno okvirnog sporazuma;

9) uputstvo ponuđačima kako da sačine ponudu.

Konkursne dokumentacije u konkurentnom postupku sa pregovaranjem i pregovaračkom postupku sa objavljivanjem javnog poziva mogu da sadrže i druge informacije potrebne za pripremu i podnošenje prijava, odnosno ponuda.

V - Sadržina konkursne dokumentacije u konkurentnom dijalogu

Konkursna dokumentacija za fazu kvalifikacije shodno prirodi predmeta nabavke sadrži:

1) opšte podatke o predmetu nabavke:

(1) opis potrebe naručioca;

(2) opis svake partije, ako je predmet javne nabavke oblikovan po partijama;

2) kriterijume za kvalitativni izbor privrednog subjekta (osnovi za isključenje i kriterijumi za izbor privrednog subjekta), sa uputstvom kako se dokazuje ispunjenost tih kriterijuma;

3) način i rok za podnošenje prijave;

4) podatke u vezi sa kriterijumom za dodelu ugovora, i to:

(1) kriterijumi za dodelu ugovora;

(2) relativni značaj u ponderima za svaki kriterijum, kao i metodologija za dodelu pondera za svaki kriterijum;

(3) kada ponderisanje nije moguće iz objektivnih razloga, naručilac navodi kriterijume po opadajućem redosledu važnosti;

(4) rezervne kriterijume na osnovu kojih će naručilac dodeliti ugovor u situaciji kada postoje dve ili više prijava koje su nakon primene kriterijuma jednake;

(5) ako se koristi trošak životnog ciklusa, podatke koje ponuđači treba da dostave i metod koji naručilac na osnovu tih podataka koristi za utvrđivanje troškova životnog ciklusa.

Konkursna dokumentacija za fazu dijaloga shodno prirodi predmeta nabavke sadrži:

1) način na koji će naručilac da vodi dijalog;

2) napomenu ako se postupak sprovodi u više faza u cilju smanjenja broja rešenja o kojima će se voditi dijalog;

3) podatke u vezi sa kriterijumom za dodelu ugovora, na način propisan stavom 1. tačka 4) ovog člana.

Konkursna dokumentacija za fazu podnošenja konačnih ponuda shodno prirodi predmeta nabavke sadrži:

1) opšte podatke o predmetu nabavke:

(1) opis potrebe naručioca;

(2) opis svake partije, ako je predmet javne nabavke oblikovan po partijama;

2) vrstu, tehničke karakteristike (specifikacije), kvalitet, količinu i opis dobara, radova ili usluga, način sprovođenja kontrole i obezbeđivanja garancije kvaliteta, rok izvršenja, mesto izvršenja ili isporuke dobara, eventualne dodatne usluge i sl.;

3) tehničku dokumentaciju i planove;

4) podatke u vezi sa kriterijumom za dodelu ugovora, na način propisan stavom 1. tačka 4) ovog člana;

5) obrasce dokumenata koji čine sastavni deo ponude, i to:

(1) obrazac ponude;

(2) obrazac strukture ponuđene cene;

(3) obrazac troškova pripreme ponude;

(4) izjava o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta;

6) model ugovora odnosno okvirnog sporazuma;

7) uputstvo ponuđačima kako da sačine ponudu.

Konkursne dokumentacije u konkurentnom dijalogu mogu da sadrže i druge informacije potrebne za pripremu i podnošenje prijava, odnosno ponuda.

G - Sadržina konkursne dokumentacije u pregovaračkom postupku bez objavljivanja javnog poziva

Konkursna dokumentacija shodno prirodi predmeta nabavke sadrži:

1) opšte podatke o predmetu nabavke:

(1) predmet javne nabavke sa opisom potreba i zahtevanih karakteristika dobara, usluga ili radova, uz navođenje koji elementi opisa potreba i zahtevanih karakteristika dobara, usluga ili radova predstavljaju minimalne zahteve koje sve ponude treba da ispune i o kojima ne može da se pregovara;

(2) opis svake partije, ako je predmet javne nabavke oblikovan po partijama;

2) vrstu, tehničke karakteristike (specifikacije), kvalitet, količinu i opis dobara, radova ili usluga, način sprovođenja kontrole i obezbeđivanja garancije kvaliteta, rok izvršenja, mesto izvršenja ili isporuke dobara, eventualne dodatne usluge i sl.;

3) tehničku dokumentaciju i planove;

4) kriterijume za kvalitativni izbor privrednog subjekta (osnovi za isključenje i kriterijumi za izbor privrednog subjekta), sa uputstvom kako se dokazuje ispunjenost tih kriterijuma;

5) podatke u vezi sa kriterijumom za dodelu ugovora, i to:

(1) kriterijumi za dodelu ugovora;

(2) relativni značaj u ponderima za svaki kriterijum, kao i metodologija za dodelu pondera za svaki kriterijum, osim kada je kriterijum samo cena;

(3) kada ponderisanje nije moguće iz objektivnih razloga, naručilac navodi kriterijume po opadajućem redosledu važnosti;

(4) rezervne kriterijume na osnovu kojih će naručilac dodeliti ugovor u situaciji kada postoje dve ili više ponuda koje su nakon primene kriterijuma jednake;

(5) ako se koristi trošak životnog ciklusa, podatke koje ponuđači treba da dostave i metod koji naručilac na osnovu tih podataka koristi za utvrđivanje troškova životnog ciklusa;

6) elemente ugovora o kojima će se pregovarati i način pregovaranja;

7) obrasce dokumenata koji čine sastavni deo ponude i to:

(1) obrazac ponude;

(2) obrazac strukture ponuđene cene;

(3) obrazac troškova pripreme ponude;

(4) izjava o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta;

8) model ugovora odnosno okvirnog sporazuma;

9) uputstvo ponuđačima kako da sačine ponudu.

Konkursna dokumentacija u pregovaračkom postupku bez objavljivanja javnog poziva može da sadrži i druge informacije potrebne za pripremu i podnošenje ponuda.

D - Sadržina konkursne dokumentacije u slučaju zaključenja okvirnog sporazuma, sistema dinamične nabavke i elektronske licitacije.

Ako se postupak javne nabavke sprovodi radi zaključenja okvirnog sporazuma, shodno vrsti postupka i prirodi predmeta javne nabavke konkursna dokumentacija sadrži i:

1) informaciju da li se okvirni sporazum zaključuje sa jednim ili više ponuđača;

2) vreme trajanja okvirnog sporazuma;

3) način zaključenja ugovora o javnoj nabavci na osnovu okvirnog sporazuma;

4) podatke o naručiocima koji će da zaključe okvirni sporazum, u čije ime će da se zaključi okvirni sporazum, ili kojima je okvirni sporazum namenjen.

Ako se obrazuje sistem dinamične nabavke, shodno prirodi predmeta javne nabavke konkursna dokumentacija sadrži:

1) informacije o prirodi i procenjenoj količini predviđenih nabavki te, ako postoje, podelu na kategorije dobara, usluga ili radova i karakteristike koje ih opisuju;

2) informacije o planiranom periodu trajanja sistema;

3) ako je to moguće, informacije o vrednosti ili redu veličine i učestalosti ugovora koji se dodeljuju;

4) sve potrebne informacije u vezi sa sistemom dinamične nabavke, uključujući informacije kako se sistem dinamične nabavke vodi, elektronsku opremu koja se koristi i tehničke priključke i specifikacije;

5) duži rok za ocenu prijava koji naručilac namerava da primeni.

Ako se sprovodi elektronska licitacija, konkursna dokumentacija sadrži podatke predviđene Prilogom 5. Zakona o javnim nabavkama (u daljem tekstu: Zakon).

U slučaju ugovora o javnoj nabavci usluga, ugovora o javnoj nabavci radova, kao i ugovora o javnoj nabavci dobara koji obuhvataju usluge ili poslove postavljenja i ugradnje, konkursnom dokumentacijom može da se predvidi da privredni subjekti, koji su pravna lica, u ponudi ili prijavi navedu relevantne stručne kvalifikacije osoblja koje će biti odgovorno za izvršenje ugovora.

Kada je to potrebno, naručilac može konkursnom dokumentacijom da predvidi način ispunjenja finansijskog i ekonomskog kapaciteta ili tehničkog i stručnog kapaciteta koji se odnose na grupe privrednih subjekata, pod uslovom da je to opravdano objektivnim razlozima i proporcionalno.

V POKRETANJE POSTUPKA

Član 20

Postupak javne nabavke smatra se pokrenutim slanjem na objavljivanje javnog poziva i drugih oglasa koji se koriste kao javni poziv, osim u slučaju pregovaračkog postupka bez objavljivanja javnog poziva kada se postupak smatra pokrenutim danom slanja poziva za podnošenje ponuda.

Oglasi o javnoj nabavci koje objavljuju naručioci su:

1) javni poziv;

2) prethodno informativno obaveštenje;

3) obaveštenje o sprovođenju pregovaračkog postupka bez objavljivanja javnog poziva;

4)obaveštenje o dodeli ugovora, obustavi postupka ili poništenju postupka;

5) obaveštenje na profilu naručioca;

6) obaveštenje o izmeni ugovora;

7) obaveštenje za društvene i druge posebne usluge;

8) obaveštenje o konkursu za dizajn;

10) obaveštenje o rezultatima konkursa za dizajn;

11) ispravka - obaveštenje o izmenama ili dodatnim informacijama;

12) obaveštenje za dobrovoljnu prethodnu transparentnost;

13) obaveštenje o podnetom zahtevu za zaštitu prava.

Naručilac je dužan da u oglasima o javnim nabavkama kod opisa predmeta nabavke koristi oznake iz Opšteg rečnika nabavke.

Opšti rečnik nabavke, u skladu sa odgovarajućim rečnikom u Evropskoj uniji - CPV (Common Procurement Vocabulary), utvrđuje Kancelarija za javne nabavke.

Oglasi se objavljuju preko Portala javnih nabavki na standardnim obrascima čiju sadržinu utvrđuje Kancelarija za javne nabavke.

Oglasi za javne nabavke čija je procenjena vrednost jednaka ili veća od iznosa evropskih pragova objavljuju se i u Službenom listu Evropske unije.

Naručilac je dužan da istovremeno sa slanjem na objavljivanje javnog poziva, poziva za podnošenje prijava ili poziva za podnošenje ponuda ili pregovaranje u sistemu kvalifikacije, pošalje na objavljivanje konkursnu dokumentaciju na Portal javnih nabavki.

Oglasi u postupcima javnih nabavki čija je procenjena vrednost jednaka ili veća od 5.000.000 dinara objavljuju se i na Portalu službenih glasila Republike Srbije i baza propisa, u formi za objavljivanje koja će biti dostupna na Portalu javnih nabavki.

Naručilac je dužan da objavi javni poziv u svim postupcima javne nabavke, osim u pregovaračkom postupku bez objavljivanja javnog poziva i u slučaju kada je to drugačije uređeno odredbama ovog zakona.

Član 21

Oglasi o javnoj nabavci se objavljuju preko Portala javnih nabavki.

Portal javnih nabavki naručiocima omogućava elektronsko sastavljanje i slanje na objavljivanje oglasa o javnoj nabavci na standardnim obrascima.

Elektronsko sastavljanje oglasa o javnoj nabavci podrazumeva unos podataka putem aplikacije na Portalu javnih nabavki.

Naručioci unose zahtevane podatke iz standardnih obrazaca za objavljivanje oglasa o javnoj nabavci u polja za to predviđena koja nude izbor između ponuđenih opcija ili zahtevaju unos informacija.

Naručilac unosi tačne i istinite podatke.

Nakon unosa podataka zahtevanih za sastavljanje oglasa naručilac putem Portala javnih nabavki kreira oglas o javnoj nabavci na standardnom obrascu i šalje ga na objavljivanje na Portal javnih nabavki.

Član 22

Nakon unosa podataka zahtevanih za sastavljanje oglasa o javnoj nabavci iz člana 105. stav 1. tač. 1)-4) Zakona o javnim nabavkama, u postupcima javnih nabavki čija je procenjena vrednost jednaka ili veća od 5.000.000 dinara, naručilac šalje oglase na objavljivanje i na Portal službenih glasila Republike Srbije i baza propisa, u formi za objavljivanje koja je dostupna na Portalu javnih nabavki.

Član 23

Oglas o javnoj nabavci objavljuje se na Portalu javnih nabavki narednog dana od dana slanja oglasa ako je oglas sastavljen i poslat na objavljivanje do 20.00 sati.

Bez obzira na dan sastavljanja oglasa o javnoj nabavci, naručilac može da bira dan slanja oglasa na objavljivanje, koji može biti isti ili naredni dan od dana sastavljanja oglasa.

Dan sastavljanja, dan slanja i dan objavljivanja oglasa o javnoj nabavci može biti radni dan i neradni dan.

Ispravke ili povlačenje oglasa o javnoj nabavci kao i pripadajuće dokumentacije, ako postoji, mogući su najkasnije do 20.00 sati dana koji prethodi danu objavljivanja oglasa o javnoj nabavci.

Izuzetno od stava 1. ove tačke, obaveštenje o podnetom zahtevu za zaštitu prava objavljuje se na

Portalu javnih nabavki istog dana kada je poslato na objavljivanje.

Oglasi o javnoj nabavci za javne nabavke čija je procenjena vrednost jednaka ili veća od iznosa evropskih pragova objavljuju se i u "Službenom listu Evropske unije".

Naručilac se putem Portala javnih nabavki obaveštava o prijemu oglasa, o objavljivanju oglasa, datumu slanja i datumu objavljivanja oglasa o javnoj nabavci.

Svaki oglas o javnoj nabavci, pripadajuća dokumentacija kao i ostali dokumenti koji se javno objavljuju, ostaju javno dostupni na Portalu za pregled i preuzimanje korisnicima Portala najmanje pet godina od dana objavljivanja oglasa o javnoj nabavci, nakon kojeg perioda se arhiviraju.

Svaki oglas o javnoj nabavci i pripadajuća dokumentacija dostupni su u arhivi Portala javnih nabavki za pregled i preuzimanje nadležnim organima najmanje pet godina od dana objavljivanja.

VI PODNOŠENJE PONUDE

Član 24

Ponuda se podnosi elektronskim sredstvima putem Portala javnih nabavki.

Ponuđač može da podnese samo jednu ponudu.

U roku za podnošenje ponude ponuđač može da izmeni, dopuni ili opozove svoju ponudu, na način na koji je podneo osnovnu ponudu.

Ponudu može da podnese grupa ponuđača kao zajedničku ponudu.

Naručilac ne može od grupe ponuđača da zahteva da se povezuju u određeni pravni oblik kako bi mogli da podnesu zajedničku ponudu.

Naručilac može od grupe ponuđača da zahteva da se povezuju u određeni pravni oblik nakon dodele ugovora, ukoliko je to neophodno za realizaciju ugovora.

Ponuđač koji je samostalno podneo ponudu ne može istovremeno da učestvuje u zajedničkoj ponudi ili kao podizvođač, niti isto lice može učestvovati u više zajedničkih ponuda.

Odredbe ovog člana shodno se primenjuju na način podnošenja prijava.

Naručioci mogu da dozvole ili da zahtevaju podnošenje ponude sa varijantama.

Naručilac u javnom pozivu navodi da li je dozvoljeno ili se zahteva podnošenje ponude sa varijantama. Ukoliko naručilac u javnom pozivu nije naveo da li je dozvoljeno ili se zahteva podnošenje ponude sa varijantama smatra se da podnošenje ponude sa varijantama nije dozvoljeno.

Varijante moraju da budu povezane sa predmetom ugovora.

Ako je podnošenje ponude sa varijantama dozvoljeno ili se zahteva, u dokumentaciji o nabavci se navode minimalni zahtevi koje varijante treba da ispune i svi posebni zahtevi za njihovo podnošenje.

Odabrani kriterijumi za dodelu ugovora određuju se da mogu da se primene na varijante koje ispunjavaju minimalne zahteve, kao i na ponude koje su u skladu sa minimalnim zahtevima, a koje nisu sa varijantama.

U obzir se mogu uzeti samo varijante koje ispunjavaju minimalne zahteve koje je utvrdio naručilac.

U postupcima dodele ugovora o javnoj nabavci dobara ili usluga, naručioci koji su dozvolili ili zahtevali ponude sa varijantama ne mogu da odbiju varijantu samo zbog toga što bi njeno eventualno prihvatanje dovelo do ugovora o javnoj nabavci usluga umesto dobara ili ugovora o javnoj nabavci dobara umesto usluga.

Naručilac određuje rok važenja ponude, s tim da ne može da bude kraći od 30 dana od dana otvaranja ponuda.

U slučaju isteka roka važenja ponude, naručilac je dužan da u pisanoj formi zatraži od ponuđača produženje roka važenja ponude.

Ponuđač koji prihvati zahtev za produženje roka važenja ponude ne može da menja ponudu.

Troškove pripremanja i podnošenja ponude snosi isključivo ponuđač i ne može da traži od naručioca naknadu troškova.

Izuzetno, ako je postupak javne nabavke obustavljen iz razloga koji su na strani naručioca, naručilac je dužan da ponuđaču nadoknadi troškove izrade uzorka ili modela, ako su izrađeni u skladu sa tehničkim specifikacijama naručioca i troškove pribavljanja sredstava obezbeđenja, pod uslovom da je ponuđač tražio naknadu navedenih troškova u svojoj ponudi.

VII PRIJEM I OTVARANJE PONUDA

Član 25

Prilikom prijema elektronske ponude ponuđač dobija potvrdu prijema ponude sa naznakom datuma i vremena prijema.

Ukoliko se delovi ponude ne mogu podneti elektronskim putem naručilac je dužan da prilikom prijema, na koverti, odnosno kutiji u kojoj se nalaze, obeleži vreme prijema. Ako su delovi ponude dostavljeni neposredno, naručilac predaje ponuđaču potvrdu prijema. Ako su delovi ponude podneti neblagovremeno, naručilac će po okončanju postupka otvaranja, neotvorene delove ponude vratiti ponuđaču, sa naznakom da su podneti neblagovremeno.

Zabranjeno je davanje informacija o primljenim ponudama do otvaranja ponuda, a naručilac je u obavezi da ponude čuva na način da ne dođu u posed neovlašćenih lica.

Član 26

Kriterijumi za izbor privrednog subjekta mogu da se odnose na:

1) ispunjenost uslova za obavljanje profesionalne delatnosti

2) finansijski i ekonomski kapaciteti

3) tehnički i stručni kapaciteti

Naručilac je dužan da u dokumentaciji o nabavci odredi kriterijume za dodelu ugovora.

Kriterijumi za dodelu ugovora moraju da budu opisani i vrednovani, ne smeju da budu diskriminatorski, moraju da budu povezani sa predmetom ugovora o javnoj nabavci i moraju da omoguće efektivnu konkurenciju.

Naručilac određuje kriterijume na način koji će mu omogućiti naknadnu objektivnu proveru i ocenu ponuda, kao i proveru podataka koje su dostavili ponuđači, da bi se ocenilo u kojoj meri ponude ispunjavaju kriterijume za dodelu ugovora, a u slučaju sumnje naručioci su dužni da provere tačnost podataka i dokaza koje su ponuđači dostavili.

Naručilac u dokumentaciji o nabavci određuje relativni značaj u ponderima za svaki kriterijum za dodelu ugovora, a posebno navodi metodologiju za dodelu pondera za svaki kriterijum, osim kada je kriterijum samo cena.

Ponderi mogu da se izraze određivanjem raspona sa odgovarajućom maksimalnom razlikom.

Kada ponderisanje nije moguće iz objektivnih razloga, naručilac navodi kriterijume za dodelu ugovora po opadajućem redosledu važnosti.

Naručilac u dokumentaciji o nabavci određuje i rezervne kriterijume na osnovu kojih će dodeliti ugovor u situaciji kada postoje dve ili više ponuda koje su nakon primene kriterijuma jednake.

Pri ocenjivanju ponuda naručilac je dužan da primenjuje samo one kriterijume koji su sadržani u dokumentaciji o nabavci i to na način kako su opisani i vrednovani.

U postupku javne nabavke naručilac dodeljuje ugovor ekonomski najpovoljnijoj ponudi koju određuje na osnovu jednog od sledećih kriterijuma:

1) cene ili

2) troškova primenom pristupa troškovne efikasnosti, kao što je trošak životnog ciklusa

3) odnosa cene i kvaliteta, odnosno troška i kvaliteta koji se ocenjuje na osnovu kriterijuma, uključujući kvalitativne, ekološke i/ili socijalne aspekte, povezane sa predmetom ugovora o javnoj nabavci, koji naročito mogu da obuhvate:

(1) kvalitet, uključujući tehničke odlike, estetske i funkcionalne karakteristike, dostupnost, rešenje za sve korisnike, socijalne, ekološke i inovativne karakteristike, trgovinu i uslove trgovine;

(2) organizaciju, kvalifikacije i iskustvo osoblja kome je povereno izvršenje ugovora, kada kvalitet osoblja može da ima značajan uticaj na nivo uspešnosti izvršenja ugovora ili

(3) uslugu nakon prodaje i tehničku pomoć, uslove isporuke, kao što su datum isporuke, proces isporuke i rok isporuke ili rok izvršenja.

Naručilac može da odredi element cene ili troška u vidu unapred propisane cene ili troška, tako da se ekonomski najpovoljnija ponuda utvrđuje na osnovu kriterijuma za kvalitet.

Troškovi životnog ciklusa obuhvataju u relevantnoj meri delove ili sve sledeće troškove tokom životnog ciklusa dobara, usluga ili radova:

1) troškove koje snosi naručilac ili drugi korisnici, kao što su:

(1) troškovi nabavke,

(2) troškovi upotrebe, kao što je potrošnja energije i drugih resursa,

(3) troškovi održavanja,

(4) troškovi na kraju životnog ciklusa, kao što su troškovi sakupljanja i recikliranja;

2) troškove pripisane spoljašnjim ekološkim faktorima povezanim sa dobrom, uslugom ili radovima tokom njihovog životnog ciklusa, pod uslovom da njihova novčana vrednost može da se odredi i proveri, a koji mogu da obuhvate troškove emisije gasova sa efektom staklene bašte i emisije drugih zagađivača, kao i druge troškove ublažavanja klimatskih promena.

Ako naručilac koristi trošak životnog ciklusa dužan je da u dokumentaciji o nabavci navede podatke koje ponuđači treba da dostave i metod koji naručilac na osnovu tih podataka koristi za utvrđivanje troškova životnog ciklusa.

Metod koji se koristi za procenu troškova pripisanih spoljašnjim ekološkim faktorima mora da ispunjava sve sledeće uslove:

1) da se zasniva na objektivno proverljivim i nediskriminatorskim kriterijumima, a ako nije uspostavljen za višekratnu ili stalnu primenu ne sme neopravdano da ide u korist ili na štetu određenih privrednih subjekata;

2) da je dostupan svim zainteresovanim stranama;

3) da tražene podatke mogu uz razumne napore da dostave savesni privredni subjekti, uključujući privredne subjekte iz trećih država koje su strane u Sporazumu o javnim nabavkama ili drugim međunarodnim sporazumima koji obavezuju Evropsku uniju i Republiku Srbiju.

Naručilac mora da primeni zajednički metod za izračunavanje troškova životnog ciklusa, kada je obaveza primene takvog metoda utvrđena pravnim aktima Evropske unije iz Priloga 9. Deo 2. ovog zakona.

Član 27

Ponude se otvaraju odmah nakon isteka roka za podnošenje ponuda, odnosno istog dana.

Otvaranje ponuda u postupku javne nabavke je javno, osim u slučaju:

1) kada naručilac primenjuje elektronsku licitaciju;

2) kada je to potrebno radi zaštite podataka koji predstavljaju poslovnu tajnu u smislu zakona kojim se uređuje zaštita poslovne tajne ili predstavljaju tajne podatke u smislu zakona kojim se uređuje tajnost podataka.

U slučaju iz stava 2. ovog člana naručilac donosi odluku kojom određuje razloge za isključenje javnosti i da li se isključenje javnosti odnosi i na predstavnike ponuđača.

Na otvaranju ponuda prisustvuje najmanje jedan član komisije za javnu nabavku ili lice koje je određeno za sprovođenje postupka.

Javnom otvaranju ponuda mogu prisustvovati ovlašćeni predstavnici ponuđača i druga lica.

Pravo aktivnog učestvovanja na javnom otvaranju ponuda imaju samo članovi komisije za javnu nabavku ili lice koje je određeno da sprovede postupak i ovlašćeni predstavnici ponuđača, koji su predali ovlašćenje za učešće u postupku otvaranja ponuda.

Prilikom otvaranja ponuda komisija za javnu nabavku ili lice određeno za sprovođenje postupka ne mogu da vrše stručnu ocenu ponude.

Član 28

Na početku postupka javnog otvaranja ponuda član komisije za javnu nabavku ili lice ovlašćeno za sprovođenje postupka saopštava prisutnima opšte podatke o postupku javne nabavke (predmet javne nabavke i/ili partije, procenjena vrednost javne nabavke i/ili partije, vrsta postupka i dr.) i imena svih lica prisutnih na javnom otvaranju.

Otvaranje ponuda sprovodi se automatski putem Portala javnih nabavki i to u vreme otvaranja ponuda određeno u javnom pozivu.

Portal javnih nabavki otvara ponude prema redosledu prispeća.

Ako su u postupku javne nabavke traženi delovi ponude koji ne mogu da se dostave elektronskim sredstvima putem Portala javnih nabavki, Komisija za javnu nabavku otvara prema redosledu prispeća.

Ako su delovi ponude iz stava 4 podneti neblagovremeno, naručilac po okončanju postupka otvaranja, neotvorene delove ponude vraća ponuđaču, sa naznakom da su podneti neblagovremeno.

Podatke o delovima ponuda, naručilac je dužan da konstatuje u izveštaju o postupku javne nabavke.

Ako su delovi ponude iz stava 4. ovog člana podneti neblagovremeno, smatra se da je ponuda neblagovremena, a naručilac je dužan to da konstatuje u izveštaju o postupku javne nabavke.

Član 29

Portal javnih nabavki formira zapisnik o otvaranju ponuda iz podataka koje su ponuđači putem Portala javnih nabavki uneli u obrazac ponude.

Portal javnih nabavki automatski stavlja na raspolaganje zapisnik o otvaranju ponuda naručiocu i svim ponuđačima, čime se postupak otvaranja ponuda putem Portala javnih nabavki završava.

Portal javnih nabavki omogućava ponuđačima da izvrše uvid u obrazac ponude svih ponuđača. Po okončanju postupka javne nabavke, zapisnik o otvaranju ponuda postaje javno dostupan putem Portala javnih nabavki.

Član 30

Kada otvaranje ponuda nije javno, Portal javnih nabavki automatski stavlja na raspolaganje zapisnik o otvaranju ponuda naručiocu, čime se postupak otvaranja ponuda putem Portala javnih nabavki završava.

Član 31

Naručilac mora da omogući ovlašćenom predstavniku ponuđača koji fizički prisustvuje postupku javnog otvaranja ponuda da:

1) na Portalu javnih nabavki izvrši uvid u obrazac ponude svih ponuđača i

2) utvrdi da su delovi ponude koji su traženi u postupku javne nabavke, a koji ne mogu da se dostave elektronskim sredstvima putem Portala javnih nabavki podneti do isteka roka za podnošenje ponuda.

Ovlašćeni predstavnik ponuđača koji prisustvuje postupku javnog otvaranja ponuda može da podnese primedbe na postupak javnog otvaranja ponuda koje je naručilac dužan da zabeleži.

Naručilac primedbe na postupak javnog otvaranja ponuda navodi u izveštaju o postupku javne nabavke.

Član 32

Zapisnik o otvaranju ponuda sadrži:

1) naziv i sedište naručioca;

2) datum i vreme početka otvaranja ponuda;

3) mesto otvaranja ponuda;

4) predmet javne nabavke i/ili partije;

5) procenjenu vrednost predmeta javne nabavke - ukupno i posebno za svaku partiju;

6) vrstu postupka javne nabavke;

7) broj oglasa javne nabavke sa Portala javnih nabavki;

8) naziv i sedište ponuđača, a u slučaju grupe ponuđača naziv i sedište svakog člana grupe;

9) datum i vreme podnošenja ponude;

10) ukupnu cenu ponude bez poreza na dodatu vrednost;

11) ukupnu cenu ponude sa porezom na dodatu vrednost;

12) podatke iz ponude koji su određeni kao elementi kriterijuma za dodelu ugovora;

13) rezervni kriterijum i ostale podatke iz ponude relevantne za zaključenje ugovora o javnoj nabavci koje je odredio naručilac;

14) navod ponuđača o delovima ponude koje podnosi sredstvima koja nisu elektronska jer ne mogu da se dostave elektronskim sredstvima putem Portala javnih nabavki;

15) datum i vreme završetka otvaranja ponuda.

Član 33

Otvaranje svih ponuda, osim u slučaju kada se koristi elektronska licitacija, je javno.

Nakon otvaranja ponuda iz stava 1. ovog člana, Portal javnih nabavki formira zapisnik o otvaranju ponuda i automatski ga stavlja na raspolaganje naručiocu, čime se postupak otvaranja ponuda putem Portala javnih nabavki završava.

Član 34

Nakon otvaranja ponuda, odnosno prijava, vrši se pregled, stručna ocena i rangiranje ponuda, odnosno prijava, na osnovu uslova i zahteva iz dokumentacije o nabavci i sačinjava izveštaj o postupku javne nabavke.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana mora da sadrži naročito sledeće podatke:

1) predmet javne nabavke, procenjenu vrednost javne nabavke ukupno i posebno za svaku partiju;

2) vrednost ugovora, okvirnog sporazuma ili sistema dinamične nabavke;

3) osnovne podatke o ponuđačima odnosno kandidatima;

4) naziv izabranog ponuđača odnosno kandidata, razloge zbog kojih je njegova ponuda izabrana odnosno prijava prihvaćena, deo ugovora ili okvirnog sporazuma koji će izvršavati podizvođač i nazive podizvođača ako postoje;

5) rezultate ocene ponuda i ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta i, ako je primenjivo, kriterijuma ili pravila za smanjenje broja kandidata, ponuda i rešenja i to:

(1) nazive izabranih kandidata ili ponuđača i razloge za njihov izbor;

(2) nazive odbijenih/isključenih kandidata ili ponuđača, razloge za odbijanje njihovih prijava ili ponuda i ponuđenu cenu tih ponuda;

6) razloge za odbijanje ponude za koje se ustanovi da su neuobičajeno niske;

7) način rangiranja ponuda;

8) okolnosti koje opravdavaju primenu pregovaračkog postupka bez objavljivanja javnog poziva;

9) okolnosti koje opravdavaju primenu konkurentnog postupka sa pregovaranjem i konkurentnog dijaloga koje sprovodi javni naručilac;

10) razloge zbog kojih je naručilac odlučio da obustavi postupak javne nabavke;

11) razloge iz člana 45. st. 3. i 5. Zakona o javnim nabavkama, zbog kojih nisu korišćena elektronska sredstva za podnošenje ponuda;

12) sukob interesa koji je utvrđen i mere koje su povodom toga preduzete, kada je to primenjivo;

13) obrazloženje razloga zbog kojih predmet javne nabavke nije podeljen u partije u skladu sa članom 36. stav 2. Zakona o javnim nabavkama.

Izveštaj o postupku javne nabavke nije neophodan za ugovore koji se zaključuju na osnovu okvirnog sporazuma, u skladu sa članom 67. stav 1. i članom 67. stav 3. tačka 1) Zakona o javnim nabavkama.

Naručilac je dužan da izveštaj o postupku javne nabavke dostavi Kancelariji za javne nabavke ili drugom nadležnom organu, na njihov zahtev i u roku koji odrede.

Naručilac donosi odluku o obustavi postupka javne nabavke ako:

1) postoje dokazivi razlozi, koji nisu mogli da se predvide u vreme pokretanja postupka i koji onemogućavaju da se započeti postupak okonča;

2) postoje dokazivi razlozi usled kojih je prestala potreba naručioca za predmetnom nabavkom zbog čega se neće ponavljati u toku iste budžetske godine, odnosno u narednih šest meseci;

3) postanu poznate okolnosti zbog kojih bi, da su bile poznate ranije, došlo do bitne promene u sadržaju dokumentacije o nabavci;

4) nije dostavljena nijedna ponuda odnosno nijedna prijava;

5) nijedan kandidat ne ispunjava kriterijume za kvalitativni izbor privrednog subjekta;

6) je u javnoj nabavci čija je procenjena vrednost manja od iznosa evropskih pragova, u svim ponudama ponuđena cena jednaka ili veća od iznosa evropskih pragova;

7) nije dobio unapred određen broj kandidata ili ponuda za zaključenje okvirnog sporazuma,

8) nakon pregleda i stručne ocene ponuda utvrdi da su sve ponude neprihvatljive.

U slučaju obustave postupka pre isteka roka za podnošenje ponuda, Portal javnih nabavki trajno onemogućava pristup ponudama ili prijavama, a naručilac vraća ponuđačima neotvorene ponude, prijave i druge dokumente koji nisu dostavljeni putem Portala javnih nabavki.

Odluka o obustavi postupka javne nabavke mora da bude obrazložena, mora da sadrži naročito podatke iz izveštaja o postupku javne nabavke, odnosno razloge obustavljanja postupka i uputstvo o pravnom sredstvu.

Naručilac je dužan da odluku o obustavi postupka objavi na Portalu javnih nabavki u roku od tri dana od dana donošenja.

Naručilac je dužan da u odluci o obustavi postupka javne nabavke odluči o troškovima pripremanja ponude.

VIII IZBOR UČESNIKA I DODELA UGOVORA

Član 35

Naručilac je dužan da isključi privrednog subjekta iz postupka javne nabavke ako:

1) privredni subjekt ne dokaže da on i njegov zakonski zastupnik u periodu od prethodnih pet godina od dana isteka roka za podnošenje ponuda, odnosno prijava nije pravnosnažno osuđen, osim ako pravnosnažnom presudom nije utvrđen drugi period zabrane učešća u postupku javne nabavke, za:

(1) krivično delo koje je izvršilo kao član organizovane kriminalne grupe i krivično delo udruživanje radi vršenja krivičnih dela;

(2) krivično delo zloupotrebe položaja odgovornog lica, krivično delo zloupotrebe u vezi sa javnom nabavkom, krivično delo primanja mita u obavljanju privredne delatnosti, krivično delo davanja mita u obavljanju privredne delatnosti, krivično delo zloupotrebe službenog položaja, krivično delo trgovine uticajem, krivično delo primanja mita i krivično delo davanja mita, krivično delo prevare, krivično delo neosnovanog dobijanja i korišćenja kredita i druge pogodnosti, krivično delo prevare u obavljanju privredne delatnosti i krivično delo poreske utaje, krivično delo terorizma, krivično delo javnog podsticanja na izvršenje terorističkih dela, krivično delo vrbovanja i obučavanja za vršenje terorističkih dela i krivično delo terorističkog udruživanja, krivično delo pranja novca, krivično delo finansiranja terorizma, krivično delo trgovine ljudima i krivično delo zasnivanja ropskog odnosa i prevoza lica u ropskom odnosu;

2) privredni subjekt ne dokaže da je izmirio dospele poreze i doprinose za obavezno socijalno osiguranje ili da mu je obavezujućim sporazumom ili rešenjem, u skladu sa posebnim propisom, odobreno odlaganje plaćanja duga, uključujući sve nastale kamate i novčane kazne;

3) utvrdi da je privredni subjekt u periodu od prethodne dve godine od dana isteka roka za podnošenje ponuda, odnosno prijava, povredio obaveze u oblasti zaštite životne sredine, socijalnog i radnog prava, uključujući kolektivne ugovore, a naročito obavezu isplate ugovorene zarade ili drugih obaveznih isplata, uključujući i obaveze u skladu s odredbama međunarodnih konvencija koje su navedene u Prilogu 8. Zakona o javnim nabavkama;

4) postoji sukob interesa, u smislu ovog zakona, koji ne može da se otkloni drugim merama;

5) utvrdi da je privredni subjekt pokušao da izvrši neprimeren uticaj na postupak odlučivanja naručioca ili da dođe do poverljivih podataka koji bi mogli da mu omoguće prednost u postupku javne nabavke ili je dostavio obmanjujuće podatke koji mogu da utiču na odluke koje se tiču isključenja privrednog subjekta, izbora privrednog subjekta ili dodele ugovora.

Naručilac je dužan da isključi privrednog subjekta iz postupka javne nabavke ako u postupku javne nabavke utvrdi da postoje osnovi za isključenje.

Naručilac može da odustane od isključenja privrednog subjekta iz postupka javne nabavke zbog preovlađujućih razloga koji se odnose na javni interes, kao što je javno zdravlje ili zaštita životne sredine.

Naručilac može u dokumentaciji o nabavci da predvidi da će da isključi privrednog subjekta iz postupka javne nabavke u svakom trenutku ako:

1) utvrdi da je privredni subjekt u stečaju, da je nesposoban za plaćanje ili je u postupku likvidacije, da njegovom imovinom upravlja stečajni (likvidacioni) upravnik ili sud, da je u aranžmanu pogodbe sa poveriocima, da je prestao da obavlja poslovnu delatnost ili je u bilo kakvoj istovrsnoj situaciji koja proizlazi iz sličnog postupka prema nacionalnim zakonima i propisima;

2) utvrdi da je pravnosnažnom presudom ili odlukom drugog nadležnog organa, utvrđena odgovornost privrednog subjekta za težak oblik neprofesionalnog postupanja koji dovodi u pitanje njegov integritet, u periodu od prethodne tri godine od dana isteka roka za podnošenje ponuda, odnosno prijava, osim ako pravnosnažnom presudom ili odlukom drugog nadležnog organa nije utvrđen drugi period zabrane učešća u postupku javne nabavke;

3) utvrdi da je odlukom nadležnog organa za zaštitu konkurencije utvrđeno da se privredni subjekt dogovarao sa drugim privrednim subjektima u cilju narušavanja konkurencije, u periodu od prethodne tri godine od dana isteka roka za podnošenje ponuda;

4) utvrdi da postoji narušavanje konkurencije zbog prethodnog učešća privrednog subjekta u pripremi postupka nabavke, u smislu člana 90. ovog zakona, koja ne može da se otkloni drugim merama;

5) utvrdi da privredni subjekt u periodu od prethodne tri godine od dana isteka roka za podnošenje ponuda nije ispunjavao obaveze iz ranije zaključenih ugovora o javnoj nabavci ili ranije zaključenog koncesionog ugovora, čija je posledica bila raskid tog ugovora, naplata sredstva obezbeđenja, naknada štete ili dr;

6) utvrdi da je privredni subjekt u postupcima javnih nabavki u periodu od prethodne tri godine od dana isteka roka za podnošenje ponuda dostavio neistinite podatke potrebne za proveru osnova za isključenje ili kriterijuma za izbor privrednog subjekta ili da nije bio u stanju da dostavi dokaze o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta, ukoliko je kao sredstvo dokazivanja koristio izjavu iz člana 118. Zakona o javnim nabavkama.

Naručilac može da odustane od isključenja privrednog subjekta ako utvrdi da će taj privredni subjekt biti sposoban da izvrši ugovor o javnoj nabavci, uzimajući u obzir propise i mere za nastavak poslovanja.

Privredni subjekt kod kojeg postoje osnovi za isključenje može naručiocu da dostavi dokaze da je preduzeo mere da bi dokazao svoju pouzdanost bez obzira na postojanje osnova za isključenje, i u tom cilju dokazuje:

1) da je platio ili se obavezao da plati naknadu u pogledu bilo koje štete izazvane krivičnim delom ili neprofesionalnim postupanjem i

2) da je u potpunosti razjasnio činjenice i okolnosti aktivno sarađujući sa istražnim organima i

3) da je preduzeo konkretne tehničke, organizacione i kadrovske mere koje su primerene za sprečavanje vršenja krivičnih dela ili neprofesionalnog postupanja.

Mere koje privredni subjekt preduzima ocenjuju se uzimajući u obzir težinu i konkretne okolnosti krivičnog dela ili neprofesionalnog postupanja, s tim da je naručilac dužan da obrazloži razloge za prihvatanje ili neprihvatanje mera.

Naručilac neće isključiti privrednog subjekta iz postupka javne nabavke ako je ocenio da su preduzete mere primerene.

Privredni subjekt kome je pravnosnažnom presudom određena zabrana učešća u postupcima javnih nabavki ili postupcima dodele koncesija nema pravo da koristi ovu mogućnost do isteka roka zabrane.

Član 36

Naručilac donosi odluku o dodeli ugovora ako je u stručnoj oceni ponuda utvrđeno da su se stekli uslovi za dodelu ugovora.

Naručilac može da dodeli ugovor ponuđaču čija ponuda sadrži ponuđenu cenu veću od procenjene vrednosti javne nabavke.

Odluku o dodeli ugovora naručilac donosi u roku od 30 dana od isteka roka za podnošenje ponuda, osim ako je naručilac u konkursnoj dokumentaciji odredio duži rok.

Odluka o dodeli ugovora mora da bude obrazložena i da sadrži naročito podatke iz izveštaja o postupku javne nabavke i uputstvo o pravnom sredstvu.

Naručilac je dužan da odluku o dodeli ugovora objavi na Portalu javnih nabavki u roku od tri dana od dana donošenja.

Odredbe ovog člana shodno se primenjuju na donošenje odluke o zaključenju okvirnog sporazuma.

IX USLOVI ZA ZAKLJUČENJE UGOVORA O JAVNOJ NABAVCI

Član 37

Naručilac može da zaključi ugovor o javnoj nabavci, odnosno okvirni sporazum, nakon donošenja odluke o dodeli ugovora, odnosno odluke o zaključenju okvirnog sporazuma i ako u roku predviđenom ovim zakonom nije podnet zahtev za zaštitu prava ili je zahtev za zaštitu prava konačnom odlukom odbačen ili odbijen, kao i ako je postupak zaštite prava obustavljen.

Naručilac može da zaključi ugovor o javnoj nabavci i pre isteka roka za podnošenje zahteva za zaštitu prava:

1) na osnovu okvirnog sporazuma;

2) u slučaju primene sistema dinamične nabavke;

3) ako je podneta samo jedna ponuda, koja je prihvatljiva;

4) u slučaju primene pregovaračkog postupka bez prethodnog objavljivanja javnog poziva iz člana 61. stav 1. tačka 2) Zakona o javnoj nabavci.

Član 38

Ugovor o javnoj nabavci, odnosno okvirni sporazum zaključuje se u pisanoj formi sa ponuđačem kojem je ugovor, odnosno okvirni sporazum dodeljen.

Naručilac je dužan da ugovor o javnoj nabavci, odnosno okvirni sporazum dostavi ponuđaču u roku od deset dana od isteka roka za podnošenje zahteva za zaštitu prava.

Ako ponuđač odbije da zaključi ugovor o javnoj nabavci, odnosno okvirni sporazum naručilac može da zaključi ugovor, odnosno okvirni sporazum sa prvim sledećim najpovoljnijim ponuđačem.

Naručilac će ponovo da izvrši stručnu ocenu ponuda i donese odluku o dodeli ugovora, odnosno okvirnog sporazuma ako je u slučaju iz stava 3. ovog člana zbog metodologije dodele pondera potrebno da se utvrdi prvi sledeći najpovoljniji ponuđač.

Ugovor o javnoj nabavci, odnosno okvirni sporazum mora da bude zaključen, u skladu sa uslovima određenim u dokumentaciji o nabavci i izabranom ponudom.

Ugovor na osnovu okvirnog sporazuma zaključuje se u pisanoj formi, a isto pravno dejstvo može da ima i narudžbenica, ako sadrži sve bitne elemente ugovora.

Obaveze koje naručilac preuzima ugovorom o javnoj nabavci moraju da budu ugovorene u skladu sa propisima kojima se uređuje budžetski sistem, odnosno raspolaganje finansijskim sredstvima.

Član 39

Naručilac je dužan da obaveštenje o dodeli ugovora pošalje na objavljivanje u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora o javnoj nabavci ili okvirnog sporazuma.

Naručilac je dužan da tromesečno objavljuje zbirno obaveštenje o dodeli ugovora koji su zaključeni na osnovu okvirnog sporazuma i na osnovu sistema dinamične nabavke, u roku od 30 dana od dana isteka tromesečja u kome su ugovori zaključeni.

U slučaju obustave ili poništenja postupka javne nabavke, naručilac je dužan da podatke o tome objavi u obrascu obaveštenja o dodeli ugovora u roku od 30 dana od dana konačnosti odluke o obustavi ili poništenju postupka javne nabavke.

Naručilac može da objavi obaveštenje za dobrovoljnu prethodnu transparentnost za nabavke koje je sproveo na osnovu odredaba čl. 11-21. Zakona o javnim nabavkama ("Sl. gl. RS", br. 91/19).

Član 40

Ugovor o javnoj nabavci izvršava se u skladu sa uslovima koji su određeni u dokumentaciji o nabavci i izabranom ponudom. Naručilac je obavezan da kontroliše izvršenja ugovora o javnoj nabavci u skladu sa uslovima koji su određeni u dokumentaciji o nabavci i izabranom ponudom.

Naručilac ne može da vrši bitne izmene ugovora o javnoj nabavci.

Izmena ugovora smatra se bitnom u slučaju kada za posledicu ima izmenu karaktera ugovora u materijalnom smislu u odnosu na ugovor koji je prvobitno zaključen, odnosno ako bi se značajno izmenila priroda prvobitno zaključenog ugovora, pri čemu bitna izmena ugovora uvek postoji kada je ispunjen jedan ili više od sledećih uslova:

1) izmenom se uvode uslovi koji bi, da su bili deo prvobitnog postupka javne nabavke, omogućavali uključivanje drugih kandidata u odnosu na one koji su prvobitno izabrani ili prihvatanje druge ponude u odnosu na prvobitno prihvaćenu ili omogućavali veću konkurenciju u postupku javne nabavke koji je prethodio zaključenju ugovora;

2) izmenom se menja privredna ravnoteža ugovora u korist privrednog subjekta sa kojim je zaključen ugovor na način koji nije predviđen prvobitnim ugovorom;

3) izmenom se značajno povećava obim ugovora;

4) promena privrednog subjekta sa kojim je zaključen ugovor o javnoj nabavci, osim u slučajevima iz člana 159. Zakona o javnim nabavkama.

Ministarstvo nadležno za poslove finansija vrši nadzor nad izvršenjem ugovora o javnim nabavkama.

Član 41

Naručilac je dužan da preduzme sve mere u cilju utvrđivanja, sprečavanja i otklanjanja sukoba interesa u vezi sa postupkom javne nabavke, da bi se izbeglo narušavanje načela obezbeđenja konkurencije i jednakosti privrednih subjekata.

Sukob interesa između naručioca i privrednog subjekta obuhvata situacije u kojima predstavnici naručioca koji su uključeni u sprovođenje tog postupka ili mogu da utiču na ishod tog postupka, imaju direktan ili indirektan finansijski, ekonomski ili drugi privatni interes, za koji bi se moglo smatrati da dovodi u pitanje njihovu nepristrasnost i nezavisnost u tom postupku.

Sukob interesa u smislu stava 2. ovog člana naročito uključuje sledeće slučajeve:

1) ako predstavnik naručioca učestvuje u upravljanju privrednog subjekta ili

2) ako predstavnik naručioca ima više od 1% udela, odnosno akcija privrednog subjekta.

Predstavnikom naručioca u smislu stava 2. ovog člana naročito se smatra:

1) rukovodilac naručioca odnosno odgovorno lice naručioca, član upravnog, izvršnog ili nadzornog odbora naručioca;

2) član komisije za javnu nabavku, odnosno lice koje sprovodi postupak javne nabavke.

Privrednim subjektom u smislu stava 2. ovog člana smatra se ponuđač, član grupe ponuđača i podizvođač.

Stav 2. i 3. ovog člana primenjuju se i na povezana lica predstavnika naručioca iz stava 4. ovog člana, i to lica koja su u: krvnom srodstvu u pravoj liniji; pobočnom srodstvu zaključno sa trećim stepenom srodstva; tazbinskom srodstvu zaključno s drugim stepenom srodstva; odnosu usvojitelja i usvojenika; braku, bez obzira da li je brak prestao ili nije; vanbračnoj zajednici; odnosu staratelja i štićenika.

Predstavnik naručioca iz stava 4. ovog člana dužan je da se izuzme iz postupka javne nabavke ukoliko u bilo kojoj fazi tog postupka dođe do saznanja o postojanju sukoba interesa.

Nakon otvaranja ponuda ili prijava, predstavnik naručioca iz stava 4. tačka 2) ovog člana potpisuje izjavu o postojanju ili nepostojanju sukoba interesa.

X DRUŠTVENE I DRUGE POSEBNE USLUGE

Član 42

Ovim odredbama uređuje se dodela ugovora i okvirnih sporazuma za nabavke društvenih i drugih posebnih usluga koje su navedene u Prilogu 7. Zakona.

Naručilac u postupku dodele ugovora o javnoj nabavci usluga iz stava 1. ovog člana objavljuje:

1) javni poziv koji sadrži najmanje informacije iz Priloga 4. Deo Z ovog zakona ili

2) prethodno informativno obaveštenje, periodično indikativno obaveštenje ili obaveštenje o uspostavljanju sistema kvalifikacije.

Obaveštenja iz stava 2. tačka 2) ovog člana objavljuju se kontinuirano i treba da sadrže najmanje podatke iz Priloga 4. Deo Z ovog zakona.

Obaveštenja iz stava 2. tačka 2) ovog člana odnose se samo na vrste usluga koje će biti predmet ugovora koji će se dodeljivati i u njima se navodi da će ugovori biti dodeljeni bez daljeg objavljivanja javnog poziva i da se njima zainteresovani privredni subjekti pozivaju da u pisanoj formi izraze svoju zainteresovanost.

Naručilac nije u obavezi da objavljuje oglase iz stava 2. ovog člana, ako su ispunjeni uslovi za primenu pregovaračkog postupka bez objavljivanja javnog poziva.

Rokovi u postupku dodele ugovora o javnoj nabavci usluga iz stava 1. ovog člana mogu da budu i kraći od rokova propisanih za pojedine vrste postupaka javne nabavke, pri čemu je naručilac dužan da odredi primerene rokove za podnošenje prijava i ponuda, posebno uzimajući u obzir složenost predmeta nabavke i vreme potrebno za izradu prijava i ponuda.

Naručioci koji dodele ugovor o javnoj nabavci usluga iz stava 1. ovog člana objavljuju obaveštenje o dodeli ugovora koje sadrži podatke iz Priloga 4. Deo Z ovog zakona.

Obaveštenja o dodeli ugovora iz stava 7. ovog člana naručilac može da grupiše i objavljuje kvartalno, u roku od 30 dana po isteku kvartala.

Naručilac je dužan da prilikom dodele ugovora o javnoj nabavci za društvene i druge posebne usluge poštuje načela javnih nabavki, naročito načela transparentnosti, jednakosti ponuđača i ekonomičnosti.

Prilikom dodele ugovora o javnoj nabavci za društvene i druge posebne usluge naručioci su dužni da primenjuju odredbe ovog zakona koje se odnose na određivanje predmeta ugovora i tehničke specifikacije, pri čemu mogu da uzmu u obzir potrebu za obezbeđivanjem kvaliteta, kontinuiteta, dostupnosti, pristupačnosti, raspoloživosti, kao i sveobuhvatnosti usluga, posebne potrebe različitih kategorija korisnika, uključujući ugrožene i ranjive grupe, učešće i osnaživanje korisnika usluga i inovativnost.

Naručilac dodeljuje ugovor primenom kriterijuma za dodelu ugovora, u skladu sa odredbama ovog zakona.

Rezervisani ugovori za određene usluge

Član 43

Naručilac može da rezerviše pravo učešća u postupcima javnih nabavki za dodelu ugovora o javnoj nabavci zdravstvenih usluga, usluge socijalne zaštite iz člana 75. Zakona koje su obuhvaćene CPV oznakama oznakama 75121000-0, 75122000-7, 75123000-4, 79622000-0, 79624000-4, 79625000-1, 80110000-8, 80300000-7, 80420000-4, 80430000-7, 80511000-9, 80520000-5, 80590000-6, od 85000000-9 do 85323000-9, 925000006, 92600000-7, 98133000-4, 98133110-8, samo za organizacije koje ispunjavaju uslove iz stava 2. ovog člana.

Organizacija iz stava 1. mora da ispunjava sve sledeće uslove:

1) cilj osnivanja je u vezi sa pružanjem usluga iz stava 1. ovog člana;

2) dobit se ponovo ulaže u svrhu ostvarenja cilja organizacije, s tim da raspodela ili preraspodela dobiti mora da se zasniva na načelima učešća;

3) upravljačka ili vlasnička struktura organizacije koja izvršava ugovor zasniva se na vlasništvu zaposlenih ili na principima aktivnog učešća zaposlenih ili zahteva aktivno učešće zaposlenih, korisnika usluga ili zainteresovanih strana;

4) organizaciji nije dodeljen ugovor za predmetne usluge, u skladu sa ovim članom, u periodu od prethodne tri godine.

Naručilac koji namerava da dodeli ugovor u skladu sa ovim članom zakona, dužan je da u javnom pozivu navede da ponuđač može da bude samo organizacija iz stava 2. ovog člana.

Maksimalno trajanje ugovora za usluge iz stava 1. ovog člana ne može da bude duže od tri godine.

XI NABAVKE ČIJA JE PROCENJENA VREDNOST NIŽA OD PRAGOVA DO KOJIH SE ZAKON NE PRIMENJUJE

Član 44

Nabavke dobara ili usluga čija je ukupna procenjena vrednost na godišnjem nivou niža od 1.000.000,00 dinara bez PDV-a, sprovodi se po pravilima propisanim ovim Pravilnikom.

Nabavke radova čija je ukupna procenjena vrednost na godišnjem nivou niža od 3.000.000,00 dinara bez PDV-a, sprovodi se po pravilima propisanim ovim Pravilnikom.

Istovremeno sa donošenjem Plana javnih nabavki donosi se i Plan nabavki na koje se Zakon ne primenjuje.

Član 45

Nabavku iz člana 5. ovog Pravilnika, sprovodi lice zaposleno na poslovima javnih nabavki kod Naručioca ili drugi zaposleni koga odgovorno lice ovlasti da sprovede konkretnu nabavku i kome se daje nalog za sprovođenje nabavke.

Naručilac, zahtev za pokretanje postupka dostavlja Službi za javne nabavke. Služba za javne nabavke sačinjava poziv za podnošenje ponuda.

Za nabavke čija je procenjena vrednost do 500.000,00 dinara bez PDV-a, naručilac nije u obavezi da formira Komisiju za nabavku, već istu može sprovesti službenik za javne nabavke ili drugo stručno lice određeno od strane naručioca.

Za nabavke čija je procenjena vrednost od 500.000,00 do 1.000.000,00 dinara bez PDV-a za dobra i usluge i od 500.000,00 do 3.000.000,00 dinara bez PDV-a za radove, naručilac formira komisiju koja se sastoji od najmanje tri člana.

Zahtev za pokretanje postupka obavezno sadrži:

1. Tačan naziv javne nabavke;

2. Procenjenu vrednost javne nabavke;

3. Pozicije na kojima se nalaze obezbeđena sredstva iz Finansijskog plana (program, razdeo, programska aktivnost, ekonomska klasifikacija na šestom nivou);

4. Način istraživanja tržišta;

5. Najmanje tri adrese na koje je potrebno uputiti poziv;

6. Tehničke opise, skice, planove, tehničke specifikacije, projektne zadatke;

7. Kriterijum za izbor privrednog subjekta.

Dostavljen zahtev potpisuje naručilac i lice koje je zaduženo za sačinjavanje tehničke specifikacije, planova, projektnog zadatka i dr.

Poziv za podnošenje ponuda dostavlja se elektronskim putem.

Za nabavke čija je procenjena vrednost od 500.000,00 do 1.000.000,00 dinara bez PDV-a za dobra i usluge i od 500.000,00 do 3.000.000,00 dinara bez PDV-a za radove, naručilac u zahtevu navodi najmanje dva člana komisije, koji će prisustvovati otvaranju ponuda i njihovoj stručnoj oceni.

Obaveštenje o pokretanju nabavke objavljuje se na internet stranici Grada Valjeva.

Član 46

Nakon dobijanja ponuda, ovlašćeno lice vrši njihovu ocenu i bira najpovoljnijeg privrednog subjekta uzimajući u obzir najnižu ponuđenu cenu ili kvalitet dobara, radova ili usluga, a u skladu sa traženim kriterijumom za izbor privrednog subjekta.

Sačinjava se zapisnik u koji se unosi:

1. Datum i vreme do kada je trebalo da ponude budu podnešene,

2. Ime i prezime lica ovlašćenog za otvaranje ponuda,

3. Ime i prezime ostalih prisutnih,

4. Naziv ili šifra privrednog subjekta, broj pod kojim je ponuda zavedena i elementi kriterijuma za izbor privrednog subjekta, podaci iz ponude koji su određeni kao elementi kriterijuma i eventualno drugi podaci iz ponude,

5. Uočeni nedostaci ponude,

6. Potpis lica ovlašćenog za otvaranje ponuda.

Nakon otvaranja ponuda, lice ovlašćeno za otvaranje ponuda sačinjava predlog Ugovora. Zapisnik, predlog Ugovora i prispele ponude dostavljaju se naručiocu na potpis.

Obaveštenje o zaključenom ugovoru objavljuje se na internet stranici Grada Valjeva.

Član 47

Nabavke koje su izuzete od primene Zakona na osnovu člana 11-21 i 27. Zakona o javnim nabavkama, realizovaće se za svaki pojedinačni slučaj, po predlogu komisije, koja će isti dostaviti predsedniku Skupštine na dalje odlučivanje.

Nabavke koje su izuzete od primene Zakona na osnovu člana 11-21 i 27. Zakona o javnim nabavkama, a koje su naručioci dužni da evidentiraju i objavljuju u skladu sa članom 181. st. 3 i 4. Zakona o javnim nabavkama, za svaki osnov za izuzeće, zbirno se objavljuju sledeći podaci:

1. osnov za izuzeće od primene Zakona;

2. vrsta predmeta javnih nabavki (dobra, usluge, radovi);

3. ukupan broj zaključenih ugovora;

4. ukupna ugovorena vrednost bez poreza na dodatu vrednost;

5. ukupna ugovorena vrednost sa porezom na dodatu vrednost.

Forma za zbirno objavljivanje navedenih podataka sastavni je deo Portala javnih nabavki.

XII KONTROLA NABAVKI KOD NARUČIOCA

Član 48

Kontrolu javnih nabavki vrši Komisija za kontrolu javnih nabavki, imenovana Odlukom odgovornog lica naručioca.

Kontrola podrazumeva sve preduzete mere i radnje koje naručilac sprovodi u oblasti planiranja javne nabavke, uslova i načina sprovođenja postupka uključujući i izvršenje ugovora o javnoj nabavci, a posebno kvaliteta isporučenih dobara i pruženih usluga, odnosno izvedenih radova, stanja zaliha i načina korišćenja dobara i usluga.

Kontrola javnih nabavki može biti redovna i vanredna, a sprovodi se po Odluci odgovornog lica naručioca.

Član 49

Komisija za kontrolu, istu vrši imajući u vidu finansijski plan naručioca, strateške i druge planove razvoja i kriterijume za planiranje, kao i postojanje osnova za izuzeće od primene Zakona.

Kontrola obuhvata i nabavke koje su izvršene kod naručioca, a na koje nije primenjen ili se ne primenjuje Zakon o javnim nabavkama, pri čemu se prvenstveno kontroliše potreba i celishodnost nabavke, plan, način ispitivanja tržišta, procedura i postupak nabavke.

Član 50

Godišnji plan kontrole javnih nabavki sadrži sledeće podatke:

- predmet kontrole javne nabavke (dobra, usluge, radovi), pri čemu naručilac predmet kontrole određuje na osnovu procenjene vrednosti javne nabavke, broja nabavki i drugo,

- subjekt kontrole,

- okvirni datum vršenja kontrole,

- broj članova Komisije koja će biti angažovana na kontroli javne nabavke.

Komisija za kontrolu podnosi godišnji izveštaj o radu odgovornom licu naručioca, a po potrebi i periodični ukoliko je sprovedena vanredna kontrola.

XIII EVIDENCIJA O JAVNIM NABAVKAMA

Član 51

Naručilac je dužan da u pisanoj formi evidentira i dokumentuje sve radnje tokom planiranja, sprovođenja postupka i izvršenja ugovora o javnoj nabavci.

Naručilac je dužan da, u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast dokumentarne građe i arhiva, čuva celokupnu dokumentaciju vezanu za javne nabavke.

Dokumentacija u smislu stava 2. ovog člana je bilo koji dokument koji je nastao tokom planiranja javne nabavke, sprovođenja postupka javne nabavke i izvršenja ugovora o javnoj nabavci, a koji naručilac čuva najmanje pet godina od zaključenja pojedinačnog ugovora o javnoj nabavci ili okvirnog sporazuma, odnosno pet godina od obustave ili poništenja postupka javne nabavke.

Dokumentacija koja se razmenjuje na Portalu javnih nabavki čuva se i arhivira u skladu sa stavom 3. ovog člana na Portalu javnih nabavki.

Član 52

Postupci javnih nabavki koji su započeti pre dana početke primene Zakona o javnim nabavkama ("Sl. gl. RS", br. br.91/19), okončaće se po propisima po kojima su započeti.

XIV ZAVRŠNE ODREDBE

Član 53

Ovaj pravilnik objaviti na internet stranici grada Valjeva i u "Službenom glasniku grada Valjeva".

Član 54

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Valjeva".