ODLUKA

O LOKALNOM OMBUDSMANU GRADA NIŠA

("Sl. list grada Niša", br. 47/2021)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Ovom odlukom se uređuju nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i postupak odlučivanja, izbor i prestanak dužnosti, kao i druga pitanja od značaja za rad Lokalnog ombudsmana Grada Niša (u daljem tekstu: ombudsman).

Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.

Član 2

Ombudsman je ovlašćen da štiti i kontroliše poštovanje prava građana i kontroliše rad Gradskih uprava Grada Niša, Gradskog veća kada postupa kao drugostepeni organ u upravnom postupku, službi, javnih preduzeća, ustanova i organizacija, kao i druge organizacione oblike čiji je osnivač Grad Niš (u daljem tekstu: subjekti kontrole) ako se radi o povredi propisa i opštih akata Grada Niša (u daljem tekstu: Grad).

Ombudsman nije ovlašćen da kontroliše rad Skupštine Grada Niša (u daljem tekstu: Skupština), Gradonačelnika Grada Niša (u daljem tekstu: Gradonačelnik) i Gradskog veća Grada Niša (u daljem tekstu: Gradsko veće), osim kada postupa kao drugostepeni organ.

Samostalnost i nezavisnost

Član 3

Ombudsman je organ koji je samostalan i nezavisan y obavljanju poslova utvrđenih ovom odlukom i niko nema pravo da utiče na njegov rad i postupanje.

Ombudsman za svoj rad odgovara Skupštini.

Ombudsman vrši svoju dužnost y okviru Ustava, zakona, drugih propisa i opštih akata i y svom radu pridržava se načela pravde i pravičnosti.

Ombudsman ne može biti pozvan na odgovornost ili biti kažnjen za izneto mišljenje ili radnje preduzete u obavljanju svojih nadležnosti utvrđenih ovom odlukom.

Javnost rada

Član 4

Rad Ombudsmana je javan.

Javnost rada Ombudsmana obezbeđuje se podnošenjem i objavljivanjem godišnjeg i posebnih izveštaja i na drugi način koji Ombudsman odredi.

Član 5

Ombudsman je dužan da vodi postupak nepristrasno.

II NADLEŽNOST I OVLAŠĆENJA

Nadležnost

Član 6

Ombudsman štiti poštovanje prava građana i ostvarivanje tih prava, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem subjekata kontrole, ako se radi o povredi propisa i opštih akata grada.

Ovlašćenja

Član 7

Ombudsman, pored prava na pokretanje i vođenje postupka, ima pravo da pružanjem dobrih usluga, posredovanjem i davanjem saveta i mišljenja o pitanjima iz svoje nadležnosti deluje preventivno, y cilju unapređenja rada subjekata kontrole i unapređenja zaštite ljudskih sloboda i prava.

Radi unapređenja i usklađivanja propisa sa standardima u oblasti ljudskih prava, lokalni ombudsman je ovlašćen da inicira Skupštini grada i drugim nadležnim organima donošenje novih i promenu postojećih propisa.

Poslovi

Član 8

Ombudsman obavlja sledeće poslove:

- prima i ispituje pritužbe, koje se odnose na povredu prava građana od strane organa, odnosno službe;

- postupa po sopstvenoj inicijativi u svakom slučaju gde postoji sumnja o postojanju kršenja prava građana od strane organa, odnosno službe;

- vrši periodične preglede i kontrolu rada organa, odnosno službe;

- prikuplja informacije iz različitih izvora o primeni zakona i drugih propisa iz oblasti ljudskih prava od strane organa, odnosno službe;

- prati primenu međunarodnih standarda o ljudskim pravima na teritoriji grada;

- sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju, poštovanju i unapređenju ljudskih prava;

- posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenja ljudskih prava na teritoriji grada;

- ostvaruje neposrednu saradnju sa republičkim i, pokrajinskim ombudsmanom, kao i drugim republičkim/pokrajinskim organima i pospešuje saradnju između područnih organa državne uprave i nosilaca javnih ovlašćenja iz delokruga Republike Srbije i građana, na teritoriji grada;

- inicira pokretanje krivičnih, disciplinskih i drugih postupaka kod nadležnih organa u slučaju kršenja prava od strane organa, odnosno službe;

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremi savetovanja o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i zabrani diskriminacije;

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama kampanja za informisanje javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje i poštovanje ljudskih prava i zabrani diskriminacije;

- inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim pravima u svim oblastima života;

- sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim institucijama ombudsmana i drugim organima i organizacijama koji se bave zaštitom i unapređenjem ljudskih prava u zemlji i inostranstvu;

- sarađuje sa medijima u cilju unapređenja ljudskih i manjinskih prava na teritoriji grada, obaveštavanja građana o svome radu i drugim pitanjima od značaja za vršenje funkcije lokalnog ombudsmana;

- daje mišljenje Gradskom veću i drugom ovlašćenom predlagaču na nacrt propisa ili opšteg akta Grada kada se njime uređuju pitanja od značaja za zaštitu i unapređenje prava građana;

- o predlozima gradskih propisa i opštih akata Skupštine grada koji imaju uticaja na ostvarenje i zaštitu ljudskih prava i odnose organa opštine i građana, Skupština je dužna da pribavi mišljenje lokalnog ombudsmana.

- obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i propisima grada.

Pokretanje postupka pred nadležnim organom

Član 9

Ombudsman je ovlašćen da javno preporuči razrešenje funkcionera koji je odgovoran za povredu prava građana, odnosno da inicira pokretanje disciplinskog postupka protiv zaposlenog y subjektu kontrole koji je neposredno odgovoran za učinjenu povredu i to ako iz ponovljenog ponašanja funkcionera ili zaposlenog proizilazi namera da odbija saradnju sa Ombudsmanom ili ako se utvrdi da je učinjenom povredom građaninu pričinjena materijalna ili druga šteta većih razmera.

Član 10

Kada nađe da y radnjama rukovodećeg radnika ili zaposlenog y subjektu kontrole ima elemenata krivičnog ili drugog kažnjivog dela, Ombudsman je ovlašćen da nadležnom organu podnese zahtev, odnosno prijavu za pokretanje krivičnog, prekršajnog ili drugog odgovarajućeg postupka.

Obaveza saradnje sa Ombudsmanom

Član 11

Subjekti kontrole obavezni su da sarađuju sa Ombudsmanom.

Ombudsman ima pravo da obavi razgovor sa svakim zaposlenim licem subjekta kontrole kada je to od značaja za postupak koji vodi.

Član 12

Predsednik Skupštine, Gradonačelnik, članovi Gradskog veća, načelnici Gradskih uprava Grada Niša, Gradski javni pravobranilac, direktori javnih službi i preduzeća čiji je osnivač Grad dužni su da prime, bez odlaganja, a najkasnije y roku od 15 dana, Ombudsmana na njegov zahtev.

III POSTUPAK

Pokretanje postupka

Član 13

Ombudsman pokreće postupak po pritužbi građana ili po sopstvenoj inicijativi.

Svako fizičko ili pravno lice, domaće ili strano koje smatra da su mu aktom, radnjom ili nečinjenjem subjekta kontrole povređena prava može da podnese pritužbu Ombudsmanu.

Lice iz stava 2. ovog člana može se obratiti Ombudsmanu i preko odgovarajućeg udruženja, odnosno organizacije.

Pritužbu y ime maloletnog lica podnosi roditelj, odnosno zakonski zastupnik, a ako se radi o povredi prava pravnog lica pritužbu podnosi lice ovlašćeno za zastupanje tog pravnog lica.

Ombudsman ne postupa po anonimnoj pritužbi.

Ako smatra da y anonimnoj pritužbi ima osnova za njegovo postupanje, Ombudsman pokreće postupak po sopstvenoj inicijativi.

Član 14

Pre podnošenja pritužbe Ombudsmanu, podnosilac pritužbe je dužan da pokuša da zaštiti svoja prava y odgovarajućem pravnom postupku.

Ombudsman će uputiti podnosioca pritužbe na pokretanje odgovarajućeg pravnog postupka, ako je takav postupak predviđen, i neće postupati po pritužbi dok prethodno ne budu iscrpljena sva pravna sredstva, y odgovarajućem pravnom postupku.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, Ombudsman može pokrenuti postupak i pre nego što su iscrpljena sva pravna sredstva ako bi podnosiocu pritužbe bila naneta nenadoknadiva šteta ili kad Ombudsman oceni da je došlo do grubog kršenja profesionalnog postupanja zaposlenih, načela samostalnosti i zakonitosti, stručnosti, nepristrasnosti i političke neutralnosti, delotvornosti y ostvarivanju prava stranaka i poštovanja stranaka y subjektu kontrole.

Pritužba

Član 15

Pritužba sadrži naziv subjekta na čiji se rad odnosi, opis povreda prava, činjenice i dokaze koji potkrepljuju navode iz pritužbe, podatke o tome koja su pravna sredstva iskorišćena, kao i ime i adresu podnosioca.

Pritužba se podnosi y pisanoj formi (uključujući i elektronsku komunikaciju) ili usmeno na zapisnik i za njeno podnošenje ne plaća se taksa niti bilo koja druga naknada.

Dopuna pritužbe

Član 16

Ako pritužba ne sadrži sve potrebne podatke, Ombudsman može zatražiti da se ona dopuni y roku koji on odredi.

Rok za podnošenje pritužbe.

Član 17

Pritužba se može podneti najkasnije y roku od jedne godine od učinjene povrede prava građana, odnosno od poslednjeg postupanja ili nepostupanja subjekta kontrole y vezi sa učinjenom povredom prava građana.

Nepostupanje po pritužbi

Član 18

Ombudsman je dužan da postupi po svakoj pritužbi osim:

1) ako predmet na koji se odnosi pritužba ne spada y nadležnost Ombudsmana;

2) ako je pritužba podneta po isteku propisanog roka iz člana 20. odluke;

3) ako je pritužba podneta pre upotrebe svih raspoloživih pravnih sredstava, a nisu ispunjeni uslovi iz člana 17. stav 3. odluke;

4) ako je pritužba anonimna, osim u slučaju iz člana 16. stav 6. odluke;

5) ako pritužba ne sadrži potrebne podatke, a podnosilac nedostatak ne otkloni ni y naknadnom roku određenom za dopunu pritužbe, niti se obrati Ombudsmanu za stručnu pomoć y otklanjanju nedostatka.

Ako zbog nekog od razloga iz stava 1. ovog člana nema osnova za postupanje Ombudsman će odbaciti pritužbu, o čemu je dužan da obavesti podnosioca pritužbe, uz navođenje razloga za odbacivanje.

Tajnost podataka

Član 19

Postupak pred ombudsmanom nije javan.

Ombudsman je dužan da i nakon prestanka mandata čuva tajnost podataka do kojih je došao u svom radu.

Obaveštenje

Član 20

O pokretanju i završetku postupka Ombudsman obaveštava podnosioca pritužbe, kao i subjekt kontrole protiv kojeg je podneta pritužba.

Subjekt kontrole je obavezan da odgovori na sve zahteve Ombudsmana, kao i da mu dostavi sve tražene informacije i spise y roku koji on odredi, a koji ne može biti kraći od 15 niti duži od 30 dana.

Ombudsman može, y naročito opravdanim slučajevima, da subjektu kontrole ne otkrije identitet podnosioca pritužbe.

Ombudsman može zatražiti dodatne podatke i informacije y novom roku ako oceni da izjašnjenje subjekta kontrole ne sadrži sve potrebne podatke.

Obaveze subjekta kontrole

Član 21

Subjekt kontrole je dužan da Ombudsmanu, na njegov zahtev, stavi na raspolaganje sve podatke, službene spise, dokumentaciju bez obzira na stepen tajnosti, osim kada je to y suprotnosti sa zakonom, te da mu omogući pristup svim prostorijama.

Ukoliko subjekt kontrole ne postupi y ostavljenom roku, mora obrazložiti razloge za nepostupanje po zahtevu Ombudsmana.

Nepostupanje po zahtevu Ombudsmana smatra se ometanjem njegovog rada i o tome Ombudsman može da obavesti neposredno višeg rukovodećeg radnika subjekta kontrole odnosno Skupštinu grada Niša ili javnost.

Obustava postupka

Član 22

Ombudsman će obustaviti postupak po pritužbi ako:

1) utvrdi da je nakon podnošenja pritužbe pokrenut odgovarajući pravni postupak;

2) podnosilac pritužbe ne sarađuje u postupku;

3) podnosilac pritužbe povuče pritužbu;

4) subjekt kontrole protiv kojeg je podneta pritužba y međuvremenu otkloni učinjenu povredu.

Stručnjaci i svedoci

Član 23

Ombudsman može, radi utvrđivanja činjenica, kao stručnjaka ili svedoka, pozvati svako lice koje poseduje saznanja, odnosno informacije o navodima iz pritužbe.

Preporuka

Član 24

Nakon utvrđivanja svih relevantnih činjenica i okolnosti Ombudsman može obavestiti podnosioca pritužbe da je pritužba neosnovana ili može utvrditi da su postojali nedostaci y radu subjekta kontrole.

Ako nađe da su postojali nedostaci y radu subjekta kontrole Ombudsman će uputiti preporuku subjektu kontrole o tome kako bi uočeni nedostatak trebalo otkloniti. Subjekt kontrole je dužan da, najkasnije y roku od 30 dana od dana dobijanja preporuke, dostavi izveštaj o preduzetim radnjama radi otklanjanja nedostatka, odnosno da ga obavesti o razlozima zbog kojih nije postupio po preporuci.

Ukoliko subjekt kontrole ne postupi po preporuci, Ombudsman se može obratiti javnosti odnosno Skupštini grada Niša, može i da preporuči utvrđivanje odgovornosti rukovodećeg radnika subjekta kontrole.

IV IZVEŠTAJ O RADU

Član 25

Ombudsman podnosi Skupštini redovan godišnji izveštaj o radu.

Godišnji izveštaj sadrži podatke o aktivnostima y prethodnoj godini, o uočenim nedostacima y radu subjekata kontrole, kao i predloge za poboljšanje položaja građana u odnosu na te subjekte.

Godišnji izveštaj podnosi se do 15. marta tekuće za prethodnu godinu.

Godišnji izveštaj objavljuje se y "Službenom listu Grada Niša" i na zvaničnoj internet stranici grada.

U toku godine, Ombudsman može da podnese i posebne izveštaje, ako za tim postoji potreba.

V IZBOR I PRESTANAK DUŽNOSTI

Izbor i trajanje mandata

Član 26

Ombudsmana bira Skupština Grada, na vreme od četiri godine, iz reda uglednih i politički nepristrasnih ličnosti, sa radnim iskustvom od najmanje 6 godina na poslovima pravne struke, većinom od prisutnog broja odbornika, na predlog Predsednika Skupštine. Na istu dužnost isto lice može biti izabrano najviše dva puta uzastopno.

Smatra se da je Ombudsman stupio na dužnost momentom polaganja zakletve.

Uslovi za izbor ombudsmana

Član 27

Za ombudsmana može biti izabran državljanin Srbije koji ima stečeno visoko obrazovanje iz naučne oblasti pravne nauke na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu, najmanje šest godina radnog iskustva u struci, profesionalno iskustvo na poslovima u oblasti zaštite ljudskih i manjinskih prava, poseduje visoke moralne i stručne kvalitete i profesionalni integritet i nije krivično osuđivano niti se protiv njega vodi krivični postupak.

Nespojivost funkcija

Član 28

Funkcija ombudsmana je nespojiva sa vršenjem bilo koje druge javne funkcije ili profesionalne delatnosti, sa članstvom u političkim partijama i bavljenjem drugom delatnošću i poslom koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost.

Danom izbora ombudsmanu, moraju prestati sve javne, profesionalne i druge funkcije, odnosno dužnosti ili poslovi koje je do tada obavljao, ako su suprotni odredbama ove odluke, kao i članstvo u političkim strankama i organizacijama.

Zakletva

Član 29

Ombudsman pre stupanja na dužnost polaže zakletvu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću svoju dužnost obavljati odgovorno, nepristrasno i nezavisno, y skladu sa Ustavom, zakonom i drugim propisima i da ću savesno raditi na zaštiti i unapređenju ljudskih prava i sloboda."

Ombudsman polaže zakletvu pred Skupštinom.

Ako Ombudsman, bez opravdanog razloga ne stupi na dužnost y roku od 8 dana od dana polaganja zakletve, smatra se da nije izabran što Skupština konstatuje na osnovu obaveštenja Predsednika Skupštine na prvoj narednoj sednici. U tom slučaju odmah se pokreće postupak za izbor novog ombudsmana odnosno njegovog zamenika.

Prestanak funkcije

Član 30

Ombudsmanu prestaje funkcija:

1. istekom mandata;

2. razrešenjem;

3. smrću;

4. ostavkom;

5. trajnim gubitkom radne sposobnosti za obavljanje funkcije;

6. ako izgubi državljanstvo Srbije;

7. ispunjenjem uslova za penziju u skladu sa zakonom.

Član 31

Ombudsman može biti razrešen ako nestručno ili nesavesno obavlja svoju funkciju, uz obavezno prethodno upozorenje kojim mu se ukazuje na nepravilnosti u radu i daje rok za otklanjanje navedenih nepravilnosti.

Član 32

Ombudsman se razrešava dužnosti ako:

1) nestručno ili nesavesno obavlja svoju dužnost;

2) ako obavlja drugu javnu funkciju, profesionalnu delatnost, odnosno drugu dužnost ili posao koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost, ako postupa suprotno zakonu kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija;

3) ako pravosnažno bude osuđen za krivično delo.

Predlog za razrešenje Ombudsmana podnosi najmanje 1/3 odbornika y Skupštini, a odluka o razrešenju donosi se većinom glasova ukupnog broja odbornika.

Ombudsman ima pravo da se na sednici Skupštine na kojoj se odlučuje o njegovom razrešenju obrati odbornicima.

VI PRAVA I OBAVEZE

Plata

Član 33

Ombudsman ima pravo na platu i ostvaruju druga prava iz rada i po osnovu rada y skladu sa propisima kojima su ova pitanja uređena za izabrana lica y organima grada.

Pravo na mišljenje

Član 34

Ombudsman ne može biti pozvan na odgovornost za mišljenje, preporuku, kritiku ili predlog koji je dao y vršenju svoje dužnosti.

VII STRUČNA SLUŽBA I SREDSTVA ZA RAD

Stručna služba

Član 35

Za obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova za potrebe ombudsmana obrazuje se Kancelarija lokalnog ombudsmana Grada Niša (u daljem tekstu: Kancelarija).

Ombudsman i zaposleni imaju pravo na platu i druga prava po osnovu rada u skladu sa propisima o radnim odnosima i platama u organima jedinice lokalne samouprave.

Plate, naknade i druga lična primanja zaposlenih u Kancelariji utvrđuju se na osnovu koeficijenta za obračun i isplatu plate za zaposlena lica u Gradskim upravama, saglasno stručnoj spremi, radnom stažu i u skladu sa opštim aktom o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta.

Ombudsman može iz reda zaposlenih ovlastiti određeno lice da ga zamenjuje u slučaju odsutnosti, odnosno, da u njegovo ime preduzima radnje iz nadležnosti ombudsmana.

Na zaposlene u Kancelariji primenjuju se propisi kojima se uređuju radni odnosi zaposlenih u jedinici lokalne samouprave.

O pravima iz radnog odnosa zaposlenih u Kancelariji odlučuje ombudsman.

Sredstva za rad

Član 36

Sredstva za finansiranje rada ombudsmana i Kancelarije za tekuće rashode za zaposlene, dobra, usluge i ostale izdatke iz delokruga rada ombudsmana i Kancelarije, a obezbeđuju se Odlukom o budžetu grada.

Obim i strukturu sredstava predlaže ombudsman.

Za zakonito i namensko korišćenje sredstava za finansiranje rada ombudsmana i njegove Kancelarije odgovoran je ombudsman ili lice koje ovlasti u skladu sa odredbama Zakona o budžetskom sistemu.

Zahteve i druge akte za isplatu sredstava iz budžeta grada za finansiranje rada ombudsmana i Kancelarije ombudsmana, potpisuje ombudsman, ili lice koje on ovlasti.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 37

Kancelarija Zaštitnika građana nastavlja sa radom kao Kancelarija Lokalnog ombudsmana Grada Niša.

Dosadašnji Zaštitnik građana nastavlja sa radom kao Lokalni ombudsman Grada Niša do izbora Lokalnog ombudsmana Grada Niša u skladu sa članom 26. ove odluke.

Stupanje na snagu

Član 38

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o zaštitniku građana ("Službeni list Grada Niša", broj 2/2011 - prečišćen tekst).

Član 39

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".