ODLUKAO UPRAVLJANJU GROBLJIMA, SAHRANJIVANJU I POGREBNOJ DELATNOSTI("Sl. list grada Niša", br. 35/2021) |
Ovom odlukom uređuju se način i uslovi obavljanja komunalne delatnosti upravljanje grobljima i sahranjivanje, kao i pogrebne delatnosti na teritoriji Grada Niša (u daljem tekstu: Grad), prava i obaveze javnog komunalnog preduzeća koje obavlja komunalne delatnosti upravljanja grobljima i sahranjivanje i pogrebnu delatnost, kao i prava i obaveze korisnika, odnosno zakupca grobnog mesta i izvođača zanatskih radova na grobljima, finansiranje i način vršenja nadzora nad obavljanjem navedenih komunalnih delatnosti, kao i drugi poslovi, u skladu sa zakonom, kao i druga pitanja od značaja za obavljanje ove komunalne delatnosti.
Upravljanje grobljima i sahranjivanje (u daljem tekstu: upravljanje grobljima) je: upravljanje i održavanje groblja; održavanje grobnog mesta i naplata naknade za održavanje grobnog mesta; obezbeđivanje, davanje u zakup i prodaja uređenih grobnih mesta; pokopavanje i ekshumacija posmrtnih ostataka, kremiranje i ostavljanje pepela pokojnika; održavanje objekata koji se nalaze u sklopu groblja (mrtvačnica, kapela, rozarijum, kolumbarijum, krematorijum); održavanje pasivnih grobalja i spomen-obeležja.
Pogrebna delatnost je preuzimanje i prevoz posmrtnih ostataka umrlog od mesta smrti, odnosno mesta na kome se nalazi umrla osoba (stan, zdravstvena ustanova, instituti za sudsku medicinu i patologiju, ustanove socijalne zaštite i druga mesta) i prevoz do mesta određenog posebnim propisom (patologije, sudske medicine, groblja, krematorijuma, aerodroma, poslovnog prostora pogrebnog preduzeća u kom postoje propisani uslovi za smeštaj i čuvanje pokojnika), organizacija sahrane i ispraćaja posmrtnih ostataka sa pribavljanjem potrebne dokumentacije za organizaciju prevoza i sahranjivanja, čuvanje posmrtnih ostataka u rashladnom uređaju i pripremanje pokojnika za sahranjivanje.
Upravljanje i održavanje groblja, u smislu ove odluke, obuhvata uređivanje groblja, opremanje prostora za sahranjivanje, izgradnju, podizanje, opremanje i održavanje saobraćajnih i drugih površina, instalacija, objekata i uređaja na groblju, održavanje čistoće i reda, kao i druge poslove koji su u vezi sa obavljanjem navedenih komunalnih delatnosti.
Upravljanje grobljima i pogrebnu delatnost na grobljima određenim za groblja u upotrebi na teritoriji Grada Niša obavlja Javno komunalno preduzeće "Gorica" Niš, koje je osnovano za obavljanje navedenih komunalnih delatnosti (u daljem tekstu: Preduzeće).
Izuzetno, do preuzimanja na upravljanje od strane Preduzeća, o grobljima na svom području, stara se gradska opština Grada Niša na čijoj se teritoriji ista nalaze.
Za obavljanje navedenih komunalnih delatnosti iz stava 1. ovog člana, Preduzeće mora da ispunjava propisane uslove.
Preuzimanje i prevoz posmrtnih ostataka umrlog od mesta smrti, odnosno od mesta na kome se nalazi umrla osoba do mrtvačnice na groblju može da obavlja i privredno društvo, preduzetnik i drugi privredni subjekt, koji je registrovan za obavljanje ove usluge i ispunjava uslove u skladu sa važećim propisima.
Preduzeće je u obavezi da ima službu za prevoz pokojnika (u daljem tekstu: Dežurna služba), koja će intervenisati po pozivu nadležnih organa, svakog dana, 24 sata neprekidno.
Dežurna služba interveniše u slučajevima zadesne smrti na javnom mestu, ubistva, samoubistva, saobraćajne nesreće i u drugim slučajevima po proceni organa po čijem pozivu se interveniše.
Dežurna služba prilikom intervencije vrši i asanaciju terena, a lice iz stava 2. ovog člana prevozi do kapele ili sudske medicine, odnosno do mesta predviđenog posebnim propisom.
Preduzeće poslove iz stava 1. ovog člana obavlja u skladu sa godišnjim programom rada Dežurne službe, kojim se definišu osnovni elementi obavljanja navedenih poslova i na koji saglasnost daje Gradsko veće Grada Niša.
Preduzeće je dužno da 24 sata, obavlja delatnost preuzimanja, prevoza, smeštaja i čuvanja posmrtnih ostataka umrlog.
Groblja u upotrebi se određuju i stavljaju van upotrebe odlukom Skupštine Grada, na obrazloženi predlog Preduzeća, koji obavezno sadrži podatke o zemljištu koje se oglašava grobljem u upotrebi, kao i osposobljenosti preduzeća, u skladu sa važećim propisima, za obavljanje komunalnih delatnosti iz člana 3. stav 1. ove Odluke.
Groblja u upotrebi, u smislu ove odluke, su zemljišta u javnoj svojini Grada Niša, koja su planskim dokumentom namenjena za sahranjivanje, u skladu sa važećim propisima.
Groblje stavljeno van upotrebe ili deo takvog groblja može se koristiti za druge namene, prema planskom dokumentu i u skladu sa zakonom.
II NAČIN I USLOVI OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI UPRAVLJANJE GROBLJIMA I POGREBNA DELATNOST
1. Upravljanje i održavanje groblja
Upravljanje grobljima i održavanje grobalja koja su odlukom Skupštine Grada Niša određena za groblja u upotrebi Preduzeće obavlja u skladu sa godišnjim Programom uređivanja i održavanja grobalja u upotrebi, na koji saglasnost daje Gradsko veće Grada Niša.
Uprava gradske opštine vodi evidenciju grobnih mesta sa imenima sahranjenih i datumom sahrane, grobovima, parcelama, grobnim i drugim spomen-grobnim obeležjima, kao i druge evidencije na grobljima iz člana 3. stav 2. ove Odluke.
Sahranjivanje na grobljima iz stava 1. ovog člana, na osnovu potvrde o smrti, prijavljuje se najkasnije 12 sati pre sahrane upravi gradske opštine na čijoj teritoriji se groblje nalazi.
Sredstva za obavljanje poslova gradskih opština propisanih članom 3. stav 2. ove Odluke opredeljuju se budžetom Grada i iz drugih izvora u skladu sa važećim propisima i programskim aktima Grada Niša i gradskih opština.
Spomen grobna mesta na grobljima na teritoriji Grada utvrđuju se posebnom odlukom Skupštine Grada, na predlog Zavoda za zaštitu spomenika kulture Niša (u daljem tekstu: Zavod) i na način utvrđen propisima kojima se uređuju kulturna dobra.
Grobljima, spomen grobovima, spomen grobnicama i spomenicima, koji su utvrđeni za kulturno dobro - spomenike kulture, upravlja se i isti se održavaju na način utvrđen propisima kojima se uređuju kulturna dobra, a sredstva za poslove upravljanja i održavanja groblja boraca i groblja - spomenika kulture obezbeđuju se u budžetu Grada.
Gradska uprava obrazovana za oblast boračko-invalidske zaštite vodi evidenciju o groblju i grobovima boraca u skladu sa važećim propisima, prikuplja i čuva dokumentaciju koja se odnosi na groblja i grobove boraca.
Planskim dokumentom i projektom groblja, određuje se grobno polje i parcela unutar kojih se nalazi grobno mesto.
Grobno polje, parcela i grobno mesto obeležavaju se slovom i brojevima.
Pod grobnim mestom, u smislu ove odluke, podrazumeva se grob, grobnica, uređeno grobno mesto i kaseta za pohranjivanje urni sa pepelom kremiranih posmrtnih ostataka umrlog (u daljem tekstu: kaseta za pohranjivanje urni).
Pod grobom, u smislu ove odluke, podrazumeva se grobno mesto u koje se sahranjivanje vrši ukopom posmrtnih ostataka umrlog.
Pod grobnicom, u smislu ove odluke, podrazumeva se ozidano grobno mesto u koje se polažu posmrtni ostaci umrlog i pohranjuju urne.
Pod uređenim grobnim mestom, u smislu ove odluke, podrazumeva se grobno mesto koje je građevinski i hortikulturno uređeno, opremljeno pristupnom stazom, armiranom betonskom gredom i tipskim spomenikom.
Pod kasetom za pohranjivanje urni, u smislu ove odluke, podrazumeva se izgrađeno grobno mesto standardizovanog oblika i veličine u koje se pohranjuju urne.
Grobno mesto ne može da bude predmet pravnog prometa.
Zakupac grobnice, uređenog grobnog mesta i kasete za pohranjivanje urni može grobnicu, uređeno grobno mesto, odnosno kasetu za pohranjivanje urni da vrati isključivo Preduzeću.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, Preduzeće i zakupac će međusobne odnose regulisati u skladu sa važećim propisima.
Pod sahranjivanjem podrazumeva se ukop posmrtnih ostataka umrlog, odnosno kremiranje posmrtnih ostataka umrlog i ostavljanje ili rasipanje pepela na određeno mesto i druge radnje koje se u tom cilju preduzimaju.
Sahranjivanje obavlja Preduzeće na groblju koje je u upotrebi, na način propisan zakonom i ovom odlukom.
Zdravstvene ustanove i ustanove socijalne zaštite (u daljem tekstu: ustanove) obaveštavaju Preduzeće ili privredno društvo, preduzetnika i drugi privredni subjekt iz člana 3. stav 4. ove odluke, o slučaju smrti u ustanovama.
Po utvrđenoj smrti, a na zahtev porodice, srodnika umrlog i drugih lica, posmrtne ostatke umrlog u ustanovama, kao i van ustanova, Preduzeće, odnosno privredno društvo, preduzetnik i drugi privredni subjekt iz člana 3. stav 4. ove Odluke preuzima i prevozi u mrtvačnicu, radi čuvanja.
Posmrtni ostaci umrlog prevoze se u PVC zdravstveno obdukcionoj vreći.
Posmrtni ostaci umrlog do sahrane se čuvaju u rashladnom uređaju.
Posmrtni ostaci umrlog se, najkasnije jedan sat pre vremena određenog za sahranu, smeštaju u prostoriju određenu za ispraćaj posmrtnih ostataka.
Na grobljima, u naseljenim mestima, gde nisu izgrađene mrtvačnice, posmrtni ostaci umrlog se čuvaju na mestu koje odredi porodica, srodnici umrlog i druga lica.
Sahranjivanje se prijavljuje Preduzeću, najkasnije 12 sati pre sahrane.
Na osnovu potvrde o smrti ili izvoda iz matične knjige umrlih, Preduzeće određuje dan i sat sahrane u dogovoru sa licem koje je prijavilo sahranu.
Prilikom sahranjivanja može se organizovati pogrebna ceremonija.
Pogrebnu ceremoniju organizuje Preduzeće, pri čemu se u pogledu vrste i obima iste uvažava želja koju je za života izrazilo umrlo lice ili druga lica, a prema utvrđenom dnevnom rasporedu sahrana.
Verski obredi, kao deo pogrebne ceremonije, obavljaju se ukoliko se time uvažava želja koju je za života izrazilo umrlo lice ili druga lica.
Oproštaj od umrlog može se obaviti uz učešće hora, orkestra, recitatora, govornika i druge prigodne sadržaje koji izražavaju želju umrlog, porodice, srodnika umrlog i drugih lica i odgovaraju ličnosti umrlog i pijetetu čina sahranjivanja, na način da se ne remeti javni red i mir.
Deo pogrebne ceremonije može se izvršiti pored grobnog mesta.
Najkasnije pola sata po završetku pogrebne ceremonije Preduzeće mora da zatvori grobno mesto, odnosno oblikuje grobnu humku, postavi nadgrobna obeležja - drvene simbole (krst, tabla, piramida i sl.) i rasporedi cveće i vence.
Zaposleni u Preduzeću koji obavljaju sahranjivanje moraju nositi prigodnu radnu uniformu.
Sahranjivanje posmrtnih ostataka neidentifikovanog umrlog vrši se na osnovu akta nadležnog organa kojim je utvrđena činjenica da je lice neidentifikovano.
Sahranjivanje lica iz stava 1. ovog člana, obavlja Preduzeće u najkraćem roku, koji ne može biti duži od 3 radna dana od prijema akta iz stava 1. ovog člana.
Nije dozvoljeno da se pepeo, ni privremeno, kremiranih posmrtnih ostataka umrlih ustupi članovima porodice, srodnicima umrlog ili drugim licima, osim kada Preduzeću pruže dokaz u pisanoj formi da je obezbeđeno grobno mesto za pohranjivanje urne na groblju van teritorije Grada.
Ekshumaciju i prenos posmrtnih ostataka umrlog mogu da zahtevaju porodica, srodnici umrlog i druga lica, u skladu sa važećim propisima.
Uz zahtev za ekshumaciju prilaže se potvrda preduzeća koje obavlja komunalnu delatnost upravljanja grobljima o obezbeđenju grobnog mesta i o izvršenom ukopu.
Ekshumaciju posmrtnih ostataka odobrava Gradska uprava obrazovana za obavljanje poslova iz oblasti komunalnih delatnosti (u daljem tekstu: Gradska uprava), u skladu sa važećim propisima.
Troškove ekshumacije i prenosa posmrtnih ostataka umrlog, snose lica iz stava 1. ovog člana.
U slučajevima propisanim zakonom kada organ iz stava 3. ovog člana nije nadležan za odobravanje ekshumacije, lice koje traži ekshumaciju dužno je da pribavi drugu propisanu dokumentaciju i istu dostavi Preduzeću pre obavljanja ekshumacije posmrtnih ostataka.
3. Uslovi i način davanja na korišćenje grobnog mesta
Prilikom prijave sahrane Preduzeće određuje grob.
Grob se daje na korišćenje srodnicima umrlog po sledećem redosledu: supružniku umrlog, dete umrlog, roditelji umrlog.
U slučaju da nema lica iz stava 2. ovog člana grob se daje na korišćenje licu po redosledu srodstva sa umrlim po krvi u pravoj, odnosno u pobočnoj liniji do IV stepena srodstva i njihovim supružnicima.
Izuzetno, ako nema lica iz stava 2. i 3. ovog člana, ili ista odbijaju uzimanje groba na korišćenje, grob se daje na korišćenje licu koje obezbedi sahranjivanje posmrtnih ostataka umrlog.
Posle prve sahrane, u isto grobno mesto, uz pisanu saglasnost korisnika grobnog mesta, mogu se sahraniti i druga lica.
Grob se daje na korišćenje po pravilu u slučaju smrti, odnosno podnošenja prijave sahranjivanja.
Međusobna prava i obaveze između lica iz člana 21. ove odluke, kojima se daje grob na korišćenje i Preduzeća uređuju se ugovorom koji se zaključuje odmah po prijavi sahranjivanja i određivanju groba.
Ugovorom iz stava 2. ovog člana utvrđuje se: naknada za korišćenje i održavanje groblja, uslovi održavanja groba, obavezan rok počivanja, rok u kome se daje na korišćenje grob, istek roka počivanja, međusobna prava i obaveze nakon isteka obaveznog roka počivanja, produženje roka počivanja, način i uslovi za ekshumaciju, prenos posmrtnih ostataka umrlog, kao i korišćenje groba koji je utvrđen za kulturno dobro.
Uređeno grobno mesto, grobnica i kaseta za pohranjivanje urni mogu se od Preduzeća zakupiti za života, nezavisno od činjenice smrti, odnosno prijave sahranjivanja.
Zakup uređenog grobnog mesta, grobnice i kasete za pohranjivanje urni iz stava 1. ovog člana uređuju se ugovorom o zakupu kojim se regulišu: period zakupa, zakupnina, naknada za korišćenje i održavanje groblja, obavezan rok počivanja, istek roka počivanja, kao i produženje perioda zakupa, uslovi održavanja groba, međusobna prava i obaveze nakon isteka obaveznog roka počivanja način i uslovi za ekshumaciju, prenos posmrtnih ostataka umrlog, kao i korišćenje groba koji je utvrđen za kulturno dobro.
Grob se daje na korišćenje na period od najmanje 10 godina.
Uređeno grobno mesto daje se u zakup na period od najmanje 15 godina.
Grobnica i kaseta za pohranjivanje urni daje se u zakup na period od najmanje 30 godina.
U slučaju smrti korisnika groba, odnosno zakupca uređenog grobnog mesta, grobnice i kasete za pohranjivanje urni, Preduzeće će odrediti pravo korišćenja groba, odnosno zakupa uređenog grobnog mesta, grobnice i kasete za pohranjivanje urni, odnosno korisnika - zakupca u skladu sa svojim aktima.
4. Uslovi za produženje počivanja posmrtnih ostataka umrlog
Korisnici, odnosno zakupci grobnog mesta imaju pravo da, po isteku rokova iz člana 24. ove odluke, produže rok počivanja ukoliko uredno ispunjavaju ugovorne i ovom odlukom utvrđene obaveze, osim za grobna mesta u kojima su sahranjeni narodni heroji i koja su na grobljima koja nisu u upotrebi.
Preduzeće je dužno da šest meseci pre isteka roka, odnosno produženog roka počivanja, obavesti lica iz stava 1. ovog člana o pravu da produže rok počivanja.
Ako u roku od jedne godine po proteku roka počivanja rok počivanja ne bude produžen, ili korisnici, odnosno zakupci grobnog mesta u pisanoj formi izjave da ne žele da produže rok počivanja, a grobno mesto nema karakter spomen grobnog mesta, Preduzeće će posmrtne ostatke umrlog preneti u zajedničku grobnicu.
5. Održavanje reda na grobljima
Na grobljima, određenim za groblja u upotrebi, na teritoriji Grada Niša kojima upravlja, Preduzeće je dužno da obezbedi red, mir i čistoću.
Preduzeće obavlja pogrebnu delatnost tokom cele godine.
Na grobljima iz člana 3. stav 1. ove odluke sahrane se obavljaju svakog dana osim nedelje, na dan Božića, Uskrsa i 1. januara, i to:
- od 1. maja do 30. septembra - od 8,00 do 17,00 sati,
- od 1. oktobra do 30. aprila - od 8,00 do 16,00 sati.
Posetioci groblja, zaposleni na groblju, izvođači zanatskih radova, kao i ostala lica koja se zateknu na groblju moraju se ponašati na način kojim se održava red, mir i čistoća.
Na poseban zahtev korisnika, odnosno zakupca grobnog mesta ili porodice, srodnika umrlog i drugih lica Preduzeće može da odobri da se u znak sećanja na umrlog zasadi spomen drvo, zasad ili postavi neko drugo obeležje (npr. klupa), na mestu koje odredi Preduzeće.
Preduzeće može da ukloni spomen drvo, zasade i druga obeležja, čije je sađenje odnosno postavljanje izvršeno bez saglasnosti Preduzeća ili koje nanosi štetu, i to o trošku korisnika, odnosno zakupca grobnog mesta ili porodice, srodnika umrlog i drugih lica.
III PRAVA I OBAVEZE PREDUZEĆA, KORISNIKA, ODNOSNO ZAKUPCA GROBNOG MESTA I IZVOĐAČA ZANATSKIH RADOVA NA GROBLJIMA
Izgradnja grobnica, uređenih grobnih mesta i kaseta za pohranjivanje urni, podizanje nadgrobnog spomenika i drugih spomen obeležja na grobljima vrši se u skladu sa uslovima propisanim ovom odlukom i projektom groblja.
Izgradnju grobnica, uređenih grobnih mesta i kaseta za pohranjivanje urni i njihovo opremanje na grobljima iz člana 3. stav 1. ove odluke isključivo obavlja Preduzeće.
O održavanju grobnih mesta i nadgrobnih obeležja na grobnim mestima stara se porodica, srodnici umrlog i druga lica.
Lica iz stava 1. ovog člana mogu uređivanje i održavanje grobnih mesta poveriti Preduzeću, uz naknadu.
Na grobljima se mogu izvoditi zanatski radovi u vezi sa podizanjem nadgrobnih spomenika i drugih spomen obeležja, kao i drugi radovi koji ne spadaju u tekuće održavanje u skladu sa projektom groblja i uklanjanje nadgrobnih spomenika i drugih spomen obeležja, uz prethodno odobrenje ovlašćenog lica Preduzeća, a u skladu sa nacrtom - skicom nadgrobnog spomenika, odnosno drugih spomen obeležja.
Radove iz stava 1. ovog člana mogu izvoditi isključivo pravna lica i preduzetnici registrovani za izvođenje ove vrste radova.
Preduzeće je dužno da bez odlaganja obavesti komunalnog inspektora o izvođenju radova bez odobrenja iz stava 1. ovog člana.
Izvođač zanatskih radova na grobljima dužan je da radove obavlja tako da:
1. podnese ovlašćenom licu Preduzeća nacrt - skicu nadgrobnog spomenika, odnosno drugih spomen obeležja i odgovarajuću saglasnost korisnika - zakupca grobnog mesta, odnosno porodice, srodnika umrlog i drugih lica,
2. radove izvodi u radne dane, u vreme koje odredi Preduzeće,
3. postupi po nalogu ovlašćenog lica Preduzeća, otkloni uočene nedostatke i u datom roku radove usaglasi sa nacrtom - skicom nadgrobnog spomenika, odnosno drugih spomen obeležja, koja čini sastavni deo odobrenja iz člana 35. stav 1. ove Odluke,
4. građevinski materijal (pesak, šljunak i sl.) deponuje na groblju samo toliko vremena koliko je potrebno za izvođenje radova, i da time ne ometa pristup i kretanje posetilaca groblja, a u slučaju prekida ili završetka radova dužan je da preostali materijal ukloni, i mesto izvođenja radova bez odlaganja dovede u prvobitno stanje, odmah, a najkasnije u roku od tri dana od završetka, odnosno prekida ili zastoja,
5. za prevoz materijala potrebnog za izvođenje zanatskih radova na grobljima koristi samo saobraćajne površine koje odredi Preduzeće,
6. ako prilikom izvođenja radova pronađe delove sanduka, kosti i sl. odmah obustavi radove i o tome bez odlaganja obavesti Preduzeće,
7. ako prilikom izvođenja radova nađe predmete od vrednosti mora ih bez odlaganja predati Preduzeću i
8. česme posle upotrebe zatvori, s tim da alat ne sme prati na česmi.
U slučaju da ovlašćeno lice Preduzeća utvrdi da izvođač izvodi radove suprotno odredbama ove odluke, po zahtevu ovlašćenog lica Preduzeća, izvođač je dužan da prekine sa izvođenjem radova na groblju.
Zanatski radovi na održavanju nadgrobnih spomenika i drugih spomen obeležja mogu se izvoditi bez posebnog odobrenja.
Pod održavanjem, u smislu stava 1. ovog člana, podrazumeva se bojenje slova, zamena drvenih simbola (krst, tabla, piramida i sl.).
Na grobljima koja su utvrđena za kulturna dobra - spomenike kulture i spomen grobnim mestima, radovi na podizanju i održavanju nadgrobnih spomenika i drugih spomen obeležja obavljaju se po prethodno pribavljenoj pisanoj saglasnosti Zavoda i odobrenju ovlašćenog lica Preduzeća.
Preduzeće može da zabrani izvođenje zanatskih radova na grobljima ili pojedinim delovima grobalja, u određeno doba dana ili određene dane, odnosno određeno doba godine.
Ako izvođač zanatskih radova, prilikom izvođenja radova, učini štetu dužan je da je otkloni, u suprotnom Preduzeće će to učiniti na njegov trošak.
Preduzeće je dužno da vodi evidenciju i trajno čuva podatke o umrlom čiji su posmrtni ostaci preneti u zajedničku grobnicu.
Ukoliko porodica, srodnici umrlog i druga lica nisu odmah po prenošenju posmrtnih ostataka u zajedničku grobnicu preuzeli nadgrobne spomenike i druga spomen obeležja, odnosno oznake sa grobnih mesta iz kojih su posmrtni ostaci umrlog preneti, Preduzeće je dužno da ih prenese u lapidarijum i u roku od 15 dana od dana uklanjanja obavesti korisnika groba, uređenog grobnog mesta ili kasete, o troškovima postupka odnošenja, ležarine i drugim dospelim troškovima, pozove ga da prenete stvari preuzme, da će uklonjene pokretne stvari čuvati najduže 120 dana od dana uklanjanja, kao i o posledicama neodazivanja pozivu.
Lapidarijum je mesto određeno za odlaganje i čuvanje nadgrobnih obeležja u slučaju iz stava 2. ovog člana.
Ukoliko se obaveštenje iz stava 2. ovog člana nije moglo dostaviti, isto se objavljuje se na oglasnoj tabli i na internet prezentaciji Preduzeća.
Po isteku osmog dana od dana isticanja obaveštenja iz stava 2. ovog člana na oglasnoj tabli Preduzeća, smatra se da je obaveštenje uredno dostavljeno.
Ukoliko je vlasnik pokretnih stvari nepoznato lice, Preduzeće ističe obaveštenje iz stava 2. ovog člana na oglasnoj tabli.
Po isteku osmog dana od dana isticanja obaveštenja iz stava 2. ovog člana na oglasnoj tabli Preduzeća, smatra se da je obaveštenje uredno dostavljeno.
Ako se korisnik grobnog mesta ne odazove pozivu ili ne preuzme nadgrobne spomenike i druge predmete, po isteku roka čuvanja iz stava 2., preduzeće može prodati iste putem javnog nadmetanja, a sredstva dobijena od prodaje, po podmirenju troškova, deponovati kod nadležnog suda.
Preduzeće je dužno da vodi evidenciju grobnih mesta sa imenima sahranjenih i datumom sahrane, odnosno kremacije, evidenciju o pohranjivanju urni i prenosu posmrtnih ostataka umrlih, grobovima, uređenim grobnim mestima, grobnim i drugim spomen-grobnim obeležjima.
Preduzeće je dužno da najmanje jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga iz člana 1. ove odluke, u trajanju od najmanje 15 dana.
Poziv za izjašnjavanje iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada i Preduzeća, a dostavlja se sredstvima javnog informisanja radi saopštenja.
Preduzeće je dužno da u roku od 15 dana od dana završetka izjašnjavanja iz stava 1. ovog člana dostavi Gradskoj upravi, izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga.
Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom Preduzeća, Gradska uprava sačinjava informaciju sa predlogom mera za otklanjanje nedostataka navedenih u izjašnjavanju korisnika i dostavlja je Gradskom veću Grada Niša.
Gradsko veće Grada Niša, nakon razmatranja informacije i predloženih mera iz stava 4. ovog člana, nalaže Preduzeću da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika, u roku od 90 dana.
IV FINANSIRANJE OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI UPRAVLJANJA GROBLJIMA I POGREBNE USLUGE
Izvori sredstava za obavljanje i razvoj komunalne delatnosti upravljanje grobljima i pogrebne usluge obezbeđuju se iz:
- prihoda od pružanja komunalnih usluga,
- prihoda budžeta Grada Niša,
- namenskih sredstava drugih nivoa vlasti, i
- drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Za grob korisnik plaća naknadu za korišćenje i održavanje groblja.
Za grobnicu, uređeno grobno mesto i kasetu za pohranjivanje urni zakupac plaća zakupninu i naknadu iz stava 1. ovog člana.
Cene usluga sahranjivanja, pohranjivanja urne, kao i naknade za korišćenje i održavanje grobalja koje pruža Preduzeće, utvrđuje Nadzorni odbor Preduzeća, uz saglasnost Gradskog veća Grada Niša.
V NAČIN OBEZBEĐIVANJA KONTINUITETA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI UPRAVLJANJA GROBLJIMA I POGREBNE USLUGE
Preduzeće je dužno da svoj rad i poslovanje organizuje tako da komunalne delatnosti obavlja u propisanom obimu, vrsti i kvalitetu.
U slučaju poremećaja ili prekida u obavljanju komunalne delatnosti usled više sile, ili drugih razloga koji nisu mogli da se predvide, odnosno spreče, Preduzeće je obavezno da odmah, bez odlaganja, o tome obavesti Gradsku upravu, kao i da istovremeno preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno prekida i to:
1. radno angažuje zaposlene na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u obavljanju komunalne delatnosti upravljanje grobljima i pogrebne usluge, i
2. preduzme i druge mere koje utvrde nadležni organi.
VI NAČIN POSTUPANJA I OVLAŠĆENJA ORGANA GRADA U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI UPRAVLJANJA GROBLJIMA I POGREBNE USLUGE
U slučaju poremećaja ili prekida u obavljanju komunalne delatnosti usled više sile, ili drugih razloga koji nisu mogli da se predvide, odnosno spreče, štrajka zaposlenih u Preduzeću i u ostalim slučajevima poremećaja ili prekida u obavljanju delatnosti, Gradsko veće Grada Niša preduzima operativne i druge neophodne mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetano obavljanje komunalne delatnosti upravljanje grobljima i pogrebne usluge, u skladu sa Zakonom i odlukama Skupštine Grada Niša.
U slučajevima iz člana 48. ove odluke Preduzeće je obavezno da, istovremeno sa preduzimanjem mera, obavesti Gradsku upravu o razlozima poremećaja ili prekida, kao i o preduzetim merama.
Kad Gradska uprava primi obaveštenje iz člana 49. ove odluke, dužna je da bez odlaganja o tome obavesti Gradsko veće i:
1. odredi red prvenstva i način obavljanja komunalne delatnosti upravljanja grobljima i pogrebne usluge,
2. naredi mere za zaštitu komunalnih i drugih objekata i uređaja i imovine Preduzeća koja služi za obavljanje komunalne delatnosti upravljanja grobljima i pogrebne usluge,
3. preduzme mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere, i
4. utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid u obavljanju komunalne delatnosti upravljanja grobljima i pogrebne usluge, kao i odgovornost za naknadu učinjene štete.
Na grobljima je zabranjeno:
1. postavljanje nadgrobnih spomenika, spomen obeležja i drugih oznaka koji nisu u vezi sa sahranjenim licima na groblju,
2. postavljanje oznaka na grobnicama, nadgrobnim spomenicima i drugim spomen obeležjima, koja izgledom, znacima ili natpisom vređaju patriotska, verska, nacionalna ili druga osećanja građana,
3. nanošenje štete nadgrobnim spomenicima i drugim spomen obeležjima kao i drugim predmetima na grobnim mestima,
4. oštećenje grobova, grobnica, uređenih grobnih mesta, kaseta za pohranjivanje urni i objekata koji služe za održavanje i korišćenje groblja,
5. narušavanje mira na groblju,
6. izvođenje dodatnih građevinskih radova u rozarijumu (improvizovane žardinjere, kamene ploče sa slikama, kandila i dr.) i sađenje biljaka oko kaseta rozarijuma,
7. pristup deci mlađoj od 10 godina bez pratnje odraslog lica,
8. montiranje žardinjera, klupa, kandila, kućišta za sveće, ograda i sl. na patosu groba, odnosno grobnice, ukoliko to nije predviđeno nacrtom - skicom nadgrobnih spomenika,
9. sađenje oko grobova i grobnica svih drvenastih vrsta lišćara, četinara, šiblja i drugog rastinja bez odobrenja Preduzeća,
10. preskakanje ograde, gaženje zelenih površina, lomljenje drveća, kidanje cveća i drugih zasada,
11. gaženje, prljanje i skrnavljenje grobnih mesta,
12. uvođenje životinja, izuzev uvođenja životinja u skladu sa odredbama važećih propisa kojima se uređuje pravo osoba sa invaliditetom na kretanje uz pomoć psa vodiča na površinama u javnoj upotrebi,
13. voženje bicikla sa pomoćnim motorom, motocikla i drugog motornog vozila, ukoliko za to nije izdato posebno odobrenje Preduzeća,
14. stvaranje nečistoće na saobraćajnim i zelenim površinama i bacanje uvelog cveća i drugih predmeta van za to određenog mesta,
15. fotografisanje i snimanje u vidu zanata bez odobrenja Preduzeća, korisnika groba, odnosno zakupca uređeno grobnog mesta, grobnice i kasete za pohranjivanje urni,
16. reklamiranje, odnosno isticanje reklame, prodavanje robe i vršenje usluga na groblju,
17. izvođenje radova koji nisu u skladu sa projektom groblja i odobrenjem Preduzeća, i
18. ulaženje u kapelu van vremena određenog za sahranu.
Zabranjeno je sahranjivati i organizovati sahranjivanje suprotno članu 11. ove odluke.
Zabranjeno je davati u zakup, na korišćenje ili na drugi način stavljati u promet ili na raspolaganje zemljište ili uređeno grobno mesto, radi korišćenja istih za sahranjivanje suprotno odredbama ove odluke.
Zabranjeno je uzimati u zakup, na korišćenje, u svojinu ili na drugi način obezbeđivati zemljište ili uređeno grobno mesto za sahranjivanje, suprotno odredbama ove odluke.
Zabranjeno je angažovanje pravnih i fizičkih lica u cilju organizovanja sahranjivanja suprotno odredbama ove odluke.
U slučaju prekida u obavljanju poslova usled štrajka, Preduzeće je obavezno da obezbedi minimum procesa rada, i to:
- preuzimanje, prevoz, smeštaj i čuvanje umrlog,
- kopanje groba i
- sahranjivanje.
Nadzor nad primenom ove odluke vrši Gradska uprava.
Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke i nad obavljanjem komunalne delatnosti vrši komunalni inspektor.
U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor može narediti licu izvršavanje utvrđenih obaveza i preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka.
Komunalni inspektor je, pored ovlašćenja utvrđenih u zakonu, ovlašćen i dužan da:
1. donese nalog o uklanjanju obeležja ili drugih oznaka koja nisu u vezi sa sahranjenim licima na groblju,
2. donese nalog o uklanjanju natpisa ili drugih obeležja odnosno, oznaka na grobovima i grobnicama kojima se vređaju patriotska, verska, nacionalna i druga osećanja građana,
3. donese nalog o preduzimanju mera za otklanjanje nedostataka u vršenju usluga iz člana 12. st. 2. do 4. ove odluke, i
4. preduzima i druge mere u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Ukoliko lice na postupi po nalogu inspektora, naložena mera izvršiće se preko drugog pravnog lica.
Troškove izvršenja mere snosi lice koje nije postupilo po nalogu inspektora.
Postupak za izdavanje naloga i preduzimanje mera pokreće se po službenoj dužnosti ili na osnovu predstavke Preduzeća ili drugog pravnog ili fizičkog lica.
Za prekršaje propisane ovom odlukom, komunalni inspektor, odnosno komunalni milicionar izdaje prekršajni nalog u skladu sa zakonom.
Poslove komunalne milicije obavlja komunalni milicionar.
Komunalni milicionar u obavljanju poslova komunalne milicije, pored zakonom utvrđenih ovlašćenja, ovlašćen je da podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, izda prekršajni nalog za prekršaje propisane ovom odlukom i podnese prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo.
Ukoliko komunalni milicionar, u obavljanju poslova komunalne milicije, uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.
Novčanom kaznom u iznosu od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice koje postupa suprotno članu 52. ove Odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 75.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se fizičko lice novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj Preduzeće ako:
1. ne pruži usluge preuzimanja, prevoza, smeštaja i čuvanja posmrtnih ostataka umrlih (član 4. stav 5.),
2. upravljanje i održavanje grobalja i grobnih mesta ne obavlja u skladu sa programom (član 6.),
3. posmrtne ostatke umrlog ne prevozi u PVC zdravstveno obdukcionoj vreći i posmrtne ostatke umrlog do sahrane ne čuva u rashladnom uređaju (član 12. stav 3. i 4.),
4. posmrtne ostatke umrlog u predviđeno vreme za sahranu ne smesti u prostoriju određenu za ispraćaj posmrtnih ostataka umrlog, odnosno kapelu na groblju (član 13.),
5. po završetku pogrebne ceremonije ne zatvori grobno mesto u skladu sa članom 16. stav 2. ove odluke,
6. zaposleni koji obavljaju sahranjivanje ne nose prigodnu radnu uniformu (član 17.),
7. sahranjivanje posmrtnih ostataka neidentifikovanih umrlih ne izvrši u skladu sa članom 18. ove odluke,
8. pepeo kremiranih posmrtnih ostataka ustupi protivno članu 19. ove odluke,
9. ne obezbedi red, mir i čistoću na grobljima određenim za groblja u upotrebi na teritoriji Grada Niša kojima upravlja (član 28.),
10. ne obavesti komunalnog inspektora o izvođenju radova bez odobrenja (član 35. stav 3),
11. ne vodi evidencije iz člana 40. stav 1. i 41. ove odluke,
12. ne preduzme potrebne mere na otklanjanju uzroka poremećaja ili prekida u obavljanju komunalne delatnosti upravljanje grobljima i pogrebnih usluga (član 47.).
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u Preduzeću novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 150.000,00 dinara kazniće se pravno lice ako posmrtne ostatke umrlog prevozi do gradske mrtvačnice suprotno članu 12. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 75.000,00 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
1. ne pribavi odobrenje ovlašćenog lica Preduzeća ili ne izvodi radove u skladu sa projektom groblja ili ne izvodi radove u skladu sa odobrenjem ovlašćenog lica Preduzeća (član 35. stav 1),
2. ne podnese ovlašćenom licu Preduzeća nacrt - skicu nadgrobnog spomenika, odnosno drugih spomen obeležja i odgovarajuću saglasnost korisnika - zakupca grobnog mesta, odnosno porodice, srodnika umrlog i drugih lica (član 36. stav 1. tačka 1),
3. ne izvodi radove u radne dane, u vreme koje odredi Preduzeće (član 36. stav 1. tačka 2),
4. ne postupi po nalogu ovlašćenog lica Preduzeća, ne otkloni uočene nedostatke i u datom roku radove ne usaglasi sa nacrtom - skicom nadgrobnog spomenika, odnosno drugih spomen obeležja, koja čini sastavni deo odobrenja i tehničkim normativima (član 36. stav 1. tačka 3),
5. se građevinski materijal (pesak, šljunak i sl.) deponuje duže od vremena u kojem se izvode radovi tako da ometa pristup i kretanje posetilaca grobalja, a u slučaju prekida i posle završetka radova ne ukloni materijal i ne dovede mesto izvođenja radova bez odlaganja u prvobitno stanje (član 36. stav 1. tačka 4),
6. za prevoz materijala potrebnog za izvođenje zanatskih radova na grobljima ne koristi saobraćajne površine koje odredi Preduzeće (član 36. stav 1. tačka 5),
7. se prilikom izvođenja radova pronađu delovi sanduka, kosti i slično i odmah ne obustave radovi i o tome bez odlaganja ne obavesti Preduzeće (član 36. stav 1. tačka 6),
8. se prilikom izvođenja radova nađu predmeti od vrednosti i bez odlaganja ih ne predaju Preduzeću (član 36. stav 1. tačka 7), i
9. se česme posle upotrebe ne zatvore i alat pere na česmi (član 36. stav 1. tačka 8).
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se fizičko lice i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara.
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 75.000,00 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 25.000,00 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ili odgovorno lice u pravnom licu ako:
1. postavi nadgrobni spomenik, odnosno drugo spomen obeležje i drugu oznaku, koji nisu u vezi sa sahranjenim licima na groblju (član 51. tačka 1),
2. postavi oznaku na grobnicama, nadgrobnim spomenicima i drugim spomen obeležjima koja izgledom, znacima ili natpisom vređaju patriotska, verska, nacionalna ili druga osećanja građana (član 51. tačka 2),
3. nanosi štetu nadgrobnim spomenicima i drugim spomen obeležjima na grobnim mestima (član 51. tačka 3),
4. oštećuje grobove, grobnice, uređena grobna mesta, kasete za pohranjivanje urni i objekte koji služe za održavanje i korišćenje groblja (član 51. tačka 4),
5. narušava mir na groblju (član 51. tačka 5),
6. izvodi dodatne građevinske radove u rozarijumu (improvizovane žardinjere, kamene ploče sa slikama, kandila i dr.) i sadi biljke oko kaseta rozarijuma (član 51. tačka 6),
7. montira žardinijera, klupe, kandila, kućišta za sveće, ograde i dr. na patosu groba, odnosno grobnice, ukoliko to nije predviđeno nacrtom - skicom nadgrobnih spomenika (član 51. tačka 8),
8. sadi oko grobova i grobnica sve drvenaste vrste lišćara, četinara, šiblja i drugog rastinja bez odobrenja Preduzeća (član 51. tačka 9),
9. preskače ogradu, gazi zelene površine, lomi drveće, kida cveće i druge zasade (član 51. tačka 10.),
10. gazi, prlja i skrnavi grobna mesta (član 51. tačka 11),
11. vozi bicikl sa pomoćnim motorom, motocikl i drugo motorno vozilo, ukoliko za to nije izdato posebno odobrenje Preduzeća (član 51. tačka 13),
12. izvodi radove koji nisu u skladu sa projektom groblja i odobrenjem Preduzeća (član 51. tačka 17),
13. ulazi u kapelu van vremena određenog za sahranu (član 51. tačka 18),
14. sprečava komunalnog inspektora da vrši nadzor u skladu sa odredbama ove odluke.
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se pravno lice novčanom kaznom u iznosu od 150.000,00 dinara.
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 75.000,00 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 8.000,00 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako:
1. postupa suprotno odredbi člana 7. stav 2. ove odluke,
2. uvodi životinje suprotno članu 51. tačka 12,
3. stvara nečistoću na saobraćajnim i zelenim površinama, baca uvelo cveće i druge predmete van za to određenog mesta (član 51. tačka 14),
4. fotografiše i snima u vidu zanata bez odobrenja Preduzeća (član 51. tačka 15), i
5. postupi suprotno odredbi člana 51. tačka 16.
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se pravno lice novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 dinara.
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 dinara.
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 dinara.
Preduzeće će uskladiti opšta akta i poslovanje sa odredbama ove odluke u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke.
Obavezuju se gradske opštine da u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke usklade akta kojima se uređuje održavanje i uređivanje grobalja na teritoriji gradske opštine.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o uređivanju i održavanju grobalja i sahranjivanju ("Službeni list Grada Niša", broj 89/2005 - prečišćen tekst i 38/2010).
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi član 5. stav 1. tačka 1. Odluke o minimumu procesa rada za vreme štrajka u javnim komunalnim preduzećima ("Službeni list Grada Niša", broj 14/1998).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".