PRAVILNIK
O UPRAVLJANJU SUKOBOM INTERESA SLUŽBENIKA U GRADSKOJ UPRAVI GRADA VRANJA

("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 5/2021)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet

Član 1

Ovim Pravilnikom bliže se uređuju pravila za sprečavanje sukoba interesa, postupak prijavljivanja privatnog interesa, postupak i odlučivanje u slučaju povrede pravila za sprečavanje sukoba interesa, odnosno prijavljivanja privatnog interesa, način određivanja lica ovlašćenih za nadzor nad sprovođenjem propisanih pravila i druga pitanja od značaja za upravljanje sukobom interesa službenika Gradske uprave Grada Vranja.

Značenje pojedinih pojmova

Član 2

Pojedini pojmovi u ovom Pravilniku imaju sledeće značenje:

1) "sukob interesa" je situacija u kojoj službenik ima privatni interes koji utiče, može da utiče ili izgleda da utiče na njegovu nepristrasnost i objektivnost u obavljanju poslova u okviru svog radnog vremena, na način koji ugrožava javni interes;

2) "privatni interes službenika" je bilo kakva korist ili pogodnost za službenika ili za drugo sa njim povezano lice;

3) "povezano lice" je član porodice službenika, krvni srodnik službenika u pravoj liniji, odnosno u pobočnoj liniji zaključno sa drugim stepenom srodstva, kao i fizičko ili pravno lice koje se prema drugim osnovama i okolnostima može opravdano smatrati interesno povezanim sa službenikom.

Svi pojmovi upotrebljeni u ovom Pravilniku u muškom gramatičkom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodan rod.

Pravilo rada kod poslodavca

Član 3

Službenik ne sme da koristi rad kod poslodavca da bi uticao na ostvarivanje svojih prava ili prava s njim povezanih lica.

Nadzor

Član 4

Nadzor nad sprovođenjem ovog Pravilnika vrše ovlašćena lica koja načelnik Gradske uprave Grada Vranja (u daljem tekstu: Gradska uprava) određuje na način utvrđen odredbama ovog pravilnika.

II SPREČAVANJE SUKOBA INTERESA

Ograničenja pri prijemu poklona

Član 5

Službenik i sa njim povezana lica ne smeju primiti stvar, pravo, uslugu ili bilo kakvu drugu korist ili pogodnost (u daljem tekstu: poklon) za sebe ili povezana lica, a koji utiču, mogu uticati ili se čini da utiču na nepristrasno ili profesionalno obavljanje poslova, odnosno koji se mogu smatrati nagradom u vezi sa vršenjem njegovih poslova, izuzev protokolarnog ili prigodnog poklona male vrednosti.

Protokolarni poklon je poklon male vrednosti koji je službeniku uručen prilikom gostovanja ili pri službenoj poseti, u svojstvu predstavnika Gradske uprave.

Prigodni poklon je poklon male vrednosti koji je službeniku uručen u prilikama kada se tradicionalno razmenjuju pokloni i koji je izraz zahvalnosti ili pažnje, a ne namere da se ostvari uticaj na nepristrasno i objektivno obavljanje poslova službenika i na taj način pribavi korist, neko pravo ili pogodnost.

Poklon male vrednosti je poklon čija vrednost ne prelazi 5% prosečne mesečne zarade bez poreza i doprinosa u Republici Srbiji.

Poklon male vrednosti iz stava 4. ovog člana ne može biti u novcu i hartijama od vrednosti.

Član 6

Službenik je dužan da o svakom primljenom poklonu obavesti jedno od ovlašćenih lica radi vođenja evidencije o poklonima koji su primili.

Na postupak u vezi sa primljenim poklonima, utvrđivanje vrednosti poklona, sadržaj obaveštenja o primljenim poklonima i evidenciji o poklonima, shodno se primenjuju odredbe propisa kojima se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija.

Član 7

Službenik je dužan da svaki pokušaj, obećanje ili ponudu davanja poklona s ciljem da se utiče da u okviru svojih službenih ovlašćenja i dužnosti izvrši službenu radnju koju ne bi smeo izvršiti ili da ne izvrši službenu radnju koju bi morao izvršiti, bez odlaganja prijavi jednom od ovlašćenih lica.

Dodatni rad

Član 8

Službenik je dužan da o svom dodatnom radu obavesti načelnika Gradske uprave (u daljem tekstu: načelnik).

Službenik može, uz pisanu saglasnost načelnika, van radnog vremena da radi za drugog poslodavca ako dodatni rad nije zabranjen posebnim zakonom ili drugim propisom, ako ne stvara mogućnost sukoba interesa ili ne utiče na nepristrasnost rada službenika.

Načelnik će uskratiti saglasnost za dodatni rad ako se njime onemogućava ili otežava rad službenika, šteti ugledu Gradske uprave, odnosno stvara mogućnost sukoba interesa ili utiče na nepristrasnost rada službenika.

Član 9

Pisanu saglasnost za dodatni rad službenika načelnik daje po prethodno pribavljenom mišljenju neposrednog rukovodioca službenika i ovlašćenog lica, u roku od pet dana od dana dostavljanja zahteva službenika za dobijanje saglasnosti.

Prilikom odlučivanja o davanju saglasnosti iz stava 1. ovog člana naročito će se voditi računa o predviđenom trajanju dodatnog rada, odnosno o visini naknade po osnovu dodatnog rada u odnosu na visinu zarade službenika u Gradskoj upravi u istom vremenskom periodu.

Saglasnost načelnika nije potrebna za dodatni naučnoistraživački rad, objavljivanje autorskih dela i rad u kulturno-umetničkim, humanitarnim, sportskim i sličnim udruženjima, ali je službenik dužan da o tom dodatnom radu obavesti načelnika.

Ovlašćena lica vode evidenciju o dodatnom radu službenika i pisanim saglasnostima iz stava 1. ovog člana.

Zabrana osnivanja privrednih društva, preduzeća i javnih službi

Član 10

Službenik ne sme da bude osnivač privrednog društva, preduzeća, javne službe, niti da se bavi preduzetništvom.

Na prenos upravljačkih prava u privrednom subjektu na drugo lice primenjuju se propisi kojima se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija.

Službenik je dužan da podatke o licu na koje je preneo upravljačka prava i dokaze o njihovom prenosu dostavi načelniku u roku od pet dana od dana prenosa upravljačkih prava.

Načelnik je dužan da podatke o licu na koje je preneo upravljačka prava i dokaze o njihovom prenosu dostavi Agenciji za sprečavanje korupcije.

Ograničenje članstva u organima privrednog društva i preduzeća

Član 11

Službenik ne može biti direktor, zamenik ili pomoćnik direktora privrednog društva i preduzeća, a član upravnog odbora, nadzornog odbora ili drugog organa upravljanja privrednog društva i preduzeća može biti jedino ako ga bira, imenuje ili postavlja Vlada, drugi državni organ, organ autonomne pokrajine, organ Grada, nadležan za imenovanje, postavljenje ili izbor.

Službenik je dužan da obavesti načelnika o članstvu u organima privrednog društva i preduzeća u roku od pet dana od dana imenovanja, postavljenja ili izbora.

III UPRAVLJANJE SUKOBOM INTERESA

Član 12

Službenik je dužan da preduzme sve što je u njegovoj mogućnosti kako bi izbegao bilo kakvu situaciju sukoba interesa prilikom obavljanja poslova, a ukoliko se takva situacija nije mogla izbeći, primenjuju se odredbe ovog Pravilnika o upravljanju sukobom interesa.

Član 13

Ovlašćena lica daju poverljive savete i smernice službenicima i načelniku u vezi sa sprečavanjem sukoba interesa.

Službenik može, odmah po saznanju o postojanju privatnog interesa u vezi sa obavljanjem poslova i odlučivanjem u kojem učestvuje, da se obrati ovlašćenom licu u cilju dobijanja saveta i smernica za sprečavanje sukoba interesa.

Član 14

Službenik je dužan da odmah po saznanju, a najkasnije prvog narednog radnog dana pisanim putem prijavi neposrednom rukovodiocu i načelniku postojanje privatnog interesa u vezi sa obavljanjem poslova i odlučivanjem u kojem učestvuje.

U slučaju iz stava 1. ovog člana, službenik je dužan da se uzdrži od daljih aktivnosti koje mogu ugroziti javni interes do odlučivanja načelnika o izuzeću.

U cilju sprečavanja sukoba interesa, načelnik izuzima službenika iz daljeg rada i odlučivanja i određuje drugog službenika za obavljanje poslova i odlučivanje o konkretnom pitanju.

U postupku odlučivanja, načelnik je dužan da pribavi mišljenje neposrednog rukovodioca i ovlašćenog lica.

Načelnik odlučuje o izuzeću službenika bez odlaganja, a najkasnije u roku od pet dana od dana prijema prijave službenika, vodeći računa o pribavljenim mišljenjima neposrednog rukovodioca i ovlašćenog lica.

U slučaju da donese odluku o izuzeću službenika, načelnik istovremeno određuje službenika koji će biti zadužen za obavljanje poslova i odlučivanje o konkretnom pitanju.

Načelnik je dužan da o privatnom interesu u vezi sa obavljanjem poslova i odlučivanjem u kojem učestvuje, pisanim putem obavesti Gradsko veće odmah po saznanju, a najkasnije prvog narednog radnog dana.

IV POSTUPAK PO PRIJAVAMA U SLUČAJEVIMA SUMNJE NA POSTOJANJE SUKOBA INTERESA

Član 15

Rukovodilac unutrašnje organizacione jedinice i službenici u Gradskoj upravi su dužni da u slučaju sumnje na postojanje sukoba interesa službenika dostave ovlašćenom licu, odmah po saznanju, a najkasnije prvog narednog radnog dana, sve poznate informacije.

U cilju provere informacija iz stava 1. ovog člana, ovlašćeno lice je dužno da bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana, izvrši uvid u relevantnu dokumentaciju i uzme izjave od lica koje je dostavilo informacije i službenika na koga se odnose informacije, o čemu se sastavlja zapisnik, koji sadrži naročito:

1) podatke o Gradskoj upravi;

2) podatke o ovlašćenom licu;

3) mesto, dan i čas kada se vrši radnja;

4) podatke o licu koje je dostavilo informaciju, odnosno službeniku na koga se informacija odnosi;

5) sadržaj izjave;

6) potpis lica od kojeg je uzeta izjava;

7) potpis ovlašćenog lica.

Član 16

Ukoliko na osnovu datih izjava i pregledane dokumentacije utvrdi nepravilnosti, ovlašćeno lice je dužno da o tome bez odlaganja, a najkasnije prvog narednog radnog dana, obavesti načelnika radi pokretanja disciplinskog postupka u skladu sa zakonom kojim se uređuje položaj zaposlenih u jedinicama lokalne samouprave.

Član 17

Ovlašćena lica vode evidenciju o prijavama privatnog interesa, prijavama u slučaju sumnje na postojanje sukoba interesa i merama koje su preduzete radi sprečavanja sukoba interesa.

Član 18

Ovlašćena lica najkasnije do 31. marta tekuće godine dostavljaju načelniku godišnji izveštaj o upravljanju sukobom interesa u Gradskoj upravi za prethodnu godinu.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o broju poklona koji su primili službenici i postupanje sa primljenim poklonima; broju datih saglasnosti i odbijenih zahteva službenika za obavljanje dodatnog rada; broju prijava privatnog interesa; broju prijava u slučajevima sumnje na postojanje sukoba interesa i vrstama mera koje su preduzete radi sprečavanja sukoba interesa.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se na oglasnoj tabli Gradske uprave.

V NADZOR NAD SPROVOĐENJEM PRAVILNIKA

Član 19

Nadzor nad sprovođenjem ovog Pravilnika vrše službenici, koje određuje načelnik.

Načelnik rešenjem određuje najmanje dva službenika (u daljem tekstu: ovlašćena lica) za nadzor nad sprovođenjem odredaba ovog pravilnika, koja su ovlašćena za:

- prijem obaveštenja o primljenom poklonu;

- vođenje evidencije: o svim poklonima koje primaju službenici i postupanje sa primljenim poklonima; dodatnom radu službenika i datim saglasnostima; prijavama privatnog interesa i merama koje su preduzete radi sprečavanja sukoba interesa;

- davanje poverljivih saveta i smernica službenicima i načelniku Gradske uprave u vezi sa sprečavanjem sukoba interesa;

- prijem i postupanje po prijavama u slučaju sumnje na postojanje sukoba interesa;

- analiziranje efikasnosti primene pravila o sukobu interesa službenika u Gradskoj upravi i predlaganje aktivnosti za njihovo unapređenje;

- identifikovanje rizika i predlaganje aktivnosti za smanjenje rizika za nastanak sukoba interesa u posebno rizičnim oblastima u radu Gradske uprave.

Načelnik može zatražiti mišljenje reprezentativnog sindikata i službenika prilikom određivanja ovlašćenih lica.

Član 20

Načelnik je dužan da organizuje ili uputi ovlašćena lica na obuku iz oblasti sukoba interesa i upravljanja sukobom interesa.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Primena propisa kojima se uređuje sukob interesa službenika na položaju

Član 21

Na službenike na položaju primenjuju se zakoni i drugi propisi kojima se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija, ali i odredbe ovog Pravilnika o dodatnom radu i zabrani osnivanja privrednog društva, preduzeća, javne službe i obavljanje preduzetništvom.

O dodatnom radu službenika na položaju odlučuje Gradsko veće.

Član 22

Odredbe ovog Pravilnika koje se odnose na sprečavanje sukoba interesa shodno se primenjuju i na nameštenike.

Određivanje službenih lica

Član 23

Načelnik će doneti rešenje o određivanju ovlašćenih lica u roku od osam dana od dana stupanja na snagu ovog Pravilnika.

Stupanje na snagu Pravilnika

Član 24

Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Vranja".