ODLUKA
O MESNIM ZAJEDNICAMA NA TERITORIJI GRADA SMEDEREVA

("Sl. list grada Smedereva", br. 2/2021)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom se uređuje pravni status mesne zajednice, obrazovanje, odnosno ukidanje ili promena područja mesne zajednice, prava i dužnosti mesne zajednice, broj članova saveta mesne zajednice, nadležnost i način odlučivanja saveta mesne zajednice, postupak izbora članova saveta mesne zajednice, raspuštanje saveta mesne zajednice, prestanak mandata članova saveta mesne zajednice, finansiranje mesne zajednice, saradnja mesne zajednice sa drugim mesnim zajednicama i organizacijama, postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti akata mesne zajednice, nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice, kao i druga pitanja od značaja za rad i funkcionisanje mesnih zajednica na teritoriji grada Smedereva (u daljem tekstu: Grad).

Član 2

Mesne zajednice se obrazuju radi zadovoljavanja potreba i interesa građana u gradskim naseljima i selima.

Mesna zajednica može se obrazovati i za dva ili više sela.

Član 3

Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih Statutom grada i ovom Odlukom.

Član 4

Predsednik saveta mesne zajednice predstavlja i zastupa mesnu zajednicu i naredbodavac je za izvršenje finansijskog plana.

Član 5

Mesna zajednica ima pečat.

Pečat je okruglog oblika sa ispisanim tekstom: Republika Srbija, Grad Smederevo,

Mesna zajednica ________________ (naziv mesne zajednice)

Naziv mesne zajednice ispisan je na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom.

Član 6

Mesna zajednica ima svoj statut.

Statutom mesne zajednice uređuje se:

- broj članova saveta mesne zajednice;

- kriterijumi za izbor članova saveta mesne zajednice;

- postupak za izbor predsednika i zamenika predsednika saveta mesne zajednice;

- broj, sastav, nadležnost i mandat stalnih i povremenih radnih tela saveta mesne zajednice;

- dan mesne zajednice,

- kao i druga pitanja od značaja za njen rad.

II PREDLOG ZA OBRAZOVANJE, ODNOSNO UKIDANJE ILI PROMENU PODRUČJA MESNE ZAJEDNICE

Član 7

Predlog za obrazovanje, odnosno ukidanje ili promenu područja mesne zajednice mogu podneti najmanje 10% birača sa prebivalištem na području na koje se predlog od nosi, najmanje jedna trećina od ukupnog broja odbornika Skupštine grada i Gradsko veće.

Skupština grada odlučuje uz prethodno pribavljeno mišljenje građana, o obrazovanju, području za koje se obrazuje, promeni područja i ukidanju mesne zajednice.

Odluka iz stava 2. ovog člana donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

III SAVET MESNE ZAJEDNICE

1. Raspisivanje i sprovođenje izbora za članove saveta mesne zajednice

Član 8

Savet mesne zajednice je osnovni predstavnički organ građana na području mesne zajednice.

Savet mesne zajednice može imati najmanje 9, a najviše 15 članova.

Broj članova saveta utvrđuje se Statutom mesne zajednice.

Mandat članova saveta mesne zajednice traje 4 godine.

Član 9

Za člana saveta mesne zajednice može biti izabrano lice koje ima biračko pravo i prebivalište na teritoriji mesne zajednice.

Član 10

Članove saveta mesne zajednice biraju građani neposredno, tajnim glasanjem na biračkim mestima utvrđenim za izbor odbornika Skupštine grada Smedereva.

Član 11

Članove saveta mesne zajednice biraju građani koji imaju prebivalište na teritoriji mesne zajednice, biračko pravo i koji su upisani u birački spisak te mesne zajednice.

Član 12

Izbore za članove saveta mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine grada najkasnije 60 dana pre isteka mandata članovima saveta mesne zajednice.

Odlukom o raspisivanju izbora određuje se dan održavanja izbora, kao i dan kada počinju da teku rokovi za izvršenje izbornih radnji.

Odluka o raspisivanju izbora objavljuje se u "Službenom listu grada Smedereva".

Član 13

Organi za sprovođenje izbora su: komisija za sprovođenje izbora za članove saveta mesne zajednice (u daljem tekstu: komisija) i birački odbor.

Članovi organa za sprovođenje izbora mogu biti samo građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji mesne zajednice.

Članovima organa za sprovođenje izbora prestaje funkcija u ovim organima kada prihvate kandidaturu za člana saveta mesne zajednice.

Član 14

Komisiju čine predsednik i šest članova koji imaju zamenike.

Tri člana komisije i njihove zamenike imenuje savet mesne zajednice.

Četiri člana komisije i njihove zamenike imenuje gradonačelnik Grada, po obavljenim konsultacijama.

Predsednika komisije i njegovog zamenika biraju članovi komisije na prvoj sednici.

Ukoliko savet mesne zajednice ne imenuje članove komisije i njihove zamenike iz stava 2. ovog člana u roku od deset dana od dana raspisivanja izbora, članove komisije i njihove zamenike imenovaće gradonačelnik Grada, po obavljenim konsultacijama.

Zamenik predsednika i zamenici članova komisije učestvuju u radu komisije u slučajevima sprečenosti predsednika, odnosno članova komisije da učestvuju u njenom radu.

Mandat članova komisije traje 4 godine.

Član 15

Zadaci komisije su:

- stara se o zakonitosti sprovođenja izbora za članove saveta mesne zajednice;

- određuje biračke odbore i imenuje njihove članove;

- daje uputstva biračkim odborima u pogledu sprovođenja izbora za članove saveta mesne zajednice;

- propisuje obrasce i organizuje tehničke pripreme za sprovođenje izbora za članove saveta mesne zajednice;

- utvrđuje da li su predlozi kandidata sačinjeni i podneti u skladu sa ovom Odlukom i statutom mesne zajednice;

- utvrđuje i oglašava liste kandidata za izbor članova saveta mesne zajednice;

- utvrđuje broj glasačkih listića, obezbeđuje ih i zapisnički predaje biračkim odborima;

- objavljuje rezultate izbora za članove saveta mesne zajednice;

- podnosi izveštaj savetu mesne zajednice i Skupštini grada o sprovedenim izborima za članove saveta mesne zajednice;

- vrši i druge poslove utvrđene ovom Odlukom i statutom mesne zajednice.

Komisija odlučuje većinom glasova svojih članova.

Član 16

Birački odbor čine predsednik i dva člana koji imaju zamenike.

Zamenici članova biračkog odbora učestvuju u radu biračkog odbora u slučajevima sprečenosti članova biračkog odbora da učestvuju u njegovom radu.

Birački odbor imenuje se najkasnije 10 dana pre dana određenog za održavanje izbora.

Član 17

Birački odbor neposredno rukovodi glasanjem, obezbeđuje pravilnost i tajnost glasanja i utvrđuje rezultate glasanja na biračkom mestu.

Bliža pravila o radu biračkog odbora određuje komisija.

Član 18

Kandidate za članove saveta mesne zajednice predlažu građani - birači sa područja mesne zajednice.

Predlog kandidata za člana saveta mesne zajednice mora pismeno podržati najmanje 20 građana - birača sa područja mesne zajednice.

Birač može potpisati predlog samo za jednog kandidata za člana saveta mesne zajednice.

Član 19

Predlog kandidata dostavlja se komisiji na posebnom obrascu koji sadrži:

- naziv mesne zajednice u kojoj se vrši izbor kandidata za članove saveta mesne zajednice;

- lično ime kandidata, zanimanje, godine života i adresu stanovanja;

- lična imena, adrese stanovanja i potpise birača predlagača kandidata i

- lično ime i adresu stanovanja lica koje će zastupati predlog kandidata.

Kandidat daje pred komisijom pismenu izjavu da prihvata kandidaturu za člana saveta mesne zajednice.

Član 20

Predlog kandidata sa podacima iz člana 19. ove Odluke podnosi se komisiji, najkasnije 15 dana pre dana određenog za održavanje izbora.

Član 21

Komisija utvrđuje odmah, a najkasnije u roku od 24 časa po prijemu predloga kandidata, da li je predlog podnet u određenom roku i sastavljen u skladu sa odredbama ove Odluke.

Kada nađe nedostatke, komisija će odmah, a najkasnije u roku od 24 časa, doneti zaključak kojim podnosiocu predloga nalaže da najkasnije u roku od 48 časova otkloni nedostatke na koje se u zaključku ukazuje.

Kada podnosilac predloga ne postupi po odredbi stava 2. ovog člana, komisija će u roku od 24 časa, rešenjem odbaciti predlog.

Komisija će u roku od 24 časa od prijema predloga, rešenjem potvrditi predlog kandidata koji ispunjava uslove utvrđene ovom Odlukom.

Član 22

Komisija će, najkasnije u roku od pet dana po isteku roka za predlaganje kandidata, sastaviti listu kandidata za izbor članova saveta mesne zajednice, na koju će uvrstiti sve kandidate koji su predloženi u skladu sa odredbama ove Odluke.

Na listu kandidata, kandidati se unose po azbučnom redu prezimena i imena.

Član 23

Komisija blagovremeno priprema materijal za glasanje, a naročito potreban broj glasačkih listića, izvod iz biračkog spiska, obrazac zapisnika o radu biračkog odbora i predaje ga biračkom odboru najkasnije 24 časa pre dana održavanja izbora.

Član 24

Svaki kandidat može odustati od kandidature najkasnije 15 dana pre dana održavanja izbora. Odustanak se podnosi pismeno komisiji.

U slučaju odustanka od kandidature, kao i u slučaju smrti kandidata ili gubitka biračkog prava kandidata, podnosilac predloga može podneti novi predlog najkasnije 10 dana pre održavanja izbora.

Član 25

Komisija javno oglašava listu kandidata najkasnije narednog dana od dana utvrđivanja liste kandidata isticanjem na oglasnoj tabli mesne zajednice.

Član 26

Glasanje za članove saveta mesne zajednice obavlja se na biračkim mestima.

Birač glasa na biračkom mestu na kome je upisan u birački spisak.

Biračka mesta otvaraju se u 7,00, a zatvaraju u 20,00 časova.

Član 27

Svaki birač glasa lično i može glasati samo jedanput.

Glasanje je tajno.

Glasa se na overenim glasačkim listićima.

U pogledu glasanja, tajnosti i reda na biračkom mestu primenjuju se propisi za izbor odbornika Skupštine grada.

Član 28

Glasački listić sadrži:

1) naziv mesne zajednice u kojoj se vrši izbor kandidata za članove saveta mesne zajednice;

2) označenje da se glasa za izbor članova saveta mesne zajednice;

3) redni broj ispred imena kandidata;

4) sve kandidate sa liste kandidata i

5) označenje broja kandidata koji se biraju za članove saveta mesne zajednice.

Član 29

Birač glasa najviše za onoliko kandidata koliko se bira članova saveta mesne zajednice, zaokruživanjem rednog broja ispred imena kandidata.

Član 30

Po zatvaranju biračkog mesta, birački odbor utvrđuje rezultate glasanja na biračkom mestu.

Rezultati glasanja utvrđuju se na taj način što se prvo prebroje neupotrebljeni glasački listići, a zatim broj birača koji su glasali.

Po otvaranju glasačke kutije važeći glasački listići odvajaju se od nevažećih i stavljaju u posebne omote.

Nevažećim glasačkim listićem smatra se nepopunjeni listić, listić koji je tako popunjen da se ne može sa sigurnošću utvrditi za kog se kandidata glasalo, kao i listić na kome je zaokružen veći broj kandidata od broja kandidata koji se bira.

Birački odbor, na osnovu glasačkih listića, utvrđuje koliko je svaki pojedini kandidat dobio glasova i koliko ima nevažećih glasačkih listića.

Član 31

Po utvrđivanju rezultata glasanja, birački odbor bez odlaganja, a najkasnije u roku 8 časova od zatvaranja biračkih mesta dostavlja komisiji izborni materijal.

Član 32

Ako komisija na osnovu izbornih akata utvrdi nepravilnosti na pojedinim ili svim biračkim mestima koje su bitno uticale na rezultat izbora, poništiće glasanje na tim biračkim mestima i imenovati nove biračke odbore.

Kada se glasanje poništi zbog nepravilnosti, ponovno glasanje vrši se samo na biračkim mestima na kojima su utvrđene nepravilnosti.

Član 33

O toku glasanja i utvrđivanju rezultata glasanja za izbor članova saveta mesne zajednice vodi se zapisnik.

Zapisnik potpisuju svi članovi biračkog odbora.

Svaki član biračkog odbora može da izdvoji svoje mišljenje i da stavi primedbe na zapisnik.

Član 34

Komisija, na osnovu izbornog materijala svih biračkih odbora utvrđuje rezultat glasanja za izbor članova saveta mesne zajednice, najkasnije 48 časova po završetku glasanja.

Za članove saveta mesne zajednice izabrani su kandidati koji su dobili najveći broj glasova.

Ako dva ili više kandidata dobiju jednak broj glasova, tako da je broj izabranih kandidata veći od broja kandidata koji se bira, glasanje u toj izbornoj jedinici se ponavlja u roku od 15 dana od dana utvrđivanja rezultata.

Na ponovljenom glasanju glasa se samo o kandidatima navedenim u stavu 3. ovog člana.

Na ponovljenom glasanju izabran je kandidat (kandidati) koji je dobio najveći broj glasova.

Ako i na ponovljenom glasanju više kandidata dobije jednak broj glasova, glasanje se ponavlja u roku od 8 dana od dana utvrđivanja rezultata, sve dok se lista ne svede na broj kandidata koji se bira.

O radu komisije vodi se zapisnik.

Komisija izdaje izabranim kandidatima uverenje da su izabrani za članove saveta mesne zajednice.

Član 35

Birač, kandidat za člana saveta mesne zajednice i podnosilac predloga kandidata ima pravo da podnese prigovor komisiji, zbog nepravilnosti u postupku kandidovanja, sprovođenja, utvrđivanja i objavljivanja rezultata izbora.

Prigovor se podnosi u roku od 24 časa od dana kada je doneta odluka, odnosno izvršena radnja ili učinjen propust.

Komisija će doneti rešenje u roku od 48 časova od prijema prigovora i dostaviti ga podnosiocu prigovora.

Ako komisija usvoji podneti prigovor, poništiće oduku ili radnju ili će poništiti izbor članova saveta mesne zajednice.

Rešenje komisije je konačno.

Član 36

Sredstva za sprovođenje izbora za članove saveta mesne zajednice obezbeđuju se u budžetu Grada.

2. Konstituisanje saveta mesne zajednice

Član 37

Savet mesne zajednice konstituiše se nakon utvrđivanja konačnih rezultata izbora.

Član 38

Prvu konstitutivnu sednicu saveta mesne zajednice saziva predsednik saveta mesne zajednice u prethodnom sazivu i to u roku od 10 dana od dana utvrđivanja konačnih rezultata izbora, a ako on to ne učini, sednicu saziva najstariji novoizabrani član saveta.

Konstitutivnom sednicom predsedava najstariji član saveta mesne zajednice.

Konstitutivna sednica se može održati ako prisustvuje većina od ukupnog broja članova saveta mesne zajednice.

Član 39

Savet mesne zajednice ima predsednika i zamenika predsednika koje biraju članovi Saveta.

Član 40

Predsednik saveta mesne zajednice iz prethodnog saziva dužan je da u pismenoj formi izvrši primopredaju popisa imovine sa svim pravima i obavezama mesne zajednice na dan primopredaje.

3. Nadležnost saveta mesne zajednice

Član 41

Savet mesne zajednice:

1) donosi statut mesne zajednice;

2) donosi finansijski plan mesne zajednice i programe razvoja mesne zajednice;

3) bira i razrešava predsednika i zamenika predsednika saveta mesne zajednice;

4) predlaže mere za razvoj i unapređenje komunalnih i drugih delatnosti na području mesne zajednice;

5) donosi poslovnik o radu saveta mesne zajednice i druge akte iz nadležnosti mesne zajednice;

6) pokreće inicijativu za donošenje novih ili izmenu postojećih propisa grada;

7) vrši druge poslove iz nadležnosti mesne zajednice utvrđene statutom grada, odlukom o osnivanju mesne zajednice ili drugim gradskim propisima.

Član 42

Savet mesne zajednice može obrazovati komisije i druga radna tela čiji se sastav i rad bliže utvrđuju statutom mesne zajednice.

Statutom mesne zajednice reguliše se način obavljanja stručnih poslova za potrebe saveta mesne zajednice i njegovih radnih tela.

Angažovanje predsednika i članova saveta, kao i članova drugih organa mesne zajednice ne podrazumeva stvaranje dodatnih finansijskih obaveza mesne zajednice.

4. Raspuštanje Saveta mesne zajednice

Član 43

Savet mesne zajednice može se raspustiti ako:

1) savet ne zaseda duže od tri meseca;

2) ne izabere predsednika saveta u roku od mesec dana od dana održavanja izbora za članove Saveta mesne zajednice ili od dana njegovog razrešenja, odnosno podnošenja ostavke;

3) ne donese finansijski plan u roku određenom odlukom Skupštine grada.

Odluku o raspuštanju saveta mesne zajednice donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.

Predsednik Skupštine grada, raspisuje izbore za savet mesne zajednice, u roku od 15 dana od stupanja na snagu odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice, s tim da od datuma raspisivanja izbora do datuma održavanja izbora ne može proteći više od 45 dana.

Do konstituisanja saveta mesne zajednice tekuće i neodložne poslove mesne zajednice obavljaće poverenik grada koga imenuje Skupština grada, istovremeno sa donošenjem odluke o raspuštanju saveta mesne zajednice.

5. Prestanak mandata članu saveta mesne zajednice

Član 44

Članu saveta prestaje mandat pre isteka vremena na koji je izabran:

1) na lični zahtev, ostavkom;

2) ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje 6 meseci;

3) ako je pravnosnažnom sudskom odlukom lišen poslovne sposobnosti;

4) ako mu prestane prebivalište na teritoriji mesne zajednice;

5) ako neopravdano ne prisustvuje sednicama saveta više od tri puta uzastopno, odnosno pet puta sa prekidima u toku mandata i

6) drugim slučajevima utvrđenim zakonom.

Član 45

Odluku o ispunjenosti uslova iz člana 44. ove Odluke donosi savet mesne zajednice većinom glasova ukupnog broja članova.

Danom donošenja odluke iz stava 1. ovog člana, članu saveta prestaje mandat pre isteka roka na koji je izabran.

Član 46

U slučaju prestanka mandata članu saveta mesne zajednice, pre isteka vremena na koji je izabran, umesto njega do kraja mandata za člana saveta izabran je prvi naredni kandidat koji je na redovnim izborima dobio najviše glasova, uz njegovu pismenu saglasnost.

Ukoliko na listi kandidata za članove saveta nema više kandidata od broja koji se bira, ili kandidati sa liste koji nisu izabrani ne daju pismenu saglasnost, umesto članova saveta kojima je prestao mandat u skladu sa članom 44. ove Odluke, za nove članove saveta raspisuju se dopunski izbori.

Mandat novoizabranih članova saveta traje do isteka mandata članova saveta mesne zajednice.

6. Razrešenje predsednika saveta mesne zajednice

Član 47

Predsednik saveta može biti razrešen pre isteka mandata, na način i po postupku utvrđenom statutom mesne zajednice.

Odluka o razrešenju je punovažna ako se za nju izjasnila većina od ukupnog broja članova saveta mesne zajednice.

IV SREDSTVA ZA RAD MESNE ZAJEDNICE

Član 48

Sredstva za rad mesne zajednice obezbeđuju se iz:

- sredstava utvrđenih odlukom o budžetu grada, uključujući i samodoprinos;

- donacija;

- prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću.

Član 49

Mesna zajednica donosi finansijski plan na koji saglasnost daje Gradsko veće, u skladu sa Odlukom o budžetu grada Smedereva.

Član 50

Odlukom Skupštine grada, u skladu sa zakonom, može se pojedinim ili svim mesnim zajednicama poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.

Grad pruža pomoć mesnoj zajednici u obavljanju administrativno-tehničkih i finansijsko-materijalnih poslova.

Poslove pravne zaštite interesa mesne zajednice vrši gradski pravobranilac na osnovu punomoćja.

Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave, posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad Gradske uprave u mesnim zajednicama.

Poslove iz stava 4. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja određuje gradonačelnik na predlog načelnika Gradske uprave.

V POSTUPAK ZA OCENU USTAVNOSTI I ZAKONITOSTI AKATA MESNE ZAJEDNICE I NADZOR NAD RADOM I AKTIMA MESNE ZAJEDNICE

Član 51

Gradsko veće pokrenuće postupak za ocenu ustavnosti sudom, ako smatra da taj akt nije u saglasnosti sa Ustavom ili zakonom.

Gradsko veće dužno je da obustavi od izvršenja opšti akt mesne zajednice za koji smatra da nije saglasan Ustavu ili zakonu, rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Smedereva".

Rešenje o obustavi od izvršenja prestaje da važi ako Gradsko veće u roku od 5 dana od dana objavljivanja rešenja ne pokrene postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti opšteg akta.

Član 52

Gradsko veće vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave.

Kada Gradsko veće, koje vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata mesne zajednice smatra da opšti akt mesne zajednice nije u saglasnosti sa Statutom, ovom Odlukom ili drugim gradskim propisom, ukazaće na to savetu mesne zajednice, radi preduzimanja odgovarajućih mera.

Ako savet mesne zajednice ne postupi po predlozima Gradskog veća, Gradsko veće poništiće opšti akt mesne zajednice rešenjem koje stupa na snagu objavljivanjem u "Službenom listu grada Smedereva".

Gradsko veće predlaže gradonačelniku obustavljanje finansiranja i aktivnosti mesne zajednice u kojima se finansijska sredstva ne koriste u skladu sa finansijskim planom mesne zajednice, odlukom o budžetu ili zakonom.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 53

Saveti mesnih zajednica u postojećem sastavu nastavljaju sa radom po odredbama utvrđenim ovom Odlukom i statutima mesnih zajednica, do dana izbora odnosno konstituisanja novih saveta mesnih zajednica.

Član 54

Mesne zajednice su dužne da svoje statute i druga opšta akta usklade sa odredbama ove Odluke u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.

Član 55

Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o obrazovanju, organizaciji i radu mesnih zajednica u gradu Smederevu ("Službeni list grada Smedereva", broj 1/2013 - prečišćen tekst).

Član 56

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Smedereva".