ETIČKI KODEKS
FUNKCIONERA LOKALNE SAMOUPRAVE U GRADU VRANJU

("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 2/2021)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet

Član 1

Etičkim kodeksom funkcionera lokalne samouprave u gradu Vranju (u daljem tekstu: Etički kodeks) definišu se etička načela koja predstavljaju etičke standarde ponašanja kojih su dužni da se pridržavaju svi funkcioneri u obavljanju svojih funkcija, a građani imaju pravo da od funkcionera očekuju takvo ponašanje.

Primena

Član 2

Obaveza pridržavanja etičkih standarda ponašanja ustanovljenih Etičkim kodeksom, odnosi se na lica izabrana, postavljena i imenovana u organ Grada, javnog preduzeća, ustanove i drugog pravnog lica čiji je osnivač ili član Grad, u organ privrednog društva u kojem udeo ili akcije ima pravno lice čiji je osnivač ili član Grad, kao i na članove tela koja osnivaju organi Grada (u daljem tekstu: funkcioner).

Cilj donošenja Etičkog kodeksa

Član 3

Cilj donošenja Etičkog kodeksa zasniva se na sledećim principima:

1. da donošenje Etičkog kodeksa stvara uslove za izgradnju poverenja između funkcionera i građana;

2. da je poštovanje etičkih standarda funkcionera uslov za izgradnju poverenja građana;

3. da izgradnja poverenja predstavlja neophodan uslov za uspešno obavljanje dužnosti funkcionera;

4. da se zakonodavstvo sve više i sve učestalije dopunjuje pravilima ponašanja u različitim oblastima društvenog života;

5. da je dužnost funkcionera da u obavljanju svojih funkcija preduzimaju slične korake samoobavezivanja;

6. da će donošenje Etičkog kodeksa razjasniti ulogu i odgovornost funkcionera i potvrditi značaj ovih odgovornosti;

7. da Etički kodeks obuhvati u najvećoj mogućoj meri sve segmente rada funkcionera;

8. da pravila ponašanja koja sadrže etičke imperative moraju da se poštuju;

9. da celokupno društvo mora biti uključeno u stvaranje i razvoj klime poverenja, posebno naglašavajući ulogu građana i medija u ovom procesu.

Značenje pojmova Etičkog kodeksa

Član 4

Pojedini pojmovi upotrebljeni u Etičkom kodeksu imaju sledeće značenje:

1. "korupcija" je odnos koji nastaje korišćenjem službenog ili društvenog položaja ili uticaja radi sticanja koristi za sebe ili drugoga;

2. "organ javne vlasti" je organ jedinice lokalne samouprave-grada, ustanova, javno preduzeće i drugo pravno lice čiji je osnivač ili član jedinica lokalne samouprave, odnosno Grad;

3. "javna funkcija" je funkcija koju vrši javni funkcioner;

4. "sukob interesa" je situacija u kojoj javni funkcioner ima privatni interes koji utiče, može da utiče ili izgleda kao da utiče na obavljanje javne funkcije;

5. "privatni interes" je bilo kakva korist ili pogodnost za javnog funkcionera ili povezano lice;

6. "poklon" je stvar, pravo ili usluga, data ili učinjena bez odgovarajuće naknade, odnosno korist ili pogodnost učinjena funkcioneru ili članu porodice;

7. "protokolarni poklon" je poklon koji funkcioner ili član porodice prima od predstavnika strane države, međunarodne organizacije ili stranog fizičkog ili pravnog lica prilikom službene posete ili u drugim sličnim prilikama;

8. "prigodni poklon" je poklon koji se prima u prilikama kada se tradicionalno razmenjuju pokloni;

9. "član porodice" je supružnik ili vanbračni partner, roditelj ili usvojitelj, dete ili usvojenik funkcionera;

10. "povezano lice" je član porodice funkcionera, krvni srodnik funkcionera u pravoj liniji, odnosno u pobočnoj liniji zaključno sa drugim stepenom srodstva, kao i fizičko ili pravno lice koje se prema drugim osnovama i okolnostima može opravdano smatrati interesno povezanim sa funkcionerom.

Svi pojmovi upotrebljeni u ovoj odluci u muškom gramatičkom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodan rod.

II ETIČKA NAČELA

Vladavina prava i zakonitost

Član 5

Funkcioner uvek i na svakom mestu poštuje vladavinu prava i pridržava se Ustava, zakona i ostalih propisa.

Funkcioner se delatno zalaže za puno sprovođenje Ustava, zakona i ostalih propisa i delatno se suprotstavlja njihovom kršenju, zaobilaženju i izigravanju.

Odgovornost

Član 6

Funkcioner je za svoje postupanje i ponašanje odgovoran pred zakonom i pred građanima.

Funkcioner voljno prihvata da njegovo obavljanje javne službe može biti predmet nadzora i kontrole građana, pravosuđa, nadzornih organa, nezavisnih tela, javnosti i javnih glasila.

Otvorenost, pristupačnost i transparentnost

Član 7

Funkcioner postupa tako da je njegovo delovanje uvek otvoreno uvidu i sudu javnosti.

Funkcioner se stara da građani budu upućeni u rad lokalne samouprave, a naročito u razloge za donošenje odluka, kao i o dejstvu i posledicama koje iz njih proishode.

Funkcioner javnosti blagovremeno pruža tačne i potpune podatke i objašnjenja od značaja za odlučivanje i praćenje primene odluka, pružajući joj priliku da ih proverava i preispituje. Funkcioner u javnom delovanju i istupanju uvek štiti podatke o ličnosti.

Građansko učešće

Član 8

Funkcioner se stara da građani budu što više konsultovani o odlukama od značaja za zajednicu i uključeni u donošenju tih odluka, korišćenjem i unapređivanjem različitih načina građanskog učešća.

Funkcioner se stara da lokalna samouprava odgovori potrebama i interesima svih kategorija njenog stanovništva i svih njenih područja i naselja.

Funkcioner radi na uspostavljanju što šire saglasnosti građanstva o ključnim odlukama lokalne samouprave.

Poštovanje izborne volje i ukazanog poverenja

Član 9

Funkcioner poštuje volju birača, pridržavajući se programa za čije je sprovođenje izabran.

Funkcioner se stara da njegovo delovanje i ponašanje nikada ne dovede u pitanje poverenje koje mu je ukazano.

Uzornost

Član 10

Funkcioner gradi i održava poverenje građana u savesno i odgovorno obavljanje javne funkcije, i stara se da ne naruši ugled javne funkcije svojim ponašanjem u javnom i privatnom životu.

Funkcioner uvek i na svakom mestu štiti ugled lokalne samouprave i građana koje predstavlja, a u javnom istupanju vodi računa da taj ugled ne bude narušen.

Funkcioner uvek i na svakom mestu postupa i ponaša se tako da bude primer za ugled.

Profesionalnost

Član 11

Funkcioner neprestano izgrađuje svoju stručnost i kompetentnost za obavljanje javne funkcije, a u svom radu uvek se pridržava standarda stručnosti.

Funkcioner uvažava stručnost zaposlenih u upravi i redovno se sa njima savetuje prilikom donošenja odluka, podržavajući razvoj njihovih stručnih kapaciteta.

Funkcioner se stara da pri odlučivanju o zapošljavanju, kao i raspoređivanju, premeštanju ili napredovanju zaposlenih, to bude rađeno na osnovu kvalifikacija i objektivno ocenjenog radnog učinka i radnih sposobnosti.

Pravičnost, objektivnost i nepristrasnost

Član 12

Funkcioner pravično i nepristrasno vrši svoju dužnost, vođen opštim dobrom i pretežnim javnim interesom, a starajući se da nikome ne nanese štetu.

Funkcioner nastoji da nikakve lične predrasude ili neprimereni posebni interesi ne utiču na njegovo postupanje i odlučivanje, kao i da ono bude zasnovano na tačnim, potpunim i blagovremenim podacima.

Savesno i domaćinsko upravljanje

Član 13

Funkcioner sa pažnjom dobrog i savesnog domaćina raspolaže poverenim sredstvima i njihovom raspodelom.

Funkcioner se stara da upotreba i raspodela javnih sredstava bude zakonita, dobro isplanirana, pravična, svrsishodna i uvek u skladu sa ostvarivanjem opšteg dobra i pretežnog javnog interesa.

Funkcioner se delatno suprotstavlja nesvrsishodnom i koruptivnom raspolaganju i korišćenju javnih sredstava.

Funkcioner se stara da upotreba i raspodela javnih sredstava bude takva da na najbolji i najpravičniji mogući način zadovoljava prava, potrebe i interese svih kategorija stanovništva, ne diskriminišući ni jednu.

Lični integritet

Član 14

Funkcioner odbacuje delovanje pod pritiskom i korupciju, a javno ukazuje na takvo ponašanje ako ga primeti kod drugih funkcionera.

Funkcioner se angažuje na prevenciji korupcije, ukazivanjem na njenu štetnost, uzroke i načine sprečavanja, kao i podržavanjem i učešćem u uspostavljanju i sprovođenju antikorupcijskih mehanizama.

Funkcioner nikada ne daje prednost privatnom interesu nad javnim, ne prihvata se dužnosti i poslova koji ga mogu dovesti u sukob interesa i izbegava svaki oblik ponašanja koji bi mogao da dovede do stvaranja utiska da postoji sukob interesa.

Ravnopravnost i nediskriminatornost

Član 15

Funkcioner poštuje različitosti i nikoga ne diskriminiše prema bilo kom stvarnom ili pretpostavljenom ličnom svojstvu, ni urođenom ni stečenom.

Funkcioner se stara da usled različitosti ničija prava i slobode ne budu uskraćena, povređena ili ograničena.

Funkcioner prepoznaje prava i potrebe različitih kategorija stanovništva i stara se da usluge lokalne samouprave svima budu dostupne i pružene na odgovarajući način.

Funkcioner poštuje ravnopravnost žena i muškarca, podržavajući i podstičući mere za puno ostvarivanje rodne ravnopravnosti.

Funkcioner se zalaže za očuvanje i razvoj kulturnih posebnosti, običaja, jezika i identiteta svih građana lokalne samouprave.

Poštovanje i učtivost

Član 16

Funkcioner ukazuje poštovanje građanima, korisnicima usluga lokalne samouprave, zaposlenima u njoj, drugim funkcionerima i svima drugima sa kojima se ophodi, čineći to na učtiv i dostojanstven način.

Funkcioner svima sa kojima se ophodi posvećuje odgovarajuću pažnju i vreme, pružajući im blagovremene, tačne i potpune podatke, na učtiv i dostojanstven način.

I STANDARDI PONAŠANJA U ODNOSU NA PROPISE O PRAVIMA I OBAVEZAMA FUKCIONERA

Poštovanje propisa

Član 17

Funkcioner je dužan da se pridržava propisa koji se odnose na ograničenje istovremenog obavljanja dve ili više javne funkcije, obavljanja drugog posla ili delatnosti prilikom stupanja na javnu funkciju i tokom vršenja javne funkcije, podnošenje redovnog i vanrednog izveštaja o imovnom stanju i prihodima funkcionera na koje se odnosi, kao i na druga prava i obaveza funkcionera prilikom stupanja na javnu funkciju, tokom vršenja javne funkcije i po prestanku javne funkcije.

Sukob interesa

Član 18

Funkcioner je dužan da, prilikom stupanja na dužnost i tokom vršenja funkcije, o sumnji u postojanje sukoba interesa ili o sukobu interesa koji on ili sa njim povezano lice ima, postupa u skladu sa propisima kojima se uređuje sprečavanje sukoba interesa.

Funkcioneri organa Grada, u postupku utvrđivanja predloga akata, odnosno donošenja akata iz nadležnosti Grada, dužni su da, u slučaju postojanja privatnog interesa, postupaju u skladu sa propisom Grada kojim se uređuje prijavljivanje i upravljanje privatnim interesima funkcionera.

Pokloni

Član 19

Funkcioner i član njegove porodice ne sme da primi poklon u vezi sa obavljanjem javne funkcije, osim prigodnih i protokolarnih poklona zakonom određene vrednosti, datih u skladu sa uobičajenom protokolarnom učtivošću.

Funkcioner je dužan da poklon primljen u smislu stava 1.ovog člana u zakonsko propisanom roku preda organu javne vlasti u kome je na javnoj funkciji, a organ javne vlasti da poklon dalje preda organu nadležnom za postupanje sa stvarima u javnoj svojini, osim u slučaju kada je zakonom koji se uređuje sprečavanje korupcije drugačije određeno.

Funkcioner je dužan da poštuje propise i ispunjava i druge obaveze u vezi sa primljenim poklonima iz stava 1. i 2. ovog člana.

II NADZOR NAD PRIMENOM I PRAĆENJEM POŠTOVANJA ETIČKOG KODEKSA

Nadzor

Član 20

Nadzor nad primenom Etičkog kodeksa vrši Savet za praćenje primene Etičkog kodeksa ponašanja funkcionera lokalne vlasti grada Vranja (u daljem tekstu: Savet).

Određivanje mera za povredu Etičkog kodeksa

Član 21

Ukoliko utvrdi da je došlo do povrede Etičkog kodeksa, Savet može izreći meru funkcioneru, rukovodeći se težinom povrede, odnosno uticajem učinjene povrede na obavljanje funkcije na kojoj se nalazi, i to meru nejavnog upozorenja i meru javnog objavljivanja odluke Saveta kojom se utvrđuje da je funkcioner prekršio određeno etičko načelo.

Odluka Saveta je konačna.

III PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Upoznavanje funkcionera sa sadržinom Kodeksa

Član 22

Funkcioner lokalne samouprave će se upoznati sa ovim Kodeksom i daće pisanu izjavu da će poštovati njegove odredbe.

Upoznavanje javnosti sa sadržinom Kodeksa

Član 23

Funkcioner lokalne samouprave će promovisati ovaj Kodeks među zaposlenima, u javnosti i medijima, a s ciljem unapređenja svesti o principima kodeksa i značaja njihovog pridržavanja u funkcionisanju lokalne samouprave.

Objavljivanje Etičkog kodeksa

Član 24

Etički kodeks se objavljuje na zvaničnoj internet stranici Grada i u "Službenom glasniku Grada Vranja.

Član 25

Danom početka primene ovog etičkog kodeksa prestaje da važi Kodeks ponašanja funkcionera lokalne samouprave u Srbiji, broj: 06-9/2005-12 od 17.februara 2005.godine.

Član 26

Etički kodeks stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Vranja".