ODLUKA
O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU VRŠENJA NADZORA NAD PRUŽAOCEM USLUGA POVEZANIH S VIRTUELNIM VALUTAMA I IZDAVAOCEM I IMAOCEM VIRTUELNIH VALUTA

("Sl. glasnik RS", br. 49/2021)

Osnovne odredbe

1. Ovom odlukom uređuju se bliži uslovi i način vršenja nadzora koji Narodna banka Srbije u skladu sa Zakonom o digitalnoj imovini (u daljem tekstu: Zakon) vrši nad:

1) poslovanjem pružaoca usluga;

2) izdavaocem virtuelnih valuta;

3) licem koje jeste ili je bilo imalac virtuelnih valuta.

Ovom odlukom uređuju se i bliži uslovi i način preduzimanja mera prema subjektu nadzora iz stava 1. odredbe pod 1) do 3) ove tačke (u daljem tekstu: subjekti nadzora) u postupku vršenja nadzora u skladu sa Zakonom (u daljem tekstu: nadzor).

2. Pojedini pojmovi, u smislu ove odluke, imaju sledeća značenja:

1) pružalac usluga označava pružaoca usluga povezanih s digitalnom imovinom u delu poslovanja koji se odnosi na virtuelne valute a koji je privredno društvo koje ima dozvolu Narodne banke Srbije za pružanje usluga povezanih s virtuelnim valutama;

2) izdavalac virtuelnih valuta označava domaće ili strano pravno lice, preduzetnika i fizičko lice koje je izdalo virtuelnu valutu u Republici Srbiji;

3) imalac virtuelnih valuta označava:

- pravno lice, preduzetnika i fizičko lice koji koriste ili su koristili uslugu povezanu s virtuelnim valutama kod pružaoca usluga,

- pravno lice i preduzetnika sa sedištem u Republici Srbiji ili koji posluju u Republici Srbiji (npr. preko ogranka), odnosno fizičko lice koje ima prebivalište ili boravište u Republici Srbiji - koji su stekli virtuelnu valutu, bez obzira na način sticanja, a nisu obuhvaćeni alinejom prvom ove odredbe (npr. lice koje je steklo virtuelnu valutu učestvovanjem u pružanju usluge računarskog potvrđivanja transakcija u informacionim sistemima koji se odnose na određenu virtuelnu valutu ili na osnovu neposredne kupovine od prodavca virtuelnih valuta, nezavisno od pružaoca usluga - OTC trgovanje).

Imaocem virtuelnih valuta, u smislu ove odluke, smatra se i pružalac usluga koji je stekao virtuelnu valutu za svoj račun, odnosno koji je imalac virtuelnih valuta koje koristi u svoje ime i za svoj račun.

3. Odredbe ove odluke primenjuju se shodno na subjekte nadzora koji su preduzetnici, odnosno fizička lica - na način i u meri u kojoj je takva primena moguća.

4. Narodna banka Srbije vrši nadzor u svakom delu poslovanja pružaoca usluga.

Narodna banka Srbije vrši nadzor i u svakom delu poslovanja izdavaoca virtuelnih valuta i imaoca virtuelnih valuta koji je posredno i/ili neposredno u vezi s virtuelnim valutama.

5. Predmet nadzora je provera usklađenosti poslovanja subjekta nadzora sa Zakonom i propisima donetim na osnovu Zakona, u delu poslovanja koji se odnosi na virtuelne valute.

Predmet nadzora je i provera usklađenosti poslovanja pružaoca usluga i izdavaoca virtuelnih valuta sa zakonom i drugim propisima kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, zakonom kojim se uređuje ograničavanje raspolaganja imovinom u cilju sprečavanja terorizma i širenja oružja za masovno uništenje, propisima kojima se uređuje devizno poslovanje, propisima kojima se uređuje računovodstvo, propisima kojima se uređuje upravljanje informacionim sistemom i drugim odgovarajućim propisima u delu poslovanja koji se odnosi na virtuelne valute.

Način vršenja nadzora i postupak nadzora

6. Narodna banka Srbije nadzor vrši posredno i neposredno.

Posredni nadzor vrši se prikupljanjem, praćenjem, proveravanjem i analizom izveštaja i druge dokumentacije i podataka koje subjekt nadzora dostavlja Narodnoj banci Srbije u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu Zakona, odnosno na zahtev Narodne banke Srbije, kao i druge dokumentacije, odnosno drugih podataka o poslovanju subjekta nadzora kojima Narodna banka Srbije raspolaže.

Neposredni nadzor Narodna banka Srbije vrši u prostorijama subjekta nadzora, odnosno lica koja su sa subjektom nadzora kod koga se vrši nadzor povezana imovinskim, upravljačkim i poslovnim odnosima - uvidom u poslovne knjige i drugu dokumentaciju subjekta nadzora, odnosno tog lica.

Ovlašćena lica dužna su da o izvršenom neposrednom nadzoru sačine zapisnik.

Narodna banka Srbije sačinjava zapisnik o izvršenom posrednom nadzoru, ako tim nadzorom utvrdi da je subjekt nadzora učinio nezakonitosti, odnosno nepravilnosti u obavljanju poslova povezanih s virtuelnim valutama.

Na postupak nakon sačinjavanja zapisnika o izvršenom posrednom nadzoru shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na postupak neposrednog nadzora.

7. Neposredni nadzor vrše zaposleni u Narodnoj banci Srbije koje za to rešenjem odredi guverner Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: guverner) ili lice koje on ovlasti.

U rešenju iz stava 1. ove tačke navode se naročito: subjekt nadzora, odnosno druga lica nad kojima se vrši neposredni nadzor i predmet tog nadzora.

Guverner ili lice koje on ovlasti može u toku neposrednog nadzora dopuniti, odnosno izmeniti rešenje iz stava 1. ove tačke.

Donošenjem rešenja iz stava 1. ove tačke pokrenut je postupak neposrednog nadzora nad subjektom nadzora.

Subjekt nadzora dužan je da ovlašćenim licima omogući obavljanje neposrednog nadzora nad poslovanjem, odnosno obavljanjem pojedinih poslova u njegovom sedištu, ograncima i drugim organizacionim delovima.

Subjekt nadzora dužan je da ovlašćenim licima omogući nesmetano vršenje nadzora i da sarađuje s njima.

Subjekt nadzora dužan je da imenuje svog predstavnika koji će ovlašćenim licima pružiti svu pomoć neophodnu za nesmetano vršenje neposrednog nadzora.

Subjekt nadzora dužan je da ovlašćenim licima pruži neophodnu tehničku podršku radi uvida u podatke, odnosno poslovne knjige i dokumentaciju koji se vode u elektronskom obliku.

Narodna banka Srbije može angažovati druga lica koja će prisustvovati neposrednom nadzoru radi pružanja odgovarajuće stručne podrške ovlašćenim licima pri vršenju tog nadzora.

8. Ovlašćena lica vrše neposredni nadzor radnim danom u toku redovnog radnog vremena subjekta nadzora, a kada je to neophodno zbog obima ili prirode ovog nadzora - subjekt nadzora dužan je da ovlašćenim licima omogući obavljanje tog nadzora i neradnim danima, odnosno izvan radnog vremena.

Ovlašćena lica u toku vršenja neposrednog nadzora mogu da:

1) pristupaju svim prostorijama subjekta nadzora;

2) zahtevaju da im se stavi na raspolaganje zasebna prostorija za obavljanje poslova neposrednog nadzora;

3) zahtevaju da im se dostave podaci, odnosno obezbede kopije dokumenata koji su povezani s predmetom neposrednog nadzora, kao i da im se obezbedi pristup resursima informacionog sistema subjekta nadzora;

4) neposredno komuniciraju s članovima uprave, rukovodiocima i odgovornim zaposlenima subjekta nadzora radi dobijanja neophodnih objašnjenja.

Subjekt nadzora dužan je da ovlašćenim licima stavi na uvid poslovne knjige, dokumentaciju i podatke koje ta lica budu zahtevala u pismenoj, odnosno u elektronskoj formi, kao i da im omogući nesmetan i potpun pristup opremi, bazama podataka i računarskim programima koje koristi, odnosno svim drugim resursima informacionog sistema.

Podaci i dokumentacija iz stava 3. ove tačke mogu da se kopiraju, a razgovori s članovima uprave, rukovodiocima i odgovornim zaposlenima subjekta nadzora da se tonski snimaju.

Razgovori iz stava 4. ove tačke tonski se snimaju uz prethodnu pismenu saglasnost lica iz tog stava s kojim se obavlja razgovor.

Ako lice iz stava 4. ove tačke bez opravdanog razloga odbije tonsko snimanje razgovora, Narodna banka Srbije to može uzeti u obzir prilikom procene postupanja subjekta nadzora u postupku nadzora u smislu tačke 20. ove odluke, kao i u okviru ocene kriterijuma za preduzimanje mera propisanih u članu 138. Zakona.

Članovi uprave i rukovodioci subjekta nadzora obavezni su da, u skladu sa ovom odlukom, ovlašćenim licima, na njihov zahtev, daju i pismene odgovore na pitanja koja im se postave u roku koji je utvrđen u tom zahtevu, kao i da pruže dokaze u vezi s tim odgovorima.

9. Narodna banka Srbije može u toku vršenja nadzora, na način iz tač. 6. do 8. ove odluke, izvršiti nadzor kod lica kome je subjekt nadzora poverio obavljanje pojedinih operativnih poslova u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu Zakona, kao i kod drugih lica koja su sa subjektom nadzora povezana imovinskim, upravljačkim i poslovnim odnosima.

10. Subjekt nadzora, kao i lica iz tačke 9. ove odluke, dužni su da na zahtev Narodne banke Srbije dostave sve tražene podatke i dokumentaciju u roku koji je utvrđen u tom zahtevu.

Ako su podaci i dokumentacija iz stava 1. ove tačke sačinjeni na jeziku koji nije srpski, Narodna banka Srbije može zahtevati od lica iz tog stava da o svom trošku obezbede prevod tih podataka i dokumentacije na srpski jezik.

Narodna banka Srbije prikuplja, obrađuje i analizira podatke iz stava 1. ove tačke u skladu s članom 125. Zakona.

Narodna banka Srbije može postupiti u skladu sa stavom 1. ove tačke i radi prikupljanja, obrade i analize podataka u statističke svrhe u skladu s članom 125. Zakona.

11. Narodna banka Srbije subjektu nadzora dostavlja zapisnik o izvršenom neposrednom nadzoru (u daljem tekstu: zapisnik o nadzoru), na koji on može staviti primedbe u roku od 15 radnih dana od dana kada mu je dostavljen.

Narodna banka Srbije neće razmatrati primedbe iz stava 1. ove tačke koje se odnose na promenu činjeničnog stanja nastalu nakon perioda u kome je izvršen nadzor (presečni datum), ali ih može uzeti u obzir pri izricanju mera u skladu sa Zakonom.

Kada se proverom navoda iznetih u primedbama iz stava 1. ove tačke utvrdi činjenično stanje bitno različito od stanja navedenog u zapisniku o nadzoru, ovlašćeno lice sačinjava dopunu tog zapisnika.

Dopuna zapisnika o nadzoru dostavlja se subjektu nadzora u roku od 15 radnih dana od dana dostavljanja primedaba na taj zapisnik.

Pod primedbama u smislu stava 1. ove tačke podrazumevaju se objedinjene primedbe i navodi članova uprave i rukovodioca subjekta nadzora, odnosno primedbe i navodi subjekta nadzora.

Ako se proverom navoda sadržanih u primedbama na zapisnik o nadzoru utvrdi da primedbe subjekta nadzora nisu osnovane, odnosno da ne utiču bitno na utvrđeno činjenično stanje - Narodna banka Srbije o tome sačinjava službenu belešku i dostavlja je subjektu nadzora.

12. Narodna banka Srbije doneće rešenje o obustavi postupka nadzora ako u zapisniku o nadzoru nisu utvrđene nepravilnosti, odnosno nedostaci ili ako subjekt nadzora u roku iz tačke 11. stav 1. ove odluke svojim primedbama osnovano ospori sve nalaze iz zapisnika o nadzoru.

Narodna banka Srbije može rešenjem obustaviti postupak nadzora ako subjekt nadzora u roku iz tačke 11. stav 1. ove odluke dostavi dokaze da su utvrđene nepravilnosti, odnosno nedostaci otklonjeni.

Rešenje iz st. 1. i 2. ove tačke dostavlja se subjektu nadzora.

Preduzimanje mera

13. Ako se na osnovu činjeničnog stanja utvrđenog u zapisniku o nadzoru utvrde nedostaci ili nepravilnosti u poslovanju subjekta nadzora, odnosno ako se utvrdi da je subjekt nadzora postupio suprotno zakonu i/ili propisu iz tačke 5. ove odluke - Narodna banka Srbije preduzeće prema tom subjektu nadzora jednu od mera iz člana 132. Zakona.

Mere iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije preduzima prema subjektu nadzora na osnovu kriterijuma za preduzimanje mera propisanih u članu 138. Zakona.

14. Preporuka iz člana 133. Zakona (u daljem tekstu: preporuka) upućuje se subjektu nadzora u čijem su poslovanju utvrđene manje značajne nepravilnosti, odnosno nedostaci u poslovanju, a koji ne predstavljaju značajan rizik u njegovom poslovanju.

Preporuka sadrži rok za otklanjanje nepravilnosti, odnosno nedostataka iz stava 1. ove tačke, kao i rok u kome je subjekt nadzora dužan da Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, odnosno nedostacima, sa odgovarajućim dokazima.

Narodna banka Srbije proverava da li je subjekt nadzora otklonio utvrđene nepravilnosti, odnosno nedostatke posle isteka roka iz stava 2. ove tačke, ili pre isteka tog roka ako dobije obaveštenje subjekta nadzora da su nepravilnosti, odnosno nedostaci otklonjeni, i ako utvrdi da su u tom roku utvrđene nepravilnosti, odnosno nedostaci otklonjeni - donosi rešenje o obustavi postupka nadzora, odnosno ako utvrdi da su nepravilnosti, odnosno nedostaci otklonjeni u velikoj meri - može doneti rešenje o obustavi postupka nadzora.

15. Pismena opomena iz člana 134. Zakona (u daljem tekstu: pismena opomena) upućuje se subjektu nadzora u čijem su poslovanju utvrđene nepravilnosti koje ne utiču bitno i neposredno na njegovo poslovanje, ali bi mogle predstavljati značajan rizik u tom poslovanju ako se ne otklone, ili ako subjekt nadzora nije postupio u skladu s preporukom.

Pismena opomena sadrži rok za otklanjanje nepravilnosti iz stava 1. ove tačke, kao i rok u kome je subjekt nadzora dužan da Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, sa odgovarajućim dokazima.

Narodna banka Srbije proverava da li je subjekt nadzora otklonio utvrđene nepravilnosti posle isteka roka iz stava 2. ove tačke ili pre isteka tog roka ako dobije obaveštenje od subjekta nadzora da su nepravilnosti otklonjene, i ako utvrdi da su u tom roku utvrđene nepravilnosti otklonjene - donosi rešenje o obustavi postupka nadzora, odnosno ako utvrdi da su nepravilnosti otklonjene u velikoj meri - može doneti rešenje o obustavi postupka nadzora.

16. Narodna banka Srbije donosi rešenje kojim subjektu nadzora nalaže da sprovede jednu ili više aktivnosti iz člana 135. stav 2. Zakona, koje sadrži rok za sprovođenje tih aktivnosti koji ne može biti duži od 60 dana od dana prijema tog rešenja, kao i rok za dostavljanje izveštaja o otklonjenim nepravilnostima, sa odgovarajućim dokazima.

Narodna banka Srbije proverava sprovođenje aktivnosti iz rešenja iz stava 1. ove tačke posle isteka roka za njihovo sprovođenje, ili pre isteka tog roka ako dobije obaveštenje od subjekta nadzora da su te aktivnosti sprovedene, i ako utvrdi da su u tom roku utvrđene nepravilnosti otklonjene - donosi rešenje o obustavi postupka nadzora, odnosno ako utvrdi da su nepravilnosti otklonjene u velikoj meri - može doneti rešenje o obustavi postupka nadzora.

17. Ako kod subjekta nadzora kome je izrečena neka od mera iz člana 132. stav 1. tač. 1) do 3) Zakona utvrdi nove nedostatke ili nove nepravilnosti - Narodna banka Srbije može prema tom subjektu nadzora preduzeti novu meru iz člana 132. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima propisanim u članu 138. Zakona.

18. Narodna banka Srbije donosi rešenje o oduzimanju dozvole za pružanje usluga povezanih s virtuelnim valutama u slučajevima propisanim u članu 137. stav 1. Zakona, a može doneti rešenje o oduzimanju te dozvole u slučajevima propisanim u članu 137. stav 2. Zakona.

19. Narodna banka Srbije rešenjem iz tačke 16. stav 1. ove odluke može izreći i novčanu kaznu subjektu nadzora, kao i članu uprave, odnosno rukovodiocu subjekta nadzora, u skladu s članom 136. Zakona.

Narodna banka Srbije rešenjem iz tačke 16. stav 1. ove odluke može izreći novčanu kaznu i fizičkom licu koje u vreme izricanja novčane kazne više nema svojstvo člana uprave ili rukovodioca subjekta nadzora - za nepostupanja, odnosno povrede iz člana 136. stav 1. Zakona koji su učinjeni dok su ta lica obavljala te funkcije u subjektu nadzora, u skladu s članom 136. Zakona.

Rešenje iz tačke 16. stav 1. ove odluke postaje izvršno nakon dostavljanja licu iz stava 1. ove tačke.

Radi izricanja novčane kazne članu uprave, odnosno rukovodiocu subjekta nadzora, u skladu s članom 136. Zakona, subjekt nadzora dužan je da Narodnoj banci Srbije dostavi odgovarajuće podatke.

Ako član uprave, odnosno rukovodilac subjekta nadzora, uključujući i lica koja su obavljala ove funkcije u subjektu nadzora, ne plati novčanu kaznu u roku utvrđenom rešenjem o izricanju novčane kazne - subjekt nadzora dužan je da ovu kaznu plati u roku od osam dana od isteka roka utvrđenog tim rešenjem.

Novčane kazne iz ove tačke uplaćuju se na račun Narodne banke Srbije.

Subjekt nadzora dužan je da Narodnoj banci Srbije dostavi podatke o uplati novčanih kazni iz ove tačke na račun Narodne banke Srbije (datum uplate i poslovno ime pružaoca platnih usluga preko kojeg je izvršena uplata), najkasnije u roku utvrđenom rešenjem o izricanju novčane kazne, odnosno u roku od osam dana od isteka tog roka ako subjekt nadzora plaća kaznu umesto lica iz stava 5. ove tačke.

Ako se obaveza po osnovu novčane kazne ne plati u roku utvrđenom rešenjem o izricanju novčane kazne, Narodna banka Srbije ima pravo da obračunava zateznu kamatu na iznos tog duga.

Izvršna rešenja o izricanju novčane kazne iz ove tačke predstavljaju osnov za prinudnu naplatu s računa subjekta nadzora u skladu sa zakonom kojim se uređuje platni promet.

Postupanje subjekta nadzora u toku nadzora

20. Smatra se da subjekt nadzora nije omogućio Narodnoj banci Srbije da izvrši nadzor naročito u sledećim slučajevima:

1) ako ne postupi u skladu s tač. 7. do 10. ove odluke;

2) ako ne dostavi sve tražene podatke i dokumentaciju, odnosno ako ih ne dostavi u roku koji je određen zahtevom Narodne banke Srbije;

3) ako namerno ili grubom nepažnjom dostavi netačne ili nepotpune podatke;

4) ako ovlašćenim licima ne obezbedi uslove neophodne za vršenje neposrednog nadzora, uključujući i uslove koji obezbeđuju da ih u tom vršenju ne ometaju zaposleni subjekta nadzora ili treća lica;

5) ako se subjekt nadzora ne nalazi na adresi upisanoj u registar kod nadležnog organa.

Ako pružalac usluga ne omogući Narodnoj banci Srbije da vrši nadzor nad njegovim poslovanjem u skladu sa ovom odlukom, Narodna banka Srbije donosi rešenje o oduzimanju dozvole za pružanje usluga povezanih s virtuelnim valutama.

21. Dostavljanjem rešenja, zapisnika, obaveštenja, zahteva i drugih akata Narodne banke Srbije u vezi s nadzorom subjektu nadzora - smatra se da su oni dostavljeni i članovima uprave i rukovodiocima subjekta nadzora i ne može se dokazivati suprotno.

Završna odredba

22. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 29. juna 2021. godine.