ENERGETSKA POLITIKA
GRADA ŠAPCA

("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 2/2021)

Energetska politika predstavlja osnovni dokument koji daje značaj održivom korišćenju energetskih resursa i tehničkih sistema, energetskom planiranju i odgovornom ponašanju zajednice prema životnoj sredini. Definiše ciljeve energetskog razvoja, način i aktivnosti za njihovo ostvarivanje. Strateška opredeljenja i prioriteti određeni su legislativom i regulativom, aktima koji će biti doneti u budućnosti kroz proces usaglašavanja sa pravnim i tehničkim aktima Evropske unije, pozitivnim trendovima i procesima u pogledu zaštite životne sredine kao i objektivno raspoloživim resursima.

Ciljevi energetske politike:

- Efikasna potrošnja energije i goriva što podrazumeva efikasnu potrošnju i primarne i finalne energije;

- Upotreba obnovljivih izvora energije (upotreba lokalnih biogoriva, geotermalne energije i drugih obnovljivih izvora energije);

- Podrška lokalnom ekonomskom razvoju kroz smanjenja troškova za energetske usluge, povećanja konkuretnosti proizvoda i usluga, otvaranje novih radnih mesta, povećanje budžetskih prihoda;

- Zaštita životne sredine smanjenjem emisije štetnih gasova, zagađenja vode, vazduha i zemljišta;

- Povećanje kvaliteta života građana Šapca obezbeđenjem boljeg komfora, nižih troškovi grejanja razvojem pametnih sistema i mreža kao i ponudom šireg spektra usluga van energetskog sektora;

- Primena održivih tehnologija u tehničkom, finansijskom i ekološkom smislu;

- Sigurnost u snabdevanju gorivima i energijom kao i obezbeđenje tehničke raspoloživosti energetskog sistema.

Prioriteti u realizaciji energetske politike:

- Sigurnost u snabdevanju toplotom;

- Dugoročna stabilnost cene toplote i smanjenje troškova grejanja;

- Održiv energetski razvoj;

- Podrška razvoju tržišta energetskih usluga;

- Ublažavanje i potpuno iskorenjivanje energetskog siromaštva.

Sigurnost u snabdevanju toplotom podrazumeva obavezu grada da izradi energetski bilans, planiranje i upravljanje energetskim tokovima vodeći računa o potrebama građana i privrede, kao i podršku razvoju energetske infrasktrukture, a ostvaruje se kroz praćenje potrošnje energije, realizaciju mera energetske efikasnosti, primenu lokalno dostupnih, obnovljivih izvora energije.

Dugoročna stabilnost cene toplote i smanjenje troškova grejanja. Povećanjem udela lokalnih goriva i drugih obnovljivih izvora energije obezbediće se dugoročna stabilnost cene toplote, a aktivnim učešćem Grada u realizaciji projekata energetske efikasnosti i zahvaljujući energetskim uštedama i manjoj potrošnji goriva obezbediće se niži troškovi grejanja. Smanjenjem troškova proizvodnje i distribucije obezbeđena je niža cena toplote, a unapređenjem toplotnih svojstava zgrada i povećanjem efikasnosti energetskih sistema smanjuje se potrošnja energije i troškova za energiju.

Održiv energetski razvoj. Grad će podržati razvoj energetskih projekata, a posebno primenu obnovljivih izvora energije, koji kroz studije izvodljivosti mogu da dokažu tehničku i finansijsku održivost, a prioriteti će biti dati projektima čija je održivost dokazana i u sferi zaštite životne sredine.

Grad će podržati i projekte koji dokažu ekonomsku održivost kao projekti od šireg interesa lokalne zajednice. Primer je projekat izolacija zgrada koji ima dokazanu ekonomsku održivost tako što se smanjuje odliv novca za uvozno gorivo, angažuje lokalna građevinska operativa, povećava kvalitet stanovanja. Takođe i primena lokalnih biogoriva je primer ekonomske održivosti zato što se otvaraju nova radna mesta, povećavaju prihodi od poljoprivrede i šumarstva, a smanjuje se odliv novca za uvozno gorivo i smanjuje se tzv. zdravstveni trošak.

Podrška razvoju tržišta energetskih usluga. Ohrabruju se inicijative za finansiranje energetskih projekata po modelu ESCO (Energy Service Company), kao i drugi oblici javno privatnog partnerstva. Grad će podržati razvoj konkuretnog, nediskriminatorskog i transparetnog tržišta energetskih usluga u domenu svoje nadležnosti kao i osnivanje i rad energetskih zadruga i logističkih centara za trgovinu biogorivima, naročito biomasom. Energetske zadruge predstavljaju ključni element podsticaja baziranim na upotrebi biogoriva i drugih obnovljivih izvora energije.

Ublažavanje i potpuno iskorenjivanje energetskog siromaštva. Energetsko siromaštvo je pojava registrovana u svim tranzicionim društvima, ali je vidljiva i u razvijenim ekonomijama a definiše se kao nemogućnost pojedinca ili porodice da zadovolje potrebe za energijom kao posledica lošeg materijalnog stanja. Iako u legislativi postoji termin energetski ugrožen kupac, isti nedovoljno dobro definiše sve aspekte energetskog siromaštva i ne daje modalitete kao rešiti ovaj problem. U strateškim dokumentima koji će se naslanjati na Energetsku politiku Grada Šapca definisaće se kriterijumi koji opisuju energetsko siromaštvo kao i mehanizmi koji će se upotrebiti kako bi se problem ublažio i u potpunosti rešio.

Strateška opredeljenja

Strateška opredeljenja za implementaciju energetske politike su sledeća:

Uspostavljanje sistema energetskog menadžmenta, koji ima za cilj da postigne što bolju ekonomsku korist za grad, kroz implementaciju troškovno- efektivnih mera poboljšanja energetske efikasnosti odnosno korišćenja obnovljivih izvora energije, pri tom ne narušavajući nivo komfora, kvaliteta i kvantiteta usluga ili proizvoda.

Paralelno s tim, energetski menadžment treba da obezbedi ispunjenje, svih za grad relevantnih, obaveza u skladu sa zakonskim propisima i nacionalnim pravilnicima i standardima za energetiku, energetsku efikasnost i obnovljive izvore energije, uz puno poštovanje zakonskih obaveza u pogledu životne sredine, zdravlja i bezbednosti.

Održavanje, revitalizacija i modernizacija postojeće energetske infrastrukture, energetskih sistema i komunalnih i javnih sistema koji troše energiju u cilju racionalizacije potrošnje energije, smanjenja operativnih troškova i obezbeđenja pune pogonske raspoloživosti.

Podrška implementaciji mera energetske efikasnosti uspostavljanjem Budžetskog fonda za finansiranje mera energetske efikasnosti i podsticaja za korišćenje obnovljivih izvora energije. Promocija mera energetske efikasnosti na primeru javnih objekata.

Podrška projektima zamene uvoznih fosilnih goriva obnovljivim izvorima energije, a posebno lokalnim biogorivima na održiv način sa aspekta zaštite životne sredine.

Mapiranje kapaciteta obnovljivih izvora energije. Grad Šabac ima razvijen programski paket GIS koji može u budućnosti da obezbedi pregled lokacija sa potencijalom za proizvodnju energije lokalnim biogorivima.

Podrška primeni modernih tehnologija za efikasno korišćenje energije kao što su primena kombinovane proizvodnje električne energije i toplote i kombinovane proizvodnje električne energije, toplote i hlađenja ili za potrebe procesa, a sve u cilju jačanja privrednih aktivnosti i podizanja konkuretnosti lokalne privrede.

Razvoj postojeće mreže daljinskog grejanja i malih mreža daljinskog grejanja u prigradskim i seoskim naseljima na teritoriji grada.

Analiza, revizija i usvajanje novih gradskih akata u cilju kreiranja povoljnog ambijenta za razvoj tržišta energetskih usluga i uvođenje pametnih energetskih mreža.

Obezbeđenje zaštite socijalno udruženih kupaca energije i sprovođenje mera za ublažavanje i iskorenjivanje energetskog siromaštva.

Saradnja sa institucijama državne uprave, nacionalnim i regionalnim finansijskim institucijama, obrazovnim institucijama, organizacijama civilnog društva, strukovnim organizacijama i svim drugim subjektima u cilju uspešnog sprovođenja energetske politike i usvojenih prioriteta.

Instrumenti za sprovođenje energetske politike

Instrumenti koji su značajni za sprovođenje energetske politike su strateška dokumenta na nivou grada (Strategija razvoja energetike grada Šapca), planska akta, regulatorna akta (Odluka o uslovima, načinu proizvodnje. distribucije i snabdevanju toplotnom energijom, Pravila o radu sistema daljinskog grejanja, Pravila o radu sistema za distribuciju prirodnog gasa), akta usaglašena sa Zakonom o efikasnom korišćenju energije (Program energetske efikasnosti i Plan energetske efikasnosti).

Energetska politika grada se sprovodi i kroz mehanizme podsticaja za primenu mera energetske efikasnosti i upotrebu obnovljive energije, kao što je gradski budžetski fond za energetsku efikasnost i obnovljive izvore energije iz koga se obezbeđuje finansijska podrška i podsticaji za realizaciju projekata i primenu obnovljivih izvora energije.

Mehanizam promocije javno privatnog partnerstva u domenu finansiranja i realizacije energetskih projekata je važan instrument sprovođenja energetske politike.

Ambijent za uspostavljanje tržišta energetskih usluga na transparentan i održiv način.

Uspostavljanje elektronske baze podataka o:

- potrošnji energije u javnom sektoru,

- predloženim i realizovanim projektima na osnovu mera energetske efikasnosti,

- efektima energetskih ušteda i smanjenja emisije štetnih gasova koji doprinose negativnim efektima staklene bašte,

- strukturi i raspoloživom potencijalu obnovljivih izvora energije,

- logističkim centrima za snabdevanje i trgovinu biogorivima,

- proizvođačima biogoriva.

Definisanje procedura za izdavanje licenci za proizvodnju i distribuciju toplote u skladu sa nadležnostima jedinica lokalne samouprave.

Nominovanje gradskog energetskog menadžera, na osnovu Zakona o efikasnom korišćenju energije.

Implementacija projekata energetske efikasnosti u objektima u godine, vlasništvu grada Šapca.

Tehnička podrška osnivanju energetskih zadruga i priprema projekata iz domena energetske efikasnosti i primena obnovljivih izvora energije.

Jačanje tehničkog kapaciteta Gradske uprave i rukovodstva javnih komunalnih preduzeća i javnih preduzeća u cilju pripreme projekata energetske efikasnosti i primene obnovljivih izvora energije i apliciranja za dobijanje sredstava nacionalnih i međunarodnih finansijskih institucija, banaka i budžetskih fondova.

Otvoreni dijalog sa građanima u cilju promocije održivog razvoja energetike, primene projekata energetske efikasnosti i intenzivnije primene obnovljivih izvora energije.

Jačanje mehanizma nadzora nad radom javnih preduzeća, javnih komunalnih preduzeća i ustanova čiji je osnivač Grad Šabac u domenu energetske efikasnosti.

Strateški cilj

Strateški cilj Energetske politike Grada Šapca je energetska nezavisnost. Ostvarivanje ovog cilja će biti bliže definisano ostalim odlukama, a pre svega Strategijom razvoja energetike grada Šapca i Programom energetske efikasnosti Grada Šapca.

Indikatori uspešnosti primene obnovljivih izvora energije su:

- U grejnoj sezoni 2018/9. godine počinje upotreba biomase u sistemu daljinskog grejanja Grada Šapca,

- Izgradnja malih mreža daljinskog grejanja koje koriste obnovljive izvore u prigradskim i seoskim naseljima do 2025. godine,

- Proizvodnja više od 60% energije iz obnovljivih izvora do 2030. godine,

- Proizvodnja više od 90% energije iz obnovljivih izvora energije na teritoriji Grada Šapca do 2050. godine.

Indikatori uspešnosti energetske efikasnosti su:

- Operativan Budžetski fond za energetsku efikasnost,

- Ugradnja LED sijalica u javnoj rasveti na celoj teritoriji Grada Šapca do 2020. godine,

- Prelazak svih javnih zgrada u energetski razred "C" i pribavljanje energetskih pasoša do 2025. godine,

- Uspostavljanje pametnih mreža i javnih usluga do 2030. godine.

ANEKS - Revizija

Strategija razvoja energetike Grada Šapca zasniva se na sinergiji efekata koje donose mere energetske efikasnosti i upotreba obnovljive energije. Unapređenje energetskih svojstava postojećih zgrada je trajan proces koji ima za cilj smanjenje ukupne potrošnje primarne i finalne energije kao i smanjenje emisija SO2 i drugih polutanata. Gradska uprava i energetski subjekti će u svojim planovima razvoja predvideti mere na strani krajnjih korisnika energetskih usluga kao i modele finansiranja.

Energetski subjekti će razvijati tržišne modele finansiranja mera energetske efikasnosti i projekata koji za cilj imaju povećanje udela obnovljive energije a gradska administracija će uvesti šeme podsticaja i subvencija za građane Šapca koji učestvuju kao pojedinci ili kroz kolektivne akcije u projektima energetske efikasnosti i zamene starih i neefikasnih sistema grejanja i hlađenja koji koriste fosilna goriva. Energetski subjekti su dužni da u svojim razvojnim planovima predvide i sisteme hlađenja kao lokalne ili daljinske sisteme.

JKP "Toplana-Šabac" čiji je osnivač Grad Šabac će planirati i aktivno učestvovati u razvoju mreže daljinskog grejanja na teritoriji Grada Šapca, a tamo gde je to moguće lokalnog i daljinskog hlađenja. Cilj koji je obavezujući a naslanja se na ovaj dokument je transformacija daljinskog grejanja u sistem četvrte generacije sa dominantnim učešćem obnovljive energije, energetskim skladištima i uvođenjem informacionih tehnologija na nivou upravljanja poslovanjem, nadzorom nad radom tehničkih sistema i softvera za strateško planiranje.

Posebna pažnja u okvirima tehnološkog razvoja i transformacije sistema daljinskog grejanja (i hlađenja) će se obratiti na sigurnost funkcionisanja sistema u okolnostima vanrednih mera i događaja kada je potrebno obezbediti potpunu tehničku raspoloživost sistema sa ograničenim ljudskim i materijalnim resursima. U tom smislu je neophodno permanentno unapređenje tehnoloških sistema, upotreba daljinskog nadzora i upravljanja, izgradnja pouzdanog i fleksibilnog komunikacionog sistema.

Grad Šabac će podsticati građanske inicijative i kolektivne akcije sa ciljem da se kreira nov profil građana koji su istovremeno i krajnji potrošači ali i proizvođači energije i to na način da se uspostave mehanizmi na lokalnom nivou, koji će građanima dati prioritet kao dobavljačima obnovljive energije javnim preduzećima i institucijama kojima je Grad Šabac osnivač. Kako bi ubrzali sve aktivnosti koje vode ka dostizanju zadatih ciljeva u vremenskim okvirima navedenim u ovom dokumentu, Grad Šabac će formirati Zeleni savet koji će činiti predstavnici gradske administracije, javnog i privatnog sektora kao i nevladine organizacije sa sedištem na teritoriji grada Šapca čiji program je zaštita i unapređenje životne sredine i građani kao pojedinci ili grupe građana.