ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA ŠAPCA("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 5/2021) |
Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Šapca, vrste zaštite, mere civilne zaštite, dužnost organa grada u zaštiti i spasavanju, obrazovanje štaba za vanredne situacije, imenovanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene i specijalizovane jedinice civilne zaštite za uzbunjivanje (u daljem tekstu: jedinice civilne zaštite), određivanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.
Lična, uzajamna i kolektivna zaštita
Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite, organi jedinice lokalne samouprave, privredna društva i druga pravna lica obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu, i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite.
Građani i vlasnici stambenih zgrada obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu.
Vrsta i minimum sredstava i oprema za sprovođenje lične, uzajamne i kolektivne zaštite utvrđena je Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 3/11 i 37/15).
U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih katastrofama subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Šapca pripremaju i sprovode mere civilne zaštite i to:
• uzbunjivanje;
• evakuacija;
• sklanjanje;
• zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;
• radiološka, hemijska i biološka zaštita;
• zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća;
• zaštita i spasavanje iz ruševina;
• zaštita i spasavanja od poplava i nesreća na vodi i pod vodom;
• zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima;
• zaštita i spasavanje od požara i ekspolozija;
• zaštita od EOR;
• prva i medicinska pomoć;
• asanacija terena;
• sprovode i druge mere i aktivnosti u cilju smanjenja rizika od katastrofa.
Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Šapca
• Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Šapca su:
• Skupština grada,
• Gradonačelnik,
• Gradsko veće,
• Gradska uprava,
• Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje,
• građani, udruženja građana i druge organizacije.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara na teritoriji grada Šapca, Skupština grada Šapca u skladu sa odredbama Zakona o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakon) vrši sledeće poslove:
• donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Šapca i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji;
• planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenja mera civilne zaštite na teritoriji grada Šapca;
• obrazuje Štab za vanredne situacije grada Šapca;
• razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahtev za pomoć Vladi Republike Srbije;
• razmatra izveštaj gradonačelnika o bitnim pitanjima za zaštitu i spasavanje i drugo.
U ostvarivanju uloge u sistemu zaštite i spasavanja, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Šapca i odredbi zakona, Gradsko veće grada Šapca vrši sledeće poslove:
• usvaja Procenu ugroženosti od katastrofa na teritoriji grada Šapca;
• usvaja Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
• usvaja Plan smanjenja rizika od katastrofa;
• donosi Odluku o formacijskoj strukturi, opremanju i materijalnoj popunjenosti jedinice civilne zaštite grada Šapca;
• određuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;
• obrazuje komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;
• donosi odluke o saniranju štete nastale od elementarnih nepogoda;
• prati realizaciju preventivnih mera zaštite;
• predlaže akta koja donosi Skupština grada Šapca.
Gradonačelnik u okviru svoje nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:
• stara se o sprovođenju zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;
• obavlja funkciju komandanta Štaba za vanredne situacije grada Šapca i rukovodi njegovim radom;
• u saradnji sa nadležnom službom Gradske uprave grada Šapca, predlaže imenovanje ostalih članova Štaba za vanredne situacije grada Šapca;
• na predlog Štaba za vanredne situacije grada Šapca donosi odluku o proglašenju vanredne situacije u gradu Šapcu, rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene zakonom i drugim propisima;
• usmerava i usklađuje rad gradskih organa i pravnih lica čiji je grad Šabac osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja;
• predlaže Gradskom veću Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na usvajanje;
• naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite;
• ostvaruje saradnju sa Okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama;
• naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;
• stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju angažovanja istih na aktivnostima zaštite i spasavanja;
• odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara grada Šapca;
• odlučuje o uvođenju dežurstva u organima grada i drugim pravim licima u vanrednim situacijama;
• predlaže Gradskom veću odluku o dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;
• stara se o saradnji sa susednim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja u vanrednim situacijama;
• izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednim situacijama;
• razmatra i odlučuje i o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti.
Gradska uprava u okviru svoje nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:
• prati stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzima mere za zaštitu i spasavanje;
• učestvuje u izradi ili izrađuje u potpunosti Procenu rizika od katastrofa na teritoriji grada Šapca;
• učestvuje u izradi ili izrađuje u potpunosti Plan smanjenja rizika od katastrofa;
• učestvuje u izradi ili izrađuje u potpunosti Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
• formira, oprema i rukovodi Situacionim centrom;
• učestvuje u pripremama i izvođenju evakuacije stanovništva;
• učestvuje u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;
• stara se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Štaba za vanredne situacije grada Šapca;
• vrši poslove urbanističkih mera zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
• nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji;
• učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave;
• stara se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;
• organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu:
• učestvuje u organizaciji, formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene;
• ostvaruje saradnju sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije;
• obavlja i druge poslove zaštite i spasavanja.
Stručne, operativne, planske i organizacione poslove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za grad Šabac vršiće stručna služba za zaštitu i spasavanje od elementarnih nepogoda i drugih nesreća Gradske uprave grada Šapca (u daljem tekstu stručna služba za zaštitu i spasavanje).
Stručna služba za zaštitu i spasavanje vrši sledeće poslove:
• obavlja stručno adminstrativne i tehničke poslove za potrebe Štaba za vanredne situacije grada Šapca;
• nosilac je aktivnosti na prijemu informacija i izradi izveštaja o radu Situacionog centra;
• nosilac je aktivnosti na izradi Procene rizika od katastrofa grada Šapca;
• nosilac je aktivnosti na izradi Plana smanjenja rizika od katastrofa;
• nosilac je aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
• nosilac je aktivnosti na izradi Odluke o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Šapca;
• nosilac je aktivnosti na formiranju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite;
• prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
• predlaže nabavku i učestvuje u održavanju sredstava za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja na teritoriji lokalne samouprave;
• ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije;
• izrađuje Plan mobilizacije jedinica i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite;
• vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja.
Štab za vanredne situacije grada Šapca
Štab za vanredne situacije grada Šapca obavlja sledeće poslove:
• rukovodi i koordinira rad subjekata sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka;
• rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;
• razmatra procene rizika, planove zaštite i spasavanja i druga planska dokumenta i daje preporuke za njihovo unapređenje;
• prati stanje i organizaciju sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama i predlaže mere za njihovo poboljšanje;
• naređuje upotrebu snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama;
• stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima i opasnostima i preduzetim merama;
• procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije i dostavlja predlog za proglašenje i ukidanje vanredne situacije;
• naređuje pripravnost subjekata i snaga sistema smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;
• sarađuje sa drugim štabovima za vanredne situacije;
• angažuje subjekte od posebnog značaja;
• učestvuje u organizaciji i sprovođenju mera i zadataka obnove, rekonstrukcije i rehabilitacije, uzimajući u obzir smanjenje rizika od budućih vanrednih situacija;
• izrađuje predlog godišnjeg plana rada i predlog godišnjeg izveštaja o radu i dostavlja nadležnom organu na usvajanje;
• obrazuje stručno-operativne timove za izvršavanje specifičnih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja.
Objedinjavanje, koordinaciju i rukovođenje snagama za zaštitu i spasavanje, jedinicama civilne zaštite koje formira grad Šabac i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, kao i sprovođenju zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Šapca, sprovodi Štab za vanredne situacije grada Šapca.
Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Štab za vanredne situacije grada Šapca u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere i zadatke:
• mobilizaciju jedinica civilne zaštite, građana i materijalnih dobara;
• angažovanje subjekata od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje;
• uvođenje dežurstva u pravnim licima;
• poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;
• posebne mere i postupke higijensko-profalističkog karaktera;
• poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja na lokalnim putevima;
• evakuaciju stanovništva;
• određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;
• posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanje usluga (vode, grejanja, snabdevanje električnom energijom, drumski prevoz i dr.);
• privremenu zabranu pristupa i kretanja u ugroženim područjima;
• privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;
• obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštitu i spasavanju;
• korisnicima odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih objekata da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;
• preduzima i druge mere.
Radi vršenja zadataka civilne zaštite u naseljenim mestima, delu naselja, stambenim zgradama, privrednim društvima i drugim pravnim licima i organima državne uprave, imenuju se poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite.
Poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite imenuje i razrešava:
• u organu državne uprave - rukovodilac organa državne uprave;
• u privrednom društvu i drugom pravnom licu - direktor, odnosno drugi nadležni organ određen opštim aktom;
• u naselju, odnosno delu naselja - Štab za vanredne situacije grada Šapca.
Poverenik, odnosno zamenik poverenika civilne zaštite može biti punoletno lice, koje nije osuđivano na bezuslovnu kaznu zatvora u trajanju od najmanje šest meseci, kao i protiv koga se ne vodi krivični postupak za krivično delo koje se goni po službenoj dužnosti.
Poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici su dužni da se odazovu na poziv Štaba za vanredne situacije grada Šapca ili drugog organa koji ih je postavio.
Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite učestvuju u pripremama građana i zaposlenih za ličnu i uzajamnu zaštitu, obaveštavaju građane i zaposlene o pravovremenom preduzimanju mera civilne zaštite, obaveštavaju građane i zaposlene o opštoj mobilizaciji radi učešća u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara u vanrednim situacijama, vrše koordinaciju i sprovođenje evakuacije, zbrinjavanja, sklanjanja i druge mere civilne zaštite i vrše proveru postavljanja obaveštenja o znacima za uzbunjivanje građana u zgradama u zoni svoje odgovornosti.
Poverenici i zamenici poverenika civilne zaštite imaju status pripadnika civilne zaštite.
Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite.
Na teritoriji grada Šapca obrazuju se, opremaju i osposobljavaju kao operativne snage za izvršavanje mera civilne zaštite, jedinice civilne zaštite opšte namene i specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje.
Jedinice opšte namene osposobljavaju se za izvršavanje obimnih i manje složenih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja kao što su lokalizovanje i gašenje manjih požara na otvorenom i šumskih požara, učešće u zaštiti i spasavanju od poplava, ukazivanja prve pomoći, održavanje reda, učešće na spasavanju plitko zatrpanih, učešća u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u sanaciji terena i druge aktivnosti po proceni Štaba za vanredne situacije grada Šapca.
U gradu Šapcu formiraće se jedinica civilne zaštite opšte namene jačine čete i specijalizovana jedinica civilne zaštite za uzbunjivanje jačine odeljenja.
Popunjavanje jedinice opšte namene vršiće se od zaposlenih u organima grada Šapca, preduzećima i ustanovama, kojima je osnivač grad Šabac. Ostatak do punog sastava, popuniće se od pripadnika Civilne zaštite, koji su obučeni i osposobljeni za izvršavanje namenskih zadataka za poslove Civilne zaštite.
Popunu, opremanje i obuku jedinica izvršiće Gradsko veće grada Šapca.
Subjekti od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje
Za potrebe zaštite i spasavanja građana i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji grada Šapca, Gradsko veće grada Šapca određuje subjekte od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje.
Gradsko veće subjektima od posebnog značaja za zaštitu i spasavanje, ugovorom obezbeđuje naknadu stvarnih troškova po tržišnim cenama za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite.
Saradnja sa susednim jedinicama lokalne samouprave u sprovođenju mera i aktivnosti od značaja za smanjenje rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama.
U skladu sa nadležnostima lokalne samouprave u oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama ukazuje se potreba za saradnju između susednih gradova i opština i prekogranične saradnje, a u cilju smanjivanja zajedničkih rizika i brzog oporavka nakon elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Međusobnom saradnjom sa susednim gradovima i opštinama u smislu ove odluke smatra se naročito:
• Pripremanje i sprovođenje međusobnih sporazuma i projekata iz oblasti smanjenja rizika od katastrofa i upravljanja vanrednim situacijama;
• Formiranje zajedničkih stručnih timova za koordinaciju aktivnosti;
• Razmena podataka i informacija relevantnih za oblast smanjenja rizika od katastrofa i upravljanje vanrednim situacijama sa nadležnim organima susednih opština i gradova;
• Saradnja u oblasti prevencije, edukacije i reagovanja u vanrednim situacijama;
• Aktivnosti u vezi sa ranom najavom elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
• Preduzimanje preventivnih mera i drugih aktivnosti u cilju sprečavanja elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
• Unapređenje reagovanja u vanrednim situacijama;
• Otklanjanje posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Iz budžeta grada Šapca finansiraće se sledeće aktivnosti:
• Organizovanje, opremanje i obuku štaba za vanredne situacije;
• Organizovanje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite, poverenika i zamenika poverenika i troškove sprovođenja mera zaštite i spasavanja;
• Troškove angažovanja subjekata od posebnog značaja u skladu sa stvarnim troškovima njihovog angažovanja;
• Izgradnju sistema za uzbunjivanje na svojoj teritoriji;
• Nabavku, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje opreme jedinice civilne zaštite;
• Izgradnja, adaptacija, održavanje, opremanje i čuvanje objekata za potrebe civilne zaštite;
• Obuku iz oblasti civilne zaštite koju organizuje Grad u saradnji sa nadležnim organom;
• Saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;
• Troškove razvoja sistema civilne zaštite i udruženja građana koja doprinose razvoju (DVD, istraživača, izviđača, gorana, planinara, ribolovaca, invalida i druga);
• I druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja uređene propisima.
Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja dodeljuju se priznanja i nagrade.
Priznanja i nagrade uručivaće se na Dan grada Šapca ili na svetski dan civilne zaštite 1. marta.
Gradsko veće, doneće akt kojim će urediti vrste nagrada i priznanja kao i kriterijume za njihovu dodelu.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Šapca".