UPUTSTVO

ZA IZRADU I SPROVOĐENJE PLANA INTEGRITETA

("Sl. glasnik RS", br. 48/2021 - prečišćen tekst)

 

UVODNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Ovim uputstvom uređuje se način izrade i bliža sadržina plana integriteta, rokovi za donošenje i sprovođenje plana integriteta, rokovi za dostavljanje izveštaja o sprovođenju plana integriteta Agenciji za sprečavanje korupcije (u daljem tekstu: Agencija) i način vršenja nadzora od strane Agencije nad donošenjem i sprovođenjem planova integriteta.

Značenje pojedinih izraza

Član 2

1) "integritet" je skup vrednosti i postupanja organa javne vlasti, drugih organizacija i pravnih lica koji omogućavaju da javni funkcioneri, zaposleni i radno angažovani poštuju zakone, kodekse ponašanja i etički deluju s ciljem izbegavanja korupcije i poboljšanja rada;

2) "institucija" je organ Republike Srbije, autonomne pokrajine, jedinice lokalne samouprave, gradske opštine, organizacije kojima je povereno vršenje javnih ovlašćenja, ustanove i javna preduzeća i druga pravna lica čiji je osnivač ili član Republika Srbija, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave ili gradska opština, koji imaju više od 30 zaposlenih, koji su u obavezi da donesu i sprovedu plan integriteta;

3) "rizik" je mogućnost nastanka korupcije i drugih nepravilnosti u instituciji zbog sadašnjeg ili budućeg događaja koji ugrožava integritet institucije;

4) "procena intenziteta rizika" je procena stepena izloženosti institucije rizicima u određenoj oblasti njenog funkcionisanja koja se dobija kao proizvod ocene uticaja rizika i verovatnoće nastanka rizika;

5) "oblasti funkcionisanja institucije" su ključne oblasti u radu institucije (upravljanje kadrovima, upravljanje finansijama, ostvarivanje nadležnosti i dr.).

Pojam i sadržina plana integriteta

Član 3

Plan integriteta je dokument koji predstavlja rezultat postupka samoprocene integriteta institucije.

Cilj plana integriteta je unapređenje integriteta, transparentnosti i profesionalne etike u odnosu na procenjeno stanje.

Plan integriteta sadrži:

1) identifikovane oblasti i procese koji su naročito rizični za nastanak korupcije i drugih nepravilnosti;

2) procenu intenziteta rizika od korupcije i drugih nepravilnosti u oblastima i procesima iz tačke 1. ovog stava;

3) mere pravne i praktične prirode koje je potrebno preduzeti u cilju sprečavanja i otklanjanja rizika, kao i rokove predviđenje za sprovođenje ovih mera;

4) podatke o licima odgovornim za sprovođenje mera iz plana integriteta;

5) druge elemente koji su određeni u ovim uputstvom.

Obavezni prilozi uz plan integriteta su: odluka o imenovanju lica koje će obavljati poslove koordinacije u vezi sa donošenjem, sprovođenjem i izveštavanjem o sprovođenju plana integriteta, odluka o imenovanju radne grupe za izradu plana integriteta, zapisnici o sastancima radne grupe i preduzetim aktivnostima i odluka o usvajanju plana integriteta.

Izveštaj o sprovođenju plana integriteta

Član 4

Izveštaj o sprovođenju plana integriteta je dokument koji sadrži:

1) podatke o tome da li su mere predviđene u planu integriteta sprovedene u roku, nakon isteka roka ili nesprovedene;

2) razloge za nesprovođenje mera.

Obavezni prilog uz izveštaj o sprovođenju plana integriteta je odluka o usvajanju izveštaja o sprovođenju plana integriteta.

Obveznici izrade plana integriteta

Član 5

Obveznici izrade plana integriteta su institucije navedene u članu 2. tačka 2. ovog uputstva.

Jedinice lokalne samouprave i gradske opštine donose jedan plan integriteta koji obuhvata sve organe jedinice lokalne samouprave.

Ako institucija obavlja svoje nadležnosti preko organizacionih jedinica (filijala, ekspozitura, područnih jedinica i sl.) na teritoriji Republike Srbije, svaka od njih može da donese sopstveni plan integriteta ukoliko ima više od 30 zaposlenih i institucija je dužna da o tome obavesti Agenciju.

Organizaciona jedinica koja ima više od 30 zaposlenih i ne izrađuje sopstveni plan integriteta uključuje se u izradu plana integriteta centralne institucije (popunjavanjem upitnika za zaposlene, tako što će neko od zaposlenih biti uključen u radnu grupu ili na drugi pogodan način) i institucija je dužna da o tome obavesti Agenciju.

NACRT (MODEL) PLANA INTEGRITETA

Priprema nacrta (modela) plana integriteta

Član 6

Agencija priprema nacrte (modele) planova integriteta na osnovu kojih institucije izrađuju svoje planove integriteta i objavljuje priručnik za izradu i sprovođenje plana integriteta (u daljem tekstu: Priručnik).

Nacrt (model) plana integriteta sadrži osnovne elemente potrebne za izradu i sprovođenje plana integriteta: upitnik za zaposlene, opis rizične oblasti/procesa, pitanja za procenu postojećeg stanja izloženosti rizicima, postupak procene intenziteta rizika i njihovog rangiranja, predložene mere za poboljšanje integriteta, kolone za unošenje novih mera, rokova i lica odgovornih za sprovođenje mera, deo za sprovođenje u koji se unose podaci o tome da li su mere sprovedene i razloge zbog kojih mere nisu sprovedene.

Nacrt (model) plana integriteta dostupan je institucijama u formi elektronske aplikacije za izradu i izveštavanje o sprovođenju plana integriteta (u daljem tekstu: elektronska aplikacija). Svaka institucija pristupa svom nacrtu (modelu) plana integriteta na osnovu korisničkog imena i lozinke koje im dodeljuje Agencija. Plan integriteta i izveštaj o sprovođenju plana integriteta izrađuju se u elektronskoj aplikaciji.

Nacrt (model) plana integriteta obavezan je za institucije iz člana 2. tačka 2. ovog uputstva prilikom izrade i izveštavanja o sprovođenju plana integriteta.

Priručnik sadrži metodologiju izrade plana integriteta, opis obavljanja aktivnosti po fazama, modele potrebnih akata, tehnička uputstva za izradu u elektronskoj aplikaciji, način određivanja uticaja rizika i verovatnoće nastanka rizika, intenziteta rizika, mera za unapređenje integriteta, njihovo praćenje i izveštavanje o njihovom sprovođenju.

IZRADA I SPROVOĐENJE PLANA INTEGRITETA

Faze izrade plana integriteta

Član 7

Izrada i sprovođenje plana integriteta je sistematski proces, koji se izvodi u sledećim fazama:

1) faza pripreme;

2) faza procene postojećeg stanja i predlaganja mera;

3) faza sprovođenja i izveštavanja o sprovođenju plana integriteta.

Faza pripreme

Član 8

U fazi pripreme rukovodilac institucije donosi odluku kojom će odrediti lice koje će obavljati poslove koordinacije u vezi sa donošenjem, sprovođenjem i izveštavanjem o sprovođenju plana integriteta (u daljem tekstu: koordinator) i odluku o imenovanju članova radne grupe za izradu plana integriteta.

Odluku o određivanju koordinatora institucija postavlja u elektronsku aplikaciju, na način opisan u Priručniku i taj dan se smatra danom dostavljanja odluke Agenciji.

Radna grupa se sastoji od tri do sedam članova u zavisnosti od složenosti organizacione strukture institucije i broja zaposlenih. U radnu grupu se imenuju zaposleni iz različitih oblasti funkcionisanja institucije.

Radna grupa o svakom održanom sastanku vodi zapisnik.

Rukovodilac institucije dužan je da omogući prisustvo koordinatora ili drugog člana radne grupe za izradu i sprovođenje plana integriteta obukama koje organizuje Agencija.

Faza procene postojećeg stanja

Član 9

Druga faza predviđena je za identifikaciju oblasti i radnih procesa koji su naročito izloženi rizicima, procenu postojećeg stanja izloženosti radnih procesa rizicima od korupcije i drugih nepravilnosti, procenu intenziteta rizika, određivanju adekvatnih mera za njihovo sprečavanje, rokova i lica odgovornih za sprovođenje mera.

Identifikacija oblasti i radnih procesa koji su naročito izloženi rizicima od korupcije i drugih nepravilnosti

Član 10

Radna grupa na osnovu sprovedene analize potrebne dokumentacije (analiza pritužbi, izveštaji različitih inspekcija i sl.) na osnovu obavljenog razgovora sa određenim brojem zaposlenih, kao i korišćenjem drugih adekvatnih metoda, identifikuje oblasti i radne procese koji su naročito izloženi rizicima, mogućnostima za nastanak korupcije i drugih nepravilnosti.

Radna grupa, prilikom sprovođenja analize iz stava 1. ovog člana, treba da ima u vidu da su određeni radni procesi zbog prirode aktivnosti koje se u njemu obavljaju podložni nastanku rizika, kao što su: rad sa novcem, planiranje i trošenje budžetskih sredstava, javne nabavke, plaćanja zaposlenima, plaćanja trećim licima, ubiranje prihoda, odabir kadrova, upravljanje informacijama, zaključivanje ugovora, utvrđivanje prava i obaveza fizičkih i pravnih lica, izdavanje raznih odobrenja i dozvola i sl.

Procena postojećeg stanja izloženosti radnih procesa rizicima od korupcije i drugih nepravilnosti

Član 11

Procena postojećeg stanja izloženosti radnih procesa rizicima od korupcije i drugih nepravilnosti zasnovana je na upitniku koji anonimno popunjavaju zaposleni i proceni koju vrši radna grupa.

Upitnik koji popunjavaju zaposleni sastavni je deo nacrta (modela) plana integriteta i popunjava se putem elektronske aplikacije za izradu i sprovođenje plana integriteta.

Zaposleni odgovaraju na pitanja o tome da li i koje mere za sprečavanje različitih pojavnih oblika korupcije i drugih nepravilnosti institucija ima i primenjuje, a koje ne, u odnosu na određeni radni proces, kao i kakva su saznanja i iskustva zaposlenih sa različitim pojavnim oblicima korupcije i drugim nepravilnostima koje su se eventualno dešavale u instituciji.

Radna grupa na osnovu sprovedene analize prikupljene dokumentacije potrebne za procenu izloženosti radnih procesa rizicima, rezultata upitnika koji su popunjavali zaposleni, obavljenih razgovora sa određenim brojem zaposlenih, daje konačnu procenu o postojećim merama za upravljanje rizikom i njihovoj primeni u praksi (odnosno daje konačne odgovore na postavljena pitanja u nacrtu (modelu) plana integriteta).

Procena intenziteta rizika

Član 12

Radna grupa procenjuje intenzitet rizika na taj način što utvrđuje uticaj rizika i verovatnoću nastanka rizika u datom procesu, uzimajući u obzir postojeće mere za upravljanje rizicima i njihovu primenu u praksi (da li se postojeća mera primenjuje i ukoliko se primenjuje da li postiže očekivane efekte).

Uticaj rizika je šteta koja može nastati po javno dobro (javne resurse, ugled institucije i sl.) nastupanjem jednog ili više vidova korupcije i drugih nepravilnosti u datom procesu.

Verovatnoća nastanka rizika je stepen izvesnosti da će doći do pojave jednog ili više vidova korupcije i drugih nepravilnosti u datom procesu.

Na osnovu proizvoda ocene uticaja i verovatnoće nastanka rizika vrši se rangiranje rizika prema intenzitetu na rizike visokog, srednjeg ili niskog intenziteta. Prema intenzitetu rizika, određuje se stepen hitnosti primene mera na mere visokog, srednjeg i niskog stepena hitnosti.

Odabir i predlaganje mera za unapređenje integriteta

Član 13

Nakon procene intenziteta rizika, radna grupa bira i predlaže odgovarajuće mere pravne i praktične prirode za upravljanje rizicima, koje treba da budu usmerene na:

- jačanje transparentnosti radnih procesa;

- donošenje i unapređenje internih procedura;

- uspostavljanje, odnosno jačanje efikasnosti sistema nadzora nad obavljanjem radnih procesa;

- smanjivanje ili otklanjanje diskrecionih ovlašćenja u donošenju odluka;

- uspostavljanje jasnih i preciznih kriterijuma za donošenje odluka;

- uspostavljanje, odnosno jačanje mehanizama odgovornosti u radu;

- jačanje etičkog i profesionalnog ponašanja;

- druga pitanja od značaja za upravljanje rizicima.

Prilikom odabira i predlaganja mera, radna grupa treba da ima u vidu da jedna predviđena mera može da utiče na sprečavanje dva ili više rizika.

Zajedno sa predlozima mera za unapređenje integriteta, radna grupa određuje rokove i nosioce aktivnosti za njihovo sprovođenje (npr. rukovodilac pravne službe, sektora za finansije i sl.).

Usvajanje izrađenog plana integriteta

Član 14

Rukovodilac institucije donosi odluku kojom usvaja izrađeni plan integriteta i razrešava radnu grupu.

Odluku iz stava 1. ovog člana institucija postavlja u elektronsku aplikaciju, na način opisan u Priručniku i taj dan se smatra danom dostavljanja plana integriteta institucije Agenciji.

Faza sprovođenja i izveštavanja o sprovođenju plana integriteta

Član 15

Sprovođenje plana integriteta obuhvata primenu mera iz plana integriteta, praćenje da li se predviđene mere za unapređenje integriteta sprovode, da li proizvode očekivane efekte u sprečavanju rizika od korupcije i drugih nepravilnosti i izveštavanje o sprovođenju mera.

Sprovođenje i praćenje sprovođenja plana integriteta

Član 16

Sprovođenje plana integriteta obuhvata primenu odabranih i predloženih mera iz plana integriteta u rokovima i na način kako je to predviđeno u izrađenom planu integriteta.

Praćenje sprovođenja mera iz plana integriteta vrši koordinator.

Koordinator prati da li se mere iz plana integriteta sprovode u rokovima i na način predviđen planom integriteta, koji su razlozi za odlaganje sprovođenja ili nesprovođenje mera, odnosno za njihovo sprovođenje na način koji nije predviđen planom integriteta i podatke o tome unosi u elektronsku aplikaciju (u deo za izveštavanje).

Izveštavanje o sprovođenju mera iz plana integriteta

Član 17

Nakon isteka roka za sprovođenje plana integriteta rukovodilac institucije donosi odluku o usvajanju izveštaja o sprovođenju plana integriteta.

Odluku iz stava 1. ovog člana institucija postavlja u elektronsku aplikaciju, i taj dan se smatra danom dostavljanja izveštaja o sprovođenju plana integriteta institucije Agenciji.

PRAĆENJE DONOŠENJA I SPROVOĐENJA PLANA INTEGRITETA OD STRANE AGENCIJE

Praćenje

Član 18

Agencija prati donošenje i sprovođenje plana integriteta kontrolom plana integriteta i izveštaja o sprovođenju plana integriteta dostavljenih Agenciji, a po mogućnosti i neposrednom kontrolom u instituciji.

Kontrola

Član 19

Praćenje donošenja i sprovođenja plana integriteta obuhvata kontrolu:

- da li su institucije odredile koordinatora;

- da li su institucije izradile i dostavile plan integriteta Agenciji;

- da li je i u kojoj meri plan integriteta kvalitetan i objektivan;

- da li su mere iz plana integriteta sprovedene rokovima i na način predviđen planom integriteta;

- da li su institucije dostavile Agenciji izveštaj o sprovođenju plana integriteta.

O izvršenoj kontroli Agencija sačinjava izveštaj sa preporukama koji dostavlja instituciji.

Rokovi

Član 20

Treći ciklus izrade i sprovođenja plana integriteta počinje 1. novembra 2021. godine, kada će biti puštena u rad elektronska aplikacija.

Rok za donošenje odluke o određivanju lica koje će obavljati poslove koordinacije u vezi sa donošenjem, sprovođenjem i izveštavanjem o sprovođenju plana integriteta i njeno dostavljanje Agenciji je do 31. januara 2022. godine.

Rok za dostavljanje plana integriteta i odluke o njegovom usvajanju Agenciji je do 31. oktobra 2022. godine.

Rok za sprovođenje plana integriteta je do 30. septembra 2024. godine.

Rok za dostavljanje izveštaja o sprovođenju plana integriteta i odluke o njegovom usvajanju Agenciji je do 31. oktobra 2024. godine.

Ciklusi izrade i sprovođenja plana integriteta

Član 21

Plan integriteta se izrađuje i sprovodi svake treće godine.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Prestanak važenja

Član 22

Stupanjem na snagu ovog uputstva prestaju da važe Smernice za izradu i sprovođenje plana integriteta ("Službeni glasnik RS", br. 95/16 i 56/17).

Stupanje na snagu

Član 23

Ovo uputstvo stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni član Uputstva o izmeni
Uputstva o izradi i sprovođenju plana integriteta

("Službeni glasnik RS", broj 143/21)

Član 2

Ovo uputstvo stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Napomene

Prečišćen tekst Uputstva za izradu i sprovođenje plana integriteta sadrži: Uputstvo za izradu i sprovođenje plana integriteta ("Službeni glasnik RS", broj 145/20) i Uputstvo o izmenama Uputstva za izradu i sprovođenje plana integriteta ("Službeni glasnik RS", broj 43/21).