ODLUKA
O SPROVOĐENJU ODREDABA ZAKONA O DIGITALNOJ IMOVINI KOJE SE ODNOSE NA DAVANJE DOZVOLE ZA PRUŽANJE USLUGA POVEZANIH S VIRTUELNIM VALUTAMA I SAGLASNOSTI NARODNE BANKE SRBIJE

("Sl. glasnik RS", br. 49/2021)

 

I UVODNE ODREDBE

1. Ovom odlukom uređuju se:

1) način sprovođenja odredaba Zakona o digitalnoj imovini (u daljem tekstu: Zakon) na osnovu kojih Narodna banka Srbije daje dozvolu za pružanje usluga povezanih s digitalnom imovinom u delu koji se odnosi na virtuelne valute (u daljem tekstu: dozvola), kao i dokazi koji se dostavljaju Narodnoj banci Srbije uz zahtev za davanje dozvole;

2) bliži uslovi koje moraju ispuniti član uprave pružaoca usluga povezanih s virtuelnim valutama (u daljem tekstu: pružalac usluga) i lice koje će neposredno rukovoditi poslovima pružanja usluga povezanih s virtuelnim valutama kod pružaoca usluga (u daljem tekstu: rukovodilac pružaoca usluga), kao i dokazi koji se dostavljaju Narodnoj banci Srbije uz zahtev za davanje saglasnosti na izbor člana uprave i rukovodioca pružaoca usluga;

3) bliži uslovi u vezi s kadrovskom i organizacionom osposobljenošću, kao i tehničkom i informacionom opremljenošću pružaoca usluga, uzimajući u obzir, pre svega, konkretne okolnosti tržišta, značajne rizike, potencijalne sukobe interesa, finansijske resurse i neophodnu stručnu i tehničku informacionu osposobljenost, kao i dokazi koji se dostavljaju Narodnoj banci Srbije radi ocene ispunjenosti ovih uslova;

4) bliži uslovi podobnosti koje mora ispuniti lice s kvalifikovanim učešćem u pružaocu usluga, kao i dokazi koji se dostavljaju Narodnoj banci Srbije uz zahtev za davanje prethodne saglasnosti za sticanje, odnosno uvećanje kvalifikovanog učešća u pružaocu usluga.

2. Pri oceni zahteva, odnosno oceni ispunjenosti uslova iz ove odluke, Narodna banka Srbije naročito ceni da li postoje indicije da se dozvola ili saglasnost pribavljaju, odnosno da se učešće u pružaocu usluga stiče radi pranja novca ili finansiranja terorizma, pri čemu se naročito sagledava da li se može utvrditi izvor kapitala podnosioca zahteva, odnosno izvor sredstava za sticanje kvalifikovanog učešća, kao i da li su se - prema informacijama koje je Narodnoj banci Srbije dostavio organ nadležan za sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma i drugim informacijama kojima raspolaže - ova lica ili lica koja su s njima povezana dovodila u vezu s pranjem novca ili finansiranjem terorizma.

Na postojanje indicija iz stava 1. ove tačke naročito mogu ukazati sledeće okolnosti:

1) lice koje će imati kvalifikovano učešće, odnosno lice za čiji se račun to učešće stiče ima prebivalište ili boravište, odnosno sedište ili obavlja poslovne aktivnosti u stranoj državi koja ima strateške nedostatke u sistemu sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma, odnosno sredstva za izvršenje transakcija potiču iz te države;

2) lice koje će imati kvalifikovano učešće, odnosno lice za čiji se račun to učešće stiče je of-šor pravno lice u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma ili je lice koje ima učešće u of-šor pravnom licu;

3) lice koje će imati kvalifikovano učešće, odnosno lice za čiji se račun to učešće stiče ima poslovni odnos ili obavlja transakcije preko kvazibanke u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, ili preko druge slične institucije za koju se osnovano može pretpostaviti da bi mogla dozvoliti korišćenje svojih računa kvazibanci;

4) da li je lice koje će imati kvalifikovano učešće, odnosno lice za čiji se račun to učešće stiče, prema propisima države prebivališta ili boravišta, odnosno sedišta ili države u kojoj obavlja poslovne aktivnosti, dužno da ima unutrašnje akte, vodi evidencije i primenjuje postupke unutrašnjih kontrola koji se odnose na otkrivanje i sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma ili su u vezi s tim i da li je pod nadzorom nadležnog organa u zemlji ili inostranstvu.

Narodna banka Srbije posebno ceni okolnost da li je lice koje će imati kvalifikovano učešće funkcioner, član uže porodice funkcionera i bliži saradnik funkcionera u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.

II DAVANJE DOZVOLE ZA PRUŽANJE USLUGA POVEZANIH S VIRTUELNIM VALUTAMA

Zahtev za davanje dozvole

3. Privredno društvo koje namerava da pruža usluge povezane s virtuelnim valutama podnosi Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje dozvole na obrascu datom u Prilogu 1 ove odluke, u kome navodi spisak usluga iz člana 3. stav 1. Zakona koje namerava da pruža.

Podnosilac zahteva iz stava 1. ove tačke (u daljem tekstu: podnosilac zahteva) uz zahtev za davanje dozvole dostavlja sledeće dokaze i dokumentaciju:

1) rešenje o upisu u registar privrednih subjekata;

2) opšte akte podnosioca zahteva (statut, odnosno osnivački akt i pravila poslovanja društva);

3) program aktivnosti kojim se bliže uređuju način i uslovi pružanja usluga povezanih s virtuelnim valutama;

4) poslovni plan s projekcijom prihoda i rashoda za prve tri godine poslovanja na osnovu kojeg se može zaključiti da će podnosilac zahteva biti u stanju da obezbedi ispunjenost odgovarajućih organizacionih, kadrovskih, tehničkih i drugih uslova za kontinuirano, stabilno i sigurno poslovanje, uključujući i broj i vrstu očekivanih korisnika virtuelnih valuta, kao i očekivani obim i iznos transakcija s virtuelnim valutama, i to za svaku vrstu usluge koju namerava da pruža;

5) opis planiranih mera za zaštitu novčanih sredstava korisnika virtuelnih valuta u skladu s članom 78. Zakona;

6) opis sistema upravljanja i sistema unutrašnjih kontrola u skladu s članom 92. Zakona;

7) opis mera unutrašnje kontrole koje se uspostavljaju radi ispunjavanja obaveza utvrđenih propisima kojima se uređuju sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma;

8) opis planiranih mera obuke zaposlenih u vezi sa obavljanjem transakcija s virtuelnim valutama;

9) opis organizacione strukture, uključujući i podatke o planiranom poveravanju pojedinih operativnih poslova povezanih s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama;

10) opis planiranih mera za upravljanje bezbednošću informaciono-komunikacionog sistema;

11) podatke o članovima uprave podnosioca zahteva i rukovodiocu pružaoca usluga, s podacima i dokazima o tome da ova lica imaju dobru poslovnu reputaciju u skladu s članom 60. Zakona;

12) podatke o licima s kvalifikovanim učešćem u podnosiocu zahteva, visini njihovog učešća, kao i dokaze o podobnosti tih lica u skladu s članom 65. Zakona;

13) podatke o spoljnom revizoru koji obavlja reviziju finansijskih izveštaja podnosioca zahteva u godini u kojoj se podnosi zahtev, ako je za podnosioca zahteva obavezna revizija finansijskih izveštaja u skladu sa zakonom;

14) podatke o licima blisko povezanim s podnosiocem zahteva i opis te povezanosti;

15) dokaz o posedovanju minimalnog kapitala iz člana 54. stav 1. Zakona;

16) dokaz da podnosilac zahteva nije osuđen pravnosnažnom presudom za krivično delo, kao i da se protiv njega ne vodi krivični postupak, u smislu zakona kojim se uređuje odgovornost pravnih lica za krivična dela, kao i da nije osuđen pravnosnažnom presudom za privredni prestup koji ga čini nepodobnim za pružanje usluga povezanih s virtuelnim valutama, u smislu zakona kojim se uređuju privredni prestupi;

17) podatke o uplaćenoj naknadi u skladu s tarifom Narodne banke Srbije.

Podacima o licima iz stava 2. odredbe pod 11) do 14) ove tačke naročito se smatraju:

1) za fizička lica:

- ime i prezime fizičkog lica,

- adresa prebivališta, odnosno boravišta fizičkog lica (mesto, ulica i broj), a za fizičko lice koje nema državljanstvo Republike Srbije i naziv države,

- jedinstveni matični broj građana, odnosno druga odgovarajuća identifikaciona oznaka za fizičko lice koje nema državljanstvo Republike Srbije (npr. broj pasoša ili evidencioni broj koji određuje nadležni državni organ);

2) za pravna lica:

- poslovno ime ili skraćeno poslovno ime pravnog lica,

- adresa sedišta pravnog lica (mesto, ulica i broj), a za pravno lice koje nema sedište u Republici Srbiji i naziv države,

- matični broj pravnog lica, odnosno druga odgovarajuća identifikaciona oznaka za pravno lice koje nema sedište u Republici Srbiji (npr. evidencioni broj koji određuje nadležni državni organ),

- poreski identifikacioni broj pravnog lica.

Pored podataka iz stava 3. ove tačke, podaci o licima obuhvataju i druge podatke i dokumente koji sadrže podatke o licima koje je neophodno dostaviti u skladu sa stavom 2. odredbe pod 11) do 14) ove tačke (npr. podaci i dokazi da ova lica imaju dobru poslovnu reputaciju).

Ako na osnovu dokumentacije i dokaza iz stava 2. ove tačke nije moguće utvrditi sve činjenice koje su značajne za odlučivanje o zahtevu za davanje dozvole - Narodna banka Srbije može od podnosioca zahteva tražiti da dostavi i drugu dokumentaciju, odnosno podatke za koje zaključi da su joj potrebni.

Rešenje o upisu u registar privrednih subjekata

4. Pod rešenjem o upisu u registar privrednih subjekata podrazumeva se akt o registraciji podnosioca zahteva kao privrednog društva sa sedištem u Republici Srbiji kod agencije nadležne za vođenje registra privrednih subjekata, s podacima o poslovnom imenu, adresi sedišta i registrovanoj pretežnoj delatnosti podnosioca zahteva, njegovoj pravnoj formi i članovima, licima ovlašćenim za zastupanje, punomoćnicima i prokuristima, kao i registrovanom kapitalu.

Ako je od upisa u registar privrednih subjekata došlo do promene podataka koji su predmet registracije, uz akt o registraciji iz stava 1. ove tačke dostavlja se i izvod o registrovanim podacima iz tog stava koji nije stariji od pet dana.

Opšti akti podnosioca zahteva

5. Opšti akti podnosioca zahteva su statut (ako je podnosilac zahteva akcionarsko društvo), odnosno osnivački akt (odluka o osnivanju ili ugovor o osnivanju), koji moraju sadržati elemente utvrđene zakonom kojim se uređuju privredna društva, kao i pravila poslovanja društva koja obezbeđuju da je poslovanje privrednog društva, njegove uprave i rukovodioca, kao i zaposlenih, u skladu sa Zakonom. Opšti akti iz ovog stava moraju biti datirani i uredno potpisani i zavedeni.

Podnosilac zahteva dužan je da statut, odnosno osnivački akt i pravila poslovanja društva izmeni tako da njima obuhvati sve usluge povezane s virtuelnim valutama koje namerava da pruža, kao i poslove i usluge koji su neposredno povezani sa uslugama povezanim s virtuelnim valutama a koje namerava da obavlja, odnosno pruža, uzimajući u obzir da na osnovu Zakona pružalac usluga, pored usluga povezanih s digitalnom imovinom, može da obavlja samo one poslove i usluge koji su neposredno povezani sa uslugama povezanim s digitalnom imovinom, kao i da predlog navedenih izmena dostavi Narodnoj banci Srbije.

Predlozi izmena statuta, odnosno osnivačkog akta iz stava 2. ove tačke odražavaju promene koje bi nastale davanjem podnosiocu zahteva dozvole, a naročito sadrže podatke o promeni pretežne delatnosti, uslugama povezanim s virtuelnim valutama koje podnosilac zahteva namerava da pruža i drugim poslovima i uslugama koji su neposredno povezani sa uslugama povezanim s virtuelnim valutama a koje namerava da obavlja, odnosno pruža, obezbeđenom minimalnom kapitalu podnosioca zahteva u propisanom iznosu, upravi podnosioca zahteva, sistemima upravljanja i unutrašnjih kontrola, čuvanju podataka i dokumentacije, vođenju poslovnih knjiga, izradi finansijskih izveštaja podnosioca zahteva i reviziji tih izveštaja, kao i eventualnom poveravanju pojedinih operativnih poslova trećem licu.

Program aktivnosti i poslovni plan podnosioca zahteva

6. U programu aktivnosti podnosioca zahteva za svaku od usluga koje su predmet zahteva iz tačke 3. stav 1. ove odluke uređuju se način i uslovi pružanja te usluge, a opisuju se i način i uslovi obavljanja drugih poslova i usluga koji su neposredno povezani s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama a koje podnosilac zahteva namerava da obavlja, odnosno pruža, uključujući eventualno poveravanje operativnih poslova.

U poslovnom planu podnosioca zahteva daje se pregled planiranih aktivnosti za prve tri godine poslovanja, s projekcijom prihoda i rashoda za taj period, kao i podaci na osnovu kojih se može zaključiti da će podnosilac zahteva biti u stanju da obezbedi ispunjenost odgovarajućih organizacionih, kadrovskih, tehničkih i drugih uslova za kontinuirano, stabilno i sigurno poslovanje.

Poslovni plan iz stava 2. ove tačke naročito sadrži:

1) podatke o dosadašnjem poslovanju podnosioca zahteva;

2) podatke o organizacionim celinama u kojima će se obavljati poslovi u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama, kao i o broju zaposlenih koji će biti angažovani na tim poslovima;

3) specifikaciju hardverskih i softverskih komponenti koje će se koristiti za obavljanje poslova u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama, uz navođenje na koji način su te komponente obezbeđene, odnosno na koji način će biti obezbeđene;

4) podatke o poslovnom prostoru koji će se koristiti za poslovanje u svojstvu pružaoca usluga, uključujući i poslovni prostor u kojem će biti instalirane hardverske i softverske komponente za obavljanje poslova u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama;

5) podatke o operativnim poslovima u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama koje podnosilac zahteva namerava da poveri trećem licu, uključujući i razloge za to poveravanje, kao i podatke o licu kome se ovi poslovi nameravaju poveriti;

6) podatke o vrsti usluga povezanih s virtuelnim valutama koje podnosilac zahteva namerava da pruža i broju i vrsti očekivanih korisnika virtuelnih valuta, kao i očekivanom obimu i iznosu transakcija s virtuelnim valutama, i to za svaku vrstu usluge koju namerava da pruža, po godinama;

7) podatke o drugim poslovima i uslugama koji su neposredno povezani sa uslugama povezanim s virtuelnim valutama a koje namerava da obavlja, odnosno pruža u skladu sa Zakonom;

8) podatke o planiranim naknadama u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama, planiranim prihodima i rashodima podnosioca zahteva po osnovu pružanja usluga povezanih s virtuelnim valutama po godinama i planiranim izvorima finansiranja za potrebe pružanja usluga povezanih s virtuelnim valutama.

Radi ocene da će podnosilac zahteva biti u stanju da obezbedi ispunjenost odgovarajućih organizacionih, kadrovskih, tehničkih i drugih uslova za stabilno i sigurno poslovanje, podnosilac zahteva mora dokazati:

1) da će uspostaviti organizaciju poslovanja, odnosno podelu poslovnih aktivnosti koja omogućava uspešno i nesmetano obavljanje poslova u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama;

2) da će za potrebe obavljanja poslova iz odredbe pod 1) ovog stava angažovati dovoljan broj zaposlenih, sa stručnim kvalifikacijama i iskustvom koji odgovaraju njihovim dužnostima, odgovornostima i složenosti poslova koje obavljaju, pri čemu se mora obezbediti da zaposleni angažovani na poslovima koji se moraju nesmetano i kontinuirano obavljati imaju odgovarajuću zamenu kako bi se izbeglo da odsustvo s rada ili prestanak radnog odnosa tih zaposlenih dovedu do narušavanja stabilnog i sigurnog poslovanja pružaoca usluga;

3) da će koristiti poslovni prostor adekvatan za obavljanje poslova iz odredbe pod 1) ovog stava, uključujući i prostor u kojem će biti instalirane hardverske i softverske komponente za obavljanje poslova u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama, koji mora biti u vlasništvu podnosioca zahteva ili će se koristiti na osnovu ugovora o zakupu ili lizingu tog prostora zaključenog na period koji ne može biti kraći od tri godine i koji mora ispunjavati uslove utvrđene propisima iz oblasti zaštite na radu, zaštite od požara i zaštite životne sredine;

4) da će koristiti hardverske i softverske komponente koje po obimu, funkcionalnosti i performansama odgovaraju složenosti i obimu poslova u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama, kao i broju zaposlenih koji su angažovani na tim poslovima.

Radi ocene ispunjenosti uslova iz stava 4. ove tačke, podnosilac zahteva, uz poslovni plan iz stava 2. ove tačke, dostavlja i sledeću dokumentaciju:

1) predlog delokruga organizacionih celina podnosioca zahteva u kojima će se obavljati poslovi u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama, kao i predlog sistematizacije radnih mesta po izvršiocima, s podacima o vrsti i stepenu stručne spreme, odnosno obrazovanja ovih lica i potrebnim radnim iskustvom za svako radno mesto;

2) dokaz o pravu korišćenja poslovnog prostora (npr. izvod iz katastra nepokretnosti, odnosno list nepokretnosti, ugovor o zakupu ili lizingu), kao i dokaz da poslovni prostor ispunjava uslove utvrđene propisima iz oblasti zaštite na radu, zaštite od požara i zaštite životne sredine (npr. rešenje nadležnog organa u postupku inspekcijskog nadzora i dr.);

3) dokumentaciju kojom se dokazuje osnov korišćenja, odnosno način sticanja hardverskih i softverskih komponenti (npr. izvod iz poslovnih knjiga, predugovor, ugovor i sl.), kao i opis funkcionalnosti softverskih komponenti i geografsku lokaciju hardverskih komponenti koje su u neposrednoj vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama;

4) predugovor ili ugovor o poveravanju operativnih poslova trećem licu, ako se namerava takvo poveravanje.

Opis planiranih mera za zaštitu novčanih sredstava korisnika virtuelnih valuta

7. Podnosilac zahteva u opisu planiranih mera za zaštitu novčanih sredstava korisnika virtuelnih valuta daje pregled mera koje će preduzimati radi zaštite novčanih sredstava svojih korisnika u vezi sa izvršenjem transakcije s virtuelnim valutama u skladu sa Zakonom, i navodi podatke o banci (poslovno ime, sedište) u kojoj će otvoriti poseban račun za deponovanje sredstava koja je primio od korisnika virtuelnih valuta ili njegovog pružaoca platnih usluga u vezi sa izvršenjem transakcije s virtuelnim valutama, odnosno račun korisnika čijim sredstvima upravlja u skladu sa Zakonom.

U opisu iz stava 1. ove tačke podnosilac zahteva je dužan da navede mere koje će uspostaviti kako bi se umanjio rizik od gubitka ili smanjenja novčanih sredstava, virtuelnih valuta i druge imovine korisnika virtuelnih valuta, odnosno prava u vezi s tom imovinom, a koji mogu nastati kao posledica zloupotrebe te imovine, prevare, lošeg upravljanja, neadekvatnog vođenja evidencije ili nemara.

Opis organizacione strukture, sistema upravljanja i sistema unutrašnjih kontrola, kao i mera unutrašnje kontrole koje se uspostavljaju radi ispunjavanja obaveza utvrđenih propisima kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma i mera za upravljanje bezbednošću informaciono-komunikacionog sistema

8. Opis organizacione strukture, sistema upravljanja i sistema unutrašnjih kontrola, kao i mera unutrašnje kontrole koje se uspostavljaju radi ispunjavanja obaveza utvrđenih propisima kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma i mera za upravljanje bezbednošću informaciono-komunikacionog sistema, sadrži kratak opis sistema upravljanja rizicima, unutrašnjih kontrola i interne revizije, kao i mera unutrašnje kontrole koje se uspostavljaju radi ispunjavanja obaveza utvrđenih propisima kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma i mera za upravljanje bezbednošću informacionog sistema. Opis iz ovog stava sadrži i podatke o članu (članovima) uprave pružaoca usluga koji će biti odgovoran za uspostavljanje procedura za upravljanje rizicima kojima je pružalac usluga izložen ili bi mogao da bude izložen, za uspostavljanje interne revizije, za uspostavljanje odgovarajućih računovodstvenih procedura i za uspostavljanje procedura za ocenu usklađenosti s propisima kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, te podatke o broju zaposlenih koji će biti neposredno angažovani na ovim poslovima.

Podnosilac zahteva uz opis iz stava 1. ove tačke dostavlja i podatke o predloženom ovlašćenom licu za vršenje pojedinih radnji i mera za sprečavanje i otkrivanje pranja novca i finansiranja terorizma u skladu sa zakonom kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma i o zameniku tog lica (ime i prezime, radno mesto, prava, obaveze i odgovornosti, biografija i drugi relevantni podaci).

Podnosilac zahteva uz opis iz stava 1. ove tačke dostavlja i:

1) šematski prikaz organizacione strukture podnosioca zahteva sa opisom te strukture iz kojeg se jasno mogu utvrditi podela i razgraničenje poslova, kao i dužnosti i odgovornosti koje se odnose na pružanje usluga povezanih s virtuelnim valutama, uz napomenu da li je i u kom roku planirano poveravanje pojedinih operativnih poslova u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama trećem licu;

2) predlog procedura za identifikovanje, merenje i praćenje rizika kojima je pružalac usluga izložen ili bi mogao da bude izložen u svom poslovanju, posebno rizika od pranja novca i finansiranja terorizma, kao i za upravljanje tim rizicima, odnosno izveštavanje o njima;

3) predlog računovodstvenih procedura i procedura za ocenu usklađenosti s propisima kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.

Opis planiranih mera obuke zaposlenih u vezi sa obavljanjem transakcija s virtuelnim valutama

9. U opisu planiranih mera obuke zaposlenih u vezi sa obavljanjem transakcija s virtuelnim valutama daje se opis mera i aktivnosti koje podnosilac zahteva planira da preduzme kako bi obezbedio da znanja, stručnost i profesionalno iskustvo zaposlenih odgovaraju prirodi, složenosti i obimu poslova u vezi sa obavljanjem transakcija s virtuelnim valutama.

Opis iz stava 1. ove tačke sadrži plan i okvirni program obuka zaposlenih, podatke o planiranim organizatorima obuka i zaposlenima kojima je određena obuka namenjena, uključujući obuku u vezi s primenom propisa iz oblasti sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma.

Podaci o licima koja su članovi uprave i rukovodioci pružaoca usluga i uslovi podobnosti tih lica

10. Podacima o licu koje se predlaže za člana uprave i rukovodioca pružaoca usluga, kao i podacima i dokazima o tome da ova lica imaju dobru poslovnu reputaciju i odgovarajuće stručne kvalifikacije i iskustvo, smatraju se sledeći dokumenti:

1) predlog odluke o izboru člana uprave, odnosno rukovodioca tog pružaoca usluga;

2) akt nadležnog organa kojim se potvrđuje da to lice nije pravnosnažno osuđeno za krivična dela protiv privrede, imovine, pravnog saobraćaja, javnog reda i službene dužnosti ili pravosuđa, ili za krivična dela pranja novca ili finansiranja terorizma ili za slična ili uporediva krivična dela u skladu s propisima strane države, i/ili za drugo krivično i/ili kažnjivo delo koje to lice čine nepodobnim za obavljanje ove funkcije;

3) akt nadležnog organa kojim se potvrđuje da tom licu nije pravnosnažno izrečena zaštitna mera zabrane obavljanja delatnosti koja ga čini nepodobnim za obavljanje ove funkcije;

4) izjava tog lica na obrascu datom u Prilogu 2 ove odluke;

5) poslovna biografija tog lica koja treba da sadrži podatke o njegovom dotadašnjem radnom angažovanju, s preporukom koja sadrži obrazloženo mišljenje o poslovnoj reputaciji, stručnosti, i sposobnostima tog lica;

6) dokaz o odgovarajućim stručnim kvalifikacijama i ostvarenom radnom iskustvu na osnovu kojeg se može utvrditi da to lice ispunjava uslove za obavljanje ove funkcije (diploma, potvrda poslodavca kod kojeg je imenovano lice bilo zaposleno ili radno angažovano, koja sadrži podatke o nazivu radnog mesta ili funkcije koju je to lice obavljalo sa opisom poslova, dužnosti i ovlašćenja, posebno za donošenje odgovarajućih odluka, kao i o periodu obavljanja tih poslova) - za rukovodioca pružaoca usluga;

7) očitana biometrijska lična karta, odnosno kopija lične karte tog lica (za državljane Republike Srbije) ili kopija pasoša (za strane državljane);

8) spisak pravnih lica u kojima to lice ima učešće, koji obuhvata podatke o tome da li je lice vlasnik pravnog lica, uz navođenje apsolutnog i procentualnog iznosa njegovog vlasništva u tom pravnom licu sa stanjem na radni dan koji prethodi danu podnošenja zahteva za davanje dozvole, kao i o tome da li je lice član uprave u pravnom licu, odnosno izjava lica da ni u jednom pravnom licu nema učešća po osnovu upravljanja i/ili vlasništva.

Član uprave i rukovodilac pružaoca usluga ne mogu biti članovi odbora tog pružaoca koji ima nadzorne funkcije u tom pružaocu, kao ni članovi organa upravljanja u finansijskoj instituciji pod nadzorom Narodne banke Srbije.

Rukovodilac pružaoca usluga ima odgovarajuće stručne kvalifikacije ako, u smislu propisa kojima se uređuje visoko obrazovanje, ima najmanje prvi stepen visokog obrazovanja na akademskim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, a odgovarajuće iskustvo - ako ima najmanje tri godine iskustva na rukovodećem položaju u licu u finansijskom sektoru ili u privrednom društvu, odnosno pravnom licu čija je delatnost slična poslovima u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama (npr. pružanje usluga povezanih s drugom vrstom digitalne imovine, delatnosti informacionih tehnologija, portfolio menadžeri).

Izuzetno od stava 3. ove tačke, ako s obzirom na složenost usluga povezanih s virtuelnim valutama koje pružalac usluga namerava da pruža, za kvalitetno rukovođenje poslovima pružanja tih usluga nije neophodno da lice koje taj posao obavlja ima stepen obrazovanja i iskustvo iz tog stava, odgovarajuće stručne kvalifikacije i iskustvo tog lica mogu se dokazivati dostavljanjem drugih odgovarajućih dokaza (uverenje, odnosno diploma o stečenom visokom obrazovanju, dodatnom obrazovanju, stručnom osposobljavanju ili usavršavanju, potvrda o radnom iskustvu i dr.).

U slučaju iz stava 4. ove tačke, odgovarajuće stručne kvalifikacije i iskustvo ne mogu se dokazati za lice koje nema najmanje prvi stepen visokog obrazovanja i najmanje godinu dana iskustva na rukovodećem položaju u licu u finansijskom sektoru ili u privrednom društvu čija je delatnost slična poslovima u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama.

Najmanje jedan član uprave pružaoca usluga mora aktivno znati srpski jezik i imati prebivalište na teritoriji Republike Srbije.

Pored dokumenata iz stava 1. ove tačke, podnosilac zahteva dostavlja i spisak saradnika predloženih članova uprave i rukovodioca pružaoca usluga, uz koji prilaže i akte iz stava 1. odredba pod 2) ove tačke za te saradnike.

Saradnikom u smislu ove odluke smatra se:

1) svako fizičko lice koje je član uprave ili drugo odgovorno lice u pravnom licu čiji je stvarni vlasnik, u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, lice koje ima, odnosno stiče kvalifikovano učešće u pružaocu usluga, predloženi član uprave, odnosno rukovodilac pružaoca usluga ili u kome je to lice član uprave ili na drugom rukovodećem položaju;

2) svako fizičko lice koje je stvarni vlasnik pravnog lica u kome je lice iz odredbe pod 1) ovog stava član uprave ili na drugom rukovodećem položaju;

3) svako fizičko lice koje sa licem iz odredbe pod 1) ovog stava ima stvarno vlasništvo nad istim pravnim licem.

Spisak saradnika lica iz stava 1. ove tačke sadrži podatke o identitetu saradnika, i to:

1) podatke o imenu i prezimenu, adresi prebivališta, odnosno boravišta, jedinstvenom matičnom broju građana (za državljane Republike Srbije), odnosno broju pasoša i zemlji izdavanja (za strane državljane);

2) podatke o osnovu po kome se, u smislu ove odluke, ta lica smatraju saradnikom lica iz stava 1. ove tačke.

Ako iz opravdanih razloga ne može pribaviti akte iz stava 1. odredba pod 2) ove tačke za saradnike lica iz tog stava, podnosilac zahteva može dostaviti i izjavu tog lica datu pod materijalnom i krivičnom odgovornošću da njegovi saradnici nisu osuđivani. Narodna banka Srbije može u bilo kom trenutku zatražiti od tog podnosioca da joj dostavi dokaze o neosuđivanosti tih lica ili može neposredno od nadležnog organa zatražiti te dokaze.

11. Narodna banka Srbije ceni da li lice iz tačke 10. stav 1. ove odluke ima dobru poslovnu reputaciju na osnovu dokumentacije i dokaza iz te tačke, kao i drugih podataka kojima raspolaže, a može od podnosioca zahteva zatražiti da dostavi i drugu dokumentaciju za koju zaključi da joj je potrebna (npr. dokaz o urednom ispunjavanju poreskih i drugih obaveza privrednog društva kojim je ovo lice ranije upravljalo i dr.).

Dobru poslovnu reputaciju ima lice koje je u dosadašnjem radu pokazalo da poseduje lični, moralni i profesionalni integritet koji će obezbediti upravljanje, odnosno rukovođenje pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama u skladu s pravilima sigurnog i stabilnog poslovanja.

Smatra se da lice iz tačke 10. stav 1. ove odluke nema dobru poslovnu reputaciju naročito u sledećim slučajevima:

1) ako je pravnosnažno osuđeno za krivična dela protiv privrede, imovine, pravnog saobraćaja, javnog reda i službene dužnosti ili pravosuđa, ili za krivična dela pranja novca ili finansiranja terorizma, ili za slična ili uporediva krivična dela u skladu s propisima strane države i/ili za drugo krivično i/ili kažnjivo delo koje to lice čine nepodobnim za obavljanje te funkcije;

2) ako je saradnik tog lica pravnosnažno osuđen za krivična dela iz odredbe pod 1) ovog stava;

3) ako mu je pravnosnažno izrečena zaštitna mera zabrane obavljanja delatnosti koja ga čini nepodobnim za obavljanje te funkcije;

4) ako je na dan oduzimanja dozvole za rad pravnom licu, odnosno na dan uvođenja prinudne uprave ili pokretanja postupka stečaja ili prinudne likvidacije nad pravnim licem bilo ovlašćeno za zastupanje i predstavljanje tog pravnog lica ili je bilo član uprave tog pravnog lica, osim prinudnog upravnika, osim ako je od pokretanja postupka stečaja ili prinudne likvidacije proteklo više od dve godine;

5) ako je u poslednjih deset godina počinilo težu povredu, odnosno ponavljanje povrede propisa kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.

Narodna banka Srbije može, pri oceni poslovne reputacije lica iz tačke 10. stav 1. ove odluke, uzeti u obzir i okolnost da to lice nije postupilo u skladu s rešenjem Narodne banke Srbije kojim mu je izrečena novčana kazna u postupku vršenja nadzora nad pružaocem usluga u skladu sa Zakonom i propisima Narodne banke Srbije, odnosno okolnost da je pružalac usluga platio izrečenu novčanu kaznu umesto tog lica.

Podaci o licu s kvalifikovanim učešćem u pružaocu usluga i uslovi podobnosti tog lica

12. Podacima o licu s kvalifikovanim učešćem u pružaocu usluga i visini njegovog učešća smatra se grafički prikaz u kojem se detaljno utvrđuje struktura vlasništva podnosioca zahteva sve do fizičkih lica, odnosno tržišno prepoznatljivih pravnih lica, uključujući ime i prezime, odnosno poslovno ime svakog lica koje ima kvalifikovano učešće u podnosiocu zahteva, ukupan broj, vrstu i nominalni iznos akcija, odnosno udela i procenat vlasništva u kapitalu, odnosno glasačkih prava, s jasnom identifikacijom lica koja imaju direktno, kao i indirektno kvalifikovano učešće (u daljem tekstu: kvalifikovani vlasnik).

Tržišno prepoznatljivim pravnim licem u smislu ove odluke smatra se strano pravno lice čije se hartije od vrednosti kotiraju na berzi u zemljama OECD-a.

Podacima i dokazima o podobnosti kvalifikovanog vlasnika - fizičkog lica da obezbedi stabilno i sigurno upravljanje pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama smatraju se naročito:

1) očitana biometrijska lična karta, odnosno kopija lične karte tog lica (za državljane Republike Srbije) ili kopija pasoša (za strane državljane);

2) poslovna biografija tog lica, uključujući podatke o njegovom radnom angažovanju i stručnoj spremi, kao i o tome da li je ovo lice član uprave ili je bilo član uprave pravnog lica, s kontakt podacima tog pravnog lica;

3) dokazi o dobroj poslovnoj reputaciji tog lica iz tačke 10. stav 1. odredbe pod 2) i 3) ove odluke;

4) podaci o imovinskom stanju, odnosno o sopstvenim sredstvima tog lica - nepokretnostima, učešću u kapitalu drugih pravnih lica sa apsolutnim i procentualnim iznosom vlasništva, novčanim depozitima u bankama i dr. - uz odgovarajuće dokaze o tom vlasništvu i poreklu tih sredstava (npr. izvod iz odgovarajućeg registra, potvrda banke i dr.);

5) spisak saradnika tog lica u smislu tačke 10. st. 7. do 9. ove odluke, uz koji se za te saradnike prilažu akti iz tačke 10. stav 1. odredba pod 2) ove odluke;

6) izjava o zaduženosti tog lica kod domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica, sa specifikacijom ovih lica i iznosima zaduženja;

7) dokaz nadležnog organa o izmirenju poreskih obaveza;

8) dokaz o poreklu sredstava (izvor sredstava) kojima je stečeno kvalifikovano učešće.

Podacima i dokazima o podobnosti kvalifikovanog vlasnika - pravnog lica da obezbedi stabilno i sigurno upravljanje pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama smatraju se naročito:

1) dokaz o upisu tog lica u registar privrednih subjekata;

2) podaci o tome ko su krajnji vlasnici kvalifikovanog vlasnika - sve do fizičkih lica, odnosno tržišno prepoznatljivih pravnih lica koja imaju učešće u tom licu, uključujući ime i prezime, odnosno poslovno ime svakog lica koje ima učešće u kvalifikovanom vlasniku, adresu njegovog prebivališta, odnosno sedišta i druge identifikacione podatke za ta lica, kao i o tome koliki su apsolutni i procentualni iznosi vlasništva, uz odgovarajuće dokaze (izvod iz knjige udela, prepis akcionara iz knjige akcionara i sl.);

3) za članove uprave kvalifikovanog vlasnika i s njim blisko povezana lica - podaci i dokumentacija iz stava 3. odredbe pod 2), 3) i 5) ove tačke;

4) finansijski izveštaji kvalifikovanog vlasnika za poslednje dve poslovne godine, kao i mišljenje ovlašćenog revizora ako je kvalifikovani vlasnik obveznik revizije finansijskih izveštaja u skladu sa zakonom;

5) kratak prikaz poslovnih aktivnosti kvalifikovanog vlasnika u prethodne dve godine i plan aktivnosti za tekuću, odnosno narednu godinu;

6) podaci o tome da li kvalifikovani vlasnik ima vlasništvo, odnosno učešće u nekom drugom pravnom licu i koliki je apsolutni i procentualni iznos njegovog vlasništva na radni dan pre dana podnošenja zahteva za davanje dozvole, kao i da li je i koliku dobit to drugo pravno lice ostvarilo u prethodne dve godine;

7) izjava o ukupnoj zaduženosti kvalifikovanog vlasnika kod domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica, sa spiskom tih lica i iznosima zaduženja;

8) akt nadležnog organa kojim se potvrđuje da kvalifikovani vlasnik nije pravnosnažno osuđen za krivično delo, u smislu zakona kojim se uređuje odgovornost pravnih lica za krivična dela, kao i da nije pravnosnažno osuđen za privredni prestup koji ga čini nepodobnim u smislu ove odluke, u smislu zakona kojim se uređuju privredni prestupi;

9) dokaz nadležnog organa o izmirenju poreskih obaveza;

10) dokaz o poreklu sredstava (izvor sredstava) kojima je stečeno kvalifikovano učešće.

Ako je kvalifikovani vlasnik član grupe društava, pored dokumentacije iz stava 4. ove tačke, dostavljaju se i:

1) podaci o strukturi te grupe;

2) podaci o vrsti poslova koje obavljaju ta grupa i njeni članovi;

3) podaci o licima koja imaju kontrolno učešće u toj grupi;

4) izveštaj o reviziji konsolidovanih finansijskih izveštaja te grupe za prethodne dve godine, koji je izradio ovlašćeni revizor;

5) procedure grupe društava kojima se uspostavljaju sistem upravljanja i sistem unutrašnjih kontrola.

Izuzetno od stava 4. ove tačke, ako je kvalifikovani vlasnik tržišno prepoznatljivo pravno lice, dostavlja se sledeća dokumentacija:

1) spisak lica koja imaju kvalifikovano učešće u kvalifikovanom vlasniku, sa osnovnim podacima o tim licima;

2) dokaz da se kvalifikovani vlasnik kotira na berzi;

3) dokumentaciju iz stava 4. odredbe pod 3) do 10) ove tačke.

13. Poslovnu reputaciju kvalifikovanog vlasnika - fizičkog lica, odnosno članova uprave kvalifikovanog vlasnika - pravnog lica i lica koja su s tim pravnim licem blisko povezana - Narodna banka Srbije ceni na način iz tač. 10. i 11. ove odluke.

Narodna banka Srbije ceni da li kvalifikovani vlasnik - pravno lice ima dobru poslovnu reputaciju na osnovu dokumentacije i dokaza iz tačke 12. st. 4. do 6. ove odluke, kao i drugih podataka kojima raspolaže, a može od kvalifikovanog vlasnika zatražiti da dostavi i drugu dokumentaciju za koju zaključi da joj je potrebna.

Dobru poslovnu reputaciju ima pravno lice koje je tokom celokupnog dotadašnjeg poslovanja pokazalo sposobnost da upravlja rizicima, ostvarilo uspešne rezultate i steklo ugled u okviru oblasti kojoj pripada njegova delatnost.

Smatra se da pravno lice nema dobru poslovnu reputaciju u sledećim slučajevima:

1) ako je pravnosnažno osuđeno za krivično delo, u smislu zakona kojim se uređuje odgovornost pravnih lica za krivična dela, kao i ako je pravnosnažno osuđeno za privredni prestup koji ga čini nepodobnim u smislu ove odluke, u smislu zakona kojim se uređuju privredni prestupi;

2) ako su članovi uprave tog lica i s njim blisko povezana lica pravnosnažno osuđeni za krivična dela iz tačke 10. stav 1. odredba pod 2) ove odluke ili je saradnik tih lica pravnosnažno osuđen za ta krivična dela, odnosno ako je tim licima pravnosnažno izrečena zaštitna mera zabrane obavljanja delatnosti koja ih čini nepodobnim za obavljanje te funkcije;

3) ako je u poslednjih deset godina počinilo težu povredu, odnosno ponavljanje povrede propisa kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.

Pri oceni finansijskog stanja kvalifikovanog vlasnika - fizičkog lica, Narodna banka Srbije ocenjuje mogućnost tog lica da iz sopstvenih sredstava (ne računajući pozajmljena sredstva) finansira svoj ulog u kapital pružaoca usluga, kao i da, po potrebi, obezbedi dodatni kapital.

Pri oceni finansijskog stanja kvalifikovanog vlasnika - pravnog lica, Narodna banka Srbije ocenjuje mogućnost tog lica da finansira svoj ulog u kapital pružaoca usluga, kao i da, po potrebi, obezbedi dodatni kapital, i to naročito na osnovu podataka iz finansijskih izveštaja tog lica.

Podaci o spoljnom revizoru

14. Ako je za podnosioca zahteva obavezna revizija finansijskih izveštaja u skladu sa zakonom - uz navođenje podatka o spoljnom revizoru koji obavlja reviziju finansijskih izveštaja podnosioca zahteva u godini u kojoj se podnosi zahtev, dostavlja se i akt o angažovanju tog revizora.

Podaci o licima blisko povezanim s podnosiocem zahteva i opis te povezanosti

15. Podnosilac zahteva dostavlja spisak lica koja su s njim blisko povezana u smislu Zakona, koji sadrži:

1) za fizička lica:

- ime i prezime fizičkog lica,

- adresu prebivališta, odnosno boravišta fizičkog lica (mesto, ulica i broj), a za fizičko lice koje nema državljanstvo Republike Srbije i naziv države,

- jedinstveni matični broj građana, odnosno drugu odgovarajuću identifikacionu oznaku za fizičko lice koje nema državljanstvo Republike Srbije (npr. broj pasoša ili evidencioni broj koji određuje nadležni državni organ),

- kontakt podatke;

2) za pravna lica:

- poslovno ime ili skraćeno poslovno ime pravnog lica,

- adresu sedišta pravnog lica (mesto, ulica i broj), a za pravno lice koje nema sedište u Republici Srbiji i naziv države,

- matični broj pravnog lica, odnosno drugu odgovarajuću identifikacionu oznaku za pravno lice koje nema sedište u Republici Srbiji (npr. evidencioni broj koji određuje nadležni državni organ),

- poreski identifikacioni broj pravnog lica,

- kontakt podatke.

Uz spisak iz stava 1. ove tačke dostavlja se i opis načina na koji su lica iz tog stava povezana.

Dokaz da podnosilac zahteva raspolaže propisanim iznosom minimalnog kapitala

16. Dokazom da podnosilac zahteva raspolaže iznosom minimalnog kapitala propisanim u članu 54. stav 1. Zakona smatraju se izvod s tekućeg računa ili drugog odgovarajućeg računa podnosioca zahteva, finansijski izveštaj za prethodnu poslovnu godinu, kao i mišljenje ovlašćenog revizora ako je za podnosioca zahteva obavezna revizija finansijskih izveštaja u skladu sa zakonom, odnosno druga dokumentacija kojom se dokazuje da podnosilac zahteva raspolaže propisanim iznosom minimalnog kapitala (npr. izvod iz registra privrednih subjekata i dr.), imajući u vidu odredbe odluke kojom se uređuje način izračunavanja minimalnog kapitala pružaoca usluga.

Podnosilac zahteva dužan je da pre dostavljanja rešenja o davanju dozvole dostavi Narodnoj banci Srbije odgovarajući dokaz o tome da na dan prijema tog rešenja ima propisani iznos minimalnog kapitala i dokaz o tome da je najmanje polovina propisanog iznosa minimalnog kapitala uplaćena u novcu (izvod s tekućeg računa ili drugog odgovarajućeg računa kod banke kod koje drži novčana sredstva).

Podnosilac zahteva dužan je da banke kod kojih drži svoja sredstva, odnosno preko kojih posluje pismeno ovlasti da Narodnoj banci Srbije, na njen zahtev, dostave sve podatke koji se odnose na njegovo poslovanje, odnosno na stanje njegovih sredstava kod tih banaka.

Dokaz da podnosilac zahteva nije osuđen pravnosnažnom presudom za krivično delo, odnosno privredni prestup, kao i da se protiv njega ne vodi krivični postupak

17. Dokazom da podnosilac zahteva nije osuđen pravnosnažnom presudom za krivično delo, kao i da se protiv njega ne vodi krivični postupak, u smislu zakona kojim se uređuje odgovornost pravnih lica za krivična dela, te da nije osuđen pravnosnažnom presudom za privredni prestup koji ga čini nepodobnim za pružanje usluga povezanih s virtuelnim valutama, u smislu zakona kojim se uređuju privredni prestupi - smatraju se uverenja ili drugi akti nadležnih organa iz evidencija o neosuđivanosti tih lica za krivična dela, odnosno privredne prestupe, kao i uverenja ili drugi akti nadležnih organa da protiv tih lica nije pokrenut krivični postupak, odnosno postupak za privredni prestup.

Dokaz o uplaćenoj naknadi u skladu s tarifom Narodne banke Srbije

18. Podnosilac zahteva dostavlja podatke o uplati naknade propisane odlukom kojom se uređuje jedinstvena tarifa po kojoj Narodna banka Srbije naplaćuje naknadu za izvršene usluge (datum uplate i poslovno ime pružaoca platnih usluga preko kojeg je izvršena uplata).

Odlučivanje o davanju dozvole

19. Narodna banka Srbije odlučuje o zahtevu za davanje dozvole u roku od 60 dana od dana prijema urednog zahteva.

Ako je zahtev iz stava 1. ove tačke neuredan, Narodna banka Srbije u roku od 20 dana od dana prijema tog zahteva obaveštava podnosioca zahteva o tome na koji način da uredi taj zahtev, u kom slučaju rok iz stava 1. ove tačke počinje da teče od dana kada je podnet uredan zahtev u skladu sa obaveštenjem iz ovog stava.

Narodna banka Srbije donosi rešenje o davanju dozvole kada utvrdi da su ispunjeni svi uslovi propisani Zakonom i ovom odlukom.

U rešenju o davanju dozvole, Narodna banka Srbije navodi koje je usluge iz člana 3. stav 1. Zakona pružalac usluga ovlašćen da pruža.

Narodna banka Srbije odbija zahtev iz stava 1. ovog člana kada utvrdi da:

1) jedan ili više uslova za dobijanje dozvole iz Zakona i ove odluke nije ispunjen;

2) predloženi članovi uprave podnosioca zahteva i rukovodilac pružaoca usluga nemaju dobru poslovnu reputaciju;

3) zbog bliske povezanosti podnosioca zahteva s drugim licima vršenje nadzora nad pružaocem usluga u skladu sa Zakonom bilo bi onemogućeno ili znatno otežano;

4) vlasnička struktura podnosioca zahteva je takva da bi efikasan nadzor nad podnosiocem zahteva bio onemogućen;

5) mere unutrašnje kontrole koje se uspostavljaju radi ispunjavanja obaveza utvrđenih propisima kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma nisu odgovarajuće;

6) zahtev sadrži netačne ili obmanjujuće podatke ili ne sadrži podatke koji su neophodni kako bi se navodi iz zahteva mogli proveriti.

Ako Narodna banka Srbije odbije zahtev iz stava 1. ove tačke, podnosilac tog zahteva ne može podneti novi zahtev za davanje dozvole u roku od godinu dana od dana donošenja rešenja Narodne banke Srbije.

Dopuna dozvole pružaocu usluga

20. Ako pružalac usluga namerava da pruža i usluge iz člana 3. stav 1. Zakona koje nisu utvrđene u rešenju o davanju dozvole tom pružaocu usluga, dužan je da Narodnoj banci Srbije podnese zahtev za dopunu dozvole.

Na postupak odlučivanja o zahtevu iz stava 1. ovog člana shodno se primenjuju odredbe tač. 3. do 19. ove odluke.

Promena podataka u dokumentaciji

21. Ako se, nakon podnošenja zahteva za davanje dozvole a pre nego što Narodna banka Srbije tu dozvolu izda, promene podaci u dokumentaciji koja je dostavljena uz zahtev - podnosilac zahteva dužan je da o tome bez odlaganja obavesti Narodnu banku Srbije i da joj odmah dostavi izmenjenu dokumentaciju i podatke.

Ako se nakon donošenja rešenja o davanju dozvole promene činjenice ili okolnosti na osnovu kojih je to rešenje doneto - pružalac usluga dužan je da bez odlaganja obavesti Narodnu banku Srbije o tome i da joj istovremeno dostavi izmenjenu dokumentaciju i podatke.

U obaveštenju iz stava 2. ove tačke pružalac usluga dužan je da bliže opiše prirodu i obim nastalih promena.

III DAVANJE DOZVOLE BROKERSKO-DILERSKOM DRUŠTVU I ORGANIZATORU TRŽIŠTA

22. Brokersko-dilersko društvo i organizator tržišta koji imaju dozvolu Komisije za hartije od vrednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala, uz zahtev za davanje dozvole na obrascu datom u Prilogu 1 ove odluke podnose Narodnoj banci Srbije dokumentaciju iz tač. 4. do 18. ove odluke, osim dokumentacije iz tih tačaka koju su već podneli Komisiji za hartije od vrednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuje tržište kapitala a koja se ne menja zbog podnošenja zahteva iz ovog stava.

Brokersko-dilersko društvo i organizator tržišta iz stava 1. ove tačke dužni su da Narodnoj banci Srbije uz zahtev iz tog stava dostave podatke o tome koju dokumentaciju iz tač. 4. do 18. ove odluke su već podneli Komisiji za hartije od vrednosti (npr. rešenje o upisu u registar privrednih subjekata, podatke o članovima uprave, podatke o licima s kvalifikovanim učešćem, dokaz o posedovanju minimalnog kapitala i sl.).

Narodna banka Srbije po službenoj dužnosti pribavlja dokumentaciju iz stava 2. ove tačke od Komisije za hartije od vrednosti.

Dokumentaciju iz tačke 10. ove odluke brokersko-dilersko društvo i organizator tržišta iz stava 1. ove tačke podnose samo ako lica koja će neposredno rukovoditi poslovima pružanja usluga povezanih s virtuelnim valutama nisu istovremeno i članovi uprave.

IV OBAVEŠTENJE I DOKAZI KOJE DOSTAVLJA BANKA

23. Banka koja namerava da pruža uslugu čuvanja i administriranja virtuelnih valuta za račun korisnika virtuelnih valuta i s tim povezane usluge u delu čuvanja kriptografskih ključeva, dužna je da Narodnoj banci Srbije uz obaveštenje o nameri početka pružanja te usluge dostavi dokumentaciju iz tač. 6. do 9. i tačke 18. ove odluke.

Obaveštenje iz stava 1. ove tačke banka dostavlja najkasnije 30 dana pre početka pružanja usluge iz tog stava.

Rok iz stava 2. ove tačke računa se od dana dostavljanja uredne dokumentacije iz stava 1. ove tačke.

V DAVANJE SAGLASNOSTI NA IZBOR ČLANA UPRAVE ILI RUKOVODIOCA PRUŽAOCA USLUGA

24. Pružalac usluga podnosi Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje saglasnosti na izbor predloženih članova uprave i rukovodioca tog pružaoca usluga.

Uz zahtev iz stava 1. ove tačke, pružalac usluga dužan je da za predloženo lice dostavi dokumentaciju i dokaze iz tačke 10. ove odluke.

Ako ponovo predloži isto lice za člana uprave, odnosno rukovodioca - pružalac usluga uz zahtev za davanje saglasnosti iz stava 1. ove tačke dostavlja sledeću dokumentaciju:

1) predlog odluke nadležnog organa pružaoca usluga o ponovnom izboru tog lica;

2) akte nadležnog organa iz tačke 10. stav 1. odredbe pod 2) i 3) ove odluke;

3) drugu dokumentaciju po zahtevu Narodne banke Srbije.

Ako na osnovu dokumentacije i dokaza iz ove tačke nije moguće utvrditi sve činjenice značajne za ocenu dobre poslovne reputacije predloženog lica - Narodna banka Srbije može od pružaoca usluga tražiti da dostavi i drugu dokumentaciju, odnosno podatke za koje oceni da su joj potrebni.

25. Narodna banka Srbije donosi rešenje o davanju saglasnosti na izbor predloženih članova uprave, odnosno rukovodioca pružaoca usluga u roku od 30 dana od dana prijema urednog zahteva za davanje te saglasnosti.

Ako je zahtev za davanje saglasnosti iz stava 1. ove tačke neuredan, Narodna banka Srbije u roku od 15 dana od dana prijema tog zahteva obaveštava pružaoca usluga o tome na koji način da uredi taj zahtev, u kom slučaju rok iz stava 1. ove tačke počinje da teče od dana kada je podnet uredan zahtev u skladu sa obaveštenjem iz ovog stava.

Rešenjem o davanju dozvole za pružanje usluga povezanih s virtuelnim valutama Narodna banka Srbije daje i saglasnost na izbor člana uprave i rukovodioca pružaoca usluga.

26. Pružalac usluga je dužan da Narodnoj banci Srbije dostavi odluku nadležnog organa tog pružaoca usluga o izboru lica za koje je data saglasnost iz tačke 25. stav 1. ove odluke - u roku od pet dana od dana donošenja te odluke.

VI DAVANJE PRETHODNE SAGLASNOSTI ZA STICANJE, ODNOSNO UVEĆANJE KVALIFIKOVANOG UČEŠĆA U PRUŽAOCU USLUGA

27. Pružalac usluga, odnosno lice koje namerava da stekne kvalifikovano učešće u pružaocu usluga ili da ga uveća tako da stekne od 20% do 30%, više od 30% do 50% ili više od 50% glasačkih prava ili kapitala u tom pružaocu usluga, odnosno tako da postane njegovo matično društvo - dužno je da pribavi prethodnu saglasnost Narodne banke Srbije za ovo sticanje, odnosno uvećanje.

U zahtevu za davanje saglasnosti iz stava 1. ove tačke navode se vrsta, ukupan broj i nominalni iznos akcija, odnosno udela i procenat učešća kvalifikovanog vlasnika koje namerava steći, odnosno uvećati u kapitalu pružaoca usluga.

Uz zahtev za davanje saglasnosti iz stava 1. ove tačke dostavljaju se dokumentacija i dokazi iz tačke 12. ove odluke.

Ako lice namerava da stekne više od 30% glasačkih prava, odnosno učešća u kapitalu pružaoca usluga ili da kvalifikovano učešće uveća tako da stekne više od tog procenta, prikaz aktivnosti iz tačke 12. stav 4. odredba pod 5) ove odluke obavezno sadrži i jasno određenu strategiju poslovanja za naredne dve godine.

Lice koje namerava da stekne kontrolno učešće ili da kvalifikovano učešće uveća tako da stekne kontrolno učešće u kapitalu pružaoca usluga, pored dokumentacije iz tačke 12. ove odluke, dostavlja i:

1) poslovnu strategiju pružaoca usluga u kojem se stiče kvalifikovano učešće;

2) poslovni plan za narednih pet poslovnih godina, koji uključuje projekciju finansijskih izveštaja;

3) planirane promene u organizacionoj, upravljačkoj i kadrovskoj strukturi pružaoca usluga, s podacima o novim članovima uprave ili rukovodiocima;

4) plan aktivnosti na izradi novih ili izmeni postojećih unutrašnjih akata pružaoca usluga;

5) plan aktivnosti u vezi sa izmenom postojeće ili uvođenjem nove informacione tehnologije kod pružaoca usluga.

Poslovnu reputaciju i finansijsko stanje u postupku po zahtevu za davanje saglasnosti iz stava 1. ove tačke - Narodna banka Srbije ceni na način iz tačke 13. ove odluke.

Za lica iz st. 4. i 5. ove tačke Narodna banka Srbije ocenjuje i da li je investiranje u akcije, odnosno udele u pružaocu usluga i upravljanje tim akcijama, odnosno udelima njihov strateški cilj, vidljiv iz akata njihove poslovne politike ili poslovne prakse.

Ako na osnovu dokumentacije i dokaza iz ove tačke i tačke 12. ove odluke nije moguće utvrditi sve činjenice značajne za ocenu podobnosti kvalifikovanog vlasnika da obezbedi stabilno i sigurno upravljanje pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama - Narodna banka Srbije može od pružaoca usluga, odnosno kvalifikovanog vlasnika tražiti da dostave i drugu dokumentaciju, odnosno podatke za koje oceni da su joj potrebni.

28. O zahtevu za davanje prethodne saglasnosti za sticanje, odnosno uvećanje kvalifikovanog učešća u pružaocu usluga Narodna banka Srbije odlučuje u roku od 30 dana od dana prijema urednog zahteva.

Ako je zahtev za davanje saglasnosti iz stava 1. ove tačke neuredan, Narodna banka Srbije u roku od 15 dana od dana prijema tog zahteva obaveštava podnosioca zahteva o tome na koji način da uredi taj zahtev, u kom slučaju rok iz stava 1. ove tačke počinje da teče od dana kada je podnet uredan zahtev u skladu sa obaveštenjem iz ovog stava.

Rešenjem kojim daje saglasnost iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije utvrđuje da je lice iz tog stava dužno da stekne, odnosno uveća kvalifikovano učešće u pružaocu usluga najkasnije u roku od godinu dana od dana dostavljanja tog rešenja.

Pružalac usluga, odnosno kvalifikovani vlasnik dužni su da Narodnu banku Srbije obaveste o sticanju, odnosno uvećanju kvalifikovanog učešća u pružaocu usluga najkasnije u roku od osam dana od dana tog sticanja, odnosno uvećanja.

U obaveštenju iz stava 4. ove tačke navode se vrsta, ukupan broj i nominalni iznos akcija, odnosno udela i procenat učešća kvalifikovanog vlasnika koje je stekao, odnosno uvećao u kapitalu pružaoca usluga.

VII DAVANJE SAGLASNOSTI NA OPŠTE AKTE, KAO I NA IZMENE I/ILI DOPUNE TIH AKATA

29. Pružalac usluga je dužan da pribavi prethodnu saglasnost Narodne banke Srbije na svoje opšte akte iz tačke 5. stav 1. ove odluke, kao i na izmene i/ili dopune tih opštih akata.

Uz zahtev za davanje saglasnosti iz stava 1. ove tačke, pružalac usluga dostavlja predlog opštih akata iz tog stava, odnosno njihovih izmena i/ili dopuna, kao i obrazloženje izmena i/ili dopuna.

Opšti akti iz stava 1. ove tačke moraju ispunjavati uslove iz tačke 5. stav 1. ove odluke.

Pružalac usluga dužan je da predlog opštih akata iz stava 1. ove tačke, odnosno izmena i/ili dopuna tih opštih akata usvoji i registruje nakon dobijanja saglasnosti iz tog stava.

Davanjem dozvole pružaocu usluga smatra se da je Narodna banka Srbije dala saglasnost na opšte akte iz stava 1. ove tačke.

VIII DOSTAVLJANJE PROPISANE DOKUMENTACIJE

30. Dokumentacija propisana ovom odlukom dostavlja se u originalu ili overenoj kopiji i ne može biti starija od šest meseci.

Dokumentacija iz stava 1. ove tačke koja je u elektronskom obliku dostavlja se u skladu sa zakonom kojim se uređuju elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.

Dokumentacija iz stava 1. ove tačke dostavlja se putem posebnog veb-portala kojim upravlja nadležna služba Vlade Republike Srbije u skladu sa Zakonom.

Izuzetno od stava 3. ove tačke, pružalac usluga koji ima samo dozvolu Narodne banke Srbije za pružanje usluga povezanih s virtuelnim valutama dokumentaciju iz stava 1. ove tačke može dostaviti i neposredno Narodnoj banci Srbije, nezavisno od posebnog veb-portala iz tog stava.

Dokumentacija iz stava 1. ove tačke mora biti na srpskom jeziku, a ako je na stranom jeziku - uz original ili overenu kopiju dokumenta dostavlja se i njegov prevod na srpski jezik, koji je overio sudski tumač, osim u slučaju da se radi o finansijskim izveštajima i izveštajima o reviziji finansijskih izveštaja pravnih lica na engleskom jeziku.

Ako original dokumentacije iz stava 5. ove tačke nije ni na srpskom ni na engleskom jeziku, a nije moguće pribaviti prevod s jezika na kojem je izrađen - dostavljaju se njegovi prevodi na engleski jezik i na srpski jezik, koje je overio sudski tumač.

IX ORGANIZACIONI, KADROVSKI I TEHNIČKI USLOVI

31. Pružalac usluga dužan je da u vreme davanja dozvole i tokom poslovanja ispunjava uslove kadrovske i organizacione osposobljenosti i tehničke opremljenosti propisane ovom odlukom za obavljanje poslova u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama, srazmerno prirodi, složenosti i obimu tih poslova, uključujući i posedovanje sistema obrade podataka i održavanje kontinuiteta i pravilnosti u pružanju usluga povezanih s virtuelnim valutama i obavljanju aktivnosti.

Pružalac usluga dužan je da ustanovi adekvatna pravila i procedure koji obezbeđuju da je poslovanje privrednog društva, njegove uprave i rukovodioca, kao i zaposlenih, u skladu sa odredbama Zakona i propisima Narodne banke Srbije.

Pružalac usluga koji obavlja delatnost organizatora platforme za trgovanje virtuelnim valutama dužan je da u vreme davanja dozvole i tokom poslovanja:

1) poseduje sisteme za jasno ustanovljavanje i ispravljanje mogućih negativnih posledica na funkcionisanje platforme za trgovanje virtuelnim valutama i učesnike u trgovanju, a koje proističu iz sukoba interesa između organizatora platforme i njegovih vlasnika, s jedne strane, i stabilnog funkcionisanja platforme, s druge strane, naročito kada takvi sukobi interesa mogu da budu štetni za funkcije koje organizator platforme vrši u skladu sa odredbama Zakona i propisima Narodne banke Srbije;

2) bude adekvatno opremljen kako bi upravljao rizicima kojima je izložen, sprovodio odgovarajuće mere i sisteme za prepoznavanje svih značajnih rizika po svoje poslovanje i doneo delotvorne mere u cilju umanjenja tih rizika;

3) poseduje procedure za stabilno upravljanje tehničkim funkcionisanjem svojih sistema, uključujući uspostavljanje delotvornih sistema u slučaju nepredviđenih okolnosti, a u cilju savladavanja rizika od prekida rada sistema;

4) ima transparentna i obavezujuća pravila i procedure kojima se omogućuje pravično i pravilno trgovanje i uspostavljaju objektivni kriterijumi za efikasno izvršavanje naloga;

5) poseduje delotvorne procedure kojima se olakšava efikasno i blagovremeno zaključenje transakcija koje se izvršavaju u okviru tih sistema;

6) raspolaže dovoljnim finansijskim sredstvima kako bi se olakšalo pravilno funkcionisanje platforme za trgovanje virtuelnim valutama, s obzirom na prirodu i obim transakcija koje se zaključuju na platformi, kao i opseg i stepen rizika kojima je izložen.

32. Organizaciona osposobljenost pružaoca usluga podrazumeva:

1) odgovarajuću organizaciju poslova u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama, odnosno takvu organizacionu strukturu koja tom pružaocu usluga omogućava nesmetano obavljanje tih poslova u okviru jedne ili više organizacionih celina;

2) poslovni prostor za obavljanje poslova u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama koji mora biti u vlasništvu pružaoca usluga ili obezbeđen zakupom ili lizingom na period koji ne može biti kraći od tri godine, a koji ispunjava zakonom utvrđene uslove o tehničkoj opremljenosti, zaštiti na radu i zaštiti životne sredine.

33. Kadrovska osposobljenost pružaoca usluga podrazumeva dovoljan broj zaposlenih za potrebe obavljanja poslova u vezi s pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama, efikasnog funkcionisanja sistema upravljanja i unutrašnjih kontrola, kao i upravljanja rizicima, sa stručnim kvalifikacijama i iskustvom koji odgovaraju njihovim dužnostima, odgovornostima i složenosti poslova koje obavljaju.

34. Tehnička opremljenost pružaoca usluga podrazumeva obezbeđenje hardverskih komponenti (računarska i komunikaciona oprema, mediji za čuvanje podataka, kao i ostala tehnička oprema koja služi kao podrška pružanju usluga povezanih s virtuelnim valutama) i softverskih komponenti (sistemski i aplikativni softver potreban za pružanje usluga, knjigovodstveno/ računovodstvene poslove i izveštavanje) koji po obimu, funkcionalnosti i performansama odgovaraju prirodi, obimu i složenosti usluga koje se pružaju.

35. Pružalac usluga dužan je da, u skladu s pravnom formom u kojoj posluje i uslugama koje pruža, uspostavi takvu organizacionu strukturu, odnosno unutrašnju organizaciju koja obezbeđuje jasnu podelu dužnosti i odgovornosti između organa uprave pružaoca usluga, kao i između članova ovih organa, rukovodioca pružaoca usluga i drugih zaposlenih, na način kojim se onemogućava koncentracija funkcija koje su međusobno nespojive i obezbeđuju jasna linija odgovornosti, sprečavanje sukoba interesa, kao i adekvatan sistem unutrašnjih kontrola i efikasna kontrola rizika poslovanja pružaoca usluga.

Pružalac usluga dužan je da obezbedi:

1) da se unutrašnjim aktima pružaoca usluga kojima se uređuje organizacija njegovog poslovanja nedvosmisleno utvrde poslovi, dužnosti i odgovornosti zaposlenih;

2) da svi zaposleni budu upoznati sa svojim poslovima, dužnostima i odgovornostima;

3) efikasnu komunikaciju i saradnju na svim organizacionim nivoima, kao i blagovremeno i pouzdano informisanje uprave i rukovodioca pružaoca usluga o svim podacima neophodnim za donošenje odluka;

4) da proces donošenja i sprovođenja odluka bude transparentan, dokumentovan i zasnovan na principima sigurnog i stabilnog upravljanja pružanjem usluga povezanih s virtuelnim valutama.

36. Pružalac usluga dužan je da, u skladu s pravnom formom u kojoj posluje i uslugama koje pruža, utvrdi i primenjuje poslovnu strategiju koja sadrži jasno definisane poslovne ciljeve čije se ostvarenje može lako pratiti, kao i da utvrdi postupke za praćenje ostvarenja tih ciljeva.

37. Pružalac usluga dužan je da, u skladu sa obimom, vrstom i složenošću poslova koje obavlja, utvrdi i primenjuje politiku upravljanja ljudskim resursima zasnovanu na principima koji obezbeđuju zapošljavanje kadrova koji raspolažu odgovarajućim znanjem, stručnošću i profesionalnim iskustvom, da utvrdi politiku napredovanja i nagrađivanja zaposlenih koja podrazumeva procenu rezultata rada zaposlenih i podstiče razumno i oprezno preuzimanje rizika.

38. Pružalac usluga dužan je da omogući adekvatnu komunikaciju, razmenu informacija i saradnju na svim organizacionim nivoima - radi sprovođenja poslovne strategije, strategije i politika za upravljanje rizicima i nesmetanog funkcionisanja sistema unutrašnjih kontrola.

Pružalac usluga dužan je da obezbedi da članovi uprave pružaoca usluga imaju kontinuiran pristup svim podacima i informacijama značajnim za poslovanje pružaoca usluga, a naročito:

1) podacima i informacijama o stanju likvidnosti i kapitala pružaoca usluga, odnosno o potencijalnom pogoršanju tog stanja;

2) podacima o usklađenosti poslovanja pružaoca usluga s pravilima utvrđenim propisima i unutrašnjim aktima, kao i o značajnim odstupanjima od ovih pravila u praksi.

39. Pružalac usluga dužan je da na zahtev Narodne banke Srbije dostavi dokumentaciju, odnosno podatke za koje Narodna banka Srbije zaključi da su joj potrebni za ocenu ispunjenosti uslova iz tačke 31. stav 1. ove odluke.

X PRILOZI

40. Prilozi koji su odštampani uz ovu odluku njen su sastavni deo.

XI PRELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA

41. Lica koja na dan stupanja na snagu ove odluke pružaju usluge povezane s virtuelnim valutama ili nakon toga započnu s pružanjem tih usluga dužna su da do dana početka primene ove odluke usklade svoje poslovanje i opšte akte sa odredbama Zakona, podzakonskim aktima donetim na osnovu Zakona i ovom odlukom, kao i da podnesu Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje dozvole u skladu sa ovom odlukom.

42. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 29. juna 2021. godine.

Priloge 1 i 2, koji su sastavni deo ove odluke, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 49/2021, možete pogledati OVDE